Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-07-09, 19:29   #1

Reg.datum: maj 2013
Sharp$: 15717
Standard

Utdelning vid flerkupong

Om man spelar en multi x50 på en enkelrad som enligt jokern ska ge en cirkautdelning på 200k och ca 10st rader som har alla rätt. Vad är det som händer då med utdelningen?

Ger då alla rätt förhållandevis underbetalt för de "andras" system då multin tar större delar av potten?
elwiz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 19:52   #2

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

???

Om du spelar en enkelrad 50 gånger och den sitter, så har du ju 50st rätta rader i vinstgrupp 1. Om den var tänkt att ge 200kkr (vilket är en del) så finns det stor risk för att den inte ger så mycket om ett sådant monsterspel sitter. På t.ex. V75 brukar det vara runt 20 millar som sjuorna skall dela på, och om det handlar om 200kkr till sjuorna så är det runt 100st som skall ha rätt rad. Med en rad som lämnats in 50 gånger så finns det troligen runt 150 rätta rader som ger runt 130-135kkr/st. 50 sådana blir 6,5 miljoner.

Man tar alltså dina 50 rader + alla andra rätta rader, och så delar man ut vinstpottens pengar på dem. Är det V64 med runt 1,5Mkr till sexorna så borde det inte vara mer än 7-8 rätta rader om det ger 200kkr. En 50x-rad där sänker radvärdet så att sex rätt ger 25kkr eller så. Men 50x25kkr=1,25Mkr.
Gammal 2015-07-09, 20:24   #3

Reg.datum: maj 2013
Sharp$: 15717
Standard

Tack för ett utvecklat svar Viroid :-)
elwiz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 20:48   #4

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 962
Standard

Det skulle inte vara helt fel om reduceringsprogrammen räknade "egna spelade system" utanför det övrigt förväntade antalet.

På det sättet skulle "målvinst" stämma klart bättre när man siktar högt.

Om man tar det snygga V6-spelet häromkvällen som exempel så är det ganska säkert att han som hade störst andel ( och förmodligen konstruerade systemen? ) "gav" bort en väsentlig summa till sina spel-vänner.

När man spelar flerbong så finns det ju ingen fördel att låta andra vara med på systemet. Utfallet blir bättre om man spelar färre system själv istället.

När man spelar tillsammans kommer det mesta av fördelen ifrån det faktum att man får ner radpriset per person på högutdelningsraderna.
Gammal 2015-07-09, 21:46   #5

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det skulle inte vara helt fel om reduceringsprogrammen räknade "egna spelade system" utanför det övrigt förväntade antalet.

Om man tar det snygga V6-spelet häromkvällen som exempel så är det ganska säkert att han som hade störst andel ( och förmodligen konstruerade systemen? ) "gav" bort en väsentlig summa till sina spel-vänner.

När man spelar flerbong så finns det ju ingen fördel att låta andra vara med på systemet. Utfallet blir bättre om man spelar färre system själv istället.

När man spelar tillsammans kommer det mesta av fördelen ifrån det faktum att man får ner radpriset per person på högutdelningsraderna.
Ja det borde egentligen vara självklart att den ska räkna med det egna systemet. I de allra flesta fall är den egna vinsten försumbar, men om man har stora multibongar eller rader som går på miljonvinster är det ganska stora svängningar mellan förväntat exkl eget system och inkl eget system. Samtidigt blir det då fel om man själv spelar enligt statistik på historisk data och utdelningar, så det är ju viktigt att man vet hur det räknas ut så man kan korrigera enligt detta.

MEN, det tar en del datorkraft att göra beräkningarna när man gör intrikata reducerade system. Att ta varvet via att korrigera för vinst med egna systemet tror jag segar ner processen betydligt, det måste ju liksom göras en körning till då.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 22:02   #6

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Lightbulb

Och oavsett ligger dylika utdelningsberäkningar inom felmarginalen då
ingen har tillgång till exakt insatsfördelning annat än i avdelning 1.

Mvh Uffe-E
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 22:05   #7

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Och oavsett ligger dylika utdelningsberäkningar inom felmarginalen då
ingen har tillgång till exakt insatsfördelning annat än i avdelning 1.

Mvh Uffe-E
Men man kan ju iallafall försöka räkna så rätt det går. Även om man aldrig får fram sanningen kommer man förhoppningsvis närmare den.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2015-07-09, 22:09   #8

Grants avatar

Thumbs up

Det är ju inte svårare än att man vet hur många rader som beräknas
ha alla rätt tex 1st enl Joker. Och har jag med den å mitt system så blir det
enligt mina beräkningar 2 rader med alla, ca.

Mvh Uffe-E

Senast redigerad av Grant den 2015-07-09 klockan 22:12.
Gammal 2015-07-10, 07:10   #9

Standard

Citat:
Det är ju inte svårare än att man vet hur många rader som beräknas
ha alla rätt tex 1st enl Joker. Och har jag med den å mitt system så blir det
enligt mina beräkningar 2 rader med alla, ca.

Mvh Uffe-E
Men om jag spelar kanske x625 för vissa rader och x30 för andra rader när det beräknas finnas 300 eller 20 vinnande rader med alla rätt så blir det snabbt mycket besvärligare.

Därför skulle det vara bra om programmen räknade med de egna raderna i värdeberäkningarna. Alla program genererar inte lika simpla upplägg som Jokersystemet.

Särskilt tydligt blir detta om man spelar V4 eller V5 i potter med lite lägre omsättningar. Den målvinst man sätter upp blir felräknad eftersom man "spelar emot sig själv" så att säga.
Gammal 2015-07-10, 09:34   #10

Stekels avatar

Standard

Citat:
Men om jag spelar kanske x625 för vissa rader och x30 för andra rader när det beräknas finnas 300 eller 20 vinnande rader med alla rätt så blir det snabbt mycket besvärligare.

Därför skulle det vara bra om programmen räknade med de egna raderna i värdeberäkningarna. Alla program genererar inte lika simpla upplägg som Jokersystemet.

Särskilt tydligt blir detta om man spelar V4 eller V5 i potter med lite lägre omsättningar. Den målvinst man sätter upp blir felräknad eftersom man "spelar emot sig själv" så att säga.
Ge upp striden att föra normala och nyanserade diskussioner med den mannen för din egen sinnesfrids skull.

Mvh Sven-Börje

Gammal 2015-07-10, 11:42   #11

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Citat:

Det skulle bara fungera precis före spelstopp. Om du gör uträkningen när omsättningen är låg kommer dina "simulerade flerbongar" att totalt snedvrida det förväntade värdet. Precis som idag när man lagt in en jackpot. Värdet blir bara korrekt precis före spelstopp.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 14:54   #12

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Det skulle bara fungera precis före spelstopp. Om du gör uträkningen när omsättningen är låg kommer dina "simulerade flerbongar" att totalt snedvrida det förväntade värdet. Precis som idag när man lagt in en jackpot. Värdet blir bara korrekt precis före spelstopp.
Absolut är det så. Precis som vid Jackpot skulle man behöva sätta omsättningen till en manuell uppskattning för att få det att fungera.

Anledningen att jag missade det är förmodligen att jag sällan eller aldrig lämnar in tidigare än 5 minuter före spelstopp längre.

Tack för tillrättaläggandet.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 15:50   #13

Grants avatar

Wink

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Ge upp striden att föra normala och nyanserade diskussioner med den mannen för din egen sinnesfrids skull.
Jag tror inte att Strappa har alltför stora problem med mitt sätt att
ifrågasätta. Och det tycker jag inte att någon annan ska behöva ha heller.

Det var knappt jag förstod vad trådstartaren menade därav den något
åsiktsinfluerade fortsättningen, ursäkt.

F.ö. är insatsfördelningen ett mycket trubbigt verktyg utan exakta värden
som trots det är oväntat exakt överraskande ofta.

Mvh Uffe
Gammal 2015-07-10, 19:21   #14

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Jag tror inte att Strappa har alltför stora problem med mitt sätt att
ifrågasätta. Och det tycker jag inte att någon annan ska behöva ha heller.

Det var knappt jag förstod vad trådstartaren menade därav den något
åsiktsinfluerade fortsättningen, ursäkt.

F.ö. är insatsfördelningen ett mycket trubbigt verktyg utan exakta värden
som trots det är oväntat exakt överraskande ofta.

Mvh Uffe
Nåja, det är ju ändå byggt på de rader som faktiskt lämnats in. Något bättre verktyg finns det inte.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 19:29   #15

Grants avatar

Smile

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Nåja, det är ju ändå byggt på de rader som faktiskt lämnats in. Något bättre verktyg finns det inte.
Vi vet inte vad raderna kostar och vi vet bara den exakta fördelningen i
första avdelningen. Men somsagt överraskande linjärt.

Mvh Uffe
Gammal 2015-07-10, 19:40   #16

Standard

Citat:
Vi vet inte vad raderna kostar och vi vet bara den exakta fördelningen i
första avdelningen. Men somsagt överraskande linjärt.

Mvh Uffe
Det är mestadels flerbongarna som gör att modellen ( för det är inget annat än modell ) ballar ur en smula. Ibland för att extrema mängder med flerbongar spricker. Andra gånger för att överraskande svåra rader är flerfaldigade ( oftast genom ombudsandelsspel ).

Bäst stämmer det i enpottsspelen.

Men man måste ta det för vad det är. Och det är den bästa möjliga modellen för den som inte har tillgång till de faktiskt inlämnade raderna. Det man rimligen har som mål är att uppskatta utdelningens storleksordning. Har man förhoppningar om högre precision än så lär man allt som oftast bli gruvligt besviken.
Gammal 2015-07-10, 20:00   #17

Grants avatar

Smile

Citat:
Har man förhoppningar om högre precision än så lär man allt som oftast bli gruvligt besviken.
Jag har alltid förhoppningar om högre precision. Mina konspirationsteoretiska tankar
snurrar mindre då.

Men i stort är jag nöjd med insatsfördelningsredovisningen.

Mvh Uffe

Senast redigerad av Grant den 2015-07-10 klockan 20:23.
Svara

td