Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-05-18, 13:34   #76

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 2426
Standard

Har lite frågor som jag behöver hjälp med.
Jag och några kompisar har gått ihop och startat ett bolag och jag gör systemen än så länge då de andra är noviser inom travsporten.
Då jag inte tidigare har skött något bolag utan bara spelat "själv" funderar jag på hur man löser det praktiska vid vinster. Säg att vi vinner en storvinst på 7 millar.

Får jag som lämnat in systemet på atg.se in det på mitt bankkonto direkt (som man normalt får) eller kan man instruera atg att dela upp det på bolagets medlemmar så jag slipper vara mellanhand?

Om det nu blir så att jag måste agera mellanhand kan skattmasen undra varför jag har gett 1 miljon vardera till 6 kompisar och kan dom riskera nån skatt på detta?

Vad gör man isåfall för att undvika ovanstående problem?

Kortfattat:När man lirar med tex farsan och vinner 10-50 000 brukar man ju få in pengarna på måndagen och sen för man bara över hälften till hans konto. Gör man likadant om vinner +1 000 000?
anderna är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 15:20   #77

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26740
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av anderna Visa inlägg
Har lite frågor som jag behöver hjälp med.
Jag och några kompisar har gått ihop och startat ett bolag och jag gör systemen än så länge då de andra är noviser inom travsporten.
Då jag inte tidigare har skött något bolag utan bara spelat "själv" funderar jag på hur man löser det praktiska vid vinster. Säg att vi vinner en storvinst på 7 millar.

Får jag som lämnat in systemet på atg.se in det på mitt bankkonto direkt (som man normalt får) eller kan man instruera atg att dela upp det på bolagets medlemmar så jag slipper vara mellanhand?

Om det nu blir så att jag måste agera mellanhand kan skattmasen undra varför jag har gett 1 miljon vardera till 6 kompisar och kan dom riskera nån skatt på detta?

Vad gör man isåfall för att undvika ovanstående problem?

Kortfattat:När man lirar med tex farsan och vinner 10-50 000 brukar man ju få in pengarna på måndagen och sen för man bara över hälften till hans konto. Gör man likadant om vinner +1 000 000?
Om du bara har en muntlig överenskommelse med dina andelsägare och de betalar kontant till dig så kan du sitta lite tråkigt till när du ska dela ut stora vinster till dem. Å andra sidan kan du väl behålla hela vinsten själv om du vill vara ett svin.

Själv ser jag till så mina andelsägare betalar in insatsen till mitt konto i förväg. På så vis finns det svart på vitt att visa skattemyndigheten så det inte blir tal på någon extra beskattning. På det viset är ju även andelsägarna "säkrade" mot att jag skulle blåsa dem på vinsterna.

Finns nog många sätt att lösa det på, men att det finns dokumenterat på ett eller annat sätt lär ju vara bäst för alla parter.

Senast redigerad av Stekel den 2011-05-18 klockan 15:23.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 13:27   #78

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

Jag brukar alltid vid olika typer av samarbete, lån etc se till att allt vidimeras genom skickade mail:
Jag har satt in x antal pengar såsom lån / andelsägande med dessa förutsättningar till person X.

Den som arrangerar skickar svarsbrev: Jag har mottagit x antal pengar såsom lån till ränta X att återbetalas under X tid/ Jag har mottagit X antal pengar såsom andel i spelbolag, under dessa förutsättningar osv.

Samt ser till att få svarsbrev där den andra parten skriver att dom godkänner avtalet i sin tur.

Muntliga avtal är juridiskt bindande, men satans svåra att bevisa, och det är sällsynt tråkigt att bli ovänner med människor på grund av missförstånd.
Så ser man till att alltid ha skriftligt på samarbeten som rör pengar mm, så slipper man oftast bli ovänner på grund av missförstånd av denna art.

Se också alltid till att skicka kopior på spel, INNAN spelen startat, där det står klart och tydligt hur stor andel varje person har.
// Hatten
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
jaroiten (+1)
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td