|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2015-05-03, 15:30 | #1 |
Fokusgruppen ATG
Är någon mer än jag med i fokusgruppen som ATG använder sig av för förändra V-75? Kontakta mig genom Sharps.
2015-05-03, 16:09 | #2 |
Var lite märkligt. Jag fick email om det. Och det stod att jag var uttagen. Men sedan hörde jag aldrig något mer.
2015-05-03, 17:51 | #3 | |
Citat:
Fråga även vart lärlingsloppen tagit vägen? Allra helst den gamla proppen med ston och tilläggsvolt. Tack för möjligheten! |
||
2015-05-03, 18:03 | #4 | |
Citat:
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
||
2015-05-03, 18:16 | #5 |
Jag skickar gärna med att man måste börja titta på högre radpriser på V75. Jag skulle inte säga nej till 1kr per rad. Att ATG skulle avskaffa Jackpott är så främmande att det inte finns, men de kan åtminstone sänka jackpotgränserna till 5kr. Kanske kan man också argumentera för att jackpot förstärker alla vinstgrupper veckan efter, istället för endast sjurättspotten, så vågar man kanske också starta upp V7-alternativet igen?
Färre Extra V75, de som körs helt utan att sporten är extra bra känns ärligt talat inte bra på sikt. Får man också önska något nytt så skulle det vara en "Euro-V75" med sju intressanta lopp i Europa under fredag - söndag som vi spelar tillsammans med övriga europeiska travnationer. Den här veckan kunde det t.ex. varit franska derbyt plus Prix du Kerjaques, Prix du Etain Royal i Finland, den svenska gulddivisionen + Örebro Intl, den norska gulddivisionen samt lotterian i Italien. Känns som att det skulle kunna vara roligt.
2015-05-03, 18:52 | #6 |
Jo det är klart att Gunnar föredrar att få 100.000kr för ett rent träningsjobb som fallet blir på lördag. Min syn på saken är att rena uppvisningslopp inte har på V75 att göra. Sedan kanske sextio meter var att ta i men jag vidhåller att tilläggsloppen bland kallbloden är de allra roligaste spellopp vi har och det skulle jag gärna se mer av på V75. På en personlig not så skulle jag gärna köpa ett kallblod om jag bara vore lite mer bemedlad då jag avgudar den vackra rasen men det är en annan diskussion. Synpunkten var alltså strikt ur ett spelarperspektiv från mig som föraktar allt som får femmorna att frysa inne på lördagarna
|
|
2015-05-03, 19:59 | #7 |
Återinför möjligheten att få spela V7. Det är väl egentligen mitt enda önskemål.
Sen är jag inte så het på allt vad ATG Tillsammans och andelsspelande heter. Isåfall ska där finnas ordentliga radbegränsningar så att inte var och vartannat skiftlag kan köpa sig 7 rätt. Sen är jag ytterst tveksam till att det ska vara tillåtet med reducerade system i andelsformat. I övrigt är jag inte så orolig, tycker inte man behöver uppfinna hjulet på nytt. Det vi upplever nu är en tillfällig dipp som beror på finanskrisen 08-11 som påverkade hästnäringen hårt med mindre unghästkullar än normalt. Ska man börja handikappa bra hästar med konstiga tilläggsproportioner osv trots att dom tävlar på lika villkor så är man galet ute. Ungefär som om hockeyligan hade fått för sig då när Skellefteå var som mest överlägsna att dom hade fått starta varje match med ett 0-3 underläge. |
|
2015-05-03, 20:20 | #8 |
Spoiler:
Knappast så att Sharps-spelarna är ATG's eller övriga spelbolags målgrupp, ditt synsätt att filinlämning & andelsspel är roten till allt ont är nog enbart en ursäkt för att försvara egna (sämre?) spelresultat... Finns mängder av Tillsammansbolag som trots möjligheten till att spela reducerat inte har uppnått sju rätt eller ens fått vinst i dom senaste omgångarna, sök på lag & se alla röda prickar som finns på majoriteten av bolagen! Ytterst märkligt är det också att denna eviga diskussionen om filinlämning/andelsspel enbart existerar hos travspelarna... Filinlämning/andelsspel hos Svenska Spels produkter väcker inga känslor & miljonutdelningar blir det ändå på Stryktipset m.fl. spel |
|
2015-05-03, 20:25 | #9 | |
Citat:
Vi delar dock helt uppfattning vad gäller kallblodslopp. Eliten måste få starta med lika start. Det är kanske inte så roligt spelmässigt, men gudarna skall veta att det tär på hästar att hela tiden vara ute och springa med tillägg där de hela tiden skall runda konkurrenterna ute i spåren från sista position.
2015-05-03, 20:27 | #10 | |
Citat:
|
||
2015-05-03, 20:28 | #11 | |
Citat:
|
||
2015-05-03, 20:35 | #12 | |
Citat:
I dessa tider när allt handlar om jänkarbikar, huvudlag, skor eller icke skor, rycktussar, knäkappor, foderbyten, övernattningar, väderlek, banunderlag & vad kusken har käkat till frukost och mycket mer... Samt ca 30-40 miljoner rader som kan tänkas gå in... Tar mer tid att analysera en travomgång än t.ex. Stryktipset |
||
2015-05-03, 20:37 | #13 | |
Citat:
På trav klarar vilken svensson som helst att få 70+% reduceringsgrad utan att bli allt för svag i systemet? Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+15) |
||
2015-05-03, 20:39 | #14 | |
Citat:
Instämmer i det övriga. Vi dräper våra bra hästar för spelets skull vilket är åt helvete. Man kan inte bara lyssna till mammon utan även ta hänsyn till sporten och hästarna. Jag tycker om sporten som sådan även om jag valt att inte spela på en omgång. Då känns det lite halvruttet som sportälskare att se dom bästa hästarna handikappas på diverse sätt. Ungefär som att kolla på en hockeymatch där det ena laget ska starta med 0-3 underläge. Det känns blaj helt enkelt. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hugotheboss (+5) |
||
2015-05-03, 20:41 | #15 |
Där kan jag nog hålla med dig lite, det som gör att det märks så väl är när ombud säljer 10-20 hela system på sina andelar, om ett sådant system går in en "skrällomgång" så tar det otroligt mycket av kakan för de andra stackars systemen som har 7 rätt. På sätt och vis var det nog bättre förr när det inte gick att sälja extra andelar på systemen utan man var tvungen att dra ut ett helt nytt system varje gång man sålde slut på andelarna.
|
|
2015-05-03, 20:42 | #16 |
Jag bara väntar på V75-yran som ska bringa klarhet i vad folket vill ha
Lycka till Lindvallen o ATG !
2015-05-03, 20:46 | #17 |
Travets överlägset största skyltfönster är V75. Det är rätt sorligt därmed att kallblodsloppet med landets stora profilhäst inom den rasen hamnar som att bortglömt lunchlopp som ingen bryr sig som i stort sett. Istället lägger man fokusen på ett ganska lågklassigt långlopp där klassen på hästarna väl snarare håller lunchklass. Det är ingen positiv reklam för travet som sport och visar väl tydligt att allt handlar om spelet numera.
|
|
2015-05-03, 20:52 | #18 | |
Citat:
|
||
2015-05-03, 21:03 | #19 | |
Citat:
2015-05-03, 21:03 | #20 | |
Citat:
|
||
2015-05-03, 21:08 | #21 | |
Citat:
Men det är nog bara galopp och diskning som kan fälla Månprinsen på lördag. Det är dock en stor reklamhäst som kollektivet/massorna nu knappt ens vet om att den kommer starta på lördag. |
||
2015-05-03, 21:12 | #22 | |
Citat:
Andelssystemen hos ombuden vinner en del, men man bör veta att det spelas V75 för tiotals miljoner varje vecka via andelsspel hos ombuden.
2015-05-03, 21:13 | #23 | |
Citat:
Senast redigerad av Manprinsen den 2015-05-03 klockan 21:16. |
||
2015-05-03, 21:22 | #24 |
Och det är just filinlämning & andelsspel som är mest efterfrågat, ATG har knappast tagit fram dessa produkterna för att blidka en minoritet av sina kundgrupper!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+1) |
|
2015-05-03, 21:35 | #25 |
Alla dessa konstlade kvasiåtgärder.
Vad som är roten till travets o V75s misär är att man skickar pengarna utomlands till syndikat som inte berörs av allehanda spelgränser o andra idiotiska åtgärder. När man med hjälp av rakeback, jackpotpengar o systematiskt spelande dränerar svenska spelarkåren (däribland av begränsningar berörda storspelare) minskar omsättningen, både av att pengar som kunde återomsatts försvinner och pga negativ publicitet. Minskad omsättning ger mindre pengar till "sporten", dvs minskade prispengar som på sikt innebär sämre förutsättningar för hästägare och därmed uppfödare vilket gör loppen än mer ihåliga i takt med att hästantalet minskar. I det läget börjar man med konstlade åtgärder för att höja utdelningarna vilket bara gynnar de som kan spela större (utländska syndikat?) och med rakeback. Enligt mig är jackpot roten till i stort sett allt ont, resten tillskrivs "internationella partners"-konstruktionen och på senare tid allt fler begränsningar som drabbar inhemska spelarkåren.
2015-05-03, 21:54 | #26 | |
Citat:
De som inte är aktiva tas bort och fylls på med mer aktiva och kanske mer insatta spelare.
2015-05-03, 21:55 | #27 |
>> Migge
Ursäkta men vad har mitt inlägg med filinlämning att göra? EDIT: Aha nu fattar även jag, kopplingen till "vad folket vill ha?" för den som inte känner till historien: V64-yra var en tvåveckors "testperiod" efter löning som avslutades med en kundundersökning huruvida folk ville ha V64 eller V64. Under testperioden minns jag inte om det blev någon jackpot, men det var iaf inte dagens frekvens på Jackpot:arna. Man slog på stora trumman om V64-Yra med en massiv annonskampanj o kunde sedan peka på en fin omsättningsökning. Sen frågade man publiken om denna strategiskt viktiga fråga (i och med att det blev fler jackpots bla). Verkar ju helt verrückt att fråga publiken på Miljardfrågan imo.
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1) Senast redigerad av clarund den 2015-05-03 klockan 22:11. |
|
2015-05-03, 21:56 | #28 | |
Citat:
Gärna med flerklasslopp, lärling och kallblodslopp.
2015-05-03, 21:58 | #29 |
Spoiler:
Då ett flertal inlägg ikväll handlade om just filinlämning/andelsspel så trodde jag att det var det som menades...läste tyvärr inte ditt förra inlägg så noga Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+1) |
|
2015-05-03, 22:00 | #30 | |
Citat:
Angående insatsen snackas det om insatserna 50 öre som vanligt, 75 öre eller 1 krona.
2015-05-03, 22:02 | #31 | |
Citat:
Angående V7, visst var det bra och jag förstår dig. Jag har lämnat mitt förslag på att köra V76 istället. Flytta över 5-rättspotten på sjuor och sexor istället.
2015-05-03, 22:06 | #32 |
Du som är så involverad kan kanske tala om vad det är för servicearbete ATG gör på samtliga av sina sidor ikväll kl. 22.00-00.00?
|
|
2015-05-03, 22:06 | #33 |
Jag kan absolut inte lova något men skicka mig era mejladresser om ni är intresserade att vara med i dessa undersökningar.
Skriv gärna vem ni är också så skall föra informationen vidare så fler kan påverka.
2015-05-03, 22:20 | #34 |
Det beror helt på vad man gör med de extra 4000 raderna.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+1) |
|
2015-05-03, 22:21 | #35 |
Vad sänder man för signaler till tränarna om man ska tvinga hästar som Månprinsen att stå tillägg i eliten? Ska man inte premieras för att man tar fram riktigt bra hästar utan istället bli tvungen att ge handikapp i den högsta klassen för att jämna ut fältet? Jag tycker inte det låter som rätt väg att gå.
|
|
2015-05-03, 22:22 | #36 | |
Citat:
Kan det vara nya atg.se som är på G? Isf återstår bara att även invänta Sharps 3.0 men där får man nog vänta ytterligare i några år |
||
2015-05-03, 22:26 | #37 | |
Citat:
Samt fasta odds till Elitloppet = http://bloggar.expressen.se/rickardh...ll-elitloppet/ |
||
2015-05-03, 22:33 | #38 | |
Citat:
Allt jag önskar är att de inte uppgraderar till nya ännu tyngre versioner av Flashplayer. I ren protest o av praktiska skäl (ATG är inte det enda man har igång en lördagseftermiddag) använder jag Classic ATG till allt utom skoinfo...
2015-05-03, 22:36 | #39 |
Flash ska bort, tror att det är html5 som ska användas istället?
|
|
2015-05-03, 23:03 | #40 | |
Citat:
Det är dessutom MYCKET svårare att få till slagkraftiga matematiska system för Stryktipset än det är för t ex V75. Andelen "icke-matematiska" system för Stryktipset är MYCKET hög. Det vanligaste är kanske inte filinlämning utan de mer slumpmässiga R-systemen. Debatten mot fil-spel på fotbollsspelen var obefintligt men ändå hakade Svenska Spel på "begränsnings-vansinnet" och införde en hel radda med korkade spärrar för ett tag sedan. Det är tak för hur mycket som får spelas på Stryktipset från ett och samma ombud osv osv osv in absurdum. Jag hittar dock innan annan anledning än att Lotteri-inspektionen pådyvlade SS samma typ av begränsningar som ATG införde. När det gäller SS så handlar det inte om att fil-spelarna tagit för stor del av vinsterna. Man påstod ( innan man tog bort sitt utmärkta forum ) att det var en del av spelansvaret att förhindra folk att spela för stort. ( Stora matematiska system är dock tillåtet! Sic! )
2015-05-03, 23:08 | #41 | |
Citat:
Inte ett ord av Hanssons blogg handlar om fasta odds. Det är pool-spel som vanligt med den skillnaden att spelstopp är vid starten av första försöket och att det går att spela på alla 16 hästarna. Dessutom är det ingen direkt "nyhet". Det har testats tidigare fast den gången så slog man ihop två av skrällarna så att man fick två hästar när man spelade på #15. ( 2004 och något år framåt körde man det innan man av någon anledning avslutade experimentet. )
2015-05-03, 23:13 | #42 | |
Citat:
Jag hoppas att man gör "fysiska uppgraderingar" så att deras "kluster" inte går ner så lätt.
2015-05-03, 23:32 | #43 |
Jag hoppas att dom ökar antal hästar i loppen!
2015-05-04, 00:01 | #44 | |
Citat:
Så vitt jag vet är det samma begränsning för reducerade system som matematiska system på stryktipset? Eller finns någon begränsning som vi ombud inte blivit informerade om? Regelboken säger iaf "Högsta tillåtna radantal är 41 472 rader." "Kunds sammanlagda insats per Tipsomgång avseende Stryktipset får ej överstiga 100.000 kronor." Finner inget som säger att man får göra större matematiskt än reducerat. |
||
2015-05-04, 00:12 | #45 | |
Citat:
100000 kr per kund stämmer bra. Men det finns även begränsningar på butiksnivå. Se https://svenskaspel.se/artiklar/spor...pa-sportspelen Fast man kanske har tagit bort just den idiotiska 200000 kr-gränsen på butiksnivå?
2015-05-04, 00:17 | #46 |
Inget av det där stod med nu iaf så kanske?
Men jag har fått info om butiks gränsen tidigare och tog upp det med en representant från SS och det var tydligen 2 ombud i sverige som ens kunde drömma om att nå gränsen (då). Gissar att dom kan lätta på sånt där sen det blev spelkortskrav? Är ju inte direkt svårt att se om 5 personer lämnar in system som matchar varandra för att kringgå begränsningar? |
|
2015-05-04, 00:30 | #47 | |
Citat:
Fasta odds på riktigt hos atg vore en dröm, men dom lär aldrig anordna spel där dom riskerar att förlora pengar. Atg är idag vinnare på alla spel och alla spelformer alla dagar. |
||
2015-05-04, 01:11 | #48 |
Hoppas innerligen att man inte kommer återgå till voltstart i lärlingslopp på V75. Tycker man senaste tiden allt som oftast kört med auto, vilket är av godo, enligt mig. Voltstart i lärlingslopp innebär blott fler galopper och omstarter än om proffsen kör, inte för att säga att de senare på något vis är felfria.
Körning och vilda västern är det oftast i lärlingsloppen ändå, så att kräva voltstart där är i mitt tycke vansinne. Voltstart i övriga löp, gärna. * För att göra omgångarna svårare, se istället till att loppen är välfyllda och med jämnare ekipage. * Höj prispengarna på V75-omgångarna. * Sänk jackpotgränsen på fem rätt på V75 till fem kr. * Alla jackpot-pengar som inte betalas ut under en och samma V75-omgång bör samlas till en "super-jackpot/eller annat fjantigt namn" som givetvis läggs i slutet av månaden, direkt efter löning. |
|
2015-05-04, 01:20 | #49 | |
Citat:
2015-05-04, 02:52 | #50 |
En förmodligen mycket stor orsak till att Svenska Spel ändrade sina omsättningsbegränsningar var att ett Svenskt syndikat nettovann mycket pengar på stryktipset under ca 6 månaders tid , samtidigt som Svenska Spel överhuvudtaget förberett sig för kommande transparenskrav från EU.
Förövrigt så påverkar inte "jättesystem" speciellt mycket utdelningen när systemen görs av människor utan riktigt stor kunskap gällande såväl hästar som spelmatematik. ATG tillsammans kommer knappast slå spelskatten över tid och kommer således inverka positivt långsiktigt på utdelningarna. Eller är det någon som tror att Nybrinks 20 000kr system kommer vara lönsamma över tid? Eller Mallas? osv . Likaledes gäller naturligtvis även för filspelen, man får aldrig fler rader än vad man betalar för, endast förändrade förutsättningar, och oftast brukar filspel innebära att viktningen på vissa hästar blir mycket sned, en 4% man tror har 10% chans, kanske får 15% av systemets rader osv. I ivern att få med många hästar på systemen, så kommer förutsättningarna allt oftare bli att tre favoriter måste vinna för man vill få råd med två stycken 5% osv. Precis som flera varit inne på tidigare här, så är det PARIBET (tidigare SydAfrika) mfl som spelar med 30dagars kredit, 4,25% beskattning samt helt utan övervakning gällande systembegränsningar samt alla spelskandaler som tillsammans sakta men säkert urholkat såväl spelarnas läder som förtroende för travet. När stortränarna så uppenbart "skor sig :-)" på desinformation så förbättrar det knappast förtroendet för sporten. Vad det gäller hcp med tillägg osv så har galoppen arbetat med det oändligt länge, och är ett ytterst effektivt sätt att förändra svårighetsgraderna på lopp. Man MÅSTE skilja på sport och spel, och naturligtvis ska man bereda plats för sporten, även om den råkar vara ospelbar just Månprinsens fall, men antingen kan hästen gå utanför toton(inte bra ur spelsäkerhetssynpunkt) eller som sagt visas ändå, loppet tar ju trots allt sällan mer än 3 minuter. Radprishöjningar är nog inget stort problem, om man höjer årsvis med tex 10%, så det inte påverkar systemstorleken i lika hög grad. Småspelarna som köper Harry påverkas inte, enär de köper 100kr Harry, utan att ha speciellt stor insikt i hur systemet är uppbyggt. Samtidigt kan det vara ett utmärkt läge att höja vid produktförändringar, tex om man börjar med V76 på onsdagarna, så kan det kosta 75 öre raden tex! V86 är som synes INTE optimalt som det ser ut i dag, vilket skulle kunna påverkas om man nu ska fortsätta med saxbanor (vilket jag ogillar) så kan varje bana skriva ut fem lopp att välja ifrån, precis som man nu börjar skriva ut 8 lopp på v75 att välja ifrån. Sänka jackpotgränsen torde vara självklart, och det är långsiktigt enkelt för ATG att bestämma hur många jackpots man vill ha genom att förändra gränsen för lägsta vinstgrupp. MEN man måste ha klart för sig att ATG knappast SER något problem med jackpots, så länge omsättningen inte entydigt påverkas negativt, enär ATG är livrädd för sjunkande omsättning och således är det ingen risk att antalet "extra V75" minskas, utan troligtvis kommer ytterligare några klämmas in vid behov. Allt för att stilla hålla siffrorna någorlunda gröna kortsiktigt. Man bör ha i åtanke att OM Skarplöth verkligen skriver om sina utomnordiska avtal så rejkback omöjliggörs kommer det att innebära en omsättningsminskning på 800 miljoner per år, dock kommer det inte påverka HÄSTSPORTENS ekonomi negativt, enär sporten inte erhåller en krona från utomnordiskt spel (enligt Skarplöths egna ord) För utan rejkback kommer inte en krona omsättas i vare sig Usa, Österrike, Tyskland, Belgien eller liknande länder, dvs om nu inte någon Svensk idrottsman MÅSTE spela genom sitt lokala utomnordiska ombud, men då kommer omsättningen knappast vara 800 miljoner, utan möjligen 8 miljoner. Överhuvudtaget måste utomnordiskt spel på allvar ifrågasättas av hästsporten utav ekonomiska orsaker, samt ur spelsäkerhetssynpunkt, samt ur inte minst internationella penningtvättlagar osv. UtlandsAffe har sugit i sig över en miljard av Svenska Spelares pengar sedan 2004, och de pengarna påverkar naturligtvis hästsporten på många olika sätt. Senast redigerad av hatten1 den 2015-05-04 klockan 02:56. |
|
2015-05-04, 06:10 | #51 |
Min bedömning är att det är rätt långt kvar innan nya ATG.se är färdigt att släppa. Är med och betatestar den, och det är en hel del irriterande saker kvar att ordna.
ATG behöver dock stänga sin sajt en del för att underhålla den. Det är en hel del gamla system där som skall prata med varandra och varje uppgradering eller förändring kräver att man testar innan man kan släppa in allmänheten där. Jag tycker det är sunt tänkande. Exakt vad man gjorde igår vet jag inte, men man hade kapacitetsproblem under Olympiatravet och om några veckor står det Elitloppet på schemat. Det kan vara så enkelt att man uppgraderat datorkraften som skall ta hand om spelet. Eller så kanske det handlade om programkod som skall ta hand om spelet till Elitloppets alla 16 hästar. Eller så var det något helt annat som ATG fann nödvändigt att göra. Det är ett rätt så komplicerat system man har med en rad olika delar som kommer från olika perioder.
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. Senast redigerad av Viroid den 2015-05-04 klockan 09:39. |
|
2015-05-04, 08:33 | #52 |
Höj radpriset , höj det snarast
Visserligen ingen inflation nu, men de flestas köpkraft har ökat ganska kraftigt de senaste åren, löneökningar och minskade utgifter på lån bensin mm. Dvs många har höjt sin insats med 20-30 % det sänker givetvis snittutdelningen. Npgon gång måste man göra det eller skall det bli V97 på Onsdagar och V86 på Lördag! |
|
2015-05-04, 10:09 | #53 |
För en som inte kommer från trav världen eller gillar att spela på trav tror jag det absolut viktigaste för hela sporten är att få folk att själva testa på att utöva sporten.
Tror att väldigt många som satsar pengar på fotboll själva har spelat. I trav tror jag det är tvärtom. Många som spelar men aldrig suttit på eller bakom en häst. Något skulle vara att bjuda in skolklasser att prova på och företags inbjudningar. Tror att är man inte i hästvärlden är steget in väldigt långt. Är själv en som aldrig varit i närheten av hästar. Hör att alla tjatar om vilken fin sport det är men tror inte det går att spela sig til eller titta på tv för att förstå det. |
|
2015-05-04, 10:23 | #54 |
Guest
|
Håller också med om att radpriset borde höjas till 1kr på V75.
|
2015-05-04, 10:40 | #55 |
Jag tycker man kan fundera över V86 på lördagar, V76 onsdagar. Mer tid finns för lördagslopp.
|
|
2015-05-04, 10:47 | #56 | |
Citat:
Med 1 kr radpris på V75 blir det dubbelt så dyrt som idag att spela samma system som man alltid gör på lördagarna och risken är då att många istället väljer mindre system. Då blir det ännu svårare för småspelarna att få 7 rätt. Det är redan idag väldigt få som spelar för en hundring eller två på lördagarna som får alla rätt även de omgångar när 7orna ger jackpot på 5 rätt och de flesta tycker verkligen inte det är lätt att få 7 rätt idag med nuvarande radpris. 1398 av 478 257 system eller knappt 3 av 1000 system hade 7 rätt i lördags när utdelningen blev 15 000 kr drygt. Det är väl ett bevis på att det inte är enkelt direkt att få 7 rätt idag. Jag är tveksam till att det är rätt väg att gå. Det finns en uppenbar risk att det blir mindre populärt att spela V75 med dubbelt så högt radpris. Dom som tycker det är alldeles för lätt att få 7 rätt med nuvarande pris kan ju spela mindre antal rader och lämna in systemet två gånger. |
||
2015-05-04, 11:04 | #57 | |
Citat:
När man spelar V2 (LD/DD) kan man ju välja sitt "radpris" nästan helt fritt.
2015-05-04, 13:07 | #58 |
Radprishöjning
Jag började spela på trav i tonåren Kostade 1 krona raden på V5 (det hr alltid kostat 1 krona ) 50öre på Lördagens V65 Undrar vad det motsvarar idag - ja travronden kostade under 5 kronor man lurar "spelarna" med flera lopp. Nu har man ändrat så det är 6 7 eller 8 lopp, gör det spelet lättare ? Om man höjer radpriset till 1 krona kan man köra några lopp med 10 startande då blir det mindre svårt. |
|
2015-05-04, 14:43 | #59 | |
Guest
|
Citat:
Däremot går det inte att öka radpriset till 2kr, för ingen vill betala dubbelt för sina rader. Därför är radpriset på 1kr optimalt! Höj radpriset i samma veva på V86 till 0,50 öre. Mina kunder köper mer än gärna mina andelsspel oavsett om radpriset är 0,5 eller 1 kr på V75. Men de börjar ju också tröttna på att utdelningen fryses inne varje jävla lördag. Åtgärda det problemet, så ska ni se att spelet kommer öka som fan! |
|
2015-05-04, 16:48 | #60 | |
Citat:
I praktiken är alltid det lägsta möjliga radpriset = spelets grundradpris. "Halvbong" är ingen bra idé alls eftersom det är samma sak som att SÄNKA radpriset när spelformerna förmodligen är mogna för en höjning.
2015-05-04, 16:58 | #61 | |
Citat:
Antingen måste man göra om jackpott-reglerna ganska ordentligt eller höja radpriset. ( Ett 3e alternativ för att göra raderna spelbara igen är att återinföra "Endast alla rätt". Men det steget tillbaka känns hyfsat långsökt. ) Att dubblera radpriset kan vara drastiskt. Men någon slags höjning efter över 20 år känns vettigt för mig. Tänk på att "Gamla V65" hade mellan 50-70 öre/rad i bara 19 år innan man blev tvingade att göra något åt svårighetsgraden på lördagsspelet. Med det perspektivet i åtanke så känns det ganska naturligt att det är dags igen. Att lägga till fler lopp på huvudspelformen är ingen höjdare tror jag. Man vill ju att tävlingarna ska ta så lite direktsändningstid som möjligt. För min del skulle jag hellre gå ner till 6 lopp med rejält höjt rad-pris och fläskiga prissummor i loppen.
2015-05-04, 17:29 | #62 | |
Citat:
Men för att få glans på det hela en lördag skulle isf radpriset höjas minst till det dubbla för att skapa ett riktigt storvinstspel och förslagsvis slopa 6rättsjackpot o istället flytta pengarna. Poolerna måste i fallet V86 omfördelas. 8 rätt är extremt sällan man kan få som normalspelare, allrahelst om radpriset ökas vilket vore önskvärt. 7 rätt kan inte vara en minipott med 20% av pengarna. 8 rättsjackpot kunde möjligen stå kvar men fan vet. Lutar ändå åt att V86 borde skrotas. Saxningen i allmänhet o den i vansinnesfart på onsdagarna i synnerhet är förkastlig utom just i någon TV-aspekt som jag inte riktigt klurat ut..
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Senast redigerad av clarund den 2015-05-04 klockan 17:52. |
||
2015-05-04, 18:19 | #63 |
Om jag inte är helt insnöad så har dom kört med dubbla radpriser tidigare då V75 var V65.
Radpriset låg på 60 öre och så höjde dom till 1 krona jämnt. Då blev det ett ramaskri (inga twitterstormar på den tiden) och dom tvingades backa. Men inte helt så det blev ett tredje alternativ som i kärnkraftsomröstningen. Man kunde alltså välja om man ville spela med 60 öres radpris eller 1 krona och snålvarianten gav följaktligen 60% av vinstplanen. Det här stämmer säkert inte till 100%. Dom kanske aldrig backade utan körde med 60/100 från början. Viroid, minns du?
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
2015-05-04, 18:24 | #64 | |
Citat:
Min poäng var att 21 år med oförändrat V75-upplägg är en oerhört lång tidsperiod.
2015-05-04, 18:59 | #65 |
Sjuttioöresalternativet var endast en succé för ATG om man mätte mediautrymme. Med två radprisalternativ fick V65 mer utrymme i Sportradion och TV-sporten när resultaten lästes upp. I övrigt var det mest rörigt för spelarna. Man gav sig lite för enkelt mot spelarna istället för att ha is i magen. Det blev aldrig bra, och rätt snart föddes V75 med radpriset 50 öre.
Istället för att hela tiden öka på med fler lopp när en spelform anses för lätt ser jag hellre ett högre radpris. Man kan med fördel använda extraomgångarna som försökskanin.
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. Senast redigerad av Viroid den 2015-05-04 klockan 19:00. |
|
2015-05-04, 19:04 | #66 |
Det som behövs är att ST förhandlar ned skattesatsen på travspel i Sverige, hästbranschen betalar ju skatter som alla andra och är dessutom en livskraftig näring som skapar arbetstillfällen. Varför ska den då straffbeskattas? Skattepengar som i sin tur går till verksamheter som INTE har något existensberättigande (bidragsentreprenörer osv)
Men är såklart ingenting som ATG bryr sig om eftersom de är statligt kontrollerade, trots att de "ägs" av Svensk Travsport. I övrigt anser jag att de borde ändra V75 till V76, 5 rättspotten går ändå bara till jackpot, låt dessa pengar hamna i 6 o 7-rättspotten istället. Dessutom blir market-droids nöjda då man helt enkelt lyckats "versionsuppgradera" spelet så det känns fräscht. Senast redigerad av Crotalus den 2015-05-04 klockan 19:10. |
|
2015-05-07, 22:27 | #67 |
Har framfört mångas åsikter nu.
2015-05-07, 22:36 | #68 |
De gjorde också ett försök med lördagstrion, där man höjde kostnaden per komb, kommer inte i håg nivåerna, men gissar från 2kr till 5kr per komb. Säkert någon av läsarna som kommer i håg, även om det var galoppens spel från början även Trion.
|
|
2015-05-12, 14:42 | #69 |
"Du är en av dem som inte kom med denna gång."
Så kan det gå när man är obekvämt kritiserande ibland!
2015-05-12, 16:45 | #70 |
ATG:s systemkaos illustreras rätt bra i den här artikeln:
Det var en hel del som inte riktigt gick som det skulle, trots att alla trodde att det skulle gå...
2015-05-12, 17:14 | #71 |
... raderat
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Senast redigerad av clarund den 2015-05-12 klockan 17:37. |
|
2015-05-15, 11:49 | #72 |
Ja radpriserna måste upp...så här sade Nisse Nilox redan 2009...
"Trav har alltid varit ett kunskapsspel men nu börjar det bli mer och mer som lotto. Varför tycker du det? – För att radpriserna på de olika spelformerna är lika som de var för massor av år sedan. I början var V5 till exempel ett mycket roligt spel, nu är det helt dött. V5 kostar en krona raden och för att få betalt gäller det att det skräller hela tiden vilket det aldrig gör. Det måste till helt otroliga skrällar om det ska bli pengar på V5. Egentligen ska V5 ha ett radpris på 40-50 kronor för att det ska bli spelbart. Då skulle det till och med vara intressant om Järvsöfaks var med på kupongen. Man kan lika gärna spela lotto som man spelar V5 nuförtiden, säger ”Nilox”." http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle11641164.ab |
|
2015-05-15, 11:58 | #73 | |
Citat:
Fungerar möjligtvis för Nisse som har en rejäl spelkassa samt spelsyndikaten i USA, Sydafrika, Asien & Tazmanien men för oss övriga med en knegarlön är det rätt kört med sådana radpriser! |
||
2015-05-15, 12:40 | #74 | |
Citat:
Så här fördelas avdraget: http://atg.spelinstitutet.se/om-vaar...erdelning.aspx |
||
2015-05-15, 12:45 | #75 | |
Citat:
36 rader och 40-50 kr skulle då kosta 1440-1800 kr vilket såklart är absurt. Däremot skulle inte en höjning till 1,50 eller 2,00 kr vara helt fel. ( Jag vet att man testade i Norge med fiasko-resultat! Om det ska genomföras någon prishöjning så måste man samtidigt göra någon annan större förändring på spelformen. Annars blir det auto-ramaskri! )
2015-05-15, 12:50 | #76 | |
Citat:
2015-05-15, 13:28 | #77 |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8342Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Har alla verkligen spelbudget för höjda radpriser, eller lirar ni för samma summa ändå ?
Som han som skiter i bensinpriset då han alltid tankar för en tvåhundring.
2015-05-15, 13:33 | #78 |
Ökar radpriset lär systemstorleken minska, och därmed så kommer skrällar att rensa mer.
2015-05-15, 13:37 | #79 | |
Citat:
Det är rätt trist, för V5 är nog den allra bästa spelformen för vanliga spelare som är beredda att satsa upp till 500 kr men som nu istället luras in på spelformer som V86 där det krävs insatser på tusentals kronor för att få till slagkraftiga system. |
||
2015-05-15, 13:41 | #80 |
Tanken med en radprishöjning är ju att öka svårighetsgraden. Att en höjning skulle göra att medelsystemstorleken minskar är ingen vild gissning.
2015-05-15, 13:52 | #81 |
Precis så! Det höjda radpriset ger dig färre rader att spela för med din "tvåhundring" och det blir således svårare att få alla rätt och ställer därmed högre krav på skicklighet där skickliga spelare kan få bättre betalt på sin kunskap.
|
|
2015-05-15, 13:56 | #82 |
Nu är det ju ändå som så att Hans Skarplöth & co anser att travspel ska vara ett turspel som tilltalar den breda massan, därav den massiva fokuseringen på Vinnie & Harry Boy mm...Sharps:are är inte ATG's primära målgrupp...
|
|
2015-05-15, 14:07 | #83 | |
Citat:
Det går att tänka sig att ökad svårighetsgrad borde vara bra för spelargruppen turspelare.
2015-05-15, 14:32 | #84 |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8342Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Nästan alla av oss kommer förlora.
Jättesystemen blir vinnarna. Men ni kanske tycker det är kul att aldrig vinna?
2015-05-15, 15:50 | #85 | |
Citat:
Alltid vinna nästan ingenting eller nästan aldrig vinna någonting? Just V5 var inte det bästa exemplet ( om vi inte talar om att göra om dagens huvudspel till super-v5 någon dag i veckan ). Det är mest flerpott-spelen som lider av att det blir på tok för få högutdelningar.
2015-05-15, 15:57 | #86 | |
Citat:
På V4 slutar 25% av omgångarna med en utdelning under 500kr, trots 2kr radpris och lägre spelavdrag. 40% av omgångarna blir det under tusenlappen i utdelning. De här spelen är för enkla för spelarna. Det ger alldeles för dåligt betalt att läsa på, eftersom den late har råd att köpa loppen. Jag vill att det skall vara rysligt dyrt att helgardera en avdelning, och man måste tvingas chansspika lite. När man är rätt ute så får man bra betalt.
2015-05-16, 22:53 | #87 |
Det är ju där alla oldtimers minns, att dom satsade hårdare och hade lite mer kunskap och speltekniskt kunnande på 70-90talet, och således fick oerhört bra betalt för denna jättelika edge.
I dag är denna kunskap gratis, samt informationen som då var unik är i dag var mans egendom. Således känner alla som vann fett för 20 år sedan, att dom bara torskar rätt ut. VILKET naturligtvis ofta är sant, enär någon som försörjer sig så väl att dom blev "homefree" sällan utvecklar sig, utan stagnerar. Här talar jag av egen erfarenhet utifrån pokern, där jag var supertorsk på kortoxen(vilket i dag är en självklarhet enär den klubben utbildade en sanslös skara vassa kortspelare och ännu fler sport och hästspelare) Men när internet kom, så kunde även undertecknad tjäna löjligt mycket pengar, trots begränsad kunskap, enär motståndet var ungefär detsamma som man möter på en travbana! Det vill säga hobbyspelare som gärna torskade en rimlig summa varje gång dom spelade. Jag kunde aldrig någonsin förstå de visare pojkarna som sa att nu måste vi skörda, spela 80 timmar i veckan, fler bord, fler sajter, fler spel, för detta kommer försvinna inom fem år. Tiden har givit dessa numera mogna män oerhört rätt, och själv är jag nöjd med att lägga ner pokerspelet 2011, då jag torskat endast 2 år i sträck, dvs jag började tugga på bankrullen. Sanslös jävla otur och spelet måste vara riggat vilket det naturligtvis i backspegeln också var, men framförallt insåg jag så småningom att jag var omkörd av massa glin som inte kunde poker, men kunde programmera och lära sig dataprogram. Detta märkte man när man spelade livepoker, och fortfarande märker när man spelar livepoker, utmärkt exempel var cashgamespelet i England, som direksändes med 1000 bord och 1000€ upptag och låga blindar. T o m oldtimers som slutade spela poker på 90talet klarade sig utmärkt . Sveriges sämsta spelare genom tiderna lyckades nästan gå noll. Och då var inte ens jag där :-) Hursomhaver så är naturligtvis lösningen på travet inte BARA försvåra loppen, utan också ändra på fundamenta. Ändra på tilläggen så det blir 25 meter eller 15 meters tillägg samt olika former av ålderhandikapp, kuskhandikapp osv. Ändra banornas upplopp, ändar Solvalla och Jägersro till Open Stretch som endast används vid v86 och V75 osv. ( funkar endast om det finns hyggligt hästmatrial vilket ÅBY visar när dom har V75, men annars blir favoritbetonat) Detta för att störa all statistiska fakta som i dag är enkelt att utarbeta och finns tillräckligt med lopp för att vara sannolikt. Men därtill också höja priset per spelad rad. Detta måste ske successivt och höjas ungefär som sprit och mjölk, långsamt och tålmodigt. Men viktigast och för hästsporten absolut nödvändigt är naturligtvis att statens dubbelbeskattning omgående ska bort, det skulle kosta staten 1,5 miljarder, jämför med rut och rot och inte minst krogmoms(beräknades ha kostat 5 miljarder och gav inte fler arbetstillfällen,endast bättre ekonomi för ägarna) samt sänkt bokmoms. Det är en droppe i den djupaste och skitigaste ocean som tänkas kan, och inom en bransch som ännu så länge skapar icke akademiska arbetstillfällen i glesbygd och i det stora perspektivet skapar en oerhörd fortfarande existerande mångfald i Sverige. Inte minst bevarar våra sedan flera tusen år betade kulturmarker som kallas jordbrukslandskap , som t o m Lundell skrivit sånger om. VARFÖR HAR INTE ETT KOMPENDIUM GÄLLANDE HÄSTBRANSCHENS PÅVERKAN PÅ SOCIOEKONOMISKA VILLKOR SKRIVITS PÅ ST/SG UPPDRAG? Siffror och korrekta siffermässiga samband är det enda som biter på politiker, inte mjuka värden och Vinnie! Senast redigerad av hatten1 den 2015-05-18 klockan 00:16. |
|
2015-05-17, 12:01 | #88 |
Håller helt med om att beskattningen borde tas bort. Om spelavdraget t.ex. skulle vara 20% på streckspelen med slopad skatt skulle fortfarande 6 procentenheter (som idag) kunna gå till ATG för administration och 14 procentenheter skulle kunna gå till Sporten som då även skulle kunna höja prispengarna i loppen. 80% tillbaka till spelarna skulle ge betydligt högre utdelningar samt att mycket av spelarnas pengar sannolikt skulle återomsättas i form av nya spel och således leda till högre snittomsättningar som då inleder en positiv spiral av sporten. Men att få våra politiker att släppa skatteintäkter ifrån en kassako som ATG är nog lika lätt som att lugga en flintskallig. Dessutom sägs ju ladorna eka tomma nu enligt nuvarande regering.
Open stretch är jag personligen ingen fan av men kan gå med på att några banor har det för omväxlingens skull. Det som borde införas är dock ett innerspår runt hela banan dit galopperande häst kan tas ut för att inte störa medtävlanden, precis som man har på Vincennes i Frankrike. Förstår inte varför man inte har infört det i Sverige också. Det är många gånger man har sett en galopperande häst i sista sväng strike:a ut bakomvarande hästar pga att hästen inte kan tas ut ordentligt. Det skulle enkelt kunna undvikas med ett extra innerspår som endast får användas för att ta ut galopperande häst och undvika att olycka inträffar. Vidare borde regeln om diskvalificering vid galopp på upploppet slopas. Förstår inte varför den infördes i Sverige? I dagsläget blir en häst som har gjort en bra prestation men tagit några få galoppsteg på upploppet (och sedan ställt sig) direkt diskvalificerad. Det gynnar varken hästägare eller spelare. Där har Norge och Finland bättre regler. Givetvis ska man inte kunna dra vinning av en galopp och den får inte heller vara för lång eller över mållinjen men varför diskvalificera direkt?. Sedan borde jackpotfördelningen åtgärdas. Det mest rättvisa vore att ta bort den helt och att pengarna som spelats i en omgång också delas ut till dem som lyckades bäst i den spelomgången, men det är en utopi att tro att ATG ska slopa jackpot när den har en sådan lockande effekt och får fler människor att spela och höja omsättningen. Däremot borde den fördelas rättvist i alla vinstgrupper enligt den aktuella spelformen. T.ex. V75 enligt 40-20-40. Man kan tycka att varför bara 20% till sexorna?, men det är ju nämligen så att när du får 6 rätt så får du vanligtvis även en väldig massa femmor också och tar därmed en stor andel av kakan i den sista vinstgruppen. |
|
2015-05-17, 12:33 | #89 |
Ett litet problem är att ATG inte har 6% i omkostnader, utan 7,5% om man räknar in Kanal75. Hade ATG klarat sig med 6% i omkostnader hade man kunnat skicka över 180Mkr till sporten.
Det jag verkligen saknar från ST:s sida i kampanjen om sänkt spelskatt är siffror på vad en skattesänkning/slopad skatt skulle betyda för staten. Det skulle bli fler anställda på landsbygden som genererar skatteintäkter. Det skulle bli högre skatt från alla bolag som idag plockat in en eller flera hästar i verksamheten och använder företagets oskattade pengar för att täcka förlusterna på att äga häst. Med högre prispengar minskar förlusterna på hästägandet och man får in mer bolagsskatt. Lägre skattekostnader skulle också leda till att mer pengar omsätts i Sverige, beskattas här och hjälper till att hålla hjulen igång. Förutom spelskatten som genererar hästsporten i Sverige 3-5ggr mer i skatter som kommer via drivmedelsskatter, arbetsgivaravgifter, inkomstskatter och moms. Spelet bidrar via ombudsprovisioner också till att hålla många servicebutiker igång, varav ett icke föraktligt antal finns på landsbygden. Den professionella hästsporten är också ryggraden för åtskilliga veterinärkliniker och annan hästskötsel. Utan en väl decentraliserad travsport i vårt land kommer många veterinärer och hovslagare som idag behandlar hästar att få slå igen vilket drabbar även ridskolor, ridsporten och privata hästägare. Hästsporten är en mycket viktig del i arbetet för att ha öppna landskap. Det är tusentals och åter tusentals hektar med hästhagar, betesmarker, träningsbanor och åkrar där man odlar föda åt hästarna. Om det funnits något som kallas logik inom politiken hade man sett detta och verkligen vinnlagt sig om att utveckla travsporten. Jag tror också att det är sådana argument som biter mera än att det bara är "dålig ekonomi". Travet är inte en skattefråga utan en landsbygdsfråga. Även i Stockholms län finns det en landsbygd som är beroende av att det finns arbetstillfällen bortanför kontorspalatsen.
2015-05-17, 12:51 | #90 |
Har läst i genom det mesta & det här mina åsikter.
Höjt radpris = Nej, gynnar nog inte småspelaren däremot gynnar det nog storspelaren, dom nya spelarna är till största del småspelare så det vore ett minus långsiktigt för atg. Mer voltstart = Är jag än av dom största förespråkaren för & jag var den första som tog upp den här frågan, däremot vill jag inte ha voltstart i lärlingsloppen, där behövs det inte för lärlingar gasar mer när det är auto = skräll eller att bakspår vinner. Man bör även se till att man kan vinna mindre summor på femmorna, det har hänt att man haft 30 femmor som kanske skulle gett c.a en tusenlapp men att man inte vunnit något, den här ändringen gynnar inte småspelaren som långsiktigt är den viktigaste för atg. Den här frågan är det Olle som varit förespråkare för & jag håller med till fullo där. Som ni märker är det långsiktiga mycket viktigt för V75 men även V64 m.m, skulle dom införa bonusar för atg cheferna, vilket dom kanske redan har gjort så försvinner det långsiktiga tänket direkt eftersom bonusar räknas på kortsiktiga prestationer. Sen när man förbjuder spelare att spela från utlandet borde man förbjuda alla att spela från utlandet, då får man bort dom misstänkta robotspelen. Tack för mig, det finns säkert mer men kommer inte på mer för tillfället. Senast redigerad av Björnland den 2015-05-17 klockan 13:22. |
|
2015-05-17, 14:31 | #91 |
Svaret finns i frågan.
Hur många?
System/kuponger/rader spelas tex å V75? Kronor kostar dom i medelsnitt? Procent ska det finnas i varje vinstgrupp? Streck finns det på varje ekipage? Kunder har Affe (Paribet)? Namn har utlandskunderna? Kuskar finns det som kör tex å V75? Hästar finns det? Frågor finns det? Mvh Ulf-Eddie |
|
2015-05-17, 14:41 | #92 |
Höjt radpris på v5 gynnar de som kan trav, fler och fler lopp då kommer slumpen in.
Du har en ide, säg en 8 oddsare (Brukar vara streckade 6-14% beroende på speltyp loppet etc) V5 Spika 8 oddsaren, sedan kan du spika en favorit, kvar att lösa 3 lopp, 3 * 8 * 8 blir ca 200 rader med ett radpris på 2 kr kostar det 400. V86 spikar en 8 oddsare, inte är jag speciellt mycket närmare att få 8 rätt, känns rätt meningslöst. När jag började med trav spelade de vuxna i min närhet V5 system för 84 96 ibland kanske 128, och det var vuxna med inkomster klart över medel, |
|
2015-05-17, 15:33 | #93 |
Medelsnittsspelaren å V75 spelar för 80:- varje lördag precis som hen
gjort de senast 20 åren. Lösningen finns inte i radpriset utan i loppstrukturen. Det geniala med V64 tex är det geniala med 3 vinstpotter men det är mer genialt om den som får 4:a får hämta ut. 33-33-34% är början på början inom trepottsspelen. Mvh Ulf-Eddie |
|
2015-05-17, 15:52 | #94 | |
Citat:
Höjt radpris innebär ju inte att spelarna har mer att spela för utan då blir det för de flesta mindre system och storspelarna gynnas ännu mer mot dom som spelar för en eller ett par hundringar varje lördag. För dom kommer det bli ännu svårare att sätta 7 rätt och därmed vinna något. Tveksamt om det är gynnsamt för omsättningen. |
||
2015-05-17, 16:45 | #95 |
Olle
När V5 kom hur många tror du det var som lämnade in + 500 kronors system. För mig är känslan att V5 var ett roligare spel när "vanligt folk" spelade för 36 kronor eller kanske 64 eller 84 ( 70 tal och då kostade ronden 4-6 kr per nummer ) Storspelarna idag har 1 vinnarem sedan mer eller mindre köper de resterande 4 lopp på V5. Själv tycker jag trav består av flera delar, en del av nöjet är att läsa tips , intervjuer fundera över spår loppsenario mm, 8 lopp på Onsdag är för mkt skiter i V86, 7 lopp på Lördagen är på min maxgräns, sedan är det inte roligt längre . |
|
2015-05-17, 17:01 | #96 | |
Citat:
Nej. En spelare per system eller ett system per spelare är inte rimliga modeller för att ta reda på svaret på din fråga.
2015-05-17, 17:15 | #97 | |
Citat:
Även om jag inte spelar V75 varje lördag brukar jag sitta och knåpa på ett system i joker för ca 500 kr. Jag tycker det är ganska svårt att få till bra system och med dubbelt så hög insats skulle det bli väldigt mycket svårare. Generalproblemet med V75 just nu är nog inte 7 rättsutdelningarna. För det är väldigt väldigt svårt att få rätt även när 7 rätt ger knappt 30 000 kr som igår och 30 000 kr i vinst skulle för de flesta spelare varit en enorm framgång. Det stora problemet är att det är alldeles för lätt att få 5 rätt och att jackpotgränsen är rätt hög. Det är nog det man måste åtgärda omgående. Personligen önskar jag inte dubbelt så högt radpris på V75 och jag är rätt tveksam till att majoriteten av spelarna tycker det skulle vara bra och att det skulle innebära högre omsättning. |
||
2015-05-17, 17:34 | #98 |
dubbla priset på V5 borde det vara, för länge sedan
folk spelar V3 och V4 med högre radpris, så helt ovana är de inte men på V75 kan det bli svårt med 1 krona raden, men man kunde köra 2 lopp med 10 startande kanske tom 3 men då skulle det vara 2 med 15 kusar. V75 är 20 år med samma pris ! |
|
2015-05-17, 17:38 | #99 | |
Citat:
Vad heter spelaren som kallar sig Paribet? Varför gäller inte samma regler för alla spelare? Hur många system hade streck på Thula Sana innan start? Är alla svar linjära? Mvh Ulf-Eddie |
||
2015-05-18, 09:03 | #100 | |
Citat:
|
||
|