Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-03-26, 21:55   #31

Manprinsens avatar

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 2289
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Visst är du lite kär va?
Totalt såld kan jag säga. Räcker bara med att titta på honom så blir man tårögd.

Sällan man ser en individ som har sån utstrålning oavsett om det är en häst, människa eller annan levande varelse. Det är nått jävligt speciellt med den hästen!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Helge (+3), AMHC (+1)
Manprinsen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 21:55   #32

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 3844
Standard

Citat:
Visst är du lite kär va?
so.. nån info till imor bergsåker?
dado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 21:57   #33

Helges avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Visst är du lite kär va?
Jag med ♥ Älskar våra fina kallblod, vad vore travet utan dessa magnifika djur?
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 22:06   #34
SO

SOs avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 3718
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dado Visa inlägg
so.. nån info till imor bergsåker?
nej, jag har sneglat på startlistan men eftersom jag inte ska dit så väntar jag med att ev analysera fram nåt roligt. Tyckte att det var många klena lopp,dvs några bra och en mängd utfyllnad. More later
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 22:29   #35

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 58361
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg
Jag med ♥ Älskar våra fina kallblod, vad vore travet utan dessa magnifika djur?
Väldigt mycket mer pengar till den riktiga travrasen (vilket verkligen behövts).

Kallbloden håller dessutom till mest i avfolkningsbygder och inte där människorna och kapitalet finns.

Men den lilla tunna elit med Månprinsen i spetsen som finns i Sverige är fina djur, men knappt tillräckligt många för att ens få till ett enskilt topplopp.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 22:37   #36

Helges avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Väldigt mycket mer pengar till den riktiga travrasen (vilket verkligen behövts).

Kallbloden håller dessutom till mest i avfolkningsbygder och inte där människorna och kapitalet finns.

Men den lilla tunna elit med Månprinsen i spetsen som finns i Sverige är fina djur, men knappt tillräckligt många för att ens få till ett enskilt topplopp.

Väntat inlägg av dig Olle, ids inte besvara ens.

Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 22:43   #37

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:

Olle, kan inte du ta en veckas semester i Norrland så vi får visa att allt inte är avfolkning och elände? Vi har flera städer som växer ordentligt i Norrland. Luleå, Umeå, Skellefteå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle och Östersund. Städer med stora stabila industrier där de anställda tjänar bra med pengar, högskolor och universitet med gott om akademiker, sjukhus som är kompetenta.

Sedan finns det så klart kommuner i norr som det går åt andra hållet för, men sådana kommuner finns det sannerligen i den södra tredjedelen av landet också. Åmål, Arvika, Årjäng, Visby, Lindesberg, Tingsryd och Vaggeryd låter inte som några välmående finansiella centrum i mina öron.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 22:59   #38

Melanders avatar

Reg.datum: mar 2014
Sharp$: 4756
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Olle, kan inte du ta en veckas semester i Norrland så vi får visa att allt inte är avfolkning och elände? Vi har flera städer som växer ordentligt i Norrland. Luleå, Umeå, Skellefteå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle och Östersund. Städer med stora stabila industrier där de anställda tjänar bra med pengar, högskolor och universitet med gott om akademiker, sjukhus som är kompetenta.

Sedan finns det så klart kommuner i norr som det går åt andra hållet för, men sådana kommuner finns det sannerligen i den södra tredjedelen av landet också. Åmål, Arvika, Årjäng, Visby, Lindesberg, Tingsryd och Vaggeryd låter inte som några välmående finansiella centrum i mina öron.
Vi vill inte ha honom hit,skicka karl`n till Norge eller annonstädes
Melander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 23:03   #39

Manprinsens avatar

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 2289
Standard

Kallblodstravet är en gammal svensk tradition som vi ska vara rädda om. Jag skulle gärna se lite statliga bidrag till landsbygden för att bevara denna kulturskatt.
Manprinsen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 23:14   #40

Melanders avatar

Reg.datum: mar 2014
Sharp$: 4756
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen Visa inlägg
Kallblodstravet är en gammal svensk tradition som vi ska vara rädda om. Jag skulle gärna se lite statliga bidrag till landsbygden för att bevara denna kulturskatt.
Tror inte olle tycker så.Men han på gott och ont säger samma saker hela tiden lägg ner travet i Norrland,inser han samtidigt hur många arbetsplatser som kommer att få läggas ner!Det är svårt att lära en hund att sitta:tror olle är en terrier och dom är ännu svårareAtt ens försöka lägga ner travet på ställen där minst folk bor är man ute på mycket tunn is:VI omsätter ju en hel del till travet.
Melander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 23:37   #41

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 58361
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg

Åmål, Arvika och Årjäng är väl också banor med mycket kallblodslopp. I Tingsryd finns det knappt några varmblod heller som tränas och att det vore synd att stänga ner den beror enbart på ett det är den enda milébanan i norra Europa.

Jo, visst finns det delar av Norrland som det ser rätt positivt ut för. Men det bor inte så många människor i hela Norrland som det gör bara i Skåne. Här finns det en travbana. I norrland finns det 13 st har jag för mig och flera av dom ligger så nära varandra att man nästan kan cykla mellan dom.

Så här sa en av landets mest ansedda tränare för något år sedan om kallblodssporten (handlade om alla besparingar inom travet)

"Lutfi Kolgjini tycker att det finns andra sätt att spara på. Framför allt anser han att kallblodssporten kommit lindrigt undan.

– Där finns pengar att spara. Jag förstår inte varför det finns så mycket pengar att tävla om för kallbloden, det är ju Jan-Olov Perssons egen lilla butik, säger Lutfi.

Han sa dessutom i den färska podcastintervjun på atg.se nyligen att det bara behövs 15 tävlingsbanor för en levande travsport i hela landet.

Ludde har sällan fel. Men han är en av de få inom travet som verkligen vågar öppna munnen och säga sanningen.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Filmtokig (+20)
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-27, 06:33   #42

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Åmål, Arvika och Årjäng är väl också banor med mycket kallblodslopp. I Tingsryd finns det knappt några varmblod heller som tränas och att det vore synd att stänga ner den beror enbart på ett det är den enda milébanan i norra Europa.

Jo, visst finns det delar av Norrland som det ser rätt positivt ut för. Men det bor inte så många människor i hela Norrland som det gör bara i Skåne. Här finns det en travbana. I norrland finns det 13 st har jag för mig och flera av dom ligger så nära varandra att man nästan kan cykla mellan dom.

Så här sa en av landets mest ansedda tränare för något år sedan om kallblodssporten (handlade om alla besparingar inom travet)

"Lutfi Kolgjini tycker att det finns andra sätt att spara på. Framför allt anser han att kallblodssporten kommit lindrigt undan.

– Där finns pengar att spara. Jag förstår inte varför det finns så mycket pengar att tävla om för kallbloden, det är ju Jan-Olov Perssons egen lilla butik, säger Lutfi.

Han sa dessutom i den färska podcastintervjun på atg.se nyligen att det bara behövs 15 tävlingsbanor för en levande travsport i hela landet.

Ludde har sällan fel. Men han är en av de få inom travet som verkligen vågar öppna munnen och säga sanningen.
Ja, man tävlar med kallblod även söder om Norrland. Kallblodssporten saknar alla de stora feta prischeckarna som varmblodens storloppscirkus har. Det högst doterade loppet är Elitkampen under Elitloppshelgen som brukar ha 200-250kkr i förstapris och där tre svensktränade hästar får vara med. Utöver det har man något dussin V75-lopp att se fram emot. Någon premiechansning med dubblade förstapriser i kallblodens insatslopp är det inte tal om, och uttagningsloppen får avgöras på lunchtrav istället för någon extra V75 med centrala prisanslag. Vill Ludde ha det på det viset går det säkert att ordna.

Det är helt sant att det bor fler människor i Skåne än det bor i Norrland, men det är inte så gott om hästar där. Däremot så räcker befolkningsunderlaget till att bygga en storbana i våra tre största städer med betydligt högre prispengar än vad mindre banor i Norrland har. Jämför anläggningarna på t.ex. Bollnäs och Hagmyren med Jägersro så förstår man skillnaden. Jämför också med t.ex. ishockeyn. Det finns fler elitserielag i hockey i Norrland än i Skåne, men när det gäller fotboll så finns det många fler allsvenska lag i Skåne jämfört med Norrland.

Rent organisatoriskt kan man säkert klara sig med färre banor än idag. Jag tror någon konsult som utredde framtidens travsport kom fram till att 11 eller 12st räcker. Men för varje travbana man lägger ned så får man mindre intresse för travet, och man skapar mer kostnader för de aktiva när de måste ut och åka längre sträckor. Jag tror det är nyttigt för spelet till travet att man ofta åker förbi en travbana om man reser i vårt land. Att många har nära till en bana gör att man känner sig delaktig med både sport och spel.

Det skulle vara positivt med en bana till i de sydligaste utposterna av vårt rike. Kanske i Kristianstad eller så. Det gäller väl bara att få ihop tillräckligt många entusiaster så att man kan få ihop det hela.

td