|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2015-03-10, 07:05 | #76 |
Ahh, orkade inte läsa hela tråden. Naturligtvis faller allt om man summerar till mer än 100%. Då lurar man sig själv rätt ordentligt.
2015-03-10, 07:21 | #77 | |
Citat:
Ingenstans i processen jämför man den bedömda sannolikheten med oddset.
2015-03-10, 07:49 | #78 |
Det finns en tanke som inte är så dum, men de skulle enkelt kunna utveckla konceptet ett par steg och få en metod med bättre precision.
Att det inte summerar till 100% i inmatningsskedet löser de väl kalibrering proportionell mot sannolikheternas storlek gissar jag. Det är kanske inte det bästa men det ordnar i alla fall till det så summan blir 100. Jag ser ändå detta som ett bättre sätt att välja ut "bra" rader än de flesta rankingmetoder som är märkligt populära. Själva mekanismen som skapar rader genom att utnyttja slumptal lika med hästarnas vinstchans har jag själv använt, men då framförallt för att utvärdera mig själv. Det blir under ett par hårda antaganden väntevärdesriktiga skattningar. Dock med onödigt stor varians om du är duktig på bedöma hästars vinstchanser. Frågan är: väljer den här metoden, med de brister den har, ut bättre rader än någon helgalen rankreduceringsmodell? Det beror på hur duktiga de är, men jag personligen dömer inte ut denna metod som övriga här. Dock tror jag de som vi alla gör/gjort har en övertro till att de har hittat "den där" unika supermetoden. Lycka till och för mig var det en kul tråd bland alla urtråkiga trådar om rankingmodeller. Men smaken är som... Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Brain (+10) |
|
2015-03-10, 08:46 | #79 |
Om man över tiden utklassar Strecksson så kommer oddset med automatik i en oändlig serie. Man kan ju inte så noga veta oddset på streckspel eftersom något andelsspel med en tokspik kan sätta sin rad och varvat den dussintals med gånger.
2015-03-10, 08:54 | #80 | |
Citat:
Det kan ju inte gärna bli sämre än Copemas slumpmodell som fördelar raderna per häst ungefär enligt vald egen sannolikhet men utan hänsyn till varje enskild rads sannolikhet.
2015-03-10, 09:00 | #81 | |
Citat:
2015-03-10, 09:08 | #82 | |
Citat:
TS använder poängen istället för den omräknade sannolikheten när han jämför med Streckson. Sedan gäller det som sagt även att slå spelavdraget. Man måste vara runt 54% bättre än Streckson för break even. Så länge man inte behandlar sannolikheterna på radnivå är iaf jag ointresserad av att vara med.
2015-03-10, 09:15 | #83 |
Som programmet ser ut nu lär han nog inte sätta den oftare än kollektivet tror jag. Tanken i sig i programmet är inte så tokig men just nu en halvdålig kopia av Harry Boy som slumpar ut väldigt många vinster varje vecka.
Förstår inte riktigt varför man ska behöva fylla alla lopp om man anser sig vara bättre än de flesta. Ju bättre man är desto färre hästar behöver man anser jag. Enda anledningarna att reducera är väl för att få ner kostnaden och för att få bort vissa kombinationer man inte vill betala för. Senast redigerad av draken den 2015-03-10 klockan 10:38. |
|
2015-03-10, 09:21 | #84 | |
Citat:
2015-03-10, 09:24 | #85 | |
Citat:
2015-03-10, 09:33 | #86 | |
Citat: