|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2015-03-02, 20:46 | #1 |
Granskning av travexperter...
Missa ej kl. 21.00 SVT1 5/3
"Hur mycket expert är egentligen experterna? Den frågan ställer Plus ikväll och presenterar en granskning av hur travexperter klarat sig på V75 under ett halvår". http://www.svt.se/plus/ |
|
2015-03-02, 20:52 | #3 |
Kan bli pinsamt för Raffe...
Och Nybrink... |
|
2015-03-02, 20:54 | #4 |
Något annat än gratistjänster lär knappast granskas. Så Hellberg ligger nog risigt till.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
2015-03-02, 20:55 | #5 |
Fast när experterna inte kan/får lägga expertsystemförslag blir expertstatusen inte korrekt analyserad.
Jag tycker att experterna i trav-TV är helt överflödiga eftersom de ändå inte tillåts spela som experter.
2015-03-02, 21:13 | #6 |
SVT har resurser, så de kan mycket väl ha gett sig till att köpa in betaltjänsterna för att granska dem. Det här kan bli väldigt roligt.
2015-03-02, 21:29 | #7 |
Hoppas de granskar betaltjänsterna också.. hade blivit väldigt humoristiskt!
|
|
2015-03-02, 21:32 | #8 |
Jag förväntade mig direkt att det var "experterna" på Kanal75 som gällde, men en granskning av betaltjänsterna hade såklart varit mycket mer intressant. Raffe och Nybrinks spelförslag behöver man ju ingen granskning för att veta hur det står till med.
|
|
2015-03-02, 21:37 | #9 |
Det kanske är våra danska speldrag här på $harps, som ska hamna under lupp för bedömning?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+3) |
|
2015-03-02, 21:37 | #10 |
Måste väl vara betaltjänsterna dom granskar? Att granska en massa gratisexperter ger väl inget konsumentvärde, då kan dom lika gärna nagelfara oss här på Sharps
Fulsprit (+5) |
|
2015-03-02, 22:20 | #11 |
Var tvungen kolla att det inte var 1/4
2015-03-02, 22:27 | #12 | |
Citat:
Men håller med om att det vore kul om dom gjort en totalgranskning av de aggressiva betaltjänsterna och deras marknadsföring jämfört med deras verkliga utfall av allt dom säljer. |
||
2015-03-02, 22:36 | #13 |
Man vågar knappt gissa ens hur mycket av spelarnas pengar som omsätts baserat på vad de välbetalda spelexperterna i tv4 och atg live säger, men när man ser oddsutvecklingen på deras drag och spelförslag kan det handla om miljoner varje lördag. Frågan är bara om en granskning av deras utfall av spelen kommer leda till att alla dessa spelare börjar fundera på om det är rätta vägen till vinsterna. Troligen inte.
|
|
2015-03-02, 22:52 | #14 | |
Citat:
Vad hände med andelssystemen som det var sådan hysteri om för några månader sedan, förresten? Kommer ihåg Raffes "succé" när han lyckades pricka in en storvinst på ett system för 40 000 rader (som gav spelarna typ en tusenlapp på en satsad hundring) och att andelssystemen blev slutsålda på sekunder veckorna efter. Inte lika mycket snack om de systemen nu... |
||
2015-03-02, 23:03 | #15 | |
Citat:
För min del får de dock gärna fortsätta att vilseleda korkade spelare, det gynnar ju oss som är pålästa och kan våra travhästar... Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+5) |
||
2015-03-02, 23:11 | #16 | |
Citat:
the_mirage (+5) |
||
2015-03-02, 23:14 | #17 | |
Citat:
|
||
2015-03-02, 23:18 | #18 | |
Citat:
Nja det var väl en dålig liknelse förresten, om än inte helt fel... En mycket bättre bild av det hela däremot är väl att folk kanske sitter och funderar mellan att spela två hästar i ett lopp. När man då hör någon nämna något positivt om den ena av dem så viker man i minsta motståndets väg. Att oddset kommer gå rakt ner i källaren hinner man inte tänka, det sprätts iväg ett spel av reptilhjärnan på ett kick innan de stängt toton. Inte konstigare än att du ska ha spagetti på butiken och helt enkelt väljer den du hört jingeln om på radion när du kommer till hyllan där två fabrikat står bredvid varandra. Vi är lättledda jävlar allihopa, och det krävs träning och en god portion självinsikt om att man fungerar så för att kunna stå emot sånt där. Om jag sitter och funderar på att lira en häst som plötsligt börjar haussas på tv/live strax innan start så avstår jag helt enkelt. Finns inte en chans att veta hur mycket värdet kommer slaktas, men man kan nästan vara säker på att det kryper under 0-strecket! Och att då i brådrasket dra ett motbud ur arslet är nästan lika dumt, blir ett oöverlagt och dåligt spel.
2015-03-02, 23:19 | #20 |
Ja, så länge man bara spelar när man har spelidéer så är chansen stor i alla fall, men om man som t ex travtjänsten eller dessa spelexperter ska leverera spel mer på löpande band oavsett vad som startar i loppen så blir man en lika stor förlorare själv. Man underskattar grovt effekten av de höga spelavdragen och motspelarnas kunskaper om man tror att man blir en vinnare i längden genom att spela på i stort sett allt som finns på atgs digra spelmeny.
Melander (+5) |
|
2015-03-02, 23:20 | #21 | |
Citat:
|
||
2015-03-02, 23:51 | #22 |
Ni som trots allt hoppas på granskning av betaltjänsterna!
Bara att dom granskar dom stora tidningarna experter är stort nog. Men därifrån till det andra är steget gigantiskt. Svenne banan skulle bara sitta och gapa framför teven och inte begripa ett dugg. Ingen bra teve alltså. Rättare sagt djävligt bra teve men allt för få skulle förstå sig på det.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
2015-03-03, 00:04 | #23 | |
Citat:
Kvällstidningarnas tips, ev facktidningarna och spelexperterna i tv är väl mer troliga föremål för en granskning av svts konsumentmagasin som vänder sig till hela svenska folket. |
||
2015-03-03, 00:32 | #24 | |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8331Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Det får vi verkligen inte hoppas.
Alla lirar samma är en dröm för oss andra. Citat:
2015-03-03, 01:04 | #25 |
Skall det granskas ordentligt så skall det vara (UG) uppdrag granskning!.
|
|
2015-03-03, 07:48 | #26 |
Med tanke på att det är ett konsument program så kan jag inte tänka mig att det är gratis "experter" dom ganskar? Min gissning är att det enda som kommer granskas är väl insats kontra vinster kontra kostnad hos betal tjänsterna men med tanke på att jag knappast tror dom har kompetensen att kunna diskutera saken med dom så lär det inte bli något långt inslag. Dom kommer säkert jämföra betaltjänsterna med olika tidningar och raffe&co för att visa att det inte skiljer så mycket typ.
Jag ger personligen inte så mycket för raffe&co men samtidigt, hur lätt vore det för oss som sitter här att ha hyfsad ROI om allt vi spelade på fick de oddstappen som dom får? Tvivlar man suttit med allt för fin ROI om varje 5 oddsare man spelar helt plötsligt skulle ge 2,50 =) Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+5) |
|
2015-03-03, 07:51 | #27 |
Det låter intressant men hur ska en jämförelse/utvärdering av tips gå till?
Mig veterligen så finns (märkligt nog) ingen betaltjänst eller gratistjänst för travtips i Sverige som erbjuder vinstchansvärderingar på alla hästar. Enda sättet att göra en riktigt bra utvärdering skulle vara att jämföra olika tjänsters värderingar/spelresultat över tid utifrån sådana värderingar. Nu kommer man sannolikt få se antal tipsettor (vinnare) som vunnit eller någon form av ekonomisk sammanställning efter en viss tidsperiod om man följer systemförslag. Det blir fel eftersom de olika tipsen har olika inriktning/tanke bakom sina rankingar. Ronden försöker få så hög träffprocent som möjligt genom att ranka utifrån vinstchans, andra som flera av betaltjänsterna som följt i stalltipset och travtjänstens fotspår försöker visa på spelvärde i sin ranking och sätt att ta ut system. Över en för kort tidsperiod blir det ingen bra utvärdering och jämförelse. Jag tror att travnets gratistips över tid är de bästa om du samtidigt köper en fondandel för 100-150 kr istället för att köpa ett betaltips. Det parallella sparandet över några år blir som en storvinst. |
|
2015-03-03, 08:04 | #28 |
En annan sida av betaltjänsten är väl informationen som kommer fram i analyserna.
Bra eller dåligt , tjae det varierar väl som sagt var med dagsformen. Till syvene och sist så handlar väl utfallet om hur systemen konstrueras? "Vi drunknar i information och svälter efter kunskap" #John Wayne# |
|
2015-03-03, 08:36 | #29 |
Lika självklart som det är att det borde vara betaltjänsterna som granskas, lika självklart är det att det endast är streckspelen som granskas. Kan aldrig tänka mig att dom ska granska vinnarspel då det sällan är definitiva spel från t.ex raffe och nybrink utan dom kan ju ändra sig i sista sekund, även i tv-sändningar. Ev skulle dom kunna ta upp den gode Sören Englunds "tusenlapp" som ett motexempel till ngn av alla de förlorande tjänsterna. Men att det finns dessa tv experter är väl ändå bara positivt? Dels roligare trav tv med t.ex Nybrink som man bara måste gilla. Visst Raffe är desto tristare men såna som nybrink behövs, med sina åsikter och engemang! Sen får vi ju högre odds på våra idéer om nu experterna tror på ngn av de andra hästarna än just den man själv tror på. Men det ju oftast högre samt fasta odds på nätet, (bet365 och unibet) så vinnar/plats lir lägger man inte många på atg under ett år.
|
|
2015-03-03, 12:07 | #30 |
Med tanke på hur mycket sämre plus blivit sedan Sverker slutade så ska man nog inte ha alltför höga förväntningar eller rättare sagt inga alls ! Det blir nog ett sju minuters inslag där de jämför guiden, ronden och kanske nybrink med en Harry. Nä Sverker skulle varit kvar då hade nog både spelrabatter , spel efter spelstopp avhandlats och Anders Malmrot hade fått förklara hur många stolar man kan sitta på !
|
|
2015-03-03, 15:49 | #31 |
http://www.axevalla.se/information/o...n-pa-farjestad
Se särskilt sista stycket:"Jag spelar alltid lite på chans för att kunna vinna de stora pengarna på mina egna system" Sparar experter i allmänhet de "bästa" chansningarna till sina egna system?
2015-03-03, 16:06 | #32 |
Skoj att Otto fick vinna en stor vinst, en eldsjäl!
|
|
2015-03-03, 16:07 | #33 |
Missunnar absolut inte en sån person att vinna rejält. Men att spela annorlunda på sina egna system än man gör som expert klingar tyvärr illa i mina öron.
2015-03-03, 16:44 | #34 | |
Citat:
Jag var med och spelade i samma jackpotbolag som Otto under några år och jag såg inga sådana tendenser. Hans styrka är alla stallkontakter som ger mycket inside information, men jag upplevde som sagt att han delade med sig fullt ut i sina tips. Sen är hans tips ofta inga hela system utan några skrälldrag och spikalternativ. Men visst, se på Twitter hur ex personer inom viss betaltjänst vinner storvinster på hästar som inte alls var med i de publika betaltipsen. Så beteendet finns såklart och kanske även hos Otto. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
joppe59 (+1) |
||
2015-03-03, 16:52 | #35 |
När dom agerar spelexperter på travbanans hemsida eller i tidningar/tv handlar det väl mest om att presentera de mest troliga vinnarna och mest troliga systemen. När dom spelar själva kan dom ju chansa vilt och gå mer på spelvärde utan att behöva stå med dumstrut på efteråt. Det blir ju trots allt fler rätt i längden om man bara spelar favoritsystem, och dom som vinner stort har kanske 2 rätt när det blir favoritparad men potentialen till de stora pengarna när dom hamnar rätt på det. Det är väl ungefär så man tänker på betalsidan spelvärde.se om man läser deras spelfilosofi.
|
|
2015-03-03, 17:25 | #36 | |
Citat:
Ja. Men då är det ju knappast några experter vi talar om. Det behövs ingen undersökning för att förstå att det spelsättet inte har några utsikter att gå med vinst över tid. Jag är mycket väl medveten om vilka restriktioner de har att jobba med. Systemen ska vara raka och vara inom ett bestämt kostnadsintervall. Med de förutsättningarna blir det som det blir. Frågan är då vad man ska med experter till överhuvudtaget? Angående Spelvärdes spelfilosofi så är det fina ord. Men när man av försäljningsskäl tvingas lämna spelförslagen orimligt långt före spelstopp så är spelvärdesprincipen mycket svår att följa. Det finns exempel där deras spelvärda spik DUBBLERAT sin V75% och då rimligen saknat allt vad spelvärde heter.
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite! Senast redigerad av Strappa71 den 2015-03-03 klockan 17:27. |
||
2015-03-03, 17:39 | #37 |
Han gick ju ut med att ettan i kallblodsloppet var dagens bästa spik. Och den spikade han själv med!
|
|
2015-03-03, 17:46 | #38 | |
Citat:
Experterna: Dom är ju anställda indirekt i alla fall av spelbolaget. Deras huvuduppgift är därmed att få oss att spela. - Har en spelexpert i atg live någonsin sagt att ett lopp eller en omgång inte är intressant spelmässigt? - Har en spelexpert i atg live någonsin sagt ordet jackpot mindre än 10 ggr i en sändning alla de dagar det är jackot ? Svaret är såklart nej. Skulle dom säga typ att det ser alldeles för favoritbetonat ut, så det är nog läge på att fundera på att inte spela idag, så skulle dom få sparken nästa dag. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+5) |
||
2015-03-03, 18:21 | #39 | |
Citat:
Men då borde de kallas vid sina rätta namn. Dvs speldrivare eller cheer-leaders. Näppeligen spelexperter.
2015-03-03, 19:14 | #40 | |
Citat:
Är det jackpott släpps ytterligare 200 andelar kl 18 på fredag. 27/1 satte dom sjuan och varje andel belönades med 714:- Därefter har det varit synnerligen klent resultat.... / TT |
||
2015-03-03, 19:31 | #41 | |
Citat:
"Får jag bara chansen att göra ett j*vligt stort system så visar jag hur duktig jag egentligen är." Med mej är det tvärtom; Gör jag bara ett tillräckligt litet system så visar det sig hur kass jag egentligen är. Har jag berättat det förresten när jag nästan satte ett platsspel i början på förra året? Mvh Ulf-Eddie |
||
2015-03-03, 20:51 | #42 |
VEM har kommit med upplägget undrar jag? Vad är syftet? Samt med vilka variabler kommer framgång mätas?
Men programmet kommer naturligtvis inte vara seriöst, för i sådant fall skulle dom undersöka alla AKTIErådgivare som finns, eller de oändliga antalet av kartellbildningar inom olika branscher som finns. Det blir som med "fixade matcher" man visar lite mörklagda bilder och låter lallarmurvlar som ingen har respekt för uttala sig . |
|
2015-03-03, 21:03 | #43 |
En vild gissning är väl att den som kom på upplägget köpte tips från nåt bolag och trodde han skulle bli vrålrik efter 10 veckor men efter 100k förlorat så insåg han att det inte funkar så och då ville han ge igen genom att föreslå granskning av spelexperter =)
OBS ej seriöst... |
|
2015-03-03, 23:40 | #44 | |
Citat:
in en öppen dörr. Det intressanta är inte att ha rätt, utan att ha en ide'. Att tippa så att man över tid har maximalt med rätt, det kan alla, det är bara att kapa 10 tidningars tips rakt av, mao tippa bara favoriter och vips är du en duktig tippare. Du behöver inte ens veta om hästarna du tippar, är trav eller galopphästar, ston, hingstar eller valacker. Så om mängden inprickade vinnare är måttstocken på hur duktig du är på att tippa trav, då måste de notoriska favorittipparna stå längst fram i ledet och utgöra de verkliga tipsexperterna. Tycker att det är orättvist att jämföra tidiga tips, som har press-stopp mindre än 24 timmar efter det att startlistorna släppts på söndag kväll. Jämförelsen med de tips som grundar sig på den senaste infon, som tillhandahålls långt senare mot veckoslutet, haltar betänkligt. Givetvis står sig de som tvingas tippa tidigt i veckan lågt i jämförelse med de som sitter på informations övertaget i slutet av veckan. Programmet skall troligtvis visa det vi alla vet, dvs den som sitter på informationsövertaget, är den som har störst sannolikhet att tippa bäst över tid. |
||
2015-03-04, 01:28 | #45 |
Nybrink var en gång i tiden både intressant i tips och åsikter. Numer känns han dock mera som en proppmätt överbetald ATG cheerleader.... "Robotspelarna är utslängda" Strax efter rensade USA/paribet rent på V75 som vanligt och German Tote fastnade med handen i syltburken...Har han någonsin ens nämt något om denna stora spelskandal? Nåväl nu gällde det ju speltipsen.....Tipsen är iof inget att säga om. Ibland bra ideer, som i Lördags, vilket han också påminde om igår men lika ofta är han ute ock cyklar. Frågan är ju alltid i slutändan hur mycket plus man går över tiden. Han har väl tippat för typ 50.000 på V75/år. Tveksamt om han ens gått +-0?
Intressant i konsumentsypunkt var väl om Travtjänsten och Spelvärde ställdes mot varann. Travtjänsten kostar väl typ 150.0000 för att följa alla tips under ett år. Ungefär 3 miljoner ska man kunna hosta upp för att lira alla deras spel...De redovisar deras toppvinster under förra året på hemsidan. Dryg miljon totalt. Säg att de drog in lika mycket på mindre vinster så blir det iaf ett minusreultat på över miljonen. Inget man har råd att gå back varje år precis.....Känslan är att även de har det mycket svårt att "gå runt" i slutändan precis som andra tomtar i branchen. De har dock många bra ideer på förhand .......Dessvärre så blir de ju noll spelvärde speciellt då "Chefen" Malmroth också är avlönad av ATG och tipsar i TV. Kan inte ATG ta in någon Sydafrikan som tipsexpert. De sjöade in varje vecka och var ju mer och mindre oslagbara..... Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+7) |
|
2015-03-04, 05:56 | #46 |
Man kan granska betaltips ur flera perspektiv. Ett är att man studerar hur de marknadsför sig och vad man sedan får. Ett annat är att studera vad de verkligen lyckas leverera. Ett tredje sätt kan ju vara att studera tipsen i sig. Är det t.ex. vettigt att komma med ett nytt avvikande spelförslag kallat "slutspelet" nära inpå start som kostar mer pengar? Ett fjärde perspektiv är att man funderar över det vettiga i att sitta på flera olika stolar och ge helt olika typer av tips.
Man kan göra jämförelser med t.ex. kvällstidningarna, Ronden, Guiden, Travnet etc. Programmet vänder sig nog inte till relativt insatta spelare, utan mer till vanliga konsumenter som också utsätts för marknadsföringen om tips i långa rader.
2015-03-04, 07:39 | #47 | |
Citat:
http://www02.atg.se/english/profiles...cheadle-1.5356 |
||
2015-03-04, 14:31 | #48 |
Vi väntar på frälsaren som sätter alla tips och gör oss alla till miljonärer
alt. miljardärer. Problemet för mig är om han inser sin storhet och tar betalt i % av vinsterna. 125% kanske han debiterar för riktiga "mördartips". Jag har iallafall inte dom pengarna så att jag har råd att vara med. Mvh Ulf-Eddie Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+3) Senast redigerad av Grant den 2015-03-04 klockan 14:54. Anledning: Knorrigering |
|
2015-03-04, 18:13 | #49 |
HARRY! Ja, där har vi den skyldige. Givetvis han som skövlat runt i poolerna! Harry Boy Haha!
|
|
2015-03-04, 21:48 | #50 |
Travkonsulten har en rullande jämförelse: http://www.travkonsulten.se/
Scrolla ner för resultat 2009-2014. |
|
2015-03-04, 21:51 | #51 | |
Citat:
|
||
2015-03-04, 21:59 | #52 |
|
|
2015-03-05, 00:55 | #53 |
Svårt att bedöma deras analyser, hur ska man veta hur dessa analyser omsätts i kronor och ören i slutändan?
Ska man bedöma deras tjänst så får man gå på deras spelförslag, slå alla deras system, DD-förslag, tvilling osv över ett år och se vad utfallet blir. Spelvärde gick ca 80k + förra året vet jag (lusläst deras spread), vilket får anses som godkänt i mina ögon. Trots att dom givetvis siktade högre, men det är högvarians vi/dem sysslar med. Senast redigerad av sirlarsson den 2015-03-05 klockan 00:56. |
|
2015-03-05, 01:37 | #54 | |
Citat:
clarund (+5) |
||
2015-03-05, 02:49 | #55 |
Sharp$: 8331Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Folk tror konstigt nog att tjänsterna syftar till att ha alla rätt.
Inget kan vara mer fel. De syftar bara till att tjäna så mycket pengar som möjligt, vikket blir extra tydligt när man ser rekommendationerna och reklamen. Det gäller att sticka ut för att motivera köp.
2015-03-05, 07:29 | #56 | |
Citat:
Det är utdrag från en tävling som passar om du rankar efter högsta vinstchans, men långsiktigt framgångsrikt spel handlar som de flesta vet om andra saker i första hand. Men visst, att ligga i topp i den tävlingen år efter år visar på kompetens. Jag har f.ö läst böckerna för några år sen och layout och språket gör dem svårgenomträngliga. Han har flera bra poänger och visar ju framförallt på vilka variabler som spelarna alltid överskattar. När det kommer till hans sätt att analysera och förklara det travet, förvillande, vill kalla reduceringar gillar jag inte angreppssättet. Jag tror inte att idéen om att finna någon standardmodell baserad på historiska utfall är den bästa. Den bästa reduceringen är kort och gott den som väljer ut de rader man vill välja ut. Den dag, för den kommer, då massan på riktigt förstår att urvalsobjektet är rader och inte enskilda hästar kommer mycket förändras mot idag. Då kanske vi slipper många av de märkliga beskrivningar vi idag kan läsa om vad reducerade system är för något? Kanske slipper vi se kontinuerliga och kategoriska variabler uppfinnas om och om igen och bakas in under märkliga namn på dessa s.k reduceringar också? Ungefär som när Amerika slutade upptäckas efter att Columbus seglat fel. |
||
2015-03-05, 08:09 | #57 |
|
|
2015-03-05, 08:44 | #58 |
Intressant att man har begränsat undersökningen till bara V75 men ändå använder sig av ATGs genomsnittsliga återbetalningsprocent på 70% när de värderar resultaten! LOOOOOOOOOOOL!
2015-03-05, 08:51 | #59 |
De tror att V75-rad och V75-system är synonymer! Lovande detta?
Edit: Tydligen var artikeln skriven av någon praktikant som inte gjort själva undersökningen. Rättat nu. Edit2: Artikeln är tillsnyggad och hyfsat relevant nu. Tyvärr lär inte detsamma gälla det redan färdiginspelade programmet.
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite! Senast redigerad av Strappa71 den 2015-03-05 klockan 10:39. |
|
2015-03-05, 09:02 | #60 |
Oj, det där var sämre än jag trodde SVT kunde tillåta sig att publicera. Hade de inte kunnat hitta någon på SVT som kunde guida dem lite mer rätt? Borde väl kanske finnas någon på sportredaktionen i alla fall som är hyfsat insatt i detta?
2015-03-05, 09:07 | #61 |
Sharpest
|
Ska meningen vara att de ska plocka fram en tipsvinnare på 37 omgångar?
Herregud... tom vinnarspel till 1.10 i odds har högre varians än så. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+1) |
2015-03-05, 09:15 | #62 | |
Citat:
Hur skulle resultaten se ut om man t ex plockar bort de två bästa och de två sämsta omgångarna?
2015-03-05, 09:33 | #63 | |
Citat:
2015-03-05, 10:35 | #64 |
Fick svar från dem:
"Hejsan och tack för ditt brev. Plus är ju ett program som vänder sig mot en bred allmänhet och eftersom kunskapsläget är olika måste vi förhålla oss till det och berätta lagom mycket även om vi ibland vet lite mer. Du har mycket kritik, men undersökningen handlar trots allt om hur bra de tippar. Vi har valt fem tidningar som under lång tid satsat på spelservice. Redan i urvalet faller tv bort. Din andra kritik mot undersökningen var att vi hade en för litet underlag. Den kritiken får vi då och då, oavsett hur fjuttig eller omfattande den är. Alla undersökningar kan göras större. Vi drog en gräns. Vi kollat i ett halvår och vi redovisar det som ett halvår, inte någon livssanning eller liknande. Vi kunde ha valt tio veckor eller 100, samma kritik kommer. Tidningarna har haft nästan 40 omgångar på sig. Under en stor del av perioden har diskussionen faktiskt handlat om att det varit för lättspelat. Det syns inte i deras resultat. Lycka till på lördag förresten. Du får gärna skicka din rad till oss. Jag skulle behöva lite stöd innan inlämning. Trevlig dag. Anders Boström Redaktör Plus, SVT" Att lågutdelningar och favoritbetonade omgångar skulle vara "lättspelade" visar på vilken nivå tomtarna håller sig. Bara för att det är ett konsumentprogram behöver man inte tramsa till det. Att läsa in sig på vad ett begrepp som varians innebär för relevansen av en resultatet från en KORT tidsperiod skulle inte ha varit så dumt kanske. Bara en sån sak som att Travronden får bäst resultat visar att man förmodligen har något slags systemfel i sin metod.
2015-03-05, 12:03 | #65 |
Hehe idag får vi veta?
Vilken nivå etc. Dags för lite popcorn Gissa kan man ju roa sig med och visst, tycker man ett år på tex V75 är något slags facit har man inte förstått mycket, alternativt missförstått en hemsk del.
2015-03-05, 12:13 | #66 |
Kan ändå se en vinkling som är rimlig, om samtliga tjänster man granskat kollektivt haft minimal återbetalning kan det förstås tas som en fingervisning lite beroende på deras upplägg (som oftast handlar om favorittippande) men hur svårt skulle det vara att komma fram till ...
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Senast redigerad av clarund den 2015-03-05 klockan 12:15. |
|
2015-03-05, 12:17 | #67 |
|
|
2015-03-05, 12:34 | #68 |
Tack Helge men jag avstår, är lite som en film detta att man inte vill läsa recensionen och förstöra berättarformatet.
Kanske kikar på länkarna efteråt (eller så slipper jag om nivån är så låg som jag misstänker alternativt dold annonsering)
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Helge (+3) |
|
2015-03-05, 15:03 | #69 |
Sharp$: 1613Travbloggen Stats: 4 - 7 - 2 ROI: 113.55% Vinstprocent: 36.36% |
Måste säga de enda är ganska bra siffror..alla tidningarna "stora" system har ju en hyfsad återbäring.. Ingen av dem har gått någon jätte summa back..kollar man under 4-5 år tror jag faktiskt alla är plus endel varjefall. Alla söker ju den där jättevinsten. Och tror med dessa medel bör den sitta i 1/300 omgångar..
2015-03-05, 21:26 | #70 |
Aftonbladet sämst, men det var föga otippat
|
|
2015-03-05, 21:34 | #71 |
"Men vi har ju ändå kollat i ett halvår" upprepas gång på gång som om det skulle bli en mer relevant tidsperiod om man upprepar det om och om igen.
Vad kan man lära sig av det här? Det jag tar med mig är att så fort det handlar om ett ämne som man själv har koll på så visar sig genast massor av brister i granskningen. En inte alltför vågad gissning är att det är lika j-a dåligt genomfört när de undersöker ämnen som man inte har koll på. Nyttan av Plus+ verkar helt klart ha gått i graven när Sverker slutade. För mig är det bara att konstatera, det blir soptunnan för Plus+!!!
2015-03-05, 21:35 | #72 |
Såga ändå Aftonbladet rätt gött...
2015-03-05, 22:13 | #73 |
Programmet var bottenlöst dåligt. Skönt och rättvist ändå att aftonbladet var sämst med tanke på hur dålig deras travbevakning/tips är.
|
|
2015-03-05, 23:24 | #74 |
Strappas kommentar dagens bästa: "soptunnan för Plus"
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
MikaF (+1) |
|
2015-03-06, 07:51 | #75 |
medias begränsning iform av tid, utrymme, deadlines, krav att sälja upplagor, läsbarhet osv för med sig att all typ av granskning, jämförelser blir farliga ur ett kunskapsbildningshänseende. Men minst lika farligt är ju forum och sociala media om man inte förstår intressen och olika skribenters bakgrund, kopplingar, bekräftelsebehov och värderingar.
Finns forskning inom beslutsteori som visar att en metod att testa ett medias mottaglighet för kunskapsbildning är att se hur frågor, kritik, annorlunda åsikter tas emot av mediets sk påverkare. Möts frågor av ignorans eller det vi kallar besserwisser beteende från de som höjts upp som drivande ska man enligt beteendevetarna akta sig extra noga : Det var lite tendens till att svaren från plus var åt det ignoranta hållet. Jag brukar prova att vara lite utmanande på olika forum och ställa frågor, lyfta upp teorier och ofta hoppar forumrävar på en och säger att "det vet vi alla redan" eller så möts man av ren ignorans. När det gäller gårdagens jmr så är det kanske själva måttet procentuellt resultat som borde breddats lite? Många jagar storvinster så hur systemen faktiskt är komponerade kunde jämförts om man tänkt till lite mer. |
|
2015-03-06, 09:31 | #76 | |
Citat:
T ex kunde man ha undersökt hur stor andel av respektive deltagares spelförslag som verkligen hade möjlighet att ge en storvinst. Dvs systempotentialen. Sedan så har ju perioden varit präglad av historiskt låga utdelningar. Självklart ska spelförslagen spegla hur man ser på den aktuella omgången, men när utfallen landar åt det lättare hållet så är det ingen skräll att t ex Travronden kommer ut i toppskiktet. Som jag redan har påpekat ovan så visar sig okunskapen vara total när man jämställer "låg utdelning" och "lätt rad" med hur lätt eller svårt det är att vinna pengar ( åtminstone mer än man satsar över tid ).
2015-03-06, 15:41 | #77 |
Travspelsexperter och spelvärde
Travspelsexperter och spelvärde
Det finns likheter i resonemanget om spelvärde och om experter. En expert är duktig om han vid något tillfälle nosar på en teoretisk miljonvinst. Teoretisk är den för att det är ingen som spelar expertens förslag. Skulle det visa sig att han är överj*vlig och faktiskt sätter några teoretiska miljonvinster, ja då skulle jag med viss spänning följa fortsättningen då 100-tals spelare ryggar de här miljonsystemen. Mvh Ulf-Eddie |
|
2015-03-06, 15:47 | #78 | |
Citat:
T ex så fanns det ingen vinnare med "rätt storlek" när Nybrink "vann" 100k+ på V64 på Hagmyren. 1) Han spelade inte sitt eget förslag. 2) Å andra sidan gjorde ingen annan det heller. Det ligger, precis som du antyder, i totalisatorspelandets natur att "expertspelförslag" inte är långsiktigt vinnande. Om någon verkligen skulle börja visa upp LÅNG-siktiga nettovinster på publicerade spelförslag skulle värdet av dessa devalveras tämligen snabbt.
2015-03-06, 15:53 | #79 | |
Citat:
Kunde inte rört till det bättre själv. Men ovanstående stående genererar per automatik nästa fråga. Varför kritiserar vi travspelsexperterna? Dom är ju precis så kassa som vi vill att dom ska vara. Betyg; kollektivt 10 till samtliga på en 10-gradig skala. Stor eloge till väl utfört arbete Mvh Ulf-Eddie |
||
2015-03-06, 16:04 | #80 | |
Citat:
Annars handlar väl det mesta av tråden om kritik av inslaget och undersökningen mer än om "experterna" verkligen är dåliga eller inte?
2015-03-06, 16:11 | #81 |
Man förstår varför Aftonbladet gått ner sig så på travsidan när man hör Karlssons lama svar i programmet. Han verkar inte ha speciellt bra koll på ämnet.
|
|
2015-03-06, 16:16 | #82 |
Jag fick ta fram skämskudden och t o m morsan tyckte att det var märkligt att han inte hade ordning på sina egna siffror.
2015-03-06, 16:22 | #83 |
För oss härinne är det väl utomordentligt bra att stora stygga aftonblaskan med sin räckvidd inte ger bättre tips..?
Helge (+3) |
|
2015-03-06, 16:26 | #84 | |
Citat:
Så gulligt att du tittade på Plus med mor din Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Torstens (+10) |
||
2015-03-06, 16:34 | #85 | |
Citat:
Sedan har de lyft in en pudelhårig som verkar helt okunnig, en från westholms stall och en mas som inte vet ett skit om trav. En apa som kastar pil hade garanterat legat i toppen av detta stjärngä g.
2015-03-06, 16:42 | #86 | |
Citat:
Om det hade funnits någon person med något som kan liknas vid kompetens i eller runt redaktionen hade det aldrig blivit mer än en harkling på ett möte. Mvh Ulf-Eddie |
||
2015-03-06, 16:44 | #87 |
|
|
2015-03-06, 17:28 | #88 |
Raffe är ok medan nybrink knapp,,ummmm
|
|
2015-03-06, 17:32 | #89 |
|
|
2015-03-06, 17:49 | #90 |
|
|
2015-03-06, 18:11 | #91 | |
Citat:
Att någon form av kvotering, för att bättre spegla den del av befolkningen som spelar, ligger bakom är inte någon vågad gissning. När syntes han till senast förresten?
2015-03-06, 19:07 | #92 | |
Citat:
För övrigt kan man ju undra om ATG vill att man ska sluta spela, min hatgubbe nummer ett alla kategorier Robin är ju fan på liven varje sändning, varje dag, varje vecka. Han e så usel att jag får eksem |
||
2015-03-06, 19:09 | #93 |
Söndag är ju ett kanonprogram. Malla i studion som expert och Robin som värmningsexpert och referent
|
|
2015-03-06, 20:23 | #94 |
Då fårstår vi alla vilka övervärden det kommer finnas på söndag, årets bästa speldag så här långt?
Oavsett så är det förunderligt att Malla är den som ska ta upp alla "ickesolnaiter" som går på trav, det är ju de facto runt 30-50% av besökarna sedan länge. Jag kan själv plocka fram 25 syrianer som kan trav bättre och skulle vara oerhört mycket mer intressanta i tv-rutan, som dessutom skulle vara 25-35 bast och kunna svänga sig på 4-5 språk, förutom risksvenska samt rinkebysvenska . Men det är klart, dom känner ju ingen på kanal75, så det är kallt från start. Samt varför bereds tex inte @RebeckaFalk plats i tv, mycket påläst och brinner verkligen för travet. Skulle väga upp gubbarna och wannabegubbarna bra i TV. Kvinnor måste synas i mycket högre utsträckning i travprogrammen, för de är en outnyttjad resurs och har få förebilder, för i min enfald anser inte jag Jessica Almenäs vara någon förebild, och framförallt så är hon ingen "spelexpert" även om Jessica mycket väl kan vara duktig spelare.(dock inget jag tror på, för det krävs tid för att plugga trav, och tid är nog det Jessica har minst av i sitt liv) |
|
2015-03-06, 20:34 | #95 | |
Citat:
Förövrigt tycker jag Rebecka Falk är jävligt kunnig. Enda gången Expressens travpod håller lite klass är när hon är med. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+3) |
||
2015-03-06, 23:13 | #96 |
Angående travexperter, ta bara dagens alla sändningar.
Inte alltid som man har tid att kolla på V65 sändningen från Valla. Men jag blir såå jävla nöjd när jag ser att: 1. Husse är med i Vass eller kass, absolut bästa bisttaren alla kategorier gällande vass eller kass. 2. Anders Malmroth, i mitt tycke den medialt bäste experten av alla. Jag vet att många har frågetecken runt Malmroth då han sitter på dubbla stolar iom sitt engagemang i TT. Men va fan lyssna på han, han är klockren i alla sin analyser. Så helgen svängde från mycket minus till svagt plus, men oroa er inte ATG. Ni är på minus i morgon igen, för Robin styr Liven..................... Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1) |
|
2015-03-07, 04:56 | #97 | |
Husse och Malmroth har koll.
Nybrink kan också en hel del, men han vevar vilt och verkar alltid gå för miljonen. Det blir naturligtvis fel, miljoner vinner man "aldrig". Citat:
2015-03-07, 08:44 | #98 |
Travronden var inte sena med att slå på stora marknadsföringstrumman och använda "sanningen" i sin reklam.
Kan man möjligen AVKRÄVA dem att fr o m nu hålla kontinuerlig koll på sin löpande återbetalningsnivå i framtiden?
2015-03-07, 09:36 | #99 | |
Citat:
MEN, är det inte oseriöst av travets största facktidning? Det borde istället vara en självklarhet att de granskar själva utvärderingsmetoden och hjälper sina läsare att förstå vad som är problemet med detta sätt att utvärdera? För mig är det en självklarhet att en facktidning borde sälja på ämneskompetens istället för (felaktiga) lätta kortsiktiga poänger. Men jag har efter nästan 20 år med Ronden slut vara prenumerant och är kanske inte representativ i mina åsikter. |
||
2015-03-08, 09:41 | #100 |
Men ärligt, Ronden som största facktidning har noll intresse att vara kritisk mot sina arbetsgivare. Dom vågar i princip inte ta upp något som är känsligt för ATG sen kan man väl säga att dom har bättrat på sig lite på sina tips sista året och vill man vinna <500kr på v4 så ska man absolut rygga dom! Att dom skulle vara kritiska till utvärderingsmetoden i ett test dom överlägset vann kändes som mindre chans än att få alla rätt på eurojackpot.
Något jag däremot tycker dom gör mycket bra är att dom är noga att skriva ut vem som rankar vilket lopp vilket jag värderar mycket högt! Jag hade inga som helt förväntningar på inslaget i plus men ändå blev jag besviken över hur otroligt svagt det var, bra jobbat plus! ;D |
|
2015-03-08, 09:48 | #101 | |
Citat:
Även om de inte tänker kritisera TV-inslaget så kunde man tänka sig att det skulle vara klädsamt att fr o m nu kontinuerligt följa upp sin egen återbetalningsprocent.
2015-03-08, 10:01 | #103 |
Tja. Vad ska man säga? STORA PLUSTECKEN för angreppsmetoden?????? Iofs var det som sagt kanske inte något större fel på metoden. Men att inte "berömmet" skulle bero på att de hade tur att komma ut på toppen i den korta godtyckligt valda perioden är ju bara löjeväckande. Om helgens ( inte Helges! ) V75 hade räknats med så hade vi haft en annan "vinnare" av undersökningen!
2015-03-08, 10:45 | #104 |
Vi Tippa satte sjuan
Ja, som säkert många redan konstaterat så satte Vi Tippa sjuan igår. Det går snabbt att gå från botten till topp i denna bransch. Man kan ju hoppas att de hjälpte några spelare till vinstpengar.
Jag tycker nog att ni är lite väl hårda i sågningarna mot travredaktionerna här. Själv följer jag framförallt Vi Tippa och Aftonbladet. Jag tycker nog de gör ett bra jobb att gräva fram information. Då jämför jag först och främst mot deras kollegor på sportspelsavdelningen. Vi Tippa har väl inte satt 13 rätt sedan Dackefejden på något system. Ulrik och hans kompis började starkt, men verkar nu ha gått in i en lång, mörk tunnel... Det är nästan så att man saknar den gamle JJ med hans sjöande: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...Sp4nbBKsXgXSx1 PS Tackar Wagner för bilden |
|
2015-03-08, 11:00 | #105 | |
Citat:
Det finns inte mycket underlag för lunch V4:orna, förutom betaltjänster. De enda som analyserar och skriver om loppen (i väldigt god tid) är Travronden. Självklart i mina ögon iaf att det ligger som grund till en stor del av hur insatsfördelningen ses ut. Visst inte den största omsättningen, men säg att de första systemen som spelas spelas efter Travrondens rank. Då kommer sen Svensson som följer insatsfördelningen att indirekt följa Travronden.. Klart värdena på de rader de föreslår åker i graven. Gäller främst Lunch V4. Och om detta jag nyss sagt inte stämmer så är de iaf extremt bra att tex på fredag konstatera vilka som kommer bli favoriter på tisdagens V4a i ett skräplopp där ingen kan något om hästarna.. Är säkert otydlig här, men hoppas du hänger med va jag menar
2015-03-08, 14:36 | #106 | |
Citat:
|
||
2015-03-08, 17:57 | #107 |
Banned
|
Att många av testerna och undersökningarna i Plus och liknande program inte är vetenskapligt och statistiskt säkerställda är väl ganska allmänt känt. De är ofta subjektiva, saknar signifikant information och/eller innehåller faktafel. Att dom väljer ett högvolatilt spel som V75 för undersökningen av travexperter innebär att de själva blir underkända som konsumentupplysningsexperter .
Har ett svagt minne av att Plus även tagit upp problemet med online-casino bonusar i ett tidigare program. Med rätta kritiserade de spelbolagen för höga omsättningskrav (25x-50x) men missade helt att vissa spel som t ex Black Jack ofta räknas med 0-10% av omsättningen och därmed kräver mer än 250x omsättning på dessa spel. Utöver det har många spelbolag finstilta paragrafer i sina regler om att de ger sig rätten att konfiskera bonus och vinster utan motivering. I en lite mer omfattande undersökning från 2011 (se nedan) av B_Good på Travzonen kom Aftonbladet bland de bästa och därmed långt före Travronden. Det skulle dock behövas minst 400-500 V75-omgångar för att statistiken ska bli hyfsat säkerställd, speciellt när den är baserad på V7-spel. Ämnet har även diskuterats delvis i en annan tråd: https://www.sharps.se/forums/trav-gal...-16-11-2011-a/ |
|