Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-08-16, 13:09   #106

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Men för tusan V7 V8 är något som tillkom för några år sedan, nu har det visat sig att detta har en del negativa effekter som man vill inte vill ha.

Märk att en gång i tiden la man ut jackpotten på alla vinstpolerna i nästa omgång, idag lägger man det endast i 7 rättspotten.

Att några drabbas för att kollektivet skall få mer jämlika villkor är väl ofrånkomligt.

Bäst vore om ATG kunde visa siffrorna bakom beslutet.

Men gläd er åt att jackpottarna framöver blir större och förmodligen fler.

( V7 spelarna måste nu lägga sina insatser i alla potter, dvs dessa potter blir större och när det blir jackpot på 5 rätt är 5-potten större, Stora system som tidigare spelade V7 kommer att få massor av sexor oh femmor varför utdelningen sjunker på dessa dvs fler jackpots )
Näe, V7-spelarna kan nu lägga sina spel på någon spelform som inte har så skyhögt spelavdrag som V75 med jackpot har. Ett av de stora feltänken är begreppet "allt annat lika". Spelare som en gång spelat på ATG på något sätt, har inte skrivit under en försäkran att i resten av sitt liv fortsätta med det.

Det är mycket möjligt att ATG inte ser något värde i de här spelarna, och gärna vill bli av med dem. I sådana fall kommer man att lyckas. Men då kan man heller inte stå och tjura som en barnunge när omsättningen minskar, för det är självförvållat.

Eftersom jackpotten är kvar kommer det fortsatt att finnas människor som bara spelar när det är extrapengar i potten, och som aldrig vill bidra till den annat än när det blir jackpott flera veckor i följd.

Man har gett cancerpatienten så mycket smärtstillande att den inte har ont, men sjukdomen består. Biverkningarna av det smärtstillande gör att patienten tappar vikt.

Om ATG istället tog bort cancertumören jackpot så skulle det inte vara 20-30Mkr som hålls inne från spelarkollektivet under veckan istället för att omsättas. De gånger det blir jackpot pga låg utdelning är det ju i allmänhet ett stort antal vinnande spelare som får lite klingande mynt tillbaka. Pengar som omsätts snart igen.

Senast redigerad av Viroid den 2014-08-16 klockan 13:22.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 13:13   #107

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 980
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Näe, V7-spelarna kan nu lägga sina spel på någon spelform som inte har så skyhögt spelavdrag som V75 med jackpot har. Ett av de stora feltänken är att begreppet "allt annat lika". Spelare som en gång spelat på ATG på något sätt har inte skrivit under en försäkran att i resten av sitt liv fortsätta med det.

Det är mycket möjligt att ATG inte ser något värde i de här spelarna, och gärna vill bli av med dem. I sådana fall kommer man att lyckas. Men då kan man heller inte stå och tjura som en barnunge när omsättningen minskar, för det är självförvållat.

Eftersom jackpotten är kvar kommer det fortsatt att finnas människor som bara spelar när det är extrapengar i potten, och som aldrig vill bidra till den annat än när det blir jackpott flera veckor i följd.

Man har gett cancerpatienten så mycket smärtstillande att den inte har ont, men sjukdomen består. Biverkningarna av det smärtstillande gör att patienten tappar vikt.

Om ATG istället tog bort cancertumören jackpot så skulle det inte vara 20-30Mkr som hålls inne från spelarkollektivet under veckan istället för att omsättas. De gånger det blir jackpot pga låg utdelning är det ju i allmänhet ett stort antal vinnande spelare som får lite klingande mynt tillbaka. Pengar som omsätts snart igen.
Det där var banne mig det finaste jag har läst sedan jag konfirmerades!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 13:21   #108

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av robust Visa inlägg
Ni som spelar V7/V8 ska inte ha en gräddfil till miljonerna! Ni ska betala samma insats som jag gör på fem rätt och sex rätt för att uppnå sjuan! End of story!
ATG vill absolut inte tala om vilket återbetalning olika spelgrupper har. Då skulle de ju behöva berätta för alla småspelare att de som spelar 192 rader kanske har 30% återbetalning över tiden, att de som spelar 10.000 rader har 75% återbetalning och de som spelar 100.000 rader har +100% tillbaka över tiden. (Med reservation för att min uppskattning kan variera lite från verkligheten, det finns ju inga officiella siffror på detta).

För ATG betyder kunden som spelar 192 rader ganska lite. De är dyra att rekrytera med marknadsföring och administrationen runt varje kund tar en god del av spelavdraget som de genererar. Däremot betyder de där kunderna som spelar 10.000 rader och 100.000 rader en hel del, det är överskottet från de spelarna som kan slussas vidare till sporten.
Gammal 2014-08-16, 13:42   #109

Standard

Citat:
Märk att en gång i tiden la man ut jackpotten på alla vinstpolerna i nästa omgång, idag lägger man det endast i 7 rättspotten.
Jag blev osäker på detta så jag kollade upp detta med Svennehed på ATG.

Och precis som jag anade är detta påstående helt felaktigt. Det har på sin högst varit på tal från någon debattör.

Under hela V75-eran har det varit så att 100% av jackpotpengarna har gått till 7-rättspotten.

Om man går tillbaka till V65-tiden så kan det ha funnits en sådan uppdelning. Men då kan man om man vill hårddra det gå tillbaka till det absoluta ursprunget där 5rättspengarna alltid gick direkt till 6rättspotten som då blev dubbelt så stor. Motsvarande regel för V75 skulle vara den absolut rättvisaste lösningen. Dock långt från optimal ur marknadsföringssynpunkt.
Gammal 2014-08-16, 13:53   #110

Sharp$: 5452
Standard

Viroid

Men det är väldigt väldigt många som spelar för 192 kronor, därför är de viktiga för ATG.

Hälften av omsättnigen på V75 kommer in före kl 12:00, de som sitter här och skriver liksom andra sajter , tex undertecknad, lämnar sällan in före kl 12:00.

Däremot är det många som tar en tur på stan, lämnar in ett litet system där man funderat på spikar garderingar etc men sällan eller aldrig skriver Joker system funderar sällan på V7 alternativet eller om man skall avstå eftersom det troligen blir jackpot.

Det är nog viktigt att denna grupp har "fair" förutsättningar, deras återbetalningsnivå för inte sjunka för mkt,

Sedan är trav delvis ett skicklighetsspel där stallinfo - värmning - spelkassestorlek diverse datahjälp och annan kunskap, tex spelvärde har betydelse

låt det vara så - om massan tröttnar är travet ute
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 14:00   #111

Standard

Strappa

Jo man la ut jackpotten i alla vinstgrupperna i början, kanske i 10 år eller i vart fall hela sjuttiotalet. Alltså V65 spelet

men själv gillar jag inte jackpot
dela ut pengarna till dom som spelar i omgången är min åsikt - kommer alltid att vara det mest rättvisa.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
Gammal 2014-08-16, 14:03   #112

Standard

Citat:
Strappa

Jo man la ut jackpotten i alla vinstgrupperna i början, kanske i 10 år eller i vart fall hela sjuttiotalet. Alltså V65 spelet

men själv gillar jag inte jackpot
dela ut pengarna till dom som spelar i omgången är min åsikt - kommer alltid att vara det mest rättvisa.
Men då talar vi om V65 och inte V75. På V65-tiden hade man t o m en period med det mest rättvisa systemet av alla. Dvs ingen jackpot alls utan pengarna delades alltid ut i samma omgång som de spelades. Om 5 rätt kom under gränsen så gick alla pengar till 6 rätt. Om ingen hade 6 rätt så flyttades potterna ner till 5 och 4 rätt istället.

Men påståendet att det har varit så på V75 är hur som helst felaktigt.
Gammal 2014-08-16, 14:18   #113

Standard

Strappa

Läs 1 gång till - Var har jag påstått att det skulle gälla för V75

Jag sa att man spred jackpotten till alla vinstpolerna 1 gång i tiden, och då menar jag lördagsspelet, oavsett viken spelform det var.

V75 har jackpotten alltid gått till 7 rättpotten enbart.
Strappa71 (+5)
Gammal 2014-08-16, 15:46   #114

Viroids avatar

Standard

När infördes jackpot? Var inte det i samband med införandet av V75 1993? Fanns det över huvudtaget på V65-tiden?
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 17:34   #115

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

På 1980-talet fanns ingen jackpott. Före det spelade man bara Yatzy.

Senast redigerad av overpace den 2014-08-16 klockan 17:37.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 18:42   #116

Standard

Citat:
Strappa

Läs 1 gång till - Var har jag påstått att det skulle gälla för V75

Jag sa att man spred jackpotten till alla vinstpolerna 1 gång i tiden, och då menar jag lördagsspelet, oavsett viken spelform det var.

V75 har jackpotten alltid gått till 7 rättpotten enbart.
Här är Hasse Svenneheds svar på frågan om det någonsin fanns någon jackpot före V75.

"Anders,

Nej någon jackpot fanns aldrig på V65.

Men, vi hade ett vinsttak på 6 rätt.

De pengar som blev över delades ut på fem rätt.

Om jag inte kommer ihåg helt fel.

Vinsttaket ökades allt eftersom.

Jag tror maxutdelningen var 500 000 kr vid starten och att vi landade på 3 Mkr.

3 på enkronas alltså och 2,1 på sjuttioöres.

Sedan kom V75 med 7 avd, 3 pooler, 50 öres, Jackpot och Harry.

Och inget vinsttak.

Mvh

/Hasse"

Som du ser så har det aldrig varit på det sätt som du påstår. ( Precis som Overpace redan har påpekat ).
Gammal 2014-08-16, 21:13   #117
robust
Guest

Sharp$:
Standard

V7 och V8 spelarna kommer aldrig sluta spela på Trav. Spelet är för fängslande för att kunna sluta. Omsättningen kommer successivt att öka fr.o.m. första September, eftersom folk kommer att inse att utdelningen blir mycket större på sjurättspotten. Av alla spelare som kommer in i min butik och spelar på V75, så är det endast ett fåtal (2-3) spelare som spelar på V7. Resten är andelsköpare eller Harry Boy spelare. Att spela V7 på andelar är uteslutet, eftersom kunderna blir glada även för fem och sex rätt när man råkar missa sjuan. Det är ju vi som driver butikerna i landet som får travspelet och rulla runt och utan oss har ni ingenting längre och spela om. Har faktiskt slutat göra större system med flit, för att få ATG och reagera på rånet av småspelarnas pengar under det senaste åren. Nu får vi se vad som händer, men makten att få vanligt folk och spela igen har faktiskt vi som säljer spelen direkt till kunden. Men från och med första September ska rörelsen igång igen med 10.000-50.000 raders system på andelar.
Fyran (+5)
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 01:39   #118

Fyrans avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 160
Standard

Oj, vilken intressant tråd..!!

Många som tyckt till om mycket men jag tänker börja helt då ämnet ändå dök upp..:

ALL marknadsföring ska kunna mätas, men hur ATG gör vet jag inte.

Eftersom jag aldrig tittar på TV, så var jag tvungen att kolla Vinnie-filmen på youtube... Och jag förstår den inte alls. Ska den filmen dra in fler till travet??

Det finns åtminstone två primära syften med marknadsföring:

A: Vi finns

B: Vi finns, glöm inte det.

Jag vet inte hur ATG's marknadsstrategi ser ut men lite siktar de väl på A, om de ska införa virtuella lopp. Då vill de helt enkelt ta del av den spelmarknad som finns. Om detta generar pengar till sporten så har jag inga problem med det.

Gällande B så är det mest underhållning... "Jackpot nästa lördag", etc. Behöver inte vara så kostsam då detta ändå sköts av många ombud. Lik förbannat rinner det iväg en del pengar på detta....

Men nog om det, åter till ämnet:

Vad händer om vi tar bort V7/V8-alternativet..??

Matematikerna: Kommer fortsätta spela, men de måste revidera deras insatser. Där det finns pengar att hämta, så kommer de fortsätta hämta. Och eftersom de är matematiker så kan de räkna på det. Kommer omsättningen minska? Ja, men inte mycket. Kommer de inse hur jävla tapper Dernier Viking var? Inte alls. Bryr de sig om ATG's ekonomi? Knappast...

Storspelarna: Dessa skickar in minst femsiffriga belopp och räknar med att bli belönade. Men dessa är även kunniga om sporten och kommer fortsätta spela. Kommer omsättningen minska? Tveksamt. Kommer de inse hur jävla tapper Dernier Viking var? Jepp, men de har även koll på att Borga Effekt gjorde ett fantastiskt lopp. Bryr de sig om ATG's ekonomi? Kanske, om de är hästägare också, annars inte...

Bolagsspel/Kompisgäng: Kommer köra på som förr. Kommer omsättmingen att minska. Nej.
Kommer de inse hur jävla tapper Dernier Viking var? Ja, de tre som tippar, övriga nej. Bryr de sig om ATG's ekonomi? Nej.

Småspelare:Jag, Herr Nils o Tant Elsa, vi kör på som förr. Kommer omsättningen minska? Nej. Och enligt robust här ovan kommer den att öka, om alla ombud tänker som hen. (All heder åt robust.) Kommer vi inse hur tapper Dernier Viking var? Ja, ganska många av oss men vi är en minoritet i sammanhanget... Bryr vi oss om ATG's ekonomi? Tveksamt...

Så vad blir kontentan av det här? Jo, alla vinner lite mindre summor. Men så länge alla vinner det de är ute efter, så blir det status quo. Mina 5 cent.

Avslutningsvis: Jackpott... Många är inne på det, och jag håller med, ta bort skiten. Det mest rättvisa vore att dela ut pengarna till de med 7 och 6 rätt (på V75). Men om man ska göra det folkligt, lotta ut 10000 spänn till 1500-2000 system, och folk kommer köa för att köpa en travrad...

Jag är medveten om att jag förenklat saker men så får det bli ibland.
Migge (+1), shasha (+10)
Fyran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 01:50   #119

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2248
Standard

Nu har jag funderat på det här. http://www.solvalla.se/trav-nyborjar...ar-begrepp.asp

Citat:
V75, V86 & V3
Detta är spelen för dig som vill vinna stora pengar. V75 är ATG:s lördagsspel och erbjuder vinst på 7, 6 och 5 rätt, med cirka 50 miljoner i vinstpotten. V75 avgörs på Solvalla ungefär tio gånger per år.

Varje onsdag avgörs V86 på Solvalla. Det gäller att hitta vinnarna i åtta lopp och du vinner på 8, 7 och 6 rätt. Hittar du alla åtta vinnare är chansen stor att du blir rikligt belönad.

Vissa tävlingsdagar erbjuder också möjligheten att spela V65 och V64, där du maximalt kan få sexrätt.

V8 (V86), V7 (V75) och V6 (V65 och V64) är en variant på ovanstående där hela instatsen spelas mot potten för alla rätt, för att på så sätt spela fler system/andelar utan att öka insatsen.

I V3 gäller det att tippa vinnaren i tre utvalda lopp. Du beställer antal andelar à 10 kronor på de hästar Du spelar på i V3-1. Vinner du där väljer du vidare i V3-2. Hur många hästar du kan välja beror på hur många andelar du satsat på vinnaren i V3-1. Vinner Du även i V3-2 placerar du dina resterande andelar i V3-3. Vinstens värde anges per andel.

Dagens Dubbel
När det gäller Dagens Dubbel så skall du tippa vinnaren i två lopp - vid V64 lopp 7 och 8, vid V75 lopp 9 och 10. Det spelas på olika banor varje dag året runt, men alltid på Solvalla på onsdagar
V75 är ett spel med 3 vinstpooler. Punkt.

Dom skulle aldrig ha infört det här från första början. Vill man spela med bara en vinstpool så finns det massor av alternativ. Tror ni Svenska Spel kommer införa möjligheten att bara delta i 13-poolen på stryktipset någon gång? Nää precis och det här var lika dumt det.

Jackpott vara eller icke är en annan komplexare fråga och den lägger jag mig inte i. Något får ni lösa själva.

Givetvis ska det vara lika för V64 och jag väntar fortfarande på deras argument för beslutet. Men att dom skulle göra allt rätt på en gång var väl att hoppas på för mycket. Lägg ner skiten och gå tillbaka till enbart V65 istället. Vi kommer förmodligen hamna där ändå innan kulan slutat snurra.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 03:07   #120

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

V7/V8 infördes för att UtlandsAffe uttryckligen bevisade att det var en supergrej för storspelarna för att dränera poolerna ännu effektivare.
Varför ATG nu fått kalla fötter övergår min horisont.
Hursomhaver så kommer omsättningen minska med några miljoner i veckan gissningsvis och runt 100 mallar per år. Vore det endast UtlandsAffe sim minskar skulle det endast kosta drygt 3% netto. Så 3 miljöer back på beslutet kan nog ATG leva med
Men problemet är att spelformerna som sådana försämrats pga av alla begränsningar istället för förbättra som borde vara målet för ett seriöst företag. Stäng av Rejkbackdrivet spel helt genom förändring till 10% brutto istället för 25% som är dagens avtal så skulle alla fåniga begränsningar försvinna, sena oddsförändringar minskas enklast med spelet 100 innan kör. Förtroende skulle
Genom Spelsäkerheten återuppbygga och spelarna återkomma.
När Friidrott, skidor , cykel, Tennis, kampsporter och inte minst fotboll brottas med jättelika trovärdighetsproblem så skulle hästsporten kunna nyttja chansen att Skapa ett rykte som den rena sporten. Men då krävs en annan kunskap än vad ATG i dag frågar efter som det verkar.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td