Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-07-31, 09:41   #1

Reg.datum: feb 2014
Sharp$: 2205
Standard

Den minskade omsättning och flera frågor

Omsättningen på V86:an igår var på 15 miljoner vad jag kunde läsa.

Här kommer en massa undringar och funderingar från en icke insatt kring omsättningar m.m:

Jag undrar hur mycket av omsättningen som går tillbaka till spelarna, hur mycket staten lägger vantarna på, hur mycket som går till travfolket och hur mycket som går till banan - är det någon som har svaren på dessa frågor?

Blev så nyfiken igår när jag tittade på gamla resultat för året på V86 och V65 och trots att det ibland endast var 1-2 som hade alla rätt någon gång fick personen en minimal del av själva omsättningen.
Samma på V65 som går ihop med V86. ibland var omsättningen över miljonen men trots att några få hade alla rätt var utdelningen en droppe i havet.

Jag som småspelare bidrar inte med något större till potten, om än många bäckar små. Det måste vara storspelare som bidrar till potten, kan den minskade omsättningen bero på att det tycker de får för lite tillbaka?

Varför jagar man större omsättning? vem får för lite pengar som ska ha mer?
Vad tror ni den s.k minskade intresse för travet som alla pratar om består i?
Finns det en minskad intresse överhuvudtaget?
Om den finns:beror det på vad som går tillbaka till spelarna? På stallkörningar? På ojämna dombeslut? På för hård drivning av djuren? Annat?
Jag, det var många funderingar :-). Men ni som hållit på länge kan säker svara.

Om man nu på ett eller annat sätt skrämmer bort spelarna, tror ni att det istället blir en sport som drar till sig pengatvättare och annat skum folk? sådana som har mycket pengar att omsätta? att det blir en sport för de kriminella som pressar kuskar och stall till önskad resultat?
Tror ni att vi kan vara på väg dit?
Jag kan föreställa mig det när domarbeslutet verkar så ojämna. Ena gången diskar man, andra gången låter man saker passera. Verkar finnas gått om utrymme för att påverka domare för den som vill, annars känns det som om skulle besluten borde vara konsekventa.

Ibland kan jag se i lopparkivet kuskar, inte så sällan tränare som sitter upp, som driver de stackars hästarna jätte hårt och då skäms jag att jag lägger in pengar i sporten. Kan detta bli ett hinder att dra fler kvinnor till sporten tror ni, att hästen drivs alldeles för hårt för att vinna? Har dock sätt kuskar som sitter alldeles stilla i vagnen och så skulle jag vilja ha det varje gång där jag lägger mina hundralappar :-).Då tänker jag att där är en tränare och kusk som har gjort sitt jobb och resten är hästens del.

Vad säger ni om mina funderingar ni som är insatta?
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 10:24   #2

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Vi kan börja med med spelarnas andel.

Av 100kr som satsar på streckspelen V5 - V86 så går 65% tillbaka till spelarna.

I V5 är det ju endast fem rätt som ger utdelning, så där får dem som hade alla rätt dela på 65% av omsättningen.

I V65 är det två potter som får utdelning, både de med sex och fem rätt. De får dela på 50% vardera av de 65% som spelarna skall ha. 32,5% av omsättningen i varje pott med andra ord.

I V64, V75 och V86 delar man kakan i tre potter. De med alla rätt får 40% av kakan, de med ett fel får 20% av kakan och de med två fel får dela på 40% av kakan, men först sedan spelavdraget lyfts bort. I potten för alla rätt samt i potten för dem som har två fel finns därför 26% av omsättningen, i potten för dem som har ett fel finns 13% av omsättningen.

Staten beskattar spelavdraget med 36%, dvs om man spelat V75 för en hundralapp så har 35kr uppstått i spelavdrag. Staten tar 36% av de 35 kronorna, vilket är lika med 12,60kr.

Resten fördelas sedan som kostnader för att anordna spelet och marknadsföra det, kostnader för att arrangera tävlingarna, kostnader för att administrera travsporten och prispengar. Traditionellt har c:a 6% av omsättningen blivit prispengar.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 10:41   #3

Viroids avatar

Standard

Om vi sedan tar oss an frågan om omsättning så är det åtskilliga tusen personer som lever på vad travsporten genererar. Personal vid banorna, tränare, hästskötare, veterinärer, foderleverantörer, tillverkare av utrustning, hovslagare, journalister, ägare av spelbutiker, ATG:s personal, administratörerna på förbundet etc. Som alla andra vill de varje år ha lite högre lön, och en omsättningsökning är ett måste för att man inte skall få göra stora besparingar.

Att omsättningen minskat lite ett par år tror jag beror på att man glömt bort att attrahera nya, yngre spelare. På banorna maler man på med dansbandsmusik, det är uppträdanden av Arne "Rosen" Qvick och tal av kommunstyrelsens ordförande för att förklara tävlingarna för öppnade. Loppen går i sin vanliga lunk, läktarna andas 70-talets avarter med betong och plast i grått, brunt och orange.

Travets publik har en rätt så hög medelålder, och likaså spelarkåren. I takt med att den trillar av pinn, blir det färre. Skall travsporten och spelet överleva behöver man göra rätt så drastiska saker.

När det gäller drivningar så har vi i Sverige ett rätt så tufft reglemente. Driver man för hårt lämnas ärendet till åklagare som brukar inleda förundersökning om brott mot lagen om djurplågeri. Djurplågare får inte ha någon licens. Gränsen går vid att man inte får slå hästen med spöt så att det uppstår märken på hästen. Travet själv har också regler för hur ofta och hur många gånger man får mana på hästen, och är man för ivrig blir det ganska höga böter. I tisdags under Hugo Åbergs fick t.ex. Erik Adielsson böta 3000kr för sin drivning av Corky, trots att det troligen var en av de mer snälla drivningarna som hästen upplevt under sin karriär (köptes till Sverige från USA nyligen).
Gammal 2014-07-31, 11:20   #4

Cleon_9s avatar

Reg.datum: apr 2013
Sharp$: 2730
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg

Att omsättningen minskat lite ett par år tror jag beror på att man glömt bort att attrahera nya, yngre spelare. På banorna maler man på med dansbandsmusik, det är uppträdanden av Arne "Rosen" Qvick och tal av kommunstyrelsens ordförande för att förklara tävlingarna för öppnade. Loppen går i sin vanliga lunk, läktarna andas 70-talets avarter med betong och plast i grått, brunt och orange.

Travets publik har en rätt så hög medelålder, och likaså spelarkåren. I takt med att den trillar av pinn, blir det färre. Skall travsporten och spelet överleva behöver man göra rätt så drastiska saker.
Helt enig med dig här Viroid. Jag lirar mest via datorn och ser ATG-Live men kliver jag någon gång in på travbutiken nära mig i Karlstad är det inte många som sitter där och de som gör det är ofta 65+. Kommer inte ens ihåg när jag såg nån under 30 år lira i butik även om jag som sagt sällan lirar i butik numera.

Det skulle vara intressant att se någon statistik på åldern på de som spelar via ATG-konto om det kan vara så att det ändå är hyfsad återväxt där. Sedan kan jag förstå om de som är yngre väljer spel på annat än trav. Det är en helt annan exponering av olika fotbollsserier, Champions League och övriga sporter jämfört med säg 20 år sedan. Förr var det Elitseriehockey söndag och torsdag och fotbollsmatcher under helgerna. Nu är det utspritt över veckans dagar så att du har nåt att gambla på VARJE dag i stort sett när det gäller "de stora sporterna".

Vad det gäller banorna bör de också förnya sig men behöver hjälp av andra aktörer. Mer kombination tror jag på. Kan travrestaurangerna visa övrig sport på valda platser och på så sätt få dit folk som käkar och kollar på sport/trav. Numera är man van att kika på trav samtidigt som man smyger på liveresultat i övriga sporter eller bläddrar mellan datorn och sport på TV:n.

Att locka folk till banorna och bara spela är en tuffare utmaning. Skippa inträdet på vardagstravet och låt företag stå för det mot att de får presentera sina produkter. Som publik kunde man få ett riktigt bra erbjudande om köper deras sortiment just den dagen.

På Färjestadstravet som är min hemmabana är det alltid knökat (allt är relativt) när det bjuds på gratis inträde och när något företag sponsrar på en "grilltallrik" eller liknande.

Eller skippa inträdet och låt det bli en "rabatt" till något spel. Det känns ok om V75 (ok ev V64) har inträde men vardagstravet skulle kunna vara gratis. Om man nu vill ha folk till banorna, det kanske är bättre att låta folk lira via datorn så slipper man ha personal som kostar lön på banorna.

Ska inte bli tjötig här men visst är det lite oroväckande att travet inte verkar locka de yngre spelarna, de syns i alla fall inte till på samma sätt som förr.
Cleon_9 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 11:44   #5
i hate bunnies

booreds avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Äldern är ju av stor betydelse, men även jag som hade intresse och spelade förut, jobbade hos ombud, konstruerade en hel del andelsspel och har travhästar i släkten tappade intresset för över 10 år sedan.

Orsaken är det som hatten tagit upp i sin blog om insider info, spelsäkerhet, folk som betalar olika radpris osv....

Då väljer jag hellre fylla mitt spelbegär med högre ligor i olika sporter där man mer står på samma startpunkt som bolag och andra spelare med information och risken för andra oegentligheter är mindre.

Av samma orsak kan de ju även vara svårt att fånga nya spelare till en spelform där den som betalar lägst radpris och har mest insdierinfo vinner. Att fånga en nybörjares intresse är inte lätt då imo.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
|

"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 12:57   #6

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 3528
Standard

Jag har påtalat detta ett flertal ggr till ATG's kundtjänst om hur man enkelt ökar på spelomsättningen utan att få något gehör tillbaks, nämligen att öppna upp bolagsplattformen V75 Tillsammans för samtliga dagliga streckspel!

Att ha en "nästan" utmärkt bolagsplattform som endast används en gång i veckan (ibland två) är ett resursslöseri utan dess like & visar att det finns ett obefintligt speltänk hos ATG!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
overpace (+5)
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 13:07   #7

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 2624
Standard

Finns det någon som gjort jämförelser ca 20 år bakåt i tiden. Hur fördelningen ATG omsättning är i jämförelse med vad som går över till ST och hur mycket därav som går tillbaka i form av prispengar.

Min spontana känsla är att ATG måste ökat sin omsättning fint på 20 år men att det som delas ut i prispengar måste knappt ökat. Pratade med en som vann DD lopp på Östersund och bergsåker 1992, han fick 34 resp 37 i första pris. Hittade själv ett umåkersprogram från 98 och det var typ sammma priser som nu. Hörde kalmarsunds pokalen som hade 150k nu hade 500k på 90-talet osv.
Foppa21 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 13:19   #8

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Foppa21 Visa inlägg
Finns det någon som gjort jämförelser ca 20 år bakåt i tiden. Hur fördelningen ATG omsättning är i jämförelse med vad som går över till ST och hur mycket därav som går tillbaka i form av prispengar.

Min spontana känsla är att ATG måste ökat sin omsättning fint på 20 år men att det som delas ut i prispengar måste knappt ökat. Pratade med en som vann DD lopp på Östersund och bergsåker 1992, han fick 34 resp 37 i första pris. Hittade själv ett umåkersprogram från 98 och det var typ sammma priser som nu. Hörde kalmarsunds pokalen som hade 150k nu hade 500k på 90-talet osv.
Fram till för ett par år sedan var prispengarnas andel mycket konstant i förhållande till omsättningen. Det diffade någon tiondels procent hit eller dit. Det som däremot händer när omsättningen inte ökar är att kostnaderna ändå ökar, och det man har att reglera med är prispengarna som tenderar att minska snabbare än omsättningen. Detta trots en hel del sparbeting.

1992 var det två lopp per tävlingsdag som blev Dagens Dubbel med förhöjda prispengar. I övrigt körde man lopp med 15-20 i förstapris, lite mer på storbanorna. Idag är det sex lopp som skall ha förhöjda prispengar inom V64-spelet, på onsdagar är det 8 lopp i V86 etc. Man har lanserat lunchtravet där rätt enkla hästar tävlar om 25 i förstapris istället för 10-15 som de tävlade om då. Det är främst där den verkliga ökningen av prispengar uppstått.
Gammal 2014-07-31, 13:37   #9

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boored Visa inlägg
Äldern är ju av stor betydelse, men även jag som hade intresse och spelade förut, jobbade hos ombud, konstruerade en hel del andelsspel och har travhästar i släkten tappade intresset för över 10 år sedan.

Orsaken är det som hatten tagit upp i sin blog om insider info, spelsäkerhet, folk som betalar olika radpris osv....

Då väljer jag hellre fylla mitt spelbegär med högre ligor i olika sporter där man mer står på samma startpunkt som bolag och andra spelare med information och risken för andra oegentligheter är mindre.

Av samma orsak kan de ju även vara svårt att fånga nya spelare till en spelform där den som betalar lägst radpris och har mest insdierinfo vinner. Att fånga en nybörjares intresse är inte lätt då imo.
Det är säkert en och annan spelare som gett upp av sådana skäl också. ATG hänger inte riktigt med på vad som är OK och vad som kan vara lite tveksamt för insatta spelare. Det märks i stort och smått.
T.ex. skulle transparensen inom ATG:s spelformer kunna bli så mycket bättre. Två av de mest korkade sakerna (dock en bra bit nedanför deras utlandssatsning via olika partners) de envisas med är att dels inte redovisa eventuell utdelning om den överstiger 200.000kr i sista avdelningen. Dels att man inte redovisar hur stora de vinnande systemen är om de kostat mer än 2000kr. Två ganska enkla saker att förändra för att visa att man inte har något att dölja.

Man låter också personal som man kontrakterat för att intervjua de aktiva att spela samtidigt som de jobbar. Ibland kan de rent av jobba för kommersiella speltjänster samtidigt som de ger tips till ATG:s kunder. Det händer också att personal som jobbar med media äger hästar som är med och tävlar. Tänk om det varit Johan och Patrik (som skötte snacket från vinnarcirkeln) som hade ägt Ed You istället för bröderna Sedin i tisdags. Det hade varit en besk karamell att försöka döma då...

Regler och riktlinjer saknas, och därför blir det en ganska rörig soppa av tveksamheter när det spetsas till.
Gammal 2014-07-31, 16:31   #10

Standard

Tack för utförlig info om omsättningar och utdelningar. jag tror jag nu fick en tydlig bild av hur det fungerar och varför ökad omsättning är nödvändig.

Ja, det är känslan jag har fått, att allt ändå inte går rätt till. Jag tycker det är t.ex. märklig ibland att expertkommentatorerna inte nämnder hästar som jag som nybörjare tycker borde ha stor chans och inte sällan vinner men gärna lyfter upp sådana som sällan vinner.
De säger, precis som i Björnkollen, ta med den och ta med den och glöm inte den. Då tänker jag att de har betalt för att få folk att spela maximalt och därmed öka omsättningen och sina egna inkomster.
Inte undra på om de också får spela att man vill mörka för att öka vinsterna. Inte undra på att folk börjar få nog. De är ju bara de äldre som hunnit bygga kontakter som har mest information i så fall.
Jag trodde kuskar, tränare och kommentatorerna kring en spelomgång inte fick spela.
Gammal 2014-07-31, 16:35   #11

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Cleon_9 Visa inlägg
Helt enig med dig här Viroid. Jag lirar mest via datorn och ser ATG-Live men kliver jag någon gång in på travbutiken nära mig i Karlstad är det inte många som sitter där och de som gör det är ofta 65+. Kommer inte ens ihåg när jag såg nån under 30 år lira i butik även om jag som sagt sällan lirar i butik numera.

Det skulle vara intressant att se någon statistik på åldern på de som spelar via ATG-konto om det kan vara så att det ändå är hyfsad återväxt där. Sedan kan jag förstå om de som är yngre väljer spel på annat än trav. Det är en helt annan exponering av olika fotbollsserier, Champions League och övriga sporter jämfört med säg 20 år sedan. Förr var det Elitseriehockey söndag och torsdag och fotbollsmatcher under helgerna. Nu är det utspritt över veckans dagar så att du har nåt att gambla på VARJE dag i stort sett när det gäller "de stora sporterna".

Vad det gäller banorna bör de också förnya sig men behöver hjälp av andra aktörer. Mer kombination tror jag på. Kan travrestaurangerna visa övrig sport på valda platser och på så sätt få dit folk som käkar och kollar på sport/trav. Numera är man van att kika på trav samtidigt som man smyger på liveresultat i övriga sporter eller bläddrar mellan datorn och sport på TV:n.

Att locka folk till banorna och bara spela är en tuffare utmaning. Skippa inträdet på vardagstravet och låt företag stå för det mot att de får presentera sina produkter. Som publik kunde man få ett riktigt bra erbjudande om köper deras sortiment just den dagen.

På Färjestadstravet som är min hemmabana är det alltid knökat (allt är relativt) när det bjuds på gratis inträde och när något företag sponsrar på en "grilltallrik" eller liknande.

Eller skippa inträdet och låt det bli en "rabatt" till något spel. Det känns ok om V75 (ok ev V64) har inträde men vardagstravet skulle kunna vara gratis. Om man nu vill ha folk till banorna, det kanske är bättre att låta folk lira via datorn så slipper man ha personal som kostar lön på banorna.

Ska inte bli tjötig här men visst är det lite oroväckande att travet inte verkar locka de yngre spelarna, de syns i alla fall inte till på samma sätt som förr.
Håller med, varför tar man entré? Jag har aldrig varit på en travbana men det känns surt att spela för några hundralappar och så ska man lägga en hundring på att komma in för att få spela och se hästarna live. Så jag sitter framför min dator i stället.Vore det inte bättre att locka publik så att det blir mer levande? de får ju ändå in pengarna genom spelet som jag förstått nu.
Gammal 2014-07-31, 17:01   #12

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8333

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Så är det inte.
När du talar om "de" måste du vara väldigt specifik med vilka du menar.
Banorna, de olika travsällskapen, och Atg är helt olika "företag".

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
Håller med, varför tar man entré? Jag har aldrig varit på en travbana men det känns surt att spela för några hundralappar och så ska man lägga en hundring på att komma in för att få spela och se hästarna live. Så jag sitter framför min dator i stället.Vore det inte bättre att locka publik så att det blir mer levande? de får ju ändå in pengarna genom spelet som jag förstått nu.
Gammal 2014-07-31, 17:26   #13

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Så är det inte.
När du talar om "de" måste du vara väldigt specifik med vilka du menar.
Banorna, de olika travsällskapen, och Atg är helt olika "företag".
Oki, så banorna är ett företagande för sig som organiserar travlopp.
ATG erbjuder spel på dessa banor.

Då förstår jag att banorna behöver ta entré.
Men kan inte banan få en summa från spelpengarna som dras in från spelet på loppen i respektive bana?
Var får banorna pengar ifrån idag? Går de runt på enbart entreavgifter?
Gammal 2014-07-31, 17:32   #14

Standard

En helt galen tanke men, kan det vara ett medvetet val att få fler att spela via datorn än från en bana och att man därför inte bryr sig om att minska på entreavgift?

Någon frågade här om dagen om låtarna som spelades var för att få fler att satsa pengar på vinnarspelet.
Det verkar som om forskningen kommit fram till att ju kortare tid mellan spel och belöning desto mer pengar satsar personen på spelet. Därför är det bra om personen spelar via datorn där man tar bort stunden som måste ta att gå fram till luckan och lägga sitt spel. Spel via datorn ökar omsättningen....
Gammal 2014-07-31, 17:59   #15

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8333

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Det här betydligt mer komplicerat än du tror.
Vi har idag ett trettiotal travssällskap runt om i landet som driver och förvaltar de olika banorna.

I princip kan man säga att sällskapen ska
- anordna travtävlingar,
- Stärka intresset,
- Främja tillväxt via spelet.

Banorna hyr dessutom ut plats till restauranger, anordnar företagsevent, anordnar andra typer av aktiviteter på travfria dagar, införskaffar sponsorer osv.
Vet inte om ex. Solvalla har strukturerat sig så att en del av den försäljningen sker av personer utanför Stockholms travsällskap.

Travsälskapen äger förbundet Svenk Travsport (ST) som i sin tur äger 90% av Atg.
Atg betalar 35% skatt till staten, men överskottet går tillbaka till Trav och Galoppsporten.

Men det är inte så att banorna får mer pengar än de behöver, utan Atg dras med minskad omsättning och har lanserat ett sparpaket som drabbar banornas priser, ex. har förstapriset sjunkit rejält i många lopp på Sveriges samtliga banor.

Som jag ser det idag, så måste Atg's vinst öka för att det ska bli bra för banorna, och det kan antagligen bara hända om skatten sänks...och hur troligt är det.

Om du vill veta mer, sök på årsredovisningarna.

Citat:
Oki, så banorna är ett företagande för sig som organiserar travlopp.
ATG erbjuder spel på dessa banor.

Då förstår jag att banorna behöver ta entré.
Men kan inte banan få en summa från spelpengarna som dras in från spelet på loppen i respektive bana?
Var får banorna pengar ifrån idag? Går de runt på enbart entreavgifter?
Gammal 2014-07-31, 18:10   #16

Viroids avatar

Standard

Man kan ställa upp det så här:

ATG omsatte c:a 12 miljarder förra året. Efter att spelarna fått sina vinster återstod 3,7 miljarder.

Staten ville ha 1,3 miljarder i skatt.

ATG:s verksamhet för att bedriva spelet, marknadsföra det, sända TV, datasystem etc uppgick till 0,9 miljarder.

Sporten fick c:a 1,5 miljarder. Av det blev c:a hälften prispengar, och resten gick åt för att driva och underhålla banorna, arrangera tävlingar, sköta administrationen etc.
Gammal 2014-07-31, 18:25   #17

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

När det gäller nyrekrytering; trav är svårt och V75 är skitsvårt. Även för s k experter. Jag tror att yngre lockas av spel lika mycket, eller lite, som medelålders och äldre. Men hur många tänker "ju svårare desto bättre-här finns fina vinstmöjligheter om jag lägger ner lite arbete"? Enklare då med fotboll, etta gardera med kryss...

När jag fastnade för spel i början på 80-talet hade travet ingen verklig konkurrens utöver svartklubbar och svartbookies. Där fanns stryktipset med usla villkor för spelarna, eller konto i London hos SSP eller Kesak med svindyra telefonräkningar eller postade spelkuvert 2-3 dagar före speltillfället.

Lite skillnad mot idag. Hela stora världen tillgänglig via datorn samtidigt som svenska travet blivit en ankdamm där några få tränar de bästa hästarna och några få kör dem i lopp. Ännu färre gör vettiga tipsanalyser, som sprids till andra tipsters och spelare "mitt i ankdammen", sänker spelvärdet och även påverkar hur kuskarna kör i loppen.

Då menar jag inte att det fuskas utan att kuskarna tenderar att påverkas så pass av tipstjänsternas loppscenarion att det styr deras val av taktik.

Ex 1.

Travkusk: -Jag tar det lugnt från spår 7 och kör vad som går till slut. Han är vass på speed.

Spelvärdig expert: -Men vi tror att du lätt kör till ledningen. Vi tänkte spika.

Travkusk: -Jaha, så pass. Spik, minsann..., då kör jag.

Travkusk laddar, tar ledningen och inkommer sist av de felfria. Missgynnad av ledningen.

Ex 2.

Spelvärdiga experter: -Dan Waern har inga problem med distansen, tar ledningen och vinner.

Kuskar till starka motbud: -Åh, fan. Inga problem med distansen, tar ledningen och vinner. Bäst att sitta lugn i båten då.

Dan Waern tar ledningen, får inget mothugg och håller undan med nöd o näppe. Missgynnad av distansen.

Kuskarna till starka motbud sitter still i båten och attackerar för sent. Gynnade av distansen.

Nej, trav är svårt och det kommer aldrig att bli lätt. Skulle tro att ungdomarna ganska snart märker det.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Farnod (+1)

Senast redigerad av overpace den 2014-07-31 klockan 18:34.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 18:55   #18

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 980
Standard

Citat:
Tack för utförlig info om omsättningar och utdelningar. jag tror jag nu fick en tydlig bild av hur det fungerar och varför ökad omsättning är nödvändig.

Ja, det är känslan jag har fått, att allt ändå inte går rätt till. Jag tycker det är t.ex. märklig ibland att expertkommentatorerna inte nämnder hästar som jag som nybörjare tycker borde ha stor chans och inte sällan vinner men gärna lyfter upp sådana som sällan vinner.
De säger, precis som i Björnkollen, ta med den och ta med den och glöm inte den. Då tänker jag att de har betalt för att få folk att spela maximalt och därmed öka omsättningen och sina egna inkomster.
Inte undra på om de också får spela att man vill mörka för att öka vinsterna. Inte undra på att folk börjar få nog. De är ju bara de äldre som hunnit bygga kontakter som har mest information i så fall.
Jag trodde kuskar, tränare och kommentatorerna kring en spelomgång inte fick spela.
Hur märkligt det än låter så kan hästar som sällan vinner vara mer lönsamma än hästar med stor chans att vinna. Det finns såklart många fler mindre betrodda hästar än betrodda och då är det perfekt om de nämns i t ex Björnkollen.

En 5%are som vinner 10% av ggrna är lönsammare än en 70%are som vinner 60% av ggrna.

Kommentatorer räknas inte till dem som enligt vadhållningsreglerna inte får spela.

Kuskar och tränare varken får eller bör ha rätten till att spela i omgångar där de själva deltar. Att de gör systemförslag är något helt annat. Man ska alltså ta i beaktning att de inte lämna in sina egna förslag!
Gammal 2014-07-31, 19:03   #19

Sprites avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 8372
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Kuskar och tränare varken får eller bör ha rätten till att spela i omgångar där de själva deltar. Att de gör systemförslag är något helt annat. Man ska alltså ta i beaktning att de inte lämna in sina egna förslag!
Sött att du är så naiv att tro att en hel del av dem inte lämnar in sina egna förslag.

Hur skulle ATG eller någon annan instans få reda på om Björn Goops kusin eller bästa kompis lämnar in ett system åt honom till exempel?
Gammal 2014-07-31, 19:04   #20

Standard

Jag märker att travvärlden är betydlig mer komplex än jag trodde.
Spännande att få läsa om hur det fungerar!

Jag måste säga att om travet är så svår som det sägs, då tycker jag det är kul.
Det är kul att lägga massor av timmar på att analysera lopp för att sedan se hästen man trodde hade bäst chans vinna. Det är en stor belöning i sig.
Komplexiteten gör därför sporten intressant för min del.
Men lika konstig känns det när en häst som inte borde ha chans går och vinner medans de andra kuskarna verkar sitta och sova.
Men det känns bra att det finns naturliga förklaringar, som det overpace beskriver ovan. Att man inte alltid behöver misstänka mygel.
Gammal 2014-07-31, 19:12   #21

Standard

Citat:
Jag märker att travvärlden är betydlig mer komplex än jag trodde.
Spännande att få läsa om hur det fungerar!

Jag måste säga att om travet är så svår som det sägs, då tycker jag det är kul.
Det är kul att lägga massor av timmar på att analysera lopp för att sedan se hästen man trodde hade bäst chans vinna. Det är en stor belöning i sig.
Komplexiteten gör därför sporten intressant för min del.
Men lika konstig känns det när en häst som inte borde ha chans går och vinner medans de andra kuskarna verkar sitta och sova.
Men det känns bra att det finns naturliga förklaringar, som det overpace beskriver ovan. Att man inte alltid behöver misstänka mygel.

OT Förtydligande: Inget vinnande spel ( på trav eller vad som helst ) går ut på att analysera fram vilket spelalternativ som har störst chans att vinna.

Det går ut på att hitta spelalternativ som har större chans att gå in än det odds man får.

Ibland beror skrällarna på att kuskarna bakom favoriterna sitter och sover. Men oftare är det så att skrällarna helt enkelt var undervärderade och att favoriterna inte alltid är rättmätiga favoriter.

Dessutom är det ju så att mycket som händer i ett travlopp beror på en rad av rena tillfälligheter. Nästan som ett litet "kaos". Slumpfaktorn är större än vad man tror. Men bara för att det är ett visst mått av slumpmässighet så betyder det inte att alla alternativ har lika stor chans att inträffa.
Gammal 2014-07-31, 19:14   #22

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sprite Visa inlägg
Sött att du är så naiv att tro att en hel del av dem inte lämnar in sina egna förslag.

Hur skulle ATG eller någon annan instans få reda på om Björn Goops kusin eller bästa kompis lämnar in ett system åt honom till exempel?
Nja. Om du räknar efter så skulle du snabbt se att deras löner skulle tunnas ur rejält om de lämnade in de officiella spelförslagen. Den största anledningen till att de inte lämnas in är såklart inte att de inte FÅR spela...utan snarare att förslagen inte ens är nära att generera något netto.

När Nybrink satte en V64 på 100k+ på Hagmyren förra året så var inget av de vinnande systemen av samma storlek som Nybrinks förslag. Inte ens "experterna" spelar sina egna förslag. Kuskarna, t ex BG är expert på att köra häst. Men någon vinnande spelare är han med 99.99999% sannolikhet inte.

Senast redigerad av Strappa71 den 2014-07-31 klockan 19:16.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 20:17   #23

Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 1140
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
När det gäller nyrekrytering; trav är svårt och V75 är skitsvårt. Även för s k experter. Jag tror att yngre lockas av spel lika mycket, eller lite, som medelålders och äldre. Men hur många tänker "ju svårare desto bättre-här finns fina vinstmöjligheter om jag lägger ner lite arbete"? Enklare då med fotboll, etta gardera med kryss...

När jag fastnade för spel i början på 80-talet hade travet ingen verklig konkurrens utöver svartklubbar och svartbookies. Där fanns stryktipset med usla villkor för spelarna, eller konto i London hos SSP eller Kesak med svindyra telefonräkningar eller postade spelkuvert 2-3 dagar före speltillfället.

Lite skillnad mot idag. Hela stora världen tillgänglig via datorn samtidigt som svenska travet blivit en ankdamm där några få tränar de bästa hästarna och några få kör dem i lopp. Ännu färre gör vettiga tipsanalyser, som sprids till andra tipsters och spelare "mitt i ankdammen", sänker spelvärdet och även påverkar hur kuskarna kör i loppen.

Då menar jag inte att det fuskas utan att kuskarna tenderar att påverkas så pass av tipstjänsternas loppscenarion att det styr deras val av taktik.

Ex 1.

Travkusk: -Jag tar det lugnt från spår 7 och kör vad som går till slut. Han är vass på speed.

Spelvärdig expert: -Men vi tror att du lätt kör till ledningen. Vi tänkte spika.

Travkusk: -Jaha, så pass. Spik, minsann..., då kör jag.

Travkusk laddar, tar ledningen och inkommer sist av de felfria. Missgynnad av ledningen.

Ex 2.

Spelvärdiga experter: -Dan Waern har inga problem med distansen, tar ledningen och vinner.

Kuskar till starka motbud: -Åh, fan. Inga problem med distansen, tar ledningen och vinner. Bäst att sitta lugn i båten då.

Dan Waern tar ledningen, får inget mothugg och håller undan med nöd o näppe. Missgynnad av distansen.

Kuskarna till starka motbud sitter still i båten och attackerar för sent. Gynnade av distansen.

Nej, trav är svårt och det kommer aldrig att bli lätt. Skulle tro att ungdomarna ganska snart märker det.
Låter som att du tänker på ett specifikt fall. My bad
Farnod är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td