|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2014-07-22, 09:16 | #46 | |
Citat:
Jag tror att det som betyder mest för att det blir fler favoriter på sommaren är banunderlaget som är mycket mer svårbedömt och växlande under vinterperioden än under sommaren, även om åskskurar kan förvandla en sommarbana till lervälling. Jag har klurat lite på att försöka göra ett banunderlagsindex där man mäter dels tiderna som hästarna gått och jämför med deras rekord, men också antalet galopper, hur många som är distanserade eller som utgått felfria och hur många som hade satte på resp drog av skor mot normalbalans. Där tror jag man kan göra en del riktiga klipp på statistikspelandet.
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. Senast redigerad av Viroid den 2014-07-22 klockan 09:19. |
||
2014-07-22, 09:25 | #47 | |
Citat:
Låter som vettiga utgångspunkter för ett "banunderlagsindex", men hur ska man använda det menar du? Man vet ju inte hur det där ser ut på förhand? Enda användningsområdet jag ser är väl att man skulle plocka bort de där omgångarna ur datamängden då omgångar med skakigt banunderlag förmodligen förvränger statistiken en del.
2014-07-22, 09:32 | #48 | |
Citat:
Om du ska ha 1%-intervaller så visst....då behövs MÅNGA mätpunkter. Men för att köra i 5%-steg borde det inte behövas så vansinnigt många mer än för 10%-fallet.
2014-07-22, 09:37 | #49 |
Jo du behöver underlag från dubbelt så många lopp om du ska kapa grupperna på mitten. Det är ju antalet observationer inom gruppen som fastställer hur säkert resultatet är. Grovt räknat iallafall.
2014-07-22, 09:45 | #50 | |
Citat:
När det kommer till banunderlag så tror jag att man får försöka sig på att bedöma banan före spelstopp. Dels genom erfarenhet, men också med hjälp av de lopp som avgörs före första starten av huvudspelformen. Om man kan skruva sin spelmall lite mer rätt med avseende på risken för skrällar/favoritomgång så torde man kunna få lite försprång på kollektivet.
2014-07-22, 09:53 | #51 | |
Citat:
Kanske man inte ska överbearbeta den modellen ändå utan helt enkelt gå på en simpel parameter utifrån loppen före streckomgångens start. Ofta är ju nämligen innerspåret tungsprunget när det blir lervälling och då är ju skrällomgången ett faktum. Bedömer man bara den faktorn före omgången startar bör man ha ett bra övertag. Gå hårt på favoriter som inte står på tur för spets och slut samt reducera enligt ett högre ranksummeintervall än normalt. Frågan är om man borde komplicera just de omgångarna längre än så egentligen...
2014-07-22, 09:58 | #52 | |
Citat:
Formen på histogrammet för 5%-fallet bör likna 10%-fallet. Tänkte mest på att värdet av analysen ökar ganska mycket om du har lite finare intervall. Sedan borde det gå att interpolera infriandegradskurvan.
2014-07-22, 10:15 | #53 | |
Citat:
Men om vi tar ett steg tillbaka för nu och försöker hitta en modell att välja bra spikar. Vad tror du om mitt resonemang om att man gör bäst i att välja spik mellan favoriter i gruppen 40-49? Insatsfördelning på favoriten, antal favoritvinster/antal favoriter inom spann, andel favoriter inom spann som infriar. 636 V64-lopp 80-89 7/7 100% 70-79 17/2 70,8% 60-69 19/35 54,3% 50-59 38/73 52,1% 40-49 49/100 49,0% 30-39 65/204 31,9% 0-29 50/193 25,9%
2014-07-22, 10:23 | #54 | |
Citat:
Men för mig handlar det mer om att hitta favoriter som ska "auto-garderas". 61% vinnare mellan 60% och 79%. nästan 4 ggr av 10 så finns läge att ta strupgrepp på övriga kollektivet.
2014-07-22, 10:57 | #55 | |
Citat:
Det handlar om tid också. Har jag en bra modell som väljer en bra matematisk spik åt mig behöver jag inte ägna en enda minut åt det loppet eller fundera på vad som ska spikas, och kan istället lägga allt krut på att noggrant ranka och analysera övriga lopp för att få till en bra ram och reducering.
2014-07-22, 11:10 | #56 |
(Jag spelar väldigt mycket med ranksummor som begränsning, och det jag tänker mig är att sänka intervallet ett par snäpp på fina banor och höja några snäpp när det är knepiga banor).
Det är väl värt att tänka på att det kan förekomma två stora favoriter i samma omgång. En 70% och en 50% är inte alls ovanligt, och 2-3 favoriter i intervallet 40-49% är heller inte ovanligt. I övrigt tror jag att man gör rätt i att hitta en spik i intervallet 40-49%, hellre än 60-69%. Spelvärdet är betydligt bättre, och chansen att den sitter är betydande. Då kan man dessutom vara med och koppla strypgreppet på kollektivet.
2014-07-22, 11:39 | #57 |
Skönt att höra ni håller med så jag inte råkat ut för någon tankevurpa på vägen. Mellan oss tre tycker jag vi ska kunna hitta alla eventuella luckor i sådana här resonemang. Ska sätta mig och knacka in sex månaders data till någon dag så blir det skarpt läge för "spikmodellen" sen om inte siffrorna viker av åt något oväntat håll.
2014-07-22, 17:40 | #58 | |
Citat:
Exempel på vinster som jag har tog i våras på att gardera stor-favoriter med som mest 3-5 hästar som: V5a på 36k på 100 rader. V5a på 7k på 100 rader ( flerbong med mha målvinst ).
2014-07-25, 14:00 | #59 |
Det här med väldigt felspelade DD-komber har även andra hittat nu. Hittade denna blogg idag via twitter:
http://travappar.se/blogg/mycket-var...inationer.aspx Har ingen aning om vilka som ligger bakom eller vad de säljer, men slutsatserna om överodds och underodds tycker jag är bra att ta till sig.
2014-07-25, 14:10 | #60 | |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8333Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Borde vara självklart för alla
Citat: