Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-03-08, 16:45   #1246
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 154
Sharp$: 26725
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AndyMart Visa inlägg
Dessvärre är ju problemet att det inte blir bra pengar någonstans, utan bara lite småsummor var du än startar så länge du startar på V64. Följden blir ju att alla bra tränare och hästar drar till Frankrike, och så kan vi väl inte vilja ha det?

De bästa hästarna bör ju också tävla om de bästa prispengarna, precis som de bästa fotbollsspelarna får de bästa lönerna, men av någon sjuk anledning är det inte så man tänker inom travet. Dessutom lägger man hellre föredettingar i Östersund på V64-kupongen istället för bra lopp från Jägersro. Som att prioritera Division 1 före Allsvenskan. Man kan självklart göra det men det är korkat.

Bara i travet man vägrar ha någon Elit. Dessvärre är det ju så att det är Eliten och de bästa hästarna som skapar intresse för sporten, men här fokuserar vi hellre på Breddtrav för att locka folk. Helt galet enligt mig.
Nja, jag tror väl inte syftet med breddtrav är att locka folk det är väl snarare för att bredden inom travet ska fortleva. Och det är ju ocksa ett Gott syfte. Annars har vi samma hästar som springer mot varandra varenda vecka att kika pa. Sen är breddtrav inget man blir upphetsad av sportsligt, personligen varken tittar eller spelar jag pa breddtravet. Men det är nog nödvändigt för sporten langsiktigt.

Att man ska lägga den basta sporten för dagen pa huvudspelet haller jag dock med om! Men samtidigt vill jag inte att V64 ska ga pa samma nio banor varje dag aret om. Variation är bra, blir alldeles för statiskt och trist annars om man har samma banor, hästar och kuskar för jämnan. Det gynnar varken sporten eller spelet i längden även om det sportsligt kanske blir en högre niva.

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Ett huvudsyfte med att lyfta prispengarna på orten för ett antal år sedan var väl just att kvaliten skulle höjas där. Men det är väl tveksamt om det gett något resultat. Det är fortfarande så att den sportsliga dominansen är total på storbanorna + Halmstad när det gäller bra tränare, bra hästar, hästägare som satsar stora pengar, framgångar på rikstoton, i storlopp och i unghästlopp.

Enda skillnaden är att storbanorna idag inte alls har den status längre som dom förtjänar baserat på detta. Det är i storstäderna framtiden finns, det är där människorna och kapitalet finns. Så är det oavsett hur patriotisk norrlänning man än är.
Som sagt, det är väl för att bevara bredden sa att folk som gör detta pa hobby/amatörniva ska överleva som man höjt prispengarna pa orten. Det är väl ingen som pa allvar tror att det ska spruta ut sportsliga höjdare fran Skelleftea för att de höjer prissummorna med nagra tusen i snitt.

Man har inte haft rad att höja prissummorna i alla lopp utan har gjort det i det lägre skiktet sa att folk där överlever. Stortränarna överlever ända. Och hästägarna till de basta kusarna ocksa. Nagra provar lyckan pa Vincennes i lite högre utsträckning nu än om det vore lite bättre prispengar, men skulle det verkligen vara värt att lägga hur manga miljoner som helst (som väl för övrigt inte finns om det inte tas fran nagot annat) för att de inte ska göra nagra gästspel där? Jag ser inte manga topphästar som körs ner till Frankrike och blir kvar där iallafall.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 17:21   #1247
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 287
Sharp$: 58007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Nja, jag tror väl inte syftet med breddtrav är att locka folk det är väl snarare för att bredden inom travet ska fortleva. Och det är ju ocksa ett Gott syfte. Annars har vi samma hästar som springer mot varandra varenda vecka att kika pa. Sen är breddtrav inget man blir upphetsad av sportsligt, personligen varken tittar eller spelar jag pa breddtravet. Men det är nog nödvändigt för sporten langsiktigt.

Att man ska lägga den basta sporten för dagen pa huvudspelet haller jag dock med om! Men samtidigt vill jag inte att V64 ska ga pa samma nio banor varje dag aret om. Variation är bra, blir alldeles för statiskt och trist annars om man har samma banor, hästar och kuskar för jämnan. Det gynnar varken sporten eller spelet i längden även om det sportsligt kanske blir en högre niva.



Som sagt, det är väl för att bevara bredden sa att folk som gör detta pa hobby/amatörniva ska överleva som man höjt prispengarna pa orten. Det är väl ingen som pa allvar tror att det ska spruta ut sportsliga höjdare fran Skelleftea för att de höjer prissummorna med nagra tusen i snitt.

Man har inte haft rad att höja prissummorna i alla lopp utan har gjort det i det lägre skiktet sa att folk där överlever. Stortränarna överlever ända. Och hästägarna till de basta kusarna ocksa. Nagra provar lyckan pa Vincennes i lite högre utsträckning nu än om det vore lite bättre prispengar, men skulle det verkligen vara värt att lägga hur manga miljoner som helst (som väl för övrigt inte finns om det inte tas fran nagot annat) för att de inte ska göra nagra gästspel där? Jag ser inte manga topphästar som körs ner till Frankrike och blir kvar där iallafall.
Jag syftar inte direkt på breddtravets införande. Omfördelningen av prispengar och större tävlingsdagar till landsortsbanorna började långt tidigare.

Det kördes ju breddtrav även innan det formellt kallades så. Då kallades det b-loppsdagar utan totospel. Jag har egentligen inget emot dessa tävlingar men kan ändå tycka det är något märkliga satsningar. En massa amatörer tar på sig kuskdressen igen och massor av hästar som aldrig någonsin kommer räcka i riktiga lopp tävlar där huvudsakligen. Dom kunde nog lika bra fortsatt köra dessa lopp utan totospel och då inte behövt begränsningar heller när det gäller vilka kuskar som fick köra.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:12   #1248
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 540
Sharp$: 2301
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Jag syftar inte direkt på breddtravets införande. Omfördelningen av prispengar och större tävlingsdagar till landsortsbanorna började långt tidigare.

Det kördes ju breddtrav även innan det formellt kallades så. Då kallades det b-loppsdagar utan totospel. Jag har egentligen inget emot dessa tävlingar men kan ändå tycka det är något märkliga satsningar. En massa amatörer tar på sig kuskdressen igen och massor av hästar som aldrig någonsin kommer räcka i riktiga lopp tävlar där huvudsakligen. Dom kunde nog lika bra fortsatt köra dessa lopp utan totospel och då inte behövt begränsningar heller när det gäller vilka kuskar som fick köra.
Omsätts ett par hundra tusen dessa dagar, vilket gör att tävlingen drar in några kronor och jag tror inte att det kostar mer att ha det som toto än vad dom tjänar!
alle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:18   #1249
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

1974 när V65 startade var det ett hiskeligt liv för att V65 skulle köras i hela landet. Med facit i hand så var det nog ändå ett korrekt beslut. Att det är olika banor och i någon mån lite olika hästar, tränare och kuskar gör spelet intressant.

Sedan dröjde det till 1987 innan ATG lanserade DD, som också fick turnera runt på olika banor. Till en början betydde det två lopp som blev lite prisförstärkta. Med tiden kom man på att det spelades en hel del till DD-banans V5, så man förstärkte upp alla fem loppen där, och när sedan V65 började köras på vardagar så blev det fler lopp.

Länge var den stora skillnaden mellan banorna att de stora banorna hade en enormt mycket större publik som genererade pengar som kunde förvandlas till prispengar. Solvalla hade mycket sällan färre än 5000 åskådare, ofta några tusen till. Gjorde man en 50-lapp på varje besökare i snitt så blev det en hel del pengar. Idag har de inte längre det försprånget när det kommer lika många till Umåker som till Solvalla eller Jägersro.

Men jag noterar precis som andra här att det är ont om starthästar. Mindre kullar kommer in i verksamheten än de som lämnar. Många väntar med att sätta igång sina hästar tills det blir lite pengar att köra om. Banorna har medvetet dragit ned prispengarna under vintern till ett minimum för att försöka skrapa ihop till lite större lopp i sommar.

Den stora sänkningen av prispengar för några år sedan har ännu inte tagits ikapp, och därför blir det färre hästar som tjänar bra pengar också. Det tar man inte alls hänsyn till vid proppskrivandet eller klassindelningen på rikstoton. Sänkta prispengar och snålskalor har drabbat alla hästar som tävlat de senaste åren.

Man har under vintern också kört färre lopp än tidigare. Fem på lunchen, och högst 10 lopp på kvällen. Även nu när det kommer igång saxbana på kvällen håller man sig till 10 lopp. Kanske kan man skära ned 1 eller 2 lopp till på kvällarna, som man gjort i Norge, för att skapa bra fält och få loss medel till högre prispengar till dem som startar. En bra häst som är i form måste kunna tjäna pengar även på vintern och klättra i klasserna.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.

Senast redigerad av Viroid den 2016-03-08 klockan 19:19.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:18   #1250
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 154
Sharp$: 26725
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Jag syftar inte direkt på breddtravets införande. Omfördelningen av prispengar och större tävlingsdagar till landsortsbanorna började långt tidigare.

Det kördes ju breddtrav även innan det formellt kallades så. Då kallades det b-loppsdagar utan totospel. Jag har egentligen inget emot dessa tävlingar men kan ändå tycka det är något märkliga satsningar. En massa amatörer tar på sig kuskdressen igen och massor av hästar som aldrig någonsin kommer räcka i riktiga lopp tävlar där huvudsakligen. Dom kunde nog lika bra fortsatt köra dessa lopp utan totospel och då inte behövt begränsningar heller när det gäller vilka kuskar som fick köra.
Du säger det själv, de körde redan många av de här loppen. Varför inte då köra dem på toton och dra in pengar på sånt de inte drog in pengar på tidigare. Istället för att lägga till fler tävlingsdagar med halvfulla (om än relativt högkvalitativa) lopp som ska bekostas. Alla skriker efter mer pengar, samtidigt ska det som bidrar till kassan demonteras om det inte är toppsport.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:23   #1251
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Du säger det själv, de körde redan många av de här loppen. Varför inte då köra dem på toton och dra in pengar på sånt de inte drog in pengar på tidigare. Istället för att lägga till fler tävlingsdagar med halvfulla (om än relativt högkvalitativa) lopp som ska bekostas. Alla skriker efter mer pengar, samtidigt ska det som bidrar till kassan demonteras om det inte är toppsport.
När det kördes som B-lopp var prispengarna mycket blygsamma, det handlade om runt 5000kr/lopp. Nu är det drygt 200.000kr per tävlingsdag som delas ut, och totospelet är så blygsamt att det inte räcker till de ökade prismedlen.

Men det körs heller inte mer än c:a 100 breddloppsdagar per år, det handlar om 22-23 miljoner i prispengar, av en prismedelskaka som är nästan 700 miljoner. Det är typ 3%. Det kanske vi kan ha råd med för att behålla bredden längst ned.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:26   #1252
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 154
Sharp$: 26725
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av alle Visa inlägg
Omsätts ett par hundra tusen dessa dagar, vilket gör att tävlingen drar in några kronor och jag tror inte att det kostar mer att ha det som toto än vad dom tjänar!
Det är "lite" mer än så faktiskt. På vinnare/plats/tvilling/trio i breddloppskvällen på Boden omsattes mellan 95-170kkr i vart och ett av de 9 breddloppen. Plus 275k på V5 och 160k på V4 och 15k på V3. Blir ca 1,5mkr. På breddtrav. På Boden.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
alle (+5), SO (+10)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:29   #1253
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 154
Sharp$: 26725
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
När det kördes som B-lopp var prispengarna mycket blygsamma, det handlade om runt 5000kr/lopp. Nu är det drygt 200.000kr per tävlingsdag som delas ut, och totospelet är så blygsamt att det inte räcker till de ökade prismedlen.

Men det körs heller inte mer än c:a 100 breddloppsdagar per år, det handlar om 22-23 miljoner i prispengar, av en prismedelskaka som är nästan 700 miljoner. Det är typ 3%. Det kanske vi kan ha råd med för att behålla bredden längst ned.
Med uppräkningen ovan så skulle jag säga att det knappt är subventionerat utan bär sig själv någorlunda. Så de som gnäller på att breddtravet suger pengar kan nog börja leta någon annanstans efter de där pengarna de skriker efter. Det rör sig väl om en handfull miljoner kanske. Småpengar i det stora hela.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+20)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:33   #1254
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 540
Sharp$: 2301
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Med uppräkningen ovan så skulle jag säga att det knappt är subventionerat utan bär sig själv någorlunda. Så de som gnäller på att breddtravet suger pengar kan nog börja leta någon annanstans efter de där pengarna de skriker efter. Det rör sig väl om en handfull miljoner kanske. Småpengar i det stora hela.
Tror även det skulle vara värt en del subventioner om så skulle vara fallet! Breddtravet behövs!
alle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:34   #1255
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 287
Sharp$: 58007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Du säger det själv, de körde redan många av de här loppen. Varför inte då köra dem på toton och dra in pengar på sånt de inte drog in pengar på tidigare. Istället för att lägga till fler tävlingsdagar med halvfulla (om än relativt högkvalitativa) lopp som ska bekostas. Alla skriker efter mer pengar, samtidigt ska det som bidrar till kassan demonteras om det inte är toppsport.
Det kostar ju också mer pengar med riktiga lopp med totospel. Personal på banan, alla spelsystem som ska igång, ATG live med spelexperter exempelvis. Dessutom mycket mer prispengar. Nettot som blir kvar om det ens blir något måste vara ytterst lite. Det spelas ju knappt och vad jag vet är det knappt någon publik heller på breddtävlingarna.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:37   #1256
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 540
Sharp$: 2301
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det kostar ju också mer pengar med riktiga lopp med totospel. Personal på banan, alla spelsystem som ska igång, ATG live med spelexperter exempelvis. Dessutom mycket mer prispengar. Nettot som blir kvar om det ens blir något måste vara ytterst lite. Det spelas ju knappt och vad jag vet är det knappt någon publik heller på breddtävlingarna.
Publiken skiljer sig nog inte mycket från en vanlig dag! Dagen kostar nog en del mer än en utan toto, men om det liras för sammanlagt 150 miljoner dessa 100 dagar tror jag det går ihop.
alle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:40   #1257
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 287
Sharp$: 58007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av alle Visa inlägg
Tror även det skulle vara värt en del subventioner om så skulle vara fallet! Breddtravet behövs!
Det behövs pengar överallt. Alla hästar i stort sett är en förlustaffär och frågan är då om det är de hästar och tränare som inte duger man ska satsa på . Normalt är det väl inom tävlingssport de som är framgångsrika och satsar stort som belönas.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:42   #1258
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 540
Sharp$: 2301
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det behövs pengar överallt. Alla hästar i stort sett är en förlustaffär och frågan är då om det är de hästar och tränare som inte duger man ska satsa på . Normalt är det väl inom tävlingssport de som är framgångsrika och satsar stort som belönas.
Absolut är det så, men om nu breddtravet skulle kosta 1% av sammanlagda prissummorna så gör det varken från eller till för de stora. Men kan vara en betydande skillnad för de små amatörerna!
alle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 19:56   #1259
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Med uppräkningen ovan så skulle jag säga att det knappt är subventionerat utan bär sig själv någorlunda. Så de som gnäller på att breddtravet suger pengar kan nog börja leta någon annanstans efter de där pengarna de skriker efter. Det rör sig väl om en handfull miljoner kanske. Småpengar i det stora hela.
Överskottet från spelet efter skatt räcker ungefär till banornas omkostnader för att arrangera tävlingarna. Men 3% av prisbudgeten till 12% av tävlingsdagarna är väl en rätt bra affär för travet ändå? De här människorna som deltar i dessa tävlingar spelar en hel del till andra dagar, de anmäler sina hästar till annat än breddtrav, de föder upp nya travhästar, kör in unghästar, tar hand om konvalescenter och fostrar nya hästskötare och travtränare inom sin familj. Många är engagerade och lockar med sig arbetskamrater till banan, ordnar med andelsägande, driver V75-bolag etc.

Jag tror att vi har råd med det, men det är bekymmersamt att de "breddaktiva" rasade med stora tal under förra året, trots satsningen på breddtravet.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 20:13   #1260
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 154
Sharp$: 26725
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det kostar ju också mer pengar med riktiga lopp med totospel. Personal på banan, alla spelsystem som ska igång, ATG live med spelexperter exempelvis. Dessutom mycket mer prispengar. Nettot som blir kvar om det ens blir något måste vara ytterst lite. Det spelas ju knappt och vad jag vet är det knappt någon publik heller på breddtävlingarna.
Du anser dig verkligen aldrig som överbevisad vad det än handlar om, du borde bli politiker.

Någonstans ska de saxa. Lägger de in en Jägersdag då med högkvalitativ sport och stora prispengar som saxbana så lovar jag dig att det blir ett underskott på en annan nivå. Och halvfulla lopp både den och nästkommande Jägersdag. Alla omkostnader du nämner för tävlingar finns var de än ska saxa. Och någon publik att tala om är det inte på en vardagskväll de saxar på Jägers heller, det är jag hundra på även om jag aldrig satt min fot på den banan.

Varsågod att skjuta den logiken i sank.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+20)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td