|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2015-09-24, 00:02 | #916 | |
Citat:
Vem betalar 25 000 för 1/30 för att sedan vänta i 2 år på att sin häst kanske börjar tävla och täcka sina kostnader? Absolut handlar inte allt om pengar, men det spelar in för de flesta! |
||
2015-09-24, 12:57 | #917 |
raderat
Senast redigerad av ExtremtRik den 2015-09-24 klockan 12:58. |
|
2015-09-24, 19:26 | #918 |
Varför raderar du allt?
Å ja, galet dyrt Alle. Men vill man ha kul och köpa häst med andra och aldrig gå vinst, så är det ok. Det mesta ska ses som hobby, ett intresse som kostar pengar. Den som tror man blir rik på detta, blir blåst. Gäller alla andelshästar. Skaffa annan hobby isf. Bara 5 % av hästarna går med vinst. Ingen koll på om de är de mest intressanta "sparade" inom avel eller övriga som säljs. Svara nog på min egen fråga Men vill man bara ha kul, köp andelshäst. Finns billig varianter med |
|
2015-09-24, 22:44 | #919 | |
Citat:
Det konstiga menar jag är att folk verkar vilja att man trollar fram pengar så att hästägande inte blir så olönsamt. Man måste väl begripa att det måste tas någonstans ifrån. Det är ungefär som att någon kommer på att titta på baksidan av trisslotten, bli förvånad över att det faktiskt är en förlustaffär i långa loppet att skrapa om man inte har rejält med flax, och sen skriver ett brev till svenska spel där man förklarar att såhär kan det fanimig inte vara. Det kostar ju massa pengar för mig att skrapa! Och det föds nya varje dag... Men så är det ju inte heller, utan hästägarna och övriga aktörer som skriker om detta vet ju i de flesta fall mycket väl hur ekonomiska system fungerar. Det är ju bara utspel de gör för att man ska fördela de medel som finns till just deras område/deras hästar. Och så hoppas man att det blir lite debatt om det och att någon som håller i pengarna blir skraj, pungar ut lite mer åt deras håll som de tar från någon annan som sitter med en lite mer norrländsk approach och muttrar. Och så fortsätter det. År efter år. Inom travpolitiken och all annan politik. Till tidens ände. Och det finns inget man kan göra åt det förutom att förlägga all makt till någon väldigt vis och objektiv person som kan fördela medlen på allra bästa sätt. En riktigt vass diktator helt enkelt. Synd att det inte brukar funka riktigt.
2015-09-25, 08:22 | #920 | |
Citat:
I denna situation försöker man nu diskutera varför man med glädje har åtskilliga lopp med höga förstapriser för den äldre eliten, finansierat med totomedel, medan unghästarnas storlopp skall finansieras med egna insatser och av hingstägare (Breeders Crown). ATG ordnar ju gärna spel och skriker ut att det är Derbyfest, Kriteriefest, E3-fest, Stochampionat, Uppfödningslöpning, Sprintermästaren, Breeders Crown, Svampen, Breeders Course, Pokallopp och Europaderby. Deras bidrag till dessa lopp är tämligen litet. Räknar man bort de egna insatserna från de prispengar som betalas ut, samt räknar på hela spelomsättningen inkl spelet från utlandet, så är det runt 4,5% av spelomsättningen som blir prispengar. I dagens Ronden har Ludde två helsidor med listor på totalt nästan 100 hästar som skall säljas. Avelsverksamheten skall minskas ned ordentligt. På den elitauktionen man hade igår jublar arrangören över ett medianpris på 120.000kr. Om man gör allt jobb själv så brukar kostnaden för att föda upp en 1,5 åring hamnar i de trakterna, och säljer man då för det priset har man jobbat gratis. Det här var de mest intressanta unghästarna, uppfödarna till dem fick bara jobba gratis. Kommande dagar skall de något mindre intressanta hästarna säljas. Uppfödarna till dem är filantroper.
2015-09-25, 10:56 | #921 |
>> Helge
Just denna gång skrev jag en lång harang om hur livet ser ut för hästkötare/lärlingar o tränare, men vid lite eftertanke finner jag det onödigt att publicera, det är ingen munter läsning. I korthet kan jag säga att jag hört gnället från hästägare om kostnader till leda och att de ofta verkar sakna all form av insikt o empati om vad de gnäller på eller håller på med. Men jag antar att det är de tomma tunnorna som skramlar mest. Sen kan man alltid försöka förbättra förutsättningarna och därmed oddsen för alla parter, men tramset om att det är "dyrt" att äga häst är jag rätt less på. |
|
2015-09-25, 11:01 | #922 |
Senast redigerad av ExtremtRik den 2015-09-25 klockan 11:16. |
|
2015-09-26, 12:15 | #923 |
Tillsammans krånglar...
V75 Tillsammans-sajten krånglar som f*n idag, seg som bara den & man blir konstant utloggad...fler som har samma problem?
|
|
2015-09-26, 15:05 | #924 |
Hur får man fram skoinfo på den nya skitsidan??
|
|
2015-09-26, 15:06 | #925 |
|
|
2015-09-26, 15:12 | #926 |
Tack Manprisen! Jag har varit kund sedan ATG öppnade på Internet -- började som 'testpilot' på den tiden. Den nya sidan är ju extremt oanvändarvänlig
|
|
2015-09-28, 15:59 | #927 |
Jag måste vara den enda som faktiskt gillar den nya hemsidan. Bortsett från att man måste klicka upp resultat i en ny flik när man tittar på en häst och att man inte får fram startlistor i lopparkivet tycker jag den är rätt så smidig. Gillar att allting sparas och att man kan välja bana i webbspelaren så att man slipper saxandet.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+1) |
|
2015-09-28, 16:30 | #928 | |
Citat:
Är inte datorexpert och är nästan 60 bast men tycker inte alls det var krångligt med nya sidan... men det är jag det Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+1) |
||
2015-09-28, 17:19 | #929 | |
Citat:
T.ex. i Lördags var det extremt skönt att kunna sitta lugn på ATG.se när Tillsammans klyddade och alla gick bananas, övertygad om att Gamla ATG.se hade haft lika mycket problem som tillsammans om det hänt för någon vecka sedan. |
||
2015-09-28, 18:57 | #930 | |
Citat:
|
||
|