|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2015-08-12, 19:16 | #736 |
|
|
2015-08-12, 19:26 | #737 | |
Citat:
Man kan såklart lägga till nån till priser extra och sänka förstapriset för att höja upp de andra. Personligen föredrar jag dock rejäla förstapris som sticker ut före dela-på-kakan. Tycker iallafall själva upplägget med en kamp mellan nyblivna fyra- och femåringar känns intressant. Sen kan man diskutera hur priser och liknande ska fördelas. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
alle (+1) |
||
2015-08-12, 19:55 | #738 |
Förutom snålskalan så tror jag ingen vill plocka ut fyraåringar (som har en hel del spännande lopp under året ändå, och troligen har en rätt lång treåringssäsong bakom sig) så tidigt på säsongen för att möta Derbyvinnare och andra hårdingar.
Om du får 500 anmälda är det 1,5Mkr i insatser, och det är nästan precis på öret vad försöksloppen är underfinansierade. Således skall Jägersro plocka fram prissumman till finalen någonstans ifrån... Jag tror inte alls på detta.
2015-08-12, 20:54 | #739 | |
Citat:
|
||
2015-08-12, 21:36 | #740 |
Det finns tyvärr skribenter här på Sharps som vill se samma hästar vecka ut och vecka in och dessutom i stort sett på samma banor. Ensidig diet som kommer att medföra att travet dör sakta men säkert.
Kan inte låta bli att citera Robert Bergh - Sveriges bäste tränare; läs och njut Samma hästar, samma gamla kuskar och samma gamla tränare. Dag ut och dag in. Så vill en del i människor att framtidens trav-Sverige ska se ut. De tycker att det är en bra idé eftersom det innebär att hästägarna ska slippa åka land och rike runt för att se sina hästar tävla och att travet på så sätt ska bli mer miljöanpassat och bära sig bättre rent ekonomiskt. Jag vet inte hur genomtänkt förslaget är. Däremot så är jag helt övertygad om att det inte är bra. Jag upplever att hästägare vill ha det precis tvärtom. Själva grejen med att äga häst är ju att man är ett gäng som åker iväg tillsammans för att umgås och se sin häst tävla. Ena veckan är det V65, nästa V75 och sen kanske det blir ett årgångslopp om man har riktig tur. Det blir nog lite tråkigt att åka på samma bana vecka ut och vecka in. Som hästägare vill man ju uppleva mer än så och jag är tveksam till att det skulle ha någon större påverkan på naturen om tvingade alla hästägare att hålla sig hemma. Travsporten gör dessutom så otroligt mycket för naturen att jag tycker att själva miljöaspekten i det hela borde vara en ickefråga. Det finns väl betydligt större bovar att rikta in sig på i så fall? |
|
2015-08-12, 21:52 | #741 | |
Citat:
Ja, kör 1640 m auto, 10 hästar, 5-åringar på sommarbana med nån mille i prissumma. Har vi inte sett nog av de skitloppen? Långlopp med volt under tidig vår är mycket mer intressant för mig iallafall. |
||
2015-08-12, 21:54 | #742 | |
Citat:
Varför skulle endast 500 hästar anmälas till ett sådant här lopp? Två åldrar, både svenska och utländska är godkända och dessutom bra förutsättningar för båda kullarna. |
||
2015-08-13, 05:23 | #743 |
Det finns massor med femåringslopp som har rimliga prispengar. Jag gillar inte de många femåringsloppen, det måste vara dags för dem att möta äldre hästar om de skall bli något.
2015-08-13, 05:31 | #744 | |
Citat:
Vad som däremot behövs är lopp med hyfsade prispengar för dem i skiktet under de bästa. Det vore ett bra sätt att få fler unghästar att gå ihop.
2015-08-13, 08:21 | #745 |
Tror inte vi har plats för så många fler stora lopp för unga hästar, antalet hästar är för få i vart fall för att få intressanta lopp och sträcka ut säsongen, för 4åringar är den fr April tom November.
Förra årets 3åringskull har inte utvecklats, inte många av förra årets kriteriedeltagare kommer att vara med i Derby-derbysto, om de saknade rätta klassen eller är utbrända vet jag inte. Har ni sett dessa hästar i vinnarcirkeln senaste tiden ? Såhär såg strecklistan ut i förra årets Oaks SOUCHONG SECRET SERVICE FACE'EM BORNTOBESOMEBODY DIFFERENCEADAYMADE FLORIDA QUEEN EVASION BOKO OKLAHOMA BROLINE SOMERSAULT SALLY OP'S FIRST GIRL MY SIGN BRIZARD OLYMPIA GOLD såhär såg strecklistan ut på förra årets Kiterie AL DENTE DIGITAL FRAME GROSS WEIGHT STAY ALERT PSYCHO BUDDHA CONLIGHT ÅS WINGAIT HOLGER GLOBAL REVOLVER JE T'AIME EXPRESS DUPONT FROM DUST TO DAWN Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+5) |
|
2015-08-13, 14:39 | #746 | |
Citat:
Håller med, lopp med 100 K i förstapris låst vid max 300.000 eller liknande hade behövts. |
||
2015-08-13, 19:50 | #747 |
Finns ett varje lördag, lördagsloppet. Nu snackat vi storlopp, håller med om långlopp och volt men de givna förslaget tycker jag inte om!
Senast redigerad av alle den 2015-08-13 klockan 19:52. |
|
2015-08-15, 11:40 | #748 | |
Citat:
/ TT |
||
2015-08-15, 12:10 | #749 | |
Citat:
Digital Frame har inte startat i år. Gross Weight har gjort flera bra prestationer bland de främsta när den inte galopperat. Stay Alert har vunnit tre gånger i år, varav två gånger på rikstoton. Psycho har inte startat i år. Buddha har det inte gått något vidare för i år. Conlight Ås har vunnit en gång i år. Wingait Holger har inte startat i år. Global Revolver har vunnit två gånger i år. Je T'aime Express har startar fyra gånger, två andraplatser. Dupont har det inte gått något vidare för i år. From Dust To Dawn har vunnit två gånger i år, segrade senast i tisdags. 3 hästar har inte startat i år. 9 hästar har startat, 11 segrar, 10 andraplatser. Betänk att det har varit riktigt tuffa motstånd också. Nuncio m.fl. i fyraåringsloppen och tungviktare på rikstoton. |
||
2015-08-15, 13:16 | #750 |
Jo, några av kriteriedeltagarna 2014 har väl gått hyggligt i år, men jag tror många ägare / tränare hade högre förhoppningar på 4-årssäsongen.
Pokalloppen på ÅBy och Sprintermästaren dominerades av hästar med prefixet US efter. Jag är tror inte det behövs fler 3åringslopp och att det blir svårt förlänga säsongen. Lopp blir det säkert, men blir dom så klassiga som vi vill ha dom |
|
|