Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-05-08, 13:54   #496

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 31
Standard

Fällgren

Läs Fredrik Fällgren på Färjestadstravet!

Han är grym.
Heuer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-08, 14:33   #497

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 960
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Heuer Visa inlägg
Läs Fredrik Fällgren på Färjestadstravet!

Han är grym.
Han kanske var grym en gång i tiden.

Numera är det katastrofala tanke- och räknefel i varenda krönika.

Det är märkligt att Färjestadstravet låter så mycket dynga publiceras under sitt tak.

Precis som för Nybrinks krönika på Aftonbladet så har man tagit bort möjligheten att kommentera. Att man gör så kan jag förstå. För när de fånigaste slutsatserna dissekeras i anslutning till krönikan ser det inte så "grymt" ut längre.

Senast redigerad av Strappa71 den 2015-05-08 klockan 14:36.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 05:27   #498

Reg.datum: mar 2015
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Hur fungerar det med domarkåren? Har varje bana sina domare? Eller finns det ett gäng domare inom vissa distrikt? Eller domare som dömer olika tävlingar?

Min fråga. Hur vet man vem som dömer när, i och med att domsluten skiljer sig natt och dag fast brottet kan ha varit detsamma ibland. Kan ju inte vara samma individer jämt, men samtidigt inte allt för många heller?
Gammal 2015-05-10, 06:13   #499

Reg.datum: nov 2011
Sharp$: 2567
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Filmtokig Visa inlägg
Hur fungerar det med domarkåren? Har varje bana sina domare? Eller finns det ett gäng domare inom vissa distrikt? Eller domare som dömer olika tävlingar?

Min fråga. Hur vet man vem som dömer när, i och med att domsluten skiljer sig natt och dag fast brottet kan ha varit detsamma ibland. Kan ju inte vara samma individer jämt, men samtidigt inte allt för många heller?
I princip har varje bana sin fasta domarkår, en måldomarnämnd på 3-4 personer med måldomaren i spetsen och en bandomarnämnd med bandomaren som styr. Vissa banor som samverkar har väl delvis samma funktionärer ibland, men det är ett undantag. Vid V75 dagar så finns alltid en riksfunktionär med som stöd till måldomarnämnden.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Filmtokig (+2)
tomtom2 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 06:35   #500

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:

Varje bana har normalt sett egna domare, även om det är relativt vanligt att närliggande banor åtminstone delvis använder samma funktionärer. De som under en tävlingsdag har uppdrag som domare får ju inte fött upp eller deläga någon startande häst, ha någon nära anhörig som äger häst, eller vara nära anhörig till någon tränare eller kusk. Det är heller inte lyckat om funktionärer är släkt med varandra, och naturligtvis får de inte spela.

Eftersom funktionärerna normalt sett inte är heltidsanställda utan har detta som ett extraknäck så händer det ju att de är upptagna av annat eller helt enkelt är sjuka när det är dags för tävling. Därför är det lite olika konstellationer av domare vid olika tävlingsdagar.

När det är V75 finns det alltid en så kallad riksfunktionär på plats som ingår i domarnämnden för att se till att det döms likadant över hela landet. Man har också årliga domarträffar där ST går igenom nyheter i reglementet, de visar upp vad de ser är nya trender bland kuskarnas körstilar, och visar på hur olika situationer bör bedömas.

Att situationer som ser likadana ut bedöms olika beror oftast på att det fastnat olika bra på övervakningsfilmerna. Det finns inte kameror som täcker varje meter av banan från olika vinklar. Väder och ljusförhållanden kan också göra det svårt att se vad som faktiskt händer. En annan faktor är att reglementet är öppet för olika antaganden, som t.ex. att en händelse skall ha påverkat ordningsföljden i mål. Svenska domare är tyvärr väldigt fokuserade på att mäta längden på en galopp eftersom det är avgörande för om man blir diskad eller inte. Jag är ganska övertygad om att det skulle uppmärksammas fler regelbrott om de inte höll på med sådant utan diskade direkt för galopp. Mätningen blir ganska godtycklig och sker nästan alltid under stor tidspress.

Senast redigerad av Viroid den 2015-05-10 klockan 06:36.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-11, 11:15   #501

Filmtokig

Standard

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle20772755.ab

Blir Bergh kvar i Norrland?
Gammal 2015-05-24, 14:47   #502

Filmtokig

Standard

https://www.youtube.com/watch?v=ba49ascBcVc

Bitter?
Gammal 2015-05-24, 23:55   #503

Sharp$: 9847
Standard

Citat:
Bara förnamnet.... Tror inte jag pallar en intervju till med henne.

Kaffepengar? Hästen vann bara 100k den dagen....Jag måste nog förhandla upp min lön till kaffepengar jag med...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Helge (+10)
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 05:56   #504

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
Bara förnamnet.... Tror inte jag pallar en intervju till med henne.

Kaffepengar? Hästen vann bara 100k den dagen....Jag måste nog förhandla upp min lön till kaffepengar jag med...
Jag tycker hon har en poäng. Av de knappt 4 miljarder som svenska spelare betalar i form av spelavdrag (kupongavgifter, inträden på banorna, lopparkiv etc oräknat) så är det mindre än 20% som hamnar hos hästägarna i form av prispengar.

Ser vi till kallbloden så är deras högst doterade lopp för högsta klassen Elitkampen på Solvalla med 300.000kr i förstapris. I övrigt kör man några lopp på V75 med 100.000 i förstapris, och aldrig några finaler med dubbla pengarna.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 11:32   #505

Standard

Jo självklart är det ju så Viroid men sättet hon säger det på retar upp väldigt många, särskilt när hon deläger en av få hästar som faktiskt går bra plus. Jag älskar kallblod (går i köpatankar på en 1åring just nu) så för min del får det mer än gärna bli fler kallblodslopp. Men att kalla det kaffepengar när man har en häst som i princip endast springer på v75 och i princip bara vinner känns rätt fel. De flesta hästägare skulle vara glad om deras häst sprang in 100k/år.
Gammal 2015-05-25, 11:52   #506

Viroids avatar

Standard

Citat:
Jo självklart är det ju så Viroid men sättet hon säger det på retar upp väldigt många, särskilt när hon deläger en av få hästar som faktiskt går bra plus. Jag älskar kallblod (går i köpatankar på en 1åring just nu) så för min del får det mer än gärna bli fler kallblodslopp. Men att kalla det kaffepengar när man har en häst som i princip endast springer på v75 och i princip bara vinner känns rätt fel. De flesta hästägare skulle vara glad om deras häst sprang in 100k/år.
Jag tycker det är jättebra att någon det går bra för säger ifrån, annars får de ju höra att "de skall skaffa sig en bättre häst, så går det ihop".
Gammal 2015-05-25, 11:56   #507

Standard

Möjligt men i princip varenda hästägare jag träffat (och det är ett antal) har börjat prata om hennes uttalande och att dom är irriterad över att hon tar upp det då det inte går nån nöd på henne. Så jag tror nog det sticker en del i ögonen för de som äger hästar som slåss om matlappar varje start. Sen är det helt klart en diskusion som behöver föras fast skulle hellre se någon annan ta den.
Gammal 2015-05-25, 12:01   #508

Viroids avatar

Standard

Citat:
Möjligt men i princip varenda hästägare jag träffat (och det är ett antal) har börjat prata om hennes uttalande och att dom är irriterad över att hon tar upp det då det inte går nån nöd på henne. Så jag tror nog det sticker en del i ögonen för de som äger hästar som slåss om matlappar varje start. Sen är det helt klart en diskusion som behöver föras fast skulle hellre se någon annan ta den.
Ja, när framgångsrika kvinnor tar ton så inträder Jante och lite annat...

Hon är väl kanske inte den mest diplomatiska här i världen, men jag kan inte låta bli att tycka att hon fått mycket skit för att hon vågade säga sanningen.
Gammal 2015-05-25, 12:04   #509

Standard

Tror det har mer att göra med vem hon är än att hon är kvinna iofs.
Gammal 2015-05-25, 12:07   #510

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 960
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Ja, när framgångsrika kvinnor tar ton så inträder Jante och lite annat...

Hon är väl kanske inte den mest diplomatiska här i världen, men jag kan inte låta bli att tycka att hon fått mycket skit för att hon vågade säga sanningen.
Fast det framställdes ju som att det berodde på att just det här loppet flyttades. Att bara 20% av totonettot går till prispengar är en korrekt fast helt annorlunda problemställning. Samma visa med att de kallblodsklasserna på V75 inte har lika höga prispengar som dito varmblodslopp.

Sedan kan man ju även fråga sig hur betjänt kallblodssporten är som helhet på säg 5 års sikt att prispengarna för äldre hästar i högsta klassen tokhöjs? Det är ju mest där som man ändå ryser till för att hon talar i helt egen sak?

td