|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2015-01-04, 09:41 | #226 | |
Citat:
Spelarens uppgift är att granska kollektivets omdöme. Vilka favoriter är berättigade, vilka är det inte? Utifrån det väljer man spikar. Har man en idé man tror skall vinna som har blott 10% av insatserna på sig kan det vara en mycket bra spik. Det ger utrymme att gardera andra favoriter. De flesta streckspel är ju spel som har potential att ge ett mycket högt odds på insatsen. Har man tre spikar och garderar resten ordentligt tror jag att de flesta ser framför sig i alla fall 500-1000ggr insatsen tillbaka den dagen man vinner. Då är 3% sannolikhet för att sätta tre spikar riktigt bra. Till och med 1% sannolikhet är troligen bra. Naturligtvis måste man tro på sina spikar, något annat är omöjligt. Tror man inte på spikarna man valt ut kan man avstå från att spela. Men även om tron är stark så måste man i bakhuvudet ha lite koll på vad man faktiskt gör. Enkla överslag och sannolikheter är nyttigt att göra.
2015-01-04, 20:11 | #227 |
Att vara 100% säker på något inom travet är en psykologisk försvarsmekanism. Sådant kan man nog med fördel ta med en rejäl nypa salt...
Insatsprocenten ligger ofta hyggligt nära "den verkliga chansen", men som spelare gäller det att jaga vinnarna som är spelade mindre än "den verkliga chansen", och det kan vara favoriter eller skrällar. Samt fimpa hästar som är överspelade. Det fina är att det på förhand inte finns något korrekt svar på vad som är "den verkliga chansen". Även skickliga spelare hamnar ofta rätt så fel i analysen. Enda sättet att ta reda på sin egen förmåga är väl att föra bok på sina bedömningar och få svaret i efterhand? När det gäller t ex V75 är det dessutom så att det är ett sällanvinstspel (hög varians som spelakademikerna säger). Sju lopp ska bedömas och alla sju loppen ska bedömas väl samma vecka för att det ska bli något. Fem klockrena loppanalyser+två riktiga floppar ger sällan något. Man kan ha en hel del kunskap men ändå få ett uruselt resultat under 50 veckor. Hehe, tro mig, det har jag lärt mig den hårda vägen. Men vecka 51 kan bitarna falla på plats och en bra vinst sitter där. För övrigt gäller det även spelare utan någon större faktakunskap. En hel del sådana herrar har man träffat och rätt vad det är har de, mot all logik, satt en storvinst! Man får helt enkelt spela på ett sätt man tror kan ge vinst på sikt, ha gott tålamod och inte satsa mer än man kan avvara. Slutligen, det är vanskligt att bedöma hur mycket överspelad eller underspelad en häst är. Jag tycker det är överkurs att försöka "pricka" den "verkliga chansen". Kan nog räcka med att placera den i ett av tre fack: underspelad, neutral eller överspelad. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
putte64 (+10) Senast redigerad av overpace den 2015-01-04 klockan 20:13. |
|
2015-01-04, 23:42 | #228 |
Det står mycket vettigt i de två ovanstående posterna, kanske mer vettigt än på hela sharps travsida. Men jag lämnar det till någon annan att värdera.
Som pokerspelare så vänjer man sig i att göra bedömningar/värderingar utifrån delvis okända faktorer, men där får man även ett stort statistiskt underlag att kontrollera sina resultat tämligen snabbt. Man har även fördelen att spela spel som passar sin kassa. Förvisso så kan man spela V4 nästan varje dag(om man tar hänsyn till omsättningen)och där med sänka variansen. Jag har hållit på i flera år med V75 men ALDRIG satt sjuan. Dels så spelar jag långt ifrån varje vecka och dels så spelar jag bara för höga vinster. Detta går emot alla principer som jag har, i och med att jag "famlar" i blindo, och jag har till och med börjat "svaja" i min övertygelse och börjat spela mer favoritbetonade system, bara för att få den där jävla sjuan. Nu känns det dock som ett fantastiskt läge för själslig eftertanke och samtidigt börja "räkna" mer på det i och med det nya året. När jag läste Viroids post så tänkte jag på att man borde vara mer ordentlig med att bokföra sina spel och därmed få ett underlag att räkna utifrån. Det nämner även overpace. "Man får helt enkelt spela på ett sätt man tror kan ge vinst på sikt, ha gott tålamod och inte satsa mer än man kan avvara." Det är ju självklart men det tål att tänkas på ibland, man kan fort bli fartblind. Jag tror helt enkelt att V75 får läggas på hyllan ett tag framöver. Kanske man spelar på JP omg. Jag får tacka för insiktsfulla kommentarer! Senast redigerad av Milsson den 2015-01-04 klockan 23:44. |
|
2015-01-13, 18:50 | #230 |
hahaha
Grattis till segern i första loppet! Yngste vinnaren någonsin i Sverige att vinna travlopp. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AndyMart (+5) Senast redigerad av Helge den 2015-01-13 klockan 18:58. |
|
2015-01-13, 19:33 | #231 |
Snyggt kört av pågen.
Men jag vet att Ludde vunnit med smyglopp också. Tout Ou Rien mot Etain Royal som hade självaste Stig H i vagnen. Müllers 2002, 2640m. Stig H drar ursinnigt med Etain som var stark som få andra men saknade speed och travade rätt så knackigt. Etain Royal och Stig H är spelade till 11 för 10, omgångens bergsäkra spik. Ludde ligger bakom och gottar sig. De lämnar det övriga fältet rätt tidigt och i utgången av sista kurvan vrider Ludde ut Tout Ou Rien och tar sig förbi med en säker längd. Tror det dröjde till Garland Kronos seger i Åby Stora innan Ludde körde lika vackert igen.
2015-01-13, 19:35 | #232 | |
Citat:
Har säkert hänt fler ggr än så |
||
2015-01-14, 01:03 | #233 |
Ahh både Tout Ou Rien och Etain Royal var riktiga favorithästar på olika vis, det var bättre för! Men man minns säkert en del av travarna som går nu med nostalgi om 15 år också. Sugarlight och Harry H kan nog bli sådana kan jag tänka! Food Money också med tanke på bakgrunden.
För övrigt borde Tout Ou Rien vara efternamn på alla Luddes hästar med tanke på kapaciteten och alla galopper
2015-01-14, 16:02 | #234 |
Någon som vet om det är fasta odds på Unibet när man spelar på trav eller är det som ATG?
|
|
2015-01-14, 16:06 | #235 |
Fasta odds, du får det oddset som gäller vid det tillfället när du lägger ditt bet
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Icewinner (+5) |
|
2015-01-14, 16:19 | #236 | |
Citat:
Vilket blev ett litet fall! En bekant (kompis till min mamma) som är lite av en spelexpert hittade en lucka i deras oddssättning. Ladbrokes hämtade nämligen oddsen direkt från ATG (dvs ej fasta odds). Missen de gjorde var att de inte räknade in sin egen omsättning i ATGs omsättning. I ett litet lopp uppe på Umåker lyckades den smarte jäveln sätta sin plan i verk. Han satte 10.000 kr plats på Ladbrokes på alla hästar i loppet. Sen flög han till Umeå och i loppet där omsättningen var cirka 5000kr på platsspel smällde han in 50.000kr på plats på sämsta hästen. ATGs odds på plats gick ner till pengarna tillbaka på denna häst och steg givetvis ofantligt högt på alla andra hästar. Ladbrokes hämtade oddsen rakt av från ATG och varje platshäst gav ca 20 ggr pengarna. Ganska snyggt Ladbrokes stämde honom, men han vann rättegången och drog en ganska bra vinst Ladbrokes slutade därefter med trav.. Alla andra som spelat plats i loppet på vanligt sätt hos ATG var givetvis med ganska tacksamma (obs! Oddsen och insatsbeloppen är inte exakta, utan mer för att jag ska kunna förklara hur den lilla "kuppen" gick till) Senast redigerad av Icewinner den 2015-01-14 klockan 16:24. |
||
2015-01-14, 20:16 | #237 |
Haha, jag minns det där fallet och skrattade gott åt den så kaxige Douglas Roos som trodde att han var smart som erbjöd ATG:s odds + 10% på alla lopp. Och dessutom tog han vilka insatser som helst utan limit.
Minns också att ATG log lite njuggt och förklarade att de inte kunde hindra någon från att spela stort på en häst.
2015-01-14, 20:39 | #238 |
Var inte Robert Bergh inblandad in en h2h dubbel för många år sen??? Om jag minns rätt var spelet 200.000 på en dubbel h2h. Kommer inte ihåg vad oddset var tyvärr. I det ena loppet var det Robban mot Ulf O. Den andra var Robban mot Per Linderot. Båda gick in men Ladbrooks vägrade betala ut. Då det såg ut som den ena var uppgjord? Tror de blev 9 o 10 i loppet. Ingen chans på pengar för nån av dom. Den ena drev som F-N för att komma förbi medans den andra tog upp så den skulle bli efter. Om jag minns rätt så fick Ladbrooks 2 eller hade 2 alternativ. Antingen betala ut eller sluta med h2h. Tror även med spel på trav mera. De betalade inte ut vinsten. Efter det slutade de med travspel på h2h.
Andra bolag vaknade till och införde nya spelregler på h2h. De bestämde att minst en häst var tvungen att vara placerad på pengar. Annars skulle spelet bli voidat. |
|
2015-01-14, 22:50 | #239 |
Någonstans har jag en vag minnesbild av det där, men jag minns inte när och vilka som var inblandade. Men rent allmänt är det väl så att ett bolag som tar ett bet på 200 loppor på h2h inte har någon som helst koll på nånting.
2015-01-14, 22:52 | #240 |
Stötkörning ala Bergsåker
HA HA HA ja jäklar minns det men om ja inte missminner mej var det Robban å Uffe Eriksson som körde! Dom bedyrade sin oskuld men men det såg rätt mysko ut vill ja minnas,, har för mej att Robban berg å Hans berg va väl misstänkta för stötkörning några år tidigare? tror de va en H2H grej det med?
|
|
|