|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2014-08-31, 11:05 | #196 | |
Citat:
Det är ingen bra reklam för travet och spelet att denna dynga nu i stort sett varje dag visas i atg live och att spelbolaget dessutom gör allt för att vi ska spela på dessa skitlopp. Ge istället tillbaka Solvalla riktiga tävlingsdagar på sommarhalvåret istället för att nationalarenan som nu ska vara lunchtravsbana och dela tävlingar med andra banor på onsdagarna. Mitt i sommaren kör dom inte alls utan då flyttas deras tävlingar till meningslösa banor på orten som inte tillför sporten någonting. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Madman (+5) |
||
2014-08-31, 11:12 | #197 |
Spoiler:
Instämmer, att ha breddlopp med totospel är totalt fel väg att gå! Det finns en anledning till att t.ex. Svenska Spel inte har odds på korpfotboll! |
|
2014-08-31, 11:26 | #198 | |
Citat:
Om vi ser på tränartoppen på Solvalla så är det flera som balanserar på konkursens rand just nu eftersom man tappat enormt. Bland de tio främsta i år ser det ut så här: Walmann 2013 20,3Mkr, hittills i år 9,8Mkr Stig H 2013 12,0Mkr, hittills i år 9,1Mkr Tarzan 2013 19,4Mkr, hittills i år 9,1Mkr Hultman 2013 12,5Mkr, hittills i år 8,3Mkr (varav hälften i PdA) Nurmos 2013 19,4Mkr, hittills i år 8,2Mkr Reijo 2013 4,2Mkr, hittills i år 8,0Mkr (startade rörelsen under 2013) Redén 2013 10,8Mkr, hittills i år 3,9Mkr Cattis 2013 3,5Mkr, hittills i år 3,2Mkr (Al Dente står för 75% av årets siffror) Med undantag av Reijo och kanske också Stig H så ser det ju bedrövligt ut. Storloppen för de äldre är i princip över nu, till Derbyt kvalade man inte in någon alls, så det finns inte så många stora prischeckar kvar att slåss om för dem. På Jägersro ser det ut ungefär likadant. Åby har i princip bara Veijo som större tränare, och hans år har varit OK. Jag har full förståelse för att de här banorna vill återställa så mycket som möjligt, det här fungerar inte för dem.
2014-08-31, 11:45 | #199 | |
Citat:
Mindre banor tillför sporten mycket i form av aktiva och hästar, som sedan flyttar till en större bana. Var tror du Nordin, Kihlström, Stig H och Goop började sina banor? Var tror du hästar som Nahar, Ed You och Sanity tränades och startade innan de blev världsstjärnor? Varifrån kommer publik och spelomsättning? Solvalla skall naturligtvis vara vår nationalarena. Jag tycker de skall ha tillbaka sina Onsdagar och att de skall få bestämma själva vilken ribba de skall lägga på klassen för sina lopp. Men det behöver ju inte ske på bekostnad av de små banornas femton minuter av berömmelse en gång om året.
2014-08-31, 13:05 | #200 |
Personligen så har jag börjat gilla breddlopp, eller är det P21 lopp. Äh jag gillar dem båda av den enkla anledningen att det kan bjudas på fina odds och att det känns som lite vilda västern och därmed allt kan hända. Så dess lopp får gärna vara kvar för min del
|
|
2014-08-31, 13:16 | #201 |
Nu ska man väl inte sätta ett likhetstecken mellan breddlopp och poänglopp, lopptyperna har 2 olika innebörder.
Olle, du säger alltså att alla amatörer är gamlingar och som enbart har ålderstigna hästar som bästföredatumet gick ut på för längesen. Tycker oftast du kommer med bra och vettiga åsikter, men här tycker jag verkligen att du är ute och cyklar. För mig är bredden charmen med svensk travsport, och hur ska det kunna vara en bredd när de mindre inte har en chans i loppen? Alla kan inte betäcka med Love You och Going Kronos, det leder till att dom inte får fram lika bra hästar. Hur skall dessa mindre kunna hävda sig, eller dom ska inte få vara med? Divisionssystemet tycker jag är en briljant idé som behöver finslipas. Förövrigt tycker jag det är en fantastisk reklam för sporten.. kanske inte lika bra reklam för spelet men i längden genererar det mer tror jag. Angående Solvallas onsdagar så är jag på din sida, dock tycker jag det inte är fel med sommarturnén. Men upplägget måste justeras! Viroid, jag tycker det är fel att jämföra med korpfotboll för det går nog 1000 fotbollsplaner på 1 travbana. Det finns ingen korpenplan till travet utan där har vi stortävlingar och småtävlingar på samma bana. Jag är övertygad om att Skåne är intresserad av att ha en så kallad korpliga också. Varför kallas de sista prispengarna i loppen för "matlapp"? jo för att matlappen räckte oftast för att täcka hästens kostnader för en månad. Varför räcker det inte längre då? Enligt vd jag har förstått så skenade omkostnader och utgifter för ungefär 20 år sedan vilket har gjort det så extremt mycket dyrare att äga häst. Högre prispengar är ett måste, det tror jag vi är rörande överens om, men samtidigt måste vi dra ner på alla omkostnader. Folk är för giriga enligt mig. Vagnar är svindyra, veterinärer är svindyra och en stor bov i det hela är de skyhöga administrativa kostnaderna i det övre skiktet. Till exempel så vet jag att på en medelstor travbana i Sverige så kan man komma in i sekretariatet en vardag och upptäcka 5 stycken arbetare (VD, marknadsföringsansvariga etc) sitta och spela poker för dom har inget att göra. Styrande i travsporten är inavlade och sitter för länge på sina platser , dom gör helt enkelt inte ett tillräckligt bra jobb för den lönen dom får. Mitt avslutande ord lyder: EFFEKTIVISERING! Senast redigerad av alle den 2014-08-31 klockan 13:20. |
|
2014-08-31, 15:00 | #202 | |
Citat:
Den eviga berättelsen om matlappen och vad den räckte till en gång i världen börjar snart bli en myt. Det var betydligt mer än 20 år sedan som 1500-2000kr räckte för att ha en häst i träning en månad. Redan för 25 år sedan berättade gubbarna om matlappen och hur prispengarna urholkats. En del av kostnadsutvecklingen handlar om att hästskötarna fått avtalsenliga löner och reglerade arbetstider. Att tränarna numera bokför alla sina intäkter istället för att det tränas svart. Att hästarna får bättre foder, inte startar halvskadade och har utrustning av högsta kvalitet. Att hästskötare och tränare inte livnär sig genom spelstötar. Man har hjälm och skyddsväst när man tävlar. Annat beror på att oljepriset inte är 20 dollar fatet längre, utan konstant över 100 dollar. Det går heller inte fyra svenska kronor på en dollar, utan sju. Ser vi på samhället i övrigt så räcker det inte längre med en inkomst för en barnfamilj att leva OK, det krävs två inkomster för att det skall funka. För många villaägare är det en utopi att kunna amortera sitt bostadslån, och sådant som att åka taxi, äta middag på krogen, laga tändena hos tandläkaren eller reparera sin bil på verkstan kostar stora pengar. Hästnäringen lever inte i någon egen skyddad bubbla opåverkad av vad som händer i det övriga samhället. Men visst kan travsporten bli mer effektiv. Problemet är att banorna inte själva kan stå för effektiviseringen. Skall man skära ned och spara pengar måste man börja förstå att det berör alla aktiva inom travet som får se fringisar ryka. Det blev ju ett helsickes liv när man började dra in på gratis program i brevlådan, hur skall det då inte bli om travrestaurangerna läggs ned? Enligt min mening så subventioneras de med 10-20 miljoner per år, efter att intäkterna från dem är avräknade. Utrustningen, uppvärmning av lokaler och därtill en tråkig fokusering på äta och dricka kostar mycket pengar. De aktiva kommer gå i taket om man sparar in de 50 miljonerna om året som det kostar att alltid kunna erbjuda bra sommarbanor. Banskötare, traktorer och grus kostar mycket pengar. Det är numera ganska troligt att uppemot 90% av alla tävlingsdagar så går man back på banspelet eftersom totopersonalen, lokaler och utrustningen runt det kostar mer än totonettot. Banprogrammen har länge varit en gigantisk förlustaffär och med tanke på hur få tävlingsdagar det är på de flesta banor borde en gästbox kosta 500kr/tävlingstillfälle för att täcka sina kostnader. Börjar man sedan ifrågasätta alla oddstavlor, storbildsskärmar m.m. som står och visar information för en publik som inte längre finns kommer väl farbröderna att gå i taket... Det går att spara massor inom travet, men tyvärr får man lov att ta en tuff strid för varje litet steg.
2014-08-31, 16:36 | #203 | |
Citat:
Men framförallt, varför ska vi inte använda jägersro mer än en dag i veckan? bara för att folk inte tycker breddlopp hör hemma på den banan? Det låter helt absurt i mina öron, banorna är ju inte i fullbokade precis! Galenskap!! Absolut är det så, världen är en dyrare plats! Och allt har inte blivit sämre! Jag ifrågarsätter inte att vi skall använda de bästa grejerna och absolut inte äventyra någon säkerhet! Men det är extremt dyrt att ha häst, djuret kostar mer än vad människan gör i princip! Jag är övertygad om att det finns saker att förbättra inom det området. Man måste välja sina effektiviseringar, effektivisera betyder inte enbart nedläggningar. Man måste välja sina prioriteringar helt enkelt. Storbildsskärmar kan banorna dela på som ligger i samma område, man kan välja tävlingsdagar då restaurangerna ska vara öppna och en gästbox används inte enbart till tävlingsdagar. Få tillbaka folk till banorna borde man verkligen jobba med, v64,v86 och v75 borde man verkligen få dit mycket mer folk! Jag tror det finns mycket potential inom det området! Angående restauranger så tycker jag dessa borde nyttjas mycket mer, sluta ta skyhöga priser så kanske det fylls upp mer än 10 bord. Locka folk till att äta en bit mat och lira på hästar! Det är en fantastisk upplevelse och jag tycker det marknadsförs för dåligt! Åter igen är jag tillbaka på sportens styrande skikt, där finns det massor att förbättra på många banor (absolut inte alla). |
||
2014-08-31, 17:37 | #204 |
Utan vardag ingen fest.
Finns väl massor av hästar och kuskar som har nytta av breddagar även på storbanorna, skall Jägersrolicencierade tvingas åka 30 mil till Tingsryd för att få se sin häst tävla eller få köra ett lopp, det kan omöjligt vara det mest ekonomiska. Alla har inte hästar som Melander / Kolgjini som tydligen är för fina i kanten för att tillhöra en bana som kör Breddtrav. Det körs väl cirka 10 000 lopp under ett år i Sverige så som spelare borde man ha tillräckligt med lopp att stilla sitt travintresse även om man står över breddtravspel till 100%. Fast som spelare går det ju att hitta guldkorn i breddtravet, hästar som kapacitetsmässigt är överlägsna eller kuskar som är skickliga och kuskar som man skall akta sig för. Ibland sammanfaller allt, favorit är en dålig häst från dåligt spår med orutinerad kusk finns det då en bra / kapabel häst med rutinerad kusk är det bara lägga ett spel. Loppen är ju på intet sätt sönderanalyserade, de flesta är inte analyserade alls utan bara tippade på slentrian. För övrigt så var det imponerande hur mycket folk man såg på bilderna från Åmåls lunchtrav i veckan, omsättningen dessutom nästan 7 miljoner gissar att Jägersro ibland tävlar med mindre publik, och då har man flera miljoner boende i sitt närområde, högre prispengar , kända hästar och kuskar men trotts det tomma läktare. ( PS på Söndag skall jag räkna hur många tomma restrangbord Jägersro har, gissar på minst 40 helt tomma bord , ja med "normalt" väder alltså - inte skyfall ) |
|
2014-08-31, 21:43 | #205 | |
Citat:
Naturligtvis är det bra om man använder banorna till att tävla på, men kanske är det så att eventbanorna bara skall ha säsongsanställda under den period då man tävlar, och i övrigt är det billigast att ha dem stängda (eller öppna med ideella arbetsinsatser). Man bör ha i åtanke att det kostar en hel del att dra igång en storbana med personal och utrustning. Man kan naturligtvis strunta i att öppna några faciliteter, hoppa över speaker och referent etc, men då blir det enormt tråkigt på de stora banorna. När man övergick från att göra B-loppsdagar till breddlopp och anordna totospel på dem så blev det med ens ett måste för banorna att ha hela maskineriet igång. Värmningstippare, segerintervjuare, referent, speaker, totopersonal, komplett uppsättning domare, banveterinär, dopingprovtagare etc. Det körs dessutom kvällstid vilket medför OB-tillägg och övertidsersättningar. Banbelysningen måste igång etc. En kostnadsbomb. ST var ju noga med att berätta att det är endast 2% av spelet som berör dessa breddloppsdagar, men det är ingalunda några 2% av kostnaderna för banorna som de har dagarna drar på sig. Maten på banorna får gärna bli billigare. Det är ytterst sällan jag sitter i restaurangen när jag är på trav. Man kommer för långt ifrån, man ser inte jättebra, det är svårt att fokusera på hästarna och därtill är det förbannat dyrt. Jag skulle inte sakna dem om banorna beslutade sig för att stänga ned dem och istället satsa på snabbmat med lite klass ute på publikplats.
2014-08-31, 21:53 | #206 | |
Citat:
Den bittra sanningen är ju den att breddtravet inte kommit utöver det tidigare tävlingsprogrammet. I år minskade man först ned med 50 tävlingsdagar, och utöver det infördes breddtrav som i praktiken är omgjorda B-loppsdagar. I verkligheten betyder det att antalet tävlingsdagar skars ned med 15-20% och det slår naturligtvis hårt mot stora stall där auktionsdyringarna står sida vid sida i stallen. Jag hoppas att både breddtravet och ett vettigt tävlingsprogram för dem mitt emellan breddlopp och eliten kan samexistera.
2014-08-31, 23:00 | #207 |
Det är fantastiskt med bygdetrav och jag säger inte att det är något fel med det, även fast jag själv aldrig varit på något. Jag motsätter mig heller inte citytravet, sådana evenemang är super bra. Det är absolut inte det jag syftar på, utan min poäng är argumentet att breddtravet ska bort från de tre största banorna! Vilket jag tycker är helt ologiskt, breddtrav hör hemma på alla banor i olika omfattningar!
Att köra poänglördagar utanför toton är inte helt fel det heller, men jag är lite tveksam att om man drar igång toton skulle det kosta så extremt mycket mer. Folk spelar ju trots allt och det blir en inkomst. Du måste ändå harva banan och ha igång belysningen när du har lopp utanför toton. Nu är jag inte helt insatt, men visst måste det finnas banveterinär på en tävling som ligger utanför toton? Att ha så stora fina anläggningar ståendes, utan att användas 5 av 7 dagar i veckan är galenskap! Det vidhåller jag! Man ska absolut inte ta bort själen från banan, för jag tror det är där det föds nya entusiaster. Du kanske inte håller öppet alla läktare eller inte lika många luckor. Men jag tror ändå inte det är i dessa områden som de stora utgifterna ligger. Jag skulle verkligen fördjupa mig i dessa siffror, för jag har svårt att uttala mig om vad som kostar och om det är värt pengarna utan att egentligen ha koll. Dock så tycker jag restaurangerna är en grej som verkligen borde utnyttjas bättre, tror det finns mycket utveckling inom de området! Sen håller jag till viss del med dig, sikten är inte alltid hundra och maten är svindyr, ölen är tex dyrare än på krogen. Vill också påpeka att det är jätte allvarligt att alla de stora tränarna går back så kraftig. Det måste verkligen lösas, och detta snabbt! Men breddlopp är viktiga om man tittar mer långsiktigt, jag tror att vi kommer backa mer på lång sikt om vi struntar i bredden! Senast redigerad av alle den 2014-08-31 klockan 23:02. |
|
2014-09-03, 15:15 | #208 |
Travet befinner sig i något som liknar stagflation - prispengar och intresset för sporten är stagnerande medan kostnaderna stiger varje år. Inflationssiffror från SCB är inte speciellt användbara då det finns ett intresse från staten att hålla nere dessa genom hedoniska metoder och kvalitetsjustering.
Man behöver samla de resurser och intresse som fortfarande finns kvar och föra de olika aktörerna (spelare, ägare, aktiva) närmare varandra. Det kan innebära att banor behöver läggas ner för att istället kunna utveckla sporten på andra sätt. Att som idag kasta pengar på banor som knappt används känns inte optimalt. Sedan kan jag tycka att travets "säljavdelning" ATG stirrar sig blinda på omsättningssiffror utan att se det underliggande problemet. Att hålla uppe omsättningen med virtuella lopp och slumpspel hjälper inte till att öka intresset för sporten. Finns ingen naturlig transfereringsmekanism för spelare idag att intressera sig mer för travet, hästarna är bara nummer på en skärm. Överhuvudtaget har travet misslyckats med sitt generationsskifte och det ser man tydligt när man besöker en travbana. Senast redigerad av Crotalus den 2014-09-03 klockan 15:24. |
|
2014-09-16, 10:39 | #209 |
För ovanlighetens skull håller jag med Nybrink. Nöt inte sönder V75. Jaga inte omsättningskronor som man sedan får betala dyrt för i framtiden.
V86 Express var värt att prova, när det inte visade sig bli någon boost så går man tillbaka och ser vad man har lärt sig. http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle19542203.ab
2014-09-24, 16:39 | #210 |
http://bloggar.expressen.se/rickardhansson/
Lite intressant faktiskt angående alternativen till v86. Alternativen jag tycker man borde fundera över: 7 och 4 framförallt, samt 3 och 5. v64 med dyrare radpris gillar jag, samt att man ökar svårighetsgraden i loppen lite med annorlunda proppar. Men framförallt, låt V75 vara på lördagar! Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AMHC (+1) |
|
|