|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2014-04-29, 21:51 | #16 |
Jag håller med många här, framförallt Viroid.. bredden ÄR enormt viktig!
Vad var det som gjorde travet så stort från början? Jo, folkförankringen är det som gjort travet så framgångsrikt! Det kanske inte är den enda anledningen men jag tror det har en väldigt stor del i travsportens uppgång! Sen handlar det inte enbart om en harry haythrow enligt mig, det är absolut en häftig grej men inte det breddtravet handlar om. Utan för mig är det viktigaste att sprida travsporten och gynna hästnäringen i hela Sverige, har man väl blivit hästbiten så brukar man oftast stanna kvar i dess "sfär"! Sen ska det inte vara totalt omöjligt att få tillbaks lite pengar av vad man lägger in i sin häst för de mindre, därav är bredden jätte viktig. Ni diskuterar att chatchdrivers inte skulle resa lika mycket längre, tycker den aspekten har ringa betydelse. jag ser gärna att det är fler kuskar som kör, det gör det hela mer variationsrikt och spännande! Sen kommer det inte chatchdrivers på saxbanorna och inte i så jätte stor utsträckning på v64 banorna heller. Titta tex på en Halmstad v64, där brukar max Johnny Takter komma ibland. Annars är det Peter Untersteiner och Kenneth Haugstad som får benämnas som eliten. Jag förordar mer breddlopp!! Men sen kanske man ska göra om lite i divisionssystemet med vilka som får och inte får köra etc! |
|
2014-04-30, 08:48 | #17 |
Bara en dum idé men vore det inte klokt att lägga till en parameter i breddlopps begränsningarna? 150 körda lopp alternativt max en viss inkörd summa pengar, på detta sätt får även kuskar som kanske mest får köra skithästar fortsätta köra även om dom kört 160 lopp.
Jag vill inte höra fler intervjuer "ja det blev ju semester från travet i december ifjol för jag körde lopp 148 i mitten av november" (och jo, jag har hört ett par sådana banintervjuer i år trots att jag bara varit på ca 10 travdagar) |
|
2014-04-30, 09:17 | #18 |
Grunden för många mindre och mellanstora tränares ilska samt en del hyrkuskar har sin grund i att de i princip kör något som kan kallas breddtrav hela tiden. De kör mest lunchtrav och saxbanor. Ett och annat V64-lopp och vid några tillfällen varje år kan det bli V75-start. Ekonomin för dessa är tuff.
Vi kan ta ett typiskt exempel, Krister Söderholm. Han har de senaste 300 starterna vid ETT tillfälle kört in mer än 25.000kr i en start. Det var med ett kallblod i Boden han vann ett V64-lopp. Han snittade på förra årets drygt 500 starter ungefär 5000kr inkört per start. Segerprocent vanligen under 10. Ett annat exempel är John Östman. Han är regerande champion på Hoting. Kör strax under 1000 lopp per år, brukar snitta 4-5000kr/start i inkörda pengar, och har en segerprocent på 7-8%. Ser man till vad de kör för lopp så är det mestadels på tävlingsdagar då kuskeliten håller sig borta. Förstapriserna är låga liksom klassen på hästarna. De får köra för att hästarna är svårkörda och de här har vana vid att kunna få runt en galopplysten häst till i alla fall en matlapp om det vill sig väl. Det ligger väl nära till hands att Kanal 75 får anställa de här som expertkommentatorer eller något liknande om de skall kunna vara kvar i travet. Färre styrningar betyder att intäkter försvinner. Därtill får de resa mer och oftare möta kuskeliten istället i de lopp som är kvar, och där kommer de till korta. Man skulle ha kunnat satt en gräns för hur många V64/V75/V86-lopp man får köra innan man stängs av från breddloppen, och i alla fall gett en del kuskar chansen att välja vilket "lag" man vill tillhöra. Jag tror att om det lossnar för någon och man får chansen i bättre lopp så kommer alla att vilja ta den möjligheten att klättra uppåt på värdeskalan. (Som jämförelse kan sägas att t.ex. Erik Adielsson brukar köra drygt 1000 lopp per år och snitta 20-25.000kr per start i inkörda pengar. De allra flesta av hans styrningar är i de stora streckspelen).
2014-04-30, 10:46 | #19 | |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8326Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Men jag minns när Erik började.
Han sa, jag tar alla styrningar jag får på Valla. Om det så bara är en häst åker jag dit. Han kämpade, växte med uppgiften och kom någonvart. Problemet vi har idag är att sporten svämmar över av medelmåttiga hästar och kuskar. Vem vill se en 7-årig valack med 30000 på kontot och ett rekord på 1.18 ? Vem vill se en kusk som aldrig tar ett initiativ ? Självsanering är bra, de som inte bär sig ska bort. Citat:
2014-04-30, 11:09 | #20 |
Visst är självsannering till viss del bra men då försvinner ändå det folkkära som skapar bredden innom travet, det där "jag känner ju han som äger den där hästen som ska starta så jag måste till banan imorgon". Jag tror nog de flesta här inne känner någon som har en dålig travhäst =)
|
|
2014-04-30, 11:15 | #21 | |
Sharp$: 8326Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Visst, men då får man köra för ett kaffe paket på någon tid när ingen tittar.
Dvs som ren hobbyverksamhet. Jag vill inte se skiten, liksom jag inte går och tittar på en division 8 match i fotboll. Tycker ALLA resurser ska användas till att utveckla sporten, inte ges bort till de som inget tillför. Citat:
2014-04-30, 12:49 | #22 |
Okej, då stänger vi alla banor utom jägers, åby, solvalla och bergsåker. Kör bara elittrav och resten får hålla till på istrav utanför toto och atg, enkelt och billigt. Sen att atg kommer omsätta 1%av dagens omsättning år 2020 spelar ingen roll? Bredden måste finnas för att spelomsättningen ska fortsätta att ligga på den nivå som den gör. Kapar man div 8 fotbollen så kommer det påverka elit fotbollen med.
Var tror du sveriges spelstarkaste område är? Senast redigerad av boozty den 2014-04-30 klockan 12:58. |
|
2014-04-30, 13:02 | #23 |
Har inte senaste siffrorna.
Mest / pers var det i Sundsvall, Mest totalt var det i Stockholm senast jag kollade.
2014-04-30, 13:24 | #24 | |
Citat:
Jämförelsen jag gjorde med honom var att visa på att även om man kör mycket så behöver man inte tillhöra eliten. När man strikt stänger breddloppen vid antal körda lopp, så har man fått en del aktiva som hamnat i kläm. Johan Lindberg & co på ST måste förstå att i deras strävan att klämma till Ulf Ohlsson, Björn Goop och Jorma Kontio som jagar P21-styrningar på snart sagt alla banor så kan inte antalet oskyldiga offer bli hur många som helst. Jag hoppas att ATG kan ordna så man kan följa endast en bana om man vill det. Då behöver man inte utsättas för galopp, norska isbjörnar, finska brunbjörnar och breddtrav om man inte vill.
2014-04-30, 14:46 | #25 | |
Citat:
Edit: eller jobbat med trav antingen på bana eller hos tränare Viroid: Det problemet skulle försvinna om dom satte inkörda pengar som en parameter som kompliment till 150 lopp. Senast redigerad av boozty den 2014-04-30 klockan 14:50. |
||
2014-05-01, 10:06 | #26 | |
Citat:
Ska man nu stänga kan man väl lika gärna ta med jägers då! Jag menar - det är ju ändå mest skåningar därnere (+ några tysk och polsk som åker opp)!! Då kan man göra om hela jägers till sveriges högborg vad gäller galopp!!
2014-05-06, 20:08 | #27 |
Här har vi en av anledningarna att vi ska köra breddtrav
https://www.travsport.se/licensinneh...02332/transtat https://www.travsport.se/hast/visa/572942/resultat Hoppas ni hörde hans segerintervju! MER BREDDTRAV i Sverige! Som tillägg i diskussionen så bör man tänka på att det är blivit väldigt mycket färre lopp (och tävlingsdagar) i år jämfört med förra året, det gynnar inte de mindre för det blir så oerhört tuffare konkurrens i de lite "sämre" loppen! |
|
2014-05-07, 07:33 | #28 |
Jag tycker grundtanken med breddtravet är bra.
Kanske borde man justera höja gränsen för att köra breddlopp, men samtidigt införa en begränsning på inkörda pengar också. Kanske någon regel för att köra egentränad häst. Men hur man än gör kommer några att komma i kläm, nu vet inte jag om det är total katastrof om några kuskar ligger lågt men körningar under slutet av året, det är liksom frivilligt, precis som en V75häst som startar i ett 10 tusenkronors lopp för man har en perfekt V75 uppgift på hemmaplan om 5 veckor. Om Ulf Ohlsson inte vill åka till Dannero för att köra 3 lopp är väl hans beslut, kan ändå inte tycka synd om honom att han blir utestängd från breddloppen på Dannero. jmfr gärna med monteryttarna, de åker ofta 30 mil enkel resa för att rida 1 montelopp. Jag tror det är väldigt få hästar som inte kommit till start pga att det saknas kusk, jo jag vet att det skett några strykningar då kusken glömt att han hade körning i 10e också och lämnat banan. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
alle (+5) |
|
2014-05-07, 10:42 | #29 |
Edit
Eller att man får köra egentränad häst på sin hemmaban utan begränsningar i breddlopp. Då skulle småtränarna få köra sin knepige poänglöse häst även om man kört 200 lopp förra året. |
|
2014-05-27, 11:04 | #30 |
Igår var det breddtrav på Skellefteå
Av 10 lopp så fanns 7 av tjejer (damer ) Har det hänt tidigare På Solvalla hade vi faktiskt 2 damsegrar i helgen även det ganska ovanligt tror jag, Även om de vinner monteloppet allt som oftast ) ( tror Visby kört damdag med ganska många lopp för damer men tor det var 4-5 lopp för damer ) Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
alle (+2) |
|
|