|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2014-04-28, 11:30 | #1 |
Spelstrategi
Spelstrategi
Tänkte jag skulle dela med mig av mina tankar hur jag tänker när jag analyserar trav. Har olika rubriker som är orsaksvariabler till hur jag resonerar när jag komponerar system eller väljer ut spelobjekt till andra spel såsom v/p, tvilling osv. Syftet är att skapa en diskussion som förhoppningsvis ytterligare kan stärka min spelstrategi men även dela med mig av den långa erfarenhet jag har. Började spela på trav 1985 och sedan har det pendlat beroende på livssituation hur mycket tid jag har lagt ner på det. De senaste åren har jag haft mer tid för grundliga analyser och då har det även blivit plus i kassan. Nåväl nu till själva spelstrategin. Det första jag gör när jag analyserar ett lopp är att bedöma kvalitén på hästarna, sätta in hästarna i sammanhanget d.v.s. loppet. Många gånger kan man sortera bort ganska många redan här. Sätta in alla hästarna i sammanhanget och bedöma nulägeskapacitet (form+klass) är det absolut viktigaste att analysera anser jag. Här ingår även kuskarna som en del av ekipaget men generellt sett anser jag att dessa många gånger övervärderas det är trots allt hästen som springer. Men det man kan säga är att de bästa kuskarna oftast sitter på de bästa hästarna. Därefter gäller det att försöka köra loppet i badkaret några gånger. Detta gäller framförallt de loppen som jag anser är jämna och då är loppscenariot absolut loppavgörande framförallt på snabba sommarbanor. Loppscenariot är såklart en omöjlighet att förutse men man kan i alla fall göra ett försök och genom analysen kan man få en högre sannolikhet för ett visst loppscenario. T.ex. om flera offensiva kuskar har framspår kan man ana sig till en tuffare öppning. Andra omständigheter som man behöver ta hänsyn till är yttre faktorer som eventuellt kan påverka hästens prestationer. Till denna kategori hör diverse utrustningsändringar såsom skoryck eller ändrat huvudlag. Byte av tränare och första starten efter vila är två andra faktorer som gör att hästens kapacitet har ökat utan att man som spelare har fått någon förvarning. Banunderlag faller under denna kategori då vissa hästar t.ex. inte trivs på tung bana och vice versa. Hemmabana, resor, övernattningar mm är andra faktorer. Till sist gäller det att hitta spelvärdet i omgången. När du komponerar system och har kommit fram till exakt samma slutsatser som strecklistan antyder bör du fundera på om det är värt att lägga några pengar på denna omgång. Det gäller som många andra säger att våga gå på sina egna idéer och strunta i vad strecklistan säger. Spelar du v/p försöker du hitta de bästa oddsen på dina drag. Fallgropar finns och jag faller i dem gång på gång fast jag är medveten om dem. Delar med mig av några och ni får gärna fylla på om ni har några ytterligare: Intervjuer. Här är det såklart ofta bra info man kan få men ibland kan intervjuer om dessa låter övertygande få mig att ändra uppfattning om en hästs chanser både positivt och negativt. Här är det en konst att försöka tolka intervjuerna vilket man kan göra till viss mån genom att veta vilka som t.ex. ofta är försiktiga respektive optimistiska (se Gooparna vs Calle Lindblom). Men kan även försöka tolka in ett optimistiskt uttalande till att tränaren/kusken vill bli släppt till spets i ett tidigt skede vilket ökar chansen till fina pengar för detta ekipage. Andra tips. Även denna är tvetydig. Ibland kan man få bra tips men ofta kan man bli påverkad utan att man tänker på det och ändra ståndpunkt efter att ha läst vissa skribenter. Själv är jag svag för Sören Englund och Jens Sjödén. Speldjävulen. Med detta menar jag att jag ibland vill jobba in en skräll när jag egentligen har analyserat fram en liten sannolikhet till detta men drömmen om miljonerna är starkare. De så kallade förströelsespelen faller även in här då man spelar utan att ha gjort någon större analys eller går på andras tips. Disciplin. Bokför dina spel och spela aldrig mer än vad plånboken tillåter då har du större chans att bli en vinnare i längden. Eller så kan man strunta i allt ovanstående och köra en Harry Boy! ☺ Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Voltstart (+50), boozty (+20), Flickepojken (+20), Klanke (+20) |
|
2014-04-28, 12:11 | #2 |
Ja personligen känner jag igen en stor del av detta, mina absolut kostsammaste misstag är att just intervjuer som säger något som går emot min tidigare tanke i ett visst lopp ofta får mig att tveka och ändra.
Det är nog en väldigt bra idé att skriva denna tråd, finns nog mycket man kan förfina i sitt tankesätt för att undvika att falla i alla gropar som finns på vägen. Jag tror personligen att det absolut bästa man kan göra är att arbeta ihop med någon och djupgående diskutera varje lopp (efter man gjort sin egen analys så klart). På detta sätt har jag funnit att man missar många av dessa gropar. |
|
2014-04-28, 13:13 | #3 |
Jag tycker att det allra viktigaste är egna intryck av hästarnas senaste starter. Att se mycket på trav, och gärna föra anteckningar om intrycket av hästarna man sett, är i mina ögon den bästa metoden som finns för att sedan kunna ställa hästarnas kapacitet mot varandra.
Jag jobbar också mycket med statistik, framför allt vid systemuppbyggnad. Att ha koll på ganska enkla fakta som ranksummor, antal streckfavoriter som vinner, spårstatistik, kuskstatistik etc kan man ofta begränsa systemets storlek med relativt ofarliga reduceringar.
2014-04-28, 13:37 | #4 | |
Lita på dig självCitat:
(Jeff Siegel) |
||
2014-04-28, 16:50 | #5 | |
Citat:
Oj oj oj - rena blåställsarbetet! Ja, nog kan detta ge resultat även om det förmodligen är mer arbetssamt än de flesta heltidsjobb... Är nog för behagligt laid back för att grunna så... Vill ha liret lite mer lättsamt och skönt. Hängmattetypen med några 10.2 alltså.. Efter rejäla träningspass då.. Men så går också spelet som det gör dvs ibland hyfsat ibland inte alls. Mestadels nöjer jag mig med ett par löp och går på instinkt som ikväll med dd 3 mot 4-7-11
2014-04-28, 20:40 | #6 |
Huga vad dålig Erik Berglöf har blivit på att köra häst. Note to self: Färdigstreckat på den mannen!
Varför måste han försöka vinna med 30m?