|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2014-04-15, 22:19 | #1 |
Formula One slut som artist
Så tråkigt, en så bra häst har slutat tävla. Hade varit en fin elitloppskandidat!
Den var kanske för hårt matchad! |
|
2014-04-15, 22:33 | #2 |
Snarare skör eller märkt av hår tävlande som gjorde att han inte kunde starta varken tätt eller göra många starter
Visst elithästar gör inte så många men han gjorde bara 35 starter 5 resp 8 de sista åren, normalt hade väl varit det dubbla. Det tar väl 2-3 starter att hitta toppform, men för F1 var ju halva säsongen klar då. Värmde tydligen kanon i Lördags, men jag tycker han går över i pass innan galoppen kommer, det tyckte jag redan i livebild men det är ju 1/10 av sekund, galoppen var annonserad några steg innan den kommer men inte på ett sätt som jag är van vid, såg lite konstigt ut de där stegen innan det bir galopp |
|
2014-04-16, 08:08 | #3 |
Jag tycker inte den var särskilt hårt matchad. Som USA-import hade den inte i svenska årgångslopp att göra, utan fick tävla i det som var öppet för honom. Trea i Kungapokalen, fyra i Sprintermästaren, fyra i Orsi Magnelli. Tio starter som treåring, elva som fyraåring.
Det var väl snarare så att det fanns något i kroppen som inte tålde tävling. Det är med hästar precis som det hos människor finns dem som inte tål idrott på hög nivå, utan får avsluta sina karriärer tidigt.
2014-04-16, 09:42 | #4 |
Speed kills
Men Stig H (Reijo ) brukar ju kunna hålla igång elithästar länge. Förmodligen var hästen skör , men kan ju vara att han hade något problem som gjorde att han snedbelastade. Vissa kan starta regelbundet år efter år, ex Face the Evil 25 starter om året - startat regelbundet 2 -12 års ålder. Andra hästar har inte den hållbarheten, eller har otur och drar på sig skador som sedan förföljer dom, liknande händer väl idrottsmän Christian O Kallur . |
|
|