|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2014-03-12, 17:04 | #1 |
v86 statistik jens sjödén
Jens Sjödén, författare till Statistikbibeln V75, bjuder här på en genomgång av ondagens V86-omgång på Solvalla.
Att man så snabbt tappade 10 miljoner i omsättning kan inte ses som positivt. Samtidigt var det ändå +36% jämfört med sista veckan innan TV-sändingarna nystartade. ”Det blir normalt bara en skräll på V86. Denna bör komma i V86-3, V86-6 eller V86-8. Övriga lopp ska alla gå att lösa på ett fåtal streck. Det finns inga lika säkra spikar som förra veckan, ändå kan man kräva att minst två favoriter segrar. Normalt blir det tre-fyra.” Så avslutade jag förra veckan, och det visade sig stämma förbluffande bra. Den enda ”riktiga” skrällen, 10:e-rankade 2%-aren Maja Utca, dök upp i V86-3. Den näst största skrällen, Lord Capar (rank 6, 9%), kom i V86-8. Och i V86-6 kom den tredje mest ”svårfunna” vinnaren, en tredjehandare spelad till 11%. Alla andra vinnare var rankade 1-2, varav tre var favoriter. Sådär fantastiskt klockrent stämmer det förstås inte alltid. Utdelningen på knappt 18 tusen var något av en besvikelse, tydligen hade många tänkt som jag. Annars har rader med tämligen identiska svårighetsgrader betalat runt halvmiljonen. V86 brukar betala överutdelningar, men inte nu. Om man hade fått se den numera hemlighållna streckfördelningen hade man kunnat räkna på det lite bättre. T ex kan man nu i efterhand se, att V86-8 var helt extremt streckat. Vinnande Lord Capar var bara 6:e-handsfavorit – ändå fanns han på 51% av systemen! Av de kvarvarande alltså. Då kan man sluta sig till att han fanns på en ÄNNU högre andel av alla system. En så konstig streckfördelning har jag aldrig sett, med sex hästar över 50%. Hade jag känt till den på förhand hade jag spelat annorlunda (förmodligen spikat I Saw You och förlorat, men ändå). Trist att man nu ger ut mindre information än tidigare. Det kan omöjligt vara en omsättningshöjande faktor. En sjättehandare som vinner till 4.82 är inte lika unikt, men sällsynt. Värmningar är inte alltid av godo – hästen värmde toppbra och det förklarar oddset (dessutom är spelare benägna att överspela skrällrankade i slutet av streckspelen). Inte så roligt för oss som var inne på hästen redan från början. När spelet öppnade i morse var det omsatt 1.81 miljoner. Det är ett tapp på ca 8% jämfört med samma tidpunkt förra veckan, vilket indikerar att dagens omsättning stannar kring 18.5 miljoner. V86-1: Autostart, lång distans Den långa distansen skrämmer många från att anmäla. Det finns förstås ingen statistik över liknande lopp, men det behövs inte heller. 4 Labero Broline (71%) tävlar bara mot sig själv. Och det kan vara dags för Adielsson att sätta dit en V86-favorit. Fem försök i år har resulterat i noll segrar. V86-2: Autostart, kort distans, 10-hästarslopp [sidan 8] 5 Chapeau (45%) har ännu inte tillgodoräknats den knappa miljon han sprang in då han vann tyska derbyt ifjol. Det är naturligtvis tacksamt; på grund av det har han kunnat tävla och vinna i Silver på V75 på slutet, och han får starta i detta lopp som är stängt vid 1.4 miljoner, fastän han tjänat ca 2.3. Med någon form av normalt löpningsförlopp är han egentligen skyldig att vinna ett sådant här lopp. Stefan Melander har tre av motbuden. Det finns frågetecken kring stallformen, man har bara tagit en seger de senaste 43 loppen. Då till 2.40 i odds i ett lopp för ”hästar som inte segrat”… Åtta andrapris har det dock blivit under samma period, snart trillar det väl in en seger igen. 4 Food Money (3%) är en intressant häst. Vid sin första seger svarade han för den största skräll jag upplevt inom travet. Med bara 5 000 insprunget, gick han ut i ett fint lopp med 100 000 i förstapris, mot ett flertal meriterade guldhästar. Bland annat finner man BWL Champion, Lord Capar och Braås Palema (alla aktuella inom V75 de senaste veckorna) i det slagna fältet. De allra närmast slagna var Rakas (4.7 milj) och I Won’t Dance (6.2 milj). Något liknande kan inte ha inträffat tidigare? I unikhet är det jämförbart med när Mack Lobell vann Elitloppet – som fyraåring! En sådan sak som bara inträffar en gång under en livstid. Food Money följde upp med att vinna två lopp motsvarande enkla silverdivisioner. Nu är han tillbaka efter vila. Det här är en galet mycket enklare uppgift än den han hade vid maidensegern. Chapeau är ingenting jämfört med de han besegrat innan. Och nu är det äntligen kort distans igen – som vid skrällsegern. Därtill visar statistiken, att spår 4 är vinstlotten i sådana här lopp. När det bara är tio startande, är det mer framgångsrikt än det annars så överlägsna femtespåret. Jag tycker den här är tävlingsdagens mest intressanta och kommer att spika. Visst kan det hända att han är chanslös, att blixten inte slår ned två gånger på samma ställe. Men 3%, i relation till att han är ”klar” om han presterar som förra gången..! Jag tror för övrigt att vinnarodds och spelprocent inte kommer att korrelera för den här hästen. V86-3: Lopp med ett tillägg, stolopp, medeldistans. Struken: 10 Det här är ett ”V75-lopp” och jag citerar några rader ur Statistikbibeln V75: ”Spåren 2, 4 och 5 brukar kallas för ”snäva” spår. Det verkar vara svårare att infria favoritskap från sådana: På start har 5 av 31 lyckats – 16%. För tilläggsfavoriterna är motsvarande siffra 4/26 = 15%. Snittet för resterande favoriter är 61/167 = 37%. De snäva spåren förefaller att åtminstone halvera infriandechansen.” Citatet är aktuellt, eftersom de tre hästar som slåss om favoritskapet är just de med spåren 2, 4 och 5 på start. Sedan vet man också, att stolopp med tillägg är särskilt skrällgenererande. I en i övrigt lätt omgång får man nog hoppas på att favoriterna kommer bort här, det är sannolikt dessutom. Efter favorittrion finner man 11 Lina Liv (7%), 3 Marnie Jubb (7%) och 1 Ave Maria (5%). Man kan finna plusfaktorer kring alla dessa tre. Det är riktigt god chans att vinnaren återfinns i den trion. Men visst kan man fortsätta gardera om man har råd! 7, 14 och 15 har vardera 3% spel på sig och chanserna är i alla fall inte sämre. V86-4: Autostart, medeldistans, 12-hästarslopp i låg klass [sidan 32] 9 Vernin Starlight (34%) måste vara en av omgångens sämsta favoriter. Visst vann han senast, men det var inte alls imponerande och i mycket enklare gäng (bara fyraåriga och max 215’). Nu möter han äldre hästar med bättre meriter från uselt läge. Grundchansen för favoriter i sådana här lopp ligger runt normala 3/10, men från spår 9 infriar bara 1/10. Statistiken pekar på att det här ska vara ett av omgångens öppnaste lopp. V86-5: Autostart, medeldistans, 15-hästarslopp Statistik för lopp med 15 hästar bakom bil och s k ”spårtrappa” är än så länge närmast obefintlig. Det normalt bästa 5:e-spåret borde dock vara extra gynnat under omständigheterna. 5 Trailing Edge (67%) råder det spetsgaranti för, då loppet blev ojämnt och alla dessa statister på övriga framspår lär släppa. Favoriten är ändå inte att lita på, och kommer från en sämre prestation. Det kan motivera gardering, då han är spelad så hårt att det nästan tangerar maxchansen en favorit kan ha. Riktigt så bra är det inte rimligt att tro att det kan vara. Generellt överspelas favoriter på V86 med en faktor 1.25 ungefär. I det här fallet skulle det innebära, att den verkliga favoritchansen är 67% / 1.25, dvs precis över 50/50 bara. Det förefaller mer rimligt. På den noteringen kan han naturligtvis vara en spik för den som spelar med liten plånbok; då det mest sannolika ändå är att favoriten segrar. Våren 2008, för sex år sedan, tog 15 Lord Rocket (5%) sin första seger. Då var han tre år och vann ett medeldistanslopp. Sedan dess har det blivit ytterligare 12 segrar – alla över kort distans. Men jag har inte glömt hur fint han presterade över medeldistans i en silverfinal näst senast. Efter en hopplös löpning slutade han trea och slog närmast Chapeau (storfavorit i V86-2). Nu är läget sämre, men motståndet kolossalt mycket enklare. Han har haft en hel del otur på V75, han är värd att få en revansch på V86. Till 5% är han spelvärd också. För övrigt tror jag att 8 Kricken CD (4%) slutar trea här. Med bara tre hästar i loppet med potential att sluta etta-tvåa så blir trion lättlöst på sex rader om jag är rätt ute. Ändå tveksamt om det blir något vidare odds då loppet är så ojämnt. V86-6: Lopp med ett tillägg, medeldistans, stolopp [sidan 89] Fyraåriga mot femåriga är en ovanlig proposition. Man slår ihop två årgångslopp till ett och hoppas naturligtvis på fullt fält, 15 startande. Men det körs alldeles för många årgångslopp och hästarna räcker inte till. Att man inte anmäler fler femåriga kan jag förstå, de har ju en hopplös uppgift. Med runt 400’ intjänat ska de ta 20 meter på hästar som sprungit in lika mycket, eller mer – upp till 1.3 miljoner! Det är naturligtvis inte möjligt. Att inte fler fyraåringar anmäls till en så gynnsam proposition kan tyckas märkligt, men det finns inte tillräckligt med hästar helt enkelt. De har så oerhört många andra starttillfällen. 1 Denim Boko (40%) blir favorit med all rätt. Inte nog med att hon sprungit in överlägset mest, 1.3 miljoner (näst bäst har 0.5), hon hade supertur och vann spårlotten dessutom. I praktiken har hon bara fem motståndare, då de på tillägg har det hopplöst. Eller, hon har bara en – sig själv. Frågan är förstås hur formen är, men det har gått bra för Per Nordström på slutet. I de sex senaste starterna i Sverige har det blivit 4 segrar och 2 andrapris, så stallformen är det knappast något fel på. V86-7: Klass I, autostart, medeldistans Ett ”V75-lopp” igen som det finns gedigen statistik kring. Det första jag reagerar för, är att 3 Fast Pay (18%) är så mycket spelad. I ett jämnt lopp tycker jag han har en av de svagaste vinstchanserna. Spåret är ett tydligt minus och hästen vinner ju ”aldrig”. Två vinster och 15 gånger tvåa-trea är knappast en slump. Han har inte ens vunnit de billigare loppen på slutet. Hårt inne på pengar också. Överspelas på Bergh! 4 Bearhawaii (39%) är klar favorit men jag litar inte på honom heller. Bra spår som markant ökar infriandechansen, men knepig och har ”bara” 3 segrar på 24 starter. Hästen ska gå barfota nu – normalt ett plus, men Guiden Express påminner om, att hästen galopperat 7 gånger av 8 på den balansen… Statistiken visar att påfallande många vinnare i sådana här lopp rankas 8-11 av Spelarna. Då jag inte litar på favoriten, och omgången i övrigt innehåller flera spikförslag, ser jag det här loppet som ett helgarderingsobjekt. V86-8: Autostart, lång distans, 10-hästarslopp. Strukna: 10, 12 [sidan 56] 15 sådana här lopp har avgjorts tidigare. 9 har vunnits av favoriten, det gör 60%. Ingen har vunnit från spår 10, ändå har jag svårt att komma ifrån 11 Wannabe Kemp (17%). Han såg ut att gå mot överlägsen seger i tuffare gäng senast, men fick till slut ge sig mot Lord Capar. Det finns ingen motståndare av den kalibern här, tvärtom går han ned i klass. Det var första gången Björn Goop förlorade med hästen, innan hade de tre raka tillsammans. Det är egentligen ett skolexempel på feltänk att spika den man tycker är bästa hästen då den startar med minusförutsättningar mot sämre motstånd. De allra flesta gånger, vinner då istället en sämre häst som får ett finare löpningsförlopp. Här är det inte säkert att stallkamraten och favoriten 6 Finish Future (35%) får en gynnsam löpning från sitt vingelläge. Det är klart han kan vinna och jag får skylla mig själv som går ”mot statistiken”. Men jag tycker det är lite klasskillnad stallkamraterna emellan och resten av motståndarna skrämmer inte alls. Provar med chansspik. Och spricker man på att en favorit vinner, kan man åtminstone trösta sig med att man inte förlorar några större pengar. Det kan bli riktigt låg utdelning idag, om omgången avslutas med en favoritseger. Det lär ha blivit en och annan tidigare… Avslutningsvis en liten systemidé: 4 Labero Broline 4 Food Money 1 3 11 1 2 5 6 7 9 11 12 5 12 15 1 Denim Boko Alla 11 Wannabe Kemp 216 kr kostar det där. Det stannar vid 72 kr om man väljer att spika jättefavoriten i V86-5. Störst sprickrisk, med marginal, är det förstås i V86-2. 97% risk tror spelarkollektivet. Men det är en på pappret lättlöst omgång, om man byter spik till 5 Chapeau blir utdelningspotentialen så pass låg att man bör överväga V8-alternativet. För övrigt har det inte blivit 6-rättsjackpot på V86-spelet sedan i juli! V86-2 är något av ett nyckellopp, med favoritseger där ligger en sådan jackpot nära till hands idag. Hursomhelst, lycka till med spelbesluten! /Jens Sjödén Mail: [email protected] Jens Sjödén ger ut Statistikbibeln V75, samt även Solvallabibeln V86. |
|
2014-03-12, 23:14 | #2 |
Ett tydligt exempel på att man måste sålla ganska rejält i det Jens skriver ser man när han tror att bara för att Lord Capar var streckad på runt 50% av kvarvarande system inför V86-8 förra veckan så borde den ha varit streckad på än ännu större andel av alla inlämnade system.
Så är det naturligtvis inte eftersom skrällar i sista avdelningen alltid är streckade på en större del av de kvarvarande systemen om det har varit "lätt" innan. Dvs folk sitter med garderingar kvar. Det har mycket lite att göra med vilken andel hästarna fanns med på räknat på samtliga system. För att vara så statistisk bevandrad som han är, så är en del av hans resonemang mycket ihåliga. Att han blev besviken på förra veckans utdelningar har jag såklart förståelse för. Men han överdriver ganska rejält med avseende på förväntad utdelning. Insatsfördelningen pekar på en utdelning runt 130k och om jämförbara rader har gett en halv miljon så var det i såna fall rejält överbetalt de ggr:na och knappast normalt det heller.
2014-03-13, 08:34 | #3 | |
Citat:
2014-03-13, 10:21 | #4 |
Jag tror att Jens statistik över antalet system etc blev ganska fucked upp av de massiva mångkupongspelen från utlandet som kunde dunka in flera miljoner system. Sedan är väl Jens styrka egentligen inte matematisk statistik, utan sannolikhetslära baserad på statistisk utfall. Det är egentligen två ganska olika områden inom matematikens värld.
2014-03-13, 10:28 | #5 | |
Citat:
Får såklart ca 40k nu jag med. Varför det blev 130k när jag knappade in raden igår vet jag inte. Måste ha blivit något vingel med spelinfot. HPT krånglar och kraschar lite nu och då när jag öppnar historiska spelfiler och rensar systemen/uppdaterar spelinfon.
2014-03-13, 10:30 | #6 | |
Citat:
För att uttrycka det milt så kan man säga att han blandar och ger!
2014-03-13, 10:37 | #7 |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8326Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Jens är en tomte, som tror att siffror avgör loppen.
Oavsett vilken häst som står på spår 5, oavsett vilken kusk som kör den, blir det helt plötsligt en bra spik i hans förvirrade värld. Som igår när ärketomten tyckte Food Money var en kanonspik. ALLA fattade att den var 100% chanslös, utom TOMTEN
2014-03-13, 10:46 | #8 | |
Citat:
2014-03-13, 11:15 | #9 | |
Citat:
Sen gick ju faktiskt Jens emot sin statistik igår. Så här skrev han om Wannabe Kemp: "15 sådana här lopp har avgjorts tidigare. 9 har vunnits av favoriten, det gör 60%. Ingen har vunnit från spår 10, ändå har jag svårt att komma ifrån 11 Wannabe Kemp (17%). Han såg ut att gå mot överlägsen seger i tuffare gäng senast, men fick till slut ge sig mot Lord Capar. Det finns ingen motståndare av den kalibern här, tvärtom går han ned i klass. Det var första gången Björn Goop förlorade med hästen, innan hade de tre raka tillsammans. Det är egentligen ett skolexempel på feltänk att spika den man tycker är bästa hästen då den startar med minusförutsättningar mot sämre motstånd. De allra flesta gånger, vinner då istället en sämre häst som får ett finare löpningsförlopp. Här är det inte säkert att stallkamraten och favoriten 6 Finish Future (35%) får en gynnsam löpning från sitt vingelläge. Det är klart han kan vinna och jag får skylla mig själv som går ”mot statistiken”. Men jag tycker det är lite klasskillnad stallkamraterna emellan och resten av motståndarna skrämmer inte alls. Provar med chansspik." |
||
2014-03-13, 11:22 | #10 | |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8326Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Jag använder statistik själv, men det kan inte ersätta förnuft och kunskap.
Citat: