|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2014-03-20, 09:41 | #121 |
Ni kan diskutera det hela hur mycket ni vill men det största problemet ligger fortfarande i tillväxten av spelare. Jag är själv 26 år gammal och har spelat på trav i cirka 8 år. Spelar mer eller mindre varje dag och alla spelformer(om plånboken tillåter). I min umgängeskrets är intresset för spel likadant men är det på hästar? Kanske 1 av 10.
Så var ligger problemet? Jag är uppvuxen med föräldrar, far/morföräldrar, syskon och deras vänner som brinner och älskar trav. Det fanns där varje Lördag och på så sätt växte mitt intresse. Det går inte att locka folk till trav eller galopp heller för den delen för att det är på tok för svårt att lära sig. Du har allt från spår, kuskar, stall, distanser, olika banor, väderlek med mera att ta hänsyn till och att då få folk som spelar för kanske 200 kr i veckan att lägga det på trav är omöjligt. Jag försöker i största möjliga mån gå på Åby när det är v6 eller bättre. Mina vänner kan jag möjligen locka till banan på Olympia, Åby Stora, och andra tillfällen under våren/hösten när vädret är kanon. Men får dom inte avkastning på de spelen jag gör åt oss kommer dom aldrig tillbaka? 200 kr inträde, 100 kr för usel hambrugare(200 i restaurangen), 85 kronor för en öl. Hur fan ska det kunna bli ett roligt nöje för dom om det minst kostar 1000 kronor? Då kan dom likaväl sitta på en sportbar i stan spela 200 kr stryktips och med största sannolikhet ha bättre vinstchans? Trav är en fantastiskt sport för dom som antingen växer upp med den och sedan in i den. Men det som varken känner någon eller har någon anknytning till trav hur tusan skall du få deras intresse? Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), Fulsprit (+5), putte64 (+100), Staketkusken (+5) |
|
2014-03-20, 09:59 | #122 |
V86 Xpress som spelform är riktigt bra. Jag skulle dock vilja ha lite längre tid mellan loppen. Som JonathanH87 säger så ligger en stor del av problemet i tillväxten; att locka nya yngre personer att upptäcka sporten och spelet som sportens krydda. Nu har ju travet vuxit så det knakat för varje årtionde som gått och att det förr eller senare skulle komma ett bakslag var logiskt. Speciellt när Sverige varit och är i en deflation och vi har en extremt hög arbetslöshet. När tiderna blir bättre för vanligt folk kommer också travets intäkter att öka. Ett annat problem att lösa är att få travbanorna lönsamma och att locka folk till att besöka dem. Man kan titta på Solvalla till exempel, vilken tråkig arena när det gäller publikområdena. Att slopa inträdet har jag tjatat om i åratal, och gratis parkering och program till dem som åker ut. Det är viktigt att få folk dit till att börja med. Sedan får det inte kosta skjortan att ta med familjen och köpa lite käk, någon bira och glass till ungarna.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+3) |
|
2014-03-20, 11:03 | #123 | |
Citat:
Skapa mervärden för de som är på plats. Ex. med tävlingar där folk är fiktiva hästägare på hästarna som startar. Självklart med schyssta priser. Bjud ut kändisar på helgtrav. Låt ex. Ace Wilder få köra häst för att sedan skriva autografer. Givetvis med reklam för detta. |
||
2014-03-20, 11:12 | #124 |
Guest
|
Det första som ATG borde göra är dra en vit mållinje i banan så att alla nya spelare vet var den finns. Ingen ny spelare skulle ens fundera på att spela på ett spel där det saknas tydliga regler! Målfoton borde man kunna hämta från ATGs hemsida direkt efter loppen. Då skulle inga spekulationer om fusk heller uppstå. Varvtiderna/hästnamn borde kunna visas upp direkt på skärmen grafiskt, tekniken finns ju. Varför måste allt vara så himla hyss hyss inom travet??? Vakna ATG och gör hästsporten mer begriplig för den stora massan om ni vill ha in fler spelare. Ingen av mina kompisar spelar på hästar och om jag börjar prata om trav, så tycker de oftast jag bara babblar på en massa rappakalja som ingen förstår. En annan sak som inte heller har någon logik är ju prispengarna som hästarna får. Om första priset är 100.000kr, så inte fan ska andrapristagaren ha 50.000 osv... snarare borde andraplatsen ge 20.000kr och tredje 10.000. Annars är ju de flesta bara nöjda med andra, tredje, fjärde, femte... platser och det leder ju inte till några riktiga tävlingar där alla vill vinna!!! Det ska svida i plånboken att inte vinna!!!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+2), NicklasJ (+3), bokis29 (+5), Migge (+1), Fulsprit (+5), Staketkusken (+5) |
2014-03-20, 11:20 | #125 | |
Citat:
|
||
2014-03-20, 13:05 | #126 |
Shooter, tiderna kommer inte att bli bättre i västvärlden under överskådlig tid, såvida inte en revolution sker. Det kommer inte skapas några nya arbeten, utan arbetslöshet kommer att öka.
Hursomhaver så har du rätt i allt annat :-) |
|
2014-03-20, 13:27 | #127 | |
Citat:
Skönt att få veta var du står i frågan även om det inte var någon överraskning för mig. |
||
2014-03-20, 15:56 | #128 | |
Citat:
Lite andra saker man funderar på är väl tex om atg seriöst tror att någon frivilligt vill åka ut en onsdag till en bana och se HALVA V86.an..det är ju parodi så det skriker om det. En annan sak är väl hur man kan lägga 3 lopp med 7 startande hästar i inom V86, vet hur många som helst som tappade lusten bara dom såg listorna för gårdagens V86.a. Känns lite märkligt att V65.an som är efter V86 är proppfull med hästar men huvudspelet V86 kan dom knappt få ihop hästar till, jag tror att atg har missuppfattat det hela när det kommer till spelvänliga omgångar eller bra travsport. Lägg där till hur dom har misslyckats med siten Tillsammans där dom vägrar tillåta spel på andra spelformer än V75 och inlämning på fil lär inte vara möjligt än på 2-3 år trots att dom har den perfekta grunden att massdubbla sin omsättning dagligen på alla spelformer via Tillsammans så bryr dom sig inte. Sedan lever vi i 2014 så jag förstår inte problemet med att trycka upp en klar och tydlig bild efter målgång på målfotot i atg-live eller i tv efter VARJE lopp. Tror atg håller på att slå i dom sista spikarna i sin egen kista, någon annan förklaring kan jag inte se.
Travstatistiken sjöar cash hos V75 Pensionskassan: To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Senast redigerad av sandro den 2014-03-20 klockan 15:58. |
||
2014-03-20, 18:43 | #129 |
Guest
|
Tänkte lite på det där, varför det var så få hästar i vissa lopp. Kan det ha med 10miljoners garantin för en ensam vinnare att göra månne? 19 Mars var sista gången som garantin utlovades.
|
2014-03-20, 19:24 | #130 |
Jag tror det har mer att göra med att man skriver ut treåringslopp tidigt på säsongen. För kulltopparna gäller E3, Kriteriet och Breeders Crown, då går det inte an att hålla på och kuta runt så här års, det blir inget kvar av dem då. De skall ju helst tåla en fyraårssäsong också. När sedan både Jägersro och Solvalla skriver ut gulddivisionslopp mitt i veckan så blir det lite får lite hästar för att fylla upp de loppen.
2014-03-20, 19:53 | #131 | |
Citat:
Det land som kommer bli nästa att falla under revolution, i Europa, är Sverige... Inbördeskrig är oundvikligt i Sverige - inom en framtid på 20 år så är vi där, tragiskt nog...
2014-03-20, 20:39 | #132 | |
Citat:
Ekonomisk tillväxt är en nyckelfaktor för att hålla uppror och självständighetsiver på mattan. Hela EU är ett stort sådant projekt där alla skall förstå att man har mer nytta av varandra än genom att förgöra varandra. Vi ser också inom travet att så länge alla siffror pekade uppåt var det inte så höga stämmor i klagokören, men nu är det ständigt ett jädra gnällande.
2014-03-21, 00:03 | #133 |
För att inte tala om USA,där 100 miljoner invånare får matkuponger av staten, arbetslösheten högre än på 30talet.
Lönerna lägre än på 30-talet. Obamacare har höjt kostnaderna för läkarvård med 50% De enda jobb som skapats sistlidna 10 åren är säkerhetstjänst samt yrkesmilitärer. |
|
2014-03-21, 10:47 | #134 | |
Citat:
Några exempel på saker som kan göras bättre: - Deltagarna kan vid defileringen presenteras med startnummer, hästens namn, tränarens namn och kuskens namn (blir det mer kommer det tyvärr bli för långt). Jag tycker det är rimligt att man som publik blir presenterad för de som skall tävla. Om det betyder att man får spela en minut mindre av någon schlagerdänga i högtalarna är det en stor vinst för mänskligheten. - Berätta vad som är banrekord och svenskt rekord för loppet man skall köra, och skapa en lite mer sportslig spänning också. - Vid omstart är det viktigt att någon faktiskt kan förklara varför det blev omstart. Gärna med starten i repris på storbildsskärm och verktyg för att peka och förklara vad den illa ledda volten bestod av, varför man betraktade det som en störning, vem som var över startlinjen etc. Märk gärna ut startlinjen bättre. - Låt måldomaren efter en trumvirvel träda fram i strålkastarljuset och förkunna resultatet följt av en trumpetfanfar. Lite show men ack så betydelsefullt för att skapa känslan av att man bevistar en tävling och inte en komplicerad lottodragning. Man får gärna hinna ta fram den slutliga tiden också, så man vet om det är banrekord, svenskt rekord eller kanske "bara" nytt rekord för hästen. Har det gjorts en bra prestation skall det lyftas fram. - Travet är en kommersiell verksamhet. Spela upp en 30-sekunders film från uppfödaren av vinnande häst där man snabbt presenterar sig och berättar varför denne fött upp en så fin häst, och var man kan köpa fler. Låt tränaren av vinnande häst göra likadant, men med utgångspunkt från träningen. Det får gärna gå ut i ATG Live också. - Man bör fundera lite över hur man vill bli firad som en i kretsen runt en häst. Det är många som haft del i framgången, och som naturligtvis skall få en uppmuntran när den häst man varit med och tagit fram vinner. Det kanske räcker med ett diplom om man vinner ett P21-lopp för att det inte skall bli inflation i hederspriser, men det finns aktiva som håller de där segrarna mycket högt och naturligtvis skall ha något att titta på och minnas. Prisutdelningen är för övrigt en del av tävlingsmomentet, och innan den är klar så presenteras inga odds, utdelningar och värden. - Det här med hur startlinjer, mållinjer, tempo och placeringar under loppets gång presenteras behöver man göra mycket mer med. Bland alla projekt så borde man väl kunna installera någon form av transpondersystem på en bana i alla fall och se hur det faller ut. Jag tror att spelarna själva vill se hur ens spelobjekt är placerade istället för att lita till halvdassiga bilder och en hummande referent som har fokus på något annat. - Sedan behöver banorna naturligtvis fundera över om "dagens husman" för hundra spänn eller en trerättersmeny för 500 spänn är något som lockar unga människor till travet. Kanske är en hundrakronorsbuffé med taco, american BBQ eller grekiskt tema roligare. Jag är tveksam till om billig öl är ett bra sätt att locka besökare, men den behöver inte kosta mer på travbanan än den kostar på O'Learys. - Om man vill locka familjer med barn till tävlingarna så är det bra med alkoholfria familjesektioner på läktaren, och barnvänlig snabbmat för rimliga priser. Korv och bröd eller en stor bulle med en festis för 20-25kr eller kanske en banan för en femma. Toaletter med skötbord för de minsta. Kanske ett lekområde för barnen där man som vuxen kan ha uppsikt över dem och kunna följa med i vad som händer på banan. - Betalar man 200 spänn i inträde (som kanske är rimligt när storlopp står på programmet) vill man också sitta riktigt bra i en trevlig miljö där man både hör och ser över banan. Sitter man i egen campingstol under ett paraply bör inträdet vara betydligt lägre, kanske fritt. Banorna har rätt länge pekat på sina förhållandevis låga entréavgifter men samtidigt glömt bort att man ändå vill ha något för de pengar man betalar. I synnerhet om man kan se allt gratis eller för en spotstyver hemma i soffan. Summa sammarum, jag tror att mer sport och lite elementär kundservice är lösningen för att få fler yngre att tycka trav är trevligt.
2014-03-21, 11:02 | #135 |
Var på Åby igår och även fast vi här har diskuterat just express vill jag ändå lyfta upp 3 punkter som är så fruktansvärt katastrofalt dåliga så att det inte finns.
1. Informationen på banorna kontra live'n är katastrofala. Orkar inte släpa med mig min laptop. Då kan jag lika väl stanna hemma. 2. Hann knappt spela igår. 2 kassor öppna vilket ledde till att flera missade framförallt DD. Även det under all kritik. Hemma kan jag spela 5 sekunder innan start. 3. Återigen priserna. Nu har jag hästägarkort men 72 för en stor stark? Kom igen. Jag vill dricka 3-4 öl under en V64 omgång. Upplevelsen är bedrövlig, nu var sporten kass igår men jag älskar travet. Sen tycker jag på allvar man skall diskutera huruvida man skall köra 364 dagar om året? Jag har i alla avseenden i livet förespråkat kvalitet före kvantitet. Borde kanske ta sig en funderare inom travet med? Hellre välfyllda och bra lopp varannan vecka på Åby en som igår lopp 2. 5 hästar över 2 volter med Goldomaster spelade till 1.30. Mr.Pellegrino spelad till 1.17 i v64-1. Sporten är inte bra alltså..... |
|
|