Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-02-26, 20:47   #1

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Xpress = katastrof för spelet

Man höll uppe omsättningen på V86 med hjälp av jackpot, fetvinst och massiv marknadsföring.

Men vad hände med de andra spelen?

DD omsatte för en vecka sedan på Solvalla 6,2Mkr. Idag blev det 4,7Mkr. -25%

V4 omsatte för en vecka sedan på Solvalla 0,9Mkr, idag blev det 0,65Mkr -27%

V5 omsatte för en vecka sedan på Solvalla 1,15Mkr, idag blev det 0,5Mkr -56%

V/P/T ser ut att något så när försvara siffrorna, även om man säkert hoppats på en ökning med TV-sändning.

Trion kanske kan öka eftersom det körs i alla lopp, men det är ganska dålig omsättning i många lopp.

V65 är ju en ny spelform som kommer förbättra spelnettot, men det behövs sannerligen eftersom man har prispengar och personal på två banor att betala med det här upplägget.

Jag tror man är MYCKET besviken på ATG efter den här kvällen, även om man redan har pressmeddelandena klara där man pratar om succé...
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 20:51   #2

Rickarts avatar

Reg.datum: mar 2013
Sharp$: 2592
Standard

så dom har tappat lite drygt 2 miljoner på övriga streckspel men vunnit 15 på v86?
Ja, någon kommer få kicken...
En del travmänniskor kommer dö bitterdöden med sitt jävla gnäll, jag älskade detta koncept och kommer köra hårt på det framöver...
Glöm inte att rkna med V65 express som följer direkt på v86 heller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!
sherwyn (+100), Freeze74 (+10)
Rickart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 20:54   #3

Rickarts avatar

Standard

Dom hoppades f.ö på 25 miljoner i omsättning på V86, sa dom...
Gammal 2014-02-26, 20:57   #4

Viroids avatar

Standard

V65 gav hela 1,2Mkr i omsättning.

De två första veckorna man premiärkörde V86 omsatte man 34 respektive 37Mkr med en reklamkampanj liknande den vi har sett nu. Är 30Mkr då bra? Vad kommer det vara om ett halvår? 12Mkr?
Gammal 2014-02-26, 20:59   #5

Rickarts avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
V65 gav hela 1,2Mkr i omsättning.

De två första veckorna man premiärkörde V86 omsatte man 34 respektive 37Mkr med en reklamkampanj liknande den vi har sett nu. Är 30Mkr då bra? Vad kommer det vara om ett halvår? 12Mkr?
V65 omsatte MER än dom tappade på V4 och V5 tillsammans...

Vad hade vart bättre än xpress för spelet då?
Gammal 2014-02-26, 21:00   #6

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Det var dessutom Jackpott och som redan sagts en massiv reklamkampanj före...

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 21:07   #7

Rickarts avatar

Standard

Omsätting V4/V5/V86 förra veckan var då alltså ca 23 miljoner

Omsättningen xpress-onsdag, ca 36 miljoner, ja, någon på ATG lär sitta i tortyrkällaren och mista armar för denna katastrof...
Gammal 2014-02-26, 21:09   #8

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rickart Visa inlägg
V65 omsatte MER än dom tappade på V4 och V5 tillsammans...

Vad hade vart bättre än xpress för spelet då?
Ja, V65 tog tillbaka en del, men de har TVÅ banors personal + dubbla TV-team att betala. You do the math...

Jag hade hellre sett att man försökt köra Xpress på EN bana istället för två. Kört 4 avdelningar med 15 min mellan varje start (=c:a 48min från start till målgång i avd 4). Sedan en halvtimmes paus, och så 4 avdelningar till i samma tempo. Blir i längd ungefär som en fotboll/hockeymatch, ger lite mer tid för spelarna mellan loppen, drar mycket mindre resurser.
Gammal 2014-02-26, 21:22   #9

Rickarts avatar

Standard

Citat:
Ja, V65 tog tillbaka en del, men de har TVÅ banors personal + dubbla TV-team att betala. You do the math...

Jag hade hellre sett att man försökt köra Xpress på EN bana istället för två. Kört 4 avdelningar med 15 min mellan varje start (=c:a 48min från start till målgång i avd 4). Sedan en halvtimmes paus, och så 4 avdelningar till i samma tempo. Blir i längd ungefär som en fotboll/hockeymatch, ger lite mer tid för spelarna mellan loppen, drar mycket mindre resurser.
Du vet om att det går många fler lopp idag än förra onsdagen va? Fler lopp med V/P osv på... Räkna på hela matten och presentera en teori istället för att lyfta ut bitar du tycker passar din tes.
Som jag sa, jag tycker detta var ett väldigt piggt initiativ och jag tror många håller med mig, passar TV-TV perfekt, behöver inte betala en massa extra TV-tid som förr med V86. Mycket matte finns det att räkna på
OSV OSV BLA BLA
Gammal 2014-02-26, 21:24   #10

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8326

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Det blev för många överlappande spelformer
V4, V86, V5, DD, V65, V3 + alla andra spelformer.
Alla gick visserligen inte samtidigt, men många var dom
DD på 2 olika banor är hål i huvudet, det kommer de nog snart på.

Citat:
Man höll uppe omsättningen på V86 med hjälp av jackpot, fetvinst och massiv marknadsföring.

Men vad hände med de andra spelen?

DD omsatte för en vecka sedan på Solvalla 6,2Mkr. Idag blev det 4,7Mkr. -25%

V4 omsatte för en vecka sedan på Solvalla 0,9Mkr, idag blev det 0,65Mkr -27%

V5 omsatte för en vecka sedan på Solvalla 1,15Mkr, idag blev det 0,5Mkr -56%

V/P/T ser ut att något så när försvara siffrorna, även om man säkert hoppats på en ökning med TV-sändning.

Trion kanske kan öka eftersom det körs i alla lopp, men det är ganska dålig omsättning i många lopp.

V65 är ju en ny spelform som kommer förbättra spelnettot, men det behövs sannerligen eftersom man har prispengar och personal på två banor att betala med det här upplägget.

Jag tror man är MYCKET besviken på ATG efter den här kvällen, även om man redan har pressmeddelandena klara där man pratar om succé...
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 21:39   #11

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rickart Visa inlägg
Du vet om att det går många fler lopp idag än förra onsdagen va? Fler lopp med V/P osv på... Räkna på hela matten och presentera en teori istället för att lyfta ut bitar du tycker passar din tes.
Som jag sa, jag tycker detta var ett väldigt piggt initiativ och jag tror många håller med mig, passar TV-TV perfekt, behöver inte betala en massa extra TV-tid som förr med V86. Mycket matte finns det att räkna på
OSV OSV BLA BLA
Ja, det är fler lopp man kör, det är ju två tävlingsdagar man bränner av. Du kan ju jämföra Åbys V64 på torsdagar med vad man omsatte på V65 ikväll om du vill...

Jag GILLAR verkligen att man lyckas klara av en V86 på runt 90 minuter, men man har gjort de här förändringarna för att spelet skulle öka. Då kan man inte tappa stort på en del ganska väsentliga spelformer. Det här måste ATG försöka få ordning på, annars kommer man inte klara av att öka spelet på onsdagarna sett över ett helt år. Kanske kan man ge spelarna fem minuter extra inför DD? Kanske var det inte så smart att starta V4 i Solvallas lopp 1? Kanske blir det bättre omsättning med färre streckspel som överlappar varandra?
Gammal 2014-02-26, 21:48   #12

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Blir man så splittrad att man inte hinner tänka igenom systemen ordentligt innan de ska lämnas in så hoppar man över spelformen.

Citat:
Ja, det är fler lopp man kör, det är ju två tävlingsdagar man bränner av. Du kan ju jämföra Åbys V64 på torsdagar med vad man omsatte på V65 ikväll om du vill...

Jag GILLAR verkligen att man lyckas klara av en V86 på runt 90 minuter, men man har gjort de här förändringarna för att spelet skulle öka. Då kan man inte tappa stort på en del ganska väsentliga spelformer. Det här måste ATG försöka få ordning på, annars kommer man inte klara av att öka spelet på onsdagarna sett över ett helt år. Kanske kan man ge spelarna fem minuter extra inför DD? Kanske var det inte så smart att starta V4 i Solvallas lopp 1? Kanske blir det bättre omsättning med färre streckspel som överlappar varandra?
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 22:02   #13

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

Överhuvudtaget blir det för många spelformer.Men ATG föredrar att ha omsättning på Vspelen framför DD och vp, enär skatten är högre. Bättre lönsamhet.
Men intressant nästa vecka då endast fetvinst kvarstår, och den tror jag inte lockar speciellt hårt. Jämför med stryktipset, dom ökade tack vare sänkt skatt, men jackpoten gynnar bara supersyndikaten.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5)
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 22:18   #14
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Det här var det bästa som har hänt hos ATG på väldigt länge. Att det ska ta sån tid och ändra från stenålder till modernt! Snabbt ska det gå och folk vänjer sig. Bättre planering av spelarna är det enda som behövs. Jag hade i alla fall en Succé kväll med spelet.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 22:23   #15

Reg.datum: jan 2014
Sharp$: 61
Standard

Tycker också om effektiviteten även om jag mest tittade idag. Men som jag fattar det så är det mer prat om dålig omsättning och siffror, och det är ju en annan femma.
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 22:26   #16

Viroids avatar

Standard

Förra veckan omsatte man på Solvalla på 11 lopp 15,5Mkr exkl V86. (V5, V4, V3, DD, Trio, Tvilling, Plats & Vinnare). 1,4Mkr i extraspel per lopp

Denna veckan omsatte omsatte man på Solvalla och Åby tillsammans med 16 lopp 17,4Mkr på alla spelformer exkl V86. 1,1Mkr i extraspel per lopp.

Spelarna hann inte med, de kompletterande spelformerna hann man inte lyfta fram.
Gammal 2014-02-26, 22:37   #17
robust
Guest

Sharp$:
Standard

För det andra så var det här det bästa som har hänt oss ombud på väldigt länge. Idag sålde jag fler andelar än jag någonsin har gjort på V75. Och klart att det gynnar ombuden som är duktiga. Blev vinst på alla mina andelsspel idag. Klart att 25kr rabatten gjorde sitt, men nu har man börjat vakna på ATG. Spelet och omsättningen kommer absolut öka, när man säljer en massa andelar med vinst till folket. De flesta som vinner återkommer ju dagen efter för fler andelar. (Alla som köpte andelar eller andra ATG spel förra veckan fick ett erbjudande på sina kvitton. Köp en V86 andel för minst 100kr så får du 25kr i rabatt).
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 22:54   #18

Reg.datum: maj 2011
Sharp$: 2502
Standard

Jag sågar längs med fotknölarna. Dåligt ljud på åby travet. Jag sätter stora ???? Lite publik på plats ochså. Ingen stämning.
dumle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 23:06   #19

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dumle Visa inlägg
Jag sågar längs med fotknölarna. Dåligt ljud på åby travet. Jag sätter stora ???? Lite publik på plats ochså. Ingen stämning.
Det lär knappast bli bättre live, bara på tv och på nätet.
Fler kommer garanterat stanna hemma nu.
Gammal 2014-02-26, 23:22   #20

sirlarssons avatar

Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 2741
Standard

Sen hör det väl till att det är lite negativ angående något nytt? Jag är tex ALLTID negativ till nya uppdateringar på iphonen tex, nytt är alltid lite bökigt och man känner sig lite förvirrad i början.
sirlarsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 23:25   #21

Reg.datum: dec 2011
Sharp$: 1141
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av robust Visa inlägg
För det andra så var det här det bästa som har hänt oss ombud på väldigt länge. Idag sålde jag fler andelar än jag någonsin har gjort på V75. Och klart att det gynnar ombuden som är duktiga. Blev vinst på alla mina andelsspel idag. Klart att 25kr rabatten gjorde sitt, men nu har man börjat vakna på ATG. Spelet och omsättningen kommer absolut öka, när man säljer en massa andelar med vinst till folket. De flesta som vinner återkommer ju dagen efter för fler andelar. (Alla som köpte andelar eller andra ATG spel förra veckan fick ett erbjudande på sina kvitton. Köp en V86 andel för minst 100kr så får du 25kr i rabatt).
gallde detta aven idag runt 17.xx?
rickyfashion är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 23:28   #22

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rickyfashion Visa inlägg
gallde detta aven idag runt 17.xx?
och fick spelaren som kopte en andel 25kr tillbaka eller var det bara for ombuden?
Gammal 2014-02-26, 23:39   #23

Reg.datum: jun 2013
Sharp$: 1083
Standard

Citat:
(Alla som köpte andelar eller andra ATG spel förra veckan fick ett erbjudande på sina kvitton. Köp en V86 andel för minst 100kr så får du 25kr i rabatt).
Så vad du säger är att ATG själva ägnar sig åt det som man förnekat fanns men som man ändå har förbjudit?! Att lämna rakeback!

HAPPY DAYS ARE HERE AGAIN!
boored (+10)
almen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 00:22   #24
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Det var ett kvitto med rabatt, som du kan få om du handlar i vanliga butiker också. Typ som köp fyra om få det femte på köpet. De som inte hade kvitto, fick ingen rabatt. Ombudet tar på sig kostnaden i första steget. Därefter skickar butiken kvittot till kuponginlösen och får ersättning nån vecka efter. Och det handlar inte om några jävla rakeback i miljonklassen för en spelare.

Typ som Svenska Spel har gjort köp fyra triss och det femte på köpet. Inget konstigt med det, bara merförsäljning. Gynnar alla parter i längden.

Och för det trejde så gällde detta endast köp av ANDELAR av ombudets andelar, inte egna spel.

Senast redigerad av robust den 2014-02-27 klockan 00:26.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 01:06   #25

Standard

Citat:
Det var ett kvitto med rabatt, som du kan få om du handlar i vanliga butiker också. Typ som köp fyra om få det femte på köpet. De som inte hade kvitto, fick ingen rabatt. Ombudet tar på sig kostnaden i första steget. Därefter skickar butiken kvittot till kuponginlösen och får ersättning nån vecka efter. Och det handlar inte om några jävla rakeback i miljonklassen för en spelare.

Typ som Svenska Spel har gjort köp fyra triss och det femte på köpet. Inget konstigt med det, bara merförsäljning. Gynnar alla parter i längden.

Och för det trejde så gällde detta endast köp av ANDELAR av ombudets andelar, inte egna spel.
det var det jag var radd for, jag kopte ett andelsspel i en butik i en andel som de anordna och jag har inte fatt denna rabatt, har hort lite shady things om den butiken innan och det bara bekraftar det...
Gammal 2014-02-27, 01:23   #26

Standard

Robust,

Alla rabatter är en form av rakeback. Det är bara olika namn för i praktiken samma sak. Oavsett om det kallas rabatter på matbutiken eller rakeback i pokerrummen.

Johan Lindberg kallar det genomgående för rabatter i sitt veckobrev 7.

Och vem tror du ersätter Kuponginlösen? Tomten eller…? Och hur länge tror du tomten eller vem det nu kan vara kommer att kunna fortsätta med det? Att subventionera eller rättare sagt dopa omsättningen ytterligare.

Du har så rätt när du säger att ”det handlar inte om några jävla rakeback i miljonklassen för en spelare.” Men det kanske handlar om rakeback i miljonklassen totalt fördelat på många spelare.

Råd till rickyfashion; anmäl den butiken till ATG imorgon!
Gammal 2014-02-27, 01:29   #27

Standard

Personligen så är det stående ovationer för vrmn på alla hästar utan att störas av ATGs cheerleeders blinda spelhöjande, ser bra ut, ser bra ut, ser väldigt bra ut.
Men också den imaginära mållinjen uppskattades.
Dock är det iskallt med DD saxat mellan banorna, kör två dd, en på varje bana, en som är lopp 2-3 på bana 1 och en annan som är lopp 3-4 på bana 2.
Blir högre omsättning totalt, men lite lägre per bana. Men fördelaktigt för småspelarna.
Gammal 2014-02-27, 01:29   #28

Pilkasts avatar

Rektävling 2014

Standard

Nja, tummen ner för mig, i alla fall innan jag vant mig. Det gick alldelse för fort och jag missade ex. att lämna in DDn - ett av de spel jag alltid lämnar in annars, hade inte en tanke på detta...

Och vad ni än gör, stirra er INTE blinda på den ev. omsättningsökning som nu var - det är alltid nyhetens behag som skapar denna... Om ett halvår, högst, så är denna borta och då står man där med enbart tidsvinsten som det stora genombrottet!

Men, det är klart - det bästa som finns för ATG är oskärpta spelare!

Jaja, jag skall inte helt såga konceptet men som första intryck var det ett klart minus, för mig, i alla fall! Det vinnande i det hela kan ju inte vara att man skall kunna lägga ungarna i tid på kvällen, eller?!

Smaken är som baken!

Lillis (+25)
Gammal 2014-02-27, 01:40   #29

Standard

hm.. tror jag missuppfattat rabattgrejen, jag handla ingen andel forra veckan som robust skrev, jag handla bara andel igar och da borde butiken agerat ratt iom jag inte hade med mig nagon rabatt-kupong!
Gammal 2014-02-27, 05:23   #30

Sprites avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 8369
Standard

Jag tror tänket är väldigt enkelt och lätt med Xpress.

Detta lockar den yngre generationen där det ska gå fort och man inte vill spendera en halv dag/kväll på travbanan eller sittande framför dataskärmen. De gamla gubbarna kommer klaga men spela ändå i slutändan samtidigt som man kommer få in en del yngre som börjar spela = WIN.
Gammal 2014-02-27, 08:45   #31

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 4126

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Om det blev tapp är det ett stort nederlag. Det var ju ändå löning i förrgår för arbetande. Pensionärs pengar förra veckan.
Stall 4 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 08:58   #32
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av almen Visa inlägg
Robust,

Alla rabatter är en form av rakeback. Det är bara olika namn för i praktiken samma sak. Oavsett om det kallas rabatter på matbutiken eller rakeback i pokerrummen.

Johan Lindberg kallar det genomgående för rabatter i sitt veckobrev 7.

Och vem tror du ersätter Kuponginlösen? Tomten eller…? Och hur länge tror du tomten eller vem det nu kan vara kommer att kunna fortsätta med det? Att subventionera eller rättare sagt dopa omsättningen ytterligare.

Du har så rätt när du säger att ”det handlar inte om några jävla rakeback i miljonklassen för en spelare.” Men det kanske handlar om rakeback i miljonklassen totalt fördelat på många spelare.

Råd till rickyfashion; anmäl den butiken till ATG imorgon!
Eller så kan du se det som genialiskt marknadsföring från reklamkontot.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 09:45   #33

Viroids avatar

Standard

Citat:

Men det skulle alltså vara OK för en utländsk partner att ge 250.000kr i rabatt om man köper en andel för en miljon i deras stora system till jackpotomgången på V75, förutsatt att man också spelat en slant till V86 tidigare i veckan?

Jag förstår att man gör så här, men om ATG får göra så här måste också utländska aktörer få göra likadant.
Gammal 2014-02-27, 10:26   #34
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Citat:
Men det skulle alltså vara OK för en utländsk partner att ge 250.000kr i rabatt om man köper en andel för en miljon i deras stora system till jackpotomgången på V75, förutsatt att man också spelat en slant till V86 tidigare i veckan?

Jag förstår att man gör så här, men om ATG får göra så här måste också utländska aktörer få göra likadant.
Tycker inte om att utländska aktörer får spela hos oss med rabatt. De borde betala ATG för att FÅ spela här, istället för tvärtom.

Det är ju ett feltänk från första början av ATG. De har ju en väldigt UNIK produkt som de borde få/ta betalt för.

Senast redigerad av robust den 2014-02-27 klockan 10:30.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 11:51   #35

Reg.datum: feb 2014
Sharp$: 315
Standard

Jag tycker det var världsklass igår. I alla fall ur mitt perspektiv att se på det.

1. Grymt bra kvalité på loppen! Och det är det som är viktigast för mig.
2. Jag har inte tid att sitta 4 timmar en onsdag då trav redan tar upp allt för mycket tid.
3. Kul med variationen från olika banor då de ger möjligheten åt fler tränare att starta.
4. Också kul med något nytt då det just för fram tankeverksamheten hos oss.

Sen visst det var stressigt det håller jag med om. Dock är jag förbered på det inför nästa vecka vad gäller DD,V6,V4 med mera. Blir bättre med tiden.

Vad gäller publik kan jag inte kommentera Solvalla då jag är från Göteborg. Men Åby är öken den här årstiden och även vanligtvis ändå. Detta av flera olika anledningar som vi kan ta i en annan tråd. Men detta är inget unikt. Det är tämligen svårt att locka folk till alla travbanor undantaget v7 och eventuella storloppshelger.

Skall vi få den yngre generationen att börja spela på trav så är det kanonkoncept enligt mig.
putte64 (+10)
JonathanH87 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 14:36   #36

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanH87 Visa inlägg
Jag tycker det var världsklass igår. I alla fall ur mitt perspektiv att se på det.

1. Grymt bra kvalité på loppen! Och det är det som är viktigast för mig.
2. Jag har inte tid att sitta 4 timmar en onsdag då trav redan tar upp allt för mycket tid.
3. Kul med variationen från olika banor då de ger möjligheten åt fler tränare att starta.
4. Också kul med något nytt då det just för fram tankeverksamheten hos oss.

Sen visst det var stressigt det håller jag med om. Dock är jag förbered på det inför nästa vecka vad gäller DD,V6,V4 med mera. Blir bättre med tiden.

Vad gäller publik kan jag inte kommentera Solvalla då jag är från Göteborg. Men Åby är öken den här årstiden och även vanligtvis ändå. Detta av flera olika anledningar som vi kan ta i en annan tråd. Men detta är inget unikt. Det är tämligen svårt att locka folk till alla travbanor undantaget v7 och eventuella storloppshelger.

Skall vi få den yngre generationen att börja spela på trav så är det kanonkoncept enligt mig.
1: Bra lopp är en förutsättning. Jag tycker de skall jobba mer med att försöka få fulla lopp. Solvalla lyckades inte med det igår, och blir det då också strykningar ovanpå det så blir det ganska rumphuggna lopp.

2: Helt rätt, kortare tid är en viktig nyckel för att få spelet att utveckla sig.

3: Det är kanske kul med variationen, men det kostar rätt mycket pengar att dra igång maskineriet på varje bana och sedan inte köra en full dag. Jag tycker man skall försöka köra Xpress på en bana istället för två.

4: Nyheter är viktigt. Jag tycker inte det är orimligt att man precis som i många andra sporter har en "klocka" som visar aktuell fart senaste 100 meterna, och när de passerar 500m-markeringarna så kommer en mellantid upp. Jag vill också ha mer "show" när domarna tittar på löpningsfilmer eller målfoton där de inblandade kör fram till domartornet, och när det är klart kommer domaren ut och förkunnar resultatet i en mik. Livetrav skall skilja sig från spel på virtuella hästar i en maskin på nöjesfältet.

5: Min stora oro är att spelet på spelformerna vid sidan av V86 inte alls lyckades bra. Ett nytt sparpaket för att det här inte lyckades bra vore jobbigt och skulle sänka humöret ned till avgrundsdjupa nivåer på de aktiva. Kanske måste det inte vara över på 77 minuter, utan 90 minuter är OK? Då kan man lägga in 2-3 extra minuter inför V4/V5/DD så att spelarna hänger med.
Gammal 2014-02-27, 14:56   #37

Sharp$: 1794
Standard

Me like
spalato är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 16:04   #38

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 964
Standard

DD måste gå på en och samma bana.

Kompletterande spelformer ska INTE starta i samma lopp som huvudspelformen eller andra kompletterande spelformer.

Det enda som var riktigt bra med det "gamla onsdagskonceptet" har man lyckats hacka sönder totalt.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 16:40   #39

Sharp$: 5439
Standard

Var på Valla, det finns väl en (hel)del att slipa på.

För banpubliken kunde man "klippa bandet" med andra banan efter V86, när TV tog slut, man var redan mätt så skall man få i sig en saxad V65 också.

1a start på valla 19:15 ger ju goda möjligheter att köra 2 lopp innan, tex lopp för härliga debutanter såhär års, Monte lärlingslopp på höst vinter

själva programmet var rörigt, lopp fr 2 banor kladdig layout och ungefär som Föreningsbankens logga, en färgkladd. Fanns inte ens plats att skriva odds än mindre mellantider.

Men grunden kändes bra, lite lärotid - justeringar rutinförbättringar anpassningar etc.

Absolut värt ett försök, säkert en del som inte gillar det men det är alltid så i travets värld
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 16:41   #40

V75fahlles avatar

Reg.datum: nov 2011
Sharp$: 4944
Standard

Jag gillar konceptet med V86 xpress. Två banor gör det kul och lite klurigt = mer att fundera ut som spelare (t.ex. OS i vartannat lopp i de avd. som körs från Åby).
Allt gick snabbare och man slapp vänta så länge mellan loppen.
Man slapp höra massa mellansnack.
Nu blev det dock reklam mellan varje lopp vilket var lite jobbigt. Men det gick undan iaf.

Jag bryr mig inte så mkt om de övriga spelen, då det är V86 som är "spelet för dagen". Och då pluggar jag inför V86 innan och lämnar in tipset till det innan spelstopp.
Sen vill jag bara titta på loppen och njuta jag av sporten och då får det gärna gå snabbt. Detta var mkt bättre nu än tidigare.

På sin höjd lämnar in någon V/P / Tvilling inför något lopp. Men det hann jag med även nu. Folk ska nog bara vänja sig så ska detta nog bli bra. Att V4:an körs från lopp 1 på solvalla etc.
Gammal 2014-02-27, 16:48   #41

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Frågan är om man verkligen vill ha bra kvalité på loppen ur en anlyserande spelares synpunkt. Förstår att det är lockande för stora massan och säkert bra för omsättningen men en stor del till att v86 på Solvalla va ett sånt bra spel va ju att i de lågklassiga loppen så hade ju spelarkollektivet ingen koll alls och de hästar som tidningar/tjänster pushade för blev jätte favoriter samtidigt som hästar med bra chans blev nästintill blev ospelade. Desto högre klass på loppen desto bättre koll har kollektivet.
Migge (+1), Zniper (+4)

Senast redigerad av NicklasJ den 2014-02-27 klockan 16:51.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 20:19   #42

Sharp$: 1953
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av V75fahlle Visa inlägg
Jag gillar konceptet med V86 xpress. Två banor gör det kul och lite klurigt = mer att fundera ut som spelare (t.ex. OS i vartannat lopp i de avd. som körs från Åby).
Allt gick snabbare och man slapp vänta så länge mellan loppen.
Man slapp höra massa mellansnack.
Nu blev det dock reklam mellan varje lopp vilket var lite jobbigt. Men det gick undan iaf.

Jag bryr mig inte så mkt om de övriga spelen, då det är V86 som är "spelet för dagen". Och då pluggar jag inför V86 innan och lämnar in tipset till det innan spelstopp.
Sen vill jag bara titta på loppen och njuta jag av sporten och då får det gärna gå snabbt. Detta var mkt bättre nu än tidigare.

På sin höjd lämnar in någon V/P / Tvilling inför något lopp. Men det hann jag med även nu. Folk ska nog bara vänja sig så ska detta nog bli bra. Att V4:an körs från lopp 1 på solvalla etc.
Då kan du ju se på atgplay så kan du spola fram det som är ointressant.
pelleplutt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 22:44   #43

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Frågan är om man verkligen vill ha bra kvalité på loppen ur en anlyserande spelares synpunkt. Förstår att det är lockande för stora massan och säkert bra för omsättningen men en stor del till att v86 på Solvalla va ett sånt bra spel va ju att i de lågklassiga loppen så hade ju spelarkollektivet ingen koll alls och de hästar som tidningar/tjänster pushade för blev jätte favoriter samtidigt som hästar med bra chans blev nästintill blev ospelade. Desto högre klass på loppen desto bättre koll har kollektivet.
Ja, jag vill inte se 8 gulddivisioner med en överlägsen favorit i varje lopp, men jag vill se 12 hästar med form på startlinjen. 12 hästar med höga startpoäng, som har placerat sig bra och som kan springa nytt eget rekord om det skulle behövas. Fält där inte hälften galopperar före första kurvan, eller som är iskalla 800 kvar.

Därför kanske Solvalla får köra sina väldigt ojämna unghästlopp där man har mycket svårt att locka fulla fält utanför V86. Likadant med de snart kommande "uttagningsloppen" till Elitloppet där en handfull guldhästar möter en förhoppningsfull världsstjärna som nu skall visa Tore och Klaus att denne skall ha en Elitloppsbiljett.

Jag tror att bland dem som inte vann pengar igår på V86 så var det bestående minnet spurten som Roxy Hill levererade. Sådant gör bara hästar av god klass och i mycket god form. Det är sådana prestationer vi behöver på V86 för att det inte lika gärna skulle kunna vara lottokulor.
Gammal 2014-03-05, 19:26   #44

Viroids avatar

Standard

20,2Mkr i omsättning på V86 denna vecka, en tredjedel av förra veckans premiäryra försvann.
Gammal 2014-03-05, 19:31   #45

bftraders avatar

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 1996

Standard

Älskar Xpress. Finns ju absolut inget negativt, enligt mig. Snabbt och fint. Synd att det är så jävla svårt att sätta 8an bara.
sirlarsson (+4)
bftrader är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 20:39   #46

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2248
Standard

Citat:
20,2Mkr i omsättning på V86 denna vecka, en tredjedel av förra veckans premiäryra försvann.
Ja det var ett rejält tapp. Nu svettas det nog lite här och var.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 21:46   #47

Pilkasts avatar

Rektävling 2014

Standard

Vi som var "nyktra" nog sade ju detta direkt!!! Inget konstigt alls att när nyheyens behag gett med sig så är det inte mycket positivt, förutom för barnfamiljer... Allt i tidsenlig anda...

PK, någon...?!

Migge (+1), overpace (+5)
Gammal 2014-03-05, 22:09   #48

Viroids avatar

Standard

Man tappade 10 millar på V86, men sedan tappade man drygt en mille till på det övriga spelet idag. V4, V5 & V65 gick marginellt bättre än förra veckan, men det och lite till tappade man på DD. Eftersom det sedan inte var fulla lopp så tappade man en hel del spel på V/P/T/Trio också.

Total omsättning idag var 36,4Mkr. Det är c:a 3Mkr mer än vad Solvalla hade ensamt på sina egna V86-kvällar. Mycket skrik för lite ull, sa kärringen när hon klippte grisen.

Senast redigerad av Viroid den 2014-03-05 klockan 22:42.
Gammal 2014-03-05, 22:41   #49

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

V86-xstress. Hur många vet var de är efter åtta race? Eller lyckas hitta sina händer när de ska trycka på tangentbordet?
Migge (+1)
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 23:10   #50
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Citat:
Man tappade 10 millar på V86, men sedan tappade man drygt en mille till på det övriga spelet idag. V4, V5 & V65 gick marginellt bättre än förra veckan, men det och lite till tappade man på DD. Eftersom det sedan inte var fulla lopp så tappade man en hel del spel på V/P/T/Trio också.

Total omsättning idag var 36,4Mkr. Det är c:a 3Mkr mer än vad Solvalla hade ensamt på sina egna V86-kvällar. Mycket skrik för lite ull, sa kärringen när hon klippte grisen.
Jag kan berätta att ATG hade stora problem med sina digitalskärmar i hela Sverige under hela dagen idag. Det var många som vände in och ut när man inte kunde se V86 startlistorna i skärmarna. Antar att det var anledningen till det stora tappet idag. HELT JÄVLA VÄRDELÖST ATT ATG INTE FÅR ORDNING PÅ TEKNIKEN!!! Kan dock berätta att det är Svenska Spel som står för leverans av informationen i skärmarna och tydligen var det nån server någonstans som var kaputt! Samma sorts strul förra onsdagen... Inte lätt och sälja spel utan oddsinformation till kunderna.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 02:52   #51

Standard

Robust: Menar du i spelbutikerna?
Gammal 2014-03-06, 07:32   #52

Reg.datum: feb 2013
Sharp$: 874
Standard

Ska vi gissa på 15 miljoner nästa vecka?(i omsättning på v-86 express-skiten)
jo71sjo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 08:31   #53
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Robust: Menar du i spelbutikerna?
Precis!
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 08:41   #54
Banned

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 19213

Robfri Expertrekar
Stats: 72 - 87 - 1
ROI: 115.50%
Vinstprocent: 45.28%

Standard

För mej som har 2 barn kan jag bara säga att det är klockrent med express. Tidigare gick en hel kväll för att kika på onsdagstravet.

Sen förstår jag oxå att omsättningen kommer forts minska, & det blir därmed ohållbart i längden för atg att forts med express. Tror inte det dröjer innan vi är tebax till "ordinarie" v86 igen.
robfri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 10:02   #55
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av robfri Visa inlägg
För mej som har 2 barn kan jag bara säga att det är klockrent med express. Tidigare gick en hel kväll för att kika på onsdagstravet.

Sen förstår jag oxå att omsättningen kommer forts minska, & det blir därmed ohållbart i längden för atg att forts med express. Tror inte det dröjer innan vi är tebax till "ordinarie" v86 igen.
Själv tycker jag att det är kanon! Man gör klart spelen typ en kvart innan spelstopp, kör in allt och hämtar vinsterna 2 timmar efter. Efter det börjar Champions League. Det har ju varit helt värdelöst att hästarna har krockat med fotbollen sen V86 lanserades. Igår hade vi ju landskampen också samtidigt, som säkert bidrog till mindre omsättning. Men största problemen hade ju butikerna vars spelskärmar inte visade några som helst startlistor eller odds förrän runt 16.30... även uppdateringen var helt väck efter det. När första loppet (V86) gick igång, stod omsättningen på skärmarna på endast ca:12.300.000kr och oddsen/procenten var helt åt skogen gamla. Börjar misstänka att deras system inte fungerar fullt ut ännu med saxade banor.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 10:20   #56
Banned

Robfri Expertrekar

Standard

Citat:
Själv tycker jag att det är kanon! Man gör klart spelen typ en kvart innan spelstopp, kör in allt och hämtar vinsterna 2 timmar efter. Efter det börjar Champions League. Det har ju varit helt värdelöst att hästarna har krockat med fotbollen sen V86 lanserades. Igår hade vi ju landskampen också samtidigt, som säkert bidrog till mindre omsättning. Men största problemen hade ju butikerna vars spelskärmar inte visade några som helst startlistor eller odds förrän runt 16.30... även uppdateringen var helt väck efter det. När första loppet (V86) gick igång, stod omsättningen på skärmarna på endast ca:12.300.000kr och oddsen/procenten var helt åt skogen gamla. Börjar misstänka att deras system inte fungerar fullt ut ännu med saxade banor.
Du menar att folk fortf spelar i butiker ??
Gammal 2014-03-06, 10:41   #57

Viroids avatar

Standard

Citat:
Du menar att folk fortf spelar i butiker ??
2012 var ombudsspelet fortfarande större än internerspelet. Så ja, det pumpas in en väldig massa pengar i spelet via den kanalen.
Gammal 2014-03-06, 10:54   #58
O12

O12s avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 3899

boken
Stats: 1777 - 1624 - 120
ROI: 105.38%
Vinstprocent: 52.25%

Standard

Gillar skarpt Xpress, första gången någonsin som jag hunnit kolla en hel omgång - nu ska till och med jag bli travintresserad!!!
O12 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 10:57   #59
Banned

Robfri Expertrekar

Standard

Citat:
2012 var ombudsspelet fortfarande större än internerspelet. Så ja, det pumpas in en väldig massa pengar i spelet via den kanalen.
Där ser man, ja Harry omsätter ju fortf en hel del så misstänker att just den delen står för merparten av det som spelas via ombud.
Gammal 2014-03-06, 11:02   #60

Viroids avatar

Standard

Citat:
Där ser man, ja Harry omsätter ju fortf en hel del så misstänker att just den delen står för merparten av det som spelas via ombud.
Harry, andelsspel och så människor som av vana och hävd spelar hos sitt ombud som de har gjort sedan de satte den raka dubbeln Trotting Tribut - Wingswept Song till 11 gånger.
Gammal 2014-03-06, 11:03   #61
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Citat:
Det håller jag inte med om... I min butik består Harry Boy kanske för 10% av totala omsättningen på hästar. Är grym på göra/sälja andelar.

Senast redigerad av robust den 2014-03-06 klockan 11:05.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 13:03   #62
Banned

Robfri Expertrekar

Standard

Citat:
Det håller jag inte med om... I min butik består Harry Boy kanske för 10% av totala omsättningen på hästar. Är grym på göra/sälja andelar.
Ok, ja döden för de gamla hederliga spelbutikerna lär ju bli när/om atg uttökar tillsammanssajten så man kan styra bolagspel även på v86 & v64 via nätet.
Gammal 2014-03-06, 14:03   #63
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Citat:
Ok, ja döden för de gamla hederliga spelbutikerna lär ju bli när/om atg uttökar tillsammanssajten så man kan styra bolagspel även på v86 & v64 via nätet.
Inte så länge vi är bättre på att göra andelsspel än andra på tillsammans. Allt är inte heller synligt för kunderna. Värsta sortens kunder är de som kommer in och kopierar bara utan att betala. Därför gör man förbokade andelar. Den andra sorten är skitsnackarna, ger bara en massa vilseledande vinnare åt alla andra kunder som sen aldrig vinner.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 14:22   #64

Viroids avatar

Standard

Citat:
V75 är trots tillsammans-funktionen väldigt stort vad gäller andelsspel hos ombuden. Det beror på att många ombud har bra skyltlägen på stadens centrala gågata och är duktiga på att tala om att de säljer andelar. De är dessutom duktiga på att tippa och andelsköparna får ofta komma in och få en slant i plånboken. För de allra flesta som tänker spela för en hundring eller två har man betydligt större vinstchans om man köper en andel i ett större system än att peta ihop en rad själv.

Väldigt många ombud är dessutom kompletta återförsäljare av spel. Där kan kunden köpa en andel i ett V75-system, en Lotto-kupong med joker, två trisslotter och en bingolott. De drar mycket spel till varandra genom att finnas på samma ställe.

Ändå tappar ombuden spel undan för undan. Kupongavgifterna hjälper till, men också dyra butikslokaler och ökade personalkostnader som gör att ombud stänger igen, främst på mindre orter.
Gammal 2014-03-12, 21:55   #65

Viroids avatar

Standard

Den 12:e Februari, för exakt en månad sedan, omsatte Solvalla med V86 och 11 lopp med vinnare/plats/tvilling 33,66Mkr. Man hade inte TV-sändning och inget Xpress-tempo.

Idag, den 12 Mars omsatte Solvalla och Bergsåker tillsammans 33,04 Mkr. Man har i förhållande till Solvalla lagt till 5 lopp, man spelar Trio i alla lopp och man har lagt till en V65. V86 sänds direkt i TV och man har annonserat rätt friskt. Ändå backar spelet med drygt 0,6Mkr.

Effekten av det här kan bli en rejäl kyss för travet med nya sparpaket innan året är slut. Den här veckan var det ju ingen fotboll att skylla på, ändå backade spelet med över 3Mkr sedan förra veckan.

Det är dags att tänka om och inse att +30Mkr i omsättning på Solvalla är bra en onsdag när Jägersro och Åby på tisdagar och torsdagar brukar ligga 15Mkr lägre. Det är svårt att krama ut mer mitt i veckan.
Gammal 2014-03-12, 22:22   #66

Wagners avatar

Standard

Ja nu är travet illa ute.

Själva konceptet med V86 var väl ändå ett hafsverk som stressades fram för att försöka vända trenden. Men har kniven väl börjat falla är det svårt att fånga den i luften.

Nu när det gått upp för fler än den innersta kretsen att stora degbitar hamnar i Afrika och andra obskyra ställen som aldrig sett en travhäst är det inte konstigt att folk ruttnar.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2014-03-12, 22:31   #67

Helges avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 42467
Standard

Björn Goop twittrade att V86 kan stramas åt på en och samma bana.
Till min förvåning - även att ALLA värmningar kan klaras av innan spelstopp på en och samma bana.
Kanske nästa steg? OM det är viktigt det går fortare, som allt annat i samhället.
Norge klarar av V75 mycket snabbare än vi, nästa steg?

(vet inte vad jag tycker men som spelare guld om man får se värmningar och balanser INNAN spelstopp på ALLA lopp)
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 22:45   #68

Viroids avatar

Standard

Ja, jag tror också att det går att köra valfritt V-spel i expressfart på en bana om man vill. Kanske inte med 11 minuter mellan varje lopp, men 15 minuter. Ropa ut segraren, låt denne segerdefilera förbi läktaren och ta intervjun och bilderna borta vid stallbacksutfarten (det är förmodligen mer folk där än på läktaren i alla fall).

Klarar man 15 minuter mellan loppen så tar det c:a 1timme och 20 minuter att avverka en V64, och en V86 går på under 2 timmar.

Jag gillar högre tempo, men det här förbannade hattandet mellan banorna, resultat och intervjuer som släpar och spelformer man inte hinner med att kika på innan loppet går iväg gör det till ett par timmars stress istället för avkoppling.
Gammal 2014-03-12, 22:47   #69

Helges avatar

Standard

Citat:
Ja, jag tror också att det går att köra valfritt V-spel i expressfart på en bana om man vill. Kanske inte med 11 minuter mellan varje lopp, men 15 minuter. Ropa ut segraren, låt denne segerdefilera förbi läktaren och ta intervjun och bilderna borta vid stallbacksutfarten (det är förmodligen mer folk där än på läktaren i alla fall).

Klarar man 15 minuter mellan loppen så tar det c:a 1timme och 20 minuter att avverka en V64, och en V86 går på under 2 timmar.

Jag gillar högre tempo, men det här förbannade hattandet mellan banorna, resultat och intervjuer som släpar och spelformer man inte hinner med att kika på innan loppet går iväg gör det till ett par timmars stress istället för avkoppling.

Ja, stressen märkte jag av idag, då man inte var klar innan. HUA!
Å hur många har tiden innan? Inte många.
Gammal 2014-03-12, 23:03   #70

Viroids avatar

Standard

Kan ju lägga till i min klagosång att om det nu skall delas ut höga prispengar och betalas ut transportbidrag till de hästar som inte fick något med av priskakan så kanske tränarna kan vara så hyggliga och se till så att loppen blir fulla. Bergsåker hade två lopp idag med sex anmälda hästar. Solvalla hade ett treåringslopp med 100 i förstapris med 8 anmälda, samt ett stolopp med tillägg som samlade 10 anmälda. Sånt är inte särskilt spelvänligt.
Gammal 2014-03-13, 03:34   #71

Standard

1: Lägg v75 på Onsdagar
2:Lägg v86 på lördagar
3:kör 15 minuter mellan loppen, men 20 inför DD
4:Inga saxbanor
5:färre spelobjekt
6:inför fetvinst på Vinnarspeletvarje onsd/lörd på 1 mlilj på dagens intressantaste lopp(finns 70 millar att ta av, ökade omsättningen betalar de sista 30 dagarna)
7:Utlokalisera onsdagarna varranan onsdag under maj-september
8:Lägg ALLTID ett flerklasslopp eller handikapplopp på respektive speldag, så minskar favoritparaderna och spelet blir intressantare

Naturligtvis MÅSTE all utomnordisk rejkbackdrivet spel stoppas,samt övriga avtal skrivas om till minst 50/50 istället för 13-87 som idag.
Gammal 2014-03-13, 07:07   #72

Viroids avatar

Standard

Citat:
1: Lägg v75 på Onsdagar
2:Lägg v86 på lördagar
3:kör 15 minuter mellan loppen, men 20 inför DD
4:Inga saxbanor
5:färre spelobjekt
6:inför fetvinst på Vinnarspeletvarje onsd/lörd på 1 mlilj på dagens intressantaste lopp(finns 70 millar att ta av, ökade omsättningen betalar de sista 30 dagarna)
7:Utlokalisera onsdagarna varranan onsdag under maj-september
8:Lägg ALLTID ett flerklasslopp eller handikapplopp på respektive speldag, så minskar favoritparaderna och spelet blir intressantare

Naturligtvis MÅSTE all utomnordisk rejkbackdrivet spel stoppas,samt övriga avtal skrivas om till minst 50/50 istället för 13-87 som idag.
Omsättningen på Onsdagar har sedan Lokets dagar varit densamma, vare sig man spelat Riks-V5, V65, V64 eller V86. Jag tror man kan gå tillbaka till V64 och spara V75 till Lördagar. Jag tror också man skall vara försiktig med att stressa på lördagarna. V75 är en folkfest runt om i landet, och mycket av det beror på att man träffar många människor man inte mött på länge och pratar en stund. Där är också många ovana som tar lite tid på sig i totokassan. Det är mer folk som står runt vinnarcirkeln och hoppas få en signerad tröja, än det var betalande publik på Solvalla igår. Vi skall vara rädda om lördagarnas format. Däremot får det gärna gå undan lite på vardagarna.

Flerklasslopp tycker jag man är duktig på redan, men det behövs ju att det är fullt i alla lopp med hästar som har form för att det inte skall bli för enkelt. Idag är det många lopp där alla anmälda kommer med, oavsett hur få poäng de har. Det är ingen succé att se hästar som hör hemma i P21-lopp i våra mest exponerade spelformer.

I övrigt vill vi nog samma sak, även om jag tror man kan få mer pang för pengarna med fetodds på DD än vinnarspelet.
Gammal 2014-03-13, 08:07   #73

Brains avatar

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 1198
Standard

Fetodds på vinnarspel får man alltid i sista avdelningen, då Harrys godispåse lirar på samtliga hästar...

Om man är ute efter högre odds!!
Brain är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 10:32   #74

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Men det vet vi ju att det inte går att värma alla innan spelstopp.
Klart man kan det, men då får man värma en gång till senare.
Det gör noll nytta att värma 3 timmar innan start.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg
Björn Goop twittrade att V86 kan stramas åt på en och samma bana.
Till min förvåning - även att ALLA värmningar kan klaras av innan spelstopp på en och samma bana.
Kanske nästa steg? OM det är viktigt det går fortare, som allt annat i samhället.
Norge klarar av V75 mycket snabbare än vi, nästa steg?

(vet inte vad jag tycker men som spelare guld om man får se värmningar och balanser INNAN spelstopp på ALLA lopp)
Gammal 2014-03-13, 12:31   #75

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Men det vet vi ju att det inte går att värma alla innan spelstopp.
Klart man kan det, men då får man värma en gång till senare.
Det gör noll nytta att värma 3 timmar innan start.
Men det handlar ju inte om tre timmar före start, det handlar om i värsta fall knappt två timmar (för man får väl anta att hästarna i sista V86-loppet värms sist). Alla hästar värms dessutom inte på bana, det finns en hel del som värms på någon träningsslinga bakom stallarna av sin skötare.

Sportens företrädare har ganska länge gett mulna blickar och "det går inte" varje gång man föreslagit något för att poppa upp själva sporten en smula. Samtidigt har många runt om drivit sina evenemang mycket längre, och det är nog en stor anledning till publiktappet. Se t.ex. vad man gjort med den ganska hopplösa längdskidåkningen med gemensam start, korta slingor, skidbyten och rent av olika stil att åka i varsin halva av loppen. Se hur man utvecklat arrangemangen runt fotboll och hockey, men också basket, handboll och innebandy.

Man kan göra så mycket med travet för att anpassa den till publiken. Ta t.ex. att man bygger "smedjan" där hästarna får korrigera utrustningen mitt framför publikplats. Låt alla se vad som händer, och irritationen över förseningar blir mycket mindre. Låt startern pedagogiskt förklara på storbildsskärmen varför det blev omstart, låt måldomaren kliva fram och i myndiga ordalag tillkännage vem som har vunnit etc. En viktig faktor tror jag är att det går lite snabbare. Vet man att ingen får värma tidigare än en timme före första start, och att alla har värmt före första avdelningen, samt att huvudstreckspelet är avklarat på under två timmar så tror jag att det blir enklare att marknadsföra travsporten som publiksport.
Gammal 2014-03-13, 12:39   #76

Standard

Citat:
Men det handlar ju inte om tre timmar före start, det handlar om i värsta fall knappt två timmar (för man får väl anta att hästarna i sista V86-loppet värms sist). Alla hästar värms dessutom inte på bana, det finns en hel del som värms på någon träningsslinga bakom stallarna av sin skötare.

Sportens företrädare har ganska länge gett mulna blickar och "det går inte" varje gång man föreslagit något för att poppa upp själva sporten en smula. Samtidigt har många runt om drivit sina evenemang mycket längre, och det är nog en stor anledning till publiktappet. Se t.ex. vad man gjort med den ganska hopplösa längdskidåkningen med gemensam start, korta slingor, skidbyten och rent av olika stil att åka i varsin halva av loppen. Se hur man utvecklat arrangemangen runt fotboll och hockey, men också basket, handboll och innebandy.

Man kan göra så mycket med travet för att anpassa den till publiken. Ta t.ex. att man bygger "smedjan" där hästarna får korrigera utrustningen mitt framför publikplats. Låt alla se vad som händer, och irritationen över förseningar blir mycket mindre. Låt startern pedagogiskt förklara på storbildsskärmen varför det blev omstart, låt måldomaren kliva fram och i myndiga ordalag tillkännage vem som har vunnit etc. En viktig faktor tror jag är att det går lite snabbare. Vet man att ingen får värma tidigare än en timme före första start, och att alla har värmt före första avdelningen, samt att huvudstreckspelet är avklarat på under två timmar så tror jag att det blir enklare att marknadsföra travsporten som publiksport.
Om man minskar antalet lopp på huvudspelformen så blir det inte lika lång väntan mellan värmning och lopp för hästarna som startar i sista avdelningen.
Gammal 2014-03-13, 12:39   #77

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Goop måste ha menat på banan.
Du lär inte se hundra hästar på banan 1900 utan det blir säkert närmare 3 än 2 timmar.

Citat:

Gammal 2014-03-13, 12:44   #78

Sharp$: 5971

Standard

15 minuter mellan loppen på samma bana är inget jag förordar. Det blir fruktansvärt stressigt för de aktiva.

Att lägga V86 på lördag och V75 på onsdagar tror jag skulle vara ett utmärkt sätt att för gott döda svensk travsport...
BroderH är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 13:07   #79

Sharp$: 2568
Standard

Jag har sagt det tidigare och säger det en gång till, sluta laborera med alla konstiga spelformer, V54, V64, V65, V86, finns det fler varianter man har testat på Solvallas onsdagstrav? Det gick alldeles utmärkt när man körde en ren V5:a på onsdagar i det som kallades rikstravet, gör samma upplägg, men kör en ren V6:a istället. Inga j-a jackpottar, allt som spelas i omgången ska delas ut, bara en vinstpott, den på 6 rätt och om ingen skulle lyckas hitta alla vinnarna så blir det utdelning på 5 rätt. Det är ATG:s idiotiska jackpothysteri som har förstört mycket av spelet och även gjort det intressant för utländska "robotspelare" att ge sig på potterna.
tomtom2 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 13:24   #80

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BroderH Visa inlägg
15 minuter mellan loppen på samma bana är inget jag förordar. Det blir fruktansvärt stressigt för de aktiva.
Det är stressigt för många idrottsutövare, det är liksom en del av sporten. Till och med i schack har man klocka. Värmer man hästarna före streckspelet börjar så tror jag snarare det blir lugnare när inte hästarna skall ut och värma mellan loppen. Kan man korta ner procedurerna lite runt segerceremonin efter varje lopp så kommer även en kusk och tränare som nyss vunnit ett lopp att hinna med nästa lopp också.

En häst värmer som regel inte mer än 4-5 minuter, så man hinner värma en hel del hästar timmen innan streckspelet börjar.
Gammal 2014-03-13, 13:52   #81

Standard

Citat:
Det är stressigt för många idrottsutövare, det är liksom en del av sporten. Till och med i schack har man klocka. Värmer man hästarna före streckspelet börjar så tror jag snarare det blir lugnare när inte hästarna skall ut och värma mellan loppen. Kan man korta ner procedurerna lite runt segerceremonin efter varje lopp så kommer även en kusk och tränare som nyss vunnit ett lopp att hinna med nästa lopp också.

En häst värmer som regel inte mer än 4-5 minuter, så man hinner värma en hel del hästar timmen innan streckspelet börjar.
Du har aldrig varit i ett stall en tävlingsdag va?
Gammal 2014-03-13, 14:12   #82

Viroids avatar

Standard

Citat:
Du har aldrig varit i ett stall en tävlingsdag va?
Jodå, det har jag. Det är ett vanligt kort som sportens representanter brukar dra, och jag brukar avfärda dem med att:

1: Det går alldeles utmärkt att kommunicera med ägare efter tävlingarna. Det är få idrotter där de aktiva kommunicerar med sponsorer eller media under pågående tävling. Rensa stallbacken från ägare, journalister och andra nyfikna under tävlingarna.

2: Man klarar idag av att köra lopp med 18 minuters mellanrum i slutet av tävlingsdagen när ingen värmning sker. Vi talar alltså om tre minuters kapning av den tiden.

3: Måhända blir det svårt att sådana här dagar köra lärlingslopp, att skötarna rider montélopp eller att ens försteman är ute och kör åt andra tränare i loppen. Personalen kommer att behövas i stallet och ha sin roll.

4: Allt trav kan inte köras i expressfart, jag tror det vore dumt att t.ex. försöka med det på dagar med breddlopp och på V75 där man vill ha det lite lugnare. Men jag ser möjligheter att behålla en del av det man lärt sig från det här experimentet och gå vidare med det för att åstadkomma något bättre.

Mer fart och mer show är viktigt.
Gammal 2014-03-13, 14:15   #83

Standard

Citat:

Det är trångt som fan i stallarna när hästar ska selas och selas av inför och efter värmning och inför och efter lopp. De flesta av gäststallen har dessutom inte särskilt bra ljud så att man hör vad som ropas ut. Om alla ska värma samtidigt blir det en ännu värre situation än den vi har idag.

Ett alltför högt tempo kräver att det bara är professionell personal som jobbar med hästarna. Inte precis något som gynnar "bredden".

För att alla hästar per spelform ska hinna värmas innan streckspelen stängs så måste antalet lopp per spel minskas.

Här håller jag inte med dig Viroid.
Gammal 2014-03-13, 14:18   #84

Standard

Citat:
Jodå, det har jag. Det är ett vanligt kort som sportens representanter brukar dra, och jag brukar avfärda dem med att:

1: Det går alldeles utmärkt att kommunicera med ägare efter tävlingarna. Det är få idrotter där de aktiva kommunicerar med sponsorer eller media under pågående tävling. Rensa stallbacken från ägare, journalister och andra nyfikna under tävlingarna.

2: Man klarar idag av att köra lopp med 18 minuters mellanrum i slutet av tävlingsdagen när ingen värmning sker. Vi talar alltså om tre minuters kapning av den tiden.

3: Måhända blir det svårt att sådana här dagar köra lärlingslopp, att skötarna rider montélopp eller att ens försteman är ute och kör åt andra tränare i loppen. Personalen kommer att behövas i stallet och ha sin roll.

4: Allt trav kan inte köras i expressfart, jag tror det vore dumt att t.ex. försöka med det på dagar med breddlopp och på V75 där man vill ha det lite lugnare. Men jag ser möjligheter att behålla en del av det man lärt sig från det här experimentet och gå vidare med det för att åstadkomma något bättre.

Mer fart och mer show är viktigt.
Fredrik Ekman på Solvalla håller med mig när jag menar att det inte är tiden mellan loppen som är för lång utan att det mer är den totala tiden som är för lång. Dvs, det är för många lopp ( både per spelform och totalt per tävlingskväll ).
Gammal 2014-03-13, 15:26   #85

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Fredrik Ekman på Solvalla håller med mig när jag menar att det inte är tiden mellan loppen som är för lång utan att det mer är den totala tiden som är för lång. Dvs, det är för många lopp ( både per spelform och totalt per tävlingskväll ).
För många lopp, ja, så är det troligen. Jag har inget emot att man håller sig till max 10 lopp på en tävlingsdag, och att man kör streckspel med max sex avdelningar.

Citat:
Det är trångt som fan i stallarna när hästar ska selas och selas av inför och efter värmning och inför och efter lopp. De flesta av gäststallen har dessutom inte särskilt bra ljud så att man hör vad som ropas ut. Om alla ska värma samtidigt blir det en ännu värre situation än den vi har idag.

Ett alltför högt tempo kräver att det bara är professionell personal som jobbar med hästarna. Inte precis något som gynnar "bredden".
Ljud går nog att ordna, och en hel del stallar behöver renoveras och moderniseras. Det har till och med ST förstått när de varit runt och tittat.

Eftersom de flesta större tränare klarar av att 40-50 hästar körs i jobb på en dag, inkl mockning, utfordring och lastning för att åka på tävlingar på kvällen så är jag övertygad om att den samlade tränarkåren under en tävlingsdag klarar av lite högre tempo i de lite bättre streckspelen. Vi pratar inte om att halvera tiden, utan om att plocka av c:a 3 minuter mellan loppen för att få in travet i människors livstempo och i TV-tablåerna. Få en bättre upplevelse för banpubliken och göra travet till något man vill gå och se.

Jag tror att alternativet är att be Gevalia börja göra kaffeburkar som man får be någon sponsor köpa in så att man i alla fall har något att tävla om.
Gammal 2014-03-13, 18:11   #86

sirlarssons avatar

Standard

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle18535561.ab

Lite tugg angående V86 express.
Gammal 2014-03-13, 21:45   #87

Standard

Någonstans måste också de inblandade inom hästsporten inse att man MÅSTE modernisera för att bibehålla eller t o m öka nivån.
Det GÅR INTE är inte främjande för utvecklingen, utan man måste ställa sig frågan vad som kan förändras och förbättras.
Att sela på en häst tar inte lång tid,det handlar helt och hållet om att ha kunnig personal, att allt är planerat sedan tidigare och finns på respektive plats. Att det finns listor på vilka utselningsdetaljer som ska användas osv.
Trångt i stallen? Många gäststallar ska byggas om, man kan också bygga speciella utselningsstallar på banorna som är annorlunda mot sedvanliga gästboxar.
Värmningar går utmärkt att hinna med innan första start,därefter kan hästarna skrittas av skötarna någon kvart innan start, eller gå i horsewalker mm.
Se möjligheter, inte GÅR EJ, så har vi aldrig gjort förut.

Naturligtvis blir det många omställningar, men människor lär sig, annars hade vi varit utdöda får miljoner år sedan.

Förövrigt tycker jag Viroids ide om öppna landskap, där smedjor osv är synliga av publiken är lysande. Jag är övertygad om att om besökarna kan komma närmre hästarna och de aktiva, så kommer också intresset öka.

Se på galoppens paddock,där hästarna skrittas innan start, där är det ALLTID packat med människor (Galoppen ökar sin publik)
NicklasJ (+1)
Gammal 2014-03-13, 21:50   #88

Standard

Förövrigt så kan de banor som arrangerar just v75,v86 där behovet av att snabba upp tävlingarna är som störst, alltid ha ett visst antal personal tillgängliga, som avlönas av ST eller ATG för att underlätta de problematiska områdena.

Det är trots allt STOR skillnad i kapaciteten bland de som håller på med trav, och annan hästsport för den delen. Jag är själv uppvuxen med galopphästar, men har också arbetat med hoppning och har verkligen sett både lallarna och de oerhört proffsiga.

Se tex serien som går nu, Ryttareliten på svtplay. Det är skillnad på lallarna och proffsen, men det KAN underlättas om man så vill.

Är valet att hästsporten dör sotdöden eller att man moderniserar så tror jag de flesta kan leva med att moderniseras.
Gammal 2014-03-13, 21:51   #89

Matte70s avatar

Reg.datum: okt 2013
Sharp$: 4630
Standard

Tacka vet jag Riks v5
Matte70 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 22:50   #90

Staketkuskens avatar

Sharp$: 2951
Standard

Tacka vet jag tiden före ATG Live, Onsdag Xpress, Supersuper-jackpott, Raffes rivjärn och all annan dynga som ploppat fram genom åren.

För bara några år sedan fanns bara V/P, DD och V5 och då var det jävligt mycket folk på Sundbyholm en tisdag i november.

Problemet nu är att det finns för många spelformer, för många "experter" och för många tävlingar.
Sen kan ju lurendrejarna i ATG-huset kanske förstå ATT GEMENE MAN INTE HAR RÅD att spela så mycket i dessa tider.
tomtom2 (+5)
Staketkusken är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 22:57   #91

sirlarssons avatar

Standard

Ja det är för mycket spelformer herregud.

V64 V65 V86 V75 V5 V4 V3 DD

Trio, Tvilling, VP

Man blir alldeles snurrig
Flickepojken (+1)
Gammal 2014-03-13, 23:05   #92

Staketkuskens avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sirlarsson Visa inlägg
Ja det är för mycket spelformer herregud.

V64 V65 V86 V75 V5 V4 V3 DD

Trio, Tvilling, VP

Man blir alldeles snurrig
Lunchdubbel, Raket och Specialkomben (för galoppnissarna).

ATG och STC gräver sin egen grav med för många spelformer och ibland tre-fyra banor á 15 lopp per dag.

Senast redigerad av Staketkusken den 2014-03-13 klockan 23:06.
Gammal 2014-03-14, 00:33   #93

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Staketkusken Visa inlägg
Tacka vet jag tiden före ATG Live, Onsdag Xpress, Supersuper-jackpott, Raffes rivjärn och all annan dynga som ploppat fram genom åren.

För bara några år sedan fanns bara V/P, DD och V5 och då var det jävligt mycket folk på Sundbyholm en tisdag i november.

Problemet nu är att det finns för många spelformer, för många "experter" och för många tävlingar.
Sen kan ju lurendrejarna i ATG-huset kanske förstå ATT GEMENE MAN INTE HAR RÅD att spela så mycket i dessa tider.
Jag tror inte att det hade varit mer folk än idag om vi stannat med V5 och V/P-spel. DD är ju en modern påhittighet, som kom i samband med att man skaffade spelombud och installerade totomaterna. V65 på lördagar med inlämning hos våra postkontor senast på fredagen. Hur hade det sett ut i dagens internetålder? Jag tror inte ens det omsatt en miljard om året.

Sedan är jag också kritisk till att man kör fler närmast identiska spelformer parallellt. Det är en himla massa värden att ha koll på. Omsättningen är heller inte överdrivet hög på dessa "revanscher".
Gammal 2014-03-14, 00:38   #94

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Valla hade 4-5000 varje tis-tor en gång i tiden
Men då var nog en del här inte födda ännu
Gammal 2014-03-14, 01:11   #95

Standard

Putte, dessvärre är det så att endast ett fåtal intresserade är yngre än 40, t o m 50. Så många var med redan på tiden när man lämnade in på torsdagarna på posten, och efter det åkte till Valla.
Gammal 2014-03-14, 09:07   #96

Standard

Vi måste sluta med mantrat "det är bara äldre som gillar trav". Det är sant att det bara är pensionärer som är på banorna, men det tror jag mest beror på att de inte hanterar en dator. Men i ärlighetens namn så kryllade inte travbanorna av 20-30 åringar för 25-30 år sedan heller!

Man måste ha en viss plånbok för att äga häst, spela, äta och dricka. Och framförallt måste man ha tiden till att besöka en bana.

Jag vet att det finns väldigt många yngre människor som gillar trav och tittar på trav via internet och/eller mobilen. Men det vill/kan inte besöka en bana så frekvent, de går bara när det är ett större event. Annars så har de koll via nätet.

Är otroligt less på att höra om medelålderna på banorna och att det skulle vara ett problem.
Gammal 2014-03-14, 10:01   #97

Standard

BroderH, då jag haft spelbutik i perioder från 1995 fram tills 2011, så bedömer jag inte ENDAST av hur det ser ut på travbanorna. Jag spelade poker under 10års tid på klubbar och turneringar, reste världen runt. Pokerspelare är mer spelsjuka än de flesta och snittåldern var 22 år ungefär, men inte fler än 50% av dessa notoriskt spelsjuka spelade på trav.

Det finns FLERA marknadsundersökningar där tillfrågade är mellan 20-30 år, som visar på att intresset sjunkit från 5% till 1.5% i denna kundgrupp.

Det GÅR inte att bortse från travet i dag är pyramidformat år ålderssynpunkt, men åt fel håll, basen är uppåt och spetsen nedåt.
Gammal 2014-03-14, 10:29   #98

Standard

Citat:
BroderH, då jag haft spelbutik i perioder från 1995 fram tills 2011, så bedömer jag inte ENDAST av hur det ser ut på travbanorna. Jag spelade poker under 10års tid på klubbar och turneringar, reste världen runt. Pokerspelare är mer spelsjuka än de flesta och snittåldern var 22 år ungefär, men inte fler än 50% av dessa notoriskt spelsjuka spelade på trav.

Det finns FLERA marknadsundersökningar där tillfrågade är mellan 20-30 år, som visar på att intresset sjunkit från 5% till 1.5% i denna kundgrupp.

Det GÅR inte att bortse från travet i dag är pyramidformat år ålderssynpunkt, men åt fel håll, basen är uppåt och spetsen nedåt.
Såg det annorlunda ut för 30 år sedan? Tror inte det...
Gammal 2014-03-14, 10:41   #99

Standard

Broder H, det var STOR skillnad för 30 år sedan, för det var då jag lärde känna många av de som som fortfarande är hopplöst bitna av travet.
Men av de kanske 50talet personer som jag kände som gick på trav mellan 1985 och 2007 så såg jag INGEN kvar på Solvalla sist jag var där.
(inklusive undertecknad som måste ha dator och ocensurerad wifi för att kunna arbeta med fulla möjligheter)
Gammal 2014-03-14, 11:04   #100

Viroids avatar

Standard

Citat:
Såg det annorlunda ut för 30 år sedan? Tror inte det...
Jo, det såg annorlunda ut för 20-30 år sedan. Det var då en annan började gå på trav och på den tiden var det fullt i totohallarna och på läktarna av folk som inte satt på restaurangen och åt. Många av dem var ganska unga, precis som jag var då.

I takt med att åren gått så har fler och fler förstått att det är på travbanan man får sämst spelservice, det är där maten och drickat kostar mest och det finns många trevligare ställen att vistas på än på banan. För denna service vill de dessutom ha en entréavgift och sälja ett program.

Dagens unga säger "Tack, men nej tack". Det finns mycket annat som lockar mycket mer vad gäller spel, mat och nöje.
Gammal 2014-03-14, 11:09   #101

Standard

Citat:
Dagens unga säger "Tack, men nej tack". Det finns mycket annat som lockar mycket mer vad gäller spel, mat och nöje.
Exakt! Men därmed inte sagt att de inte gillar trav! De väljer bara andra alternativ, vilket är precis i den riktningen ATG jobbat i många år.

Jag må vara senil, men inte kan jag minnas att det kryllade av kids på banorna för 30 år sedan....
Gammal 2014-03-14, 11:11   #102

Standard

Sen ska man komma ihåg att i princip alla publika evenemang har svårt att locka folk idag, beroende på ett totalt sett ökat utbud. De flesta sporter har tappar publik, och dessutom har väl de flesta stora musikfestivalerna fått klappa igen.

Dödligt trött på "det var bättre förr" ramsan som alla inbitna travstofiler kör med. Anpassa er till den nya tiden eller sluta gnäll.
Gammal 2014-03-14, 11:46   #103

Viroids avatar

Standard

Citat:
Exakt! Men därmed inte sagt att de inte gillar trav! De väljer bara andra alternativ, vilket är precis i den riktningen ATG jobbat i många år.

Jag må vara senil, men inte kan jag minnas att det kryllade av kids på banorna för 30 år sedan....
Jag vet inte om "kryllade" är rätt ord, men av de 5-6000 som besökte Solvalla en vanlig onsdag för 30 år sedan (eller körde de tisdag/torsdag då) var det nog fler unga än vad som totalt finns i publiken idag, alla åldrar.

Det här gör att man inte blir särskilt intresserad av trav. Man vet som spelare att det finns, man har säkert provat, men det lockar inte till något vidare engagemang. Det saknas en del viktiga ingredienser för att tilltala en bredare skara av unga.

Citat:
Sen ska man komma ihåg att i princip alla publika evenemang har svårt att locka folk idag, beroende på ett totalt sett ökat utbud. De flesta sporter har tappar publik, och dessutom har väl de flesta stora musikfestivalerna fått klappa igen.

Dödligt trött på "det var bättre förr" ramsan som alla inbitna travstofiler kör med. Anpassa er till den nya tiden eller sluta gnäll.
Det har blivit mer socialt accepterat att sitta hemma och göra saker, men det är få sporter som haft en lika dyster publikutveckling som travet.

Och det är inte alls så att det var bättre förr. Problemet är att travet ser nästan exakt identiskt ut idag som för 10-20-30-40-50 år sedan. Referenten sitter i samma bås och pratar i samma mikrofon nu som då. Ljudet går ut över samma högtalare, det är samma strålkastare som lyser på banan och stolen man sitter på kan mycket väl ens farfar suttit på för 50 år sedan när han var på banan för att se Kihlström köra Locotime.

Några fler spelformer och decimaler på platsoddset, lite mer tal om känslor i en öde vinnarcirkel och ett par storbildsskärmar på innerplan är de största förändringarna som skett vid sidan av TV-sändningarna, och det räcker inte.

I övrigt har ju inte travet stått still. Avel, träning och utrustning har hand i hand gjort att hästarna springer mycket fortare i loppen.
Gammal 2014-03-14, 12:42   #104

Staketkuskens avatar

Standard

Jag är givetvis inte emot utvecklingen med internetbaserat lir och så vidare, men den sjukt stora tillgängligheten på olika spelformer är döden för travet.
Som någon ovan skrev; det finns för mycket att ta hänsyn till.

Dessutom... Jag var på Eskilstuna i tisdags men trots knappt en bil på parkeringen skulle tanten ha betalt i insläppet (något jag dock undvek via vissa förmåner). Men ändå...
Gammal 2014-03-14, 12:52   #105

Standard

Svenskt travsport är till stora delar kundfientligt mot sina två stora kundsegment, spelarna och hästägarna. Vore ologiskt om det gick bra.
Gammal 2014-03-14, 13:09   #106

Sharp$: 1953
Standard

Det är ju super att gå på trav en varm sommardag, de lockar folk många som inte bryr sig om trav som är där och har trevligt med det som erbjuds runt om.
pelleplutt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-14, 16:13   #107

Standard

Alltså jag har aldrig tippat på något i hela mitt liv, och köper aldrig lotter. Och när jag i december förra året började spela lite av ren nyfikenhet då fick jag inte höra gott om det från mina vänner. Jag fick mms på tv-skärmar med trav på när de satt på ''sunkhak'' och drack öl. Man kan säga att de hånade mitt nya intresse.

Så i min krets är det ingen som spelar på hästar eller har gjort, och jag vet faktiskt inte om jag hört någon kollega nämna trav heller för den delen. Synd, för många av dem spelar ju på lotto köper triss etc, och det är väl en sisådär chans när det gäller de där spelformerna, men jag vet inte.

Tycker trav har ett rykte av att vara svårt och lära sig att spela. Jag har aldrig riktigt tänkt på ålder när det gäller trav som spelform utan mer att det är massa saker att ha koll på. Men klart, det är ju inte lika glammigt som Barca fotboll etc vilket jag tror lockar yngre mer.

Jag tycker det är grymt att en pajsare som jag t o m kan vinna en slant . Och jag kommer fortsätta grotta in min på min fritid och lära mig mer om detta.
Trinity (+1)
Gammal 2014-03-14, 16:22   #108

capones avatar

Sharp$: 13308
Standard

Det skulle vara lite längre tid mellan Dubbeln ca: 15min
Annars är det bra V86

capone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-17, 15:40   #109

Standard

Inom fotbollen i Stockholm idag så gör klubbarna allting för att konkurrera med TV-kanalerna som plockat en rätt stor del av kundgruppen. Med hjälp av de nya stora arenorna så erbjuder man idag vissa biljetter till väldigt bra pris klart under priset för att se matchen på TV. Detta även fast de flesta redan tycker att fotboll är en klart större upplevelse live än vid tvn.
Dessutom har man t.ex. studenterbjudanden, gratisbiljetter till barn med ST Erikscupskort osv för att locka till sig yngre åskådare som är framtidens intäkter.

Om man på onsdag tex vill åka till Solvalla och titta på hästarna så kostar de betydligt mer i inträde på plats än att se det via liven hemma vid datorn. Nu har man ju även gratis tv sändningar vilket gör alternativkostnaden ännu större att åka ut till banan.
Nu när man kan se värmningar vid datorn och att omgångarna är delade mellan två banor med kortare tid mellan loppen så krävs i princip en dator i alla fall för att ha tid att spela och hålla koll på vad som händer. Det finns nästan ingen anledning alls att åka ut till banan längre själv.

För övrigt så är det ju helt sjukt att man ens behöver betala för inträde/atg-live. Det är inte konstigt att mindre och mindre yngre människor lockas in i sporten. Kortsiktiga resultat styr över besluten och nu kommer man få börja betala för det.
Så som jag ser det finns det ingenting idag som tyder på att travet kommer lyckas vända på den här negativa trenden. Man lyckas inte skapa något direkt värde för varken hästägare eller spelare och misstron för spelsäkerheten växer för varje dag.

Hur kan mindre hästsportsländer ta så mycket bättre hand om sina hästägare än i Sverige? Hur kan man i Danmark ha gratis lopp/lopparkiv men inte här?
Hur kan man sluta avtal som ger spelare som spelar från utlandet chans att spela till andra bättre premisser än de som spelar från Sverige?
Hur ska man lyckas locka nya människor till travet när det kostar så pass mycket för att bara få se loppen eller komma in på banan? Vem som inte redan är frälst skulle tänkas betala dessa summor?
Fulsprit (+5), lodmajster (+5), lappen69 (+5), Wagner (+7), Migge (+5), Farnod (+10), Trinity (+1), sigh (+20)
Gammal 2014-03-17, 16:52   #110

Standard

Jag tror mig förstå varför man just nu utvecklar idén om fiktiva hästlopp och lanserade V86 express på onsdagarna.
Man tappar bland nöjesspelarna som vill ha lite spänning men som inte själva har kunskapen eller tiden för att göra rationella spel.
Kanske ligger det även bra i tiden att inte behöva offra 3 timmar på en onsdagskväll för att få titta på en travomgång.
Det finns såklart en rätt logisk tanke då att bredda utbudet för dessa spelare, o på så sätt konkurrera med den stora marknaden och spelutbud som finns.
Istället för att de går in på Unibet och spelar på casinot där eller på en jack vegas maskin så vill man få kunden att gå in och spela på ett fiktivt hästlopp som finns tillgängligt 24/7 varje dag, året runt.

Tyvärr tror jag att man missar den stora bilden med dessa kortsiktiga lösningar för att få igång omsättningen. Folk vill spela på det som de begriper och tycker är intressant. Spelar man på lotto så vet alla hur det går till. Bollar kommer upp och man har siffror som ska matcha de som dras. Superenkelt, snabbt och man kan vinna mycket pengar och finns tillgängligt nästan överallt i alla butiker.
Fotboll är ett stort intresse i Sverige med konstant tillväxt där föreningar jobbar hårt för att låta barn kunna spela själva och att även enkelt slussas in i supporterlivet. Trots att det absolut inte är ett lika bra streckspel eftersom man i princip bara kan se 1 av 13 matcher så tror jag att det i framtiden lämnat v75 långt bakom sig i omsättning.

Problemet för travsporten är tillväxten. Varför skulle människor som inte begriper trav eller är intresserade av sporten välja att spela på det? I dagens samhälle där utbudet och tillgängligheten på nöjen är massiv och en generation kommer fram som inte ens är vana att betala för musik eller film och som streamar fotbollsmatcher gratis från hela världen. Hur ska man då nå fram till nya kunder när den stora delen av utbudet kostar pengar. Speciellt med tanke på att det för de flesta först och främst är en spelsport där man först ska betala för att titta på det och sen även lägga pengar på spel.

Samtidigt som man lägger krut på att få tillbaka nöjesspelaren, så knuffar man de trogna spelarna längre och längre ut i kanten. Det kan vara väldigt farligt att ta detta segment för givet och skita i att lösa de problem som allt fler och fler märker av och skriker efter ändring på. Till slut ledsnar även denna grupp på att bli ignorerade och nonschalant bemötta. T.ex hur kan man 2014 ännu inte ha löst problemet med oddsändringar under loppen och varför tar man inte tag i alla andra problem man har gällande spelsäkerhet? Varför har man ännu inte löst så att man kan lämna in reducerade system på Tillsammans?
Hur kan maten på banorna vara så extremt dålig och kosta så mycket?
Varför ser man inte till att alla travtränare ger rätt och bra information angående sina startande hästar och om man nu har balansinformation på ATG så se till att den stämmer vid spelstopp.

Man har verkligen misslyckats med att skapa värde för hästägarna. Det kostar väldigt mycket att ha häst i träning och för de flesta är det en förlustaffär. Se då till att ge hästägarna en ordentlig upplevelse så som man gör i andra länder så att man även om man betalar känner att man får ut något utav det. I Nya Zeeland så finns det speciella utrymmen för hästägarna där de kan ta något att äta och dricka på banan. När dom sedan också vinner något lopp så får de en speciell vinflaska med egen ettikett och två flaskor champagne att skåla med. Dessutom får de snabbt ett vinnarfoto med kusk och får ett fint bemötande som vinnare. Jörgen Westholm beskriver detta väldigt bra i det avsnitt som han medverkar i hos travspetsens podcast, som jag tycker är värt att lyssna på.
Det man hör gång på gång här i Sverige är att tränare ska mörka angående hästars chanser så att hästägarna ska få vinna pengar på spel som tack för att man har häst i stallet. Det är tydligen det mest värdeskapande vi lyckas ge hästägarna här. Det är såklart ett stort misslyckande för sporten att tränare och hästägare har denna syn.

Jag hoppas att man snart inser hur viktigt det är att arbeta mer långsiktigt och se det i ett större perspektiv än marknadsplaner på 1-2år. Kanske får man ta några sämre år resultatmässigt för att bygga upp det som nu håller på att rasa.
Om ingenting ändras så är jag rädd att framtiden är väldigt mörk.
Viroid (+10), Migge (+10), Farnod (+10), Fulsprit (+5)
Gammal 2014-03-17, 17:35   #111

Reg.datum: mar 2011
Sharp$: 937
Standard

Lägg ner v86 ! Starta en V64 elit på onsdagar högre prispengar det ger bättre hästar förlägg alla V64 jackpottar till dessa dagar.Sluta med dåliga saxsändningar lägg fokus på V64 och visa saxbanan i ett sammandrag efter V64an,det kan ge en omsättningsökning och bättre travsport.
sandro (+5)
leffa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-17, 17:47   #112

Standard

NiklasJ, Tyvärr har du rätt så gott som fullständigt, vilket visar på vilka problem som hästsporten har att bemöta framöver.
Trots dessa problem, så kan ett flertal lösas relativt enkelt.
Stäng ner allt utomnordiskt spel på grund av problematiken med spelsäkerhet samt att det är rejkbackdrivet förutom från Frankrike och möjligen Tyskl/holland.

Förändra avtalet i norden,Frankrike, Tyskland,Holland så att man delar 15% var, istället för dagens 4%-26% .
Det sistnämda minskar avsevärt incitamentet för rejkback.

Dessa oerhört tekniskt enkla åtgärder skulle sätta stopp för problemet med oddsänkningar efter spelstopp, sätta stopp för alla rejkbackdrivet spel som urholkar vinstpoolerna samt höja ATGs lönsamhet och därmed öka hästsportens pengar att tävla om med runt 200-300 miljoner per år.
Samt skapa en avsevärt förbättrad spelsäkerhet överlag.
Trinity (+1)

Senast redigerad av hatten1 den 2014-03-17 klockan 19:50.
Gammal 2014-03-18, 09:20   #113

Viroids avatar

Standard

Ronden publicerade idag siffror på vad banorna får och hur mycket de hoppas kunna dela ut i prispengar av det. Lite drygt 400Mkr kostar driften av travbanorna + vad man får in i form av entréavgifter, reklampengar, restaurangverksamhet samt hyra av stallar och gästboxar.

Det är c:a 28Mkr mindre än föregående år, men också 47 tävlingsdagar mindre då man inte behöver de timanställda skarorna av personal.

När man ser siffrorna så blir jag mer och mer övertygad om att banornas försäljning av reklamplatser är en förlustaffär, att restaurangerna går med förlust och att hyrorna för stallar och gästboxar inte räcker till. Jag tror man har på tok för mycket personal i spelluckorna i förhållande till spelet. Jag tror också man måste börja titta lite på hur stor personalstyrka det går åt under en tävlingsdag. Måste man ha både måldomarnämnd och bandomarnämnd? Hur mycket startpersonal behöver man? Kan kanske speakern och referenten vara samma person? Kan man ha lite lägre krav på antal domare när det är lunchtrav/breddtrav, eller är det tvärtom så att man kan ha färre domare när det är de allra bästa som kör på V75 och V86?
Gammal 2014-03-18, 09:20   #114

Reg.datum: mar 2014
Sharp$: 51
Standard

Självklart är det viktigt att ge spelarna vad de vill ha, snabbare V86 på onsdagar är ett exempel (även om spelformen kanske inte är rätt). Jag vill dock att ATG/ST värnar om den viktigaste kundgruppen, nämligen de travssportsintresserade spelarna!

De travssportsintresserade spelarna är:
- potentiella hästägare/uppfödare
- säljare för travet, i form av att ex få in nya människor i travet
- säkra spelare som inte vänder travet ryggen för en nyhet (ex poker)

Med onsdagskonceptet så vänder man just den här kundgruppen ryggen. Värdelöst att åka ut till banan och hur ska de locka ut nya spelare till banan?!

Mitt förslag är att saxa de 4 första loppen, alltså V86, för att sedan fortsätta på egen hand resten av kvällen. På Valla körs de 4 första loppen alltså tillsammans med saxbana för att sedan köra 6 "egna" lopp med egna spelformer (och c:a 17-18 minuter mellan loppen).

Eller ännu bättre låt Valla ha sin egen kväll utan saxspel. V86 skulle kunna bli en angelägenhet för mellanbanorna (2 banor med 4 lopp var).
mikael_blomgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 12:04   #115

Standard

Högst förvånande att travsporten är så usla på att tjäna pengar genom sponsorer och reklam. Men när det visar sig att varje enskild bana är ansvarig för försäljningen så klarnar det. Företagen är i dag kostnadsmedvetna och vill få mervärde för sina mediainvesteringar och sponsring. Det går inte att bara sälja en tavla på banan och tro att företagen ska stå i kö för att köpa.
Bergsåker förlorade sin huvudsponsor
Solvalla saknar titelsponsor till Elitloppet osv.

Det är ett skämt när travet sänds i rikstv och har hyggliga sändningstider. Travsporten måste investera i någon som KAN branschen, som är innovativ, har ideer och förstår såväl reklam som sponsring. Det går inte att låta någon egenlärd sköta detta på en höft på banans sekretariat som inte ens känner till dagens kostnadsbild generellt.
Lyckas superettanmatcher sälja ut arenans reklamplatser och ordna sponsorer till allt möjligt så SKA travet klara det också.
Gammal 2014-03-18, 12:27   #116

Standard

Citat:
NiklasJ, Tyvärr har du rätt så gott som fullständigt, vilket visar på vilka problem som hästsporten har att bemöta framöver.
Trots dessa problem, så kan ett flertal lösas relativt enkelt.
Stäng ner allt utomnordiskt spel på grund av problematiken med spelsäkerhet samt att det är rejkbackdrivet förutom från Frankrike och möjligen Tyskl/holland.

Förändra avtalet i norden,Frankrike, Tyskland,Holland så att man delar 15% var, istället för dagens 4%-26% .
Det sistnämda minskar avsevärt incitamentet för rejkback.

Dessa oerhört tekniskt enkla åtgärder skulle sätta stopp för problemet med oddsänkningar efter spelstopp, sätta stopp för alla rejkbackdrivet spel som urholkar vinstpoolerna samt höja ATGs lönsamhet och därmed öka hästsportens pengar att tävla om med runt 200-300 miljoner per år.
Samt skapa en avsevärt förbättrad spelsäkerhet överlag.
Jag håller med dig. Det där är ju saker som aldrig ens borde få ske från början. Än värre få fortsätta utan att det görs något åt det.
Det visar på en stor nonchalans mot spelarna som är de som håller sporten vid liv.
Man har just nu svårt med tillväxten men samtidigt lyckas man inte ta hand om de kunder man redan har. Det är ett understatement att säga att sporten har problem.

Dagens företag går mer och mer ifrån finansiella mål för att istället reflektera och fokusera över kundmål och hur man skapar värde för kunden.
Vi människor är inte alls lika lojala mot varumärken som tidigare och hoppar gärna runt och provar olika saker. Men är kunden nöjd så ökar chansen såklart att man återkommer.
Var finns detta tänk i travet?
Tekniken ligger i efterkant, upplevelsen på travbanorna en vardag är inge vidare, spelsäkerheten är ett skämt, man har otroligt svårt att skapa värde för hästägarna, det kostar pengar att se loppen/arkivet osv.

Skulle jag för första gången i mitt liv spela på en häst och jag mitt i loppet ser att hästen helt plötsligt står i 3 gånger pengarna, istället för 5 som när loppet startade, så skulle jag förmodligen aldrig mer spela.
Gammal 2014-03-19, 22:22   #117

Viroids avatar

Standard

Ikväll sjönk omsättningen med ytterligare 0,8Mkr jämfört med föregående veckas bottennapp. Det enda som såg bra ut var V3-omsättningen på Solvalla...
Gammal 2014-03-19, 22:35   #118

Helges avatar

Standard

Kan väl inte vara oväntat?
Mot prognosen bättre?
Hur var det samma vecka innan lönehelg, förra året?
*säkert bättre nu trots fiasko*
Gammal 2014-03-20, 08:12   #119

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg
Kan väl inte vara oväntat?
Mot prognosen bättre?
Hur var det samma vecka innan lönehelg, förra året?
*säkert bättre nu trots fiasko*
Förra året hade Solvalla ensamt 1,5Mkr HÖGRE omsättning motsvarande dag, och det var inte jackpot. V86-omsättningen var lite lägre för ett år sedan, men alla andra spelformer rejält på plussidan.

För travets totalekonomi är det här uselt eftersom man har dragit på sig rejäla kostnader för att både tävla och sända. Banorna avfolkas på de sista kämparna (Solvalla rapporterade igår 896 personer, vilket kan jämföras med 1319 för ett år sedan) och det slår mot deras ekonomi när det knappt är lönt att ha restaurangerna öppna.

Dessutom är det uppror bland Solvallas tränare och hästägare. Det är i praktiken de som avstått från bra V86-lopp och blivit kompenserade med breddlopp i monté på fredagarna. Det kan man kanske leva med om det betyder stora extra intäkter till travet att tävla om, men så ser det ju inte ut att bli. Nästa sparpaket ligger tvärtom och lurar runt hörnet om den här utvecklingen fortsätter, och nu går det inte att osthyvla mycket mer. Det blir stora avverkningsmaskinen som får göra större gallringar då.
Gammal 2014-03-20, 08:33   #120

Standard

Citat:
Förra året hade Solvalla ensamt 1,5Mkr HÖGRE omsättning motsvarande dag, och det var inte jackpot. V86-omsättningen var lite lägre för ett år sedan, men alla andra spelformer rejält på plussidan.

För travets totalekonomi är det här uselt eftersom man har dragit på sig rejäla kostnader för att både tävla och sända. Banorna avfolkas på de sista kämparna (Solvalla rapporterade igår 896 personer, vilket kan jämföras med 1319 för ett år sedan) och det slår mot deras ekonomi när det knappt är lönt att ha restaurangerna öppna.

Dessutom är det uppror bland Solvallas tränare och hästägare. Det är i praktiken de som avstått från bra V86-lopp och blivit kompenserade med breddlopp i monté på fredagarna. Det kan man kanske leva med om det betyder stora extra intäkter till travet att tävla om, men så ser det ju inte ut att bli. Nästa sparpaket ligger tvärtom och lurar runt hörnet om den här utvecklingen fortsätter, och nu går det inte att osthyvla mycket mer. Det blir stora avverkningsmaskinen som får göra större gallringar då.
För att inte tala om alla MILJONER de har lagt på att IT-anpassningar för att hantera konceptet med fler än en bana per spelform.

HELA utvecklingsavdelningen var mer eller mindre uppbokad av Xpress-införandet i uppemot 6 månader.
Gammal 2014-03-20, 09:41   #121

Standard

Ni kan diskutera det hela hur mycket ni vill men det största problemet ligger fortfarande i tillväxten av spelare. Jag är själv 26 år gammal och har spelat på trav i cirka 8 år. Spelar mer eller mindre varje dag och alla spelformer(om plånboken tillåter). I min umgängeskrets är intresset för spel likadant men är det på hästar? Kanske 1 av 10.

Så var ligger problemet? Jag är uppvuxen med föräldrar, far/morföräldrar, syskon och deras vänner som brinner och älskar trav. Det fanns där varje Lördag och på så sätt växte mitt intresse.

Det går inte att locka folk till trav eller galopp heller för den delen för att det är på tok för svårt att lära sig. Du har allt från spår, kuskar, stall, distanser, olika banor, väderlek med mera att ta hänsyn till och att då få folk som spelar för kanske 200 kr i veckan att lägga det på trav är omöjligt.

Jag försöker i största möjliga mån gå på Åby när det är v6 eller bättre. Mina vänner kan jag möjligen locka till banan på Olympia, Åby Stora, och andra tillfällen under våren/hösten när vädret är kanon.

Men får dom inte avkastning på de spelen jag gör åt oss kommer dom aldrig tillbaka?
200 kr inträde, 100 kr för usel hambrugare(200 i restaurangen), 85 kronor för en öl.
Hur fan ska det kunna bli ett roligt nöje för dom om det minst kostar 1000 kronor?
Då kan dom likaväl sitta på en sportbar i stan spela 200 kr stryktips och med största sannolikhet ha bättre vinstchans?

Trav är en fantastiskt sport för dom som antingen växer upp med den och sedan in i den.
Men det som varken känner någon eller har någon anknytning till trav hur tusan skall du få deras intresse?
Migge (+5), Fulsprit (+5), putte64 (+100), Staketkusken (+5)
Gammal 2014-03-20, 09:59   #122

Shooters avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 37785
Standard

V86 Xpress som spelform är riktigt bra. Jag skulle dock vilja ha lite längre tid mellan loppen. Som JonathanH87 säger så ligger en stor del av problemet i tillväxten; att locka nya yngre personer att upptäcka sporten och spelet som sportens krydda. Nu har ju travet vuxit så det knakat för varje årtionde som gått och att det förr eller senare skulle komma ett bakslag var logiskt. Speciellt när Sverige varit och är i en deflation och vi har en extremt hög arbetslöshet. När tiderna blir bättre för vanligt folk kommer också travets intäkter att öka. Ett annat problem att lösa är att få travbanorna lönsamma och att locka folk till att besöka dem. Man kan titta på Solvalla till exempel, vilken tråkig arena när det gäller publikområdena. Att slopa inträdet har jag tjatat om i åratal, och gratis parkering och program till dem som åker ut. Det är viktigt att få folk dit till att börja med. Sedan får det inte kosta skjortan att ta med familjen och köpa lite käk, någon bira och glass till ungarna.
Fulsprit (+3)
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 11:03   #123

Sharp$: 51
Standard

Citat:
Trav är en fantastiskt sport för dom som antingen växer upp med den och sedan in i den.
Men det som varken känner någon eller har någon anknytning till trav hur tusan skall du få deras intresse?
Ett förslag är att starkt subventionera företagspaketen. Erbjud företag (grupper på 20-30 pers) väldigt förmånliga priser på middagar/konferenslokaler. Bjud dem på att få testa tandemsulky.

Skapa mervärden för de som är på plats. Ex. med tävlingar där folk är fiktiva hästägare på hästarna som startar. Självklart med schyssta priser.

Bjud ut kändisar på helgtrav. Låt ex. Ace Wilder få köra häst för att sedan skriva autografer. Givetvis med reklam för detta.
mikael_blomgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 11:12   #124
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Det första som ATG borde göra är dra en vit mållinje i banan så att alla nya spelare vet var den finns. Ingen ny spelare skulle ens fundera på att spela på ett spel där det saknas tydliga regler! Målfoton borde man kunna hämta från ATGs hemsida direkt efter loppen. Då skulle inga spekulationer om fusk heller uppstå. Varvtiderna/hästnamn borde kunna visas upp direkt på skärmen grafiskt, tekniken finns ju. Varför måste allt vara så himla hyss hyss inom travet??? Vakna ATG och gör hästsporten mer begriplig för den stora massan om ni vill ha in fler spelare. Ingen av mina kompisar spelar på hästar och om jag börjar prata om trav, så tycker de oftast jag bara babblar på en massa rappakalja som ingen förstår. En annan sak som inte heller har någon logik är ju prispengarna som hästarna får. Om första priset är 100.000kr, så inte fan ska andrapristagaren ha 50.000 osv... snarare borde andraplatsen ge 20.000kr och tredje 10.000. Annars är ju de flesta bara nöjda med andra, tredje, fjärde, femte... platser och det leder ju inte till några riktiga tävlingar där alla vill vinna!!! Det ska svida i plånboken att inte vinna!!!
Flickepojken (+2), NicklasJ (+3), bokis29 (+5), Migge (+1), Fulsprit (+5), Staketkusken (+5)
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 11:20   #125

Standard

Citat:
Det första som ATG borde göra är dra en vit mållinje i banan så att alla nya spelare vet var den finns. Ingen ny spelare skulle ens fundera på att spela på ett spel där det saknas tydliga regler! Målfoton borde man kunna hämta från ATGs hemsida direkt efter loppen. Då skulle inga spekulationer om fusk heller uppstå. Varvtiderna/hästnamn borde kunna visas upp direkt på skärmen grafiskt, tekniken finns ju. Varför måste allt vara så himla hyss hyss inom travet??? Vakna ATG och gör hästsporten mer begriplig för den stora massan om ni vill ha in fler spelare. Ingen av mina kompisar spelar på hästar och om jag börjar prata om trav, så tycker de oftast jag bara babblar på en massa rappakalja som ingen förstår.
Instämmer!
Gammal 2014-03-20, 13:05   #126

Standard

Shooter, tiderna kommer inte att bli bättre i västvärlden under överskådlig tid, såvida inte en revolution sker. Det kommer inte skapas några nya arbeten, utan arbetslöshet kommer att öka.

Hursomhaver så har du rätt i allt annat :-)
Gammal 2014-03-20, 13:27   #127

Wagners avatar

Standard

Citat:
Shooter, tiderna kommer inte att bli bättre i västvärlden under överskådlig tid, såvida inte en revolution sker. Det kommer inte skapas några nya arbeten, utan arbetslöshet kommer att öka.

Så en revolution är rätt medicin mot sämre tider.

Skönt att få veta var du står i frågan även om det inte var någon överraskning för mig.
Gammal 2014-03-20, 15:56   #128

Reg.datum: maj 2013
Sharp$: 488
Standard

Citat:
Det första som ATG borde göra är dra en vit mållinje i banan så att alla nya spelare vet var den finns. Ingen ny spelare skulle ens fundera på att spela på ett spel där det saknas tydliga regler! Målfoton borde man kunna hämta från ATGs hemsida direkt efter loppen. Då skulle inga spekulationer om fusk heller uppstå. Varvtiderna/hästnamn borde kunna visas upp direkt på skärmen grafiskt, tekniken finns ju. Varför måste allt vara så himla hyss hyss inom travet??? Vakna ATG och gör hästsporten mer begriplig för den stora massan om ni vill ha in fler spelare. Ingen av mina kompisar spelar på hästar och om jag börjar prata om trav, så tycker de oftast jag bara babblar på en massa rappakalja som ingen förstår. En annan sak som inte heller har någon logik är ju prispengarna som hästarna får. Om första priset är 100.000kr, så inte fan ska andrapristagaren ha 50.000 osv... snarare borde andraplatsen ge 20.000kr och tredje 10.000. Annars är ju de flesta bara nöjda med andra, tredje, fjärde, femte... platser och det leder ju inte till några riktiga tävlingar där alla vill vinna!!! Det ska svida i plånboken att inte vinna!!!
Håller med i det mesta!

Lite andra saker man funderar på är väl tex om atg seriöst tror att någon frivilligt vill åka ut en onsdag till en bana och se HALVA V86.an..det är ju parodi så det skriker om det.

En annan sak är väl hur man kan lägga 3 lopp med 7 startande hästar i inom V86, vet hur många som helst som tappade lusten bara dom såg listorna för gårdagens V86.a.

Känns lite märkligt att V65.an som är efter V86 är proppfull med hästar men huvudspelet V86 kan dom knappt få ihop hästar till, jag tror att atg har missuppfattat det hela när det kommer till spelvänliga omgångar eller bra travsport.

Lägg där till hur dom har misslyckats med siten Tillsammans där dom vägrar tillåta spel på andra spelformer än V75 och inlämning på fil lär inte vara möjligt än på 2-3 år trots att dom har den perfekta grunden att massdubbla sin omsättning dagligen på alla spelformer via Tillsammans så bryr dom sig inte.

Sedan lever vi i 2014 så jag förstår inte problemet med att trycka upp en klar och tydlig bild efter målgång på målfotot i atg-live eller i tv efter VARJE lopp.

Tror atg håller på att slå i dom sista spikarna i sin egen kista, någon annan förklaring kan jag inte se.
Migge (+10), Fulsprit (+5)

Senast redigerad av sandro den 2014-03-20 klockan 15:58.
sandro är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 18:43   #129
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Tänkte lite på det där, varför det var så få hästar i vissa lopp. Kan det ha med 10miljoners garantin för en ensam vinnare att göra månne? 19 Mars var sista gången som garantin utlovades.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 19:24   #130

Viroids avatar

Standard

Citat:
Tänkte lite på det där, varför det var så få hästar i vissa lopp. Kan det ha med 10miljoners garantin för en ensam vinnare att göra månne? 19 Mars var sista gången som garantin utlovades.
Jag tror det har mer att göra med att man skriver ut treåringslopp tidigt på säsongen. För kulltopparna gäller E3, Kriteriet och Breeders Crown, då går det inte an att hålla på och kuta runt så här års, det blir inget kvar av dem då. De skall ju helst tåla en fyraårssäsong också. När sedan både Jägersro och Solvalla skriver ut gulddivisionslopp mitt i veckan så blir det lite får lite hästar för att fylla upp de loppen.
Gammal 2014-03-20, 19:53   #131

Sharp$: 1145

Standard

Citat:

Det land som kommer bli nästa att falla under revolution, i Europa, är Sverige... Inbördeskrig är oundvikligt i Sverige - inom en framtid på 20 år så är vi där, tragiskt nog...

Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 20:39   #132

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Det land som kommer bli nästa att falla under revolution, i Europa, är Sverige... Inbördeskrig är oundvikligt i Sverige - inom en framtid på 20 år så är vi där, tragiskt nog...

Känns lite OT, men jag tror att det tudelade Belgien med Flamländare och Fransmän ligger närmare ett inbördeskrig. Spanien med sina katalaner, basker, självstyrande öar etc kan bli en krutdurk när arbetslöshet bland de unga biter sig fast på 40-50%. Storbritannien med walesare, nordirländare, skottar och kanalöar är heller inte självklart att det sitter ihop för evigt. Italien där Venedig nu röstar om självständighet är ett hårt segregerat land där norra delarna är väsentligt rikare än de södra delarna. Estland och Lettland med stora ryska befolkningar tittar oroligt på vad som händer i Ukraina.

Ekonomisk tillväxt är en nyckelfaktor för att hålla uppror och självständighetsiver på mattan. Hela EU är ett stort sådant projekt där alla skall förstå att man har mer nytta av varandra än genom att förgöra varandra. Vi ser också inom travet att så länge alla siffror pekade uppåt var det inte så höga stämmor i klagokören, men nu är det ständigt ett jädra gnällande.
Gammal 2014-03-21, 00:03   #133

Standard

För att inte tala om USA,där 100 miljoner invånare får matkuponger av staten, arbetslösheten högre än på 30talet.
Lönerna lägre än på 30-talet.
Obamacare har höjt kostnaderna för läkarvård med 50%
De enda jobb som skapats sistlidna 10 åren är säkerhetstjänst samt yrkesmilitärer.
Gammal 2014-03-21, 10:47   #134

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ni kan diskutera det hela hur mycket ni vill men det största problemet ligger fortfarande i tillväxten av spelare.

Jag tror att en väg till mer intresse är att skapa show och stämning runt tävlingsmomentet, som väl ändå är den bärande delen i det som både tränare, ägare, spelare, spelbolag, banor och intresseförbund ser som trav. All avel, all träning, alla räkningar, alla reglementen, allt spel etc kretsar runt det där som händer när något dussin hästar springer runt ovalen under några minuter. Den biten måste få ta plats, tävlingsmomentet måste få mer utrymme.

Några exempel på saker som kan göras bättre:
- Deltagarna kan vid defileringen presenteras med startnummer, hästens namn, tränarens namn och kuskens namn (blir det mer kommer det tyvärr bli för långt). Jag tycker det är rimligt att man som publik blir presenterad för de som skall tävla. Om det betyder att man får spela en minut mindre av någon schlagerdänga i högtalarna är det en stor vinst för mänskligheten.

- Berätta vad som är banrekord och svenskt rekord för loppet man skall köra, och skapa en lite mer sportslig spänning också.

- Vid omstart är det viktigt att någon faktiskt kan förklara varför det blev omstart. Gärna med starten i repris på storbildsskärm och verktyg för att peka och förklara vad den illa ledda volten bestod av, varför man betraktade det som en störning, vem som var över startlinjen etc. Märk gärna ut startlinjen bättre.

- Låt måldomaren efter en trumvirvel träda fram i strålkastarljuset och förkunna resultatet följt av en trumpetfanfar. Lite show men ack så betydelsefullt för att skapa känslan av att man bevistar en tävling och inte en komplicerad lottodragning. Man får gärna hinna ta fram den slutliga tiden också, så man vet om det är banrekord, svenskt rekord eller kanske "bara" nytt rekord för hästen. Har det gjorts en bra prestation skall det lyftas fram.

- Travet är en kommersiell verksamhet. Spela upp en 30-sekunders film från uppfödaren av vinnande häst där man snabbt presenterar sig och berättar varför denne fött upp en så fin häst, och var man kan köpa fler. Låt tränaren av vinnande häst göra likadant, men med utgångspunkt från träningen. Det får gärna gå ut i ATG Live också.

- Man bör fundera lite över hur man vill bli firad som en i kretsen runt en häst. Det är många som haft del i framgången, och som naturligtvis skall få en uppmuntran när den häst man varit med och tagit fram vinner. Det kanske räcker med ett diplom om man vinner ett P21-lopp för att det inte skall bli inflation i hederspriser, men det finns aktiva som håller de där segrarna mycket högt och naturligtvis skall ha något att titta på och minnas. Prisutdelningen är för övrigt en del av tävlingsmomentet, och innan den är klar så presenteras inga odds, utdelningar och värden.

- Det här med hur startlinjer, mållinjer, tempo och placeringar under loppets gång presenteras behöver man göra mycket mer med. Bland alla projekt så borde man väl kunna installera någon form av transpondersystem på en bana i alla fall och se hur det faller ut. Jag tror att spelarna själva vill se hur ens spelobjekt är placerade istället för att lita till halvdassiga bilder och en hummande referent som har fokus på något annat.

- Sedan behöver banorna naturligtvis fundera över om "dagens husman" för hundra spänn eller en trerättersmeny för 500 spänn är något som lockar unga människor till travet. Kanske är en hundrakronorsbuffé med taco, american BBQ eller grekiskt tema roligare. Jag är tveksam till om billig öl är ett bra sätt att locka besökare, men den behöver inte kosta mer på travbanan än den kostar på O'Learys.

- Om man vill locka familjer med barn till tävlingarna så är det bra med alkoholfria familjesektioner på läktaren, och barnvänlig snabbmat för rimliga priser. Korv och bröd eller en stor bulle med en festis för 20-25kr eller kanske en banan för en femma. Toaletter med skötbord för de minsta. Kanske ett lekområde för barnen där man som vuxen kan ha uppsikt över dem och kunna följa med i vad som händer på banan.

- Betalar man 200 spänn i inträde (som kanske är rimligt när storlopp står på programmet) vill man också sitta riktigt bra i en trevlig miljö där man både hör och ser över banan. Sitter man i egen campingstol under ett paraply bör inträdet vara betydligt lägre, kanske fritt. Banorna har rätt länge pekat på sina förhållandevis låga entréavgifter men samtidigt glömt bort att man ändå vill ha något för de pengar man betalar. I synnerhet om man kan se allt gratis eller för en spotstyver hemma i soffan.

Summa sammarum, jag tror att mer sport och lite elementär kundservice är lösningen för att få fler yngre att tycka trav är trevligt.
Gammal 2014-03-21, 11:02   #135

Standard

Var på Åby igår och även fast vi här har diskuterat just express vill jag ändå lyfta upp 3 punkter som är så fruktansvärt katastrofalt dåliga så att det inte finns.

1. Informationen på banorna kontra live'n är katastrofala. Orkar inte släpa med mig min laptop. Då kan jag lika väl stanna hemma.

2. Hann knappt spela igår. 2 kassor öppna vilket ledde till att flera missade framförallt DD. Även det under all kritik. Hemma kan jag spela 5 sekunder innan start.

3. Återigen priserna. Nu har jag hästägarkort men 72 för en stor stark? Kom igen. Jag vill dricka 3-4 öl under en V64 omgång. Upplevelsen är bedrövlig, nu var sporten kass igår men jag älskar travet.

Sen tycker jag på allvar man skall diskutera huruvida man skall köra 364 dagar om året? Jag har i alla avseenden i livet förespråkat kvalitet före kvantitet. Borde kanske ta sig en funderare inom travet med? Hellre välfyllda och bra lopp varannan vecka på Åby en som igår lopp 2. 5 hästar över 2 volter med Goldomaster spelade till 1.30.

Mr.Pellegrino spelad till 1.17 i v64-1.

Sporten är inte bra alltså.....
Gammal 2014-03-21, 11:05   #136

Standard

Citat:
Jag tror att en väg till mer intresse är att skapa show och stämning runt tävlingsmomentet, som väl ändå är den bärande delen i det som både tränare, ägare, spelare, spelbolag, banor och intresseförbund ser som trav. All avel, all träning, alla räkningar, alla reglementen, allt spel etc kretsar runt det där som händer när något dussin hästar springer runt ovalen under några minuter. Den biten måste få ta plats, tävlingsmomentet måste få mer utrymme.

Summa sammarum, jag tror att mer sport och lite elementär kundservice är lösningen för att få fler yngre att tycka trav är trevligt.
Utan att citera dina förslag så tycker jag du är spot on!
Mycket bra förslag genomgående. Frågan är om viljan och drivkraften att genomföra dom finns. Men det säger ju ganska mycket om ATG och banorna i sådan fall.
Gammal 2014-03-21, 12:18   #137

Sharp$: 5439
Standard

Det första som ATG borde göra är dra en vit mållinje i banan så att alla nya spelare vet var den finns

Menar du direkt på banan ?

Otänkbart, när hästarna ser den vita linjen på banan så är det ganska många som skulle ta galoppsteg över linjen då de tror det är ett hinder. ( har ett antal gånger hästar galoppera / skygga för vita skosulor när någon gått ut i banan med snö på skorna - vissa hästar har också problem med att springa över åbys openstretchlinje)

Banan sladdas mellan varje lopp, dvs man skulle behöva dra om linjen före varje lopp
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 12:34   #138

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Det första som ATG borde göra är dra en vit mållinje i banan så att alla nya spelare vet var den finns

Menar du direkt på banan ?

Otänkbart, när hästarna ser den vita linjen på banan så är det ganska många som skulle ta galoppsteg över linjen då de tror det är ett hinder. ( har ett antal gånger hästar galoppera / skygga för vita skosulor när någon gått ut i banan med snö på skorna - vissa hästar har också problem med att springa över åbys openstretchlinje)

Banan sladdas mellan varje lopp, dvs man skulle behöva dra om linjen före varje lopp
Aha då fattar jag/vi
Gammal 2014-03-21, 12:47   #139

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg

Just själva linjen är kanske inte så betydelsefull, eftersom man springer över den några gånger under själva loppet. Men banorna skulle kunna bli mycket bättre på att märka ut målet för publiken. Större stolpar med skyltar på, och en korrekt inställd kamera för repriserna.
Gammal 2014-03-21, 12:59   #140

Standard

Citat:
Just själva linjen är kanske inte så betydelsefull, eftersom man springer över den några gånger under själva loppet. Men banorna skulle kunna bli mycket bättre på att märka ut målet för publiken. Större stolpar med skyltar på, och en korrekt inställd kamera för repriserna.
Den franska modellen med en kamera som verkar klara att fånga upp täta målstrider skulle vara något! Det är endast i undantagsfall som de behöver ta till "målfoto".

Vad ett sådant system skulle kosta vet jag inte, men vi ligger långt efter teknikmässigt i Sverige.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 13:35   #141

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Den franska modellen med en kamera som verkar klara att fånga upp täta målstrider skulle vara något! Det är endast i undantagsfall som de behöver ta till "målfoto".

Vad ett sådant system skulle kosta vet jag inte, men vi ligger långt efter teknikmässigt i Sverige.
Ja, det vore skpj om man kunde börja testa på någon bana i alla fall. Jag förstår att det är dyrt att köpa in till banor som har 10-20 tävlingsdagar om året, men många banor har ju mer än så. Det mest moderna man kan hitta på en travbana idag är CD-skivan med årets melodifestivallåtar. Den har man av någon anledning alltid råd med. En bunt papper med en inaktuell strecklista (men förhoppningsvis till rätt omgång) dyker också alltid upp i totohallen.

Vad banorna borde förstå är att det blir svårt att lägga ned dem som investerat i framtidens teknik. Men dem som inte investerat i något bestående är det lätt och billigt att lägga ned med ett pennstreck på ett papper.
Gammal 2014-03-21, 16:33   #142

Reg.datum: maj 2013
Sharp$: 488
Standard

Nu börjar dom desperata åtgärderna?

Fick mail idag om gratis inträde på Åby till onsdagens V86 omgång " skriv ut mailet och ta med så får du och en vän gå in gratis "

Stod även "tillsammans med Solvalla erbjuds du mer spännande trav än någonsin"

Aa jag sitter som på nålar när jag erbjuds halva V86.an med 7 hästar i fältet varannan omgång eller halva fältet med Melanders hästar.

Lagom priser också i restaurangen, letade mig ner till desserter på Åbys hemsida..äppelpaj med vaniljsås 95 jävla spänn haha.
Migge (+3)

Senast redigerad av sandro den 2014-03-21 klockan 16:40.
sandro är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 11:41   #143

Viroids avatar

Standard

Läser i Ronden att man redan från nästa vecka gör om onsdagskvällarna lite.

V5 försvinner helt, V65 körs endast på Solvalla, V65-1 och V86-6 blir samma lopp. V4 körs på "gästbanan" efter V86-loppen.

Jag tror det är dumt att dra igång V65 11 minuter innan DD. Jag tror inte det här hjälper till att dra upp omsättningen totalt.
Gammal 2014-04-01, 11:52   #144

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Jag tror det är bättre i alla fall, som jag sade förra gången...

Det blev för många överlappande spelformer
V4, V86, V5, DD, V65, V3 + alla andra spelformer.
Alla gick visserligen inte samtidigt, men många var dom

Citat:
Läser i Ronden att man redan från nästa vecka gör om onsdagskvällarna lite.

V5 försvinner helt, V65 körs endast på Solvalla, V65-1 och V86-6 blir samma lopp. V4 körs på "gästbanan" efter V86-loppen.

Jag tror det är dumt att dra igång V65 11 minuter innan DD. Jag tror inte det här hjälper till att dra upp omsättningen totalt.
Gammal 2014-04-01, 12:04   #145

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 3527
Standard

Citat:
Klockrent!
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 12:07   #146

Standard

Dom höjer också jackpotgränsen till 15kr som lägsta utdelning som utdelas på 6 rätt,vilket kommer generera fler jackpots. Dopa omsättningen ånyo.Kommer generera betydligt fler jackpots.

Mycket bra med några minuter förlängd starttid innan DD
Mycket bra med att dom minskar antalet spelformer!

ATG tar till sig kritiken, försöker förändra till det bättre i allt snabbare takt.
Det är strålande nyheter tycker jag, initiativet som sådant.
Gammal 2014-04-01, 12:17   #147

Viroids avatar

Standard

Jag tycker att saxad bana över huvudtaget är hål i huvudet. Skall man dessutom ha en rad extraspel utöver det stora streckspelet så skall det antingen vara inom streckspelet som V4 idag ligger inom V64. Inga nya lopp att analysera, eller så måste man ges tid att analysera dem.

V65 på det här sättet hamnar mitt i värsta stressen och där finns ingen tid för att kolla värmningar, lyssna på intervjuer, läsa experttips eller ens kolla av ett forum eller Twitter. Vem gör under sådana förutsättningar ett seriöst V65-system?
Gammal 2014-04-01, 13:58   #148

Standard

Citat:
Dom höjer också jackpotgränsen till 15kr som lägsta utdelning som utdelas på 6 rätt,vilket kommer generera fler jackpots. Dopa omsättningen ånyo.Kommer generera betydligt fler jackpots.

Mycket bra med några minuter förlängd starttid innan DD
Mycket bra med att dom minskar antalet spelformer!

ATG tar till sig kritiken, försöker förändra till det bättre i allt snabbare takt.
Det är strålande nyheter tycker jag, initiativet som sådant.
Och vad finns det för något positivt med att det genererar flera jackpots?
Gammal 2014-04-01, 15:28   #149

Standard

Vad hände med alla, djävla positiva genmälen direkt efter att detta schabrak sjösattes - jag var och några till var väldigt kritiska, nu är nästan alla det...!

Gammal 2014-04-01, 15:32   #150

Standard

Har hört från väl insatta och initierade källor att V75 skall göras om till V76 - allt för att bygga Jackpotts och på det sättet ådra sig småspelare som oftast bara spelar Lotto, Måltips, Stryktips vid Jackpotts.

Ja, vad säger och gör man - skratta och/eller gråta...?

tomtom2 (+10)
Gammal 2014-04-01, 15:43   #151
Banned

Sharp$: 72
Standard

Citat:
Har hört från väl insatta och initierade källor att V75 skall göras om till V76 - allt för att bygga Jackpotts och på det sättet ådra sig småspelare som oftast bara spelar Lotto, Måltips, Stryktips vid Jackpotts.

Blir ju fler jackpotts med V75 än V76. Då femmorna brukar bli jackpots.
Eller vad menar du?
trance_error är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 15:43   #152

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:

Låter konstigt.
De har V64 för att småspelarna ska kunna "vinna" på 4 rätt, så varför göra tvärtom på V75 ???
Tror fan inte de vågar röra sin kassako i första taget.
Gammal 2014-04-01, 15:55   #153

Standard

Så är det sagt, i alla fall!

Gammal 2014-04-01, 15:57   #154

Helges avatar

Standard

Citat:

April April din dumma sill
tomtom2 (+10), Fulsprit (+5)
Gammal 2014-04-01, 16:00   #155

Standard

Citat:
Låter konstigt.
De har V64 för att småspelarna ska kunna "vinna" på 4 rätt, så varför göra tvärtom på V75 ???
Tror fan inte de vågar röra sin kassako i första taget.
Jo, det var ju en lysande "gåva" till småspelarna eftersom det i stort sett varannan gång inte blir nån utdelning på 4 rätt haha
Gammal 2014-04-01, 16:03   #156

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tomtom2 Visa inlägg
Jo, det medför ytterligare dopad omsättning och större vinstmöjligheter för utlandsAffe och det kan i sin tur måhända även gynna någon/några på hemmaplan som också kan ha del i Affes framgångar.
Gammal 2014-04-01, 16:06   #157

Standard

Citat:

April-skämt? Färre vinstgrupper kommer att leda till färre jackpots.
Gammal 2014-04-01, 16:08   #158

Standard

Det finns inget i v76 som skulle generera högre snittvinster på något utfall.Dock minska antalet jackpots med 90% eller något liknande.
Gammal 2014-04-01, 16:14   #159

Standard

April, April era små sillar, hehe...

Bra, Helge - du insåg det först och får därmed en liten puss på kinden...

Helge (+5)
Gammal 2014-04-01, 16:17   #160

Helges avatar

Standard

Citat:

Åh tack! Den pussen lever jag länge på

Fulsprit (+1)
Gammal 2014-04-01, 16:18   #161
Banned

Sharp$: 72
Standard

Citat:

Gick på det, vet du varför?
För att jag klassat dig som ett april skämt året runt hehe
Fulsprit (+1)
trance_error är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 16:22   #162

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 58073
Standard

Citat:
Jag tycker att saxad bana över huvudtaget är hål i huvudet. Skall man dessutom ha en rad extraspel utöver det stora streckspelet så skall det antingen vara inom streckspelet som V4 idag ligger inom V64. Inga nya lopp att analysera, eller så måste man ges tid att analysera dem.

V65 på det här sättet hamnar mitt i värsta stressen och där finns ingen tid för att kolla värmningar, lyssna på intervjuer, läsa experttips eller ens kolla av ett forum eller Twitter. Vem gör under sådana förutsättningar ett seriöst V65-system?
Det stora problemet är väl att det finns hur mycket information/intervjuer och annat kring det stora streckspelet, dvs V86 på onsdagarna, men i princip ingenting kring ramloppen. Vill man veta dagsstatus, balanser (förutom hovbeslag) och annan viktig spelinfo till ramloppen så är det mycket svårt att hitta. Någon tränare som har bra hemsida, kan komma någon intervju i atg live, men det är omöjligt att få samma info att analysera som till V86 loppen.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 17:55   #163

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det stora problemet är väl att det finns hur mycket information/intervjuer och annat kring det stora streckspelet, dvs V86 på onsdagarna, men i princip ingenting kring ramloppen. Vill man veta dagsstatus, balanser (förutom hovbeslag) och annan viktig spelinfo till ramloppen så är det mycket svårt att hitta. Någon tränare som har bra hemsida, kan komma någon intervju i atg live, men det är omöjligt att få samma info att analysera som till V86 loppen.
Det är väl just det att ingen orkar spela ett streckspel över sex avdelningar utan att det finns lite värmningsinfo och i alla fall några intervjuer att plocka idéer ifrån. Under V86 finns det ingen som helst tid att trycka in någon sådan info ens om någon skulle ge sig till att göra den. Det är en riktigt korkad idé i mina ögon att köra V65 under de här premisserna.
Gammal 2014-04-01, 18:05   #164

Viroids avatar

Standard

Citat:
Vad hände med alla, djävla positiva genmälen direkt efter att detta schabrak sjösattes - jag var och några till var väldigt kritiska, nu är nästan alla det...!

De har förvandlat en kväll med god travsport till något som känns som att man kör en Kalle Anka-film på dubbel hastighet. Det är siffror, klipp, hopp, skyltar, massor av människor och mitt i allt detta kör man också reklamavbrott i parti och minut i TV-sändningen. Man får f*n epilepsi av det där! Och så påstår de att det är bättre på TV än på banan...

Jag gillar att man försöker trycka ihop tiden, men de har ju valt en väg som känns rätt så hopplös med dubbla banor och att allt skall gå i vanlig lunk och försöka klippas ihop till något sevärt. Det är svårt, och jag tycker inte att de har lyckats.
Gammal 2014-04-01, 18:53   #165

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tomtom2 Visa inlägg
Borde faktiskt kunna leda till en högre totalomsättning på V86 sett över ett år. Åtminstone så länge många spelare inte tar beslutet att bara spela när det är jackpot.
Gammal 2014-04-01, 19:09   #166

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av almen Visa inlägg
Jo, det medför ytterligare dopad omsättning och större vinstmöjligheter för utlandsAffe och det kan i sin tur måhända även gynna någon/några på hemmaplan som också kan ha del i Affes framgångar.
Inspirerad av denna tråd och högst angelägen att rationellt anpassa mig till ATGs förändringar lovar och svär jag härmed på Statistikbibeln, att inte spela en enda krona, förutom till jackpotomgångar på V86, V75 och V64.

Då endast för utdelning på alla rätt upp till nivåer där det endast bör finnas 3-4 vinnare (lex Strappa).

Kanske
Gammal 2014-04-03, 04:35   #167

Standard

Speciellt V64 ska generellt alltid spelas V6,enär man annars stoppar in pengar på 4-rättspotten och därmed bidrar automatiskt till de 25% jackpots eller vad det kan röra sig om per år. Att få utdelningen på 4 rätt är måhända en tröst om man spelar för 32 kr.
Men spelar man för att vinna på lång sikt, måste man spela för att få maximalt betalt de få gånger man själv tippat rätt och man slipper otur.
Som alltid handlar det om att spela med korrekt insats, sköta sitt moneymanagement.
Man måste alltså ha råd att INTE få pengarna på 4-5 rätt, att leva med att man inte vinner en krona dessa gånger. För att istället få dubbla utdelningen på 6 rätt när det väl sitter.
Svara

td