|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2014-02-03, 07:49 | #16 |
Ja queasy har ju lite speed att tillgå också. Det har ju inte navigatorn. Risk att han blir nerspeedad på upploppet
|
|
2014-02-03, 12:08 | #17 | |
Citat:
Förklara då för mig som är dåligt insatt hur spår 5 kan vara bättre än 1 & 2? När spåren ska väljas till elitloppets final så väljs i stort sätt alltid spår 1 och 2 före spår 5. Och då är det kusk och tränare som väljer. Dom borde väl veta? Köper att en stor favorit väljer spår 5 före spår 1 för att slippa risken att bli instängd, men tror faktiskt dom flesta kuskarna hade valt spår 2 i stället för 5 om dom fick välja. |
||
2014-02-03, 12:29 | #18 | |
Citat:
|
||
2014-02-03, 12:32 | #19 | |
Citat:
F ö så kan jag inte se hur Örjan ska torska i V75-mästaren. Det blir spik på allt! Kanske t om en rak mot Fitch. |
||
2014-02-03, 14:38 | #20 | |
Citat:
|
||
2014-02-03, 14:51 | #21 | |
Citat:
Det är ju inte första ggn en häst körs snällt inför finaler. |
||
2014-02-03, 14:58 | #22 | |
Citat:
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. |
||
2014-02-03, 15:44 | #23 | ||
Citat:
Citat:
Spårstatistiken är ett exempel på att generell statistik är farlig att applicera utan att ha en djupare kunskap. Statistiken säger att flest lopp vinns från spår 5. Varför? Jo för att spår 5 faktiskt kan ge bra positioner för alla typer av hästar. Bra chans på spets, ingen risk att bli instängd och om man vill kan man ofta hitta en bra position i andra spår. Risken för att hamna på vingel är rätt låg. Har du dock en riktigt startsnabb och travsäker häst som är snabb direkt när bilen släpper och som trivs i ledningen så är ju såklart spår 1 det absolut bästa spåret. Detta eftersom de andra hästarna måste ta en längd på din häst för att komma förbi och du bara behöver köra rakt framåt. Räcker dock med att det finns en snabbare häst i loppet som tar en längd för att det ska kunna bli problem härifrån. Har man en häst som inte alls är lika snabb ut eller öppnar ojämnt så räcker det med ett felsteg så är man inlåst från spår 1. Kanske hamnar man t.o.m 3-4e inner. Därifrån är det ju klart svårare att vinna lopp. Det är väldigt bra att ha spårstatistiken i bakhuvudet när man analyserar hästars vinstchanser och loppscenarion men det är klart viktigare att se till hästarnas startsnabbhet häst vs häst i loppet och hästarnas egenskaper när man i specifika lopp analyserar de olika chanserna från de olika spåren. Senast redigerad av NicklasJ den 2014-02-03 klockan 15:45. |
|||
2014-02-03, 15:50 | #24 |
Han sa att han kunde tänka sig bägge delar. Men Lugauer är ingen taktiker och ingen tempobedömare heller då han ofta kör för fort om han kommer till spets. Kanske var det bäst att han satt fast. Hursomhelst gigantiskt plus med takter i vagnen, men spåret blev skit, blir till att backa o hoppas på tempo
|
|
2014-02-03, 16:21 | #25 |
Min luring vid första blick är Kalle
|
|
2014-02-03, 16:33 | #26 |
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604Rektävling 2014 Stats: 0 - 1 - 0 ROI: 0.00% Vinstprocent: 0.00% |
Sedan så är det ju så att i ex. Elitloppsfinalen och i försöken, samt till och med i försnacket så premieras och förs det fram hypersnabba hästar, särskilt från start då man vet att publiken vill se sånt...
Kommer ni ihåg Action Skoatter från Holland - var väl inte speciellt bra egentligen men kunde öppna hiskeligt och blev inbjuden mest på detta och öppnade sedan 1.06, eller något redan på sent 80-tal, första 500 hundra metrarna... Med detta sagt så är det oftast de startsnabbaste hästarna med i Elitloppsfinalerna, sett över tid - Elitloppet vinns oftast från ledningen då de är stört omöjligt att ta något då loppet, i princip, går i full fart hela vägen... Finns undantag, men det är få... Spår 1 tas då självklart om man vinner lotten då man slipper risken att få en ännu snabbare häst invändigt, än din egen - att du också i vilket fall får en resa på innerspår, hör ju också till sakens natur... Det tråkigaste Elitloppet som körts torde vara när Stig Hs Gum Ball vann från dödens...
__________________
Win some, lose some...! You´ll Never Walk Alone... |
2014-02-03, 17:33 | #27 | |
Citat:
|
||
2014-02-03, 19:00 | #28 |
Hur skall Donttellmeanymore kunna vinna? Nej jag tror inte att det går, där kan man spara ett streck!
|
|
2014-02-03, 19:08 | #29 | |
Citat:
Det mesta har redan sagts av NicklasJ och Viroid, men det finns ytterligare faktorer att ta upp. Som Viroid sa vinner spår 5 flest lopp i autostart (och enbart detta faktum borde ju automatiskt kullkasta alla teorier om att spår 1 skulle vara bättre). Därefter följer spår 4 och sedan spår 2. Varför vinner spår 5 oftast? Jo, förmodligen för att det är det enklaste spåret att spetsa ifrån. Även detta är vederlagt genom åratal av statistikföring. På vissa banor är spår 1 missgynnat i autostart eftersom bilen släpper fältet ganska kort efter kurvan och då är det svårare för den på innerspår att få upp farten, jämfört med utvändiga hästar som fått gå en vidare kurva. Sedan verkar det även som att hästar rent generellt har lättare att öppna om de springer bakom bilen istället för bakom vingen. Fråga mig inte varför. Varför kuskar väljer spår 1 och 2 de gånger de får chansen att välja själva? Dels för att de inte vet bättre, men kanske även för att det känns mer "safe". Tittar man t.ex. på Årgångsloppen för 3-åringar där försöksvinnarna får välja spår först ser man att spår 3, 4 och 5 vardera vinner betydligt fler lopp än både spår 1 och spår 2 för sig. Detta trots att spår 1 och 2 ofta väljs först. Även 4-åringarnas motsvarande lopp visar minusstatistik för spår 1 och 2 gentemot spår 3 och 4. Här visar dock spår 5 ännu sämre siffror, men underlaget är ganska tunt. Dessutom väljs nästan alltid spår 1-4 före spår 5 och man får väl anta att de hästar som vann försöken är bäst helt enkelt och därför automatiskt har fördel mot den "femterankade" hästen. Intressant skulle det vara att se "bästa hästen" välja spår 5 och sedan se vad som händer. Hur som helst, så vinner spår 5 flest autostartade lopp. |
||
2014-02-03, 22:31 | #30 |
|
|
|