|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2014-02-01, 17:43 | #1 |
Från statistikens underbara värld
Lite nyttig frågesport så här på lördagskvällen. Alla frågor beror de travlopp som kördes i Sverige under Januari 2014.
Det kördes 43 kallblodslopp och 483 varmblodslopp. Var det kallbloden eller varmbloden som hade högst snitt (= skrällt mest) på vinnaroddsen? Spoiler:
Det kördes 282 Autostartlopp och 52 Voltstartslopp utan tillägg. Vilka hade högst genomsnittligt vinnarodds? Spoiler:
Det kördes 119 lopp för hästar med högst 100.000kr intjänat, och 80 lopp för dem med minst 500.000kr intjänat (flerklasslopp undantaget). Vilken kategori hade högst genomsnittligt vinnarodds? Spoiler:
Det kördes 112 lopp med som mest 15.000kr i förstapris och 76 lopp med minst 50.000kr i förstapris. Vilken kategori hade högst genomsnittligt vinnarodds? Spoiler:
Det kördes 76 lopp med färre en 10 startande, 451 lopp med 10 startande eller fler, och av dem hade 120 lopp 13 startande eller fler. Vilken kategori hade högst genomsnittligt vinnarodds? Spoiler:
2014-02-01, 18:41 | #2 |
"Rätt svar: Antal startande betyder mycket. Loppen med färre än 10 startande hade ett genomsnittligt vinnarodds på 5,02. De med fler än 10 startande hade 9,03 och de med 13 eller fler startande hela 12,21. Skall man leta skrällar skall det göras i stora fält."
Du förstår väl varför det ser ut så? Kul läsning annars! Tack
2014-02-02, 10:17 | #3 |
Var hittar man information för att summera loppen såhär ?
Det är ju knappast ngt som pubiceras utan man får räkna/summera själv men var kommer man åt databasen ? Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1) |
|
2014-02-02, 11:19 | #4 |
Man får knacka in siffrorna manuellt i Excel. Det tar tid, så det vill till att man nöjer sig med det mest relevanta som man vill mäta och skippar den övriga informationen.
2014-02-02, 11:21 | #5 |
Ja, jag förstår varför det ser ut så, men jag är inte säker på att alla har grepp på det där. Hoppas ingen tar illa upp för att jag slår in vad som kan verka som öppna dörrar.
2014-02-02, 11:28 | #6 |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8342Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Att högre klass har högre odds är lite förvånande, men å andra sidan har de bättre hästarna gått till vintervila
2014-02-02, 11:41 | #7 |
Ser vi till V75 så brukar brons/silverdivisionerna vara rätt så öppna lopp oavsett årstid, så jag är inte helt förvånad.
2014-02-03, 14:05 | #8 | |
Citat:
Detta gör att snittet dras ner, trots att en del riktigt stora skrällar vinner i de lägsta klasserna.
2014-02-03, 14:14 | #9 |
Rent spontant känns det som att median (eller möjligen trimmat medelvärde) och standardavvikelse behöver läggas till för att kunna ge någon form av vettig information.
Odds är en ganska snedfördelad variabel där förmodligen en majoritet ligger inom ett smalt område (1-10 ggr pengarna?) och enskilda skrällar drar upp medelvärdet väldigt mycket.
2014-02-03, 14:51 | #10 | |
Citat:
2014-02-03, 14:54 | #11 | |
Citat:
2014-03-08, 10:02 | #12 |
Intressant fakta om V4.
De senaste 184 omgångarna har tillsammans gett en samlad utdelning på 2.073.071kr för fyra rätt. Omgångens största favorit har vunnit 89 gånger av dessa 184. Den samlade utdelningen då är 238.163kr. När omgångens största favorit har bränt är den samlade utdelningen 1.834.908kr. Det finns alltså stor anledning att på V4 hata bort de stora favoriterna, i alla fall om man vill vinna stora pengar.
2014-03-08, 13:18 | #13 | |
Citat:
Går det att dela upp utdelningen på intervaller? T ex. T ex att samla alla omgångar med minst en häst spelad till över 70% och räkna ut den samlade utdelningen för dessa och se hur stor del av den samlade utdelningen som delats ut när denna megafavorit har vunnit resp. förlorat. Jag tycker inte att alla V4omgångar är skapade lika. Det är stor skillnad på de ggr när en 72%are bränner som dagens största jämfört med när en 42%are bränner som dagens största. Hur har du samlat din rådata? Manuell inmatning i excel?
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite! Senast redigerad av Strappa71 den 2014-03-08 klockan 13:19. |
||
2014-03-08, 13:29 | #14 |
Manuell inmatning i Excel är det som gäller för att få med rätt siffror, men jag har procenten på omgångens största med i materialet. Däremot så blir det ganska få omgångar i varje kategori om man börjar dela upp det. I materialet finns det 8 favoriter som haft mer än 70% av insatserna på sig, 6 av dem har vunnit och de två gånger då den bränt är på tok för lite för att dra några slutsatser av det.
Däremot har 35 av omgångens största favorit haft mindre än 40% av insatserna på sig. 14 av dem har vunnit (40%) vilket indikerar att det för dessa favoriter finns ett visst spelvärde. Jag tänkte vänta med att påstå en sådan sanning innan materialet omfattar i alla fall 100st omgångens favorit som haft mindre än 40% av insatserna på sig.