Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-01-24, 17:30   #1

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 3525
Standard

V75+DD 25/1 Travnet

V75-jackpot i helgen och Bergsåker utanför Sundsvall lär bjuda på en riktig vinteromgång. Det ska enligt Smhi bli runt 14-15 minusgrader under lördagen och med ännu kallare nätter lär det bli ett stenhårt banunderlag som hästarna får springa på. Klar risk för att det krävs brodd även i framskorna och det kan säkert ställa till det för många – speciellt de hästar som kommer söderifrån.

Trots att det bara är sex lopp att tippa eftersom Amaru Boko knappast förlorar i guld så ser det väldigt svårt ut och det är överlag mycket låg klass på startfälten. Flera lopp känns som rena lunchtävlingar och det är få favoriter som känns riktigt pålitliga. Jag tänker därför bara spela med en spik och chansa med två kortlopp och två utgångar. Tänk på att Bergsåkers upplopp brukar kännas långt för ledarhästen och att öppna tufft på hårda banunderlag brukar ge stumma ben till slut.

Analys Bergsåker V75-1:
Ranking: A: 3-7-5-11. B: 6-9-1-4-2-8. C: 10-12

Spetsanalysen:
Under Sund och Demo öppnar nog snabbast och bör göra upp om ledningen. Svårt att säga vem som är mest angelägen att köra i spets. Utifrån kan även Quattro Khan öppna bra om han laddas och i så fall gör säkert kusken ett försök mot ledningen.

Loppanalysen:
Lägsta klassen är ett av omgångens mest öppna lopp och det finns ett par frågetecken kring favoriten 11 Mellby Brunello som dock säkert är bästa hästen i grunden. Han var riktigt läcker vid segern näst senast, men blev nog lite för vass i spets efter en tuff öppning senast och vek ner sig till slut.
Efter det är han vaccinerad och har stått över lite jobb och formen är kanske inte helt på topp. Dessutom känns inte lång distans som en direkt fördel och från ett svårt spår känns han sårbar. Given att gardera.

Jag ger tipset lite på chans till 3 Under Sund som står bättre till än favoriten och som har blivit bortglömd. Det här är en ganska bra häst som var fin vid segrarna i november och december, men som inte var som bäst senast. Han är behandlad efter det och tränar starkt enligt Witasp. Hans hästar visade ju också riktigt fin form på Solvalla i onsdags och Under Sund är startsnabb och bör få ett bra lopp. Möjligen ledningen om det inte blir för tuff körning. Han har också vunnit tre lopp över lång distans.

7 Quattro Khan är bra för klassen, men kommer med lite svårbedömd form för dagen. Han var ofräsch i V75 näst senast och behandlad inför senast, men då var han i stället för tunt jobbad. Han är säkert vassare nu och man lär ha siktat på det här loppet, men det är minus om han måste tävla med brodd fram och risken är nog ganska stor för det. Annars är det plus med Ohlsson upp och vid laddning är det inte otänkbart att han kan komma till spets. Tränaren låter dock mer inne på att köra till slut och då är det alltid mer chansartat.

5 Demo var med och körde tufft från start mot Mellby Brunello senast, men trots det kunde han spurta till seger från rygg ledaren när luckan kom. Han såg klart vass ut då och ett liknande uppehåll inför den starten var ju inga problem. Skor och brodd fungerar också och lång distans bör funka om han inte blir för vass. Känslan är kanske att spets inte är han bästa position över lång distans i alla fall.

Sedan streckar jag även 6 Geisha Sund som är ganska stark och bör trivas med de vintriga förhållandena. 9 Gate Probio tycker jag har varit positiv i Norrland och det var segern som rök när han galopperade på upploppet senast. 1 Rolf East kan bättre än senast och tränaren tror att tätare starter ska vara positivt. Bör få ett fint smyglopp här och kan överraska med hårt tempo i täten. Sju streck totalt.

Analys Bergsåker V75-2:

Ranking: A: 2-1. B: 9-10-4. C: 6-8-5-7-11.

Spetsanalysen:
Miss Elaza är snabb, men ska inte köras i spets. Navaronne bör hålla ut övriga och få överta efter en bit. Powell är också startsnabb men ska inte laddas enligt tränaren.

Loppanalysen:
Ett ganska ojämnt lopp där fem hästar känns bättre än resten. Jag chansar lite och låser loppet med två streck och hoppas att positioner blir avgörande över den korta distansen. 2 Navaronne blir klar favorit och han har fin fart för klassen. Han har startat på besvärliga banunderlag på slutet och tagit sig korta galopper i loppen men ändå vunnit säkert. Senast såg han ut att komma ut i rena geggamojan innanför bangränsen och det gick nog helt enkelt inte att springa fort där.

Formen sitter där och det bör bli spets efter en bit, men värt att tänka på är att sjuåringen inte har vunnit något lopp med skor runt om och krävs det den här gången är det ett frågetecken. Ny kusk borde normalt sett vara ett plus, men Navaronne är lite speciell och det gick inte så bra för Ulf Ohlsson på Solvalla för tre starter sedan. Bra chans att vinna från spets om han fungerar, men några frågetecken finns trots allt.

Jag dubblar därför systemet med 1 Miss Elaza som var kraftigt förbättrad senast och som kommer att få ett perfekt lopp härifrån. Hon är snabb ut, men trivs inte i spets och kusken siktar på rygg ledaren, precis som senast då hon visslade till med 1.10 sista 300 m när luckan kom. Får hon bara chansen bakom ledaren så kan hon absolut vinna igen.

9 Trailing Edge kan mycket, men har svikit två gånger på V75 och jag har varit besviken på honom. Möjligt att han är bankänslig och därför inte fick till det senast och broddbana som ger bra fäste kanske passar bättre. Kort distans är däremot inte hans bästa eftersom han är mer stark än snabb, men kanske kan han vakna till lite med ett nytt huvudlag? Jag har inte hört något om det, men kanske kan vara värt att hålla utkik i värmningen om Bergh hittar på något. Given om man garderar vidare.

10 Elegant tycker jag också kan streckas om man garderar loppet lite mer. Han slog ju Trailing Edge näst senast och var okej som trea där Navaronne vann senast. Han lär dock också behöva lite hjälp med hårt tempo i täten om hans ka hinna fram. Samma sak gäller 4 M.T.Guti som kan en del, men som också är mer stark än snabb. Fem streck är starkt, men jag chansar på att två räcker och försöker jobba in Miss Elaza från vinnarhålet.

Analys Bergsåker V75-3:

Ranking: A: 5. B: 9-4-8-1-2-12-11. C: 3-7-6. D: 10.

Spetsanalysen:
Amaru Boko är snabb ut och tar han inte ledningen av egen kraft så lär han bli släppt dit ganska omgående.

Loppanalysen:

Veckans gulddivision lär inte bli någon dramatisk historia eftersom fjolårets elitloppshäst 5 Amaru Boko såg riktigt fin ut i sin debut för Robert Bergh. Han behövde då bara köras lite från start och till slut, men det såg klart bra ut när Bergh lättade lite på tömmarna över upploppet. Han lär knappast vara sämre med loppet i kroppen och han visade ju senast att skor och brodd fungerar.

I ett ganska trött snabbloppsgäng lär han omgående sitta i ledningen och sedan förlorar han inte om han fungerar som senast. Han blir givetvis jobbigt stor favorit, men som omgången ser ut i övrigt så kan jag inte förmå mig att gardera för den sakens skull. En mycket stark storfavorit.

För de extrema favorithatarna är väl 9 Kash’s Cantab det tänkbara garderingsbudet. Han visade fin form som trea senast där On Track Piraten vann och övriga hästar ska han matcha utan problem.

Av övriga kan nämnas att 4 David Sisu är tillräckligt jämn och säker för att duga mot alla utom favoriten och 8 Labero Broline spurtade väldigt positivt efter uppehåll bakom just Amaru Boko senast.

Analys Bergsåker V75-4:

Ranking: A: 1. B: 7-6-5-9-2-10-12-4. C: 11-3-8.

Spetsanalysen:
Fred Cobra har aldrig haft innerspår bakom bilen, men öppnat snabbt från spår två och bör hålla de flesta på utsidan. Vettig spetschans, men Pacific Hurricane är riktigt snabb och kan hinna förbi om kusken får snurr på honom.

Loppanalysen:
Ett lärlingslopp av riktigt dålig kvalité. Klart bäst tycker jag att 1 Fred Cobra är som vann på bra sätt utvändigt ledaren senast. Han kan öppna bra bakom bilen och är nog gynnad av innerspår eftersom han har ett långt flackt framsteg och att bara behöva springa rakt fram borde vara plus. Lyckas Jasmine Ising hålla upp ledningen bör Fred Cobra vinna loppet och jag spelar med honom som utgångshäst och spik på en lapp.

Lite oroande dock om det blir skor och brodd runt om eftersom hästen har tänt till på barfotabalans. Nu gick det visserligen bra med skor senast, men kanske kan det försämra startsnabbheten lite?

Bakom min U-häst är det alla mot alla och jag streckar alla på den andra kupongen. Den som kan ställa till det från start för Fred Cobra är 5 Pacific Hurricane som öppnat riktigt snabbt flera gånger. Får Daniel Wäjersten samma snurr på hästen som t ex Björn Goop så kan det bli strul för favoriten. Det är dock stora frågetecken för formen på Pacific Hurricane så därför lägger jag ner honom lite i rankingen. Annars var han duktig i V75 i nov-dec och hittar han den formen igen kan han duga.

Jag rankar 7 Mozart Töll tvåa efter hans fullt godkända femteplats i V75 senast. Det var Uroy som vann det loppet före Royal Fighter och Tricky Track och man kan väl säga att svårighetsgraden sjunker lite nu utan att överdriva…

Mozart brukar gå bra in i mål och gynnas om det blir tuff körning vilket det ofta blir i lärlingsloppen.

6 Heart Lini var det mycket snack om inför V75 på Bergsåker näst senast. Då var hon dock inte som bäst för dagen och gav sig enkelt från spets. Annars har hon gått ganska bra och mött en del tuffa treåringar. Värt att nämna är att hennes enda seger togs just på Bergsåker med Elias Strandberg i sulkyn.

9 Trees Ribston såg väldigt trög ut under vägen senast, men avslutade ändå bra över upploppet när han fick chansen. I det här loppet är det nog en bra egenskap att gå fort till slut och han är tänkbar om de kör för fort i täten.

2 Börtas Lady avslutade 11,5 sista 700 m mot bra hästar näst senast och duger nog bra i den här klassen. Kan vinna om hon klarar långresan och broddbalans.

10 Merry Mex var väldigt vass vid segern näst senast och är inte kall med en smygare. Övriga känns lite sämre, men jag tar inte bort någon på garderingskupongen i det här vidöppna loppet.

Analys Bergsåker V75-5:

Ranking: A: 13-15-6. B: 3-11-9-14-8. C: 4-10-5-12-1-2-7.

Spetsanalysen:
John Rigel, Ulvsås Svarten och Kremelina Best är nog snabbast, men Bergh lär vara mest angelägen bakom Ulvsås Svarten. Han kör nog i spets eller släpper till Gräft Berra.

Loppanalysen:
Ett kallblodslopp över kort distans där de bästa står tufft placerade med 40 meters tillägg. Riktigt svårt lopp att räkna på eftersom starthästarna inte är särskilt bra. Normalt sett ska de bästa längst bak hinna fram, men det räcker ju ofta med lite strul för att det ska bli svårt att vinna från dessa lägen.

Jag tror att det går att ta 7-8 streck och känna sig ganska säker, men jag chansar i stället och går kort med tre streck eftersom jag inte vill betala för ett par som är riktigt tråkiga till slut.

13 Faksen J:r är bästa hästen, men han har inte startat på länge, brukar tävla bäst barfota och ska dessutom köras snällt. Låter ju sådär det på en tipsetta, men jag tycker ändå att han är så mycket bättre än de på start att han borde runda allt. Det låter också lite mellan raderna som att det är trimmat av Persson inför detta och J:r har tidigare vunnit V75 med skor på vintern. Tippas men garderas.

15 Stamping är favorit och han har varit jättefin vid segrarna på slutet. Han har inga problem med skor och brodd och är mycket mer löpärlig än de flesta andra i loppet. Kort distans är dock en nackdel och inte säkert att han hinner få upp farten i tid. Har han slag på de andra 300 kvar så blir han nog ändå svår att stå emot.

Jag streckar även en häst på start och det är snabbe 6 Gräft Berra som står bra i inne i loppet och som gynnas av en riktig vinterbana. Blir han släppt till ledningen och sedan får ånga på där framme kan det hålla hela vägen.

Jag står över 9 Dag som jag tycker ser ut som en bromsare. Möjligt att han tar i bättre bakifrån och med körspö, men jag är skeptisk och han är väl hårt streckad. 11 Lärkan är en fin travare som trivs över kort distans, men han har också väldigt svårt att avgöra loppen till slut och jag har ingen känsla för honom även om han brukar gå bra just på Bergsåker.

Vill man strecka någon mer här så skulle jag nog välja 3 Ulvsås Svarten som är uppåt efter uppehåll och kan ta hand om ledningen.

Analys Bergsåker V75-6:

Ranking: A: 3-2-9. B: 5-4-11-1-7-10. C: 8-12-6.

Spetsanalysen:
Tror att Pirro Bi och Greenstar gör upp om ledningen eftersom Mr Vox knappast vill svara till varje pris. Greenstar är riktigt snabb efter en kort bit och kan nog pressa sig till spets.

Loppanalysen:
Ett öppet lopp till och här skulle man kunna strecka de flesta. Jag nöjer mig med sju streck och rycker ett par pga skobalans och dåliga lägen.

Favorit är 5 Brisco Boko, men honom har jag ingen större känsla för. Han gick bra som tvåa bakom Peaberry näst senast och vann ett billigt lopp på isbana senast. Efter det är han vaccinerad och har stått över jobb och man siktar främst på V75-finalen om två veckor. Får nog ingen ledning och känns överspelad.

Jag ger tipset till 3 Greenstar som känns bortglömd. Han tog emot en bra häst (Paying Guest) i ledningen över lång distans senast och vann säkert även om han blev stum till slut. Distansen passar bättre den här gången och skor och brodd är inga problem. Greenstar är riktigt vass efter en bit bakom bilen och kan nog trycka sig till spets i första sväng. Kostar inte öppningen för mycket så kan det hålla hela vägen.

2 Pirro Bi var positiv på Solvalla senast när han laddades tufft för spets, men sedan släppte till Verymuchkiss Karsk och hängde med och hade krafter kvar i mål. Han blev lite pigg den gången och gillar nog också att det är halvvarvet kortare nu. Frågetecken om det krävs brodd i framskorna och jag tror inte heller att han öppnar lika vasst med spår långt in på vingen. Fuxen har bra kapacitet och ska ses med chans om han fungerar med förutsättningarna.

9 Amiral d’Inverne är en stabil sort som vinner mycket lopp och han visade fin form vid spurtsegern senast. Jag tror att det här läget kan passa honom bra, men han har gjort elva starter i V75 utan att vinna ännu och det kanske inte är en tillfällighet. Farlig med klaff.

Jag streckar även starke 4 Navigator Sib som är bättre än vad resultaten på slutet visar. 11 Idonette har formen på topp och kan avsluta vasst om täthästarna kör för tufft och stumnar till slut. Även lägesgynnade 1 Mr Vox får ett streck. Formen är på topp och han har bra chans på vinnarhålet från det här läget.

7 Rico Follo och 8 Västerbo Collect är kraftigt missgynnade av att tävla med skor och 10 Aaron Boko gör sina bästa lopp i ledningen. Jag står därför över dessa.

Analys Bergsåker V75-7:

Ranking: A: 3-5. B: 11-8-9-1-2-10. C: 4-7-12-6.

Spetsanalysen:
Stormysky tror jag håller ut Chapeau från start men det kan kosta en del…

Loppanalysen:
Ett sprinterlopp för silverhästarna avslutar och spetsstriden lär bli ganska avgörande. 5 Chapeau är klar favorit och han såg fin ut som fastlåst över mål där Montgomery Gel vann senast. Han är nog bäst i spets över kort distans och med spår invändigt om värste konkurrenten hade han varit ett bra spikbud.

Nu är det dock klar risk att det blir utvändigt ledaren eftersom jag inte tror att han tar en längd på Stormysky och i dödens är han sårbar.

3 Stormysky tror jag tar hand om ledningen och i spets över kort distans är han svårpasserad. Han var riktigt bra när han vann från spets på Vermo näst senast och helt klart tar han i bäst i den positionen.
Tänkbar spik med tanke på läget, men kan han inte gå barfota fram känns det som en klar nackdel och sedan är det inte heller givet att Erik Adielsson bakom favoriten är så sugen på att låta en Liljendahl-häst få fuska bort loppet i spets…

Med tanke på förutsättningarna känns det ändå som att någon av dessa två bör vinna loppet och jag spelar utgång med båda.

Bakom är 11 By Air kanske en bättre häst, men han kommer från två lite tveksamma prestationer som sätter frågetecken för formen. Troligen är det banunderlaget på Solvalla som har ställt till det lite.
Riktigt vinterbana ska passa honom bättre enligt Bergh, men däremot tänker han köra lite snällt eftersom By Air är klar för finalerna om två veckor och då kan det bli svårt att komma in i matchen över kort distans.
Gynnas dock givetvis om spetsstriden blir för tuff.

Hårt tempo krävs också om 8 Narold Vox ska vinna loppet. Han gör bra lopp varje gång och duger säkert mot dessa hästar, men från spår åtta lär han få backa ner i kön och sedan krävs det lite klaff. Alldeles för lite streckad dock.

9 O.U.Glide var grym vid segern senast och gick en vass repa på sista baksidan senast. Hon har tuffat till sig rejält och gillar när det är kallt och klart väder. Däremot är hon bäst barfota runt om och krävs det brodd runt om kan hon få problem. Ändå värd ett streck med tanke på formen och att det kan bli körning i täten.

Singelstrecket:
5 Amaru Boko (V75-3) såg fin ut i debuten för Bergh och är knappast sämre den här gången. Möter klent motstånd och lär sitta i ledningen tidigt. Förlorar knappast.

Tvåhästarslåset:
2 Navaronne och 1 Miss Elaza (V75-2) bör sitta i ledningen och rygg ledaren och sedan göra upp om segern. Linderoth från vinnerhålet vore mumma!

Utgångarna:
1 Fred Cobra (V75-4) slog ett liknande sällskap från dödens senast och håller han upp ledningen bör det bli seger. En eller alla…

3 Stormysky och 5 Chapeau (V75-7) bör göra upp om segern om de inte kör ihjäl varandra i spetsstriden.

Skrällbuden:
3 Under Sund (V75-1) är ganska bra i grunden och kommer från ett stall som visade fin form i veckan. Snabb ut och får ett bra lopp.

6 Gräft Berra (V75-5) har fin fart och är nog den på start som har bäst chans att hålla undan för topphästarna 40 meter bakom.

3 Greenstar (V75-6) visar fin form och klarar skor och brodd utan problem. Vettig spets- och skrällchans.

8 Narold Vox (V75-7) går bra varje gång och blir det tuff körning om spets kan det var hans tur att vinna på V75.

Överspelade:
11 Mellby Brunello (V75-1) är en fin häst, men det finns en del frågetecken kring honom denna gång som gör att jag inte vill gå på honom som favorit.

5 Pacific Hurricane (V75-4) har varit svag i de två senaste starterna och formen känns svårbedömd. Kan möjligen ta spets, men känns inte het ändå och för hårt spelad.

5 Brisco Boko (V75-6) är vaccinerad inför detta och siktar på V75-finalerna om två veckor. Det känns inte så påställt därmed och som favorit är han bräcklig.

V7-systemet: (spelas på två kuponger, minst en A-häst måste vinna för chans på sju rätt)

1,3,5,6,7,9,10,11 (res 4,2)
1,2 (res 9,10)
5 Amaru Boko (res 9,4)
A: 1. B: 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12. (res 1,7)
6,13,15 (res 3,11)
1,2,3,4,5,9,11 (res 7,10)
A: 3,5. B: 8,9,11. (res 1,2)

Kupong 1: 7 x 2 x 1 x 11 x 3 x 7 x 2 = 6468 rader
Kupong 2: 7 x 2 x 1 x 1 x 3 x 7 x 5 = 1470 rader

Totalt: 7938 rader = 3969 kr.

DD-spelet:
3 – 3,5 x 300 kr = 600 kr
3 – 8,9,11 x 100 kr = 300 kr

Totalt: 900 kr.

/Berglund

Källa: http://www.travnet.se/berglund/2014/...bergsaker-251/