|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2014-01-15, 16:49 | #1 |
ATG utsatt för stor spelstöt återigen
Hattens krönika 15/1:
När tisdagens v64 på jägersro gick av stapeln, fick vi se en av de största skrällarna på länge vinna DD1 i form av National PE körd av ytterst framgångsrike P Untersteiner. National PE har innan dagens prestation följande formkurva: 54 starter 2013: 20 starter, 1 seger och en tredjeplats: insprunget 46 000kr : startat barfota en gång i enklare lopp med 25 000 i förstapris till odds: 50ggr över 1640m från 10e spår. National PE hade tidigare vunnit ETT lopp 2013, på Charlottenlund , där anges INTE balans, men hästen gav 50ggr pengarna den 27/10 2013. National PE hade startat 16ggr innan första vinsten, då vann NP till 13ggr pengarna ,starterna innan stog den i 420 ggr samt 113 ggr detta var 2012 Därefter startade National PE 34ggr till innan vinsten 2013 kom på Charlottenlund. National PE har startat 10ggr över 1640 med ett fjärdepris som bäst och sprungit in totalt 20 000 av sina 171 00 intjänade pengar över 1640 meter. National PE har startat 5ggr med balansen barfota fram och bästa placering är ett 5e pris och totalt intjänat 6000kr av sina intjänade 171 000kr. National PE har startat EN gång med balansen barfota runt om, galopp som 50 oddsare under samma förutsättningar som i dag. National PE startade från 2140a från innerspår med P Untersteiner, då var hästen CHANSLÖS att hålla spets mot 5 andra hästar som var snabbare ut,på Jägersro(med skor) De som försvarar National PE och den överlägsna seger på Jägersro (vann med 7 längder i 12 hästars fält från spets) säger att hästen gick barfota(galopp och oplacerad sist det provades som 50 oddsare då) samt NY SULKY och rycktussar. Samt att i starten 26/11 på voltstart över 1640 där hästen ytterst enkelt tar spets, men STENDÖR efter att ha fått bestämma hela vägen i eget tempo och endast blir 7a i mål. Det intressanta är just detta, National PE var URUSEL i spets den gången, och DOG sista 100 metrarna, mot ENKLARE hästar. Prestationshöjningen JUST I DAG, när det är jackpot på v64 och Dagens Dubbel är så häpnadsväckande att OM inte hästen varit så sönderspelat, på såväl vinnarspel , som på Dagens Dubbel, samt Tvilling hos ATG, så hade jag kunnat köpa slumpens skördar. Men slumpen och spel för 100 000tals kronor är en kombination jag för länge sedan slutat tro på. Det vore på sin plats om ATG undersökte åtminstonde NÅGON av alla de spelstötar som sker, kanske just denna spelstöt kunde vara ett sätt att ”vända blad” för ATG och ST? Jag säger INTE att något olagligt begåtts, den slutledningen för andra dra, men osökt tanke för mig till travrondens ledare just denna vecka gällande Cobalt som Cleas Freidenvall skriver om är symptomatisk för mycket av den agenda som skrivs om från spelaktörer världen över. Dopingen, fixade matcher och allsköns oegentligheter avslöjas i allt större omfattning. VAKNA ATG, spelsäkerheten MÅSTE förbättras ! Källa: http://www.gamblersvardag.se/atg-uts...lstot-aterigen |
|
2014-01-15, 17:04 | #2 |
Intressant läsning och visst var hästen ruggigt påpassad på de spelformer du nämner! contra V64-Spelet där renset var rent groteskt! (Från 1.065:- till 151.228:-)....
Vet du vad nätbolagen (Unibet/Bet365) hade för fasta odds på National PE ?
2014-01-15, 17:05 | #3 | |
Citat:
Se översta & nedersta raden i inlägget |
||
2014-01-15, 17:09 | #4 |
Det stod i 85 på Unibet och 65 tror jag på Bet365 (kan ha varit 55)
|
|
2014-01-15, 17:15 | #5 |
...
Senast redigerad av bingotant den 2014-01-15 klockan 17:17. |
|
2014-01-15, 17:19 | #6 | |
Citat:
Tyvärr så lyckades jag inte klistra in dessa bilderna i Hattens krönika i det första inlägget! |
||
2014-01-15, 18:40 | #7 |
Ang Jackpot
Antar att häst, tränaren, kusken & ev spelkompisar visste att det skulle bli jackpot just till den tävlingsdagen när dom anmälde sin häst...
Alltså nästan 1 vecka innan...dessutom med dagens anm.system kunde pållen lika gärna fått spår 11 eller 12... |
|
2014-01-15, 19:30 | #8 | |
Citat:
Sedan så var det ju inte på V64 som "stöten" genomfördes. Eventuellt kan de redan ha spruckit på det spelet. Däremot var det dubbelt så många rader som förväntat som klarade V4 och på DD- och V-spelet var oddsen groteskt låga.
2014-01-15, 21:44 | #9 | |
i hate bunnies
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1188mackapär ver.0.8.1 Stats: 2879 - 3456 - 618 ROI: 100.19% Vinstprocent: 45.45% |
Citat:
active: To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. old: To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. | To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. | To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. | To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. "…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
|
|
2014-01-15, 23:02 | #10 |
Dumheter. Hade det varit en spelstöt skulle någon lassat in på v6. Hade någon varit så dum att lägga "stöten" på Dd istället hade de nog bett Untersteiner att hålla käft om att det skulle köras med bike första gången. Dessutom hade man sett till att anmäla med skor och tagit de böter det ger om man haft nåt innanför pannbenet. Att hästen felat när den tidigare gått barfota säger ju inget i sammanhanget, det är ju en tradeoff man gör när man kör barfota att hästen får lättare och friare gång samtidigt som galopprisken ökar. Det vet ju alla. Spelvärdemässigt är det ju bara plus om den felar första gången eftersom de spelare som drar för enkla slutsatser spelar på andra hästar nästa gång.
Jag står bakom hattens agenda att belysa den bristfälliga spelsäkerheten, men det blir pannkaka när man ropar varg på det här sättet.
2014-01-15, 23:46 | #11 | |
Citat:
|
||
2014-01-16, 01:28 | #12 |
Stekel, varför ska Untersteiner "hålla käft" Han behöver inte vara inblandad.Inte ens tränaren behöver vara inblandad eller ägarna.Det är enklare än vad man tror att "tanka" en häst i dag, speciellt om man "vet" att det avses att balanseras om på alla sätt.
Jag riktar alltså INTE anklagelser mot någon officiell person, utan MOT ATG som inte använder varken reglemente eller de verktyg de påstår sig äga för att motarbeta spelstötar och korrupt spel. Bara för att en spelstöt genomförs, så behöver den inte genomföras professionekllt(lex Kerburan" utan med små medel där man inte har råd att spela V64 på ett adekvat vis. Är det inte proffs som ligger bakom, så är det naturligtvis mycket rimligt att koncentrera sig på vinnarspel, tvilling, DD samt V4, där samtliga spel gav rejält underbetalt(speciellt V4). Nota bene så undvek dom tex nätbookies, där dom enkelt kunde ha vunnit 200-300k till med startodds på 85ggr resp 50ggr. Läs min artikel noga, jag gick igenom samtliga starter som visades på video, hästen har på inget vis någonsin visat den talang som den visade just denna dag, och då SKA atg enligt sitt reglemente vidta åtgärder. Jag har beskrivit ATGs reglemente och skyldigheter i en tidigare krönika. // Hatten Senast redigerad av hatten1 den 2014-01-16 klockan 01:30. |
|
2014-01-16, 03:20 | #13 |
Hästen blev utskriken i live-sändningen. Därav de låga oddsen. Om jag räknat rätt satsades totalt ändå bara 6831 kr på hästen som Vinnare hos ATG och några tusenlappar på Plats. Är det 25% spelavdrag på DD? I så fall satsades totalt 4387 kr på rätt kombination. Knappast en stor spelstöt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+10) |
|
2014-01-16, 10:52 | #14 | |
Citat:
Att inte mer spelades på Vinnare och Plats har sin förklaring som de säger i reklamen. Det går inte att spela mer utan att man "spelar mot sig själv". Redan vid de här summorna har insatserna fått en absurd inverkan på oddsen. Sedan behöver det inte vara en professionell spelstöt heller. Och till sist bör det väl påpekas vad som menas med en "stöt". Det innebär framförallt att man har hållit igen tidigare ( i det här fallet med balans och utrustning/utselning ) , för att invänta ett tillfälle där man har bra läge. Det leder till att hästen missas i förhandsanalyserna. Den korrekta chansbedömningen gick bara att göra sent. Att en 85oddsare ( ännu högre odds enligt V64-spelarna ) vinner med 20m och att man dessutom har väntat in "rätt tillfälle" är inget annat än en "stöt". Stötkörning är enligt mig INTE samma sak som "race-fixing". Dvs t ex att låta en stallkamrat vinna.
2014-01-16, 10:56 | #15 |
Hur ska man kunna göra enorma pengar på nätodds då när jag spelade en 60 oddsare vinnare igår på Unibet och fick in 17,83kr på den som max.
clarund (+1) |
|
2014-01-16, 11:53 | #16 |
Jag brukar få spela åtminstonde 50 kr på vad jag vill. Men jag kanske inte är så bra på att tippa så att de vill ha mina insatser?
|
|
2014-01-16, 16:14 | #17 |
Overpace, du måste räkna på att spelarna som "visste" att hästen hade bra chans, måste spela med varierande summa med samtliga hästar på DD,såvida dom inte har en klar även i dd2. Så ska dom vinna lika mycket med favoriten som gav 100ggr i dd odds(nr9) som måste dom spela 6ggr så mycket osv.
Räknar man likadant på tvilling samt på V4 så blir det ändå en investering på över 100 000kr , ska man få ett balanserat system på v64 som gör att man får en målvinst på ca 10ggr degen eller mer på alla utfall, så kostar det betydligt mer än 100 000kr. Då min förmodan är att det inte var en professionell spelstöt, utan en i mindre skala, så stämmer det bättre överens med att inte V64 blev överspelat! Man ska vara fullständigt på det klara med att "spelstötar" i sig inte är olagliga, men direkt olämpliga för förtroendet för travet och en stor del av orsaken till att omsättningen sjunker, enär UtlandsAffe vinner 20-30% av alla pengar när det är jackpot i snitt, och så vinner dessutom en 0,75% på v64 som ger 15ggr i banodds. Man blir less för mindre! |
|
2014-01-16, 16:52 | #18 |
Oavsett vad man tror så är det märkligt att inte ett dopingsprov tas när en häst streckad på 0,6% vinner på nytt rekord med 7 längder. Man undrar vart gränsen går för att beordra dopingprov pga bra prestation.
|
|
2014-01-16, 17:31 | #19 | |
Citat:
Första barfota-runt-om med framspår på kort distans (förra gången hade den bakspår och galopperade). Den infon fanns utlagd. Infon om övrig utrustning skreks, enligt uppgift, ut på liven före start. Man chansade att gå all-in med utrustningen på en gammal bromsare och det lyckades. Det händer ibland. Hästkraken tokrusade direkt från start och förvånade med att hålla in i mål. Har svårt att bli upprörd där. Omsättningssiffrorna visar att de som "visste" att hästen hade bra chans inte har utnyttjat tillfället särskilt väl. Oddsen visar detsamma. De är höga för att vara på en utskriken vinnare på vardagstravet. Svårt att bli upprörd där också. Däremot finns det en klar poäng för dig, Hatten! Enligt resultatlistan på travsport.se har inget dopingprov tagits. Det var ju, måste jag medge, mindre lyckat. EDIT: de stora fuskarna i denna soppa måste ju vara V64-spelarna som kollektiv, som släpper iväg en barfota-runt-om till under 1%. Fuskjobb! Senast redigerad av overpace den 2014-01-16 klockan 17:37. |
||
2014-01-16, 18:17 | #20 |
Hatten, kan du utveckla Lex Kerburan? Har det att göra med fotbollslaget Syrianska Kerburan och deras läggmatch i somras?
|
|
2014-01-17, 14:22 | #21 |
Ja,läs på GV; där jag skrivit på Kerburan.
|
|
2014-01-17, 14:24 | #22 |
Overpace,en häst som galopperat barfota, bästa resultat 5a med barfota fram. Som tryckts av en gång över sprinterdistans(volt) men ändock tvärstannade 100kvar från spets och blev 7a. Då såväl SS som travtjänsten hade hästen som sistrankad, bookies i 50resp 85ggr.
Det märkliga är att hästen stod i 15ggr, samt vinner med sju längder från spets. DET ÄR MÄRKLIGT. |
|
2014-01-18, 03:30 | #23 | |
Citat:
Men var det inte hela arsenalen, första barfota-runt-om i spets, första jänkarvagn och helstängt huvudlag? Då kan märkliga saker kan hända. |
||
2014-01-19, 08:24 | #24 |
Här snackar vi spelstöt: http://m.youtube.com/watch?list=UUc6...20T5dBeBRMefCA
|
|
2014-01-19, 10:31 | #25 |
Polisförhör! Ja det skulle ingen behöva utsättas för idag även om något liknande skett i samtliga lopp.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
boored (+10) |
|
2014-01-19, 16:59 | #26 |
Fantastiskt historia och precis så sjuk som många spelhistorier var förr, och de facto även är nu.
Pilkast (+1) |
|
2014-01-19, 17:38 | #27 |
|
|
2014-01-19, 18:00 | #28 |
Där kom det igen. Brukade bannade signaturen kriga försöka imponera med. Säkert bara en tillfällighet att det dök upp igen.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
2014-01-19, 18:24 | #29 |
|
|
2014-01-19, 18:41 | #30 |
Det är totalt galet av en bookmaker, av vilken kulör denne än må ha, att ta stora vad på riktiga högoddsare. En aktör som Unibet har ju inga som helst möjligheter att kontrollera sådant som doping, fixade lopp etc och vill därför heller inte ta några stora ekonomiska risker. Riskerna måste ligga i linje med insatserna på övriga ekipage i aktuellt lopp, och därför är vanligen dessa spel starkt limiterade.
Om någon privat tar ett vad på ett sådant spel tar denne en enorm risk, då det vanligen inte finns särskilt mycket att balansera spelet emot.
2014-01-19, 18:47 | #31 | |
Citat:
I princip håller jag med. MEN om spelet sprids ut på flera bookmakers´kan det ju vara en lyckad spelstöt. Eller hur? |
||
2014-01-19, 18:58 | #32 | |
Citat:
Men det är som sagt nog bara ännu fler tillfälligheter
2014-01-19, 19:01 | #33 |
Jag garanterar att Kriga och jag inte är en och samma användare. Punkt slut.
|
|
2014-01-19, 19:21 | #34 | |
Citat:
Totalisatorn är en äckligt stor sköld som innebär att de inte ens BEHÖVER ta några sådana ekonomiska risker.
2014-01-19, 19:27 | #35 |
Har missat det. Men till mitt försvar så hänger jag ytterst sparsamt i travtrådarna.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
2014-01-19, 19:42 | #36 |
|
|
2014-01-19, 20:25 | #37 | |
Citat:
ATG ägs av ju av ST och SG, och överskottet finansierar deras verksamhet till i stort sett 100%. Det finns stora incitament för ST/SG och ATG tillsammans att verka för att det skall gå rätt till. ATG har ju dessutom ingen annan vadslagning att luta sig emot om folk helt skulle tappa tron på att spela på hästar. Det handlar om deras existens. Man har en bra kontrollapparat. Vi har ju sett hur de har råkoll på de aktivas ATG-konton, och har inte dragit sig för att visa det trots mycket blygsamma spel. Det ruttna ligger i utlandsspelet som de helt saknar kontroll över, men det är vi väl rätt så överens om vid det här laget.
2014-01-19, 20:30 | #38 |
Ja, om det finns många bookies att involvera är det naturligtvis större chans att lyckas. Men det är ju inte så många som erbjuder spel på svenskt trav längre. Och om de alla limiterar möjlig vinst till någon eller några tusenlappar så vet jag inte om det är värt att dra igång något. Larmsignalerna går ju direkt om man inte är en särskilt aktiv spelare om man försöker lägga ett vad som vida överstiger vad man brukar lägga, eller om det kan orsaka större förluster för bookien.
2014-01-19, 21:40 | #39 | |
Citat:
National PE och Fiddelina Fighter är visserligen extremfall men om man hade haft ett bra kontrollsystem så hade det triggats i de här fallen. Man har ett väl utbyggt system för rutin-tester. Men att man skulle ligga i framkant när det gäller kontrollsystemen kan jag helt enkelt inte hålla med på. Eventuellt är det skit bakom spakarna. Men då är det ju samma sak som ett kasst system.
2014-01-19, 22:03 | #40 | |
Citat:
|
||
2014-01-19, 22:37 | #41 |
Det är mycket OM där. Min erfarenhet är att man får vara mycket glad om man hos de bookies som finns totalt får in ett par tusenlappar på en häst som ger 30 i odds. De är mycket ovilliga att ta några större risker på spel till svenskt trav.
2014-01-19, 23:00 | #42 |
Jag håller med Hatten om att National Pe var en spelstöt. Några i kretsen runt N P tjänade sannolikt gott med pengar den kvällen.
Att ägna sig åt bookmaking är ett risktagande i stort sett hela tiden. För att kunna hävda sig mot de lagliga alternativen ger en del bookies bättre odds än tex ATG. Det är min erfarenhet i alla fall. Nu påstår jag inte att jag känner allt och alla som en del på detta forum plägar att göra. |
|
|