|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2014-01-13, 11:06 | #16 | |
Citat:
En kusk som är smart och ser fördelarna med O S på Åby är J Takter. Han sätter sig gärna i rygg på ledaren om tillfälle ges. Och där i det läget kan han korpa hem segern genom att glida ut i första eller andra inner... Men generellt sett på andra banor när det är autostart är att fokusera på de mest vinstgivande spåren. De fyra mest vinstgivande spåren 2012 var: 1:4 2:5 3:2 och 6 |
||
2014-01-13, 11:35 | #17 |
Klart du ska börja så tidigt som möjligt med att jobba igenom en omgång. Desto fler timmar du kan lägga ner desto större chans att du prickar rätt i din bedömning. Men börja då snarare med att värdera grundkapacitet,form och startsnabbhet på hästarna kontra varandra.
|
|
2014-01-13, 12:01 | #18 |
Jag brukar göra så här, ungefär:
Första punkten brukar vara "vem tar ledningen, vem vill springa i ledningen och vem kan vinna från ledningen?". En mycket stor andel av loppen vinns från just ledningen, så det är en viktig fråga. Kräver ofta mycket studier i lopparkivet. Brukar ta måndag - tisdag att klura på detta. Nästa steg brukar vara att klura över startspår. Det visar sig år från år att ungefär samma startspår har en högre andel vinnare än andra spår. Det här får man inte blunda för som spelare. En annan faktor är kuskens förmåga att vinna. I snitt är det ungefär 11 hästar i varje lopp. Om alla kuskar vann sin statistiska andel skulle alla ha ungefär 9 i segerprocent. Så ser det ju dock inte ut i verkligheten. Kuskar med hög segerprocent har större chans. Det här tar inte så mycket tid, men det är vad onsdagen brukar ägnas åt. Därefter börjar man fundera över vilka hästar som tål att göra jobb i spåren, vilka som faktiskt tror på chans och vilka som är lite mer avvaktande. Det här kräver att man studerar intervjuer. Nu är det torsdag och fredag. Här får man också lov att börja kika på det här med balans och väder. En annan faktor är att stämma av sina tankar med hur strecken ser ut att hamna. En tredje faktor är vilka pengar man har att spela för. De senare betyder inget för hästarnas vinstchanser, men är inte helt oviktiga när systemet skall komponeras. Nu är det fredag kväll, klockan är 22, barnen har somnat och man kan börja göra de verkliga beräkningarna. Jag brukar utgå från insatsfördelningen och justera utifrån den vad jag tycker är positivt respektive negativt. Jag gör sällan några enorma skillnader i värdering mot kollektivet. Jag vore dum i huvidet om jag säger att en häst med 1% av insatserna på sig har 25% chans att vinna. Men 5% eller rent av 10% om det är en annan stor favorit i loppet är kanske rimligt att sträcka sig till. Det brukar räcka bra för att komma med på systemet. På samma sätt är det orimligt att chansvärdera en favorit med 30% av insatserna på sig till 2% vinstchans bara för att den körs av Roger Malmqvist. Men 15% är kanske rimligt om det finns några vettiga emot som man har bra info på. Det brukar räcka för att den skall försvinna från lappen eller bli C-häst. Sedan måste man följa upp detta på lördagen om det kommer strykningar. Det kan förändra ett lopp totalt. Oväntad skoinfo får man också vara uppmärksam på, däremot brukar jag inte ta så stor notis om värmningarna om det inte är extremt negativ info som kommer. För att man inte skall bli helt tagen på sängen är det bra om man byggt upp ett alternativt system i huvudet om man måste göra om då en spik stryks eller får skor på sig. Det finns inget streckspel som är så genomanalyserat av spelarna som V75, och det bör man också veta. Det är ibland lättare att få betalt för analysen på andra spelformer.
2014-01-13, 12:18 | #19 | |
Citat:
Är otroligt svårt att försöka diskutera generellt över vikten av viss information. Först och främst så har ju information olika stor relevans. Vissa hästar är sekunder sämre med skor än utan. Då blir ju skoinformationen på den hästen väldigt intressant och av väldigt stor vikt. Andra hästar är skillnaden knappt märkbar och då är informationen istället inte alls lika viktig. Sen så beror vikten av information på att du måste ställa information i relation till de andra hästarna i loppet och annan information som du har. Om vi tar banunderlag som exempel så ökar/sjunker ju en hästs vinstchans bara om det finns någon som hanterar underlaget bättre/sämre. Tyvärr finns det inga genvägar i trav. Man måste lägga ner en enorm tid för att få den helhetsbild av alla parametrar och hur dom relaterar till varandra som krävs. Tycker själv att jag blir bättre för varje dag som går och för varje analys jag gör. Det gäller att försöka och försöka och försöka och diskutera med andra. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+1) |
||
2014-01-13, 13:15 | #20 | |
Citat:
Putte64 o NicklasJ är två härinne som har koll. Viroids upplägg ovan låter vettigt, Razsh tidiga utkast är just ett utkast och jag ser inget fel med det förutsatt att man reviderar detsamma. Låter dock lite märkligt att söka bekräftelsebias(se putte64:s inlägg) skämt åsido brukar jag själv se till att läsa listorna ograverat för att se om man hittar något man har "känsla" för innan alla tips och stallskrik etc sveper över en. Det fungerar hyggligt för mig men för en nybörjare utan erfarenhet och kunskap om trav och koll på hästarna blir det förstås mer lotteribetonat att bara läsa startlistorna. Likaså dyker en massa info upp som förstås måste värderas.
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Senast redigerad av clarund den 2014-01-13 klockan 13:26. |
||
2014-01-13, 13:44 | #21 | |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8326Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Citat:
2014-01-13, 15:05 | #22 |
Edit: deleted.
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Senast redigerad av clarund den 2014-01-13 klockan 15:08. |
|
2014-01-13, 15:48 | #23 |
" Det finns inget streckspel som är så genomanalyserat av spelarna som V75, och det bör man också veta. Det är ibland lättare att få betalt för analysen på andra spelformer. "
Exakt! Plus att det går in många megastora system på minst 20 000 rader och uppåt. Hur stor chans har du som ensam spelare emot stora spelsystem? |
|
2014-01-13, 18:46 | #24 |
Tack alla för era svar!
Det är precis det här jag är intresserad av. Hur gör ni då med all information ni får? Är det bara i huvudet ni samlar informationen eller jobbar ni tex i en exelfil för att hålla reda på allt? |
|
2014-01-13, 18:50 | #25 | |
Citat:
För mig gäller EV och så länge det är godtagbart (hur man nu ska uppskatta sånt) är jag nöjd. Det är först när det vankas jackpot och gratispengar man kan känna viss avundsjuka mot de som kan satsa lite större. När ATG sedan ger "UtlandsAffe" rabatter ovanpå detta blir känslan att bara betala än större. Vetskapen om att en del av dessa spel inte ens skulle förekomma utan rabatter och att de dränerar svenska spelare på kapital borde inte bara jag ogilla.... Sen kan man förstås värdera tiden man lägger och då blir den självklart onödigt stor i proportion till en annans minimala insatser...
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Senast redigerad av clarund den 2014-01-13 klockan 19:00. |
||
2014-01-13, 21:23 | #26 | |
Citat:
En mkt enkel lathund är att gå efter turordningen. De fem första på vinner ca 80 % av alla lopp som körs. |
||
2014-01-14, 23:56 | #27 |
Slänger ofta in startlistan i Excel på Söndagskväll. Sen börjar jag i arkivet på måndag, går igenom häst för häst. Betar av 1-2lopp/kväll fram till fredag. På fredag kompletterar jag mina egna tankar och noteringar från arkivet med vad som kommit fram i intervjuer angående utrustning dagsform osv. Sen tar jag en titt på de olika betaltjänsternas tips och analyser för att se om de har några infallsvinklar jag missat. Lördag kompletterar jag med sista minuten info och värmningar 12.30-14.30.
Upplägget ovan är för min del en perfekt förberedelse och kan tyvärr inte alltid genomföras pga diverse olika anledningar, men kan jag följa detta upplägg är jag säker på att jag har edge mot minst 95% av övriga travspelare och således vinnare i längden. (Man får inte glömma att stor del av V75 spelarna är hobbyspelare som antagligen skulle ha större chans på lotto.) Ett plus med detta upplägg är också att jag bygger på mig ett arkiv där jag lätt kan gå tillbaka och se tidigare analyser man gjort av V75 hästarna vilket i sin tur kräver kortare genomgång i arkivet... |
|
2014-01-15, 00:02 | #28 |
Start och mål simuleringar
Hej,
Här kan ni se Start och målgångar simulerat samt formkurvor med mina inställningar: http://youtu.be/ug4Wa4TSd8M /Micke på badkarstrav.se |
|
|