Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-01-10, 17:17   #1

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 3522
Standard

Travnets V75-krönika 11/1

Hmm, tänkte att jag efter ett par veckors semester och en påföljande förkylning skulle komma laddad till tänderna och tippa som en gud i onsdags, men så blev det ju inte riktigt…

Tydligen hade feberdagarna tagit mer än jag trodde på dagsformen och mina V86-drag var inte mycket att hänga i (den i och för sig redan utslängda) julgranen. Lopp i kroppen är det tydligen inte bara hästar som behöver och jag hoppas att de åtta lopp jag fick i mig i onsdags har gjort susen nu när det vankas V75 på Solvalla.

Vad säger man förresten om V86 då? Det vann tre favoriter och två andrahandare i onsdags och trots att jag inte hade någon topprank så hade jag i alla fall ingen av de åtta vinnarna rankad sämre än fyra. Trots det så gav åtta rätt 222.000 kronor vilket måste anses som anmärkningsvärt. Antingen så är V86 landets bästa spel eller det svåraste.
Tydligt är i alla fall att den stora basen småspelare tycker att det är för svårt eftersom omsättningen är i dalande. Tyvärr tror jag inte att det spelar någon roll hur fort de kör loppen eller på hur många travbanor man än delar upp de åtta loppen på.
Problemet är att V86 är för mastigt för alla som inte har så mycket tid att lägga ner på trav mitt i veckan och den trenden känns väldigt svår att vända. V86 är och förblir ett spel för storspelarna.

Onsdagarna tror jag alltså fortsatt kommer att vara ett problem för ATG, men en eventuell lösning bjöd alltid lika läsvärde Bengt Adielsson i Expressen på häromveckan. Kör V64 även på onsdagar och låt eventuella jackpotpengar från de övriga dagarna delas ut på onsdagar.
Med två-tre jackpotar under veckan så skulle det bli bra drag på onsdagarna och V64 är också ett mycket ”bekvämare” spel för de allra flesta. Det skulle också vara lättare att hålla hög klass på alla lopp på kupongen och dessutom skulle man ju också ha tid att köra alla lopp på Solvalla. Hur svårt ska det va?

När man är borta från travet ett par veckor så hinner det hända mycket i den lilla ankdammen som kallas svensk travsport. Jag skrev själv en krönika om ett av årets mest uppmärksammade lopp på Solvalla när Stefan Melander (i mitt och många andras tycke) inte körde sin häst Digital Darling för bästa möjliga placering.

Efter semestern läste jag att en hästägare och kompis till Melander hade skrivit en insändare i Travronden om att inget anmärkningsvärt hade inträffat och att alla som tyckte annorlunda var blicklösa. Det må vara hur det vill med den saken, men jag och många andra vet i alla fall vad vi såg och det är ju det som är själva problemet.
Att ens misstankar om att stallkörning förekommer är givetvis förödande för hästsportens trovärdighet och det är inget som vi behöver i dagens konkurrensutsatta läge. Lösningen på detta är däremot INTE att titta åt ett annat håll och låtsas som att det regnar.
Antydningar om att media inte ens ska ta upp saker som kan vara negativa för spelet på hästar (kommer ofta från folk som twittrar med hashtagen #älskatrav) är för mig rent obegripliga och dumma.

Angående Digital Darling så hette det efter det omskrivna loppet att hon bara kunde köras på ett sätt för att vinna lopp. Full fart i spets eller dödens var det som gällde. Jag noterade därför med förvåning att Melander i hästens senaste start snabbt kastade ner henne i tredje par invändigt. Betyder det då att han inte körde för bästa möjliga placering den gången i stället?

På ATG:s pr-byrå trav365 läste jag också en rolig artikel där Niclas Andersson, vd på kanal75, meddelade att ATG-live var rena talangfabriken som i framtiden skulle fylla på med medarbetare i TV4. Undrar om det var herr Widman, farbror Bagarn, evigt unge ”Molle” Molin eller löftet Åke S Olsson som åsyftades?

Det blev tydligen lite kris när det upptäcktes att många ur TV-maffian kanske inte skulle kunna hänga med om travet bytte kanal för sina sändningar. Ja tänk om det skulle visas en travsändning där Per Skoglund varken är programledare, stallbacksreporter, tipsexpert, referent eller producent? Då skulle förmodligen de flesta i travpubliken ramla ur soffan i chock.

Inte för att jag vet hur rekryteringen till kanal75/ATG-live/TV4 går till men nog känns det som att nepotismens fana hålls ganska högt? Rent historiskt verkar det i alla fall ha varit ett plus att ha någon form av vänskapsrelation med nämnde Skoglund…

Det har också dragits igång en nygammal spelform på fredagsluncherna där V65 har dykt upp som huvudspelform i stället för V4. Inledningen måste dock ha varit en stor besvikelse för ATG. Premiären på Solvalla förra veckan omsatte ca 2,5 miljoner vilket var mindre än vad V4 omsatte när Valla körde en fredag i december.
I dag på Örebro orkade omsättningen bara upp i 2,15 miljoner och det är nog så att sex lopp är lite för mycket för folk att ta tag i på en lunch. Samma syndrom som för V86 alltså.

Till slut skulle jag vilja önska en rubrik under 2014 och det är inte ”Maharajaha vann Prix d’Amerique”. Inte heller att random idrottstjärna/skådespelare/övrig b-kändis vann miljoner på trav. Min önskerubrik under 2014 är istället; ”Tommy Hanné friskförklarad – travtränaren besegrade sin svåra sjukdom”. Vet inte om det ens är möjligt, men vilken kämpe Tommy är alltså. Respekt!

V75 på Solvalla den här helgen och en ganska speciell omgång att vänta. Speciell med tanke på att de flesta system som lämnas in kommer att vara uppbyggda på liknande sätt. Örbäckens Cruella och Maharajah har väldigt lämpliga uppgifter och blir jättefavoriter båda två. Att spika båda och göra en matematisk lapp för ett par tusenlappar känns väldigt begränsande och inte särskilt lockande.
Visst kan det ge hyggligt ändå, men då ställer man höga krav på träff på skrällar i övriga lopp. Något som kan röra till begreppen för både spelare och hästar den här gången är vädret. Det ska bli kallgrader och snöfall under lördagen och kanske kan det begränsa möjligheten att köra barfota. Krävs det brodd i skorna, vilket mycket talar för om det blir snö, lär både Örbäckens Cruella och Maharajah vara missgynnade och istället för att spela som alla andra gör jag ett chanssystem där jag garderar båda.

Analys Solvalla V75-1:

Ranking: A: 3-4. B: 7-5-8-6-2. C: 9-1.

Spetsanalysen: Chapeau är mycket snabb och bör hålla ut Sandrngham Hanover och Ulm Karsk utan större bekymmer. Han körs nog i spets också om inte öppningen blir lika tuff som i hans senaste start. Vid släpp är det nog bara By Air som är aktuell.

Loppanalysen:

En silverdivision med endast nio hästar till start. Klar favorit är 3 By Air som inledde med tre segrar i följd när han kom till Bergh. Senast var han hårt betrodd i V75-finalen, men kom helt på vingel från start och fick backa ner i fältet. Sedan kom han aldrig in i matchen och det är nog ingen fara med formen. By Air har riktigt bra löpskalle och har aldrig förlorat i spets, men han kommer inte dit av egen kraft och det är klar risk att han får gå utvändigt ledaren. Är nog inte chanslös från dödens heller och han tippas men garderas.

4 Chapeau vann från ledningen utan att imponera näst senast och senast fick han öppna lite för tufft och gav sig sista biten. Han bör spetsa igen, men jag tycker att han är allra bäst över kort distans och blir inte helt förvånad om Örjan släpper till By Air som han vunnit med tidigare. Däremot låter Stig H väldigt optimistisk i förhandssnacket och det talar nog för att Chapeau körs i spets. Kan vinna om han får bestämma tempot.

7 Ulm Karsk var dålig i en start mot Maharajah i oktober, men har därefter gjort tre starter i följd då han suttit fast med krafter kvar och sett fin ut. Formen verkar fin och trots att det är risk för bakskor på den här gången så streckar jag honom tidigt. Han är snabb ut, men troligen bäst med rygglopp över full distans och det lilla fältet är en fördel med tanke på spåret.

5 Montgomery Gel har hittat en extraväxel på slutet och kämpar bättre i slutet av loppen. Han är dock mer stark än snabb och behöver nog en del hjälp med tempo på loppet. Missgynnad om det krävs skor och brodd.

8 O.U.Glide är läskigt ojämn, men senast var hon riktigt vass. Trots dödens vann hon lätt och gick 11,5 sista varvet. Sämre läge nu, men det lilla fältet kan ge henne en hyfsad position ändå. Tänkbar om lika fin som senast.

Streck också för 6 Sandrngham Hanover som har varit tvåa bakom Chapeau och Montgomery Gel nyligen och som senast hade lite krafter kvar i V75-finalen.

Analys Solvalla V75-2:

Ranking: A: 4. B: 10-5-9-11-7-2-3. C: 1-8-6.

Spetsanalysen: Opportunity är startsnabb, men man ligger väldigt lågt med henne och hon lär släppa täten. Förmodligen till Örbäckens Cruella som i avsaknad av startsnabba konkurrenter bör vara först fram.

Loppanalysen:

Ett stolopp där 4 Örbäckens Cruella blir megafavorit. Jag trodde hårt på henne på Solvalla för fyra starter sedan och då vann hon på mycket bra sätt. Sedan har hon visat fortsatt storform och i dagsläget tillhör hon säkert landets bästa ston. Senaste segern mot hingstar i V75 var imponerande då hon svarade allt i ledningen och vann trots tuff press. Här bör hon få överta ledningen efter en bit och har hon inte tagit stryk av det tuffa loppet senast så blir hon givetvis mycket svårslagen.

Örbäckens Cruella är dock en barfotahäst och om det krävs broddskor den här gången så är det i alla fall inget plus. Visserligen gick hon så i Finland näst senast och då var hon helt okej, men med 74 procent av insatserna vill jag inte spika med skor på.

Jag garderar med fyra hästar och 10 Georgina Corner är tidig. Hon gick klart bra som tvåa bakom Canaka B.F. näst senast och att hon var lite segare när hon fick starta bara tre dagar efter det tar jag inte så hårt på. Jag har sett den här hästen spurta vasst i Tyskland och om inte favoriten är på topp kan hon vinna.

5 Abborren var blek i sin senaste start och har inte startat på 1,5 månad efter det. Lite svårbedömd form alltså, men hon brukar gå bra efter uppehåll och är normalt sett stark och rejäl. Hon är bäst barfota runt om.

9 Famous Dream visade 10,5 sista 800 m vid segern för tre starter sedan och fartresurserna är det inga fel på. Hon kommer från ett formstall och från det här läget kan hon få ett passande smyglopp.

11 Captivating Ås har inte vunnit på länge, men verkar lite uppåt i ny regi nu och normalt sett kan hon avsluta vasst. Farlig om tempot i täten blir högt.

2 Opportunity är kapabel och gör intressant debut för Walmann, men man ligger väldigt lågt från stallhåll och troligen behöver hon lopp i kroppen.

Analys Solvalla V75-3:

Ranking: A: 8. B: 1-4-3-7-10. C: 2-5-6-9.

Spetsanalysen: On Track Piraten är snabb och kan hålla upp ledningen om inte Kash’s Cantab eller Bob Hope laddas för fullt. Risk att Maharajah får överta trots läget.

Loppanalysen:

Gulddivisionen är en riktigt tunn soppa och normalt sett vinner 8 Maharajah lätt trots läget. Efter bottenappet i Gävle för tre starter sedan har han sett ut som en helt ny häst i två segrar efteråt och senast var han toppfin när han vann via 11,5 sista varvet i läcker stil. Troligen missgynnades han av broddbanan i Gävle, men han gick även med öppet huvudlag den gången och då är han sämre. På slutet har han gått med helstängt huvudlag och så lär det bli även denna gång. Däremot kanske ”Marre” måste gå med brodd i bakskorna nu och det är väl det som kanske kan fälla honom.

Trolig favoritvinst, men blir banan dålig känns det ändå lite kul med två motstreck. 1 On Track Piraten skulle nog kunna hota favoriten om formen är helt på topp, men nu är han lite svårbedömd efter uppehåll och ska troligen ner till Frankrike efter detta. Det låter som att man gärna ger honom ett snällt lopp och det kan nog bli släpp till ”Marre” efter en bit. Bakskor på är inte heller något plus, men ”Piraten” är bra och troligen fortfarande på väg uppåt i sin karriär.

Jag betalar även för 4 B.W.L.Champion som spurtade bra i skymundan av Maharajah senast. Han har fin form och är vass till slut med rätt smyglopp. Styrkan och inställningen är visserligen inte i nivå med Maharajah eller On Track Piraten, men om dessa två mot förmodan kör mot varandra kan han kanske spurta förbi.

Analys Solvalla V75-4:

Ranking: A: 1-2-5. B: 6-3-9-12-4-10-8. C: 11-7.

Spetsanalysen: Star Advisor Joli har öppnat bra en bit längre ut på vingen och är han lika rapp från innerspår är det bra spetschans. Utifrån hotar främst Gyllenberg, Leonas Kaiser och Lotuscherie.

Loppanalysen:

Lägsta klassen och här lär många gardera rejält i hopp om skräll efter två storfavoriter i loppen innan. Eftersom jag är på ”tvärtomhumör” idag så går jag kort med tre streck.

Tipset till 1 Star Advisor Joli som jag tror blir svårfångad om han håller upp ledningen. Han har visat bra styrka och inställning och senast i V75 höll han helt okej efter ett tungt lopp. Jag är inte säker på att han öppnar lika snabbt från innern som från spår längre ut, men löser kusken spetsstriden är det bra chans.

Det känns dock givet att gardera med 2 Chip Lane som kan vara loppets bästa häst. Han har gjort två starter efter långt uppehåll och efter en startgalopp näst senast så visade han fin form som tvåa senast. Då hamnade han långt bak i fältet och fick dåliga ryggar under vägen, men avslutade vasst över upploppet och gick 13,5 sista varvet med skor runt om. Barfota nu om det går och det vore ett plus.

Mitt tredje streck får 5 Leonas Kaiser som är bra i grunden (femma med krafter kvar i derbykval i höstas) och som nu har två lopp i kroppen efter uppehåll. Senast blev det seger från utvändigt ledaren och han är säkert ännu bättre den här gången. Han går också bra med skor på vilket kan vara ett plus den här gången.

Av övriga är 6 Lotuscherie bra i spets, men det blir tufft för henne att komma dit och då minskar segerchansen. Sedan är det jämnt mellan mina övriga B-hästar och garderar man loppet vidare bör man nog strecka minst tio hästar.

Analys Solvalla V75-5:

Ranking: A: 13.11.4.6. B: 7-12-9-8-3-5. C: 14-10-2-15-1.

Spetsanalysen: Den enda på startvolten som lär vara sugen på spets är Desdemona Boko, men risken finns att hon tappar lite från start. På tillägg kan nog Beeboop Laday öppna kvickt och kanske köra för täten tidigt.

Loppanalysen:

Ett stolopp som ser riktigt öppet ut och rejäl gardering känns helt rätt. Favorit är 4 Desdemona Boko som gjort bra lopp barfota runt om och över kort distans på slutet. Nu är det full distans och dessutom risk för skor och Nurmos hästar uppträdde också lite ojämnt på Solvalla i onsdags. Det blir ingen snabbstart från spår fyra och hon känns inte som en stark favorit.

Jag ger tipset till 13 Absolut Newport trots ett tufft läge. Hon var inte på topp på Solvalla för tre starter sedan, men gick sedan helt okej på Vermo som tvåa bakom Buck Boko. Senast på Solvalla var hon dock ännu vassare och svepte fältet i ett snyggt speedryck på sista bortre långsidan. Jag tror att hon är bäst i fältet och löser Ingves det här knepiga läget har hon bra chans att vinna igen.

11 Beebop Laday är också ett tidigt segerbud. Hon har varit fin vid spetssegrar på slutet och hade otur på vägen som oplacerad näst senast. Hon visade senast att hon duger bra även med skor och från springspår bör hon komma iväg ganska snabbt. Med startstrul för favoriten är det inte omöjligt att Beebop Laday kan köra till ledningen på första långsidan.

6 Idonette är också ett givet segerbud. Hon är fartfylld och har visat riktigt fin form på slutet. Här kan hon få ett fint smyglopp på innerspår och löser det sig till slut blir hon farlig.

7 Isinbajeva är också formstark och kan spurta vasst med ett rygglopp. Samma sak gäller 12 Twigs Voici som är snabb och vass om hon slipper jobba för mycket. Sedan streckar jag fyra till och hoppas att tio streck totalt räcker.

Analys Solvalla V75-6:

Ranking: A: 9-2-4. B: 7-12-5-11-1-6-10. C: 8-3.

Spetsanalysen: Donttellmeanymore är snabb och bör spetsa om han sköter sig. Utifrån utmanar främst Peaberry, Cesar Duo och Disney Tooma.

Loppanalysen:

Ett sprinterlopp där det kan gå undan från början, men 2 Donttellmeanymore bör ta hand om ledningen. Han gick okej bakifrån senast, men var inte vässad inför det och är bättre när han får dundra på i spets. Inför detta har han trimmats i intervaller under fredagen och dessutom blir det jänkarvagn, helstängt huvudlag och barfota runt om ifall banan tillåter. Blir inte öppningen för tuff kan han leda runt om nu när det är för honom perfekta förutsättningar, men lätt hänt att det går lite för fort den här årstiden och då litar jag inte riktigt på honom.

Hårt tempo skulle gynna 9 Real Showman och han får tipsettan av mig. Han avslutade bra som trea i V75-finalen som Claes Boko vann senast och möjligen är han allra bäst med ett rygglopp i hårt tempo. Här kan det bli helt perfekt med rygg på en startsnabb häst första biten och att han brukar gå med skor runt om är säkert bra den här gången.

4 Utility Bus vill jag också betala för. Han är ju riktigt bra i grunden och har nu fått några lopp i kroppen efter långt uppehåll. Senast var han positiv som tvåa och har han höjt sig ett snäpp till efter det så kan han duga här. Nu har det visserligen gått en månad sedan förra starten, men Melander verkar ha siktat hit och han verkar ju också ha stallet rejält på gång för dagen.

Jag chansar med tre streck här och bakom är det öppet. 7 Disney Tooma är snabb men knepig och risk för vingel från det här läget. 12 Queasy är spurtstark, men behöver hjälp med stenhårt tempo i täten om han ska hinna fram från tolfte. 5 Peaberry är en duglig sprinter som kan räcka med rätt lopp och 11 Twitter går bra, men Olle och spår elva är inga plus.

Analys Solvalla V75-7:

Ranking: A: 11. B: 2-6-12-9-8-10-7-5-4. C: 1-3.

Spetsanalysen: Inte så många startblixtar och Royal Fighter bör spets trots spår en bit ut på vingen. Inte säkert att han körs i spets och kanske kan Asterix Hornline få överta?

Loppanalysen:

Ett lopp över lång distans och här kommer min enda spik i omgången. 11 Trailing Edge gillade jag redan hos Stefan Melander då han visade hög kapacitet när han fungerade. Hos Robert Bergh har han sett lite stabilare ut och förutom vid fjärdeplatsen i V75 näst senast då jag var besviken på honom har han gjort det bra. Senast hade Bergh lättat honom i balansen och då flöt travet ännu bättre än tidigare och det blev en lätt seger via 11,5 sista 400 i lätt stil.

Trailing Edge är mer stark än snabb och passar perfekt över lång distans och blir det svåra banförhållanden så gynnas han också eftersom han har tävlat med brodd i varje start på slutet. Jag tror nog att Bergh kan välja ett offensivt upplägg här, men det kan också bli rätt om de andra kör lite för fort i täten. Som tredjehandsfavorit känns han som en mycket spelvärd spik och väl värd att chansa med.

Det finns bra motbud och 2 Asterix Hornline är en bra häst som hittat en växel till hos Peter Untersteiner. Efter två övertygande segrar gjorde han bort sig i V75 näst senast och fick vila lite efteråt. Senast avslutade han vasst från ett svårt läge och bör vara i toppform med loppet i kroppen. Däremot blir det bakskor på den här gången vilket knappast är ett plus och jag har inte heller någon känsla för att lång distans är ett plus.

6 Mercury Broline hamnade illa till från start senast och fick backa ner i kön, men sedan gick han bra som trea efter ett invändigt lopp och visade bra form. Han är också bra, men allra bäst barfota och måste nog gå med skor precis som senast. Inte heller här tror jag att lång distans är något plus om man jämför med min vinnare.

Jagar man skrällbud så känns starke 12 Maranello intressant med Takter i sulkyn för första gången. Även 9 Corleone Boko har fart för att duga om han inte blir lika hetsig som senast när han vek sig från ledningen.

Bästa singelstrecket:

11 Trailing Edge (V75-7) var jättefin på lättare balans senast och gynnas av lång distans och det troligtvis knepiga banunderlaget.

Skrällbuden:

7 Ulm Karsk (V75-1) har sett jättefin ut som fastlåst på slutet och bör kunna få ett fint smyglopp i det här lilla fältet. Farlig om favoriten får ett bra lopp.

10 Georgina Corner (V75-2) tror jag kan bättre än hon visat i Sverige hittills och är inte favoriten på topp kan hon överraska.

6 Idonette (V75-5) är spurtvass med rätt lopp och kan få en fin smygare på innerspår här.

4 Utility Bus (V75-6) kan mycket i grunden och verkar vara på gång efter långt uppehåll. Kan vara dags nu.

Överspelade:

6 Lotuscherie (V75-4) är kapabel, men bäst i spets och får nog svårt att komma dit. Väl hårt betrodd därmed.

4 Desdemona Boko (V75-5) har varit bra på slutet, men möter hårdare motstånd över längre distans nu och måste troligen också gå med skor. Ingen stark favorit.

V7-systemet:

3,4,5,6,7,8 (res 2,9)
4,5,9,10,11 (res 7,2)
1,4,8 (res 3,7)
1,2,5 (res 6,3)
3,4,5,6,7,8,9,11,12,13 (res 14,10)
2,4,9 (res 7,12)
11 Trailing Edge (res 2,6)

Systemet: 6 x 5 x 3 x 3 x 10 x 3 x 1 = 8100 rader = 4050 kr (bara för sju rätt).

DD-spelet:

3,4,9 – 11 x 300 kr = 900 kr.

/Berglund

Källa: http://www.travnet.se/berglund/2014/...alangfabriken/
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fyran (+15)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td