Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-12-19, 15:08   #1

CamillaSs avatar

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 57
Standard

Information eller intryck?

Får man göra ett inlägg, ett vanligt alltså,där man kan prata om annat än just dagens spel?

I så fall.. som rubriken låter..
Går ni mest på förhandsinformationen eller på era egna intryck?
Jag ser att ganska många bara kopierar rakt av vad alla kan läsa sig till på sidor, bara man letar upp det.

Verkar vara vanligast.
För egen del så tittar jag mest på hur hästarna rör sig.
Jag märker att jag har fördel av att ha stått i ett ridhus och sett massor av hästar röra sig(jobbat som ridinstruktör länge)

Det är det som jag har allra mest nytta av.
Självklart så läser jag lite förhandsinfo av tränare/kuskar men ALDRIG tips av sk "tipsters"

När jag började med travspel så lärde jag mig ganska snabbt att alldeles för många av dessa som säljer tips sällan delger den riktigt bra infon till oss andra. Likaså i ATG live när det sen började.. Även en del av banornas tippare är på samma sätt och fan vore det ju annars, allihop vill vi ju vinna, det är ju därför vi spelar! Så även dom! Jag tycker det är fult av dom, att sälja tips och undanhålla info de har.
Kan bli totalt galen på sånt, folk som inte kan betalar för att kunna vara med och spela och sen så ser/hör/läser man något helt felaktigt!

Självklart finns det en del duktiga, har lärt mig massor av att lyssna på tex Sören E..

Det roligaste som fanns var ju när man kunde hjälpa en kund till att vinna..(Jobbat hos ombud)

Man lär sig också vilka tränare som mörkar, vissa är helt uppenbara för alla och utan att nämna namn så tror jag ni förstår det.. Men vissa är ju mindre tränare och det gäller att hålla rätt på det, vilka som spelar själva.. Flera gånger har jag sett tränare spela på egen eller annans häst i det lopp de ska delta..

Mitt jobb låg på vägen till en bana.

Info som man kunde läsa igår om tex Mon Cherie Broline..

"10 Mon Cherie Broline (Fredrik Claesson) hoppas jag kunna köra barfota. Loppet ser hyggligt ut men även om han ryckt upp sig och gått bra i senaste starterna är han inget för vinnarspelarna, säger Jan Jönsson"

Jo du, hästen såg ju direkt bländande ut i sin värmning och när man visste att det skulle bli tempo, ja,då är det ju korkat att lämna en sån utanför lappen! Det VET ju även en tränare/körsven.
När det dessutom var en sådan som J I J, som tidigare spelat på egen häst, det stod till och med i media om det!

Jag gillar mest att kolla hästarna, hur de rör sig osv, för att sen när jag ser något bra lägga ett litet spel.
Önskar jag vore snabb nog att kunna skriva om det jag ser, svårt att hinna med att bedöma samt skriv på datorn, är inte så bra på att skriva tyvärr...

Hur gör ni.. och vad anser ni vara bäst..?
//C
CamillaS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 15:44   #2

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8342

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

De som är bäst på att bedömma en hästs vinstchanser är spelare.

Ägare älskar hästarna lika mycket som sina barn, och då får man också ta informationen från dem med en nypa salt.
Med tränare och kuskar lär man sig snart att sålla i informationslödet, dessutom är det många som inte har en aning hur deras häst står sig i konkurrensen.

Först och främst gör man en egen bedömning av alla hästars egenskaper och om de tillhör de som kan vinna eller inte.
Sedan letar man efter alla tecken som pekar i en eller annan riktning.
Tränat bra, värmer bra, sjuk sedan sist osv.
Om man inte tror hästen duger spelar det ingen roll vad andra säger, eller om den ser bra ut.
Den kommer ändå inte att vinna.

Exempelvis spelar det ingen roll att en häst ser bra ut om den gjort 27 starter på två år och aldrig vunnit.
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 16:02   #3

Reg.datum: sep 2013
Sharp$: 6295
Standard

I mitt fall så handlar det mkt om alla travlopp jag ser varje dag. Jag ser ca 50 lopp/dag från arkivet, men också från liven. Som hästägare har man också den fördelen att man blir bra bemött på stallbacken och det medför också att telefonen är full av nummer till tränare, kuskar osv. Jag tycker att just dessa kontakter är ovärderliga. Tex igår: Jag fick sms från PG ang Seducen, när jag kom ner till Valla så tog vi en kaffe i stallet och han bekräftade då återigen att hästen hade toppchans, kanon info och hästen vann också till 12ggr degen.

När det kommer till värmningar så är det omöjligt att hålla koll på detta via liven, och tomtarna där har aldrig ett rätt när dom delger sina intryck. För att kunna dra nytta av värmningar så MÅSTE man vara på plats, eller använda sig av tex en betaltjänst som håller en hög kvalité.

För att bli en vinnare på trav så måste du först förlora väldigt mkt för att lära dig. Du behöver erfarenhet och där kommer också känslan. Det spelar ingen roll hur duktig du är på att tippa, om du inte har koll på din bankrulle, moneymanagement, så är du rökt ändå.

Som i allt man vill bli bra på så måste man träna. När det kommer till att spela på trav så handlar träningen om att se mkt lopp, vara öppen och ta till sig, samt att faktiskt spela. Detta tar en jävla tid, jag har hållit på med detta i ca 20 år, det är först nu de senaste 3 åren jag känner att jag håller en hög jämn nivå. Tidigare hade jag höga toppar och djupa dalar, nu är jag mkt stabilare och jämnare. Som man skulle säga inom idrotten, jag har höjt min lägsta nivå och detta enbart pga erfarenhet.

Till sist måste man bestämma sig vilken typ av spelare man vill vara, i mitt fall så gillar jag inte "ett öreslir". Med det menar jag de som spelar streckspel för max 400kr, dom är totalt chanslösa i långa loppet och lurar sig själva hela tiden. Det är dessa lirare vi andra lever på. Har man inte råd att spela för mer än 400kr borde man ist spara dessa pengar och samla ihop till ett riktigt system kanske 1g/mån ist. Det kommer dom att vinna på i längden. Sen bör man också fokusera på vilken typ av omgång man hugger på, i mitt fall är jag totalt chanslös när utdelningarna är låga, om jag inte gjort flerbong. Jag är dock oftast med och hugger när stora pengar skall fördelas, och det är precis så jag vill ha det.

Lycka till alla!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), Zniper (+1), Pilkast (+5)
varulv är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 16:04   #4

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
De som är bäst på att bedömma en hästs vinstchanser är spelare.

Ägare älskar hästarna lika mycket som sina barn, och då får man också ta informationen från dem med en nypa salt.
Med tränare och kuskar lär man sig snart att sålla i informationslödet, dessutom är det många som inte har en aning hur deras häst står sig i konkurrensen.

Först och främst gör man en egen bedömning av alla hästars egenskaper och om de tillhör de som kan vinna eller inte.
Sedan letar man efter alla tecken som pekar i en eller annan riktning.
Tränat bra, värmer bra, sjuk sedan sist osv.
Om man inte tror hästen duger spelar det ingen roll vad andra säger, eller om den ser bra ut.
Den kommer ändå inte att vinna.

Exempelvis spelar det ingen roll att en häst ser bra ut om den gjort 27 starter på två år och aldrig vunnit.
Nja min vän, jag älskar nog min dotter mer än mina hästar.. Men jag fattar vad du menar…
Gammal 2013-12-19, 16:07   #5

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 3522
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av varulv Visa inlägg
Nja min vän, jag älskar nog min dotter mer än mina hästar.. Men jag fattar vad du menar…
Lite kul trots allt att det känns som om du fick fundera en stund på vem du älskar mest...du svarar trots allt med ett "Nja & nog"...
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 16:08   #6
Banned

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 76
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av varulv Visa inlägg
I mitt fall så handlar det mkt om alla travlopp jag ser varje dag. Jag ser ca 50 lopp/dag från arkivet, men också från liven. Som hästägare har man också den fördelen att man blir bra bemött på stallbacken och det medför också att telefonen är full av nummer till tränare, kuskar osv. Jag tycker att just dessa kontakter är ovärderliga. Tex igår: Jag fick sms från PG ang Seducen, när jag kom ner till Valla så tog vi en kaffe i stallet och han bekräftade då återigen att hästen hade toppchans, kanon info och hästen vann också till 12ggr degen.

När det kommer till värmningar så är det omöjligt att hålla koll på detta via liven, och tomtarna där har aldrig ett rätt när dom delger sina intryck. För att kunna dra nytta av värmningar så MÅSTE man vara på plats, eller använda sig av tex en betaltjänst som håller en hög kvalité.

För att bli en vinnare på trav så måste du först förlora väldigt mkt för att lära dig. Du behöver erfarenhet och där kommer också känslan. Det spelar ingen roll hur duktig du är på att tippa, om du inte har koll på din bankrulle, moneymanagement, så är du rökt ändå.

Som i allt man vill bli bra på så måste man träna. När det kommer till att spela på trav så handlar träningen om att se mkt lopp, vara öppen och ta till sig, samt att faktiskt spela. Detta tar en jävla tid, jag har hållit på med detta i ca 20 år, det är först nu de senaste 3 åren jag känner att jag håller en hög jämn nivå. Tidigare hade jag höga toppar och djupa dalar, nu är jag mkt stabilare och jämnare. Som man skulle säga inom idrotten, jag har höjt min lägsta nivå och detta enbart pga erfarenhet.

Till sist måste man bestämma sig vilken typ av spelare man vill vara, i mitt fall så gillar jag inte "ett öreslir". Med det menar jag de som spelar streckspel för max 400kr, dom är totalt chanslösa i långa loppet och lurar sig själva hela tiden. Det är dessa lirare vi andra lever på. Har man inte råd att spela för mer än 400kr borde man ist spara dessa pengar och samla ihop till ett riktigt system kanske 1g/mån ist. Det kommer dom att vinna på i längden. Sen bör man också fokusera på vilken typ av omgång man hugger på, i mitt fall är jag totalt chanslös när utdelningarna är låga, om jag inte gjort flerbong. Jag är dock oftast med och hugger när stora pengar skall fördelas, och det är precis så jag vill ha det.

Lycka till alla!

Vilken betaltjänst håller du högst?
trance_error är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 16:11   #7

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Det går förstås inte att dra alla över en kam, en del har koll, andra inte.
Men alla "klaringar" man fått genom åren som knappt tagit pengar säger något...
Gammal 2013-12-19, 16:12   #8

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Lite kul trots allt att det känns som om du fick fundera en stund på vem du älskar mest...du svarar trots allt med ett "Nja & nog"...
jag singlade slant...
Migge (+1), alle (+5)
Gammal 2013-12-19, 16:16   #9

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Det går förstås inte att dra alla över en kam, en del har koll, andra inte.
Men alla "klaringar" man fått genom åren som knappt tagit pengar säger något...
Jamen så är det ju självklart. Man måste sålla och göra en egen värdering såklart. Kontakterna är bara ett verktyg i verktygslådan, men ju fler verktyg du har desto större chans att fixa bygget.. Sen är det ju dumt att värdera en hammare till en såg..funkar liksom dåligt då..igen…med erfarenheten så lär man sig dock även detta.
Gammal 2013-12-19, 16:19   #10

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av trance_error Visa inlägg
Vilken betaltjänst håller du högst?
Vet inte, använder mig inte av betaltjänster. Jag har en underbar ängel som brukar maila mig värmningsinfon på onsdagar och lördagar.
Gammal 2013-12-19, 16:30   #11

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Annars tycker jag all information är användbar, som en pusselbit i ett stort pussel.
Jag läser allt, och brukar använda informationen till att göra mindre justeringar i det jag redan tror.
Har jag funderingar på att lira någon och det kommer positiva rapporter från alla möjliga håll så lirar jag.
Men som sagt, jag måste först och främst själv tycka att hästen kan vinna, annars spelar det ingen roll vad andra säger.
Och sedan är det aldrig en parameter, som ex. ser fin ut, som avgör, utan den informationen ska vägas ihop med all annan information.
Gammal 2013-12-19, 16:38   #12

Helges avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 42467
Standard

Information OCH intryck

Känns dumt att välja antingen eller, det hänger samman
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 17:36   #13

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Eftersom jag har väldigt begränsade resurser vad gäller info från tränare/kuskar direkt, så blir det för mig att förlita sig på det egna ögat och statistik, samt diverse info...

-De fem senaste starterna är för mig nyckeln till mina spel... Spelar mycket sällan på hästar som inte startat på över en månad eller mer. Även om jag lyckades göra det på lunchen idag, av misstag, hehe... Mitt drömscenario är en överspelad häst med bästa kapaciteten, men som ej startat på x antal månader - de spelar jag gärna emot med klart sämre hästar, men som visat form och har bättre läge.

Den bästa klyschan som finns inom travet är: "Form slår klass"!

-Kapaciteten och lägena.

-Banunderlag

-Utrustningsändringar, rent infomässigt sett, stirrar jag mig inte blind på - hellre då intrycket i värmningen på en som det de facto är ex. skoryck på.

-Kusk

-Tränare

-Statistiska fakta

osv. osv. Ovanstående ej i den ordning jag anser som mest betydande, utan detta är en sammanvägning jag gör... Har säkert glömt något.

You´ll Never Walk Alone...

Senast redigerad av Pilkast den 2013-12-19 klockan 17:37.
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 17:51   #14

Sprites avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 8377
Standard

Har svårt att tro att speciellt många är vinnande på trav. Det ska vara om man drar i någon miljonvinst och därigenom ligger plus, iaf på streckspel.

Går ju inte att låsa sheeten när det är rörliga utdelningar på streckspelen så man får bara gå på folks ord och folk tenderar att tro väldigt för högt om hur man ligger till över en längre period.

Jag är inte en vinnande travspelare men jag tycker det är kul och chansen finns alltid på stora pengar så ibland är det kul att lämna in en V75a eller V86a.

Jag håller mig dock skarpt ifrån att spela på hästar som ropas ut av så kallade "experter" som värmningsvinnare strax innan loppen de få gånger jag inte spelar streckspel. Dessa hästar spelas alltid ner för mycket och ger rejäla underodds.

Personligen hatar jag att "kolla hästarna". Ligger väldigt ofta fel på det och jag måste ha en rejäl hitrate på att spela galopphästar genom åren så min egen värdering av värmningar tar jag helt bort
Sprite är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 18:57   #15

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Inför en omgång så börjar jag alltid med lopparkivet. Kollar så mycket som jag har tid med. Prio ett är att få en bild av alla hästar. Prio två är spetsstriden. Man skaffar sig ett så otroligt övertag om man kan ta reda på vilken som sitter i spets i varje lopp. Lägger ofta mycket tid på detta. Samtidigt som man kollar spetsstriden får man rätt bra koll vad resten av hästarna också kommer hamna från start.

Men lopparkivet ger ingen större nytta om man inte kan sätta in saker i ett större sammanhang. Där har Varulv helt rätt. Man måste göra proceduren om och om igen innan man lär sig och det tar tid.

Sen läser man ju diverse intervjuer och kollar tips även om jag inte lägger speciellt stor vikt i vad andra tippar. Oftast drar jag som mest åt öronen om det är något negativt i intervjuerna. Sen lär man sig hur tränare och kuskar fungerar i intervjuerna. Kan vara väldig skiftande kvalité där.

Avslutningsvis är det värmningar och sista info som kommer in. Då har jag allt som oftast redan ett jokersystemförslag klart. Här kan det skifta hur mycket som man ändrar. Finns ju många parametrar att hålla reda på. Nu på vintern med väldigt skiftande banunderlag är det ju extra viktigt att vara flexibel innan man lämnar in.
putte64 (+10)
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td