Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-12-14, 23:42   #46

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 971
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Du kan reducera via kusk oavsett hur du rankat hästarna i övrigt

Att lära sig göra en ranking som slår spelar kollektivets ranking tar en livstid
Jag brukar säga att man ska slå ihop ranking från
- allmänheten
- travtjänsten
- unibet
- snoken
Då kommer man väldigt långt på vägen om man inte tror sig kunna ranka bättre själv.
Självklart letar man då efter hästar som tjänsterna tror har bättre chans än allmänheten.
Det här är faktiskt det bästa tips jag någonsin kommer kunna ge, helt ovärderligt när du komponerar din V7a
Absolut.

Att "ranka bättre än kollektivet" betyder inte att man måste göra rankingen från scratch helt på egen hand.

Men på något sätt måste man sammanställa ranken så att man får ett övertag på kollektivet.

Reduceringsverktygen kan bara förstärka den fördel man har skaffat sig.
Gammal 2013-12-15, 00:36   #47

Fyrans avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 160
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Aha...det är ett "som" för mycket.

Tänkte skriva "som genererar större vinst än den andel rader som reduceras bort.....", men ändrade mig och glömde ta bort "som".

Självklart kan du reducera med kuskreducering. Men jag har svårt att tänka mig att det går att reducera "rejält" med ett färdigt mönster utan att minska vinstchansen i stort sett lika mycket.

"Rejäl reducering" utan att minska vinstchanserna i motsvarande grad bygger på att du utnyttjar att du på något sätt rankar loppen bättre än spelarkollektivet.
Jag hoppas jag inte blir tjatig, men...

Om jag sätter begränsning på max två segrar på BG, Jorma, Uhrberg och Erik samt max en seger för formkusken Ingves och Örjan.

Då måste det väl bli en "skaplig" reducering..? Förutsatt att de kör alla övriga 6 lopp, jag lär ju ha minst en spik, iaf.

Så, istället för att ranka hästar A-C varefter de måste vinna enligt:

A 1-4
B 1-3
C 0-2

Ovanstående är bara ett exempel, jag är ju kass på detta med ranking och krav.

Men det jag undrar är om jag skulle kunna göra samma sak med kuskarna. Istället för att ranka hästar så begränsar jag/sätter krav på kuskar? Allt förutsätter ju fortfarande att jag har 7 rätt på ramen.

Om mina kuskar sätter en 7%-are och bränner en 40%-are skiter jag ju i... Om ni förstår vad jag menar...

Eller tänker jag helt fel här?

Edit: Eller om t ex BG har fyra hästar som är första- eller andrahandare och jag inte riktigt tror på nån av dem. De åker med på systemet men jag sätter en begränsning för max 2 segrar..?

Senast redigerad av Fyran den 2013-12-15 klockan 00:44.
Fyran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 00:44   #48

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8331

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fyran Visa inlägg

Om jag sätter begränsning på max två segrar på BG, Jorma, Uhrberg och Erik samt max en seger för formkusken Ingves och Örjan.

Då måste det väl bli en "skaplig" reducering..? Förutsatt att de kör alla övriga 6 lopp, jag lär ju ha minst en spik, iaf.

A 1-4
B 1-3
C 0-2

Ovanstående är bara ett exempel, jag är ju kass på detta med ranking.

Men det jag undrar är om jag skulle kunna göra samma sak med kuskarna. Istället för att ranka hästar så begränsar jag/sätter krav på kuskar? Allt förutsätter ju fortfarande att jag har 7 rätt på ramen.

Om mina kuskar sätter en 7%-are och bränner en 40%-are skiter jag ju i... Om ni förstår vad jag menar...

Edit: Eller om t ex BG har fyra hästar som är första- eller andrahandare och jag inte riktigt tror på nån av dem. De åker med på systemet men jag sätter en begränsning för max 2 segrar..?

Se det som två filter
Först sätter du din ram, sedan filter
1; a/b/c
2; kuskarna
Filter två är alltså ett tillägg som ytterligare reducerar systemet
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 00:59   #49

Standard

Citat:

A 1-4
B 1-3
C 0-2

Ovanstående är bara ett exempel, jag är ju kass på detta med ranking och krav.

Det går alldeles utmärkt att "inte tippa". Däremot blir nog inte den totala reduceringen så stor som du tror att den blir.

Du får testa dig fram. Att enbart kuskreducera och inget annat tror jag inte blir särskilt mycket mer framgångsrikt än att köra slumpreducering eller Harry Boy.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 07:49   #50

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Nu måste jag bara kolla en sak. Jag har svårt att ranka... Tips på det..?

Men av ovanstående skulle jag alltså kunna ha alla som A-hästar, i princip, och reducera bara via kusk??

Jag menar, hur ofta får vi se en trippelseger, ens av storkuskarna? V75, that is..?
Att reducera med enbart kuskar ger inte så stor reducering. Dels kör de sällan i alla loppen då det är rätt stor konkurrens om att få köra, och dels brukar det i alla fall vara något lärlingslopp. Kuskreducering är en extra "destillering" man gör för att få ett lite vassare system.

Ett bra sätt att börja lära sig ranka är att utgå från den vanliga strecklistan och så gör du TRE förändringar i den, där du flyttar upp eller ned en häst valfritt många steg. När du kommit så långt att du gör de där tre förändringarna rätt har du ett rätt OK övertag på kollektivet, och kan då öka på med ytterligare en eller ett par förändringar.

Det finns rätt många som rankar hästar. Jämför dem gärna med strecklistan så ser du att en del är väldigt mycket sämre än kollektivet och några inte så mycket sämre än kollektivet. För att vinna pengar behöver man inte konsekvent vara bättre än kollektivet, men ibland.

Senast redigerad av Viroid den 2013-12-15 klockan 07:58.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 08:35   #51

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Att reducera med enbart kuskar ger inte så stor reducering. Dels kör de sällan i alla loppen då det är rätt stor konkurrens om att få köra, och dels brukar det i alla fall vara något lärlingslopp. Kuskreducering är en extra "destillering" man gör för att få ett lite vassare system.

Ett bra sätt att börja lära sig ranka är att utgå från den vanliga strecklistan och så gör du TRE förändringar i den, där du flyttar upp eller ned en häst valfritt många steg. När du kommit så långt att du gör de där tre förändringarna rätt har du ett rätt OK övertag på kollektivet, och kan då öka på med ytterligare en eller ett par förändringar.

Det finns rätt många som rankar hästar. Jämför dem gärna med strecklistan så ser du att en del är väldigt mycket sämre än kollektivet och några inte så mycket sämre än kollektivet. För att vinna pengar behöver man inte konsekvent vara bättre än kollektivet, men ibland.
Helt rätt. Uttryckte mig luddigt. Precis som det inte är det totala antalet rätt över tid utan den totala vinstsumman över tid som räknas så är det viktigare att vara ordenligt bättre än kollektivet ibland än att konsekvent vara bara lite bättre.

Det är bättre att det går på tok 4 veckor av 5 och att man sätter ranken klockrent 1 vecka av 5 än att vara bara halvbra hela tiden.

Sedan är det inte BARA ranken som avgör. Spikvalen är minst lika viktiga.
Gammal 2013-12-15, 08:59   #52

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det är bättre att det går på tok 4 veckor av 5 och att man sätter ranken klockrent 1 vecka av 5 än att vara bara halvbra hela tiden.

Sedan är det inte BARA ranken som avgör. Spikvalen är minst lika viktiga.
Ja, man blir inte vinnare för att bara ranken sitter.

Det största problemet tror jag är att man inte har tid att läsa på inför en omgång. Det är utan tvekan så att resultatet brukar bli bättre när jag haft tid att lägga 10 timmar på en omgång istället för en timme.

Spikval, disposition av ABC samt att sätta upp villkor är en annan svår konst. Varje streck kostar fortfarande en massa pengar.

Man behöver tur som spelare också. Tur med att vara rätt ute med ranken när det vankas utdelning, och inte bara då alla rätt ger 1200kr.

Ett problem som man sällan talar om, är vilken spelkassa man förfogar över. Streckspel har klara fördelar om man kan spela större system och har råd att över tid vänta ut vinsterna. Det är väldigt få "vanliga" människor som vecka efter vecka har råd att lägga 2000kr om det inte trillar in en del vinster. I spelbolag kan det till och med bli grinigt redan om andelarna kostar 200kr i veckan och det inte blir snabb återbetalning.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 09:14   #53

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Ja, man blir inte vinnare för att bara ranken sitter.

Det största problemet tror jag är att man inte har tid att läsa på inför en omgång. Det är utan tvekan så att resultatet brukar bli bättre när jag haft tid att lägga 10 timmar på en omgång istället för en timme.

Spikval, disposition av ABC samt att sätta upp villkor är en annan svår konst. Varje streck kostar fortfarande en massa pengar.

Man behöver tur som spelare också. Tur med att vara rätt ute med ranken när det vankas utdelning, och inte bara då alla rätt ger 1200kr.

Ett problem som man sällan talar om, är vilken spelkassa man förfogar över. Streckspel har klara fördelar om man kan spela större system och har råd att över tid vänta ut vinsterna. Det är väldigt få "vanliga" människor som vecka efter vecka har råd att lägga 2000kr om det inte trillar in en del vinster. I spelbolag kan det till och med bli grinigt redan om andelarna kostar 200kr i veckan och det inte blir snabb återbetalning.
Utan tur vinner man ingenting
Fotbollstränaren Stuart Baxter blev anklagad för att ha en j-a massa tur hela tiden och svarade, konstigt...ju mer vi tränar desto mer tur får vi
Det gäller också travspel
Gammal 2013-12-15, 12:56   #54

SuperFinnens avatar

Reg.datum: jul 2013
Sharp$: 1392
Standard

Kan man på t.e.x jokersystemet utnyttja en häst som både A o B häst sammtidigt?om jag har kravet
1-3 A
1-2 B
1-2 C
0-1 D
t.e.x. Den hästen tror jag mycket på även om den inte är så mycket streckad o vinner den så har jag ju chansen till 2 sjuor.och om den här blir den ända B häst som går in så har jag fortfarande chansen till 7 rätt annars hade ju jag varit borta om jag inte hade fått in någon annan av de andra B hästarna i de övriga loppen,på det här sättet kan man ju uttnyttja den här hästen på ett bra sätt i det här sättet av krav.

Senast redigerad av SuperFinnen den 2013-12-15 klockan 12:58.
SuperFinnen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 13:09   #55

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dadde Visa inlägg
Kan man på t.e.x jokersystemet utnyttja en häst som både A o B häst sammtidigt?om jag har kravet
1-3 A
1-2 B
1-2 C
0-1 D
t.e.x. Den hästen tror jag mycket på även om den inte är så mycket streckad o vinner den så har jag ju chansen till 2 sjuor.och om den här blir den ända B häst som går in så har jag fortfarande chansen till 7 rätt annars hade ju jag varit borta om jag inte hade fått in någon annan av de andra B hästarna i de övriga loppen,på det här sättet kan man ju uttnyttja den här hästen på ett bra sätt i det här sättet av krav.
Reduceringsprogrammen skapar normalt sett inte dubblettrader om man inte "trixar" lite.

I Jokersystemet så är det "Faktor" som gäller. Om du väljer ut en häst med Faktor=2 så dubbleras alla rader som den hästen finns med på. Det leder till att du vinner dubbelt om hästen vinner. Tänk på att systemet blir dyrare att lämna in när man använder den här funktionen.

HPT har en motsvarande funktion, men den fungerar inte som Jokersystemet utan mer på u-radsnivå och med högst en häst/lopp/u-rad.

Om det är något annat än att dubblera insats/vinst på just den hästen som du vill uppnå med att ha hästen som både A och B så får du förtydliga det.

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-12-16 klockan 10:23.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 13:10   #56

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
1-3 A
1-2 B
1-2 C
0-1 D
Nej, det går inte
Men du kan sätta villkor att om just den hästen vinner behöver du 0 A och 0 B hästar
Man kan ha många olika a/b/c/d villkor som kompletterar varandra
Vill du ha 2 7or om just den hästen vinner sätter du faktor 2 på den, men då får du förstås betala för det

Senast redigerad av putte64 den 2013-12-15 klockan 13:13.
Gammal 2013-12-15, 13:29   #57

SuperFinnens avatar

Standard

de bara slog mig när man förr skrev utskrivna system för hand så kunde jag göra så att man hade den som A häst o även som B häst t.e.x du tar 7 hästar i ett lopp 1 A 2 B 3C 1 D så tar du den här oxå som B häst det innebär att jag egentligen ä det bara har 6 häster i loppet sammanlagt men det blir ju 7 hästar ändå eftersom jag vill utnyttja den här som både A o B Häst så på det sättet blir det ju inte dyrare egentligen eftersom jag har bestämt mig för 7 hästar i det här loppet o A hästen blir ju spik på ett antal kuponger o som B Häst blir den ju med på andra kuponger

Senast redigerad av SuperFinnen den 2013-12-15 klockan 13:32.
SuperFinnen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 13:42   #58

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
de bara slog mig när man förr skrev utskrivna system för hand så kunde jag göra så att man hade den som A häst o även som B häst t.e.x du tar 7 hästar i ett lopp 1 A 2 B 3C 1 D så tar du den här oxå som B häst det innebär att jag egentligen ä det bara har 6 häster i loppet sammanlagt men det blir ju 7 hästar ändå eftersom jag vill utnyttja den här som både A o B Häst så på det sättet blir det ju inte dyrare egentligen eftersom jag har bestämt mig för 7 hästar i det här loppet o A hästen blir ju spik på ett antal kuponger o som B Häst blir den ju med på andra kuponger
Jag tror att du får börja i andra änden.
Tänk ut vad du vill åstadkomma och gör ett system som uppfyller det
Den kan inte vara a och b häst samtidigt, och det finns heller ingen anledning till att någon häst behöver vara det
Gammal 2013-12-15, 14:09   #59

SuperFinnens avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Jag tror att du får börja i andra änden.
Tänk ut vad du vill åstadkomma och gör ett system som uppfyller det
Den kan inte vara a och b häst samtidigt, och det finns heller ingen anledning till att någon häst behöver vara det
OKEJ tack ändå har inte haft Jokersystemet så länge, så den här sidan är kanon! ja tyckte att din mall var intressant så den kan man ju hålla på o labba lite med har inte tänkt i de banorna är så insnöad på A B C D hästar så man får helt enkelt lägga ner tid o hitta på olika mallar.
Gammal 2013-12-15, 14:42   #60

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
OKEJ tack ändå har inte haft Jokersystemet så länge, så den här sidan är kanon! ja tyckte att din mall var intressant så den kan man ju hålla på o labba lite med har inte tänkt i de banorna är så insnöad på A B C D hästar så man får helt enkelt lägga ner tid o hitta på olika mallar.
Du får många mallar på köpet med jokern, där kan du få en del ideer

td