Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-12-12, 01:17   #1

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Reducera med verktyg - hur?

Här inne finns det otroligt bra travspelare och även de som har det där lilla extra vad gäller reduceringssystem såsom HPT, Joker, Totopro, Copema, Winmore, Kubin osv - även hemmasnickrade reduceringsprogram är av intresse - kan inte ni som är duktiga på detta ge oss andra en inblick i hur ni tänker vad gäller dessa verktyg och dessa användning och hur man bäst optimerar ett system...

Förstår att ingen omgång är den andra lik - men, vad använder ni för "grundparametrar" och när? Jag kan erkänna att jag är totalt värdelös på detta, trots över 25 år av travspelande...

Vill gärna ha hjälp utav er och är övertygad om att det är fler därute som vill det med...

Så kör hårt med ALLT ni har att komma med! ALL input anser jag vara av värde - gäller som vanligt att sålla bland rosor och ogräs...

You´ll Never Walk Alone...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fyran (+10)

Senast redigerad av Pilkast den 2013-12-12 klockan 01:22.
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 01:59   #2

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8333

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Den här mallen ska du titta på.
Den är väldigt effektiv, till en låg kostnad.
Men då ska man naturligtvis inte stoppa in bara favoriter och andrahandare som A,E,H hästar

putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 02:16   #3

Reg.datum: sep 2013
Sharp$: 6278
Standard

Jag spelar alltid joker på de stora streckspelen. Jag brukar använda mig av följande:

1-2 Spikar

2 eller 3 A-hästar, krav 1-2 eller 1-3 måste sitta.

3-5 B-hästar

0-2 C-hästar

Rankar ofta favoriter som C, om jag av nån outgrundlig anledning inte vågar ta bort dom helt…

Jag gillar detta upplägg
Pilkast (+5)
varulv är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 02:26   #4

Pilkasts avatar

Rektävling 2014

Standard

Bra början, boys - kör vidare... Skall komma på uppföljningsfrågor , men det får bli i morgon - nu är det natta...!

Gammal 2013-12-12, 07:06   #5
HPT

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Den här mallen ska du titta på.
Den är väldigt effektiv, till en låg kostnad.
Men då ska man naturligtvis inte stoppa in bara favoriter och andrahandare som A,E,H hästar

Om jag förstår saken rätt är den här mallen alltså låst vad gäller antal hästar (1 x 1 x 4 x 7 x 7 x 7 x 7), och det är ju ett riktigt dåligt sätt att spela eftersom du anpassar verkligheten efter kartan?! Det är framför allt ett dåligt tips att dela med sig av till andra. Gör om gör rätt... :-P
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 09:26   #6

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Jag använder gärna HPT och har testat det mesta.

Det alla reduceringsprogram är bra på är att begränsa vilka kategorier av hästar som får vinna. Man kan t.ex. strecka favoriten i alla avdelningar, men sedan begränsa hur många som får vinna. Man kan också ha med en mängd "kantbollar" men begränsa dem till att en eller två av dem får vinna. En bra reduceringsgrad ligger runt 65-75% av ramens storlek om man gör det här rätt.
Sedan kan man begränsa hur många lopp en kusk får vinna, man kan plocka bort alla rader som ger mindre än X kr i utdelning eller för den delen mer än Y kr.
Fortfarande gäller dock principen att man behöver hitta alla vinnare i den ram man gör. Det är svårt att komma i mål utan att man har en spik och i alla fall något lopp där man går kort.
Mitt tips är att du laddar hem HPT som erbjuder en full version under en provmånad och torrspelar lite med olika idéer tills du hittat ett sätt att spela som passar dig.
Gammal 2013-12-12, 09:53   #7

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Om jag förstår saken rätt är den här mallen alltså låst vad gäller antal hästar (1 x 1 x 4 x 7 x 7 x 7 x 7), och det är ju ett riktigt dåligt sätt att spela eftersom du anpassar verkligheten efter kartan?! Det är framför allt ett dåligt tips att dela med sig av till andra. Gör om gör rätt... :-P
Nej, det har du helt fel i.
Först och främst ska du naturligtvis spela de hästar du vill, ingen mall kan ändra på det.
Men du kan se mallen som en av många som kan anpassas till hur du vill lägga upp det den här veckan.
Det som är riktigt intressant och något folk inte tänker på är att den vanligaste vinstraden på v75 innehåller 1-3 favoriter, 0-2 5e-7e rankade och resten 2a-4e rankade.
Spelare som tar hänsyn till det blir vinnare, det gäller att grinda.
De som bara jagar miljon vinster kommer sannolikt aldrig vinna någonting.
Sedan får du lägga till andra krav efter eget tycke, minst 17 poäng, antal hästar under 21% osv.
MVH / P
Gammal 2013-12-12, 09:55   #8

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 980
Standard

När man har kommit igång med ett program är det lätt att bli överväldig av möjligheterna och sätta igång och sätta en massa olika krav.

Sedan kommer man till det läget att man tycker att man bara spricker på "ett krav" och ändå får man inte de sidovinster som man tycker att man borde få.

Det som har hänt är oftast att man har lyckats väva ett mönster av sina krav där uppfyllandet av det krav man sprack på leder till att andra krav spricker istället.

Jag rekommenderar att börja med att bygga system som man egentligen skulle klara av att skriva ut manuellt för hand ( t ex 1-3 av 3 U-hästar ) och sedan bygga på mer och mer.

"Veckans reducerade" är en HPT-fokuserad Facebook-grupp där det finns många som hjälps åt med att svara på frågor av den här typen.
Gammal 2013-12-12, 09:59   #9

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag använder gärna HPT och har testat det mesta.

Det alla reduceringsprogram är bra på är att begränsa vilka kategorier av hästar som får vinna. Man kan t.ex. strecka favoriten i alla avdelningar, men sedan begränsa hur många som får vinna. Man kan också ha med en mängd "kantbollar" men begränsa dem till att en eller två av dem får vinna. En bra reduceringsgrad ligger runt 65-75% av ramens storlek om man gör det här rätt.
Sedan kan man begränsa hur många lopp en kusk får vinna, man kan plocka bort alla rader som ger mindre än X kr i utdelning eller för den delen mer än Y kr.
Fortfarande gäller dock principen att man behöver hitta alla vinnare i den ram man gör. Det är svårt att komma i mål utan att man har en spik och i alla fall något lopp där man går kort.
Mitt tips är att du laddar hem HPT som erbjuder en full version under en provmånad och torrspelar lite med olika idéer tills du hittat ett sätt att spela som passar dig.
Det är precis vad det handlar om
Din kunskap om hur en "normal" vinstrad som ger ex minst 10 laxar ser ut låter dig sortera bort sisådär 80% av raderna trotts att du kanske bara minskar vinst chansen med 30%
Nu börjar vi snacka övervärde

Sedan har vi väl alla många mallar men vi kan ju inte skicka in hundra var här för då spårar diskussionen ur

Senast redigerad av putte64 den 2013-12-12 klockan 10:01.
Gammal 2013-12-12, 10:17   #10
HPT

Standard

Citat:
Nej, det har du helt fel i.
Först och främst ska du naturligtvis spela de hästar du vill, ingen mall kan ändra på det.
Men du kan se mallen som en av många som kan anpassas till hur du vill lägga upp det den här veckan.
Det som är riktigt intressant och något folk inte tänker på är att den vanligaste vinstraden på v75 innehåller 1-3 favoriter, 0-2 5e-7e rankade och resten 2a-4e rankade.
Spelare som tar hänsyn till det blir vinnare, det gäller att grinda.
De som bara jagar miljon vinster kommer sannolikt aldrig vinna någonting.
Sedan får du lägga till andra krav efter eget tycke, minst 17 poäng, antal hästar under 21% osv.
MVH / P
Tack för förtydligandet. Stöter på alldeles för många som använder någon gammal mall de hittat i en bok för länge sen, istället för att utnyttja de möjligheter som ett reduceringsprogram erbjuder...
Gammal 2013-12-12, 10:35   #11

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Tack för förtydligandet. Stöter på alldeles för många som använder någon gammal mall de hittat i en bok för länge sen, istället för att utnyttja de möjligheter som ett reduceringsprogram erbjuder...
Jag har kört hpt, nu kör jag joker
Tycker bägge erbjuder det mesta jag vill ha, så det är en smaksak vilket man väljer.
Om något program i framtiden skulle kunna sortera ut alla DD rader som följer mina villor skulle jag välja det direkt
Exempelvis alla kombinationer som ger mellan 50-90 ggr pengarna och står i dubbla oddset jämfört med vinnare x vinnare
Gammal 2013-12-12, 10:54   #12

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Skräddarsyr varje omgång. När man använt programmen tillräckligt länge så går det rätt fort. Gäller att hela tiden tänka sig för när man sätter olika krav hur de påverkar systemen och hur de korsar varandra. Tills man lärt sig tillräckligt borde man använda sig av basic funktionerna för det mesta.
Ofta finns det 3-4 olika sätt att uppnå samma typ av reduceringen vare sig man använder sig av utgångar, ABC-rank eller poängsystem.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 10:56   #13

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Här kommer ett par länkar som är mycket bra, med info som alla spelare bör kunna rabbla utantill i sömnen.

http://artikelzonen.se/effektiva-v75-system

http://www.expressen.se/sport/trav/s...cerade-system/
Gammal 2013-12-12, 11:00   #14
HPT

Standard

Citat:
Jag har kört hpt, nu kör jag joker
Tycker bägge erbjuder det mesta jag vill ha, så det är en smaksak vilket man väljer.
Om något program i framtiden skulle kunna sortera ut alla DD rader som följer mina villor skulle jag välja det direkt
Exempelvis alla kombinationer som ger mellan 50-90 ggr pengarna och står i dubbla oddset jämfört med vinnare x vinnare
Lite OT, men jag känner att jag måste besvara detta.

I HPT kan man sortera på DD-oddset och enkelt välja ut de som uppfyller ens krav. I ditt exempel handlar det om 10-15 kombinationer varav 0-3 kommer uppfylla ditt krav om kvot, är det verkligen så fruktansvärt jobbigt att kolla igenom dessa manuellt när de ligger listade i följd?
Gammal 2013-12-12, 11:22   #15

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Lite OT, men jag känner att jag måste besvara detta.

I HPT kan man sortera på DD-oddset och enkelt välja ut de som uppfyller ens krav. I ditt exempel handlar det om 10-15 kombinationer varav 0-3 kommer uppfylla ditt krav om kvot, är det verkligen så fruktansvärt jobbigt att kolla igenom dessa manuellt när de ligger listade i följd?
Ska kolla lite på det, men man sitter ofta i tidsnöd sista minuten innan start om man vill kolla mot vinstodds x vinstodds, sortera ut alla kombinationer och hinna lämna in dem innan spelstopp.
Gammal 2013-12-12, 15:35   #16

Reg.datum: apr 2013
Sharp$: 399
Standard

en ofta bortglömd men otroligt viktig funktion i reduceringsverktygen är å kunna spela v6,7,8 under vissa utdelningsgränser, dom lyckosamma gånger man blir ensam vinnare torskar man otroligt mycket på att ha Vx iklickat på dom svåraste raderna, samt dom lite troligare tillfällena då man har ett fel å ingen annan tagit alla rätt å det e fin utdelning på ett fel
dyrer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 16:01   #17

muumiins avatar

Sharp$: 1613

Travbloggen
Stats: 4 - 7 - 2
ROI: 113.55%
Vinstprocent: 36.36%

Standard

Vet de finns många med bra koll på reducerade system, tänkte bara fråga..
Har gjort min rank och vilka hästar ja vill ha med.

6x5x5x4x9x1x5

De är alla som ja tror kan vinna + bästa spiken.
Ligger på 27000 rader.

För att reducera ner detta till lagon kupong säg 400-600 kr hur gör jag bäst? ABC rank eller köra ett antal olika utgångar osv? Vilket sätt är bäst. Ska säga jag läst så mycket jag kunnat om just reducera men alltid bättre att höra med personer som har koll!
Gammal 2013-12-12, 16:44   #18

Reg.datum: apr 2013
Sharp$: 399
Standard

lite kort om tid nu men för den slanten så skulle jag vilja satsa på typ 2000-50000 (max) utdelningsintervallet. abcd har jag aldrig kört själv, tycker brytpunkterna mellan kategorierna är för godtyckliga å många verkar stöka till det med b-hästarna.
gillar å filtrera med utgångar på bästa häst, trolig spetshäst å underspelade drag på olika vis för å nå målreducering, kanske maxreducing på riktiga långskott med okej övervärdig men inte speciellt högt, som jag ändå vill ha med på kupongen, samt överspelade hästar med relativt hög chans, tex favoriten i sista som ofta har alldeles för hög procent på kvarvarande kuponger dom gånger jag inte plockar bort den helt

du behöver en hård reducingen så skulle köra dubbla halvspikar på hästar med hög vinstchans 1-2 handare till å börja med

en "1av2" på roliga drag å du är nere på ca till mål 400-600 om alla utgångar är i olika lopp i

Senast redigerad av dyrer den 2013-12-12 klockan 16:56.
dyrer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 17:23   #19
HPT

Standard

Citat:
Här kommer ett par länkar som är mycket bra, med info som alla spelare bör kunna rabbla utantill i sömnen.

http://artikelzonen.se/effektiva-v75-system

http://www.expressen.se/sport/trav/s...cerade-system/
Kan komplettera med den genomgång jag skrev för några år sedan. Det är en väldigt gammal version av HPT på bilderna, men principerna är ju de samma...

http://www.alltomtrav.info/spelskola/reducerade-system/
Gammal 2013-12-12, 17:33   #20
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av muumiin Visa inlägg
Vet de finns många med bra koll på reducerade system, tänkte bara fråga..
Har gjort min rank och vilka hästar ja vill ha med.

6x5x5x4x9x1x5

De är alla som ja tror kan vinna + bästa spiken.
Ligger på 27000 rader.

För att reducera ner detta till lagon kupong säg 400-600 kr hur gör jag bäst? ABC rank eller köra ett antal olika utgångar osv? Vilket sätt är bäst. Ska säga jag läst så mycket jag kunnat om just reducera men alltid bättre att höra med personer som har koll!
Skulle väl inte rekommendera att reducera 95-97%, risken är uppenbar att man reducerar bort sig och lurar sig själv att man har större chans att vinna än man egentligen har...

Om du prompt ska reducera så mycket ändå är väl en bra start att minst en av två hästar du tror mycket på ska vinna. Att högst en av dina storskrällar vinner reducerar också väldigt mycket.
Gammal 2013-12-12, 17:38   #21
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dyrer Visa inlägg
lite kort om tid nu men för den slanten så skulle jag vilja satsa på typ 2000-50000 (max) utdelningsintervallet. abcd har jag aldrig kört själv, tycker brytpunkterna mellan kategorierna är för godtyckliga å många verkar stöka till det med b-hästarna.
gillar å filtrera med utgångar på bästa häst, trolig spetshäst å underspelade drag på olika vis för å nå målreducering, kanske maxreducing på riktiga långskott med okej övervärdig men inte speciellt högt, som jag ändå vill ha med på kupongen, samt överspelade hästar med relativt hög chans, tex favoriten i sista som ofta har alldeles för hög procent på kvarvarande kuponger dom gånger jag inte plockar bort den helt
ABCD är bara ett specialfall av utgångar, så att såga det ena och hylla det andra blir lite motsägelsefullt kan jag tycka. Bara för att man namnger utgångarna och inte kan ha överlappande villkor gör det ju inte till en helt annan metod...
Gammal 2013-12-12, 17:45   #22

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dyrer Visa inlägg
en ofta bortglömd men otroligt viktig funktion i reduceringsverktygen är å kunna spela v6,7,8 under vissa utdelningsgränser, dom lyckosamma gånger man blir ensam vinnare torskar man otroligt mycket på att ha Vx iklickat på dom svåraste raderna, samt dom lite troligare tillfällena då man har ett fel å ingen annan tagit alla rätt å det e fin utdelning på ett fel
Spännande
Aldrig hört talas om den funktionen
Ska genast kolla jokern efter den
Gammal 2013-12-12, 19:50   #23

Standard

Citat:
Spännande
Aldrig hört talas om den funktionen
Ska genast kolla jokern efter den

Du har den under "Utdelningsfliken".

Särskilt när det är jackpot är det viktigt att lämna in så sent som möjligt. Tidig inlämning gör att programmet överskattar det förväntade radvärdet.

Den har två funktioner.

Dels vill man oftast ( om man inte spelar väldigt stora system ) spela V6/V7/V8 när det är jackpot eftersom det i allarättspotten som extrapengarna finns.

Men man vill också undvika att spela rader som inte ger någon utdelning på 2 fel eller 1 fel. Har man såna rader så är det helt klart fördelaktigt att spela "endast alla rätt" på dessa. Jag har inte superkoll på statistiken här men jag brukar ha 5000 som gräns på V64 och 10000 på V75/V86.

Viktigt är att ha koll på om man har med rader med så kallad "ensam vinnare"-potential. Dessa rader bör absolut INTE spelas med "endast alla rätt". Så den absoluta maxgränsen är rader som förväntas ge runt 1/4-1/3 allarättspotten i utdelning, helst ännu lägre.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 20:37   #24

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Här ett tips som de flesta antagligen inte köper, men som kan vara värt att fundera på som en långsiktig spelstrategi.

På V75 tar jag helt sonika bort alla kombinationer som beräknas ge under 50 000 (fliken Utdelning i Jokersystemet). Orsaken till detta är att jag gjorde en statistisk koll där jag jämförde sjurättsutdelningen i varje omgång med de sju multiplicerade vinnaroddsen.

De flesta har väl märkt att rensningen mot slutet i en V75a blir bättre ju svårare det varit i början. Efterrensningseffekten. Och enligt min koll börjar efterrensningseffekten ungefär vid utdelningar på 50 000. Under 50 000 är effekten den motsatta. Om jag är mer eller mindre klar på att utdelningen lär bli under 50 000 så spelar jag inte.

Och underskatta inte värdet av att få 6 eller 5 rätt. Det är framför allt den chansen som ökar vid användande av reducerade system.
Migge (+3)
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 21:18   #25

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Här ett tips som de flesta antagligen inte köper, men som kan vara värt att fundera på som en långsiktig spelstrategi.

På V75 tar jag helt sonika bort alla kombinationer som beräknas ge under 50 000 (fliken Utdelning i Jokersystemet). Orsaken till detta är att jag gjorde en statistisk koll där jag jämförde sjurättsutdelningen i varje omgång med de sju multiplicerade vinnaroddsen.

De flesta har väl märkt att rensningen mot slutet i en V75a blir bättre ju svårare det varit i början. Efterrensningseffekten. Och enligt min koll börjar efterrensningseffekten ungefär vid utdelningar på 50 000. Under 50 000 är effekten den motsatta. Om jag är mer eller mindre klar på att utdelningen lär bli under 50 000 så spelar jag inte.

Och underskatta inte värdet av att få 6 eller 5 rätt. Det är framför allt den chansen som ökar vid användande av reducerade system.
Efterrens-effekten är ännu mer tydlig nu jämfört med "förr".

En skräll räcker helt enkelt inte till för att "slå ut" tillräckligt många andra och det tror jag beror på att fler använder sig av reducerade system och helt enkelt får med fler skrällar på ramen, däremot om det blir en andra rejäl skräll så rensar det desto bättre.

Att det spelas många ombudsandelsspel med större radantal som tål 1-2 skrällar bidrar nog även det till att den första skrällen inte biter så bra.

Ett sånt här tänk kräver ännu mer disciplin eftersom man helt enkelt måste stå över spel om man tror på sitt resonemang och förmåga att bedöma svårighetsgraden på omgången.
Gammal 2013-12-13, 11:32   #26

Standard

Försökte kopiera jokersystem hit. Funkade inte. Hur gör man, Putte?

Senast redigerad av overpace den 2013-12-13 klockan 11:37. Anledning: kapitalt misslyckande
Gammal 2013-12-13, 11:49   #27

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Försökte kopiera jokersystem hit. Funkade inte. Hur gör man, Putte?
Finns många olika sätt, så här gör jag

Ladda ner och installera piclair.
Visa tipsen på skärmen.
Starta piclair.
Markera texten du vill kopiera.
Välj upload.
Högerklicka på den uppladdade texten på piclairs hemsida.
Välj copy image location
OBS: Med Svenskt OS Välj kopiera genväg.
Nu är det bara att lägga in den på sharps.
Gå till meddelande fönstret.
Välj symbolen infoga bild, den ser ut som ett berg.
Klistra in adressen i den dialogruta som kommer upp, tryck OK och posta ditt svar som vanligt.
Gammal 2013-12-13, 12:13   #28

Standard

C:\Users\Hans\Pictures\test\Skärmklipp.PNG

Sådär, ja! Där fick jag till det... Travgudarna vill inte att någon ska behöva genomlida min ranking...

Senast redigerad av overpace den 2013-12-13 klockan 12:18. Anledning: ännu ett misslyckande
Gammal 2013-12-13, 12:20   #29

Standard

Citat:
Finns många olika sätt, så här gör jag

Ladda ner och installera piclair.
Visa tipsen på skärmen.
Starta piclair.
Markera texten du vill kopiera.
Välj upload.
Högerklicka på den uppladdade texten på piclairs hemsida.
Välj copy image location
OBS: Med Svenskt OS Välj kopiera genväg.
Nu är det bara att lägga in den på sharps.
Gå till meddelande fönstret.
Välj symbolen infoga bild, den ser ut som ett berg.
Klistra in adressen i den dialogruta som kommer upp, tryck OK och posta ditt svar som vanligt.
Tack, Putte! Jag provar nästa vecka.
Gammal 2013-12-13, 12:25   #30

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
C:\Users\Hans\Pictures\test\Skärmklipp.PNG

Sådär, ja! Där fick jag till det... Travgudarna vill inte att någon ska behöva genomlida min ranking...
Om du kan lägga din bild någonstans på internet så du får en publik adress till den skulle det fungera.
Du kan aldrig länka till något på egen dator (C:\)
Gammal 2013-12-14, 03:18   #31

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 16
Standard

Förutom ABC...D.. ranking, vad kör ni mer för reduceringar? I joker alltså
lastbil är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-14, 03:41   #32

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lastbil Visa inlägg
Utgångar, ex en av två
Minsta värde, ex ta bort alla rader som betalar mindre än 10000
Poäng, ex minst 17 poäng för v75 (syftar också på minsta värde)
Effekt hästar, ju fler du sätter desto fler skrällar tål du, och tvärtom

A,b,c,d kan ju också användas olika, ex du tål två skrällar, alt du tål två skrällar men kräver minst en skräll

Det här är vad jag använder mest, vill inte att det ska bli alltför krångligt
Gammal 2013-12-14, 07:33   #33

Viroids avatar

Standard

Citat:
Rankintervall, utdelning, kuskar, utgångar och slump.
Gammal 2013-12-14, 19:21   #34

Standard

Citat:
Utgångar, ex en av två
Minsta värde, ex ta bort alla rader som betalar mindre än 10000
Poäng, ex minst 17 poäng för v75 (syftar också på minsta värde)
Effekt hästar, ju fler du sätter desto fler skrällar tål du, och tvärtom

A,b,c,d kan ju också användas olika, ex du tål två skrällar, alt du tål två skrällar men kräver minst en skräll

Det här är vad jag använder mest, vill inte att det ska bli alltför krångligt
För mig blir det tårta på tårta att köra både utgång och a,b,c. Jag har inte riktigt hittat nån strategi som fungerar. Jo rankpoäng brukar jag sätta till minst 17-18..
Ett tag försökte jag mig på streck-procent och odds, men det var svårt att hitta nån gångbar strategi (historik) eftersom oddsen ändras en hel del efter V75-1 startat.
Gammal 2013-12-14, 19:24   #35

Standard

Citat:
Rankintervall, utdelning, kuskar, utgångar och slump.
Slump kan vara kul ibland om man har bråttom. Dra in en massa hästar och sätt garanti till typ 5%.
Kuskar har jag testat, men står alltid i valet och kvalet om det ska användas som krav eller begränsning (minst en vinst Kihlström, eller max två vinster, etc)..
Gammal 2013-12-14, 19:28   #36

Standard

Citat:
För mig blir det tårta på tårta att köra både utgång och a,b,c. Jag har inte riktigt hittat nån strategi som fungerar. Jo rankpoäng brukar jag sätta till minst 17-18..
Ett tag försökte jag mig på streck-procent och odds, men det var svårt att hitta nån gångbar strategi (historik) eftersom oddsen ändras en hel del efter V75-1 startat.
Tårta på tårta vill jag inte kalla det.

Det går ju att tänka sig att man först har ett ABC-system som garderar 6 lopp
men ändå tror klart mest på två av sina A-hästar. Då skapar man ett U-system med dessa två och kräver att minst en av dem ska vinna.

Ett annat exempel är att man ofta bara har 0-1 C-hästar. Att välja 0-2 C brukar bli rätt så dyrt.
Då kan man välja 0-2 C men dela upp C-gruppen i två delar och göra en u-rad med de C-hästar man tror minst på och välja 0-1 av dessa hästar. C(D)-hästar kan man säga.

Möjligheterna att göra olika lösningar är mer eller mindre oändliga. ABC-system är bara egentligen bara ett specialfall med sammansatta u-system.
Gammal 2013-12-14, 19:59   #37

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Tårta på tårta vill jag inte kalla det.

Det går ju att tänka sig att man först har ett ABC-system som garderar 6 lopp
men ändå tror klart mest på två av sina A-hästar. Då skapar man ett U-system med dessa två och kräver att minst en av dem ska vinna.

Ett annat exempel är att man ofta bara har 0-1 C-hästar. Att välja 0-2 C brukar bli rätt så dyrt.
Då kan man välja 0-2 C men dela upp C-gruppen i två delar och göra en u-rad med de C-hästar man tror minst på och välja 0-1 av dessa hästar. C(D)-hästar kan man säga.

Möjligheterna att göra olika lösningar är mer eller mindre oändliga. ABC-system är bara egentligen bara ett specialfall med sammansatta u-system.
Jo det är iofs sant. Jag får testa nästa lördag att göra klart ABC-delen först innan jag börjar med utgångar.
Tack
Gammal 2013-12-14, 20:07   #38

Standard

Citat:
Jo det är iofs sant. Jag får testa nästa lördag att göra klart ABC-delen först innan jag börjar med utgångar.
Tack
Absolut. Det vanligaste misstaget som nybörjare gör är att vräka på med massor av villkor utan att tänka på hur de jobbar med och mot varandra.

Mina två exempel går ut på att "snäva till" ABC-systemet i var sin ända med avsikten att i ena fallet öka tyngden på utvalda hästar och i det andra att minska tyngden på en del av skrällhästarna i C-gruppen.
Gammal 2013-12-14, 22:32   #39

Viroids avatar

Standard

Citat:
Slump kan vara kul ibland om man har bråttom. Dra in en massa hästar och sätt garanti till typ 5%.
Kuskar har jag testat, men står alltid i valet och kvalet om det ska användas som krav eller begränsning (minst en vinst Kihlström, eller max två vinster, etc)..
Kuskar använder jag uteslutande som begränsande, och det bara när jag har väldigt många streck för en kusk. Ett exempel är i fredags då Erik Adielsson körde fem stycken Svante Båth-hästar på V64 och var favorit eller andrahandare med dem allesamman. Då är ett villkor på att Erik får vinna max två eller tre något som reducerar rätt så bra utan att man måste ta ställning (och skulle han vinna fler, så blir det i alla fall ingen utdelning).

På V75 händer det ju att det kommer mindre segervana kuskar med några hästar som alla har chans. Tänk Leif Witasp, Claes Svensson, Fredrik Persson, Håkan Eriksson, Stefan Söderqvist etc. Där kan en gräns på att de var och en max får vinna en på V75 vara en bra reducering.

Slump använder jag mest när jag vill krympa ett system utan att börja sätta massor av villkor eller väldigt stränga villkor. Då nöjer jag mig med snällare villkor och så en viss chans att få alla rätt om de villkoren sitter. Men slumpreduceringar skall vara rätt så snälla för att man inte skall bli grinig på dem, max 50% står jag ut med.
Gammal 2013-12-14, 22:50   #40

Fyrans avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 160
Standard

Citat:
Kuskar använder jag uteslutande som begränsande, och det bara när jag har väldigt många streck för en kusk. Ett exempel är i fredags då Erik Adielsson körde fem stycken Svante Båth-hästar på V64 och var favorit eller andrahandare med dem allesamman. Då är ett villkor på att Erik får vinna max två eller tre något som reducerar rätt så bra utan att man måste ta ställning (och skulle han vinna fler, så blir det i alla fall ingen utdelning).
Nu måste jag bara kolla en sak. Jag har svårt att ranka... Tips på det..?

Men av ovanstående skulle jag alltså kunna ha alla som A-hästar, i princip, och reducera bara via kusk??

Jag menar, hur ofta får vi se en trippelseger, ens av storkuskarna? V75, that is..?
Fyran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-14, 23:03   #41

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fyran Visa inlägg

Men av ovanstående skulle jag alltså kunna ha alla som A-hästar, i princip, och reducera bara via kusk??

Jag menar, hur ofta får vi se en trippelseger, ens av storkuskarna? V75, that is..?
Färdiga vinstgivande generiska mönster som existerar mer eller mindre inte.

Det är ranken som skiljer vinnarna från förlorarna. Reduceringshjälpmedel förstärker chanserna för den som rankar bra.

Trav är svårt.
Gammal 2013-12-14, 23:24   #42

Fyrans avatar

Standard

Citat:
Färdiga vinstgivande generiska mönster som existerar mer eller mindre inte.

Det är ranken som skiljer vinnarna från förlorarna. Reduceringshjälpmedel förstärker chanserna för den som rankar bra.

Trav är svårt.
Absolut, trav är svårt. Ibland är svenska svårare..:

"Färdiga vinstgivande generiska mönster som existerar mer eller mindre inte."

Inget illa menat, men har du missat en/ett par kommatecken och/eller nåt ord på vägen..? Jag försöker läsa den meningen flera ggr men...

Men åter till tråden. Säg att jag gör ett system på 5000 rader, ingen ranking. Jag skulle kunna reducera antal rader rätt rejält, genom bara ha kuskreducering? Jag förstår att jag kan reducera än mer genom ranking, men det är inte frågan.

Mvh
Gammal 2013-12-14, 23:31   #43

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:

Du kan reducera via kusk oavsett hur du rankat hästarna i övrigt

Att lära sig göra en ranking som slår spelar kollektivets ranking tar en livstid
Jag brukar säga att man ska slå ihop ranking från
- allmänheten
- travtjänsten
- unibet
- snoken
Då kommer man väldigt långt på vägen om man inte tror sig kunna ranka bättre själv.
Självklart letar man då efter hästar som tjänsterna tror har bättre chans än allmänheten.
Det här är faktiskt det bästa tips jag någonsin kommer kunna ge, helt ovärderligt när du komponerar din V7a
Gammal 2013-12-14, 23:38   #44

Fyrans avatar

Standard

Citat:

Att lära sig göra en ranking som slår spelar kollektivets ranking tar en livstid
- allmänheten
- travtjänsten
- unibet
- snoken
Då kommer man väldigt långt på vägen om man inte tror sig kunna ranka bättre själv.
Självklart letar man då efter hästar som tjänsterna tror har bättre chans än allmänheten.
Det här är faktiskt det bästa tips jag någonsin kommer kunna ge, helt ovärderligt när du komponerar din V7a
Oj, då har jag kort om tid...

Men tack, Putte!
Gammal 2013-12-14, 23:39   #45

Standard

Citat:
Absolut, trav är svårt. Ibland är svenska svårare..:

"Färdiga vinstgivande generiska mönster som existerar mer eller mindre inte."

Inget illa menat, men har du missat en/ett par kommatecken och/eller nåt ord på vägen..? Jag försöker läsa den meningen flera ggr men...

Men åter till tråden. Säg att jag gör ett system på 5000 rader, ingen ranking. Jag skulle kunna reducera antal rader rätt rejält, genom bara ha kuskreducering? Jag förstår att jag kan reducera än mer genom ranking, men det är inte frågan.

Mvh
Aha...det är ett "som" för mycket.

Tänkte skriva "som genererar större vinst än den andel rader som reduceras bort.....", men ändrade mig och glömde ta bort "som".

Självklart kan du reducera med kuskreducering. Men jag har svårt att tänka mig att det går att reducera "rejält" med ett färdigt mönster utan att minska vinstchansen i stort sett lika mycket.

"Rejäl reducering" utan att minska vinstchanserna i motsvarande grad bygger på att du utnyttjar att du på något sätt rankar loppen bättre än spelarkollektivet.
Gammal 2013-12-14, 23:42   #46

Standard

Citat:

- allmänheten
- travtjänsten
- unibet
- snoken
Absolut.

Att "ranka bättre än kollektivet" betyder inte att man måste göra rankingen från scratch helt på egen hand.

Men på något sätt måste man sammanställa ranken så att man får ett övertag på kollektivet.

Reduceringsverktygen kan bara förstärka den fördel man har skaffat sig.
Gammal 2013-12-15, 00:36   #47

Fyrans avatar

Standard

Citat:
Aha...det är ett "som" för mycket.

Tänkte skriva "som genererar större vinst än den andel rader som reduceras bort.....", men ändrade mig och glömde ta bort "som".

Självklart kan du reducera med kuskreducering. Men jag har svårt att tänka mig att det går att reducera "rejält" med ett färdigt mönster utan att minska vinstchansen i stort sett lika mycket.

"Rejäl reducering" utan att minska vinstchanserna i motsvarande grad bygger på att du utnyttjar att du på något sätt rankar loppen bättre än spelarkollektivet.
Jag hoppas jag inte blir tjatig, men...

Om jag sätter begränsning på max två segrar på BG, Jorma, Uhrberg och Erik samt max en seger för formkusken Ingves och Örjan.

Då måste det väl bli en "skaplig" reducering..? Förutsatt att de kör alla övriga 6 lopp, jag lär ju ha minst en spik, iaf.

Så, istället för att ranka hästar A-C varefter de måste vinna enligt:

A 1-4
B 1-3
C 0-2

Ovanstående är bara ett exempel, jag är ju kass på detta med ranking och krav.

Men det jag undrar är om jag skulle kunna göra samma sak med kuskarna. Istället för att ranka hästar så begränsar jag/sätter krav på kuskar? Allt förutsätter ju fortfarande att jag har 7 rätt på ramen.

Om mina kuskar sätter en 7%-are och bränner en 40%-are skiter jag ju i... Om ni förstår vad jag menar...

Eller tänker jag helt fel här?

Edit: Eller om t ex BG har fyra hästar som är första- eller andrahandare och jag inte riktigt tror på nån av dem. De åker med på systemet men jag sätter en begränsning för max 2 segrar..?

Senast redigerad av Fyran den 2013-12-15 klockan 00:44.
Gammal 2013-12-15, 00:44   #48

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:

Om jag sätter begränsning på max två segrar på BG, Jorma, Uhrberg och Erik samt max en seger för formkusken Ingves och Örjan.

Då måste det väl bli en "skaplig" reducering..? Förutsatt att de kör alla övriga 6 lopp, jag lär ju ha minst en spik, iaf.

A 1-4
B 1-3
C 0-2

Ovanstående är bara ett exempel, jag är ju kass på detta med ranking.

Men det jag undrar är om jag skulle kunna göra samma sak med kuskarna. Istället för att ranka hästar så begränsar jag/sätter krav på kuskar? Allt förutsätter ju fortfarande att jag har 7 rätt på ramen.

Om mina kuskar sätter en 7%-are och bränner en 40%-are skiter jag ju i... Om ni förstår vad jag menar...

Edit: Eller om t ex BG har fyra hästar som är första- eller andrahandare och jag inte riktigt tror på nån av dem. De åker med på systemet men jag sätter en begränsning för max 2 segrar..?

Se det som två filter
Först sätter du din ram, sedan filter
1; a/b/c
2; kuskarna
Filter två är alltså ett tillägg som ytterligare reducerar systemet
Gammal 2013-12-15, 00:59   #49

Standard

Citat:

A 1-4
B 1-3
C 0-2

Ovanstående är bara ett exempel, jag är ju kass på detta med ranking och krav.

Det går alldeles utmärkt att "inte tippa". Däremot blir nog inte den totala reduceringen så stor som du tror att den blir.

Du får testa dig fram. Att enbart kuskreducera och inget annat tror jag inte blir särskilt mycket mer framgångsrikt än att köra slumpreducering eller Harry Boy.
Gammal 2013-12-15, 07:49   #50

Viroids avatar

Standard

Citat:

Att reducera med enbart kuskar ger inte så stor reducering. Dels kör de sällan i alla loppen då det är rätt stor konkurrens om att få köra, och dels brukar det i alla fall vara något lärlingslopp. Kuskreducering är en extra "destillering" man gör för att få ett lite vassare system.

Ett bra sätt att börja lära sig ranka är att utgå från den vanliga strecklistan och så gör du TRE förändringar i den, där du flyttar upp eller ned en häst valfritt många steg. När du kommit så långt att du gör de där tre förändringarna rätt har du ett rätt OK övertag på kollektivet, och kan då öka på med ytterligare en eller ett par förändringar.

Det finns rätt många som rankar hästar. Jämför dem gärna med strecklistan så ser du att en del är väldigt mycket sämre än kollektivet och några inte så mycket sämre än kollektivet. För att vinna pengar behöver man inte konsekvent vara bättre än kollektivet, men ibland.

Senast redigerad av Viroid den 2013-12-15 klockan 07:58.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 08:35   #51

Standard

Citat:
Att reducera med enbart kuskar ger inte så stor reducering. Dels kör de sällan i alla loppen då det är rätt stor konkurrens om att få köra, och dels brukar det i alla fall vara något lärlingslopp. Kuskreducering är en extra "destillering" man gör för att få ett lite vassare system.

Ett bra sätt att börja lära sig ranka är att utgå från den vanliga strecklistan och så gör du TRE förändringar i den, där du flyttar upp eller ned en häst valfritt många steg. När du kommit så långt att du gör de där tre förändringarna rätt har du ett rätt OK övertag på kollektivet, och kan då öka på med ytterligare en eller ett par förändringar.

Det finns rätt många som rankar hästar. Jämför dem gärna med strecklistan så ser du att en del är väldigt mycket sämre än kollektivet och några inte så mycket sämre än kollektivet. För att vinna pengar behöver man inte konsekvent vara bättre än kollektivet, men ibland.
Helt rätt. Uttryckte mig luddigt. Precis som det inte är det totala antalet rätt över tid utan den totala vinstsumman över tid som räknas så är det viktigare att vara ordenligt bättre än kollektivet ibland än att konsekvent vara bara lite bättre.

Det är bättre att det går på tok 4 veckor av 5 och att man sätter ranken klockrent 1 vecka av 5 än att vara bara halvbra hela tiden.

Sedan är det inte BARA ranken som avgör. Spikvalen är minst lika viktiga.
Gammal 2013-12-15, 08:59   #52

Viroids avatar

Standard

Citat:
Det är bättre att det går på tok 4 veckor av 5 och att man sätter ranken klockrent 1 vecka av 5 än att vara bara halvbra hela tiden.

Sedan är det inte BARA ranken som avgör. Spikvalen är minst lika viktiga.
Ja, man blir inte vinnare för att bara ranken sitter.

Det största problemet tror jag är att man inte har tid att läsa på inför en omgång. Det är utan tvekan så att resultatet brukar bli bättre när jag haft tid att lägga 10 timmar på en omgång istället för en timme.

Spikval, disposition av ABC samt att sätta upp villkor är en annan svår konst. Varje streck kostar fortfarande en massa pengar.

Man behöver tur som spelare också. Tur med att vara rätt ute med ranken när det vankas utdelning, och inte bara då alla rätt ger 1200kr.

Ett problem som man sällan talar om, är vilken spelkassa man förfogar över. Streckspel har klara fördelar om man kan spela större system och har råd att över tid vänta ut vinsterna. Det är väldigt få "vanliga" människor som vecka efter vecka har råd att lägga 2000kr om det inte trillar in en del vinster. I spelbolag kan det till och med bli grinigt redan om andelarna kostar 200kr i veckan och det inte blir snabb återbetalning.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 09:14   #53

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ja, man blir inte vinnare för att bara ranken sitter.

Det största problemet tror jag är att man inte har tid att läsa på inför en omgång. Det är utan tvekan så att resultatet brukar bli bättre när jag haft tid att lägga 10 timmar på en omgång istället för en timme.

Spikval, disposition av ABC samt att sätta upp villkor är en annan svår konst. Varje streck kostar fortfarande en massa pengar.

Man behöver tur som spelare också. Tur med att vara rätt ute med ranken när det vankas utdelning, och inte bara då alla rätt ger 1200kr.

Ett problem som man sällan talar om, är vilken spelkassa man förfogar över. Streckspel har klara fördelar om man kan spela större system och har råd att över tid vänta ut vinsterna. Det är väldigt få "vanliga" människor som vecka efter vecka har råd att lägga 2000kr om det inte trillar in en del vinster. I spelbolag kan det till och med bli grinigt redan om andelarna kostar 200kr i veckan och det inte blir snabb återbetalning.
Utan tur vinner man ingenting
Fotbollstränaren Stuart Baxter blev anklagad för att ha en j-a massa tur hela tiden och svarade, konstigt...ju mer vi tränar desto mer tur får vi
Det gäller också travspel
Gammal 2013-12-15, 12:56   #54

SuperFinnens avatar

Reg.datum: jul 2013
Sharp$: 1392
Standard

Kan man på t.e.x jokersystemet utnyttja en häst som både A o B häst sammtidigt?om jag har kravet
1-3 A
1-2 B
1-2 C
0-1 D
t.e.x. Den hästen tror jag mycket på även om den inte är så mycket streckad o vinner den så har jag ju chansen till 2 sjuor.och om den här blir den ända B häst som går in så har jag fortfarande chansen till 7 rätt annars hade ju jag varit borta om jag inte hade fått in någon annan av de andra B hästarna i de övriga loppen,på det här sättet kan man ju uttnyttja den här hästen på ett bra sätt i det här sättet av krav.

Senast redigerad av SuperFinnen den 2013-12-15 klockan 12:58.
SuperFinnen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 13:09   #55

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dadde Visa inlägg
Kan man på t.e.x jokersystemet utnyttja en häst som både A o B häst sammtidigt?om jag har kravet
1-3 A
1-2 B
1-2 C
0-1 D
t.e.x. Den hästen tror jag mycket på även om den inte är så mycket streckad o vinner den så har jag ju chansen till 2 sjuor.och om den här blir den ända B häst som går in så har jag fortfarande chansen till 7 rätt annars hade ju jag varit borta om jag inte hade fått in någon annan av de andra B hästarna i de övriga loppen,på det här sättet kan man ju uttnyttja den här hästen på ett bra sätt i det här sättet av krav.
Reduceringsprogrammen skapar normalt sett inte dubblettrader om man inte "trixar" lite.

I Jokersystemet så är det "Faktor" som gäller. Om du väljer ut en häst med Faktor=2 så dubbleras alla rader som den hästen finns med på. Det leder till att du vinner dubbelt om hästen vinner. Tänk på att systemet blir dyrare att lämna in när man använder den här funktionen.

HPT har en motsvarande funktion, men den fungerar inte som Jokersystemet utan mer på u-radsnivå och med högst en häst/lopp/u-rad.

Om det är något annat än att dubblera insats/vinst på just den hästen som du vill uppnå med att ha hästen som både A och B så får du förtydliga det.

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-12-16 klockan 10:23.
Gammal 2013-12-15, 13:10   #56

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
1-3 A
1-2 B
1-2 C
0-1 D
Nej, det går inte
Men du kan sätta villkor att om just den hästen vinner behöver du 0 A och 0 B hästar
Man kan ha många olika a/b/c/d villkor som kompletterar varandra
Vill du ha 2 7or om just den hästen vinner sätter du faktor 2 på den, men då får du förstås betala för det

Senast redigerad av putte64 den 2013-12-15 klockan 13:13.
Gammal 2013-12-15, 13:29   #57

SuperFinnens avatar

Standard

de bara slog mig när man förr skrev utskrivna system för hand så kunde jag göra så att man hade den som A häst o även som B häst t.e.x du tar 7 hästar i ett lopp 1 A 2 B 3C 1 D så tar du den här oxå som B häst det innebär att jag egentligen ä det bara har 6 häster i loppet sammanlagt men det blir ju 7 hästar ändå eftersom jag vill utnyttja den här som både A o B Häst så på det sättet blir det ju inte dyrare egentligen eftersom jag har bestämt mig för 7 hästar i det här loppet o A hästen blir ju spik på ett antal kuponger o som B Häst blir den ju med på andra kuponger

Senast redigerad av SuperFinnen den 2013-12-15 klockan 13:32.
SuperFinnen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 13:42   #58

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
de bara slog mig när man förr skrev utskrivna system för hand så kunde jag göra så att man hade den som A häst o även som B häst t.e.x du tar 7 hästar i ett lopp 1 A 2 B 3C 1 D så tar du den här oxå som B häst det innebär att jag egentligen ä det bara har 6 häster i loppet sammanlagt men det blir ju 7 hästar ändå eftersom jag vill utnyttja den här som både A o B Häst så på det sättet blir det ju inte dyrare egentligen eftersom jag har bestämt mig för 7 hästar i det här loppet o A hästen blir ju spik på ett antal kuponger o som B Häst blir den ju med på andra kuponger
Jag tror att du får börja i andra änden.
Tänk ut vad du vill åstadkomma och gör ett system som uppfyller det
Den kan inte vara a och b häst samtidigt, och det finns heller ingen anledning till att någon häst behöver vara det
Gammal 2013-12-15, 14:09   #59

SuperFinnens avatar

Standard

Citat:
Jag tror att du får börja i andra änden.
Tänk ut vad du vill åstadkomma och gör ett system som uppfyller det
Den kan inte vara a och b häst samtidigt, och det finns heller ingen anledning till att någon häst behöver vara det
OKEJ tack ändå har inte haft Jokersystemet så länge, så den här sidan är kanon! ja tyckte att din mall var intressant så den kan man ju hålla på o labba lite med har inte tänkt i de banorna är så insnöad på A B C D hästar så man får helt enkelt lägga ner tid o hitta på olika mallar.
Gammal 2013-12-15, 14:42   #60

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
OKEJ tack ändå har inte haft Jokersystemet så länge, så den här sidan är kanon! ja tyckte att din mall var intressant så den kan man ju hålla på o labba lite med har inte tänkt i de banorna är så insnöad på A B C D hästar så man får helt enkelt lägga ner tid o hitta på olika mallar.
Du får många mallar på köpet med jokern, där kan du få en del ideer
Gammal 2013-12-15, 15:01   #61

SuperFinnens avatar

Standard

Citat:
Du får många mallar på köpet med jokern, där kan du få en del ideer
Tack för tipset
Gammal 2013-12-15, 15:07   #62

Standard

Citat:

När man skriver systemen för hand så vill man gärna hålla sig förutbestämda mallar eftersom det blir jobbigt att räkna om kostnaden när man ändrar antalet hästar i de olika grupperna.

Med ett reduceringsprogram så går det oftast sekundsnabbt att räkna om kostnaden när man ändrar på systemet. Det innebär att du helt kan släppa att du ska följa en viss mall.

I praktiken blir det så att där du tidigare anpassade omgången efter din systemmall så anpassar du istället systemet till omgången.
Gammal 2013-12-15, 15:39   #63

SuperFinnens avatar

Standard

Citat:
När man skriver systemen för hand så vill man gärna hålla sig förutbestämda mallar eftersom det blir jobbigt att räkna om kostnaden när man ändrar antalet hästar i de olika grupperna.

Med ett reduceringsprogram så går det oftast sekundsnabbt att räkna om kostnaden när man ändrar på systemet. Det innebär att du helt kan släppa att du ska följa en viss mall.

I praktiken blir det så att där du tidigare anpassade omgången efter din systemmall så anpassar du istället systemet till omgången.
Ja du har helt rätt i det!!!
Gammal 2013-12-15, 15:40   #64

Sharp$: 832
Standard

Hey travfolket.

Hvilket program er bedst at köpa, jeg er dansk, så kanske kun joker jeg kan köpa?
barner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-15, 15:55   #65

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av barner Visa inlägg
Hey travfolket.

Hvilket program er bedst at köpa, jeg er dansk, så kanske kun joker jeg kan köpa?
Finns både gratis och att köpa. Beror lite på vad man är ute efter, hur mycket man spelar för, osv.
Gammal 2013-12-15, 16:00   #66

Sharp$: 832
Standard

hvilke er gratis Lastbil?
barner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 16:13   #67

Standard

Citat:
1-3 A
1-2 B
1-2 C
0-1 D
Om du vill köra exakt just denna variant, så får du spela två olika Jokersystem. Men det behöver bara ta en extra minut. Gör så här:

1. Gör systemet där du har hästen som A. Spara systemet. Detta är första systemet.

2. När du har systemet uppe, klicka Fil i övre vänstra hörnet och välj Spara som. Döp ditt andra system, till t ex "som B".

3. Gör ändringarna som behövs: Spika hästen, men var noga med att ranka den som B. Övriga hästar och villkor oförändrade. Spara systemet. Du ska nu ha två olika system sparade. Båda måste lämnas in.

Reservation för att jag aldrig gjort så här, så du måste testa själv så att du ser att det stämmer.

Senast redigerad av overpace den 2013-12-16 klockan 16:14.
Gammal 2013-12-19, 10:19   #68

Reg.datum: aug 2013
Sharp$: 607
Standard

En liten fråga angående strykningar när man kör Reducerat, om jag sätter Nästa rankade som reserv och säg att en B-häst där jag har 1 A, 2 B och 3 C hästar blir struken, hur funkar det då med B och C hästar.
Blir reservhästen automatiskt en B-häst då eller tänker jag helt tokigt just nu??
Tamuli är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 14:42   #69

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tamuli Visa inlägg
En liten fråga angående strykningar när man kör Reducerat, om jag sätter Nästa rankade som reserv och säg att en B-häst där jag har 1 A, 2 B och 3 C hästar blir struken, hur funkar det då med B och C hästar.
Blir reservhästen automatiskt en B-häst då eller tänker jag helt tokigt just nu??
Det finns inget bestämt mönster tyvärr. Allt beror på hur programmet komprimerat raderna till kuponger.

Reserverna sätts ut på kupongnivå och inte på radnivå. Det betyder att om du har AB i ett lopp på en kupong så får du in första C-hästen som reserv på just den lapp när A-hästen blir struken.

Om du råkar ha bara A-hästen på en kupong så får du in den första B-hästen istället.

I ditt exempel så får du in den första C-hästen på de lappar du inte har C-hästarna med redan. På BC-lapparna får du antingen in A-hästen eller första hästen utanför ramen om du har valt att ta med hästarna utanför ramen.

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-12-19 klockan 14:43.
Gammal 2013-12-19, 18:45   #70

Standard

Citat:
Det finns inget bestämt mönster tyvärr. Allt beror på hur programmet komprimerat raderna till kuponger.

Reserverna sätts ut på kupongnivå och inte på radnivå. Det betyder att om du har AB i ett lopp på en kupong så får du in första C-hästen som reserv på just den lapp när A-hästen blir struken.

Om du råkar ha bara A-hästen på en kupong så får du in den första B-hästen istället.

I ditt exempel så får du in den första C-hästen på de lappar du inte har C-hästarna med redan. På BC-lapparna får du antingen in A-hästen eller första hästen utanför ramen om du har valt att ta med hästarna utanför ramen.
Tack för infon, då blev man lite klokare på den biten.
Gammal 2013-12-21, 00:35   #71

Fyrans avatar

Standard

Jag har nämnt att ranking är svårt och nu står jag här:

6x7x4x5x5x5

Jag har 8 A-hästar, för mycket, för lite? Input, tack!

Krav på 2-4 A: för mycket, för lite för fel?

13 B-hästar: krav 1-3

10 C-kusar: krav 0-1

Jag har även lagt in lite kuskkrav, whatever.

Denna vecka tyckte jag att jag bara hade en klaring, dvs spik och då blev det så här.

Jag vill bara att ni som kan, är vänliga och ger förslag på om/hur jag ev kan göra detta bättre.

Så har ni tid och lust så... <3
Gammal 2013-12-21, 01:04   #72
Banned

Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 335

WinterIsHere
Stats: 87 - 185 - 5
ROI: 88.82%
Vinstprocent: 31.99%

Standard

Citat:

6x7x4x5x5x5

Denna vecka tyckte jag att jag bara hade en klaring, dvs spik och då blev det så här.

Jag vill bara att ni som kan, är vänliga och ger förslag på om/hur jag ev kan göra detta bättre.

Jag har tid men är nog allmänt kass på att reducera själv så jag borde inte yttra mig men se det som "not to do" om inte annat :>

Jag skulle ökat kravet från minst två till minst tre på A-hästarna och om du inte är nöjd med det även få med ytterligare en A-häst.

Annars känns det rätt ok. Möjligen gå ännu tuffare med två eller tre U-hästar av dina A. Där kravet är en av två eller två av tre. Annars känns det som du har alldeles för många rader kvar när du är färdig.

Jag tror finessen med reducerat är att hitta fyra avdelningar av sju där du hittar en eller två spikar. Ett lås på två eller tre hästar. Med en spik, två avdelningar med runt 5 hästar, typ 1-2A, 1-2B, 1C och (1D). Sen kör du en utgång på att minst en av A-hästarna måste vinna i dessa två lopp.

Övriga tre lopp tar du i stort sett samtliga och kräver att minst en A-häst vinner utan kanske 3-5.

Då får man med de där hästarna som man inte ens sett har startat inom omgången. Samtidigt blir det att du spelar en V5 med lite enklare svårighetsgrad dock. Det borde öka möjligheterna, men allt beror på hur plånboken ser ut.

Hoppas det kunde hjälpa något men jag försöker själv optimera det hela med reducerade.
Fyran (+1)
RazshVollril är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 01:58   #73

Standard

Citat:

6x7x4x5x5x5

Tycker att din balans mellan antalet A,B o C är bra. Själv skulle jag förenklat kraven till: Minst 2 A och Max 1 C. B-gruppen behöver inte bestämmas alls.

Då kommer kombinationer med 5 och 6 A med och det tycker jag att de ska. Kostar inte mycket. Dessutom får du med 2 A+4 B och det tycker i varje fall jag är helt logiskt. Dessa rader kostar dock en del.

För att betala för denna förstärkning kan (enligt min mening BÖR man) du ta bort de rader som beräknas ge lägst utdelning. Har du Jokersystemet så sker det under fliken Utdelning. Tänk på att göra den reduceringen strax före spelstopp. Gör du den för tidigt blir det ett helt skevt resultat vid jackpotomgångar då den bestäms av den totala sjurättspotten vid just det tillfället.
Fyran (+1)
Gammal 2013-12-21, 02:16   #74

Standard

Citat:
Tycker att din balans mellan antalet A,B o C är bra. Själv skulle jag förenklat kraven till: Minst 2 A och Max 1 C. B-gruppen behöver inte bestämmas alls.

Då kommer kombinationer med 5 och 6 A med och det tycker jag att de ska. Kostar inte mycket. Dessutom får du med 2 A+4 B och det tycker i varje fall jag är helt logiskt. Dessa rader kostar dock en del.

För att betala för denna förstärkning kan (enligt min mening BÖR man) du ta bort de rader som beräknas ge lägst utdelning. Har du Jokersystemet så sker det under fliken Utdelning. Tänk på att göra den reduceringen strax före spelstopp. Gör du den för tidigt blir det ett helt skevt resultat vid jackpotomgångar då den bestäms av den totala sjurättspotten vid just det tillfället.
+1 på att försöka undvika att sätta gränser på mellangruppen ( B ).

Annars kan det bli så att du har maxat B-kravet och sitter med A+C kvar och det känns helt ogenomtänkt.

Åtminstone jag vill ha det så att jag antingen har fått in högt rankade hästar tidigt och då vill jag tåla så många som möjligt på slutet, eller om man har fyllt C-kravet så har jag mina högst rankade hästar kvar på slutet bara.

Att sitta kvar på slutet och behöva att antingen favoriten eller en skräll men inte mellanhästarna är inget för mig.
Gammal 2013-12-21, 07:21   #75

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Du har inte berättat hur du kommer använda A/B/C
Om det sker efter ranking, så att mest streckade är A osv så bygger du ett system som är statistiskt Ok, men jag tycker du bör tåla åtminstone 2 C hästar.
Men då kan det antagligen inte se ut så här då det blir väldigt dyrt.
Nu tycker jag att kravet på att tåla 2 C är så viktigt, att du bör ändra ditt system någonstans för att ha råd med det.
Tycker absolut att du ska uttnyttja utgångar, sätter du ex. en 1 av 2 är du nästan nere i samma kostnad som ditt förslag.
20% av systemet ger dessutom en utdelning under 10 laxar, normalt sett skulle jag ta bort dessa rader, men nu ser det favoritbetonat ut.

Citat:

6x7x4x5x5x5

Gammal 2013-12-21, 08:59   #76

Standard

Efter att ha hittat 2 spikar som jag tänkt köra med så har jag följande:

6x5x3x7x6

Varav det är
6 A Hästar, 11 B och 10 C

Är det dumt att ha kravet Minst 2 A hästar och Max 2 C hästar då?

Är helt ny på att köra med reducerat system så försöker göra det så enkelt som möjligt i början och inte blanda in för mycket krav innan man lärt sig mera om hur jokersystemet fungerar.
Gammal 2013-12-21, 09:19   #77

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Kanske, det beror på hur du tänkt göra.
Har du 2 favoritspikar, och minst 2 A hästar förutom dem, eller är spikarna också A hästar ?
Tycker du ska ha en övre gräns för antal favoriter, eftersom det inte är värt att betala för rader som innehåller 5-7 favoriter, då utdelningen blir så låg

Citat:

6x5x3x7x6

Varav det är

Är helt ny på att köra med reducerat system så försöker göra det så enkelt som möjligt i början och inte blanda in för mycket krav innan man lärt sig mera om hur jokersystemet fungerar.
Gammal 2013-12-21, 09:20   #78

Sharp$: 4030
Standard

Citat:

6x5x3x7x6

Varav det är

Det beror ju helt på hur du lagt upp systemet. Har du tex spikat 2 favoriter och sen är dina A-hästar högt streckade så känns det ju inte så roligt att du måste sätta 4 favoriter för att få in dina krav. Så det är bättre om ni skriver ut ungefär vad det är för sorts hästar ni har under ABC...

En sak som jag brukar använda mig utav när jag har hittat lite roliga/felstreckade hästar är att lägga till E hästar (effekthästar) där du kravar in att minst någon sådan måste vinna så du får lite "stuns" i ditt system
Zniper är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 09:59   #79

Standard

Ja spikarna blev ganska tråkiga eftersom jag tror stenhårt på Mellby Brunello och Ultralum och har inte satt spikarna som A-hästar. Utan det är 2 A-hästar utöver spikarna. Har just nu dessa A-Hästar (sitter fortfarande och pillar lite efter att man sitter och läser lite info dels här och dels på andra ställen)

A-Hästar:
1) Lord Rocket och Berlusconi (tror att det står mellan dessa men har 6 hästar här varav Calvados Crane är en C-häst)
3) Global Legislation
4) Västerbo Fantast (Var inne på att välja Bakers Ransom först men la den som C-häst)
5) Närby Kalabalik
6) Amiral d´inverne (här har jag bland annat Peaberry som C-häst)

Kan ju även lägga upp mina C-hästar:

1) Schwerin Boko och Calvados Crane
3) Persos Smokie och Zertex (här står dock valet mellan Zertex och Beeboop som C-häst)
4) Bakers Ransom
5) Nordvanja, Järvsö Rune och Tyri Svarten
6) Reveur Sand, Västerbo Collect och Peaberry

Kravet jag lagt var alltså minst 2 A och max 2 C hästar. Och frågan var om det är ett tokigt krav att lägga. Här ser ni ju vilka jag plockat ut som A respektive C. B-Hästarna är skrällhästar och lite andra hästar jag tror kan ha chansen men inte lagt några krav på.

Bland C-hästarna har jag lagt de hästar som jag fått en liten känsla av att de möjligtvis kanske kanske kan blanda sig om allt klaffar och även 3 just nu hästar som är hårt betrodda som jag inte vågar lämna utanför men ändå själv inte tror lika mycket på/hoppas på (Bakers Ransom, Calvados Crane och Peaberry)

Där är de A-hästar och C-hästar jag valt som sagt var och som sagt var är helt ny på reducerat och tips tas tacksamt emot, har läst hela tråden här och även de länkar som lagts ut om reducerat för att lära mig mera, men som jag sa tidigare så vågar jag inte blanda in för mycket krav och snurra bort mig själv totalt innan man lärt sig mera.
Suttit i veckan och pillat på olika sorts krav för att se lite hur det påverkar systemet.

Senast redigerad av Tamuli den 2013-12-21 klockan 10:04.
Gammal 2013-12-21, 10:22   #80

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Nej, det är inget fel på din mall.
Eftersom du bara har en favorit som A häst är den helt OK.

Citat:
Ja spikarna blev ganska tråkiga eftersom jag tror stenhårt på Mellby Brunello och Ultralum och har inte satt spikarna som A-hästar. Utan det är 2 A-hästar utöver spikarna. Har just nu dessa A-Hästar (sitter fortfarande och pillar lite efter att man sitter och läser lite info dels här och dels på andra ställen)

A-Hästar:
1) Lord Rocket och Berlusconi (tror att det står mellan dessa men har 6 hästar här varav Calvados Crane är en C-häst)
3) Global Legislation
4) Västerbo Fantast (Var inne på att välja Bakers Ransom först men la den som C-häst)
5) Närby Kalabalik

3) Persos Smokie och Zertex (här står dock valet mellan Zertex och Beeboop som C-häst)
4) Bakers Ransom

Kravet jag lagt var alltså minst 2 A och max 2 C hästar. Och frågan var om det är ett tokigt krav att lägga. Här ser ni ju vilka jag plockat ut som A respektive C. B-Hästarna är skrällhästar och lite andra hästar jag tror kan ha chansen men inte lagt några krav på.

Bland C-hästarna har jag lagt de hästar som jag fått en liten känsla av att de möjligtvis kanske kanske kan blanda sig om allt klaffar och även 3 just nu hästar som är hårt betrodda som jag inte vågar lämna utanför men ändå själv inte tror lika mycket på/hoppas på (Bakers Ransom, Calvados Crane och Peaberry)

Där är de A-hästar och C-hästar jag valt som sagt var och som sagt var är helt ny på reducerat och tips tas tacksamt emot, har läst hela tråden här och även de länkar som lagts ut om reducerat för att lära mig mera, men som jag sa tidigare så vågar jag inte blanda in för mycket krav och snurra bort mig själv totalt innan man lärt sig mera.
Suttit i veckan och pillat på olika sorts krav för att se lite hur det påverkar systemet.
Gammal 2013-12-21, 10:27   #81

Standard

Citat:
Nej, det är inget fel på din mall.
Eftersom du bara har en favorit som A häst är den helt OK.
Tack, en följd fråga.
Bör man fylla i "Spela V7 för rader med en beräknad utdelning på" med ett maxbelopp så att man bara har V7 om det understiger det värdet?
Och om Ja vilket bör vara ett rimligt belopp att sätta ut då?
Gammal 2013-12-21, 10:33   #82

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Tack, en följd fråga.
Bör man fylla i "Spela V7 för rader med en beräknad utdelning på" med ett maxbelopp så att man bara har V7 om det understiger det värdet?
Och om Ja vilket bör vara ett rimligt belopp att sätta ut då?
Det måste du bestämma själv.
Men du sätter nog inte mer än 1 V75a per kvartal, om du då satsat 10000 under den tiden vill du väl åtminstone ha tillbaka pengarna ?
4000*2,5 är 10 laxar, kanske läge att köra V7 för allt under 4000 då ?
Men som sagt, du får själv fundera på "money management"
Gammal 2013-12-21, 10:36   #83

Fyrans avatar

Standard

Tack alla!

Rent konkret, 6x7x4x5x5x5 innebär att jag skulle i princip kunna spela denna matematiskt och känna mig jäkligt nöjd. Jag kan däremot inte kasta upp 10 lax för att spela detta. Normalt sett så vill jag ha två spikar men ingen häst jag sett eller läst mig till, ännu, har gett mig en andra spik. Eller nja, ett spikförslag finns, men jag finner även ett par anledningar att gardera...

Som det är nu, så är min ranking av hästarna min egen. Dvs, alla A-hästar är i princip mina idéer och egentligen min "enkelrad" fast på fyra rader. I skrivande stund, så är 3 av 8 A-hästar streckfavoriter.

Det innebär att 3 streckfavoriter hamnat i B-gruppen. Jag har t o m en 20%-are som hamnat i C. Den kan vinna men jag tror inte så mycket på den...

Men som ett lopp med 4 hästar. Nu har jag 1A, 1 B och 2 C. Ska jag ändra på det t ex?

Mitt resonemang bygger ju, självklart, på att mina rader, på ramen, räcker. Att min "enkelrad" sitter har nog aldrig hänt...

Så egentligen handlar det om hur jag ska begränsa ABC? Jag förstår att jag borde ha fler B-hästar, kanske 1-4? Fler C-hästar?

Jag förstår att det är en komplex fråga och jag är jätteglad för era synpunkter. Det är nog inte helt lätt att besvara heller, när ni egentligen inte vet hur eller vilka jag rankat. Men målet är att jag ska vara med, när det gäller utdelning på 5-200k. Och då kanske jag ska sluta ranka själv och bara köra enligt streckfördelning??

I övrigt kör jag HPT, då man kunde få en testmånad där. Och det är ju det jag gör just nu. Är det stor skillnad på HPT och Joker? Eller finns det andra alternativ?

Mvh

Edit: Det känns som Tamuli och jag ligger nära varandra i tankesätt. Så vissa saker får ju svar direkt via era svar till honom.
Tamuli (+7)

Senast redigerad av Fyran den 2013-12-21 klockan 10:43.
Gammal 2013-12-21, 10:36   #84

Standard

Citat:
Det måste du bestämma själv.
Men du sätter nog inte mer än 1 V75a per kvartal, om du då satsat 10000 under den tiden vill du väl åtminstone ha tillbaka pengarna ?
4000*2,5 är 10 laxar, kanske läge att köra V7 för allt under 4000 då ?
Men som sagt, du får själv fundera på "money management"
Jo sant så sant att gränsen måste man ju välja själv, borde frågat om det var rekommenderat att använda den funktionen :-)
Ditt svar var lite som mina egna tankar men ville bara checka med er som spelat/använt reducerat längre än en novis på det området om det var smart att använda den funktionen eller ej.
Gammal 2013-12-21, 10:41   #85

Standard

Citat:

A-Hästar:
3) Global Legislation
5) Närby Kalabalik

4) Bakers Ransom

Vad jag kan se har du skapat ett bra system utifrån dina tankar om omgången. Sen är det bara en kostnadsfråga. Det är det alltid.
Gammal 2013-12-21, 10:51   #86

Standard

Tack för de snabba svaren man fick på sina frågor, har alltid varit intresserad av trav men tidigare spelade jag bara lite då och då, är det senaste året som jag övergått från stryktips m.m till att enbart köra på travet.
Men har känt att det är allt för ofta man missar en häst som man hade velat haft med men inte haft råd med när man kör matematiskt och därför beslutade mig för att prova på att köra enbart reducerat istället.
Skönt då att man får så snabba och bra svar på sina frågor och funderingar och samtidigt kul att man själv ser att man inte är helt ute och cyklar med sina tankar kring att bygga upp ett reducerat system.

Sen att man sett att det finns miljoner olika kombinationer av krav osv det får man ta tag i fördjupa sig lite senare i, nu vill man ju först lära sig att lägga A,B,C rank och antal dylika hästar på rätt sätt.
Man ska ju skynda långsamt med nya saker och lära sig ordentligt sådan är iaf jag, vill inte göra något halvdant utan vill lära mig till fullo :-)

Sen har vi ju alla olika tankar om vilken/vilka hästar som är de bäst osv men det är ju en helt annan femma :-)

Så återigen tack för de snabba svaren
Nu ser vi till att sjöa massor idag inför julen

Senast redigerad av Tamuli den 2013-12-21 klockan 10:53.
Gammal 2013-12-21, 11:21   #87

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Det är bra att du kräver att 2-4 av dina egna ideer ska gå in, och det inte bara är favoriter.
Det jag tycker du bör lägga till är en övre gräns för hur många favoriter du accepterar / vill betala för.
Spike, tre A hästar och 3 B hästar kan vara sju favoriter om jag förstår dig rätt.
Det ska du aldrig betala för, det ger definitivt inte 5K

Citat:
Tack alla!

Rent konkret, 6x7x4x5x5x5 innebär att jag skulle i princip kunna spela denna matematiskt och känna mig jäkligt nöjd. Jag kan däremot inte kasta upp 10 lax för att spela detta. Normalt sett så vill jag ha två spikar men ingen häst jag sett eller läst mig till, ännu, har gett mig en andra spik. Eller nja, ett spikförslag finns, men jag finner även ett par anledningar att gardera...

Som det är nu, så är min ranking av hästarna min egen. Dvs, alla A-hästar är i princip mina idéer och egentligen min "enkelrad" fast på fyra rader. I skrivande stund, så är 3 av 8 A-hästar streckfavoriter.

Det innebär att 3 streckfavoriter hamnat i B-gruppen. Jag har t o m en 20%-are som hamnat i C. Den kan vinna men jag tror inte så mycket på den...

Men som ett lopp med 4 hästar. Nu har jag 1A, 1 B och 2 C. Ska jag ändra på det t ex?

Mitt resonemang bygger ju, självklart, på att mina rader, på ramen, räcker. Att min "enkelrad" sitter har nog aldrig hänt...

Så egentligen handlar det om hur jag ska begränsa ABC? Jag förstår att jag borde ha fler B-hästar, kanske 1-4? Fler C-hästar?

Jag förstår att det är en komplex fråga och jag är jätteglad för era synpunkter. Det är nog inte helt lätt att besvara heller, när ni egentligen inte vet hur eller vilka jag rankat. Men målet är att jag ska vara med, när det gäller utdelning på 5-200k. Och då kanske jag ska sluta ranka själv och bara köra enligt streckfördelning??

I övrigt kör jag HPT, då man kunde få en testmånad där. Och det är ju det jag gör just nu. Är det stor skillnad på HPT och Joker? Eller finns det andra alternativ?

Mvh

Edit: Det känns som Tamuli och jag ligger nära varandra i tankesätt. Så vissa saker får ju svar direkt via era svar till honom.
Gammal 2013-12-21, 11:25   #88

Standard

Citat:
Tack alla!

Mvh

Hej, Fyran! Kolla vad du skrivit med fettext. Helt rätt att ha klara mål. Om du menar allvar ska du reducera bort alla kombinationer som inte ligger mellan 5k o 200 k. Helt i min smak, men spela konsekvent likadant varje vecka annars hamnar du i Beslutsångesthelvetet.

När det gäller i vilken grupp kusarna ska hamna så är det helt upp till dig. Det finns inte direkt något rätt eller fel. Allt blir en smakfråga och en kostnadsfråga.

Ta ditt fyrahästars t ex. Har du satt den du tycker är intressantast som A och två du tycker är klart mindre intressanta som C? Då är det okomplicerat. Om du däremot har fyra hästar som du tycker är mer eller mindre lika intressanta och reducerar enbart för att få ner kostnaden så blir det en avvägningsfråga. Kostnadsbesparing mot risken att spricka på reduceringen. Men så är det alltid.

Edit: V75 är svårt. Underskatta inte värdet av att få utdelning på sex o fem rätt. Reducerade system ökar den chansen ganska rejält då fler kombinationer blir täckta. Sju rätt? Tjaa, för en tusenlapp får man 2000 enkelrader oavsett systemtyp. Täckningen ökar inte.

Senast redigerad av overpace den 2013-12-21 klockan 11:37.
Gammal 2013-12-21, 11:36   #89

Fyrans avatar

Standard

Citat:
Det är bra att du kräver att 2-4 av dina egna ideer ska gå in, och det inte bara är favoriter.
Det jag tycker du bör lägga till är en övre gräns för hur många favoriter du accepterar / vill betala för.
Spike, tre A hästar och 3 B hästar kan vara sju favoriter om jag förstår dig rätt.
Det ska du aldrig betala för, det ger definitivt inte 5K
Det stämmer. I princip så skulle jag kunna få in 6 streckfavoriter.

Är det någon som vet hur jag reducerar bort detta i HPT??

Tack putte!

Edit: Hittade nu, tror jag. Rankreducering/Spelarnas rank/Insatsfördelning? Minska på maxsumma, stämmer det?
Edit igen: Hittade kanske inte alls...

Senast redigerad av Fyran den 2013-12-21 klockan 12:55.
Gammal 2013-12-21, 12:14   #90

Fyrans avatar

Standard

Citat:
Hej, Fyran! Kolla vad du skrivit med fettext. Helt rätt att ha klara mål. Om du menar allvar ska du reducera bort alla kombinationer som inte ligger mellan 5k o 200 k. Helt i min smak, men spela konsekvent likadant varje vecka annars hamnar du i Beslutsångesthelvetet.

När det gäller i vilken grupp kusarna ska hamna så är det helt upp till dig. Det finns inte direkt något rätt eller fel. Allt blir en smakfråga och en kostnadsfråga.

Ta ditt fyrahästars t ex. Har du satt den du tycker är intressantast som A och två du tycker är klart mindre intressanta som C? Då är det okomplicerat. Om du däremot har fyra hästar som du tycker är mer eller mindre lika intressanta och reducerar enbart för att få ner kostnaden så blir det en avvägningsfråga. Kostnadsbesparing mot risken att spricka på reduceringen. Men så är det alltid.

Edit: V75 är svårt. Underskatta inte värdet av att få utdelning på sex o fem rätt. Reducerade system ökar den chansen ganska rejält då fler kombinationer blir täckta. Sju rätt? Tjaa, för en tusenlapp får man 2000 enkelrader oavsett systemtyp. Täckningen ökar inte.
Ta ditt fyrahästars t ex. Har du satt den du tycker är intressantast som A och två du tycker är klart mindre intressanta som C?

Svar: Ja

Om du menar allvar ska du reducera bort alla kombinationer som inte ligger mellan 5k o 200 k.

Svar: Detta är gjort.

Eftersom jag vet var jag brukar landa, normalt sett. Problemet är ju att jag har spelat matematiskt tidigare och då har jag, i princip, behövt tvinga in en spik, där jag egentligen vill gardera. Visst skulle jag vilja vinna mer än 200k men då ska jag ha allt flyt i världen, redan på mina 21000 rader som är utgången. Erfarenheten säger mig att alla skrällar inte vinner samtidigt, lika lite som att jag sätter alla på min "enkelrad", idag 4 rader som är mina A-hästar.

Till syvende o sist så handlar det ju om vilken plånbok man spelar med, tycker jag. Just idag är jag själv men om jag lär mig det här med reducerat, med er hjälp bl a, så kan jag argumentera, till mina vänner, för att detta är bättre och lönsammare. Då kan jag även få in fler hästar och kanske t o m alla i ett lopp. Och då kan jag även sikta på högre utdelningar.

Blev ett långt svar på 5-200k-diskussionen...
overpace (+10)
Gammal 2013-12-21, 15:46   #91

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zniper Visa inlägg
Det beror ju helt på hur du lagt upp systemet. Har du tex spikat 2 favoriter och sen är dina A-hästar högt streckade så känns det ju inte så roligt att du måste sätta 4 favoriter för att få in dina krav. Så det är bättre om ni skriver ut ungefär vad det är för sorts hästar ni har under ABC...

En sak som jag brukar använda mig utav när jag har hittat lite roliga/felstreckade hästar är att lägga till E hästar (effekthästar) där du kravar in att minst någon sådan måste vinna så du får lite "stuns" i ditt system
Det går att ha med effekthästarna i vilken bokstavsgrupp som helst om man samtidigt lägger dem som en u-rad. Dvs inte 100% nödvändigt att ha en egen bokstav för dem.
Gammal 2013-12-21, 15:48   #92

Standard

Citat:
Kanske, det beror på hur du tänkt göra.
Har du 2 favoritspikar, och minst 2 A hästar förutom dem, eller är spikarna också A hästar ?
Tycker du ska ha en övre gräns för antal favoriter, eftersom det inte är värt att betala för rader som innehåller 5-7 favoriter, då utdelningen blir så låg
Om man sätter ett utdelningsfilter så sköter det sig självt. Alla favoriter är ju inte lika starka. Det är stor skillnad om de 3 största vinner eller om de 3 minst betrodda favvarna vinner.
Gammal 2013-12-21, 15:55   #93

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Man får tänka på att det är grundkurs vi pratar om för de som precis köpt Joker, Hpt eller liknande.
Följ KISS regeln, dvs Keep It Simple Stupid
Gammal 2013-12-21, 16:13   #94

Standard

Citat:
Man får tänka på att det är grundkurs vi pratar om för de som precis köpt Joker, Hpt eller liknande.
Följ KISS regeln, dvs Keep It Simple Stupid
Precis nu ska vi inte krångla till det för mycket i början utan köra det så simpelt som möjligt tills man kommer in i hur systemet funkar och sen avancera det vidare med flera krav.
Gammal 2013-12-22, 00:26   #95
Banned

Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 335

WinterIsHere
Stats: 87 - 185 - 5
ROI: 88.82%
Vinstprocent: 31.99%

Standard

Jag studerade det reducerade som satte sju rätt idag som länkades i V75-tråden. Det är kupong 8 som blev klart rikare!

http://www.v75bolaget.com/V75300.pab

Det som jag själv funderade på och som flera sagt tidigare men som jag inte själv jobbat efter tidigare är följande... jag brukar ha lite får många A-rankade tror jag samt ställer jag villkor på mina B-rankade och brukar ha hyfsat generösa villkor för C-rankade men max en D-rankad. Det drar iväg och det är svårt att få grepp om det hela då faktiskt. Sen får man slakta rader på andra sätt med flera utgångar etc... Inte hållbart i längden.

Det finns ju två sätt att bygga ett reducerat system på och jag vet inte vilket som är bäst eller om amn bör anpassa det till aktuell omgång. Dels kan man som länken ovan bygga det kring en relativt liten ram där man har fem till sju hästar i de flesta lopp coh enbart någon spik. Sen villkorar du minst en A utav de tre till fem som finns. Valfritt med B och max en C. Relativt dyrt om man kör så många hästar i de flesta lopp men uppbyggnaden är densamma. Dessa system sitter relativt ofta ifall man prickar rätt i ranken bland topp fem eller så. Max en liten eftersläntare får dessutom vinna. Idag hade jag satt sju rätt på det här sättet för några tusen åtminstone då min rank var som billgast mellan 480 och 720 kronor.

Dock är man helt borta ifall en av dessa susare lyckas ta sig först i mål. Det händer ju att man tittar ner i startlistan och undrar vad det var för häst som vann. Lucka från femte invändigt och vips kom den först i mål när den utvndigt galopperade och ledaren tröttnade etc. Då överlever du aldrig med förslaget i länken. Då måste du gå relativt kort i några lopp, ha din spik samt helgardera kanske två lopp, alternativt max tre. Sen ha villkor på dina C som är tuffa. Det drar iväg snabbt i kostnad även med detta upplägg att bygga reducerade men du kan överleva hästar som du missat i omgången. Dock måste du ha flyt och helgardera rätt lopp.

Samtidigt ska man ju inse att det inte är varje dag som den ger några hundra tusen eller miljoner som ranken är högsta betyg. Svårigheten ligger i att välja metod av de ovan tycker jag. Tidigare har jag lutat mig klart mer åt att helgardera några lopp men efter idag så har jag dunkat självförtroendet i golvet fullständigt och bygger nu likt modellen i länken inför måndag. Risken är då att ranken är sämre och att jag enbart överlever ifall jag heltäcker.

Så vad anser ni? Vilken modell är att föredra i långa loppet eller går det att se och anpassa för var omgång? Risken är ju dock att det blir många stolpe ut och att man "knäcker" sig. Kör man samma metod alltid så borde man bry sig mindre de omgångar man hade tjänat mer på att använda den andra metoden.
RazshVollril är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 10:01   #96

Standard

Satt och kollade lite på Jokersystemets olika flikar och under Utdelning står det ju en lista med % på de olika utdelningarna 1-200 osv. där står det ospelade rader.
Min fråga är då Ospelade rader är det samma sak som att man är ensam med den raden eller har jag hajat det fel??
Gammal 2013-12-22, 10:27   #97

Standard

Citat:
Satt och kollade lite på Jokersystemets olika flikar och under Utdelning står det ju en lista med % på de olika utdelningarna 1-200 osv. där står det ospelade rader.
Min fråga är då Ospelade rader är det samma sak som att man är ensam med den raden eller har jag hajat det fel??

Du förväntas rent statistiskt att bli ensam vinnare på de raderna. Korrekt uppfattat.

Men i verkligheten kan det ändå vara fler än en vinnare på de raderna eftersom folk inte spelar helt "normalfördelat" enligt insatsfördelningen.
Gammal 2013-12-22, 11:03   #98

Standard

Citat:
Du förväntas rent statistiskt att bli ensam vinnare på de raderna. Korrekt uppfattat.

Men i verkligheten kan det ändå vara fler än en vinnare på de raderna eftersom folk inte spelar helt "normalfördelat" enligt insatsfördelningen.
Tack för snabbt svar :-)
Då var det som jag trodde, men eftersom man är novis på det hela som sagt var så lika bra att dubbelkolla det man är osäker på, det man inte vet får man ju ta reda på och vad passar bättre än att fråga här med alla kunniga travfantaster.
Gammal 2013-12-22, 12:26   #99

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Först och främst ska man förstås ta de hästar man vill ha, och reducera utifrån det.
Men alla ska veta att den vanligaste vinstraden inte innehåller någon häst rankad lägre än sjua av allmänheten.
Följer man allmänhetens rank och spelar helt statistiskt ska man välja
1-3A (=favoriter), 0-2C (=5-7 rankade), resten B.
Det är den vanligaste vinstraden, och det måste man ta hänsyn till.
Försöker man vinna miljoner varje vecka vinner man sannolikt ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av RazshVollril Visa inlägg
Jag studerade det reducerade som satte sju rätt idag som länkades i V75-tråden. Det är kupong 8 som blev klart rikare!

http://www.v75bolaget.com/V75300.pab

Det som jag själv funderade på och som flera sagt tidigare men som jag inte själv jobbat efter tidigare är följande... jag brukar ha lite får många A-rankade tror jag samt ställer jag villkor på mina B-rankade och brukar ha hyfsat generösa villkor för C-rankade men max en D-rankad. Det drar iväg och det är svårt att få grepp om det hela då faktiskt. Sen får man slakta rader på andra sätt med flera utgångar etc... Inte hållbart i längden.

Det finns ju två sätt att bygga ett reducerat system på och jag vet inte vilket som är bäst eller om amn bör anpassa det till aktuell omgång. Dels kan man som länken ovan bygga det kring en relativt liten ram där man har fem till sju hästar i de flesta lopp coh enbart någon spik. Sen villkorar du minst en A utav de tre till fem som finns. Valfritt med B och max en C. Relativt dyrt om man kör så många hästar i de flesta lopp men uppbyggnaden är densamma. Dessa system sitter relativt ofta ifall man prickar rätt i ranken bland topp fem eller så. Max en liten eftersläntare får dessutom vinna. Idag hade jag satt sju rätt på det här sättet för några tusen åtminstone då min rank var som billgast mellan 480 och 720 kronor.

Dock är man helt borta ifall en av dessa susare lyckas ta sig först i mål. Det händer ju att man tittar ner i startlistan och undrar vad det var för häst som vann. Lucka från femte invändigt och vips kom den först i mål när den utvndigt galopperade och ledaren tröttnade etc. Då överlever du aldrig med förslaget i länken. Då måste du gå relativt kort i några lopp, ha din spik samt helgardera kanske två lopp, alternativt max tre. Sen ha villkor på dina C som är tuffa. Det drar iväg snabbt i kostnad även med detta upplägg att bygga reducerade men du kan överleva hästar som du missat i omgången. Dock måste du ha flyt och helgardera rätt lopp.

Samtidigt ska man ju inse att det inte är varje dag som den ger några hundra tusen eller miljoner som ranken är högsta betyg. Svårigheten ligger i att välja metod av de ovan tycker jag. Tidigare har jag lutat mig klart mer åt att helgardera några lopp men efter idag så har jag dunkat självförtroendet i golvet fullständigt och bygger nu likt modellen i länken inför måndag. Risken är då att ranken är sämre och att jag enbart överlever ifall jag heltäcker.

Så vad anser ni? Vilken modell är att föredra i långa loppet eller går det att se och anpassa för var omgång? Risken är ju dock att det blir många stolpe ut och att man "knäcker" sig. Kör man samma metod alltid så borde man bry sig mindre de omgångar man hade tjänat mer på att använda den andra metoden.
Gammal 2013-12-22, 12:32   #100

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Det stämmer.
Men det brukar ändra sig fram till spelstopp, och dessutom är det en estimering som du inte kan räkna med stämmer.
Se det i stället fördelningen som en fingervisning över vilka pengar du är med och spelar om, låga, medel, stora utdelningar.
Gammal 2013-12-22, 13:14   #101

Standard

Citat:
Först och främst ska man förstås ta de hästar man vill ha, och reducera utifrån det.
Men alla ska veta att den vanligaste vinstraden inte innehåller någon häst rankad lägre än sjua av allmänheten.
Följer man allmänhetens rank och spelar helt statistiskt ska man välja
1-3A (=favoriter), 0-2C (=5-7 rankade), resten B.
Det är den vanligaste vinstraden, och det måste man ta hänsyn till.
Försöker man vinna miljoner varje vecka vinner man sannolikt ingenting.
Jag anser att det är ett stort misstag att enbart titta på hur den vanligaste vinstraden är uppbyggd.

Spel över huvud taget och på trav i synnerhet går inte ut på att vinna "flest" utan på att vinna "mest".

Om man inte viktar fördelningarnas utfall mot utdelningarna så har man inte mycket nytta av att känna till hur vanlig eller ovanlig en fördelning mellan favoriter och skrällar är.
Gammal 2013-12-22, 13:34   #102

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Jag anser att det är ett stort misstag att enbart titta på hur den vanligaste vinstraden är uppbyggd.

Spel över huvud taget och på trav i synnerhet går inte ut på att vinna "flest" utan på att vinna "mest".

Om man inte viktar fördelningarnas utfall mot utdelningarna så har man inte mycket nytta av att känna till hur vanlig eller ovanlig en fördelning mellan favoriter och skrällar är.
Klart man gör det.
Och det är klart att man inte enbart tittar på det.
Man tittar först och främst på hästarna, men ingen kunskap är onyttig
Gammal 2013-12-22, 13:44   #103

Standard

Citat:
Klart man gör det.
Och det är klart att man inte enbart tittar på det.
Man tittar först och främst på hästarna, men ingen kunskap är onyttig
Chansvärdering = titta på hästarna görs lämpligen först och helst separat från systemkonstruktion som mer har att göra med att spela smart på de odds man får i förhållande till den chansvärdering som man har gjort.

Att välja en mall utifrån att det är den vanligaste sammansättningen är ju just att inte ta hänsyn till vilket odds man får.

Exempel: Din chansvärdering på en häst är att den har 65% chans att vinna.
Den värderingen ändras ju inte för att oddset på den hästen ändras. Det är väl ändå oddset på hästen som styr om och hur mycket du väljer att spela på den? Dvs. chansvärdering ( ranking ) och spelbeslut är/bör vara två åtskilda processer.

Senast redigerad av Strappa71 den 2013-12-22 klockan 13:47.
Gammal 2013-12-22, 13:59   #104

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Chansvärdering = titta på hästarna görs lämpligen först och helst separat från systemkonstruktion som mer har att göra med att spela smart på de odds man får i förhållande till den chansvärdering som man har gjort.

Att välja en mall utifrån att det är den vanligaste sammansättningen är ju just att inte ta hänsyn till vilket odds man får.

Exempel: Din chansvärdering på en häst är att den har 65% chans att vinna.
Den värderingen ändras ju inte för att oddset på den hästen ändras. Det är väl ändå oddset på hästen som styr om och hur mycket du väljer att spela på den? Dvs. chansvärdering ( ranking ) och spelbeslut är/bör vara två åtskilda processer.
Jag gör en komplett värdering av alla hästar i alla lopp, lägger in gårdagens tankar längst ner så du ser hur jag jobbar.
Men alla gör inte det, många ägnar bara en timme i veckan åt det här och har 0 chans att göra den värderingen.
Tror kanske att det är lite skillnad på vad du behöver, och vad de flesta spelare behöver.
Ju mer kunskap, desto mindre hjälp behöver man.

V75-1
-----
BBS Mandarino
- Startsnabb
- 12/500, 15,5/1000, 16,1/2140, knappt godkännd, borde vunnit
- Kom sent senast, ouppvärmd enligt Goop

Lord Rocket
- Som bäst medel ut
- Fin form
- Borde vunnit på Ax

Schwerin Boko
- Medel ut
- Bra form
- Passas på Örjan i ett skitlopp

Calvados Crane
- Kan öppna
- Blir hårt streckad
- När han var trea på Bergsåker mötte han bättre hästar
- Ändå ingen vinst i år

Zeuxis Hornline
- Som bäst medel ut
- Inte startat på länge

Flip a coin
- Startsnabb
- Dödens senast, knappt godkänd

Leo on line
- Startsnabb
- Höll på att nypa lord rocket senast
- Erik upp

Dance Photo
- Långsam ut
- Punschigt läge
- Godkänd på Färjestad

Berlusconi
- Ingen stjärna, men sämsta Silver någonsin
- Chans

V75-2
-----
Doc Neo
- Startsnabb
- Drömresa i 2a ut på Bergsåker, gick på 600 kvar, iskall 300 kvar
- Räcker inte

Mellby Brunello
- Kan öppna
- 14,3 / 1000 i dödens, gick ifrån
- Mycket bra, vinner

- Top Shot
- Ok ut
- Vill köra i spets, tror på bra chans
- Kommer inte förbi Mellby Brunello
- Fick piska den för att komma oplacerad på 17,5
- Tar den pengar blir jag förvånad

U two swing
- Hyfsad ut, ingen spetsaspirant
- Spets och slut på 16.0, inget sparat
- 2a ut vid vinst på 17/1640n

- Castor Di Quattro
- Medel ut
- 17,3 / 2140a från dödens.
- Spets och slut 2140 på 15.5

Demo
- Medel ut
- Mycket fin långsida först i 3e från sista ut, 1.5 längder efter pledge allegiance
- Toppfin som femma från sista ut på 16.5/2160
- Står hårt inne, men den här är bra

Prins Citus
-
Kan öppna
- 15.6/1640a från rygg ledaren, inget sparat
- Godkänd bakifrån som 4a på 2140ag/16.9

Konsert Broline
- Ok ut, men backar väl ?
- Spets 17.4/2640a, inga krafter kvar
- 4e ut senast
- Går på 800 kvar, rygg 700 kvar, seg, knappt godkännt

Trees Ribston
- Godkännd 2a på 16.6/2140 efter invändig resa
- Ok som femma bakifrån senast
- Man får jobba på den nästan hela sista varvet, känns seg men håller farten

Global Numerous
- 4e ut, framdragen som 2a i tredje vid segern.
- Får fin resa, men ser också skitfin ut.
- Går med full spänst över mål, visserligen på 19.6/2160t
- 3e in med lucka i klass 2, oplacerad på 14.2/2140a

Under Sund
- Kan 15, håller farten, 0 speed.
- Svårt härifrån utan speed.

V75-3
-----
Diamond Heart
- Medel ut
- På från sista ut, blev 2a
- Uffe fick jobba på den hela sista varvet, seg men höll farten

Quich Change
- Medel ut
- Framdragen som 2a i 3e, höll farten som 2a på 16.1/2160
- Dödens sista 1000 senast, håller Ok en längd efter vinnaren

Global Legislation
- Startsnabb
- Spets och slut på 17.1a/2140v, inget sparat
- 4e in senast, lucka utgång sista kurva, hände inget
- Var bara dålig, saknar form ?

Beebop Laday
- Kan öppna
- Tror inte den kommer förbi 3an
- Klart bra på Valla när den vann
- 2a ut senast, satt kvar, dragen sist
- Avslutar bra, tar några längder på täten

Trailing Edge
- Medel ut, som bäst
- Fram i dödens tidigt senast, håller mycket bra
- Grymt fin vid seger från spets gången innan
- Blir det lite öppning kan den ta dem på styrka

Yours Sincerely
- Medel ut
- 2a ut med Nicklas, bara dålig på 16.9/1640

Persos Smokie
- Kan öppna, spåret behöver inte bli en fälla
- Gick ner i 3e in istället för dödens
- Fastnar bakom kall häst
- Avslutar godkännt från omöjligt läge

Staro Fantastic
- Långsam ut
- Vinner utan galopp senast, där trailing edge var trea.
- Framdragen som 2a i 3e
- Kan en del men härifrån måste man ha all tur i världen

Elegant
- Utsvarad i 3e 1000 kvar, 15.2/1000
- Stark, vunnit efter sista 1000 i dödens på 17.5/2640a

Zertex
- 3e ut när han var 2a på Bs
- Fick rygg fram på Horton, kunde inte följa
- Såg seg ut, men jobbade in 2a platsen
- Rygg ledaren, 12.7/1000m, rakt fram när ledaren hoppar
- Inte slutsålt i mål
- Slog halva gänget han möter nu, man ser vad positionerna betyder

Darling
- Dras sist bakom iskall häst
- Går anständigt en mil bakom
- 3e in på Gävle, inget sparat

Yes We Can
- 2a från rygg på Twitter
- 4e ut, framdragen i 3e, håller farten in i mål på 13.1/1640a

V75-4
-----
Rondine Dasolo
- Ok ut
- Gått 16.4/2140a som femma från 3e in
- Räcker inte här

Västerbo Fantast
- Medel ut
- 2a ut, 2a på 13.4/1640a, chanslös mot Journey
- 3e in på Romme, 500/17, 1000/18
- Fastnade, lite kvar
- Sista 1000 i dödens som vinnare på 15.2/2100a

Bakers Ransom
- Vet inte riktigt hur den öppnar, tror medel
- 15.4/1000, sist utvändigt
- 2a i 3e bakom tröttnande häst.
- Går på insidan, avslutar bra från näst sista position
- Vann 100 laxar från dödens i sto lopp
- Rejäl, går in i mål

Heart Lini
- Kan öppna
- Backade sig sist senast, 12.1/1000
- Vred på i sista kurva, avslutade klart bra, jämn med Ragata
- Sist ut på Örebro, 3a i 3e, ut i 4e, bra avslutning som 3a

Lingbo Helen
- Startsnabb
- Vinner på 16.3/2140a från spets på Gävle
- Rygg ledaren senast, lucka 100 kvar, kan inte speeda

Ulrika Sisu
- Hyfsad ut
- Haft mycket skitlägen
- Rygg ledaren på 16.7 / 2160, tappar mot flera ekipage
- 2a i 3e senast

Naiad Broline
- Kan öppna
- Rygg på Ulrika Sisu senast
- Vrider på i 4e
- Får den rätt resa kan den vara långt fram

Bearhawai
- Kan öppna
- Spets senast, 500/14, 1000 / 15.5, borde vunnit
- Dödens på Romme, kan bättre, formen ?

Potemkin
- Rygg ledaren på Romme, bara dålig
- Men det var många som underpresterade på Romme, banan ???
- Rygg ledaren på G, fritt på bortre lång
- Går bra då, nära vinnaren i mål

Julia Kaulitz
- Sist invändigt, rygg fram på bortre lång
- Går mycket bra sista 250 till 2a plats
- Tar 4 längder sista 400

Geisha Sund
- Bara körde från 8e på G, vann helt okörd på 16.3 / 2140a
- Julia Kaulitz fick kanonresa, kunde ingenting

V75-5
-----
Stora Värmland
- Som bäst medel ut
- G senast, men kommer ändå fram fint på innerspår
- Håller farten, men stor skillnad på motstånd

Mys Elden
- Kan öppna
- 4e in senast, fritt 400 kvar, händer inget vid lucka

Troll Viktor
- Startsnabb
- Lär köras till spets
- Helt okörd på Färjestad
- Torskade från spets mot Laxfaks, men bara med 2 längder.
- Går 27.5 från spets

Alsen Loa
- Startsnabb
- Rygg på Troll Viktor så går den 28.5

Tams Borgöl
- Medel till långsam ut
- 3e ut senast, går på direkt
- Dödens och 4e in, håller farten
- Absolut ingenting med det här att göra

Närby Kalabalik
- 4e in, sedan dödens.
- Vinner lätt
- Har en galopperande Rote Jon i rygg
- Hade nog blivit jämnt utan galopp
- 2a ut vid vinst på Bs, får den när lärkan felar

Yr Gubben
- Står för hårt inne här
- 4e in senast, ut i andra, in igen.
- Har fritt, kan inget.

Gräft Berra
- Gick bra på Boden, behövde bara köra rakt fram i 2a spår
- Tog många längder på vinnaren
- Avslutar bra efter G i sista kurvan, i striden på 28 annars

Nordvanja
- 2a ut, får lucka när den framför felar
- Toppfin med full spänst över mål, men tur med loppet också

Ängskalla
- Drar fram Gräft Berra när den felar.
- Blivit hårt annars

Rote Jon
- Kan öppna, tror han kan uttnyttja spåret
- Blev hängande på Valla, bara körde till spets
- Gick fort i början, kall 300 kvar men håller undan ändå.
- Klart bra

Tyri Svarten
- Rakt fram i 2a spår bakom Nordvanja

Föynland Kongen
- Får rygg fram i 3e senast
- Kan inte följa när det går fort
- Kommer tillbaka bra, håller farten fint som 3a.
- Den insatsen och favorit från det här läget, det blir syn på den
- Mycket bättre på F då han vinner överlägset och krossar Närby Kalabalik. Gör han om det kan han inte förlora

Faksblixten
- Nej

Järvsö Rune
- Nej

V75-6
-----
Västerbo Collect
- Ok ut, tror inte den kan svara Peaberry
- Sista ut senast, bra avslutning som 4a

Peabarry
- Snabb ut, spetsbud
- Kanonfin de 2 senaste

Tresor Dinverne
- Medel ut
- Bara körde när han vann på 12.1 med krafter kvar !!!
- Dödens, sen andra ut på Gävle, inget bra då

Manstones Classic
- Snabb ut, men här laddas det väl inte ?
- Borde vunnit senast från spets

Elles W Fill
- Ok ut
- Dödens senast, godkännd med tufft lopp.
- Skulle vara gyndad om han får smyga i högt tempo, rysare då

Atomic Rapida
- Kan öppna
- Maxutdelning från rygg ledaren senast

MR Vox
- Kan öppna
- Dödens senast, 13.6/500
- Håller bra med tung resa, förlorar med liten marginal

Rico Follo
- Kan öppna
- Backade sig sist på Gävle
- Vred på i vida spår i sista sväng och flög fram
- Klart bra
- I striden med blytung dödens resa senast
- Kommer han ner någonstans och det blir lite körning tror jag han vinner

Reveur Sand
- 3e in senast, hade fritt på upploppet men såg bara seg ut

Livet är en strid
- Och det är V75 också...

Amiral Dinverne
- Har ett staket i raden
- Utelämnad, men inte uträknad

Brisco Boko
- En vinnartyp
- Vinner på U om luckan kommer 20m tidigare.

V75-7
-----
Aaron Boko
- Startsnabb
- Kanonfin på Gävle
- Bra på Valla över långt även om den vann på ledargalopp
- De snackar om att köra i spets, och Danne brukar svara allt

Acriter
- Kan öppna
- 2a ut på Valla, 10.7/500, 12.3/1000, 13.4/1500
- Gick på 800 kvar, kom inte förbi rosehill dream
- Håller farten, förlorar med en halv längd

Noss Wood
- Medel ut
- Räcker inte trots Björn

Tricoloren
- Helt felanmäld
- Vilken stjärna kom på att köra ända till Bergsåker med den ???

Cuba Cohiba
- Startsnabb
- Vete fan vad Robbans morsa gjort, men de kan helt enkelt inte ha samma gener

Ultralum
- Medel ut
- Lär bara köra, risk för dödens.
- Hur stark som helst, kan inte förlora om det blir spets
- Men Danne kan sabba och då finns det alltid risk att någon med bättre resa slår av den

Todays Butterfly
- Tror den kan uttnyttja spåret
- 3e ut på Valla
- Gick först i 3e, trött 100 kvar

Illinois Rose
- Kanske kan hålla Dannes rygg
- Vinner inte så ofta, men bra på långt
- 3a i 3e senast, går hela vägen in i mål
- Kan inte speeda, men stark och rejäl
- Kan bli bra det här

Count Harry
- Man får ågren
- 8a på Valla efter att idioten försökt klyva hästen

Tell Me No Lies
- Inte vunnit i år, men varit med i hårda gäng många gånger.
- 5e in på Gävle, fick aldrig chansen
- 3e ut senast, går på 900 kvar, blir hängande
- Håller godkännt efter omöjlig resa

Robin Ru
- Bra stayer
- 4e ut senast, går på 600 kvar, händer inte mycket
- Backade sig sist i silverfinalen
- Rygg på overtaker by sib i 3e, ändå långt fram
- Bra avslutning

Udos Oiler
- Felar direkt Uffe vrider på senast
- Spikar man inte är den given på kupongen
- Torskade med 20m mot Aaron Boko, men stod 40 på den

Really Queen
- ???
Gammal 2013-12-22, 14:18   #105

Standard

Citat:
Jag gör en komplett värdering av alla hästar i alla lopp, lägger in gårdagens tankar längst ner så du ser hur jag jobbar.
Men alla gör inte det, många ägnar bara en timme i veckan åt det här och har 0 chans att göra den värderingen.
Tror kanske att det är lite skillnad på vad du behöver, och vad de flesta spelare behöver.
Ju mer kunskap, desto mindre hjälp behöver man.

V75-1
-----
BBS Mandarino
- Startsnabb
- 12/500, 15,5/1000, 16,1/2140, knappt godkännd, borde vunnit
- Kom sent senast, ouppvärmd enligt Goop

Lord Rocket
- Som bäst medel ut
- Fin form
- Borde vunnit på Ax

Schwerin Boko
- Medel ut
- Bra form
- Passas på Örjan i ett skitlopp

Calvados Crane
- Kan öppna
- Blir hårt streckad
- När han var trea på Bergsåker mötte han bättre hästar
- Ändå ingen vinst i år

Zeuxis Hornline
- Som bäst medel ut
- Inte startat på länge

Flip a coin
- Startsnabb
- Dödens senast, knappt godkänd

Leo on line
- Startsnabb
- Höll på att nypa lord rocket senast
- Erik upp

Dance Photo
- Långsam ut
- Punschigt läge
- Godkänd på Färjestad

Berlusconi
- Ingen stjärna, men sämsta Silver någonsin
- Chans

V75-2
-----
Doc Neo
- Startsnabb
- Drömresa i 2a ut på Bergsåker, gick på 600 kvar, iskall 300 kvar
- Räcker inte

Mellby Brunello
- Kan öppna
- 14,3 / 1000 i dödens, gick ifrån
- Mycket bra, vinner

- Top Shot
- Ok ut
- Vill köra i spets, tror på bra chans
- Kommer inte förbi Mellby Brunello
- Fick piska den för att komma oplacerad på 17,5
- Tar den pengar blir jag förvånad

U two swing
- Hyfsad ut, ingen spetsaspirant
- Spets och slut på 16.0, inget sparat
- 2a ut vid vinst på 17/1640n

- Castor Di Quattro
- Medel ut
- 17,3 / 2140a från dödens.
- Spets och slut 2140 på 15.5

Demo
- Medel ut
- Mycket fin långsida först i 3e från sista ut, 1.5 längder efter pledge allegiance
- Toppfin som femma från sista ut på 16.5/2160
- Står hårt inne, men den här är bra

Prins Citus
-
Kan öppna
- 15.6/1640a från rygg ledaren, inget sparat
- Godkänd bakifrån som 4a på 2140ag/16.9

Konsert Broline
- Ok ut, men backar väl ?
- Spets 17.4/2640a, inga krafter kvar
- 4e ut senast
- Går på 800 kvar, rygg 700 kvar, seg, knappt godkännt

Trees Ribston
- Godkännd 2a på 16.6/2140 efter invändig resa
- Ok som femma bakifrån senast
- Man får jobba på den nästan hela sista varvet, känns seg men håller farten

Global Numerous
- 4e ut, framdragen som 2a i tredje vid segern.
- Får fin resa, men ser också skitfin ut.
- Går med full spänst över mål, visserligen på 19.6/2160t
- 3e in med lucka i klass 2, oplacerad på 14.2/2140a

Under Sund
- Kan 15, håller farten, 0 speed.
- Svårt härifrån utan speed.

V75-3
-----
Diamond Heart
- Medel ut
- På från sista ut, blev 2a
- Uffe fick jobba på den hela sista varvet, seg men höll farten

Quich Change
- Medel ut
- Framdragen som 2a i 3e, höll farten som 2a på 16.1/2160
- Dödens sista 1000 senast, håller Ok en längd efter vinnaren

Global Legislation
- Startsnabb
- Spets och slut på 17.1a/2140v, inget sparat
- 4e in senast, lucka utgång sista kurva, hände inget
- Var bara dålig, saknar form ?

Beebop Laday
- Kan öppna
- Tror inte den kommer förbi 3an
- Klart bra på Valla när den vann
- 2a ut senast, satt kvar, dragen sist
- Avslutar bra, tar några längder på täten

Trailing Edge
- Medel ut, som bäst
- Fram i dödens tidigt senast, håller mycket bra
- Grymt fin vid seger från spets gången innan
- Blir det lite öppning kan den ta dem på styrka

Yours Sincerely
- Medel ut
- 2a ut med Nicklas, bara dålig på 16.9/1640

Persos Smokie
- Kan öppna, spåret behöver inte bli en fälla
- Gick ner i 3e in istället för dödens
- Fastnar bakom kall häst
- Avslutar godkännt från omöjligt läge

Staro Fantastic
- Långsam ut
- Vinner utan galopp senast, där trailing edge var trea.
- Framdragen som 2a i 3e
- Kan en del men härifrån måste man ha all tur i världen

Elegant
- Utsvarad i 3e 1000 kvar, 15.2/1000
- Stark, vunnit efter sista 1000 i dödens på 17.5/2640a

Zertex
- 3e ut när han var 2a på Bs
- Fick rygg fram på Horton, kunde inte följa
- Såg seg ut, men jobbade in 2a platsen
- Rygg ledaren, 12.7/1000m, rakt fram när ledaren hoppar
- Inte slutsålt i mål
- Slog halva gänget han möter nu, man ser vad positionerna betyder

Darling
- Dras sist bakom iskall häst
- Går anständigt en mil bakom
- 3e in på Gävle, inget sparat

Yes We Can
- 2a från rygg på Twitter
- 4e ut, framdragen i 3e, håller farten in i mål på 13.1/1640a

V75-4
-----
Rondine Dasolo
- Ok ut
- Gått 16.4/2140a som femma från 3e in
- Räcker inte här

Västerbo Fantast
- Medel ut
- 2a ut, 2a på 13.4/1640a, chanslös mot Journey
- 3e in på Romme, 500/17, 1000/18
- Fastnade, lite kvar
- Sista 1000 i dödens som vinnare på 15.2/2100a

Bakers Ransom
- Vet inte riktigt hur den öppnar, tror medel
- 15.4/1000, sist utvändigt
- 2a i 3e bakom tröttnande häst.
- Går på insidan, avslutar bra från näst sista position
- Vann 100 laxar från dödens i sto lopp
- Rejäl, går in i mål

Heart Lini
- Kan öppna
- Backade sig sist senast, 12.1/1000
- Vred på i sista kurva, avslutade klart bra, jämn med Ragata
- Sist ut på Örebro, 3a i 3e, ut i 4e, bra avslutning som 3a

Lingbo Helen
- Startsnabb
- Vinner på 16.3/2140a från spets på Gävle
- Rygg ledaren senast, lucka 100 kvar, kan inte speeda

Ulrika Sisu
- Hyfsad ut
- Haft mycket skitlägen
- Rygg ledaren på 16.7 / 2160, tappar mot flera ekipage
- 2a i 3e senast

Naiad Broline
- Kan öppna
- Rygg på Ulrika Sisu senast
- Vrider på i 4e
- Får den rätt resa kan den vara långt fram

Bearhawai
- Kan öppna
- Spets senast, 500/14, 1000 / 15.5, borde vunnit
- Dödens på Romme, kan bättre, formen ?

Potemkin
- Rygg ledaren på Romme, bara dålig
- Men det var många som underpresterade på Romme, banan ???
- Rygg ledaren på G, fritt på bortre lång
- Går bra då, nära vinnaren i mål

Julia Kaulitz
- Sist invändigt, rygg fram på bortre lång
- Går mycket bra sista 250 till 2a plats
- Tar 4 längder sista 400

Geisha Sund
- Bara körde från 8e på G, vann helt okörd på 16.3 / 2140a
- Julia Kaulitz fick kanonresa, kunde ingenting

V75-5
-----
Stora Värmland
- Som bäst medel ut
- G senast, men kommer ändå fram fint på innerspår
- Håller farten, men stor skillnad på motstånd

Mys Elden
- Kan öppna
- 4e in senast, fritt 400 kvar, händer inget vid lucka

Troll Viktor
- Startsnabb
- Lär köras till spets
- Helt okörd på Färjestad
- Torskade från spets mot Laxfaks, men bara med 2 längder.
- Går 27.5 från spets

Alsen Loa
- Startsnabb
- Rygg på Troll Viktor så går den 28.5

Tams Borgöl
- Medel till långsam ut
- 3e ut senast, går på direkt
- Dödens och 4e in, håller farten
- Absolut ingenting med det här att göra

Närby Kalabalik
- 4e in, sedan dödens.
- Vinner lätt
- Har en galopperande Rote Jon i rygg
- Hade nog blivit jämnt utan galopp
- 2a ut vid vinst på Bs, får den när lärkan felar

Yr Gubben
- Står för hårt inne här
- 4e in senast, ut i andra, in igen.
- Har fritt, kan inget.

Gräft Berra
- Gick bra på Boden, behövde bara köra rakt fram i 2a spår
- Tog många längder på vinnaren
- Avslutar bra efter G i sista kurvan, i striden på 28 annars

Nordvanja
- 2a ut, får lucka när den framför felar
- Toppfin med full spänst över mål, men tur med loppet också

Ängskalla
- Drar fram Gräft Berra när den felar.
- Blivit hårt annars

Rote Jon
- Kan öppna, tror han kan uttnyttja spåret
- Blev hängande på Valla, bara körde till spets
- Gick fort i början, kall 300 kvar men håller undan ändå.
- Klart bra

Tyri Svarten
- Rakt fram i 2a spår bakom Nordvanja

Föynland Kongen
- Får rygg fram i 3e senast
- Kan inte följa när det går fort
- Kommer tillbaka bra, håller farten fint som 3a.
- Den insatsen och favorit från det här läget, det blir syn på den
- Mycket bättre på F då han vinner överlägset och krossar Närby Kalabalik. Gör han om det kan han inte förlora

Faksblixten
- Nej

Järvsö Rune
- Nej

V75-6
-----
Västerbo Collect
- Ok ut, tror inte den kan svara Peaberry
- Sista ut senast, bra avslutning som 4a

Peabarry
- Snabb ut, spetsbud
- Kanonfin de 2 senaste

Tresor Dinverne
- Medel ut
- Bara körde när han vann på 12.1 med krafter kvar !!!
- Dödens, sen andra ut på Gävle, inget bra då

Manstones Classic
- Snabb ut, men här laddas det väl inte ?
- Borde vunnit senast från spets

Elles W Fill
- Ok ut
- Dödens senast, godkännd med tufft lopp.
- Skulle vara gyndad om han får smyga i högt tempo, rysare då

Atomic Rapida
- Kan öppna
- Maxutdelning från rygg ledaren senast

MR Vox
- Kan öppna
- Dödens senast, 13.6/500
- Håller bra med tung resa, förlorar med liten marginal

Rico Follo
- Kan öppna
- Backade sig sist på Gävle
- Vred på i vida spår i sista sväng och flög fram
- Klart bra
- I striden med blytung dödens resa senast
- Kommer han ner någonstans och det blir lite körning tror jag han vinner

Reveur Sand
- 3e in senast, hade fritt på upploppet men såg bara seg ut

Livet är en strid
- Och det är V75 också...

Amiral Dinverne
- Har ett staket i raden
- Utelämnad, men inte uträknad

Brisco Boko
- En vinnartyp
- Vinner på U om luckan kommer 20m tidigare.

V75-7
-----
Aaron Boko
- Startsnabb
- Kanonfin på Gävle
- Bra på Valla över långt även om den vann på ledargalopp
- De snackar om att köra i spets, och Danne brukar svara allt

Acriter
- Kan öppna
- 2a ut på Valla, 10.7/500, 12.3/1000, 13.4/1500
- Gick på 800 kvar, kom inte förbi rosehill dream
- Håller farten, förlorar med en halv längd

Noss Wood
- Medel ut
- Räcker inte trots Björn

Tricoloren
- Helt felanmäld
- Vilken stjärna kom på att köra ända till Bergsåker med den ???

Cuba Cohiba
- Startsnabb
- Vete fan vad Robbans morsa gjort, men de kan helt enkelt inte ha samma gener

Ultralum
- Medel ut
- Lär bara köra, risk för dödens.
- Hur stark som helst, kan inte förlora om det blir spets
- Men Danne kan sabba och då finns det alltid risk att någon med bättre resa slår av den

Todays Butterfly
- Tror den kan uttnyttja spåret
- 3e ut på Valla
- Gick först i 3e, trött 100 kvar

Illinois Rose
- Kanske kan hålla Dannes rygg
- Vinner inte så ofta, men bra på långt
- 3a i 3e senast, går hela vägen in i mål
- Kan inte speeda, men stark och rejäl
- Kan bli bra det här

Count Harry
- Man får ågren
- 8a på Valla efter att idioten försökt klyva hästen

Tell Me No Lies
- Inte vunnit i år, men varit med i hårda gäng många gånger.
- 5e in på Gävle, fick aldrig chansen
- 3e ut senast, går på 900 kvar, blir hängande
- Håller godkännt efter omöjlig resa

Robin Ru
- Bra stayer
- 4e ut senast, går på 600 kvar, händer inte mycket
- Backade sig sist i silverfinalen
- Rygg på overtaker by sib i 3e, ändå långt fram
- Bra avslutning

Udos Oiler
- Felar direkt Uffe vrider på senast
- Spikar man inte är den given på kupongen
- Torskade med 20m mot Aaron Boko, men stod 40 på den

Really Queen
- ???
Jag tror du missförstår vad jag menar. Det du har gjort där är en sammanställning av en massa fakta som behövs för att göra en chansvärdering.

En annan variant kan vara att helt enkelt lita på någon tidnings eller speltjänsts värderingar.

Men när chansvärderingen väl är gjord börjar ett annat arbete. Och det är att tänka ut vilka hästar man ska spela på och hur mycket.

Det bör göras genom att man kombinerar den värdering som man har kommit fram till med de odds som erbjuds ( för streckspelen motsvarar insatsfördelningen det inverterade oddset ).

Exempel. Du kommer fram till att en häst har 55% chans att vinna och ingen annan häst i något annat lopp har större chans än 55%. Är det här då den bästa spiken? Inte nödvändigtvis. Om den är streckad på 80% av alla rader så är det ju givet att gardera den och hellre chansa på en 40%are som har 40% vinstchans som spik.

Exakt samma resonemang bör göras även i de lopp som inte spikas.

Att skapa systemet så att man får största möjliga chans att få alla rätt är underordnat ovanstående tänk.

Vi talar om två helt olika saker helt enkelt putte64.

Att konstruera systemet med spelvärdestänk leder inte automatiskt till att det handlar om att jaga miljoner. Beroende på hur omgången ser ut kan "rätt sikte" vara betydligt lägre.

Det jag vänder mig mot är fasta mallar som inte tar hänsyn till oddset ( som motsvaras av utdelningen för streckspelen ).
Gammal 2013-12-22, 14:37   #106

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Jag håller med dig i allting.
Men jag ser den här tråden som ett ställe där publiken är relativt oerfaren, och saknar tid och kunskap att attackera en omgång på det sättet.
För min del har jag försökt anpassa budskapet till mottagarna såsom jag upfattar dem.
Jag känner bara ett fåtal spelare som klarar av att chansvärdera en V75 omgång, de flesta klarar inte ens av att värdera odds kontra vinstchans för en häst i ett ojämnt lopp där högst tre hästar kan vinna.
De flesta knegare har heller inte tiden som krävs, det går åt fyra arbetsdagar bara för att hantera V75 och V86.

Citat:
Jag tror du missförstår vad jag menar. Det du har gjort där är en sammanställning av en massa fakta som behövs för att göra en chansvärdering.

En annan variant kan vara att helt enkelt lita på någon tidnings eller speltjänsts värderingar.

Men när chansvärderingen väl är gjord börjar ett annat arbete. Och det är att tänka ut vilka hästar man ska spela på och hur mycket.

Det bör göras genom att man kombinerar den värdering som man har kommit fram till med de odds som erbjuds ( för streckspelen motsvarar insatsfördelningen det inverterade oddset ).

Exempel. Du kommer fram till att en häst har 55% chans att vinna och ingen annan häst i något annat lopp har större chans än 55%. Är det här då den bästa spiken? Inte nödvändigtvis. Om den är streckad på 80% av alla rader så är det ju givet att gardera den och hellre chansa på en 40%are som har 40% vinstchans som spik.

Exakt samma resonemang bör göras även i de lopp som inte spikas.

Att skapa systemet så att man får största möjliga chans att få alla rätt är underordnat ovanstående tänk.

Vi talar om två helt olika saker helt enkelt putte64.

Att konstruera systemet med spelvärdestänk leder inte automatiskt till att det handlar om att jaga miljoner. Beroende på hur omgången ser ut kan "rätt sikte" vara betydligt lägre.

Det jag vänder mig mot är fasta mallar som inte tar hänsyn till oddset ( som motsvaras av utdelningen för streckspelen ).
Gammal 2013-12-22, 14:53   #107

Standard

Citat:
Jag håller med dig i allting.
Men jag ser den här tråden som ett ställe där publiken är relativt oerfaren, och saknar tid och kunskap att attackera en omgång på det sättet.
För min del har jag försökt anpassa budskapet till mottagarna såsom jag upfattar dem.
Jag känner bara ett fåtal spelare som klarar av att chansvärdera en V75 omgång, de flesta klarar inte ens av att värdera odds kontra vinstchans för en häst i ett ojämnt lopp där högst tre hästar kan vinna.
De flesta knegare har heller inte tiden som krävs, det går åt fyra arbetsdagar bara för att hantera V75 och V86.
"En annan variant kan vara att helt enkelt lita på någon tidnings eller speltjänsts värderingar."

Att göra någon form av chansvärdering, hur förkortad/förenklad den än är, är väl det första en nybörjare ska lägga energi på?

Jag ser ingen större poäng med att lägga energi på att lära sig att använda verktyg vars uppgift i grunden går ut på att få hävstång på sin chansvärdering om man inte gör någon chansvärdering alls. Att chansvärderingen inte är optimalt korrekt betyder inte att man inte bör göra någon alls.

Det beror på att det inte finns någon inneboende fördel med att göra utskrivna system. Fördelarna kommer från att man lägger olika stor del av insatsen på olika hästar i samma lopp och om man har gjort rätt så speglar omfördelningen hur man värderar chansen att vinna i förhållande till oddset.
Gammal 2013-12-22, 15:13   #108

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Det jag säger är att du ska använda spelarkollektivets chansvärdering, om du inte kan göra en egen.
Den är oftast bättre än tidningars värdering, och bättre än en del tjänster också.
Sedan är hävstången att du reducerar bort osannolika rader till förmån från de mer sannolika, med exempelvis Joker.
Det är här kunskapen om hur en "normal" omgång ser ut har betydelse, självklart med hänsyn tagen till ev. utdelning.
Enligt min åsikt kan du få ner kostnaden med 80%, men bara reducera vinstchansen med 30%.
Det kallar jag spelvärde, och en bra anledning till att reducera.

Själv gör jag oftast så att hävstången är knuten till hästar jag tror på som enligt mig är för lågt rankade av kollektivet, ju fler som vinner desto fler skrällar tål jag i övrigt.
Så tycker jag man ska spela, men det finns många alternativ.

Citat:
"En annan variant kan vara att helt enkelt lita på någon tidnings eller speltjänsts värderingar."

Att göra någon form av chansvärdering, hur förkortad/förenklad den än är, är väl det första en nybörjare ska lägga energi på?

Jag ser ingen större poäng med att lägga energi på att lära sig att använda verktyg vars uppgift i grunden går ut på att få hävstång på sin chansvärdering om man inte gör någon chansvärdering alls. Att chansvärderingen inte är optimalt korrekt betyder inte att man inte bör göra någon alls.

Det beror på att det inte finns någon inneboende fördel med att göra utskrivna system. Fördelarna kommer från att man lägger olika stor del av insatsen på olika hästar i samma lopp och om man har gjort rätt så speglar omfördelningen hur man värderar chansen att vinna i förhållande till oddset.
Gammal 2013-12-22, 15:31   #109

Standard

Citat:
Det jag säger är att du ska använda spelarkollektivets chansvärdering, om du inte kan göra en egen.
Den är oftast bättre än tidningars värdering, och bättre än en del tjänster också.
Sedan är hävstången att du reducerar bort osannolika rader till förmån från de mer sannolika, med exempelvis Joker.
Det är här kunskapen om hur en "normal" omgång ser ut har betydelse, självklart med hänsyn tagen till ev. utdelning.
Enligt min åsikt kan du få ner kostnaden med 80%, men bara reducera vinstchansen med 30%.
Det kallar jag spelvärde, och en bra anledning till att reducera.

Själv gör jag oftast så att hävstången är knuten till hästar jag tror på som enligt mig är för lågt rankade av kollektivet, ju fler som vinner desto fler skrällar tål jag i övrigt.
Så tycker jag man ska spela, men det finns många alternativ.
Här skiljer vi oss åt. Jag tror absolut inte att det finns något generiskt mönster som reducerar insatsen med 80% utan att minska vinstchansen minst lika mycket ( när man tar hänsyn till reduceringens inverkan på utdelningen ).

Hela ( eventuella ) värdet kommer från de hästar som du ( med rätta!! ) väljer att lägga mer tyngd på än spelarkollektivet.
Gammal 2013-12-22, 17:01   #110

Viroids avatar

Standard

Citat:
Hela ( eventuella ) värdet kommer från de hästar som du ( med rätta!! ) väljer att lägga mer tyngd på än spelarkollektivet.
Jag håller med. Jag brukar tjata på alla som tycker det är svårt att ändå göra något annorlunda än kollektivet.

Utgå från hur spelarna rankar hästarna och gör några ställningstaganden utifrån det. Flytta upp någon som kollektivet inte tror på, men som du anser ha chans. Ta bort någon betrodd som du inte tror på, eller byt plats på den favoriten och andrahandaren. Ett annat ställningstagande kan vara att ett träningsstall/kusk som är med i förhandssnacket i flera lopp inte får vinna mer än ett eller två, eller kanske måste vinna minst två. Tre sådana ställningstaganden som är rätt brukar ge ett väldigt bra övertag på kollektivet. Det klarar nästan alla spelare att göra efter att ha läst på en timme.
Gammal 2013-12-22, 17:02   #111

Standard

Citat:
Det stämmer.
Men det brukar ändra sig fram till spelstopp, och dessutom är det en estimering som du inte kan räkna med stämmer.
Se det i stället fördelningen som en fingervisning över vilka pengar du är med och spelar om, låga, medel, stora utdelningar.
Ja jag förstår att % ändras fram till spelstopp, var mest betydelsen jag var ute efter.
Var helt inne på själv också att det var en fingervisning om vilka sorters utdelningar man är med och spelar om utifrån dem % som står i den listan.
Gammal 2013-12-22, 18:05   #112

Standard

Citat:
Ja jag förstår att % ändras fram till spelstopp, var mest betydelsen jag var ute efter.
Var helt inne på själv också att det var en fingervisning om vilka sorters utdelningar man är med och spelar om utifrån dem % som står i den listan.
Det är främst vid jackpot-omgångar som det teoretiska värdet stämmer riktigt dåligt om man tar siffrorna för tidigt. Det beror på att jackpot-delen utgör en mindre och mindre andel av allarättspotten ju närmare spelstopp man kommer.

Det är alltså inte bara svängningar i insatsfördelningen som ställer till det.
Gammal 2013-12-22, 21:40   #113

Reg.datum: maj 2013
Sharp$: 837
Standard

Intressant diskussion. Jag kör enligt följande. De hästar Jag vill ha med ställs upp i Joker enligt %-en. Jag gör ingen egen rank av bekvämlighets och tidsbrist.

Det betyder inte att Jag följer den slaviskt,4 hästar i ett lopp kan vara de som är enligt %-en 1 2 5 7. Jag har oftast 1 spik ( t ex avd 3 ) och sedan 2 block med utgångar i varje.

Block 1 tex avd 1 och 6. 1 u i varje avd där det krävs minst 1. Block 2 blir då avd 2 5 6 7 där Jag har tex 2 avd med 1 u och 2 avd med 2 - 4 u och kräver minst 2 u.

Slutligen sätter Jag ett poängkrav,samma som %-en. Har Jag 4 hästar och dom är enligt %-en 1 2 5 7 så får dom 1 2 5 7 poäng. Är spiken inte favorit utan andrahandare så justeras poängen till 2. Totala poängkravet brukar vara 23,blir det under det så är det ( oftast ) för låg utdelning för Mig.
Har man då u-hästar som är för mycket betrodda så protesterar systemet och man får sänka poängkravet.

Gårdagens system:

7 x 3 x 4 x 9 x 1 x 6 x 4 = 18 144 rader.
Min 1 av tredjerank i avd 1 och förstarank i avd 7
Min 1 av förstarank i avd 2 och förstarank i avd 6

Min 22 poäng där det har justerats poäng enl följande:
Avd 1: 1 2 3 4 5 6 8

Avd 2: 1 2 6

Avd 7: 1 2 3 9

Detta blir 806 rader/ 403:- på 217 kuponger.Reducering 96 &

Systemet gav 4 femmor. Missarna är att spiken samt att poängen blev bara 16 då man får 0 poäng i det/de lopp man spricker i.Om den med 9 poäng vunnit sista istället för den med 2 poäng så hade det givit 1 sexa och 11 femmor = 7332:- tillbaka.

Summa summarum så tror Jag att att alla har sina sätt att reducera . . .
Misterqc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-23, 00:59   #114

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

23 poäng är ett tufft krav som kommer sortera bort många fina vinster
17 poäng brukar räcka för en utdelning på minst 10 laxar.
21-22 poäng ger ofta +100 laxar.

Citat:
Ursprungligen postat av Misterqc Visa inlägg
Intressant diskussion. Jag kör enligt följande. De hästar Jag vill ha med ställs upp i Joker enligt %-en. Jag gör ingen egen rank av bekvämlighets och tidsbrist.

Det betyder inte att Jag följer den slaviskt,4 hästar i ett lopp kan vara de som är enligt %-en 1 2 5 7. Jag har oftast 1 spik ( t ex avd 3 ) och sedan 2 block med utgångar i varje.

Block 1 tex avd 1 och 6. 1 u i varje avd där det krävs minst 1. Block 2 blir då avd 2 5 6 7 där Jag har tex 2 avd med 1 u och 2 avd med 2 - 4 u och kräver minst 2 u.

Slutligen sätter Jag ett poängkrav,samma som %-en. Har Jag 4 hästar och dom är enligt %-en 1 2 5 7 så får dom 1 2 5 7 poäng. Är spiken inte favorit utan andrahandare så justeras poängen till 2. Totala poängkravet brukar vara 23,blir det under det så är det ( oftast ) för låg utdelning för Mig.
Har man då u-hästar som är för mycket betrodda så protesterar systemet och man får sänka poängkravet.

Gårdagens system:

7 x 3 x 4 x 9 x 1 x 6 x 4 = 18 144 rader.
Min 1 av tredjerank i avd 1 och förstarank i avd 7
Min 1 av förstarank i avd 2 och förstarank i avd 6

Min 22 poäng där det har justerats poäng enl följande:
Avd 1: 1 2 3 4 5 6 8

Avd 2: 1 2 6

Avd 7: 1 2 3 9

Detta blir 806 rader/ 403:- på 217 kuponger.Reducering 96 &

Systemet gav 4 femmor. Missarna är att spiken samt att poängen blev bara 16 då man får 0 poäng i det/de lopp man spricker i.Om den med 9 poäng vunnit sista istället för den med 2 poäng så hade det givit 1 sexa och 11 femmor = 7332:- tillbaka.

Summa summarum så tror Jag att att alla har sina sätt att reducera . . .

Senast redigerad av putte64 den 2013-12-23 klockan 01:02.
Gammal 2013-12-23, 01:37   #115

Pilkasts avatar

Rektävling 2014

Standard

Ni är duktiga, bara att inse - konstigt att inte flera här inne INTE drar in mer pengar än vad kunskapen visar - och detta säger jag INTE för att vara spydig och/eller arrogant! Vet att inget system är bättre än "verkligheten"!

Denna tråd kan vara den bästa jag skapat, sett till framtida inkomster - jag är fortfarande förbryllad över mycket som skrivs och en del fattar jag ingenting av, kanske därför jag alltid haft infernaliskt svårt att vinna på streckspelen, men med era idéer och tankar så är jag överbevisad om att även jag kommer kunna dra in storkovan, framgent, på något av ATGs riksspel!

Så, tack så mycket alla som kommit/kommer med förslag - ni är underbara och det ger så otroligt mycket att läsa era funderingar... Miljonärslivet - HERE I COME!!!

Migge (+1), Fyran (+5)
Gammal 2013-12-23, 09:02   #116

Standard

Om det är som idag när jag måste lämna in redan vid lunch och inte strax innan spelstopp som jag brukar, är det dumt att köra med V7 för utdelning under låt oss säga 5000:- ?
Tänkte eftersom man låser väl vissa rader vid V7 för det beräknade utdelningsvärde som systemet gör vid inlämning eller har jag missuppfattat det??
Kan jag ha med V7 iaf för under en viss utdelning vid tidig inlämning eller ska man skippa det helt då??
Gammal 2013-12-23, 11:35   #117

Standard

Citat:
Om det är som idag när jag måste lämna in redan vid lunch och inte strax innan spelstopp som jag brukar, är det dumt att köra med V7 för utdelning under låt oss säga 5000:- ?
Tänkte eftersom man låser väl vissa rader vid V7 för det beräknade utdelningsvärde som systemet gör vid inlämning eller har jag missuppfattat det??
Kan jag ha med V7 iaf för under en viss utdelning vid tidig inlämning eller ska man skippa det helt då??
Det är vid jackpot-omgångar som det kan skena iväg.

För låga radvärden så ändras det inte extremt mycket om det inte är så att någon av dina hästar råkar bli kvällens drag.

Just att köra V7 under 5000 skulle jag kunna tänka mig att göra även om jag lämnar in några timmar före spelstopp. Men man får nog räkna med upp till 20-25% felmarginal jämfört med runt 10-15% om du lämnar in i sista minuten.

Man får tänka på att eventuella uteblivna sidovinster vid de låga utdelningarna inte är så mycket att gråta över.
Gammal 2013-12-23, 11:38   #118

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Ni är duktiga, bara att inse - konstigt att inte flera här inne INTE drar in mer pengar än vad kunskapen visar - och detta säger jag INTE för att vara spydig och/eller arrogant! Vet att inget system är bättre än "verkligheten"!

Denna tråd kan vara den bästa jag skapat, sett till framtida inkomster - jag är fortfarande förbryllad över mycket som skrivs och en del fattar jag ingenting av, kanske därför jag alltid haft infernaliskt svårt att vinna på streckspelen, men med era idéer och tankar så är jag överbevisad om att även jag kommer kunna dra in storkovan, framgent, på något av ATGs riksspel!

Så, tack så mycket alla som kommit/kommer med förslag - ni är underbara och det ger så otroligt mycket att läsa era funderingar... Miljonärslivet - HERE I COME!!!

Därför att hela "övervärdet" genereras där man lyckas flytta över tyngden till de vinnande hästarna mer än spelarkollektivet.

Själva speltekniken kan bara ge hävstång åt det här övertaget.
Gammal 2013-12-24, 11:33   #119

Reg.datum: maj 2013
Sharp$: 837
Standard

Citat:
23 poäng är ett tufft krav som kommer sortera bort många fina vinster
17 poäng brukar räcka för en utdelning på minst 10 laxar.
21-22 poäng ger ofta +100 laxar.
Jo,det kan vara tufft men Jag siktar ganska " högt ". Vinner dessutom dom två största favoriterna så måste det till höga poäng totalt. Det är ju lite så att man får bestämma sig " hur mycket " man vill vinna
Misterqc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td