|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2013-12-04, 19:48 | #1 |
Stefan Melander
Här ska det skrivas angående den fulaste styrningen någonsin! skicka det sedan till förbundet!!!
2013-12-04, 20:04 | #2 |
Fulstyrning
Jag skall prata med st i morgon jag jobbar med trav.Detta sänker travsporten, enligt reglementet skall du köra för din häst bästa inte knäcka andra för att dina andra hästar skall få fördel!!!!!!!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Skubb14 (+5) |
|
2013-12-04, 20:06 | #3 |
|
|
2013-12-04, 20:35 | #4 |
Vadhar hänt?
2013-12-04, 22:09 | #5 |
Reg.datum: jan 2013
Sharp$: 4053Rekar sharps Stats: 17 - 15 - 0 ROI: 110.44% Vinstprocent: 53.13% |
http://www.atgplay.se/#/lopp/20131204-solvalla-v86?id=1
Titta själv och avgör.. Jävla dåre Tarzan! Har alltid hatat honom och gör det inte mindre nu.. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1) |
2013-12-05, 04:12 | #6 |
Aldrig tålt o se den där jävla fjanten Melander, eller hans vandringspokal till kärring!! Han tror han är märkvärdig, och döljer det inte direkt heller.... Minns när Iceland var som bäst och han fjantade sig med att inte avslöja huvudlaget, (trots att han visste det hela tiden) förrän han körde ut till defilering...
Sedan är det "påställt" minst sagt vid vissa tillfällen när folk minst anar det... Förra veckans sista V86-Avdelning var väl ett praktexempel på hur det kan se ut, trots att det inte höll hela vägen då han svarade allt och körde så länge lampan lyste med ev 53-oddsare Bear With Me som fångades in i sista stegen av Canaka B.F... Han gillar att "leka" och "mörka" för spelarna, samt att sedan krydda med stallkörningar som den som nämns i den här tråden. Undra på att folk har svårt för karln!? |
|
2013-12-05, 06:30 | #7 | |
Citat:
Den någorlunda insatte vet ju även att om man kör i första par ytter är det 8 / 10 meter längre resa per varv jämfört med den som ligger innanför. Naturligtvis visste S M att att hans häst inte skulle vara 15 / 20 meter bättre än 3an för att vara jämsides i mål. Melanders häst protesterade ju även mot detta genom att galoppera 190 meter från målgång. Men taktiken lyckades ju...Eller hur. Sedan är det en helt annan story att leda i bevis att S M inte har kört för bästa möjliga placering. I wont happen! Sorry. Är det inte upplagt för fiffel när en tränare tillåts ha med fyra hästar i lopp med tio startade ( Tolv hästar egentligen men två var strukna.)? |
||
2013-12-05, 07:15 | #8 |
Det gick 11,6 första varvet när hästen har rekordet 10,1 så vad är problemet? Enda chansen att vinna är ju att hålla farten upp mot storfavoriten eller sikta på andrapriset.
För mig såg det ut precis som en vanlig Kolgjinikörning så jag antar att alla negativa personer i denna tråd hade spikat storfavoriten och är partiska i ärendet? |
|
2013-12-05, 08:38 | #9 |
Jag garderade eftersom jag räknade med stallkörning, men det är oväsentligt och idioten måste få ett straff!
|
|
2013-12-05, 09:27 | #10 |
Travnets Berglund har skrivit en bra krönika angående gårdagens Melanderstyrning:
http://www.travnet.se/berglund/2013/...elets-framtid/ |
|
2013-12-05, 09:33 | #11 |
Jag hade fem hästar i första, varav vinnaren var ett av strecken.
|
|
2013-12-05, 09:53 | #12 |
|
|
2013-12-05, 10:03 | #13 | |
Citat:
Svarade på ett annat inlägg som drog i riktningen att det handlade om sura miner pga att man inte hade åttan streckad. Satt på Bistron på Valla i går, på hästägarsidan. Alla som jag hörde ansåg att S M medvetet tryckte på 3an för att på så vis få denne mör så att ngn annan av S M:s hästar kunde vinna. Denna sektion måste väl anses vara en av de mest kunniga i hela travSverige... |
||
2013-12-05, 10:16 | #14 |
Det som upprör mest är att Solvallas domare anser att det här är helt i sin ordning, för då kommer vi få se det fler gånger. ATG borde säga ifrån genom att helt sonika ta väck sådana lopp från streckspelen. Det är ingen stor sport att visa upp i alla fall.
|
|
2013-12-05, 10:16 | #15 | |
Citat:
Senast redigerad av oinkk den 2013-12-05 klockan 10:19. |
||
2013-12-05, 10:50 | #16 |
...till helgen går ju v75 på Vermo, där får ni vara mentalt förberedda på "märkliga styrningar", i Finland körs det hela vägen, en 80-oddsare kan trycka en favorit, eller svara densamme i ett rasande tempo...
|
|
2013-12-05, 11:12 | #17 |
Vad tycker ni är ett rimligt straff om vi för skojs skull säger att vi till 100% VET att Stefan Melander körde bort sin egen häst för att gynna sina andra hästar? Resultatet blev ett förstapris och inget mer på 5 priser. Hade TA varit tvåa utan tempot? Hade Melanders styrning varit tvåa utan tempot? Ta med allt i beaktning och säg hur ni hade dömt som domare.
Priserna var 75k - 34k - 17,5k - 10,5k - 7k. Det var 8 hästar startande varav Melander har 4 ekipage, INTE 12 hästar uppskrivna och 2 strukna som någon skrev. Det är lätt att gnälla och tycka att något är skit men betydligt svårare att faktiskt dömma på plats och berätta vad man själv hade gjort. Säg att Melander är oskyldig precis som det finns oskyldigt dömda i våra fängelser. Är det värt att dömma en oskyldig för att få fast några skyldiga? För så utbrett är väl inte detta att det är ett megaproblem? En till tankeställare. Är inte detta bara en fördel för alla som kan trav och spel? Det är väl HarryBoy-spelarna som missgynnas mest av detta medans vi andra kan utnyttja det till våran fördel precis som den där Berglund skrev i sin krönika? Han visste ju om att detta kunde ske och kunde således dra nytta av det istället för att spika? Senast redigerad av Sprite den 2013-12-05 klockan 11:14. |
|
2013-12-05, 11:29 | #18 |
Det värsta och det som i mina ögon sänker det svinet helt är att han i TV-sändningens efterföljande intervju påstår att Erik Adielsson själv höll uppe tempot!!
Han såg så in i helvete skyldig ut och han visste precis varför frågorna kom och han reagerade nästan Svanstedtlikt med irritation och som en sämre Lambertz-kopia förnekade han loppets scenario helt! Han sa att han måste köra hästen hårt hela vägen för den fungerar så men att Adielsson själv valde att sätta upp tempot! "Så det var väl inget konstigt!!?" Vilken jävla dåre!! |
|
2013-12-05, 11:34 | #19 |
Inom galoppen kan straffet bli att ett ekipage flyttas ner i vinstordningen. Tex:
Vinnaren flyttas ner till andra plats. och så vidare. Detta system borde kunna användas även inom travet. ....Ja du Blackkobra....Du letar fel och brister hos andra i trådarna... jag råkade skriva 12 startande i stället för 10 startande vilket du måste påpeka...Det var väldigt tidigt när jag skrev och var inte helt hundra hundra alert. Men stort jävla tack för att du ägnar dig åt påhopp. Känns mysigt. |
|
2013-12-05, 11:52 | #20 | |
Citat:
Grunden till det hela är ju att om man vill köra som en idiot så får man väl göra det, men banne mig inte om man har flera hästar med i fältet som gynnas av den där idiotkörningen. |
||
2013-12-05, 11:55 | #21 |
Eftersom "Kacke" Nilsson verkar ha permanentat sig på måldomarstolen på Valla är jag inte det minsta förvånad över att det inte kom någon reaktion därifrån, han har länge gett epitetet "odugliga travfunktionärer" ett ansikte....
|
|
2013-12-05, 11:58 | #22 |
Och det är bara en av anledningarna till att många av oss kommer att avstå skiten på lördag och göra något annat trevligt istället. Jag hoppas på ett rejält omsättningstapp och därmed en riktig näsbränna för ansvariga stollar på ATG.
clarund (+11) |
|
2013-12-05, 12:04 | #23 |
Att Solvalla har en egen krets för inbördes beundran är väl ingen nyhet. Stefan Melander är en maktfaktor i denna krets och han tillåts göra vad som helst och får alltid hästar till elitloppet även om andra borde få chansen. Se bara detta året när friction utan någon form fick magiskt plats framför bättre hästar. Detta är sjukt och rent spelvidrigt
|
|
2013-12-05, 12:05 | #24 | |
Citat:
Hade han kört på samma sätt om han INTE haft några fler stallkusar? Notera att hans hästar låg 2,3,4 i andra spår utöver hans dödens! Om Erik släppt till Melander så hade han haft position ledning + 1:a 2:a 3:e ut = låst lopp och tagit alla pengarna, det var väl hela syftet? Nu sprack den planen eftersom erik ej ville släppa med superfavorit spelad till 1,3 och det är ju logiskt. Dessutom hade DD visat mindre bra form i loppet innan. Hade Åke gjort samma sak hade han blivit fullkomligt lynchad av media! Lugauer diskades från start för 1 år sedan, mig veterligen har ingen diskats för samma sak sedan dess? Som att ingen har trängt sig i startrusningen på 1 år av alla dessa lopp sedan dess? hahahaha Alla bedöms olika, vi spelare kan ju inte ens få ta del av viktiga målfoton i många fall där det ser tveksamt ut. Nu kom jag visst lite ur spår, men blev lite extra sur lagom till lunch. Sorry: |
||
2013-12-05, 12:06 | #25 |
Jag streckade tre hästar i första loppet, men var inne på att singla åttan då jag förstod att loppet skulle bli kört just på detta viset. Skulle vilja se Eriks kommentar, om han håller med Tarzan ;-)
|
|
2013-12-05, 12:08 | #26 |
Han gör det INTE för pengarna då han har obgränsat!!! Han uttrycker det bäst själv med "leker". Bötesbelopp är helt uteslutet då han inte bryr sig! LÅÅÅÅNG AVSTÄNGNING!!! så man slipper se karln på ett tag
|
|
2013-12-05, 12:13 | #27 |
Erik svarade ungefär så här:"Om jag kör långsammare så kommer Melander förbi, och det ville jag inte. Jag körde så långsamt som jag kunde."
2013-12-05, 12:26 | #28 | |
Citat:
|
||
2013-12-05, 12:26 | #29 | |
Citat:
Det här scenariot var inte otänkbart på förhand men kruxet med Melander, till skillnad mot t ex Ludde som visar upp liknande styrningar ibland, är att inget givet när det gäller honom. Ibland är det "påställt" och ibland inte. Ibland är det tokkörning och ibland inte. Vilken utrustning ( främst huvudlag ) som ska användas är ofta mycket otydligt och det är så uppenbart att han inte vill att andra än ett fåtal ska känna till hur det verkligen ligger till. Att insatta tänker ett steg längre och garderar sig för den här risken är ju bra för dem på kort sikt. Men till slut finns det inga potter att vinna och för sporten är den här skiten ytterst skadlig och farlig i längden. Om sportens ledning inte gör något åt det här så anser i alla fall jag att man har förbrukat rätten att klaga över att intresset och spelet sjunker. Man kan inte ha regler som långt ifrån alla följer och aldrig leder till konsekvenser.
2013-12-05, 12:28 | #30 |
Problemen startar redan vid att Melander som egen ägare har 50% av de startande hästarna gång på gång i lopp på Solvalla.
tomtom2 (+5) |
|
2013-12-05, 12:30 | #31 | |
Citat:
Och måste man dra in sådana mängder med pengar varje månad är det nog lätt hänt att alla lopp som stall Melander deltar i inte kommer att bedömas med höga stilpoäng. |
||
2013-12-05, 12:33 | #32 | |
Så ledningen för ATG ska gå in och ge Melander en lång avstängning för något de tror har hänt men som förnekas?
Jag är inte emot det förslaget men det vore kanske mindre rättsvidrigt att bara tillåta en häst per stall och lopp och även en häst per ägare och lopp? Det skulle ju även ge konsekvensen att mindre tränare får bättre hästar istället för att några få ska ha alla kanoner? Jag är dock inte tillräckligt insatt för att väga alla för- och nackdelar emot varandra så det kan vara ett riktigt kasst förslag. Citat:
Senast redigerad av Sprite den 2013-12-05 klockan 12:35. |
||
2013-12-05, 12:35 | #33 | |
Citat:
Faktum är att S M inte röner någon större beundran på läktarplats på Valla. För övrigt är publiken på Valla väldigt mixad med folk från hela Sverige och även utrikes gäster. |
||
2013-12-05, 12:37 | #34 |
endast en per lopp
Hallå ni där ute! I min värld är det enda riktiga att ändra reglerna till endast en häst per lopp från samma stall. Gårdagens idiotstyrning med Digital Darling, var ju endast för att gynna sina andra hästar. Att han får anmäla hela 4 hästar i samma lopp känns nästan som om en fotbollsmatch där man inte spelar 11 mot 11, utan snare 15 mot 7, eller en hockeymatch där man spelar 6 mot 4 hela matchen....förstår ni hur jag tänker? NEJ SVENSK TRAVSPORT! NYA REGLER FRÅN 2014 TACK! ENDAST EN HÄST PER LOPP FRÅN SAMMA ÄGARE/TRÄNARE/STALL
|
|
2013-12-05, 13:00 | #35 | |
Citat:
|
||
2013-12-05, 13:10 | #36 |
Måldomarnas syn
Efter loppet pratade Svante Båth med måldomarnämnden med Karl-Erik Nilsson i spetsen. Sent på onsdagskvällen ger han sin syn på situationen till Trav365. – Vi hade samtal med Tarzan efter loppet och han sa själv att Erik valde att svara så tempot blev så tufft. Men hans häst har visat tidigare att hon tål tuffa upplägg så när vi läste loppet såg vi inga fel. Vi läste loppet att allt hade gått regelrätt till men eftersom Tarzan har flera hästar med kan det ju uppstå de här diskussionerna. Man kan inte anklaga någon för stallkörning utan att ha ordentligt kött på benen, det är en grov anklagelse. Vi tycker att Tarzans förklaring stämde bra överens med loppet och godtog den, säger Karl-Erik Nilsson, måldomare på Solvalla. PINSAMMA domare. Bara inse att Sverige består av mesar. Fy fan vad ynkligt.
2013-12-05, 13:13 | #37 | |
Citat:
Hur ofta är du på trav? Har du varit på Solvalla ngn gång? I så fall hur ofta är du där. Att det ska finnas ngn klubb är bara sannolikt förklätt Stockholmhat. Jag kan massvis om trav och har varit framgångsrik spelare under ganska många år. |
||
2013-12-05, 13:48 | #38 | |
Citat:
ST medger i alla fall att det inte är ett "icke-problem". Och det är BRA att de tänker till innan de gör förändringar.
2013-12-05, 18:22 | #39 | |
Citat:
Någonstans måste vi ändå ha regeln "oskyldig tills motsatsen bevisats" precis som i den vanliga lagen. Tänk bara på fortkörningar, polisen möter er på en väg, vänder om och stannar er. De "vet" att ni har kört för fort men kan inte dömma er för vårdslöshet i trafik. Så de får ge er böter utan några som helst bevis förrutom deras godtyckliga bedömningar. Usch för att leva med sådana regler oavsett om det är i samhället eller i travsporten. Sen är det såklart ett problem men att lösa det med att straffa Melander i detta fall är fel väg att gå i min mening. |
||
2013-12-05, 18:39 | #40 | |
Citat:
|
||
2013-12-05, 18:49 | #41 |
Samtidigt är det väl helt omöjligt att hitta säkra bevis för stallkörning eller? Kan man väl helt slopa allt vad regler heter. Lär ju gå bra för sporten! Förtroendet för spelsäkerheten och ATG är ju förmodligen redan på rekordlåga nivåer.Hoppas snart ATG förstår vad som håller på att hända. Travet blöder ut.
Senast redigerad av NicklasJ den 2013-12-05 klockan 18:52. |
|
2013-12-05, 18:54 | #42 | |
Citat:
Om reglerna inte medger konsekvenser för något så uppenbart som igår så har vi inte rätt regler. Exakt vad som är rätt regler är en mycket svår fråga. Klart borde ändå vara att de regler vi har idag inte är de rätta!
2013-12-05, 19:11 | #43 | |
Citat:
Att regeln inte redan finns är väl att problemet varit minimalt och skötts snyggare än igår. Travet tjänar ju på att loppen blir fulla och inte att det blir en massa 7-8 hästarslöp. Senast redigerad av Sprite den 2013-12-05 klockan 19:13. |
||
2013-12-05, 19:31 | #44 | |
Hm.Citat:
|
||
2013-12-05, 19:43 | #45 | |
Citat:
Mer troligt är gemensamt startnummer på sammankopplade hästar. Då ingår det i förutsättningarna och man får rätt odds på "favven" vs "stallet". En sån regel skulle t ex innebära att lopp liknande V86-1 aldrig skulle komma med på ett riksspel/stort streckspel. Lopp med bara 3-5 alternativ att välja mellan passar ju rätt dåligt på streckspelen.
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite! Senast redigerad av Strappa71 den 2013-12-05 klockan 20:20. |
||
2013-12-05, 20:08 | #46 |
Du förstår inte skillnaden mellan att köra mot rött och köra för fort utan lasermätning? Köra mot rött är ungefär som att en häst galopperar. Väldigt lätt att svara ja eller nej med säkerhet på. Vad en kusk tänkte när han körde som han gjorde, det går inte att svara ja eller nej på med säkerhet, även om man kan vara väldigt "övertygad".
|
|
2013-12-05, 20:52 | #47 | |
Banned
Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 335WinterIsHere Stats: 87 - 185 - 5 ROI: 88.82% Vinstprocent: 31.99% |
Citat:
|
|
2013-12-05, 21:25 | #48 |
När måldomaren säger att "man måste ha kött på benen" är väl i princip som att säga att det är fritt fram för dessa styrningar. Vilka andra bevis kan finnas än löpningsförloppet ?
Han kan ju inte på fullt allvar mena att nån tränare svarar "Jo då, visst var det en stallkörning jag gjorde !" när de frågar han..... De måste ju döma efter de regler som finns och efter det de ser, det är ju liksom det domarna är till för ! Sen att problemet är större och att det bästa vore att införa begränsningar av hästar från samma stall/ägare i loppen är en annan sak. Men är reglerna som de är idag, så måste de ju döma efter dom. |
|
2013-12-05, 21:34 | #49 |
Alla kommer vi ihåg ett annat fall av stallkörning.
Adielsson straffad för stallkörning När travhästen Indigious galopperade i det tyska Derbyt i Berlin styrde kusken Erik Adielsson undan på ett felaktigt sätt och straffas för stallkörning. Adielsson blir avstängd i 35 dagar och vinnarhästen Chapeau diskvalificeras, eftersom den hästen också tränas av Stig H Johansson. När Indigious galopperade låg Chapeau bakom. Adielssons fel var att han styrde ut i andraspåret, och då gav Chapeau fritt fram, i stället för att fortsätta i innerspåret. En hästägare blev så arg efter loppet att han hotade Adielsson och polis fick kallas till platsen. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hatten1 (+2) |
|
2013-12-05, 22:47 | #50 | |
Citat:
Absolut. Det är ju det som är grejen med stallnummer. Man vet redan i förväg vad som gäller och oddsen kommer att lägga sig där de ska. Dessutom kommer inte lopp med "få spelnummer" att läggas på streckspelen och det förminskar problematiken något oerhört. Drillbit Ås står inte i 13 för 10 om spelarna vet att Melanders gäng, om de vill, kan hjälpas åt. Även om många förstod att det här scenariot var möjligt, och en del t o m kanske trodde att det var troligt, så kan det inte vara sånt här om svenskt trav behöver. I de flesta fall går det här hyfsat ändå att "räkna ut". Vem som släpper till vem osv, men gårdagen visar att något måste förändras.
2013-12-06, 08:27 | #51 |
http://www.gamblersvardag.se/
Scrolla ner till den andra artikeln. Mkt bra sammanbundet av " Hatten ". |
|
2013-12-06, 13:04 | #52 |
Svensk Travsport har frågan om så kallade stallkörningar uppe för diskussion. Nya regler som kan begränsa antalet hästar från samma stall i loppen kan komma att genomföras.
Under onsdagen blev Stefan Melanders agerande i V86-1 ett stort samtalsämne i trav-Sverige. ”Tarzan” körde hårt med Digital Darling i dödens mot ledande favoriten Drillbit Ås och Erik Adielsson. Resultatet blev att Digital Darling slutligen galopperade och diskades, medan Drillbit Ås fick se sig slagen som tvåa av True Advantage – som också tränas av Melander. Många röster riktade efter loppet kritik mot Melander och anklagade honom för stallkörning. Däribland Drillbit Ås tränare Svante Båth. Stefan Melander hördes även av Solvallas måldomarnämnd efter loppet. Där förklarade han att han hade för avsikt att nå ledningen men att Erik Adielsson bakom Drillbit Ås svarade och sedan själv valde att hålla tempot uppe. Måldomarnämnde accepterade förklaringen. – Man kan inte anklaga någon för stallkörning utan att ha ordentligt med kött på benen. Det är en grov anklagelse. Vi tycker att ”Tarzans” förklaring stämde bra överrens med loppet och godtog den, säger Solvallas måldomare Karl-Erik Nilsson till trav365. Till samma sajt uppger Svensk Travsports sportchef Petter Johansson att frågan om stallkörning är uppe för diskussion och att restrektioner för att förhindra företeelsen kan komma att genomföras i framtiden. – Det är en fråga vi haft ett tag i reglementskommittén och den diskuteras med licensinnehavare, hästägare och spelare. Det finns några olika alternativ som utreds, varav begränsningar i antalet hästar är ett av dem. Det kan bli så i framtiden, men det finns inget beslut på det. |
|
2013-12-09, 17:43 | #53 | |
Citat:
Han har en het häst och att dra i den istället för att köra är bara sämre för hästen med tanke på kvävning . Se på loppet i somras den vann på 1.10,1 , 1.07 (!!) första varvet. Sen kan förstås vara att han försökt bromsa lite mer om ledaren varit en stallkamrat Troligtvis hade de löst det med någon slags växling ? Men, till saken, det är ju snudd på ofattbart att inte Svenskt trav har stallnummer, ett slags hyckleri och skenhelighet att stallkörning aldrig förekommer. Borde även inkludera samma ägare, vilket kan vara knepigt med tanke på delägda hästar och det är kanske där skon klämmer? Håller med vad du skrivit om detta Strappa71 . Att begränsa antalet hästar till stall och eller till samma ägare gillar jag däremot inte även om jag inte helt avfärdar tanken. .
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Senast redigerad av clarund den 2013-12-09 klockan 17:55. |
||
|