Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-10-11, 15:19   #1

Helges avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 42467
Standard

Information om ATG:s nya maxgränser

https://www.atg.se/dynamic_files/FAQbegransningar.pdf

Maxgränser från 11 oktober 2013:
 V75 – max 5 000 system
 V86 – max 5 000 system
 V64 – max 2 000 system
 V65 – max 2 000 system
 V5 – max 500 system
 V4 – max 500 system
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 15:42   #2

Reg.datum: apr 2011
Sharp$: 1347
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg

 V75 – max 5 000 system
 V86 – max 5 000 system
 V64 – max 2 000 system
 V65 – max 2 000 system
 V5 – max 500 system
 V4 – max 500 system
Det innebär alltså för mig, som använder RRR, som ATG godkänt, att jag är begränsad till max 5000 rader på alla VXX-spel eftersom i RRR används enbart enkelrader vid inlämning.
ConRoy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 16:01   #3

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Det här var inte särskilt klokt, men det lär väl sätta stopp för raseriet med massor av system strax innan spelstopp.

RRR med flera som använder endast enkelrader får väl ordna så att det blir färre kuponger när så är möjligt.

På den positiva sidan noterar jag att ATG ändå bekräftar att internationella avtal går att säga upp inom loppet av "några månader" och "upp till tre år", samt att de avser att försöka få en större del av kakan själva.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 16:02   #4
robust
Guest

Sharp$:
Standard

Äntligen!!!
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 16:11   #5

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 3461
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg

 V75 – max 5 000 system
 V86 – max 5 000 system
 V64 – max 2 000 system
 V65 – max 2 000 system
 V5 – max 500 system
 V4 – max 500 system
2000 system på V64, då kanske jackpottarna kan börja ge lite igen.......
Lillis är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 17:13   #6

Rickarts avatar

Reg.datum: mar 2013
Sharp$: 2592
Standard

Hehehehehhehe, fick ett mail om att jag var en av de berörda 100 kunderna... Har svårt att själv förstå detta men får väl vara försiktig med mina system då antar jag
Gammal 2013-10-11, 17:19   #7

Reg.datum: aug 2010
Sharp$: 3910
Standard

Robotspelare
joppe59 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 17:20   #8

Rickarts avatar

Standard

Jag kanske är lite dum men det är 5000 system/V75 omgång väl? Inte 5000 system/år eller så?
Gammal 2013-10-11, 17:24   #9

Helges avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rickart Visa inlägg
Hehehehehhehe, fick ett mail om att jag var en av de berörda 100 kunderna... Har svårt att själv förstå detta men får väl vara försiktig med mina system då antar jag
Snälla! Kan du kopiera och visa det brevet, nyfiken
Gammal 2013-10-11, 17:28   #10

Rickarts avatar

Standard

Hej!

ATG införde som du säkert vet den 15 maj i år förbud mot statistiskt genererade system som bygger på rent sannolikhetsutfall. Ett spelbeteende vi valde att kalla robotspel. Vi var därmed det första hästspelbolaget i världen mot att införa ett förbud mot detta spelbeteende.

Skälet till förbudet var att vi vill begränsa den fördel dessa system får gentemot våra vanliga kunder. Vi var också noga med att det nya regelverket inte skulle drabba ”oskyldiga”. Vi ser dock att det fortfarande går att göra mycket stora spel på flera hundratusen system och ändå hålla sig inom ramarna för regelverket. (En annan påtaglig effekt har varit att streckprocenten dramatiskt ändrats när stora system kommit in på kort tid och därför inte uppfattats som trovärdig.)

Därför inför vi från och med i dag – som ett komplement till den gällande definitionen för robotspel – maxgränser för antal tillåtna system på V75, V86, V65, V64, V5 och V4.Och då finns det tyvärr en risk att du som kund kan drabbas. Av våra 500 000 kontokunder är du nämligen en av cirka 100 kontokunder och cirka tio kunder utomlands som de senaste månaderna har lämnat in ett spel som överträder de nya maxgränserna.

Här är de nya maxgränserna (gäller från i dag, fredag 11 oktober 2013 kl 15.00):

V75 - max 5 000 system
V86 - max 5 000 system
V64 - max 2 000 system
V65 - max 2 000 system
V5 - max 500 system
V4 - max 500 system
Rent praktiskt innebär det att det inte går att lämna in fler system per konto, spelform och tävling än den angivna maxgränsen. Se fakta om maxgränserna här.

Men varför sätter ATG maxgränser och varför just dessa nivåer? Vi har förstås tittat på andra verktyg att ta till men vår samlade bedömning är att införandet av maxgränserna och dess nivåer, i kombination med gällande regelverk, drabbar minst antal kunder men ger störst effekt.

Till sist:
Förra veckan gick vi ut och berättade att vi skulle införa maxgränser för antal tillåtna system. I dag inför vi de nya gränserna såväl i Sverige som internationellt.
Det har gått snabbt. Och jag har full förståelse om du upplever att du hamnat i kläm, kanske känner dig orättvist behandlad eller att du inte gillar vårt beslut. Jag kan bara i så fall beklaga detta.
Jag vill bara att du ska beakta att vi gör detta enkom för att trav- och galoppsporten ska ha en framtid i Sverige. Inget annat. För att du och cirka en miljon svenskar i veckan även i fortsättningen ska ha spännande lopp att spela på. Annars riskerar vi att urholka det breda förtroende och intresse som finns för vår sport och vårt spel.

Har du några funderingar eller frågor kring maxgränserna maila till mig på [email protected]!

Med vänlig hälsning
K*nt *hlander
Försäljning- och Marknadsdirektör
Helge (+10)
Rickart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 17:31   #11

Helges avatar

Standard

Citat:
Hej!

ATG införde som du säkert vet den 15 maj i år förbud mot statistiskt genererade system som bygger på rent sannolikhetsutfall. Ett spelbeteende vi valde att kalla robotspel. Vi var därmed det första hästspelbolaget i världen mot att införa ett förbud mot detta spelbeteende.

Skälet till förbudet var att vi vill begränsa den fördel dessa system får gentemot våra vanliga kunder. Vi var också noga med att det nya regelverket inte skulle drabba ”oskyldiga”. Vi ser dock att det fortfarande går att göra mycket stora spel på flera hundratusen system och ändå hålla sig inom ramarna för regelverket. (En annan påtaglig effekt har varit att streckprocenten dramatiskt ändrats när stora system kommit in på kort tid och därför inte uppfattats som trovärdig.)

Därför inför vi från och med i dag – som ett komplement till den gällande definitionen för robotspel – maxgränser för antal tillåtna system på V75, V86, V65, V64, V5 och V4.Och då finns det tyvärr en risk att du som kund kan drabbas. Av våra 500 000 kontokunder är du nämligen en av cirka 100 kontokunder och cirka tio kunder utomlands som de senaste månaderna har lämnat in ett spel som överträder de nya maxgränserna.

Här är de nya maxgränserna (gäller från i dag, fredag 11 oktober 2013 kl 15.00):

V75 - max 5 000 system
V86 - max 5 000 system
V64 - max 2 000 system
V65 - max 2 000 system
V5 - max 500 system
V4 - max 500 system
Rent praktiskt innebär det att det inte går att lämna in fler system per konto, spelform och tävling än den angivna maxgränsen. Se fakta om maxgränserna här.

Men varför sätter ATG maxgränser och varför just dessa nivåer? Vi har förstås tittat på andra verktyg att ta till men vår samlade bedömning är att införandet av maxgränserna och dess nivåer, i kombination med gällande regelverk, drabbar minst antal kunder men ger störst effekt.

Till sist:
Förra veckan gick vi ut och berättade att vi skulle införa maxgränser för antal tillåtna system. I dag inför vi de nya gränserna såväl i Sverige som internationellt.
Det har gått snabbt. Och jag har full förståelse om du upplever att du hamnat i kläm, kanske känner dig orättvist behandlad eller att du inte gillar vårt beslut. Jag kan bara i så fall beklaga detta.
Jag vill bara att du ska beakta att vi gör detta enkom för att trav- och galoppsporten ska ha en framtid i Sverige. Inget annat. För att du och cirka en miljon svenskar i veckan även i fortsättningen ska ha spännande lopp att spela på. Annars riskerar vi att urholka det breda förtroende och intresse som finns för vår sport och vårt spel.

Har du några funderingar eller frågor kring maxgränserna maila till mig på [email protected]!

Med vänlig hälsning
K*nt *hlander
Försäljning- och Marknadsdirektör
Tack!
Gammal 2013-10-11, 17:39   #12

Rickarts avatar

Standard

I sin info i länken här på sidan står det:
"För V75 och V86 är
maxgränsen 5 000 system, för V64 och V65 är det 2 000 system samt för V5 och V4 500 system per
konto/tävling/spelform. (Observera att vi inte räknar antalet kuponger utan antalet system, på en
kupong kan man spela flera system.)"

och

"Vad är det för skillnad på antal rader och antal system?
Svar: Om du gör en kupong på till exempel 100 rader till en kostnad av 50 kronor (för V75) så har du
spelat 100 rader men bara ett system på en kupong."

Vad betyder det? Kan jag lämna in en fil med 5000 kuponger, 5000 system eller? På en kupong kan ju systemen vara rätt stora....
Gammal 2013-10-11, 17:46   #13
HPT

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
I sin info i länken här på sidan står det:
"För V75 och V86 är
maxgränsen 5 000 system, för V64 och V65 är det 2 000 system samt för V5 och V4 500 system per
konto/tävling/spelform. (Observera att vi inte räknar antalet kuponger utan antalet system, på en
kupong kan man spela flera system.)"

och

"Vad är det för skillnad på antal rader och antal system?
Svar: Om du gör en kupong på till exempel 100 rader till en kostnad av 50 kronor (för V75) så har du
spelat 100 rader men bara ett system på en kupong."

Vad betyder det? Kan jag lämna in en fil med 5000 kuponger, 5000 system eller? På en kupong kan ju systemen vara rätt stora....
Det är summan av flerbongsmultiplikatorerna på dina kuponger som räknas, eller det är åtminstone vad jag kommit fram till efter att ha läst ovanstående några gånger... 100 kuponger (oavsett storlek), varav 10 spelade med flerbong x5 skulle exempelvis bli 140 system om jag förstått saken rätt.

Tyvärr var informationen jag fick tidigare i veckan ännu mer otydlig, så jag har en del programmeringsarbete framför mig nu...
Gammal 2013-10-11, 18:21   #14

Reg.datum: maj 2013
Sharp$: 488
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Det är summan av flerbongsmultiplikatorerna på dina kuponger som räknas, eller det är åtminstone vad jag kommit fram till efter att ha läst ovanstående några gånger... 100 kuponger (oavsett storlek), varav 10 spelade med flerbong x5 skulle exempelvis bli 140 system om jag förstått saken rätt.

Tyvärr var informationen jag fick tidigare i veckan ännu mer otydlig, så jag har en del programmeringsarbete framför mig nu...
Teoretiskt sett skulle jag alltså få lämna in 5000 stycken OLIKA enkelrader på 5000 kuponger för en total kostnad av 1250 kr på V86 , men det är tvärstopp om jag vill lämna in en 5001.e rad för 0.25 kr?

Självklart känns det ju helt klart onödigt att göra som jag skrev men vill bara veta om det är så det kommer fungera?

Eller 50 spelare som pratar ihop sig och lämnar in 101 system / person en V75 eller V86 omgång skulle få sina eventuella vinster "frusna" om det kommer fram att dessa 50 personerna har lämnat in 5050 system tillsammans??

Vet att det jag har skrivit här är löjligt men vill bara se så man har förstått det hela på ett korrekt sätt.
sandro är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 18:36   #15

Reg.datum: maj 2013
Sharp$: 488
Standard

Citat:
Om du själv knappt är medveten om vad du har gjort för att få det mailet så kanske det kan vara så att du tex ofta har spelat några favoritrader på olika lappar x 50 eller x 100.

Ett gäng vanliga system på det eller med x 2 , x 5 , x 10 eller x 20 så är du ganska snabbt och nosat på dom gränserna , iaf när det gäller V4 eller V5.

Så det är nog inte så att du har fått det för att du har spelat för 2 miljoner med hjälp av robotar

Visar nog mer hur enkelt snabbt det går att komma upp runt satta gränserna om man lirar flerbongar från dagens datum.

Senast redigerad av sandro den 2013-10-11 klockan 18:38.
sandro är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td