|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2013-07-23, 09:42 | #1 |
V4 Östersund 23/7
SS intervjuer med JO och Bergh.
------------------------------------------------------------------------------------- Jan-Olov Persson är så klart på plats i Östersund denna lunch eftersom man avverkar kval till Kallblodsderbyna, även om det bara är ett kval som går på V4. - 1 Tand Tuff (V4-1) är normalt bäst av mina, han fick skrällvinna senast mot bra hästar men helt överraskande var det egentligen inte då han verkligen hade tjänat ihop till den fullträffen. Vi hade inte ändrat något speciellt inför den starten eller så och vi har inga planer på att göra det heller. Det är trots allt bara två kval och alltså hela sex hästar som går vidare från varje och det finns ingen anledning att chansa för mycket just i detta lopp. Jag tror inte att han håller upp någon ledning och han kan inte slå en sådan som Hellin Faxen som är en riktig undantagshäst, men däremot tillhör han trots allt det övre skiktet och han bör gå till finalen. 9 Kvickers Kaxe är nog näst bäst av mina, han är på g och uppåt för dagen och han gjorde ett bra lopp senast. Men att han ändå var tre sekunder slagen av Hellin Faxen säger en del om hur överlägsen han är. Senast körde vi barfota bak på Kvickers och det funkade bra även om jag är osäker på om det gav någon direkt effekt. Den här gången blir det skor på då jag tror att han når finalen ändå och vi kan nog inte köra barfota bak för ofta. 2 Kolbu Twist nöter på lite mer och är sämre än mina två andra som det skiljer ganska lite mellan. Vi kör med skor och samma grejer och på sitt fina läge kan han nå finalen, det vore jättekul om alla mina tre kunde komma med, drömmer Persson. Robert Bergh hade ingen riktig kanonkväll på Skellefteå igår där han brände flera betrodda, idag laddar han om på lunchen i Östersund. - 2 Thunderbird F.R. (V4-2) fick ett lite tufft lopp sist då det blev körning om spets och sedan släpp och småstrul med positionerna. Han tog äventyret till ön bra i alla fall och känns fin i jobben efteråt och den här gången är det ju så klart enklare emot. Jag är inte så orolig för att formen ska vara på retur utan det handlar bara om att han mött väldigt hårt motstånd helt enkelt. Han har bra fötter och meningen är att han ska gå barfota runt om som senast, spår två är också helt ok. Rimligen bör han ha bra chans. - 9 Krypton Eye (V4-3) gjorde första starten för mig och det var ett litet test eftersom jag inte hade haft honom länge alls. Jag tycker att han gjorde ett bra lopp men han tappade stilen lite och blev rullig till slut, men det vill jag helt och hållet tillskriva det vassa underlaget som han inte riktigt funkade barfota på. Nu kommer underlaget att vara bättre och fötterna ser fina ut så vi kör barfota runt om igen, däremot byter vi det halvstängda mot ett öppet för han kändes bättre så i värmningen än vad han gjorde i loppet med skygglappar. Hästen går framåt starkt i jobben just nu och jag tror att han kommer att vara 10-20 m bättre formmässigt nu samtidigt som han bör hålla ihop travet hela vägen hem. Han kan öppna och jag hoppas att vi kommer ut, för då bör det vara fin chans. Det känns som en rätt så bra chans. - 2 Potemkin (V4-4) har jag också med, han återkommer efter uppehåll nu men har hittat stilen och kommer att vara bättre nu än i våras då jag egentligen aldrig var riktigt nöjd med honom trots att han vann ett lopp. Han är bra förberedd med mycket jobb och han har även gått 1.20 inne på Bergsåker så visst är han redo att leverera direkt hoppas jag. Vi kör barfota bak igen och felfri så kommer han i alla fall rekordsänka en del och sedan får vi se hur långt det räcker, jag är för dåligt påläst vad det gäller motstånd än så länge. Jag vill dock varna lite för spår två, han kan vara lite het och stökig i volten och det finns en risk för att det är en mer framträdande så här efter uppehåll. Men vi får försöka ta det så lugnt det går, avslutar Bergh. |
|
|