|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2013-04-27, 12:37 | #16 |
Som spelare är man endast intresserad av vem som vinner, för det är det man vinner på. Så är spelformerna skapade. Om det handlade om att spela på vem som kommer först bland de oplacerade efter en resa i fjärde inner så hade kanske resonemanget varit ett annat, men då hade spelet inte lockat så många.
Jag är övertygad om att försiktigt matchade hästar förlorat mer pengar på att inte tävla om de stora slantarna, än vad hästar som gått sönder på grund av för hård matchning har förlorat på att stå skadade eller tappat tävlingslusten. Man hör så ofta i intervjuer att "den här är det något extra med, den skall vi ta det lugnt med" och det är ungefär som att säga att man köpt en Ferrari för att köra barnen till dagis i. Bra hästar skall tävla mot de bästa, det är då sporten blir bra. När man gör som Petri Puro gjorde med Commander Crowe för att jaga antal segrar i rad blir man bara ledsen, eller som Hultman gjorde med Maharajah i vintras. Visst kan en häst på springa i en enklare omgivning ibland för att ladda batterierna och samla lite poäng om det varit stolpe ut, men jag förstår inte de som tycker det är OK att gång efter gång tävla om 35-40.000kr i första pris istället för 100-300.000kr. Och när man går ut i ett lopp som gör man det för att tävla, inte för att vara med. Det är OK att välja enklare lopp i bland, men man är fortfarande där för att tävla. Vill man bara träna och få lopp i kroppen kan man ordna egna träningslopp med bra tempo i, det har inget med tävling att göra. Vill man värna djurskyddet så föreslår jag automatisk diskvalifikation vid drivningsförseelser. Det är ett effektivt sätt att se till så att hästar tävlar på sina villkor. |
|
2013-04-27, 12:58 | #17 |
David P : Det var jag som skrev så om Lillen sisu och det står jag vid. Är som spelare otroligt trött på hästar som hoppar i 50% av loppen, som spelare vill man vinna pengar, och att , om hästen är anmäld till ett TRAVlopp att den faktiskt ska kunna hålla sig till rätt gångart, dvs trav. Det är inte alltför mycket begärt kan man tycka.
Dock förstår jag din poäng du gör senare om små tränare, vårda sin häst så den håller många år osv, det är ju självklart, men hade absolut nada att göra med det jag skrev om Lillen Sisu. Tror nog att alla vi som tippar på trav gillar både sporten och hästarna, klart vi vill att de ska må bra, inte köras sönder och liknande. Men det var inte det mitt inlägg handlade om, utan snarare att jag inte skulle spela mer på en häst , i dettas fallet Lillen sisu, förrän den visat att den kan trava och inte galoppera hela tiden. Det borde väl vara en självklarhet kan man tycka, eller? Sen som KP och flera andra skriver, att vi spelare eftersöker ärlighet i intervjuer, är viktigast av allt! Att säga man tror stenhårt på sin häst och att det blir ett offensivt upplägg och sen köra 5e invändigt och inte ge hästen chansen att vinna, det är bara ett hån mot hela spelarkåren, inget annat. Nej gärna behandla hästarna bra, men också mer ärlighet hos tränarna tack! Och ja, jag kommer fortsätta klaga på hästar som galopperar i framtiden med, då det handlar om trav, inte galopp. Vare sig du tycker det är rätt lr fel. mvh/Magnus |
|
2013-04-27, 13:04 | #18 |
DavidP - Full respekt för ditt resonemang. Har själv haft häst hos både amatörer och hos 2 av våra största tränare. (bördiga österut, så ni kan lista ut vilka det är). Jag kan väl säga såhär, har jag obegränsat och vill vinna - låter jag Timo träna. 1/5 kanske blir något. Vill jag åka till Örebro med matsäck och en termos kaffe så låter jag amatören träna och VÅRDA min häst.
Men samtidigt som du kör ditt mantra så lyssnar du ju inte på vad tex KP skriver. Det är ok att köra din häst, ge körorder etc precis som du vill. Bara man är ÄRLIG och står för vad man säger. Det som kommer ta död på vår travsport är lallare som i alla veckans interjuver går ut och säger att "hästen går bäst i ledningen och nu när vi har spår 2 ska vi ladda", för att sen ta upp och slänga ner hästen på innerspår. Eller "näe vi har gett hästen många tuffa lopp så nu ska vi bygga psyke och låta henne få en vilsamma resa" och sen trycker upp hästfan i dödens. Sen självklart om det aviseras laddning och en sko faller av eller något liknande det får man ju ha överseende med, det hamnar ju på oturskontot. Men det har alla spelare förståelse för. Sen att stortränarna sjäva har ihjäl sporten för att de är för giriga är en annan diskussion. |
|
2013-04-27, 13:10 | #19 |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8326Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Jag älskar sporten
Men utan spelet hade det bara funnits ridhästar och byggdetrav Alla vinstsummor kommer från spelarna förutom i insatsloppen Vem hade satsat en halv mille innan första start om man bara kan vinna äran Tränarna har spelarna att tacka för allt, tyvärr förstår inte alla det
2013-04-27, 16:38 | #20 |
I dagens trav är det inte brist på spelare som är problemet. För socspelare finns det gott om. Men ägare/tränare är gamla och få nya kommer in. Kan man inte se att detta är ett stort problem så är man socspelare.
|
|
2013-04-27, 16:45 | #21 | |
Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604Rektävling 2014 Stats: 0 - 1 - 0 ROI: 0.00% Vinstprocent: 0.00% |
Citat:
Vad aggressiv och nedvärderande du är mot spelarkåren - du kallar oss/dem socspelare... Eftersom du håller till på ett spelfora - vad gör detta dig till...?
2013-04-27, 16:49 | #22 | |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8326Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Citat:
Jag tar gärna alla sveriges soc bidrag
2013-04-27, 18:47 | #23 |
DavidP inte en aning vilka hästar du äger men jag måste hålla med KP, skall de tävlas så skall de tävlas. Jag har varit med och ägt flera hästar, både kameler och en som var bland dom absolut bästa i Sverige och sprang in några miljoner men jag har aldrig anmält en häst till ett lopp där det inte skulle köras för vinst. Självklart får man göra det bästa av spår/läge som uppstår under loppet men målsättningen när man anmäler hästen har alltid varit att vinna.
Dock måste jag hålla med dig om att det är jävligt dyrt att äga häst så det bästa är ju att vara ett gäng och iaf ha 5 hästar med t.ex 20% i varje än att bara äga en. Sedan allt snack om att alla spelar för 200 kr förstår jag inte heller, finns många som spelar hårt på trav fast av bla ovan nämnda anledningar börjar de sina med sådana spelare nu med antar jag. |
|
2013-04-27, 19:45 | #24 | |
Citat:
Har aldrig sagt att det inte ska tävlas man har väl häst för att komma till vinnarcirkeln. Att sedan man inte kan behandla hästar som maskiner och göra precis vad som helst verkar frångå de flesta. Men alla verkar vara så korkade och tro att deras 200 kr eller 2000 kr på vinnarspelet är viktigare än någons 300k investerade kronor i en häst. Låg IQ hör väl spelet till |
||
2013-04-27, 20:55 | #25 |
Lägst iq är det nog du själv som har kan man ana...
Du har ju inte ens förmågan att läsa vad vi andra skriver och tolka det rätt. Gör om, gör rätt. |
|
2013-04-28, 12:41 | #26 | |
Citat:
För att kasta lite BENSIN PÅ ELDEN: I Svensk Travsports reglemente finns en paragraf att man måste köra för "bästa möjliga placering". Följden av denna paragraf är att man INTE KAN ANNONSERA EN PREPARÉ även om man skulle vilja, likt man gör i Frankrike, det är ju helt enkelt ett brott mot reglementet.... Grattis alla svenska spelare |
||
2013-04-28, 14:05 | #27 |
För många år sen var man ju hästägare/Hästen tränade jag efter bästa förmåga hemma ett varmblod tidigare managerad o inkörd hos fd travtränare i matfors!! Hästen var slut i psyket trivdes helt enkelt inte i ett storstall? Men efter att lunkat på lite i skogen ock haft det gott ett tag så började jag snegla på å starta, några starter senare blev väl nån 4,,5te placering så anmälde jag till Bergsåker,,, varmblod "ALLA" stod det i propositionen!! hästen kom med men stod ju hopplöst illa till penningmässigt var ju 3 miljonärer med i loppet å med endast 70k på kontot var min ju på papperet chanslös!! Va in på banan körde nå jobb for te Sundsvall!! Svanen favorit stor sådan,, Bricka 8,, 2140a lugn start Svanens startgall min 3dje ut lugnt tempo svanen till dödens På upploppet tog min i så det knakade sa kusken, seglade förbi enkelt vann till ett naturligtvis mycket högt odds!!Nöjd var man ju att hästen fick vinna!! Men då kom ju kalldushen "varför tala du inte om du ställt i ordning till den här starten?? Blev alltså anklagad att ha "mörkat" hästen för att kunna spela själv??Vet än idag inte varför hästen var så bra just i denna start för efteråt var hästen en matlappsjägare igen med 4,,,5te platser på kontot så frågan är! HUR ska man tillfredsställa alla ??
|
|
2013-04-28, 22:05 | #28 | |
Citat:
De flesta här inne har väl antagligen knappt varit på en travbana, och av de som har varit det är det väl ingen som varit på en stallbacke. Sen är det väl någon mer än jag som ägt häst och vet hur det går till från köp till start och fattar. |
||
2013-04-28, 22:24 | #29 | |
Citat:
Inget att bry sig om. Spelare och hästägare är två skilda saker. Bollen kommer aldrig rulla i mål på en spelsite, hur du än argumenterar Men håller med dig i mycket! |
||
2013-04-28, 22:27 | #30 | ||
Sharpest
|
Citat:
Citat:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+1) |
||
|