Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-04-27, 00:58   #1

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 458
Standard

Trav är mer än spel och spelare

Läste i kvällens travtråd att någon gnällde på lillen sisu och personen aldrig skulle spela på den hästen igen förrens den lärde sig trava.

Herregud tänkte jag? Menar han att denna supertalang inte kan trava? Denna lilla skithäst som matchats mot de bästa och nästan sprungit in vad en mille? Han tillhör antagligen promillen travhästar som lyckas med den bedriften.
Har alltid gillat lillen sisu men problemet är att han antagligen är slut, hästen är med all sannolikhet knäckt efter alla tuffa matchningar.

Många här inne gnäller på kuskar och tränare som kör snälla upplägg eller "prepare", tror ni att hästarna springer för eran skull? Nej bakom varje häst som startar står det en ägare. En ägare som betalar minst 10k varje månad bara för att ha hästen i träning. Mycket mer hos en av de "större" tränarna. Denna ägare vill inte ha sin häst slutkörd och knäckt efter 15 lopp. Denna ägare är antagligen supernöjd med att hästen kom tvåa trots att han blev fast invändigt.

Att de stora kan kötta på med hästarna är ingen nyhet. Åke svanstedt gör vafan han vill och duger inte hästen eller om den tar slut så slänger han ut den, det finns ändå 200 nya hästägare som står och stampar för att få in sin i träning hos honom. Men vill vi ha det såhär? Att bara de stora tillslut ska tävla mot varandra? Antagligen är det få som vill det och det tråkiga är att det är ditåt det lutat ett tag nu.

De mindre travtränarna måste vara rädda om de få talanger de har i stallet.

Jag är själv hästägare hos en mindre tränare och om min häst visar sig ha talang så vill jag att den ska hålla i många år. Det kan innebära passiva upplägg i framtiden och "prepare" mot större lopp. Men så måste det få vara ibland.

Detta blev väl lite väl flummigt efter några öl såhär på natten men försök förstå att hästarna är inga maskiner och bakom hästarna står det personer som betalar DYRA pengar för deras ögonstenar så att de och vi alla kan njuta av sporten.

Travsporten finns inte utan spelare, men inte heller utan hästägare.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Greenstar (+20), bokis29 (+5), dumle (+15), Fyran (+10)
DavidP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 01:05   #2

doobs avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 838
Standard

En del öl här också, jag står 100 procent på andra sidan. Älskar djur men jag är spelare och det sporten lever av är mina/allas insatser! Bit inte den hand som föder dig! Vill att din häst ska hålla i många år om det är en travare som bidrar till travsport jag uppskattar MEN jag är SPELARE! Jag skiter nästan fullständigt i din matchning! Med all respekt skiter jag fullständigt i om du är i behov ekonomiskt av att din häst håller ihop i många år! Jag vill ha information om du/din tränare/din kusk tänker köra preparé inför kommande lopp för i DAGENS lopp är det mina pengar på spel! Glöm inte det! Glöm inte vilka som betalar dig/diin sport! Glöm inte det!
bokis29 (+5)

Senast redigerad av doob den 2013-04-27 klockan 01:06.
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 01:13   #3

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av doob Visa inlägg
En del öl här också, jag står 100 procent på andra sidan. Älskar djur men jag är spelare och det sporten lever av är mina/allas insatser! Bit inte den hand som föder dig! Vill att din häst ska hålla i många år om det är en travare som bidrar till travsport jag uppskattar MEN jag är SPELARE! Jag skiter nästan fullständigt i din matchning! Med all respekt skiter jag fullständigt i om du är i behov ekonomiskt av att din häst håller ihop i många år! Jag vill ha information om du/din tränare/din kusk tänker köra preparé inför kommande lopp för i DAGENS lopp är det mina pengar på spel! Glöm inte det! Glöm inte vilka som betalar dig/diin sport! Glöm inte det!
Ja jag tror inte du förstod budskapet eller så är du helt enkelt för full
Gammal 2013-04-27, 01:20   #4

Standard

Spelare kommer ALLTID finnas. Men hästägare är det inte gott om. Att travet går ner i omsättning gör inte så mycket det är stora pengar ändå. Men utan personer som är villiga att satsa så kommer det inte finnas någon levande travsport i Sverige. VILL vi verkligen bara se nurmos svanstedt och tarzan med flera tävla mot varandra gång efter gång? Hur ofta ser vi mindre travtränare på v75 nu? Mycket sällan jämfört med 10 år sen. Är det för att de är sämre tränare? Absolut inte det är enbart för att det inte finns hästägare som vill satsa på dom!!
Gammal 2013-04-27, 01:38   #5

Standard

För alla er som tycker att kim eriksson är en jävla idiot för han inte svarade spets med EXEMPELHÄST när svanstedt kom dundrandes och således bara kom tvåa när han "kanske" hade vunnit istället om han svarat det gröna monstret.

EXEMPELHÄST köptes in av Sven och Berit på kriterieauktionen 2011 för 100k. 100k var ett helt ok pris för denna vacka älskar dig avkomma.

De ville ha bra kontakt med tränare och häst och valde en mindre tränare. Att träna upp EXEMPELHÄST från hösten 2011 som ettåring till första start 2013 som 3 åring kostade 9000 i månaden. (lite billigare tills de fyllt 3 år)

Sven och Berit hade alltså betalat 100.000 i inköpspris och 9000x17 för träning fram till hästen första start=253000kr totalt

Nu kom EXEMPELHÄST tvåa och de blev superglada, wow vilken grej att ens komma till start tyckte dom det är få hästar som klarar det.

Sen blev Berit och Sven och Kim styckmördade av doob för han förlorade 200kr som han spelat på vinnare. Men det var ju rätt åt dem för de måste ju riskera psyke och hälsa på deras häst allra första starten för att svara när gröna monstret kommer dundrandes.

RIP sven och berit
Gammal 2013-04-27, 05:42   #6
KP
Sharpest

KPs avatar

Reg.datum: dec 2009
Sharp$: 45582
Standard

Det minsta man kan begära är ÄRLIGHET. Siktar man på ett passivt upplägg så ska man säga det i en intervju. "Vi är inte här för att vinna utan vill mest få ett lopp i kroppen inför kommande xxxx."
Det är det som gör en förbannad, när ägare/tränare/kuskar påstår något men gör helt annat. Även tvärtom.
När en kusk intervjuas inför ett lopp kan han säga "jag har fått körorder om si och så".
Ärlighet är det som saknas i branschen. Den är full av skitstövlar.

Sedan om en outsider plötsligt vinner loppet så kommer det fram hur duktig hästen är, hur bra och fin den varit, tårarna sprutar etc etc. Varför inte nämna sådant före istället? Det är trots allt vi spelare som försörjer er. Utan oss kan ni lägga ner er lilla hobby.
Migge (+5), bokis29 (+5), Pilkast (+1)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 07:25   #7

Reg.datum: feb 2013
Sharp$: 874
Standard

Det minsta man kan säga inom travet,sporten,spelet osv,inga uppfödare=inga hästar=inget hästägande=inga hästar o spela på!
jo71sjo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 08:30   #8

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 1531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Det minsta man kan begära är ÄRLIGHET. Siktar man på ett passivt upplägg så ska man säga det i en intervju. "Vi är inte här för att vinna utan vill mest få ett lopp i kroppen inför kommande xxxx."
Det är det som gör en förbannad, när ägare/tränare/kuskar påstår något men gör helt annat. Även tvärtom.
När en kusk intervjuas inför ett lopp kan han säga "jag har fått körorder om si och så".

Sedan om en outsider plötsligt vinner loppet så kommer det fram hur duktig hästen är, hur bra och fin den varit, tårarna sprutar etc etc. Varför inte nämna sådant före istället? Det är trots allt vi spelare som försörjer er. Utan oss kan ni lägga ner er lilla hobby.
Ärlighet, absolut, det är självklart (medveten om att det inte alltid är så, men vart är det alltid 100% ärligt? Inte för att det är nåt försvar, men...) att det inte medvetet ska mörkas i intervjuer. Inget snack om det. MEN, vi måste ändå se lite mer på det än ur en spelares synvinkel, precis som några ovan är inne på. Det är djur, dvs levande djur som vi håller på med. Inga maskiner. Kött och blod, ja ni fattar vad jag menar. Jag förstår att det är svårt för tränare att uttala sig i intervjuer dagar innan lopp om taktik osv, även timmar innan, före värmning är det svårt att veta 100% dagsstatus även om man vet att hästen tränar bra osv.

En värmning kan ju omkullkasta allt, åt båda håll, antingen till det mer optimistiska sättet eller tvärtom. (Hästen som gör årsdebut kanske känns oväntat stark och kanske inte har samma behov av lopp i kropp som man trott på förhand och man provar lite mer offensivt) Även en provstart också osv...det kan ju även hända saker i loppen med hästar som gör att den på förhand utlovade offensiven byts ut mot ett defensivt upplägg. T.ex. fick jag ett sms av en kusk häromdagen om att han trodde på toppchans efter värmningen och att det var läge att lira. Vad händer? Han tar tredje inner ist för andra ut.....fast med allt kvar...såg helt sjukt ut med tanke på han optimism 40 min innan loppet. Förklaringen? Tappsko i starten. Klart jag som lirare var less, men det kan ju hända så det är bara att komma igen..

Men åter till det viktigast är ju att kuskar tänker på hästens välmående och känns hästen inte hundra i värmning/provstart ska man överväga strykning. För allas skull, ägare, häst och spelare...men ibland händer det ju också som sagt att det blir nåt i loppet med hästen och då förstår jag att man väljer att inte "döda" hästen den dagen. Sedan gör ju även kuskar felbedömningar som alla oss andra och då kan det se sjukt ut från sidan, medans det gången innan löser sig och vi hyllar dom.

Tro nu inte att detta är nåt försvarstal åt kuskar och tränare, jag har själv många gånger skrikit mig hes på vissa styrningar då man lirat en viss häst osv som inte "får chansen" men ofta, INTE alltid finns en ärlig tanke bakom om ni förstår.

Är själv både spelare och hästägare sedan ett antal år tillbaka och förstår båda sidors synpunkter/åsikter och anser att vi alla bör försöka se mer nyanserat på detta ur allas synvinklar, inte bara fräsa åt kusken för att "min" stenklara blev fast med allt kvar osv...det behöver inte alltid vara av ondo eller "mörkning" det handlar om. Mina tankar i ämnet. Trevlig lördag!
Greenstar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 09:02   #9

Standard

Tycker alla frångår det stora problemet och fortsätter fokusera från på "spelaren".

De små uppfödarna tjänar knappt några pengar längre, många lägger av. De "vanliga" svensson hästägarna försvinner.

Tror ni verkligen att era 200 spänn på v75 är viktiga i jämförelse? Är ni så trångsynta att ni tror att folk inte alltid kommer spela?

Tycker det är dåligt av dig KP att börja prata som en tvättäkta spelare om ärlighet blabla de flesta är väl ärliga vissa mörkar men det är ju fan inte det diskussionen handlar om.

Förstår varför alla tränare är sjukt trötta på spelarkollektivet och inte kunde bry sig mindre. Pinsamt vad vissa tror sig är viktiga med sina småpengar jämfört med alla riktiga eldsjälar som plöjer ner hundratusentals kronor för att med lite tur få en häst som vinner något lopp. PINSAMT.
ASteffEA (+25)
Gammal 2013-04-27, 09:17   #10
KP
Sharpest

KPs avatar

Standard

När någon tar beslutet att anmäla sin häst till ett lopp så tar man beslutet att vilja tävla med den. Vill denne inte tävla så ska denne framföra det till kollektivet.
Att blanda in en hästs känslor och välmående i tävlingssammanhang är fel. Är den inte välmående så ska du stryka. Är du inte ute efter att vinna skall du meddela att du ska köra passivt och bryr dig inte om pengaplacering. Är du ute efter placering och få in pengar (=våra spelares pengar och ingen annans) så har du tagit beslutet att din häst ska köras därefter också.

Det är ingen som kräver att din häst ska kapa 2 sekunder från sitt normala/bästa och köras ihjäl. Däremot ska man inte söka en position där du inte har chans till att vinna. Får du en ledning ska du inte släppa den självmant såvida du inte deklarerat det i förhand "vi siktar på spets och släpp". Låt konkurrenten springa i dödens. Är denne ovillig att springa där får den söka en position längre bak helt enkelt.

Inför endast pris på 1-3e plats så får vi se hur loppen kommer bli körda.

Tillägg: Så är detta även ett spelforum, inte så konstigt att vi tänker på spelaren främst. Vill man sätta hästen först så finns det sidor som bukefalos.com att få sympati hos.
Migge (+5), bokis29 (+5), Pilkast (+10)
Gammal 2013-04-27, 10:24   #11

Sprites avatar

Sharp$: 8377
Standard

"Trav är mer än spel och spelare" skriver du.

Det är klart det är så men det är och kommer alltid vara pengarna som styr oavsett vilken sport vi pratar om. Vad tror du är viktigast för majoriteten hästägare i vårt avlånga land, i t.ex. elitloppet? 3 miljoner i förstapris eller äran att vinna elitloppet? Läs frågan rätt nu. MAJORITETEN! Jag syftar inte på de få mångmiljonärer som äger häst.

Testa att ta bort förstapriset och se hur många som skulle tävla. Spelare är en förutsättning för att trav ska finnas. Trav är inte en förutsättning för att spelare ska finnas. Vi söker oss bara till andra idrotter isf.
Sprite är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 10:42   #12

Reg.datum: aug 2010
Sharp$: 3910
Standard

Jag väljer att citera en känd travkusk - Trav är trav

Myntet har tyvärr bara två sidor och man kan debattera i all oändlighet om man vill det
Utan spelare skulle travet idag vara på korpnivå är min egen uppfattning.

Därmed är diskussionen slut för min del

Oavsett åsikt ha annars en fortsatt bra helg...med eller utan spel...?!
joppe59 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 11:12   #13
i hate bunnies

booreds avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Just pga av denna felinformation man tappade intresset för trav åratal sedan.
Verkar ju inte varit ensam om det om man tänker på atgs oms utveckling.

Vaför skulle jag vilja stöda denna hobby då branchen bara ställer mig i sämre utgångsläge med miss information. Inte ens roligt mera.
Ne, var rädda om de spelare som är kvar så inte fler får upp ögonen för dessa blåsningar. Inte långt från riggat och spelskandal då en viss grupp vet saker men kablar ut helt annat till media.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
|
|

"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
KP (+50)
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 11:55   #14

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 585

Blandade smågodis.
Stats: 284 - 321 - 5
ROI: 115.66%
Vinstprocent: 46.94%

Standard

För att inte tala om domarna som gör felaktiga bedömningar.
På VHS-bandens tid så fanns det en kusk, som hade segern klar, och vad gör han, jo han rycker hårt i vänster töm så att huvudet far åt sidan och hästen galopperar in i mål. Har kollat den sekvensen närmare hundra gånger och ser klart och tydligt att hästen inte är i närheten av att galoppera, som kusken själv hävdar att han var på väg till att göra.
Snittgurkan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 12:05   #15

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BlackCobra Visa inlägg
"Trav är mer än spel och spelare" skriver du.

Det är klart det är så men det är och kommer alltid vara pengarna som styr oavsett vilken sport vi pratar om. Vad tror du är viktigast för majoriteten hästägare i vårt avlånga land, i t.ex. elitloppet? 3 miljoner i förstapris eller äran att vinna elitloppet? Läs frågan rätt nu. MAJORITETEN! Jag syftar inte på de få mångmiljonärer som äger häst.

Testa att ta bort förstapriset och se hur många som skulle tävla. Spelare är en förutsättning för att trav ska finnas. Trav är inte en förutsättning för att spelare ska finnas. Vi söker oss bara till andra idrotter isf.
Spelare kommer alltid att finnas. Majoriteten av de som spelar på trav skiter antagligen fullt i om bergh mörkar eller inte.

Men jag förstår inte varför disskutionen kommer över till det här, det är klart att spelare ska ha rätt information det är väl en förutsättning för spel överhuvudtaget.

Men de flesta här inne verkar vara så pantade att de tror att man ska trycka sönder sin svindyra häst varje gång den startar.

Men jag inser att majoriteten här inte har IQ nog att förstå vad jag menar utan börja tjata om de få tränare som mörkar som inte ens har med min poäng att göra.

Ni som verkligen är traventusiaster och inte bara socfalls spelare men ändå inte vet så mycket mer än om loppen. Ta en tur på stallbacken och prata med folk och ägare. Vi behöver en ökat intresse till travet från rötterna inte mer spelare om travet ska finnas i samma omfattning för barn och barnbarn.

Senast redigerad av DavidP den 2013-04-27 klockan 12:09.
Gammal 2013-04-27, 12:37   #16

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Som spelare är man endast intresserad av vem som vinner, för det är det man vinner på. Så är spelformerna skapade. Om det handlade om att spela på vem som kommer först bland de oplacerade efter en resa i fjärde inner så hade kanske resonemanget varit ett annat, men då hade spelet inte lockat så många.

Jag är övertygad om att försiktigt matchade hästar förlorat mer pengar på att inte tävla om de stora slantarna, än vad hästar som gått sönder på grund av för hård matchning har förlorat på att stå skadade eller tappat tävlingslusten.

Man hör så ofta i intervjuer att "den här är det något extra med, den skall vi ta det lugnt med" och det är ungefär som att säga att man köpt en Ferrari för att köra barnen till dagis i. Bra hästar skall tävla mot de bästa, det är då sporten blir bra. När man gör som Petri Puro gjorde med Commander Crowe för att jaga antal segrar i rad blir man bara ledsen, eller som Hultman gjorde med Maharajah i vintras. Visst kan en häst på springa i en enklare omgivning ibland för att ladda batterierna och samla lite poäng om det varit stolpe ut, men jag förstår inte de som tycker det är OK att gång efter gång tävla om 35-40.000kr i första pris istället för 100-300.000kr.

Och när man går ut i ett lopp som gör man det för att tävla, inte för att vara med. Det är OK att välja enklare lopp i bland, men man är fortfarande där för att tävla. Vill man bara träna och få lopp i kroppen kan man ordna egna träningslopp med bra tempo i, det har inget med tävling att göra.

Vill man värna djurskyddet så föreslår jag automatisk diskvalifikation vid drivningsförseelser. Det är ett effektivt sätt att se till så att hästar tävlar på sina villkor.
KP (+5), Migge (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 12:58   #17

mr_stylezs avatar

Reg.datum: nov 2011
Sharp$: 5211
Standard

David P : Det var jag som skrev så om Lillen sisu och det står jag vid. Är som spelare otroligt trött på hästar som hoppar i 50% av loppen, som spelare vill man vinna pengar, och att , om hästen är anmäld till ett TRAVlopp att den faktiskt ska kunna hålla sig till rätt gångart, dvs trav. Det är inte alltför mycket begärt kan man tycka.

Dock förstår jag din poäng du gör senare om små tränare, vårda sin häst så den håller många år osv, det är ju självklart, men hade absolut nada att göra med det jag skrev om Lillen Sisu.

Tror nog att alla vi som tippar på trav gillar både sporten och hästarna, klart vi vill att de ska må bra, inte köras sönder och liknande.

Men det var inte det mitt inlägg handlade om, utan snarare att jag inte skulle spela mer på en häst , i dettas fallet Lillen sisu, förrän den visat att den kan trava och inte galoppera hela tiden. Det borde väl vara en självklarhet kan man tycka, eller?

Sen som KP och flera andra skriver, att vi spelare eftersöker ärlighet i intervjuer, är viktigast av allt! Att säga man tror stenhårt på sin häst och att det blir ett offensivt upplägg och sen köra 5e invändigt och inte ge hästen chansen att vinna, det är bara ett hån mot hela spelarkåren, inget annat.

Nej gärna behandla hästarna bra, men också mer ärlighet hos tränarna tack!

Och ja, jag kommer fortsätta klaga på hästar som galopperar i framtiden med, då det handlar om trav, inte galopp. Vare sig du tycker det är rätt lr fel.

mvh/Magnus
mr_stylez är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 13:04   #18

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 3461
Standard

DavidP - Full respekt för ditt resonemang. Har själv haft häst hos både amatörer och hos 2 av våra största tränare. (bördiga österut, så ni kan lista ut vilka det är). Jag kan väl säga såhär, har jag obegränsat och vill vinna - låter jag Timo träna. 1/5 kanske blir något. Vill jag åka till Örebro med matsäck och en termos kaffe så låter jag amatören träna och VÅRDA min häst.

Men samtidigt som du kör ditt mantra så lyssnar du ju inte på vad tex KP skriver. Det är ok att köra din häst, ge körorder etc precis som du vill. Bara man är ÄRLIG och står för vad man säger.

Det som kommer ta död på vår travsport är lallare som i alla veckans interjuver går ut och säger att "hästen går bäst i ledningen och nu när vi har spår 2 ska vi ladda", för att sen ta upp och slänga ner hästen på innerspår. Eller "näe vi har gett hästen många tuffa lopp så nu ska vi bygga psyke och låta henne få en vilsamma resa" och sen trycker upp hästfan i dödens.

Sen självklart om det aviseras laddning och en sko faller av eller något liknande det får man ju ha överseende med, det hamnar ju på oturskontot. Men det har alla spelare förståelse för.

Sen att stortränarna sjäva har ihjäl sporten för att de är för giriga är en annan diskussion.
Lillis är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 13:10   #19

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8342

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Jag älskar sporten
Men utan spelet hade det bara funnits ridhästar och byggdetrav
Alla vinstsummor kommer från spelarna förutom i insatsloppen
Vem hade satsat en halv mille innan första start om man bara kan vinna äran
Tränarna har spelarna att tacka för allt, tyvärr förstår inte alla det
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 16:38   #20

Standard

I dagens trav är det inte brist på spelare som är problemet. För socspelare finns det gott om. Men ägare/tränare är gamla och få nya kommer in. Kan man inte se att detta är ett stort problem så är man socspelare.
Gammal 2013-04-27, 16:45   #21

Pilkasts avatar

Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DavidP Visa inlägg
I dagens trav är det inte brist på spelare som är problemet. För socspelare finns det gott om. Men ägare/tränare är gamla och få nya kommer in. Kan man inte se att detta är ett stort problem så är man socspelare.

Vad aggressiv och nedvärderande du är mot spelarkåren - du kallar oss/dem socspelare...

Eftersom du håller till på ett spelfora - vad gör detta dig till...?

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 16:49   #22

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Vad spelar det för var pengarna kommer ifrån?
Jag tar gärna alla sveriges soc bidrag
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 18:47   #23

Reg.datum: jul 2011
Sharp$: 2658
Standard

DavidP inte en aning vilka hästar du äger men jag måste hålla med KP, skall de tävlas så skall de tävlas. Jag har varit med och ägt flera hästar, både kameler och en som var bland dom absolut bästa i Sverige och sprang in några miljoner men jag har aldrig anmält en häst till ett lopp där det inte skulle köras för vinst. Självklart får man göra det bästa av spår/läge som uppstår under loppet men målsättningen när man anmäler hästen har alltid varit att vinna.

Dock måste jag hålla med dig om att det är jävligt dyrt att äga häst så det bästa är ju att vara ett gäng och iaf ha 5 hästar med t.ex 20% i varje än att bara äga en.

Sedan allt snack om att alla spelar för 200 kr förstår jag inte heller, finns många som spelar hårt på trav fast av bla ovan nämnda anledningar börjar de sina med sådana spelare nu med antar jag.
kingofding är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-27, 19:45   #24

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kingofding Visa inlägg
DavidP inte en aning vilka hästar du äger men jag måste hålla med KP, skall de tävlas så skall de tävlas. Jag har varit med och ägt flera hästar, både kameler och en som var bland dom absolut bästa i Sverige och sprang in några miljoner men jag har aldrig anmält en häst till ett lopp där det inte skulle köras för vinst. Självklart får man göra det bästa av spår/läge som uppstår under loppet men målsättningen när man anmäler hästen har alltid varit att vinna.

Dock måste jag hålla med dig om att det är jävligt dyrt att äga häst så det bästa är ju att vara ett gäng och iaf ha 5 hästar med t.ex 20% i varje än att bara äga en.

Sedan allt snack om att alla spelar för 200 kr förstår jag inte heller, finns många som spelar hårt på trav fast av bla ovan nämnda anledningar börjar de sina med sådana spelare nu med antar jag.
Det är för stor skillnad på ägare och spelare för att man ska förstå varandra. Majoriteten av spelare verkar ha så låg förståelse för hästar och allt bakom loppen för att kunna förstå.

Har aldrig sagt att det inte ska tävlas man har väl häst för att komma till vinnarcirkeln. Att sedan man inte kan behandla hästar som maskiner och göra precis vad som helst verkar frångå de flesta. Men alla verkar vara så korkade och tro att deras 200 kr eller 2000 kr på vinnarspelet är viktigare än någons 300k investerade kronor i en häst. Låg IQ hör väl spelet till
Gammal 2013-04-27, 20:55   #25

mr_stylezs avatar

Standard

Lägst iq är det nog du själv som har kan man ana...
Du har ju inte ens förmågan att läsa vad vi andra skriver och tolka det rätt.

Gör om, gör rätt.
boored (+5), clarund (+10)
Gammal 2013-04-28, 12:41   #26

clarunds avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 437
Standard

Citat:

För att kasta lite BENSIN PÅ ELDEN:

I Svensk Travsports reglemente finns en paragraf att man måste köra för "bästa möjliga placering".

Följden av denna paragraf är att man INTE KAN ANNONSERA EN PREPARÉ även om man skulle vilja, likt man gör i Frankrike, det är ju helt enkelt ett brott mot reglementet....

Grattis alla svenska spelare
clarund är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 14:05   #27

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 7
Standard

För många år sen var man ju hästägare/Hästen tränade jag efter bästa förmåga hemma ett varmblod tidigare managerad o inkörd hos fd travtränare i matfors!! Hästen var slut i psyket trivdes helt enkelt inte i ett storstall? Men efter att lunkat på lite i skogen ock haft det gott ett tag så började jag snegla på å starta, några starter senare blev väl nån 4,,5te placering så anmälde jag till Bergsåker,,, varmblod "ALLA" stod det i propositionen!! hästen kom med men stod ju hopplöst illa till penningmässigt var ju 3 miljonärer med i loppet å med endast 70k på kontot var min ju på papperet chanslös!! Va in på banan körde nå jobb for te Sundsvall!! Svanen favorit stor sådan,, Bricka 8,, 2140a lugn start Svanens startgall min 3dje ut lugnt tempo svanen till dödens På upploppet tog min i så det knakade sa kusken, seglade förbi enkelt vann till ett naturligtvis mycket högt odds!!Nöjd var man ju att hästen fick vinna!! Men då kom ju kalldushen "varför tala du inte om du ställt i ordning till den här starten?? Blev alltså anklagad att ha "mörkat" hästen för att kunna spela själv??Vet än idag inte varför hästen var så bra just i denna start för efteråt var hästen en matlappsjägare igen med 4,,,5te platser på kontot så frågan är! HUR ska man tillfredsställa alla ??
hammering är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 22:05   #28

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_stylez Visa inlägg
Lägst iq är det nog du själv som har kan man ana...
Du har ju inte ens förmågan att läsa vad vi andra skriver och tolka det rätt.

Gör om, gör rätt.
Tvärtom är det ni som inte förstår. Men nog om det nu. Ni vet för lite hur det går till utanför loppen för att man ens ska kunna föra en diskussion.
De flesta här inne har väl antagligen knappt varit på en travbana, och av de som har varit det är det väl ingen som varit på en stallbacke.

Sen är det väl någon mer än jag som ägt häst och vet hur det går till från köp till start och fattar.
Gammal 2013-04-28, 22:24   #29

Helges avatar

Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Tvärtom är det ni som inte förstår. Men nog om det nu. Ni vet för lite hur det går till utanför loppen för att man ens ska kunna föra en diskussion.
De flesta här inne har väl antagligen knappt varit på en travbana, och av de som har varit det är det väl ingen som varit på en stallbacke.

Sen är det väl någon mer än jag som ägt häst och vet hur det går till från köp till start och fattar.

Inget att bry sig om. Spelare och hästägare är två skilda saker.
Bollen kommer aldrig rulla i mål på en spelsite, hur du än argumenterar
Men håller med dig i mycket!
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 22:27   #30
KP
Sharpest

KPs avatar

Standard

Citat:

Du undviker att svara på den väsentliga frågeställningen i hela tråden såsom flera har påpekat.

Citat:
BESTÄMMELSER AVSEENDE LOPPET
Körning/ridning för bästa möjliga placering
samt formförändring
59 §
Häst ska köras/ridas tävlingsmässigt till bästa möjliga
placering om ej påtaglig trötthet eller tecken på skada hos
hästen eller fel på utrustningen konstateras under loppet.

Måldomarnämnden kan fordra att tränare eller kör-
sven/ryttare ska avge förklaring till ifrågasatt överträdelse
av bestämmelsen i första stycket. Detta ska också gälla om
häst uppvisar påtaglig formförändring.
Poängen är fortfarande den att varför vill du anmäla en/din häst till ett tävlingslopp om du inte är ute efter att tävla eller köra för bästa möjliga placering? Speciellt om det är ett rikslopp. Du kan lika gärna låta din häst springa runt och ha kul i hagen istället. Alt hålla dig till loppen som ger 0-10k i första pris.
Pilkast (+1)
Gammal 2013-04-28, 22:40   #31

Sprites avatar

Sharp$: 8377
Standard

Citat:
Det är för stor skillnad på ägare och spelare för att man ska förstå varandra. Majoriteten av spelare verkar ha så låg förståelse för hästar och allt bakom loppen för att kunna förstå.

Har aldrig sagt att det inte ska tävlas man har väl häst för att komma till vinnarcirkeln. Att sedan man inte kan behandla hästar som maskiner och göra precis vad som helst verkar frångå de flesta. Men alla verkar vara så korkade och tro att deras 200 kr eller 2000 kr på vinnarspelet är viktigare än någons 300k investerade kronor i en häst. Låg IQ hör väl spelet till
Hade du otur när du tänkte eller hur tänkte du när du skrev det fetmarkerade? Plussa ihop vinnarspelet+platsspelet+tvillingspelet+eventuellt triospel+eventuell del av V5-spel+eventuell del av V75-spel osv osv så kan jag lova dig att de summorna övergår vad en enskild häst i det loppet har kostat under sitt liv om man räknar per start den gjort.

Idag enbart i ett av dubbelloppen på lilla Vaggeryd så spelades det 12 miljoner på V64 = 2 miljoner per V64-lopp. Dagens dubbel inbringade över 4 miljoner = 2 miljoner per DD-lopp. Vinnar+platsspel var nästan 400 000 på det loppet. Tvilling nästan 200 000 kr. Så spelarna har lagt 4,6 miljoner på det loppet i runda slängar. På V75 så har vi bara på V75-spelformen en bra bit över 10 miljoner kronor i insats på ett enda lopp!

OCH du måste givetvis räkna med att någons 300k investerade i en häst inte försvinner i det första loppet hästen gör. Säg att hästen drivs väldigt hårt och går sönder redan efter 10 lopp så får du dela de 300k på alla de 10 loppen som hästen faktiskt tävlat = 30 000 kr/start. Även om alla 12 hästar i ett lopp gick sönder efter 10 lopp så kommer dina 360 000 kr för samtliga hästar krossas totalt av spelaromsättningen på det loppet. Om vi tar ett medelvärde på alla lopp som körs i Sverige.

Så du och dina hundratusentals kronor på hästarna kan ju gå och gömma sig för de miljoner vi spelare lägger i snitt på varje lopp varenda dag året om!
Gammal 2013-04-28, 22:53   #32

Helges avatar

Standard

Citat:
Hade du otur när du tänkte eller hur tänkte du när du skrev det fetmarkerade? Plussa ihop vinnarspelet+platsspelet+tvillingspelet+eventuellt triospel+eventuell del av V5-spel+eventuell del av V75-spel osv osv så kan jag lova dig att de summorna övergår vad en enskild häst i det loppet har kostat under sitt liv om man räknar per start den gjort.

Idag enbart i ett av dubbelloppen på lilla Vaggeryd så spelades det 12 miljoner på V64 = 2 miljoner per V64-lopp. Dagens dubbel inbringade över 4 miljoner = 2 miljoner per DD-lopp. Vinnar+platsspel var nästan 400 000 på det loppet. Tvilling nästan 200 000 kr. Så spelarna har lagt 4,6 miljoner på det loppet i runda slängar. På V75 så har vi bara på V75-spelformen en bra bit över 10 miljoner kronor i insats på ett enda lopp!

OCH du måste givetvis räkna med att någons 300k investerade i en häst inte försvinner i det första loppet hästen gör. Säg att hästen drivs väldigt hårt och går sönder redan efter 10 lopp så får du dela de 300k på alla de 10 loppen som hästen faktiskt tävlat = 30 000 kr/start. Även om alla 12 hästar i ett lopp gick sönder efter 10 lopp så kommer dina 360 000 kr för samtliga hästar krossas totalt av spelaromsättningen på det loppet. Om vi tar ett medelvärde på alla lopp som körs i Sverige.

Så du och dina hundratusentals kronor på hästarna kan ju gå och gömma sig för de miljoner vi spelare lägger i snitt på varje lopp varenda dag året om!

ENDAST ynkliga 5 % av dagens travare går med vinst.. De flesta ägare går med enbart förlust av olika grad.

Ville bara säga det :P

Men visst spelarna gör än säkert mer förlust
Gammal 2013-04-28, 23:07   #33

Helges avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hammering Visa inlägg
För många år sen var man ju hästägare/Hästen tränade jag efter bästa förmåga hemma ett varmblod tidigare managerad o inkörd hos fd travtränare i matfors!! Hästen var slut i psyket trivdes helt enkelt inte i ett storstall? Men efter att lunkat på lite i skogen ock haft det gott ett tag så började jag snegla på å starta, några starter senare blev väl nån 4,,5te placering så anmälde jag till Bergsåker,,, varmblod "ALLA" stod det i propositionen!! hästen kom med men stod ju hopplöst illa till penningmässigt var ju 3 miljonärer med i loppet å med endast 70k på kontot var min ju på papperet chanslös!! Va in på banan körde nå jobb for te Sundsvall!! Svanen favorit stor sådan,, Bricka 8,, 2140a lugn start Svanens startgall min 3dje ut lugnt tempo svanen till dödens På upploppet tog min i så det knakade sa kusken, seglade förbi enkelt vann till ett naturligtvis mycket högt odds!!Nöjd var man ju att hästen fick vinna!! Men då kom ju kalldushen "varför tala du inte om du ställt i ordning till den här starten?? Blev alltså anklagad att ha "mörkat" hästen för att kunna spela själv??Vet än idag inte varför hästen var så bra just i denna start för efteråt var hästen en matlappsjägare igen med 4,,,5te platser på kontot så frågan är! HUR ska man tillfredsställa alla ??

Grattis Det härliga med sporten
Inte ens du visste!! Härligt!!!
Gammal 2013-04-28, 23:15   #34

Pilkasts avatar

Rektävling 2014

Standard

Går inte alla in på både sporten (äga häst) och spelet med öppna ögon? Varför gråta ut om att ingen förstår en stackars hästägare - skaffa för faen en annan hobby än att gråta ut på ett renodlat spelfora! Vad trodde du att du skulle få för reaktioner, egentligen, DavidP?

Tror säkert du också lirat dina egen häst om du fått bra rapporter på den och skitit i att spela om dåliga diton...

Precis som KP säger - var ärlig med att säga att det finns viktigare uppgifter och att därför skall hästen få ett snällt lopp - styr då inte på i tredjespår, varvet kvar och krossa motståndarna - ärlighet är vad spelarna kräver... Sedan om ni vurmar mer för hästarna än om de som föder er, det är en annan sak - men hyckla för fan inte!

clarund (+1)
Gammal 2013-04-28, 23:18   #35

Standard

Citat:

Asså kan du förklara vad spelaromsättningen har i min frågeställning att göra? INGET.

För att förtydliga för folk som uppenbarligen gått i särskolan. Jag har inte någonsin sagt att inte rätt information ska ges. Jag har heller aldrig kallat spelare oviktiga.

Det är ett problem att omsättningen går ner MEN sverige har fortfarande en enorm hög omsättning på trav.
Det stora problemet för en levande travsport i framtiden är INTE att omsättningen inte ökar år för år utan att hästägare MINSKAR drastiskt och de få som blir kvar går över till de större proffsen. Frågan valfri amatörtränare eller mindre proffstränare bortsett från Reden så kommer ni förstå!!!

Men det märks tydligt att de flesta här inte gillar SPORTEN och CHARMEN med TRAVET utan bara gillar att spela en 500 från socbidraget varje vecka
Gammal 2013-04-28, 23:22   #36

Helges avatar

Standard

Klart det ska vara ärligt! Men det sker saker i loppen med som gör att saker ändras? Ett tag vågade knappast någon tränare/kusk uttala sig för att hysterin vid oväntat loppscenario = ändrad lovad körning. Fara åt båda håll.. Hästägare/tränare/spelare.. saker sker.

Men visst, i uppenbara fall, illa! Men oftast inte så?

Sedan får man använda sin lilla ärta själv och inte bara gå på det som sägs? Oavsett vad!
DavidP (+50)
Gammal 2013-04-28, 23:24   #37

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg
Klart det ska vara ärligt! Men det sker saker i loppen med som gör att saker ändras? Ett tag vågade knappast någon tränare/kusk uttala sig för att hysterin vid oväntat loppscenario = ändrad lovad körning. Fara åt båda håll.. Hästägare/tränare/spelare.. saker sker.

Men visst, i uppenbara fall, illa! Men oftast inte så?

Sedan får man använda sin lilla ärta själv och inte bara gå på det som sägs? Oavsett vad!
Kunde inte hålla med mer
Gammal 2013-04-28, 23:25   #38

Pilkasts avatar

Rektävling 2014

Standard

Citat:
Asså kan du förklara vad spelaromsättningen har i min frågeställning att göra? INGET.

För att förtydliga för folk som uppenbarligen gått i särskolan. Jag har inte någonsin sagt att inte rätt information ska ges. Jag har heller aldrig kallat spelare oviktiga.

Det är ett problem att omsättningen går ner MEN sverige har fortfarande en enorm hög omsättning på trav.
Det stora problemet för en levande travsport i framtiden är INTE att omsättningen inte ökar år för år utan att hästägare MINSKAR drastiskt och de få som blir kvar går över till de större proffsen. Frågan valfri amatörtränare eller mindre proffstränare bortsett från Reden så kommer ni förstå!!!

Men det märks tydligt att de flesta här inte gillar SPORTEN och CHARMEN med TRAVET utan bara gillar att spela en 500 från socbidraget varje vecka

Har lille DavidP hört talas om marknadsekonomi - tillgång och efterfrågan?

Vill ingen spela på kusarna, för att de kanske inte körs för bästa placering eller att hästägaren givit uttryckliga order om att pisken får inte läggas på mitt lilla sto - hon kan ju gå sönder - var skulle travsporten och hästägarna då befinna sig?

Skärpning! Ingen breddsport utan spelet - var tror du matlapparna kommer ifrån?

BlackCobra (+2)
Gammal 2013-04-28, 23:31   #39

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Spelarna tappar förtoende -> minskad omsättning för spel -> mindre prispengar -> sämre avkastning som hästägare -> mindre hästägare.

Sen så har ATG en extrem stor del i att spelarnas förtroende har minskat. Konstiga storvinster i utlandet, chans att kunna spela efter start och att oddsen ändras efter starten på loppen (ofta på spetshästen) har skapat misstro hos många.

Orkar inte skriva något utförligare då jag antagligen bara blir kallad idiot,amatör eller socfall hur som helst.
Pilkast (+5), boored (+10), clarund (+20), BlackCobra (+5)

Senast redigerad av NicklasJ den 2013-04-28 klockan 23:33.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 23:43   #40

Helges avatar

Standard

Tycker David P har vettiga åsikter! Men kanske inte på en BET sida?
Pilkast (+1)
Gammal 2013-04-29, 01:19   #41

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av clarund Visa inlägg
För att kasta lite BENSIN PÅ ELDEN:

I Svensk Travsports reglemente finns en paragraf att man måste köra för "bästa möjliga placering".

Följden av denna paragraf är att man INTE KAN ANNONSERA EN PREPARÉ även om man skulle vilja, likt man gör i Frankrike, det är ju helt enkelt ett brott mot reglementet....

Grattis alla svenska spelare
Klart du kan
Det har vi alltid gjort
Rostig, behöver loppet, hoppas vara i full form till X
Gammal 2013-04-29, 09:12   #42

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Varenda amatörtränare och mindre proffstränare och alla eldsjälar som jobbar "gratis" för sporten är mycket viktigare än någon av er. Ni är en del av det pack som försörjer sporten och kommer fortsätta göra det vare sig det mörkas är ärligt eller vad fan som helst. TRAVET SJÄL FÖDDES OCH LEVER PÅ BYGDEN och inte hos åke svanstedt
Vi kanske behöver hålla isär en del saker, för det är mycket som vrids och vänds i tråden.

1: Spelare ogillar verkligen diverse uppgörelser på banan där kuskar kör bort sina chanser bara för att man vill jäklas med någon annan. Den som kör som en galning utan att ha täckning för det skrämmer bort spelare i längden. Det spelare vill ha är optimalt körda hästar som körs för att vinna. Det är mycket sällan en häst i dödens som får drivning redan 500 kvar vinner, så det vill man inte heller se. För att ta V75-1 i lördags som exempel. Panne de Moteur kördes för att vinna, och tog ned ledaren genom en mycket bra prestation. Men David Sisu och Johnny Takter sparade på sitt krut och vann därför. Spelarna är nöjda, för alla har kört för seger.

2: Att antalet amatörtränare minskat är ett stort problem, och troligen är det en stor anledning till att det spelas mindre också. Amatörtränare är som regel ambassadörer för sporten som tog med familj, vänner och släkt till travbanan, höll i V75-bolaget etc. Anledningen till att amatörtränarna minskat är i mångt och mycket kostnadsskäl, men också den kraftiga urbaniseringen spelar roll. Stadsbor är vanligen inte amatörtränare.

3: De spelare som blir bäst är som regel de som förstår sporten och att det är levande hästar man spelar på. De tränare och kuskar som blir bäst är som regel de som förmår utnyttja hästens kapacitet bäst. Träna på rätt sätt, matcha rätt och köra rätt. Även om en blind höna hittar ett och annat korn ibland så hittar den som ser betydligt flera.

4: Personligen tycker jag att många hästägare är alldeles för fästa vid några få stortränare. Det finns en enorm skicklighet hos många andra än det dussinet stora stall som i regel finns i rampljuset. Många som köper en bra unghäst skulle vinna på att sätta den i träning hos en mindre tränare där deras häst är en av 3-4st tvååringar istället för en av 25 eller ännu fler. Min åsikt är att en del mindre tränare behöver bli duktigare på att sedan tävla med hästarna också. De glömmer bort att det finns bra pengar som unghäst att tjäna, och att sikta på vad den kommer springa in som åttaåring i snabbloppen är det få ägare som har tid att vänta på. Tyvärr finns den här mentaliteten med att vänta och spara på lite för många händer, enligt mig.
hanscrispi (+1), boored (+10), mr_stylez (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 09:49   #43
KP
Sharpest

KPs avatar

Standard

Flertalet inlägg med personliga påhopp och nedvärderande kommentarer bortplockade. Argumentera och diskutera men visa hänsyn och respekt för varann samtidigt så förtjänar ni det tillbaka. /MOD
Gammal 2013-04-29, 12:01   #44

mr_stylezs avatar

Standard

Viroid // Bra inlägg där!

David P // Nu råkar hästar vara mitt favoritdjur, och jag har varit på Jägerso (främst) och även andra travbanor uppskattningsvis över 150 ggr i livet iaf..

Tror säkert samma sak gäller många här inne.

Man kan faktiskt gilla både sporten trav med hästar, betting, uppfödning och allt vad det innebär men ändå argumentera för att köra för bästa möjliga placering i ett lopp och begära lite ärlighet/sunt förnuft från hästägare och tränare. Vilket flertalet här inne har gjort.
Men du går endast på din linje och är blind för andras logiska och relevanta argument.
Det är DET vi reagerar på. Inte dina åsikter i sig så mycket.
Pilkast (+3)
Gammal 2013-04-29, 12:41   #45

Sharp$: 1483
Standard

Om vem som står för kalaset:

Spelarna lägger 30% av 11 miljarder, 3,3 miljarder. Av dessa går 1 miljard till hästägarna, resten till skatt och kostnader för att hålla igång banor o ATG.

Hästarna kostar ca 3 miljarder årligen. 1 miljard in enligt ovan. Hästägarna lägger alltså 2 miljarder.

Dessutom står hästägarna enligt en studie för ca 40% av spelet. Visst ska hästägarna vara tacksamma för att det finns ett spelarkollektiv, men det är också så att spelarna ska vara tacksamma att det finns hästägare som vill satsa så att vi har alla dessa fina hästar att spela på!

Om "bästa möjliga placering":

För många hästar är ett smyglopp en förutsättning för bästa möjliga placering. Ofta innebär detta att man blir fast med krafter kvar, men man har trots det kört för att ta den chans man hade att vinna löpet. Mindre än 10% av hästarna i ett V7-lopp har chans att vinna från dödens. Däremot är ju preparé i den meningen att man håller igen hästen förbjudet enligt reglementet.

Om info före loppet:

Naturligtvis ska relevant info lämnas, men glöm inte att hästar är djur där dagsformen varierar och att kusken inte vet hur andra ska köra loppet. Det är därför omöjligt att före loppet säga t ex om man ska släppa eller försvara spets. För att kunna göra detta måste kusken före loppet kunna svara på följande frågor.

Hur lätt fick jag spets?
Hur bra känns min häst idag?
Hur snabbt kom den häst som vill ta över spets?
Hur hårt kör den häst som vill ta över?
Hur bra rygg är den häst som vill ta över?

Alla som vet något om trav vet att ingen kan svara på alla dessa frågor i förväg. Därför får man inte ha överdrivna förväntningar på den info man ska få.
greenj är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 12:53   #46

clarunds avatar

Sharp$: 437
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_stylez Visa inlägg
Men du går endast på din linje och är blind för andras logiska och relevanta argument.
Det är DET vi reagerar på. Inte dina åsikter i sig så mycket.
För egen del reagerar jag mer på OP:s "åsikter", men det beror väl på min låga IQ ("Låg IQ hör väl spelet till") ,
vad "folk som uppenbarligen gått i särskolan" och majoriteten "härinne" ("det märks tydligt att de flesta här inte gillar SPORTEN och CHARMEN med TRAVET utan bara gillar att spela en 500 från socbidraget varje vecka") reagerar på har jag ingen aning om .

EDIT: självklart tillhör jag majoriteten, annat vore ju ren lögn och konstigt, men kan dessvärre inte tala för andra.

Senast redigerad av clarund den 2013-04-29 klockan 12:58.
clarund är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 13:28   #47
i hate bunnies

booreds avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1188

mackapär ver.0.8.1
Stats: 2879 - 3456 - 618
ROI: 100.19%
Vinstprocent: 45.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av clarund Visa inlägg
För egen del reagerar jag mer på OP:s "åsikter", men det beror väl på min låga IQ ("Låg IQ hör väl spelet till") ,
vad "folk som uppenbarligen gått i särskolan" och majoriteten "härinne" ("det märks tydligt att de flesta här inte gillar SPORTEN och CHARMEN med TRAVET utan bara gillar att spela en 500 från socbidraget varje vecka") reagerar på har jag ingen aning om .

EDIT: självklart tillhör jag majoriteten, annat vore ju ren lögn och konstigt, men kan dessvärre inte tala för andra.
Är väl dessa som lägger pengar i potten annars uppstår inget värde för ett antal högIQ-vinnare på stallbacken att skörda och öka ATGs omsättning/branchens välmående ytterligare.
|
|
|

"…a soccer match is equivalent to two teams throwing a dice. The number 6 means goal and the number of attempts of both teams is fixed already at the beginning of the match, reflecting their respective fitness in that season."
clarund (+11), Pilkast (+1)
boored är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 14:58   #48

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Vi kanske behöver hålla isär en del saker, för det är mycket som vrids och vänds i tråden.

1: Spelare ogillar verkligen diverse uppgörelser på banan där kuskar kör bort sina chanser bara för att man vill jäklas med någon annan. Den som kör som en galning utan att ha täckning för det skrämmer bort spelare i längden. Det spelare vill ha är optimalt körda hästar som körs för att vinna. Det är mycket sällan en häst i dödens som får drivning redan 500 kvar vinner, så det vill man inte heller se. För att ta V75-1 i lördags som exempel. Panne de Moteur kördes för att vinna, och tog ned ledaren genom en mycket bra prestation. Men David Sisu och Johnny Takter sparade på sitt krut och vann därför. Spelarna är nöjda, för alla har kört för seger.

2: Att antalet amatörtränare minskat är ett stort problem, och troligen är det en stor anledning till att det spelas mindre också. Amatörtränare är som regel ambassadörer för sporten som tog med familj, vänner och släkt till travbanan, höll i V75-bolaget etc. Anledningen till att amatörtränarna minskat är i mångt och mycket kostnadsskäl, men också den kraftiga urbaniseringen spelar roll. Stadsbor är vanligen inte amatörtränare.

3: De spelare som blir bäst är som regel de som förstår sporten och att det är levande hästar man spelar på. De tränare och kuskar som blir bäst är som regel de som förmår utnyttja hästens kapacitet bäst. Träna på rätt sätt, matcha rätt och köra rätt. Även om en blind höna hittar ett och annat korn ibland så hittar den som ser betydligt flera.

4: Personligen tycker jag att många hästägare är alldeles för fästa vid några få stortränare. Det finns en enorm skicklighet hos många andra än det dussinet stora stall som i regel finns i rampljuset. Många som köper en bra unghäst skulle vinna på att sätta den i träning hos en mindre tränare där deras häst är en av 3-4st tvååringar istället för en av 25 eller ännu fler. Min åsikt är att en del mindre tränare behöver bli duktigare på att sedan tävla med hästarna också. De glömmer bort att det finns bra pengar som unghäst att tjäna, och att sikta på vad den kommer springa in som åttaåring i snabbloppen är det få ägare som har tid att vänta på. Tyvärr finns den här mentaliteten med att vänta och spara på lite för många händer, enligt mig.
Som svar på nummer 4.

Ja du har helt rätt men jag tycker ändå du är på lite fel spår. Problematiken är inte att små proffstränare/amatör tränare inte vill "tävla" med sina bra hästar. Det är klart de vill det att vinna lopp för dem är ju absolut enda sättet att synas. Sen att många oftast försöker få hästarna att hålla är ju inte synonymt med småtränare Stig H går ju i bräschen för det bl.a

Nej problemet enligt mig är att de stora får alla bra hästarna. Nurmos,hultman osv har ju inga problem att köpa alla fina hästar på auktionerna för 100k-1mille på stam och extriör. Folk vill inte sätta dem hos mindre tränare längre som du sa och då får de inget bra material att bygga på och många lägger av osv osv. Priset på hästar sjunker eftersom mindre och mindre ägare vill satsa och mindre uppfödare lägger av osv medans nurmos tar alla de finaste hästarna från boko stables år efter år.

Tror det är väldigt få amatörtränare som ens har en medelmåttig nurmos häst i stallet, SÅ stora är skillnaderna idag. Klart de vill tävla med de få de har samtidigt som de av uppenbar anledning inte vill skada eller köra slut sin oftast enda bra häst.
Gammal 2013-04-29, 21:38   #49
KP
Sharpest

KPs avatar

Standard

Citat:
Som svar på nummer 4.

Ja du har helt rätt men jag tycker ändå du är på lite fel spår. Problematiken är inte att små proffstränare/amatör tränare inte vill "tävla" med sina bra hästar. Det är klart de vill det att vinna lopp för dem är ju absolut enda sättet att synas. Sen att många oftast försöker få hästarna att hålla är ju inte synonymt med småtränare Stig H går ju i bräschen för det bl.a

Nej problemet enligt mig är att de stora får alla bra hästarna. Nurmos,hultman osv har ju inga problem att köpa alla fina hästar på auktionerna för 100k-1mille på stam och extriör. Folk vill inte sätta dem hos mindre tränare längre som du sa och då får de inget bra material att bygga på och många lägger av osv osv. Priset på hästar sjunker eftersom mindre och mindre ägare vill satsa och mindre uppfödare lägger av osv medans nurmos tar alla de finaste hästarna från boko stables år efter år.

Tror det är väldigt få amatörtränare som ens har en medelmåttig nurmos häst i stallet, SÅ stora är skillnaderna idag. Klart de vill tävla med de få de har samtidigt som de av uppenbar anledning inte vill skada eller köra slut sin oftast enda bra häst.

Anledningen är ju att de som köpt en häst har även kalkylerat att det kostar att ha hästen igång. Är man 5-10 som delar på en är kostnaden inte så mycket mer för att ha den hos Åke eller hos Björn Röcklinger. Sedan så har man sett så många bortkörda hästar genom åren som beror på kuskinsatsen. Ska din häst ha en framtid på tävlingsbanan så måste den köras av en duktig kusk. Chansen att få sin häst körd av någon av de stora om du har den hos en amatörtränare är liten och därför utvecklas den inte lika fort.
De större tränarna har även bättre sandbanor och mer investerat i träning. De har inga problem att handla in exempelvis stora mänger halm och bara sprida ut (som visserligen speglas på din dyra månadskostnad). De har veterinärer anställda under sig etc. En mindre tränare har inte det. Så vill du att din häst ska utvecklas optimalt så måste du söka dig till de större, så är det bara.

Att hästar körs sönder som unghästar är också något som man kan se borta i USA där ska de inbringa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Sällan de har tålamod med hästarna och låta dom växa i sin takt.
Gammal 2013-04-29, 21:55   #50

Standard

Citat:
Anledningen är ju att de som köpt en häst har även kalkylerat att det kostar att ha hästen igång. Är man 5-10 som delar på en är kostnaden inte så mycket mer för att ha den hos Åke eller hos Björn Röcklinger. Sedan så har man sett så många bortkörda hästar genom åren som beror på kuskinsatsen. Ska din häst ha en framtid på tävlingsbanan så måste den köras av en duktig kusk. Chansen att få sin häst körd av någon av de stora om du har den hos en amatörtränare är liten och därför utvecklas den inte lika fort.
De större tränarna har även bättre sandbanor och mer investerat i träning. De har inga problem att handla in exempelvis stora mänger halm och bara sprida ut (som visserligen speglas på din dyra månadskostnad). De har veterinärer anställda under sig etc. En mindre tränare har inte det. Så vill du att din häst ska utvecklas optimalt så måste du söka dig till de större, så är det bara.

Att hästar körs sönder som unghästar är också något som man kan se borta i USA där ska de inbringa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Sällan de har tålamod med hästarna och låta dom växa i sin takt.
Ja men det är ju det jag säger hela tiden..detta är lika stort problem för kuskarna som kommer nerifrån. Mindre tränare försvinner och mindre kuskar får inga uppsittningar. Allt centraliseras och det är en fruktansvärd tråkig väg som travet går just nu
Svara

td