|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2013-04-11, 20:54 | #136 |
@bokis29
Fick leta lite på atg.se, men insatsfördelningen fanns där. Klicka spel o startlistor, klicka v75 o klicka streckfördelning. Sen finns där en markeringsruta Visa insatsfördelning o skoinfo. Klicka där.
Den finns även på andra ställen. Jag har Jokersystemet och där finns den. Jag har för mig att första gången jag såg den var på gratistravtips.se och den finns antagligen som länk på många travsidor. Notera att värden under 1 avrundas uppåt till 1, men alla andra värden avrundas nedåt så totalsumman blir oftast under 100. Det var v75an Ro 15 december som avgjorde saken för min del. Storfavoriten Saston var 55-procentare och 4,90-oddsaren i sista, Overtaker By Sib, var 71-procentare. Och i samma lopp ( !?!) var andrahandaren Prey Frontline omgångens tredje mest streckade häst. Helt orimligt och förmodligen resultatet av de reducerade systemens uppbyggnad=en massa kuponger med singelstreck i de första loppen och flera hästar på slutet, f a i sista avdelningen. |
|
2013-04-11, 20:58 | #137 |
Vilken är skillnaden på streckfördelning och insatsfördelning?
|
|
2013-04-11, 21:21 | #138 |
@pilkast
Hmm, lurig fråga. Jag vet inte om den ration går att använda. Ratioskillnaderna i avdelningen 1 o avdelning 7 kommer att bli olika stor enbart p g a de reducerade systemens uppbyggnad. Tror jag. Själv har jag helt slutat titta på streckfördelningen men mest för att det blir enklare så.
Man kan se det ungefär så här: streckfördelningen visar tipstävlingen mellan sisådär 1,5 miljoner kuponger. Insatsfördelningen visar tipstävlingen mellan 160 miljoner enkelrader, med en omsättning på 80 milj. Det ökade användandet av reducerade system skevar till informationen så mycket att jag tycker enkelradstävlingen blir mer relevant än kupongtävlingen. Se inlägget @bokis29. De båda fördelningarna kommer att följa varandra rätt väl och vilken man väljer är nog en smaksak. Insatsfördelningen kommer alltid att summeras till strax under 100 i varje lopp. Streckfördelningen kan variera så en jmf mellan loppen blir svårare och, som Romme 15 dec visar, ibland rent förvirrad. |
|
2013-04-11, 21:47 | #139 |
@drOc
Streckfördelningen (som redovisats sen starten för v75) visar på hur många procent av alla KUPONGER en häst är med. En kupong kan vara ett system på t.ex. 10 000 enkelrader. Eller bara en enkelrad.
Insatsfördelningen visar på hur många procent av alla ENKELRADER en häst är med. Och visar alltså också på hur många procent av OMSÄTTNINGEN/INSATSERNA en häst är med. EDIT: Skall vara Streckfördelningen visar på hur många procent av alla SYSTEM en häst är med. Man kan ju köra flerbongar=fler än ett system på samma kupong. Senast redigerad av overpace den 2013-04-12 klockan 11:35. Anledning: Sakfel |
|
2013-04-11, 22:09 | #140 | |
Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604Rektävling 2014 Stats: 0 - 1 - 0 ROI: 0.00% Vinstprocent: 0.00% |
Citat:
Okey! Men jag gråter över min egen dumhet när det gäller just streckspelen - hur skall man tolka siffrorna då? Du kanske redan förklarat detta och det bara är jag som inte förstår det, men...? Så summa summarum måste alltså bli att ju högre insatsfördelningen är kontra streckfördelningen, desto mer intressant blir en häst att ha med...? Särskilt då om man tar i begrundande att storspelarna oftast spelar väldigt stora Jokersystem, som bygger just på enkel- och/eller småradssystem... Eller Är jag helt fel ute ännu?
2013-04-11, 22:38 | #141 |
Tycker nästan det ser för enkelt ut på lördag
Tror på bra chans för spikarna på detta systemet, kommer naturligtvis gardera en del på joker men tycker inte detta systemet känns helt omöjligt heller... Registrerat spel Datum: 2013-04-13 Bana: Färjestad Spelform: V75, omg. 15 Du har valt V7 - endast vinst vid 7 rätt Avd Ordinarie hästar (Res.) 1 4 Checco Boko 2 1 Nelle Red Turbo 3 5 Raja Mirchi 4 6 Carlos Santana 5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 6 5 Going for Gold Zaz 7 4, 6, 8, 9, 11, 12 Vadet gäller startnummer 90 rader x 1 x 0,50 kr = 45,00 kr Kvittonummer: 8B22 BBC2 9435 0845 Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+5) |
|
2013-04-11, 23:05 | #142 | |
Citat:
|
||
2013-04-11, 23:45 | #143 |
@pilkast
Inte dumt alls. Snarare svårt. Överkurs faktiskt. Ta v75-1. Checco, Porthos och Bear. Streckfördelningen är ca 77%-17%-12%. Det säger mig att Checco är storfavorit, Porthos är andrahandare som rensar bra och Bear kommer strax bakom.
Insatsfördelningen är ca 67%-10%-5%. Det säger mig mer. Om man bortser från totoskatten (vilket man egentligen inte bör göra) ger Checco v75-oddset 1,50. Porthos 10% gör honom till en 10-oddsare och Bear är följdaktligen en 20-oddsare. Tolkningen? Hmm, blir nu alltmer nöjd med att ha skippat streckfördelningen helt...En tolkning kan man göra. Skillnaderna är procentuellt större i insatsfördelningen. Vad betyder nu det? Att Checco egentligen är ännu större favorit än streckfördelningen antyder och att det beror på att han sitter singelstreckad på större och slagkraftigare enkupongssystem? Och att förhållandet mellan Porthos och Bear är detsamma. Att de stora enkupongssystemen med större tyngd favoriserar Porthos mer än de små systemen gör. Svårt det här. Inte säker på hur jämförelsen mellan fördelningarna ska tolkas. Själv gör jag ingen jämförelse utan har skippat streckfördelningen helt. Men en sak är klar. När de stora filsystemen börjar lämnas in kommer siffrorna att förändras på streckfördelningen men inte alls lika mycket på insatsfördelningen. Dessutom kommer det att förekomma skillnader beroende på om loppet går som v75-1 eller v75-7. v75-7 har fler streck i de stora filsystemen och om jag har förstått saken rätt kommer då streckfördelningen att visa högre procenttal än om det vore v75-1. Insatsfördelningen är mycket mer stabil och jag tycker den ger en tydligare bild av hästens tyngd i v75-omgången. Vet inte om du läste vad jag skrev om Prey Frontline 15 dec? Men att en andrahandare är streckad på 52% är ju bara löjligt. Summa summarum för min del är att insatsfördelningen visar en hästs korrekta rensningsvärde i en v75-omgång. Skiljer sig fördelningarna åt så är det insatsfördelningen som gäller. En klart lägre procentsats på insatsfördelningen innebär alltså att spelvärdet är högre än man tror men p g a de stora filsystemens uppbyggnad kommer den informationen att bli skev då skillnaderna alltid kommer att vara störst i v75-7? Helt klart varning för att jag kanske inte har förstått alla fakta i denna fråga. En avslutande konklusion i alla fall: andelen stora-små system och andelen filsystem-vanliga enkupongssystem kommer att påverka streckfördelningen men i stort sett inte insatsfördelningen. LÄNGE LEVE INSATSFÖRDELNINGEN! Den leve...HURRA!HURRA!HURRA!HURRA! |
|
2013-04-11, 23:58 | #144 | |
Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604Rektävling 2014 Stats: 0 - 1 - 0 ROI: 0.00% Vinstprocent: 0.00% |
Citat:
Det du skriver är säkerligen korrekt och tack för förklaringen - men ikväll så är jag inte kapabel att ta in detta så jag återkommer i morgon med, mycket troligt, fler frågor...! Hehe! Har druckit både en och två 16-års lagavulin och är inte riktigt klar i skallen... Du verkar dock ha koll på detta så återkom gärna med fler intressanta iakttagelser kring detta "fenomen" - det är uppskattat!
2013-04-12, 04:20 | #145 | |
Sharpest
|
Citat:
När man väl ser diffar så är det oftast mellan 2-4e rankade där det kanske är jämnstreckat enligt streckfördelningen då kan insatsfördelningen se olika ut och skifta om några placeringar och jag går iaf efter insatsfördelningen då. |
|
2013-04-12, 07:13 | #146 | |
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8342Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Citat:
System för en lax med fem häst är jämförbart med 200 kr system om favoriten vinner Spelteori är det många som inte förstår Vill man ändå gardera kör man reducerat med a-häst så man inte torskar så mycket i styrka när favoriten vinner
2013-04-12, 09:39 | #147 | |
Citat:
|
||
2013-04-12, 12:16 | #148 |
Min absoluta favorit Beckman ska ut på banan igen efter ett mindre uppehåll.
Jag spikar med både hjärta och hjärna, det som oroar mig är ju formen då. Så fruktansvärt fin häst. Hejja! Köpte f.ö. en andel a 104kr på Willys i Karlstad och med den följde fritt inträde på Färjestad imorgon, tips! |
|
2013-04-12, 12:54 | #149 |
V75-1:
Helstängt första på länge på 5 Sonar Brodde. Första norskt huvudlag på 10 Gigant Proud. V75-2: Första barfota fram på 8 Royal Amok. Första barfota runt om på 12 Feu de Celeste. Första ryckhuva på 14 Angelo Azzuro (passa den!) V75-3: Barfota runt om på 7 Beanie M.M., skor i årsdebuten? V75-4: Första barfota runt om på länge för 6 Carlos Santana. Första barfota runt om på 8 Star Cross. 10 Reina la Caballo, första lättning i balansen. 11 Jones, första med ögonkappa. V75-5: Första barfota runt om på 4 Juts Hoiby Stjärna. Ruskiga rapporter på 7 Kolnes X.O. Första barfota runt om på länge på 12 Faksblixten. 15 Odin Tabac, barfota runt om samt halvstängt huvudlag första gången. V75-6: Jänkarvagn och helstängt för första gången på 4 Foreign Life. V75-7: Barfota runt om på 2 Fighter Gull Norskt huvudlag första på 4 Mellby Vargtass. Barfota runt om på 7 On Broadway, första på länge. |
|
2013-04-12, 13:21 | #150 | |
Citat:
HPT har också insatsfördelning, och är mig veterligen enda stället där det står mer exakt värde med en decimal. De exakta värdena på insatsfördelningen är för övrigt det enda sättet att göra ett bra estimat av vilken utdelning en rad ger.