|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2013-03-12, 19:14 | #31 |
|
|
2013-03-12, 19:21 | #32 |
Sen funderar jag på att spika "Guli Järven"
Vad tror du om den Laxdasen ? Tycker den ser ut o vara en bra chans spik. |
|
2013-03-12, 19:23 | #33 |
Intervjuer samtliga hästar inför V75 Momarken
V75-1: - 1 Cherry Va Bene har fått ett fint läge. Jag kommer att vara med och ladda från start men tvivlar på att han klarar att behålla täten. Formen är väldigt fin. Jag har respekt för konkurrenterna, men med klaff kan vi vara med i striden. Vi ändrar inget, säger Hans Petter Tholfsen. - 2 One More Flight är i strålande form. Jag var väldigt nöjd med honom senast då han höll undan säkert efter att ha fått offra en del för att få ledningen. Han är bra från början och har en perfekt spår. Han tävlar med skor och helstängt huvudlag. Hästen är så pass bra att jag tror på en plats bland de tre främsta. 12 King Creole E.P. har dock imponerat på slutet och blir svår att stå emot, säger Kai Johansen. - 3 Breedlove ser det verkligen bra ut på förhand. Han fick ett bra spår och en bra kusk över passande distans. Dessutom är han mycket startsnabb och gillar ledningen. Jag kan inte säga att jag har full koll på de norska hästarna, men Breedlove står sig mycket bra i svensk konkurrens. Nu står han nästan perfekt inne i loppet och jag tycker att han är ett givet förstastreck. Vid vinsten senast gick han med skor och visade att han klarar även detta bra. Nu ser det på papperet enklare ut och tillåter underlaget så lär det bli barfota runt om denna gång vilket är en fördel. Annars blir det inga ändringar och jag måste vara optimist. Vi har inte bestämt om det blir övernattning eller ej, men det fungerade utan problem i förra starten och oroar inte det minsta, säger Pekka Lähdekorpi. - 4 Pavie Vang är i bra form. Vi fick ett bra startspår och eftersom hästen är snabb från start ligger vi bra till för att få en bra position. Kortlopp är dessutom hans bästa distans. Eventuella ändringar bestämmer tränaren om. Jag tycker att Pavie Vang kan vara aktuell som ett garderingsstreck, säger Eirik Höitomt. 5 Orange Avenue har tagit tre raka segrar i fin stil. Tog ledningen efter 550 meter senast och gick enkelt undan med krafter sparade. Rejäl vid två segrar från dödspositionen före det. Uhrberg känner hästen väl. Ska räknas. - 6 Millstone skrällvann ju den här dagen i fjol. Hästen är mycket bättre i år. Han har startat Han har startat fyra gånger på Momarken, vunnit tre lopp och varit tvåa en gång. Hästen har bra statistik på den här banan med andra ord. Planen är att köra barfota runt om den här gången, en balans han är obesegrad med. Senast bommade jag startbilen och hästen måste gå för fullt i 500 meter för att hämta upp. Sedan blev det ett lopp i dödens och den här gången får kusken försöka undvika den positionen. Hårt tempo är en fördel. Vi reser till Momarken för att vinna, säger tränaren och ägaren Per Johansen. - 7 Raisa är en ärlig häst som alltid gör sitt bästa. Hon är stark och håller farten, men spåret är chansartat den här gången. Hon tävlar troligen utan framskor och med ett norskt huvudlag. En hyfsad slant är målet i det här hårda gänget, säger Åsbjörn Tengsareid. - 8 Boztheman har gjort tre starter för mig men haft ett uppehåll nu sedan han vaccinerades. Nu tränar han fint inför detta och har varit inne på Lindesberg där han gått 1.19 full väg på bra sätt ensam. Han kommer att få ett banjobb till men över kort distans i veckan. Eftersom han belastas med tvångsprissumma i Sverige så tyckte jag att detta skulle vara ett passande lopp åt honom, men så fick han spår åtta. Det går inte att backa från detta läge utan det blir ett offensivt upplägg vilket han klarar eftersom han är stark. Jag är mycket nöjd med kusken, Frode har ju tränat hästen tidigare och känner honom väl. Hästen har gått med skor på slutet eftersom det har varit dåliga banor, men gått barfota i Norge tidigare. Nu kommer vi att rycka alla skorna och dessutom får han gå utan käk och det kommer att få honom att gå mycket friare. Han har kapacitet att duga ända upp i silver, men från det här läget får vi vara nöjda om han slutar trea eller fyra. Från ett bra läge hade jag rankat honom högre, säger Susanne Richter. - 9 Zizou Limburgia avslutade godkänt från fjärdepar utvändigt i en snabb avslutning näst senast. Senast tog han ledningen och släppte efter ett halvvarv, men kom loss in på upploppet och spurtade till enkel seger. Han har gått barfota fram i de två senaste loppen men brukar gå barfota runt om när det är möjligt. - 10 Victory On Line satt fast senast och såg förbättrad ut, så formen är fin. Distansen är en fördel men läget kunde ha varit bättre. Han har gått med skor runt om på slutet men om banan tillåter så kommer han att gå barfota fram nu vilket gör honom lite rappare, säger Marcus M Melander. - 11 Nonstop Sas har varit mycket bra i vintern och har utvecklats mycket. Han har tunga avslutningar, så Momarkens långa upplopp passar bra. Spåret är chansartat men hästen är i strålande form. Jag tror att han rundar många men det är vanskligt att tro på seger från spår elva, säger Öystein Tjomsland. - 12 King Creole E.P. har vunnit lätt i de två senaste loppen och har bra kapacitet men naturligtvis drar tolftespåret ner förväntningarna. Distansen är inget problem. Av ändringarna nämner jag skor med brodd. Eventuellt lägger jag på sulor också om banan blir hård. Jag tycker att han ska med på kupongen, säger Peter Jensen hos Team Westergård. V75-2: - 1 Voje Nido hade en skada under förvintern och har haft lite svårt att komma igång igen. Någon riktigt toppform har han inte ännu, men den är stigande. Senast var han bra i alla fall men nu möter han mycket tuffare motstånd. Skulle han klara en tredjeplats blir vi mycket nöjda, men i första hand siktar in oss på en premie. Han kan öppna snabbt men jag vet inte om han kan svara ut Zevs som är ännu snabbare. Senast gick Voje Nido barfota fram och mest troligt behövs det väl lite fäste bak även denna gång, men eventuellt kan det bli tal om att rycka skorna runt om. Det verkar som det finns dåligt med lopp för de bästa kallbloden eftersom alla gick ut i det här loppet, säger Ola Åsebö. - 2 Vestpol Faxen har fått en ny vår som tävlingshäst. Har tre raka segrar nu och är i praktfull form. Han står bra till men möter de allra bästa. Jag är mycket nöjd om han är med och slåss om tredjeplatsen. Han har järnskor fram och har vanligtvis aluminiumskor bak, men nu är det kanske läge att rycka bakskorna, säger Öystein Tjomsland. - 3 Zevs håller jämn form. Han avslutade starkt i Jacob Meyers Pokal och gången innan vann han från positionen utvändigt ledaren. Spåret är bra. Det är många bra hästar och Zevs kan vara en gardering om man tar med några stycken. Känner inte till något om eventuella ändringar, säger Thor Borg. - 4 Järvsö Rune har gått bra på slutet, men det var lite konstigt att han galopperade kort efter start senast. Normalt är han mycket travsäker och han har varit fin i jobb efteråt. Formen ska vara bra och ett fjärdespår i Norge är mycket bättre än i Sverige. Han är snabb och lättplacerad men det kan ändå bli svårt att ta sig förbi startsnabbe Voje Nido. Jag tror ändå att han kan vara med där framme och han går med skor som vanligt, säger Jan-Olov Persson. - 5 Gylden Balder galopperade i Jacob Meyers senast då jag körde upp i hästen framför. Vi missade nog en trolig andraplats bakom Faksen Jr på det. Hästen kändes strålande i alla fall och är i toppform. Voltstart är ett minus men vi har fått det bästa spåret. Jag kör vad som går från start. Skulle vi komma till ledningen tidigt kommer det inte på tal att släppa. Det viktigaste är dock att han går felfritt. Inga ändringar. Han går med skor runt om och med samma huvudlag som vanligt. Jag kör till start med segerambitioner, för detta är en häst jag håller mycket hög, säger Kai Johansen. - 6 Guli Järven har varit i Paris och var riktigt bra som trea och tvåa. Senast trodde jag till och med att vi hade vunnit, så nära var det, men tyvärr var det upptaget i vinnarcirkeln. Han verkar ha tagit de täta starterna och långresan bra och känns fin i jobben. Han är ganska olik Järvsö Rune. Guli Järven är mer stark och oöm, men chansmässigt är de nog ganska jämngoda. Det blir skor som vanligt, säger Jan-Olov Persson. - 7 Höstbo Fredrik har tyvärr inte visat den rätta formen på slutet. Han har mest bara sprungit med och det duger inte mot dom bästa. Jag vill se att han piggnar till lite innan jag vågar tro för mycket på honom, så den här gången måste jag ligga lite lågt. Han går med skor som vanligt men jag hoppas att vi slipper brodden nu. Nu kommer Björn Goop att köra för första gången på ett tag. Han brukar få lite extra fart på hästen och dom trivs bra tillsammans, så jag hoppas på lite Björn-effekt, säger Mats Andersson. - 8 Wik Stjernen var god tvåa i Jacob Meyers pokallopp senast och har blivit bättre och bättre för varje start. Optimal balans, barfota fram. Han är en av dem som kan vinna, säger Gunnar Austevoll. - 9 Tekno Odin körde jag 1.29/2000 meter med i förra veckan. Han kändes bra och är klar för start. Det behövs säkert två, tre lopp innan han är på topp men han är så pass bra att han självklart ska räknas med chans även i årsdebuten. Han har inte stått över ett enda träningspass. Han tävlar med sin vanliga utrustning, det vill säga långvagn, fast huva, järnskor fram och aluminium bak. Visst har vi segerchans men det är ett stort fält med många bra hästar och det kan snabbt bli långt fram till täthästarna. Så någon V75-bank är han inte i årsdebuten, säger Öystein Tjomsland. - 10 Amor Even håller lite osäker form. Hästen bet sig i tungan för en tid sedan och har fått stå över lite jobb. Vi står tufft till i ett lopp med många fina hästar. Taktiken blir att följa med och ta vad vi kan få. Inga ändringar i skoningen, men öppet huvudlag vilket är en nyhet, säger Sven Olav Weberg. - 11 Hallsta Lotus var ute i ett tufft gäng i årsdebuten senast, men var ändå lite klen den sista biten. Han såg mycket fin ut och känns bra i jobben efteråt, så jag räknar med att han kommer att gå framåt med loppet. Normalt hade uppgiften sett passande ut, men jag vill ändå sätta ett litet frågetecken för att formen kanske inte sitter där ännu. Han gick barfota runt om senast och vi siktar på att köra likadant igen. Jag hoppas att någon av mina kan vara först i mål, men den där Tekno Odin är väldigt bra, säger Jan-Olov Persson. - 12 Joker Elden håller väldigt bra form. Det blir skor bak och banan avgör om det blir skor eller barfota fram. Hästen är så pass bra nu att han kan vara med och kämpa om tredjeplatsen, men det blev ett benhårt fält, säger Lars Anvar Kolle. - 13 Moe Brage är på väg upp i form. Nu senast kämpade han väldigt bra trots att det blev en position utvändigt utan rygg. Jag tycker att hästen ska räknas med chans, säger Eirik Höitomt. - 14 Norheim Faksen har varit mycket bra på slutet och är ju mycket speedig om han får sitt rygglopp. Jag tror han kan runda många här och han kan vara aktuell för spelare som tar med fler hästar än Tekno Odin och Gylden Balder, säger Kai Johansen. - 15 Mørtvedt Jerkeld var jag nöjd med senast efter ett långt uppehåll. Jag tog upp honom från start och då blev han ivrig och galopperade men satt fast med vinnarkrafter i mål. Det blev ett tråkigt spår och jag tror inte att han vinner, säger Gunnar Austevoll. V75-3: - 1 Paisley har bra läge och bra form, och detta ser mycket intressant ut. Hon kan öppna bra med voltstart och hon är gynnad av att kunna vara med där framme direkt. Lyckas hon hålla upp ledningen så får hon gå där, och då tror jag att hon leder väldigt länge. Jag tror till och med att de på tillägg kan få svårt att fånga in henne då. Det blir inga ändringar, hon går barfota fram som vanligt. På visad form tycker jag att hon har den bästa chansen av mina tre på V75, säger Michael Lönborg. - 2 Livi Goal är en speedkula. Får hon rätt lopp springer i alla fall ingen ifrån henne till slut. Hoppas att hon får rygg ledaren. Jag är spänd på hur hon ska stå sig mot de här hästarna. Hon kan vinna om hon får gå på speed. Det blir skor som vanligt, säger Gunnar Austevoll. - 3 Carpe Emmanova gjorde det bra på en tung bana senast. Hon hakade i ett annat ekipage i sista sväng och tappade fart men kom tillbaka till andraplatsen. Märren är snabb från start och har ett väldigt bra spår. Det blir tunga skor på alla fyra och ett stängt huvudlag. Hon är så pass bra att jag tycker man ska överväga ta med henne på kupongen. Ett jämnt, hårt tempo vore en fördel, säger Kai Johansen. - 4 Cherion Tooma funkade inte i somras så vi valde att koppla av henne. Hon hade gått ett snabbare banjobb efter 1.19,5 full väg samt ett provlopp inför comebacken näst senast där hon gick bättre än väntat. Senast var hon riktigt bra och hon har tagit loppen rätt, så förhoppningsvis går hon fortsatt framåt för varje lopp hon får. Det blir inga ändringar, hon går med skor som vanligt. Vi får se hur det går med ett norskt fjärdespår, men jag tror att hon kan sluta där framme, säger Ann-Carin Bronsman. - 5 Miraflores har vunnit V75 tidigare. Hon står fint inne i loppen men tilläggshästarna är för tuffa och här är det en hygglig premie som gäller. Hon går barfota fram som vanligt. Miraflores får hänga med så gott hon kan, säger Frode Hamre. - 7 Diva Arvells har inte startat på ett tag och formen är lite svårbedömd. Hon var inte som bäst på slutet och fick en paus innan vi inledde vinterträningen. Nu har hon visserligen tränat riktigt fint och får nog en bra säsong, men hon behöver nog ett i kroppen ändå innan formen sitter där. Hon är rätt snabb från start och bör kunna få ett fint lopp där framme, men jag är mycket nöjd om hon kan smyga med till en tredje- eller fjärdeplats. Det blir inga ändringar, hon går barfota bak som vanligt, säger Tom Horpestad. - 8 K.L.M. Linedancer har jag aldrig kört men jag vet att hon är stark, travsäker och har god form. Hon är bra från start så förstaspår på tillägg bör innebära en bra invändig resa. Självfallet blir det tufft att vinna, men en okej placering tror jag hon klarar, säger Åsbjörn Tengsareid. - 9 K.L.M. Prelong har jag kört tidigare. Hon är tuff som få och tål att göra hela grovjobbet på egen hand. Jag är glad över att få köra henne och vi kommer till Momarken med segerambitioner, säger Per Oleg Midtfjeld. 9 K.L.M. Prelong avslutade godkänt i spåren från kön i V75 näst senast. Senast gick hon i rygg på ledaren men tappade lite över upploppet i V75. Nu gör hon årsdebut. Hon brukar i princip alltid barfota runt om. 10 Nalda Nof kom till oss veckan efter Prix d'Amerique och det har inte varit några som helst problem med henne. Vi var mycket nöjda med henne i debuten senast, hon avslutade bra men Nettan Palema fick ett bättre lopp. Nalda gick med fyra järnskor och dessutom fick inte Torbjörn av ryckhuvan. Nu känns hon piggare i jobben efteråt och jag var jättenöjd med henne i fredagsjobbet. Hon gick lätt i måndags och var lika fin då, så jag tror på en ännu bättre prestation nu. Dessutom kör vi med optimal balans om underlaget tillåter och rycker bakskorna. Vi hade siktat in oss på att vara med i gulddivisionen, men nu räckte tyvärr inte startpoängen. Det hade varit ett bättre test på var hon står, men nu får vi ta stoloppet i stället. Vi har kollat upp alla lopp vi kunnat hitta och det verkar inte spela någon roll om det är rätvarv eller bakvarv, helstängt eller öppet, för hon klarar voltstart bra ändå. Nu blir det nog öppet huvudlag precis som senast och bara det inte strular så måste hon räknas med bra segerchans, säger Peter H Sjöberg i stall Lindgren. - 11 Photo Princess var grym vid vinsten på Solvalla och riktigt bra även på Vincennes. Hon blev sliten efteråt men jag tycker att hon var bra även senast fastän hon tappade aktionen lite till slut. Nu har jag kunnat förbereda henne precis som inför senast och jag räknar med en bra prestation igen, men den tokform hon hade på Solvalla har hon knappast nu. Det blir inga ändringar, hon går barfota fram igen. Jag tror alltid på chans med henne, men denna gång tycker jag att det är fördel Paisley, säger Michael Lönborg. - 12 Pebbly kändes pigg genom mål med lite krafter kvar senast. Hon känns fin i jobben efteråt och har bra form nu. Det är alltid tufft emot i hennes klass och normalt blir det svårt att runda till seger härifrån. Det kommer att krävas en hel tur, men med klaff kan hon vara ett bud bland de tre. Senast gick hon med skor, men det skulle vara en fördel om hon kunde gå barfota som i starterna innan, säger Olle Goop. - 13 Premance Simoni kommer ut efter en tävlingspaus. Hon gjorde det bra i fjol och är käck och okomplicerad att köra. Spåret är bra och vi räknar med en bra position. Inga ändringar planerade. Hon är ingen av favoriterna men ska inte glömmas bort tycker jag, säger Peter Jensen hos Team Westergård. - 14 Support Vacation var jag väldigt nöjd med senast då hon satte banrekord trots en krävande bana. Hon är lite klumpig med voltstart men springspåret är det bästa hon kunde få. Jag vet inte vad de svenska stona kan men har segerambitioner med min häst. Det verkar kunna bli hårt tempo vilket i så fall vore en fördel. Skor runt om. Vi testade ett norskt huvudlag på henne senast och det fungerade väldigt bra, säger Svein Ove Wassberg. 15 Nettan Palema räckte inte i ett tufft gäng på Vincennes näst senast. Senast tog hon ledningen men släppte, kom loss på upploppet och spurtade bra till säker seger före Nalda Nof. Hon gick med skor senast men brukar gå barfota runt om när det är möjligt. V75-4: - 1 Eminent Sund har jag aldrig kört, men hesten är i väldigt bra form och står bra till. Jag tycker inte att motståndet verkar särskilt avskräckande, och jag hoppas att min häst ska kunna kämpa om en plats från detta fina utgångsläge, säger Svein Ove Wassberg. - 2 Rapido Va Bene var bra på Sörlandets travpark förra lördagen där han föll på målfoto. Jag tror hästen har gått fram med det loppet. Han är stark och gynnas om det blir hårt tempo hela vägen. Han ska tävla med skor runt om och ett norskt huvudlag. Jag tror han duger i det här loppet och jag tycker att han ska med tidigt på V75-kupongerna, säger Åsbjörn Tengsareid. - 3 Mister Pepper är på väg upp i form. Jag kör för ledningen och och har tänkt att satta färg på loppet. Jag känner inte till motståndet så bra, men loppet är självklart tufft. 12 Sejr Gammelsbæk såg jag senast och den var väldigt bra, men har fått ett dåligt spår nu. Mister Pepper går med helstängt huvudlag som vanlig. Järnskor fram och aluminiumskor bak, det är också som förut. Vi har siktet på detta lopp på hemmabanan, och jag är spänd. Vi siktar på att leda så länge som möjligt. Hästen har som sagt var varit väldig fin det sista, säger Knut Arne Ödegaard som debuterer i Unionskampen. - 4 Lucky Lane är en häst i form, men som möter bra hästar. Normalt är det max en platschans. Jag tror att det blir svårt att vinna. Jag kommer inte göra några ändringer till loppet, säger Geir V Gundersen. - 5 Frans G. kom tidigt till ledningen senast och vann sedan enkelt, vilket är tacksamt eftersom det blir lite täta starter nu. Han visade att han duger i V75 när han blev trea för tre starter sedan, och jag tycker att han blir bättre för varje lopp. Det var första resan för honom senast men det klarade han utan problem. Han kommer att gå med skor och ett helstängt huvudlag igen, det blir inga ändringar. Jag tycker att det ser bra ut för honom och utan att ha full koll på de norska hästarna så tycker jag att han borde ha god chans, han har i alla fall bäst chans av mina två på V75, säger Lars I Nilsson. - 6 Whata Buz har en mycket bra kapacitet men är samtidigt lite osäker och galopperar bort sig då och då. Han är snabb från start och det ser ut att kunna bli en fin position. Han duger bra i nuvarande klass. Skor runt om, säger Frode Hamre. - 7 Mellby Artist har riktigt bra fin form nu. Senast var han klart förbättrad utan att vi ändrat något, han har bara mognat helt enkelt. Han trivdes inte när vi testade honom barfota i början på året, men har fungerat bra med skor på slutet och vi fortsätter så. Det blir inga andra ändringar heller. Han är bra för sin klass även om han är lite tufft anmäld nu. Det är dock läget som gör att vi måste ligga lite lågt med honom, för han är inte så snabb ut och riskerar att hamna illa till. Skulle det klaffa kan han vara bland de tre, men han känns inte så het, säger Adrian Kolgjini. - 8 Dapple Rose provade för ledningen näst senast men blev kvar som första häst i andraspår och höll farten fint hela vägen in. Senast kunde hon inte försvara innerspåret men kom ut i andrapar utvändigt. Det blev fjärdepar utvändigt efter ett halvvarv och femtepar utvändigt efter ett varv. Hon attackerade på sista långsidan, kopplade grepp in på upploppet och vann enkelt efter en bra långspurt. Hon brukar alltid gå med skor. - 9 Bolt Boko var bra igen senast och Jorma var väldigt nöjd med honom, det blev en enkel seger från ledningen. Hästen har provat V75 två gånger tidigare men varit dålig då, men båda gångerna har det krävts långa broddar och det gillar han inte. Senast gick han med korta brodd bak men det skulle vara en stor fördel om det gick att köra med sommarbalans nu. Han är bra i grunden och duger nog en bra bit om det löser sig från det här läget. Jag tror att han får det jobbigt om han måste ut i spåren, och kanske väljer vi att chansa invändigt med honom. Förutom eventuell sommarbalans så blir det inga ändringar, säger Erik Lindegren. - 10 Midnight Bråten är bra i ordning nu men bakspåret ställer till det. Han var riktigt bra när han vann efter tufft tempo från spets senast och tog loppet fint. Positionerna spelar egentligen ingen roll men det är synd när man har en startsnabb häst som står perfekt inne på pengarna. Har han flyt kan han komma igenom bra ändå och det långa upploppet är en fördel. Han går alltid med skor under vintern och det blir inga ändringar till den här starten. Skulle han komma till så är han inte borta, säger Lars-Inge Olsson. - 11 Staply har en fin programrad, men det har varit mot enklare motstånd. Det här loppet är som att gå upp två klasser. Spåret är dåligt och jag tror inte han vinner. Han går som vanligt med sko, säger tränaren Jo Svenstad. - 12 Sejr Gammelsbæk var fantastisk bra i debuten för mig. Står hårt inne i loppet, men kapaciteten är väldig bra. Och hästen har tränat fint efter segerloppet. Han går med skor och öppet huvudlag. Vi är beroende av högt tempo på loppet från spår 12. Men jag är optimist och det är min bäste segerchans på lördag, säger Frode Hamre. V75-5: - 1 Zanimede har en mycket passande uppgift när han får vara med på V75 som utlänning över sin bästa distans, men tyvärr fick han det för honom sämsta läget. Det är så typisk, hans viktigaste uppgift i livet och så får han spår ett för första gången någonsin. Han kan inte hålla någon ledning och eftersom han vill tävla så finns risken att han hetsar upp sig, speciellt om han blir instängd. Vi måste ha tur från det här läget, men får vi bara chansen så tar jag mig ut så fort som möjligt. Jag är säker på att han duger mot dessa, och den senaste starten ska ni glömma. Då var banan alldeles för hård och han var tvungen att gå med skor fram. Sedan missade jag starten lite och när vi anföll gick alla framför och vi blev hängande i spåren. Han visade hur bra han var i starterna före och så fin som han kändes i fredagsjobbet så är formen fortsatt mycket bra. Det är en klar fördel om han kan gå barfota fram nu. Jag hade tänkt köra med ryckhuva för första gången, men ändrade mig när han fick det här läget. Det är alltid tufft på V75, men från vilket annat spår som helst hade jag trott på jättechans, säger Hans Crebas. - 2 Global Ninja fick ett mycket bra spår och formen är fin. Hon känns fin i jobben och den långa distansen tror jag gynnar henne. Hon är stark men även snabb och kan öppna lite bättre än medel från start. För hennes del hänger det mycket på hur underlaget blir, för hon är mycket bättre när hon kan gå barfota runt om. I de två senaste starterna har hon varit tvungen att gå med skor bak, och då blir hon inte alls lika effektiv. Hovarna är bra och det ser ut att bli stabilare väder framåt helgen, så jag hoppas verkligen att vi kan köra barfota runt om nu. I så fall tror jag att vi är med i segerstriden, så bra är hon, säger Berne Gustafsson. - 3 Maffioso Face har övervintrat mycket bra och tränat starkt inför årsdebuten. Det känns som att han har utvecklats fint och vi siktar mot de lite större uppgifterna med honom i år där Kungapokalen blir det första målet. Han är riktigt startsnabb och läget blev mycket bra, han lär köras i spets. Lång distans är väl inte optimalt, men han klarar medel så bra att det inte bör vara något problem. Han gick med skor senast och men nu siktar vi på att köra barfota runt om som i starterna innan. Han kommer att vara bra direkt och vi tror på bra chans, säger Adrian Kolgjini. - 4 Valley High svarade för en avslutning i det senste loppet som var ett steg i rätt riktning. Det är en kapabel häst. Tufft motstånd väntar. Jag vet inte om det blir några ändringar i balansen eller utrustning, men spelarna ska vara lite på sin vakt. Valley High duger en bit, menar Eirik Høitomt. - 5 Angel France gör V75 debut nu. Jag tycker inte att hon har hållit den rätta klassen tidigare, men hon har utvecklats fint i vinter med kontinuerliga starter. Hon har vuxit med uppgifterna och har ändrat stilen lite. Numera känns hon mycket spänstigare och betydligt mer travsäker. Lång distans och bilstart är hennes grej så nu testar vi V75. Hon har gått med brodd i vinter, men jag hoppas att det går att skruva ur dessa och köra med sommarbalans nu vilket skulle vara en fördel. Hon är inte speedig utan bara stark, och är beroende av att det blir hög fart på loppet. Skulle hon få sitt lopp med hårt tempo så är hon tillräckligt bra i ordning för att dyka upp i striden, säger Dagfinn Aarum. - 6 Önas Grym känns helt okej och jag tror att han håller sin fina form. Senast blev det rejäl speedkörning till slut och då hinner han inte med, men Kenneth var nöjd med honom. Hästen gillar lång distans men kommer mer till sin rätt om det är ett jämnt och hårt tempo. Han går alltid med skor och det blir inga ändringar till den här starten. För att vara en stayer kan han öppna ganska bra men vi har inte lagt upp någon taktik ännu. Jag har inte hunnit studera motståndet ännu och kan inte bedöma chansen, säger Ola Karlsson. - 7 Emperador är bra för klassen och har varit riktigt positiv i två av de tre senaste starterna. Han har haft många små problem och därför varit lite ojämn, men vi har kommit tillrätta med dessa nu. Han trivs heller inte riktigt med vinterbanor och vi hoppas på ett bra underlag nu. Lång distans gillar han däremot och han gynnas av att vara med långt framme och ha tätkontakt. För att vara en långloppare är han ganska hygglig ut. Uppgiften ser intressant ut och vi testar nu när han får vara med som utlandsfödd, och jag tycker att han ska räknas som en av flera. Det blir inga ändringar, han går barfota fram och med ett öppet huvudlag igen, säger Lars I Nilsson. - 8 Nougat Ås kommer från en fin triumf på Bjerke och håller stabil form. Allt ser bra ut i träningen. På torsdagen den här veckan ska hästen få några intervaller för att vara på topp på Momarken. Unionskampen har varit huvudmålet i vinter. Startspåret sätter ner chanserna. Vad det gäller ändringar blir det skor med brodd, säger Peter Jensen hos Team Westergaard. - 9 Credicity har vunnet de två sista loppen och detta är en bra häst. Ny distans nu och vi smyger och hoppas på draghjälp. Startryggen är bra men jag känner inte till alla motståndarna. Inga förändringar, går med skor, säger Frode Hamre. - 10 Coverboy Tooma har gjort det bra den senaste tiden och formen är fin. Egentligen är han lite för enkel för att räcka till på V75, men vi gör ett försök när han har bra med startpoäng. Han har vunnit över lång distans tidigare, men härifrån siktar vi på att smyga med till en bra slant i första hand. Han har gått barfota fram på slutet, men det skulle vara en fördel om vi kunde köra barfota runt om, säger Michael Lönborg. - 11 Warrawee Lizzy ska ut i ett tufft lopp, men det här är också en tufft sto. Spåret är dåligt, och vi är beroende av hårt tempo. Senast blev hon för het och det var grunden till att jag var tvungen att attackera för tidigt. Jag funderar på att köra barfota runt om och det ska vara en fördel. Om det blir knallhårt tempo i ledningen kan vi plocka många till slut. Kanske ett streck för de som garderar ordentligt, säger Glenn Kramer Stenberg. - 12 Royal Peak klarade inte fjärdespåret i volten i lördags, han ville inte alls vara med. Sedan fick han gå ett jobb bakom fältet och såg fin ut. Bilstart är en fördel liksom den långa distansen. Han har gått barfota runt om på slutet och det blir minst barfota fram nu, vi får se hur banan blir. Trots läget tycker jag att han ska räknas tidigt, säger Marcus M Melander. V75-6: - 1 Francais du Gull var jag mycket nöjd med i årsdebuten senast. Visst hade han tränat fint men det var ändå comeback och han gick med fyra tunga järnskor plus sulor fram. Redan i värmningen kändes han finare än vanligt och det sättet han plockade ner Ted Blågul på lovar gott inför säsongen. Det känns som att "Frasse" har utvecklats ytterligare och jag räknar med att han ska vara vassare den här gången. Han kommer att få ett jobb i veckan och sedan lättar vi honom till aluminiumskor runt om, barfotaväxeln sparar vi till Sweden Cup. Jag är mycket nöjd med spåret och det blir till att ladda från start. Om det sedan blir spets, rygg ledaren eller tredjepar invändigt får vi se, ett bra lopp får han hur som helst. Jag kör gärna i spets om vi kan det, men inte till vilket pris som helst. Han möter många bra och egentligen borde han väl inte vara mogen att slå dessa redan nu med bara ett lopp i kroppen, men vi får se, säger Erik Lindegren. - 2 Global Investment var duktig när han vann från dödens näst senast, och senast hade han krafter kvar. Han har också bra form och uppgiften ser bra ut. Läget blev bra och vi siktar på att köra honom barfota bak igen. Nu blev det ett bra lopp med många fina hästar, men han vann detta lopp för två år sedan och bör vara med där framme igen. Han får nog räknas som vår bästa chans på V75, säger Olle Goop. 3 Mr Picolit avancerade i tredjespår och övertog ledningen mitt i andra sväng näst senast, släppte 250 meter senare och spurtade bra utan att komma förbi stallkamraten Beckman i V75-Mästaren. Senast avancerade han till ledningen efter ett halvvarv och vann enkelt i finalen av silverdivisionen. Han har gått barfota runt om i de två senaste starterna och brukar göra så när det är möjligt. - 4 Caddie Comet har gjort det bra på slutet och formen verkar fortsatt bra. Läget blev fint och han kan öppna snabbt, men om det räcker till att ta ledningen vet jag inte. Distansen passar bra och bara underlaget tillåter så lär han gå barfota runt om precis som senast. Han bör vara med där framme och ska räknas tidigt. Vi har haft bra träningsförhållanden och friska hästar, det är den enkla förklaringen till den goda stallformen, säger Clas-Göran Björkroth i stall Nurmos. - 5 Beanie M.M. ser det mycket intressant ut för. Han har gjort en artroskopi och fått framknäna opererade, och det har fallit mycket väl ut. Han kommer som vanligt väl förberedd och jag har kört 1.13,5 över 1 600 meter inne på Solvalla, och det löste han på ett mycket bra sätt. Han brukar vara bra direkt i årsdebuten och vann ju detta lopp ifjol efter liknande förberedelser, men han känns faktiskt bättre än någonsin nu. Det blir bara barfota fram nu och sedan ett öppet huvudlag eller ett can't-see-back beroende på hur pigg han verkar i värmningen. Jag tror att han är redo för ett topplopp. Vi ska vara med och köra om det och jag måste vara optimist, säger Morten Waage. - 6 Winmecredit har varit i form i två år. Här är vi bortlottade och hästarna med de fem innersta spåren gör upp. Winmecredit går barfota fram som vanligt, säger Frode Hamre. - 7 Mr. X.F. Royal har fått ett lopp i kroppen och vi tror att hästen ska vara förbättrad med den genomköraren. Han har en tendens till att dra dåliga startspår och inte heller den här gången har han haft tur. Hästen är såpass bra att jag inte tror att han kommer att skämma ut sig. En plats bland de fyra, fem främsta kan han faktiskt klara, även om det är den första starten han gör mot eliten. Han tävlar med järnskor fram, barfota bak och öppet huvudlag, säger Lars Anvar Kolle. - 8 Acolyte Hanover har också haft form en lång period. Men det är samma här, han känns bortlottad. Går barfota fram som vanligt, säger Frode Hamre. - 9 Joke Face har fått ett riktigt lopp i kroppen nu och bör vara bra mycket bättre nu. Nu är det dags att han visar vad han kan och det känns som att han kommer att få en bra säsong. Bakspår är väl ingen höjdare, men han går lika bra bakifrån och det ser inte ut att vara speciellt tufft emot. Det är inte helt bestämt ännu, han gick med skor senast men eventuellt blir det barfota runt om nu. Han bör räknas med vettig chans precis som Maffioso, säger Adrian Kolgjini. - 10 Kejser K.D. håller bra form. Jag tror det blir för tufft att vinna från detta spåret. Om det stämmer kan vi klara en plats bland de tre, säger Gunnar Austevoll. V75-7: - 1 Broadway Legs gjorde ett bra lopp i lördags och gick 1.12,4 med tredjespår sista 700. Var också stessig i uppvärmningen och lade bort en del krafter i omstarter den dagen. Har gått fram med det loppet. Är inte jättesnabb från start och blir väl överflyglad, men helt säker är jag inte. Har också öppnat bra i ett par lopp. Det hade inte varit dumt att komma till ledningen, men oavsett har jag segerambitioner. Detta är min näst bästa vinnarchans på lördag. 4 Belgrado och 11 Photo Bear är bra hästar i detta lopp, säger Frode Hamre. - 2 Dominus körde jag mot på Bjerke sist och då såg jag att han var bra som trea. Spåret är perfekt denna gång, och vi bör vara säkra på ett bra löpningsförlopp. Att vinna blir nog for tufft, men jag hoppas och tror på en bra placering, säger Åsbjørn Tengsareid. - 3 Regina One har fungerat jättebra och visat finfin form en längre tid, men senast kördes hon alldeles för offensivt med tredjespår både i första och sista sväng. Så går det inte att köra henne och den starten är bara att glömma. Hon måste få sin smygresa och kommer att köras snällare nu. Läget är bra och hon är snabb ut, vi får se om hon kommer förbi innerspåret eller inte men planen är att ta sig ner till plankan. Hon är hårt anmäld denna gång och gör det bra om hon kan han smyga med och få en peng. Hon har gått med skor på slutet och det är inte planerat några ändringar, men vi får se om Magnus har några önskemål, högst eventuellt kan det bli tal om barfota, säger Anna Ågren. - 4 Belgrado satt fast när jag körde honom för tre starter sedan. Därefter har han avslutat bra två gånger i rad i V75 från svåra utgångslägen. Nu står han mycket bättre till och kan öppna snabbt. Formen är mycket fin och det borde väl vara hans tur att få utdelning nu. Jag tycker att han går bra även bakifrån, men i såna här lopp är det alltid en fördel med spets. Vi siktar på att köra honom barfota fram igen och han måste räknas tidigt, säger Mattias Djuse i stall Forssell. - 5 Mountain Dew är ganska bra i ordning för dagen. Hon har lite problem med fräschören till och från, men nu känns hon fin och bör kunna svara för en bra prestation. Spåret är bra och kusken likaså. Är hon på humör så kan hon öppna riktigt snabbt, men tyvärr är hon ojämn från start. Hon fungerar bäst om hon är med där framme, men dödens vill hon inte ha. Som vanligt kommer hon att gå barfota fram och med ett helstängt huvudlag. Dom kommer inte att springa ifrån henne och jag tycker att hon borde vara bland de fem, men samtidigt vet jag vad hon kan och blir inte förvånad om hon skulle vinna, säger Stig Sjögren. - 6 Tourbillion är vass från start och har ett bättre spår än i de senaste starterna. Han är i knallform, men är ingen som ska gå i ledningen på den här distansen. Han rankas bakom mina andra två i loppet på kapacitet, säger Frode Hamre. - 7 Aces Majesty var blek senast, men tyvärr är det numera stor skillnad på honom när han måste gå med skor och brodd jämfört med när han kan gå barfota. Jag räknar med att det blir bra bana och att vi kan rycka alla skor nu vilket är en stor fördel. Han går mest lugna jobb men känns som vanligt och jag tror att formen är fin. Spåret blev lite väl långt ut men han kan öppna snabbt. Det blir samma utrustning som vanligt och med klaff kan han dyka upp långt framme, säger Patrik O Sundberg. - 8 Triple Crown har dessvärre dragit spår åtta. Mot tuffa konkurrenter ser det svårt ut. Formen är mycket bra. I utgångspunkt handlar det om en premiechans. Eventuella ändringar bestäms av tränaren Sigbjörn Kolnes, säger kusken Eirik Høitomt. - 9 So Here I Am satt fast med mycket krafter kvar i lördags. Hon känns riktigt bra i ordning för dagen och håller bäst form av våra tre. Spåret blev bra för henne, härifrån får hon smyga med. Hon kanske är bäst över kort distans men jag tror ändå att hon har bäst chans av våra på V75. Det blir minst barfota fram som senast, säger Marcus M Melander. - 10 C.C.Seventy Five kommer tillbaka efter en paus. Heäten träner fint och han brukar göra bra insatser efter vila. Motståndet är tufft och jag blir överraskad om han vinner. Vi kommer inte göra några ändringar. - 11 Photo Bear är inne i en god period och har blivit mer stabil i sina prestationer. Vi har ändrat i träningen och nu går han intervaller med vagn istället för ridträning och det har slagit väl ut. Det är inte planerat några ändringar. Spåret kunde varit bättre, men hästen har kapacitet. Med klaff kämpar Photo Bear långt fram, säger Peter Jensen hos Team Westergaard. - 12 Hitchcock gick ett strålende lopp sist, men spår 12 gör det vanskligt. Formen är väldigt bra, jag upprepar det, säger Frode Hamre. Kanal 75 Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+1), putte64 (+5), ASteffEA (+5), bokis29 (+5), Trinity (+5), Champinj0nen (+1) Senast redigerad av crossbow den 2013-03-12 klockan 19:25. Anledning: just |
|
2013-03-12, 19:34 | #34 |
Angående Momarken bana och som det förhåll sig i förra årets upplaga.
Att notera till denna omgång. Om ni kom ihåg i V75 1 - galloperade 7 eckipage av 12 startande i första sväng på grund av kan tänkas orutin första sväng, som kom hastigare än beräknat. snacket gick så den gången.. https://www.atg.se/#/department.atg....nel.ws.result/ Björn Goop har jag för mig har bra rutin på Momarken kör väl en del där ibland. Kai Johansen ser ut att vara en skicklig norsk kusk. Senast redigerad av dumle den 2013-03-12 klockan 19:47. |
|
2013-03-12, 19:40 | #35 |
- 5 Beanie M.M. ser det mycket intressant ut för. Han har gjort en artroskopi och fått framknäna opererade, och det har fallit mycket väl ut. Han kommer som vanligt väl förberedd och jag har kört 1.13,5 över 1 600 meter inne på Solvalla, och det löste han på ett mycket bra sätt. Han brukar vara bra direkt i årsdebuten och vann ju detta lopp ifjol efter liknande förberedelser, men han känns faktiskt bättre än någonsin nu. Det blir bara barfota fram nu och sedan ett öppet huvudlag eller ett can't-see-back beroende på hur pigg han verkar i värmningen. Jag tror att han är redo för ett topplopp. Vi ska vara med och köra om det och jag måste vara optimist, säger Morten Waage.
Nu vart jag starkare i min tro på Beanie, tänk så bra / fel det kan bli =) |
|
2013-03-12, 20:01 | #36 |
Varför kör Örjan "Breedlove" i 1:a avdelningen o Björn Goop "Victory" borde inte Goop fått chansen igen för jag tycker "Breedlove" är en SPIK. Även innan man såg startspåren.
|
|
2013-03-12, 20:21 | #37 |
Hallsta Lotus
Ska försöka svänga in te stall Persson imöra ev på torsda å höra vad stallet har för tankar om chansen!!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AbbeAce (+5) |
|
2013-03-13, 09:48 | #38 |
Uppenbarligen bara jag som tror på Picolit på hela sharps....det blir jag mot världen! Men har man en ide eller tanke så står man för det! Jag tror fortsatt stenhårt på den.. förväntar mig en uppvisning i den högre skolan!
|
|
2013-03-13, 10:28 | #39 | |
Citat:
Ja fast fortfarande 60% på strecken när den möter lite tuffare motstånd måste man ändå kalla för att vara hårt spelad. Så du är i gott sällskap =) |
||
2013-03-13, 10:37 | #40 |
Streck spelar ingen roll de som inte fattar hur svårt v7 är kan sluta spela alla spikar är bra bara de vinner!
|
|
2013-03-13, 10:40 | #41 |
|
|
2013-03-13, 10:43 | #42 |
Ja och samtidigt kan man då säga att den som tror att han är ensam i världen om att tro på en favorit inte har förstått konceptet...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KP (+10) |
|
2013-03-13, 10:56 | #43 |
Ensam i världen på sharps.....alla säger emot men det gillar jag ....är kanon...desto roligare på lördag när hela världen kommer prata om elitloppet sen haha bara njuta!
|
|
2013-03-13, 11:03 | #44 |
Är ju inget fel att tro på Picoliten, men man har ju sina egna ideer var gång o jag är ju mer ensam om att tro på Beanie MM då. Men den är ändå en av favoriterna med. Jag tycker bara det finns 3 st hästar i loppet 3,5,9 o då tar jag 5an som WINNER =)
|
|
2013-03-13, 14:00 | #45 |
Inlägg i guld-debatten:
Caddie Comet till i nuläget 12% känns mycket spelvärt. Var enligt mitt förmenande heroisk senast och på Nurmos "till startsida" står att läsa (vet att annan intervju serverats oss ovan i tråden): CADDIE COMET - Jorma Kontio Gör bra lopp hela tiden i gulddivisionen och senast höll han mycket starkt efter en tuff resa i dödens i guldfinalen. Han var nära att vinna och är mycket fint i ordning. Hästen har känts fortsatt bra i träningen efteråt och håller toppformen. Utgångsläget är helt okej bakom bilen och han är snabb ut. Jag tycker att han är en av de som måste räknas med vinstchans. Balans: Barfota runt om ifall banan tillåter Huvudlag: Öppet huvudlag Hästen är inte heller spetsberoende utan "visslar" iväg bra 500ing till slut med rätt ryggresa, jag vågar nog inte spika men tar definitivt med den på lappen! Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+1) |
|
|