Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-02-11, 16:04   #1

Sputnik2012s avatar

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 2742

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

The Solidus - Selections

En känd person skrev om hur man hittar/väljer rätt hästar.
PDF ser bättre ut när du laddat ned den och ser den i rätt storlek.

https://www.dropbox.com/s/i81ydog6ug...dus.CV01.pdf?m

Tänker skriva om den till Svenska och lägga upp en tråd här senare.
Mycket genom-tänkt artikel serie ...

Serialisation of the book by Davey Towey
explaining his innovative, ground-breaking
approach evaluating racetrack performances

Senast redigerad av Sputnik2012 den 2013-02-11 klockan 16:22.
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 20:45   #2

Grovbenstommes avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1665
Standard

Detta är för galopp som jag förstått det?
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom."
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 13:21   #3

Sputnik2012s avatar

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 2742

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Har inte hunnit skumma igenom allt än ...
Men så här säger en av dom som tillämpar metoden.

I like using it to find losers. You can safely knock out a lot of horses from a race using this approach and then you can monitor the exchanges for price movements to get a further clue as to what is likely to happen.

Boken var väldigt omtalad under 90 talet om jag förstått det hela rätt.
Kanske jag kan lägga upp den i denna tråd, ska försöka kopiera.

Senast redigerad av Sputnik2012 den 2013-02-12 klockan 13:34.
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 21:55   #4

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Fann följande inlägg i detta forum: http://patternform.forumup.org/about...tternform.html

"The Solidus formula appeared in Davey Towey's book The Solidus and basically gave tables for the value of weight against class - for example over a seven furlong (en furlong = 201 m) distance a weight drop would only be worth seven tenths of a class drop."

Om man skummar sidorna du bifogade får man också fram följande formulering i stor citering på s. 19:

"...at long distances the predominant performance factor is weight... and at shorter distances the prevailing factor is class..."

Klassindelningen verkar baserad på tid och vikt, kanske något mer. Frågan är bara hur vi får tag på viktuppgifter för hästarna? Mig veterligen står det ingenstans vad hästarna väger?

Ska man försöka dra något ur det lilla jag orkade leta fram så kanske riktigt tunga hästar kanske är en god idé att plocka bort på längre distanser? Vi har ett stayerlopp som avslutning på lördag. Inga tjockisar med där?

EDIT: Såg nu att någon nämnde galopp. Då kan det förstås vara jockeyns vikt som avses.

Senast redigerad av Asprilla den 2013-02-15 klockan 22:00.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 22:40   #5

Grovbenstommes avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1665
Standard

Med vikt så menas vikter som hästarna får i handikappen. Man tynger alltså ner hästar som är bättre för att göra loppen svårare att förutspå.
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom."
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 01:17   #6

Asprillas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grovbenstomme Visa inlägg
Med vikt så menas vikter som hästarna får i handikappen. Man tynger alltså ner hästar som är bättre för att göra loppen svårare att förutspå.
Aj då! Jag borde läst noggrannare. Dock har jag inte i svenska sammanhang hört talas om den typen av handikapp.
Gammal 2013-02-16, 01:59   #7

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Asprilla Visa inlägg
Fann följande inlägg i detta forum: http://patternform.forumup.org/about...tternform.html

"The Solidus formula appeared in Davey Towey's book The Solidus and basically gave tables for the value of weight against class - for example over a seven furlong (en furlong = 201 m) distance a weight drop would only be worth seven tenths of a class drop."

Om man skummar sidorna du bifogade får man också fram följande formulering i stor citering på s. 19:

"...at long distances the predominant performance factor is weight... and at shorter distances the prevailing factor is class..."

Klassindelningen verkar baserad på tid och vikt, kanske något mer. Frågan är bara hur vi får tag på viktuppgifter för hästarna? Mig veterligen står det ingenstans vad hästarna väger?

Ska man försöka dra något ur det lilla jag orkade leta fram så kanske riktigt tunga hästar kanske är en god idé att plocka bort på längre distanser? Vi har ett stayerlopp som avslutning på lördag. Inga tjockisar med där?

EDIT: Såg nu att någon nämnde galopp. Då kan det förstås vara jockeyns vikt som avses.

Hehe, du är helt fel ute! MYCKET fel ute...

Hästarnas vikt har inget med verkligheten att göra... Det är ekipagets totala vikt som är av "vikt" (pun not intended). Även formtal osv. Kan inte mycket om detta själv men nedanstående trådar kan vara av vikt (pun intended).

http://www.tabygalopp.se/formrader.html

http://www.svenskgalopp.se/sg/spelsk...lagalopp1.html

Lycka till, i alla fall...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 13:40   #8

Asprillas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Hehe, du är helt fel ute! MYCKET fel ute...

Hästarnas vikt har inget med verkligheten att göra... Det är ekipagets totala vikt som är av "vikt" (pun not intended). Även formtal osv. Kan inte mycket om detta själv men nedanstående trådar kan vara av vikt (pun intended).

http://www.tabygalopp.se/formrader.html

http://www.svenskgalopp.se/sg/spelsk...lagalopp1.html

Lycka till, i alla fall...!

Hehe, jag har sovit med dumstruten, men fick ändå ett par värdefulla länkar av dig och drog därför diskussionen "framåt".

Men hur menar du att ekipagets totala vikt inte skulle bero av hästens vikt i första hand?

Å andra sidan, om man vet vad hästen presterar med resp. utan vikthandikapp så kanske man kan analysera vikt på det sättet?

Nä, ska inte lägga mig i galopp mera. Har nog aldrig sett ett helt lopp. Fann det bara intressant med lite teori, men går den inte applicera på trav - ajöss.
Gammal 2013-02-16, 14:29   #9

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Asprilla Visa inlägg
Hehe, jag har sovit med dumstruten, men fick ändå ett par värdefulla länkar av dig och drog därför diskussionen "framåt".

Men hur menar du att ekipagets totala vikt inte skulle bero av hästens vikt i första hand?

Å andra sidan, om man vet vad hästen presterar med resp. utan vikthandikapp så kanske man kan analysera vikt på det sättet?

Nä, ska inte lägga mig i galopp mera. Har nog aldrig sett ett helt lopp. Fann det bara intressant med lite teori, men går den inte applicera på trav - ajöss.

Skrev fel, menade såklart ryttaren och eventuell extravikt är det som räknas...

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td