Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1368
|
hela chatten:
Citat:
Klockan är nu 16.00 och vi tackar för Ert deltagande i chatten. Vi har uppmärksammat att det kommit in frågor kring andra ärenden men vi har koncentrerat oss på att svara på frågor om Åmålshändelsen och spelsäkerhet.
Tack för visat intresse!
tisdag 4 september, 2012 16:04
Spelet är stängt och bekräftat inom en sekund från övriga länder. Sedan tar det en viss tid innan alla infokanaler har uppdaterats. I normalfallet tar detta ca 30 sekunder. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:59
Sören:
Ni envisas med att bara konsentrera er på vad som hände i Åmål och ignorerar vad som händer hela tiden att oddsen ändras efter att loppen startats och inte bara en kort stund efter start utan i vissa fall inne på målrakan. En enda händelse som den i Åmål kan hända och skadar inte sporten och spelet så mycket som dessa upprepade oddsändringar under loppen!
tisdag 4 september, 2012 15:59
Det stämmer att Danmark hade en liknande incident tidigare i år. Spelet skulle ha stängts i Danmark av vår partner men kommunikationen var avbruten. Vi har nu skärpt rutiner för spel utanför Sverige då en automatisk kontrollfunktion saknas utomlands. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:53
Ronny:
Stoppet funkade väl inte i Danmark heller? Således inte första gången.
tisdag 4 september, 2012 15:53
Ja, det stämmer. (LA)
tisdag 4 september, 2012 15:50
Peter H:
Vid söndagensspel på Visby blev det ett antal omstarter,vid dessa tillfällen gick det ej att spela tex Tvilling är det samma "person" som även skall låsa upp för spel igen?
tisdag 4 september, 2012 15:49
Vi ser det som en komplettering till ett system som har fungerat utomordentligt under lång tid. (LA)
tisdag 4 september, 2012 15:48
Leif:
Du skriver att ni fått nya instruktioner från Lotterinspektionen som ni genomför. Betyder det att ATG inte är kompetenta att se till säkerheten.
tisdag 4 september, 2012 15:47
I detta fall fungerade inte heller automatstoppet. Varje år körs ca 10.000 lopp och detta är första gången som båda kontrollerna fallerade samtidigt sedan automatstoppet infördes för mer än 10 år sedan. Återigen, vi beklagar att detta kunde inträffa. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:43
Sören:
Ni erkänner att spel har gjorts efter start. Bara detta faktum raserar ju förtroendet för hela sporten. Om några individer kan spela efter start kommer genast skäliga misstankar om att detta sker från insiders. Hur kan spel annars kunna förekomma om automatstoppet kommer från startsystemet?
tisdag 4 september, 2012 15:43
Vi har fått nya instruktioner från Lotteriinspektionen och vi genomför just nu dessa. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:39
Bosse:
Vad specifikt gör ni för unvika dessa fadäser i framtiden?
tisdag 4 september, 2012 15:38
Nej, vi redovisar inte utländska vinster som ATG.SE. De redovisas som tidigare. (LA)
tisdag 4 september, 2012 15:36
Kurt O:
Har ATG börjat att redovisa utlänska spelvinster som "ATG.se"? Eller har alla storvinster på V75(V86/V65) vunnits av svenska spelare de sista månaderna?
tisdag 4 september, 2012 15:36
Ja, vi tar verkligen spelsäkerheten på största allvar. Det är ett grundfundament och därför är det en av mina mörkaste dagar under mina 25 år hos ATG. Jag och alla andra kan återigen bara beklaga att detta har skett (RN)
tisdag 4 september, 2012 15:35
Ulf:
Tycker ni själva att ni tar era problem om spelsäkerhet på allvar när samma fel dyker upp fast lotteriinspektionen påtalat detta?
tisdag 4 september, 2012 15:35
Ja, det automatiska stoppet kommer från startsystemet. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:32
Maria:
Vänligen svara Bengt som skrev 14:58. Kommer det automatiska stoppet via startsystemet?
tisdag 4 september, 2012 15:31
Spel har gjorts efter start på både vinnande och förlorande hästar. Vår samlade bedömning är att dessa enbart marginellt har förändrat oddsutfallet. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:27
Bo:
hur kan ni säga att det inte påverkas när folk uppenbart gått ut(expressen bla) och berättat och visat vinnande kuponger som lämnats in efter loppet? Naturligtvis har det påverkat oddsen även om det kanske inte vara jätte stort...
tisdag 4 september, 2012 15:25
Ingen makulering tillåts via ATG.SE. Oddsspel skall begäras makulerade innan du lämnar kassan hos ett ombud eller på en bana. För övriga spel skall makulering begäras inom 10 minuter. För båda gäller att begäran alltid skall göras före spelstopp. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:22
Erik:
Hur många minuter har man på sig att annulera sitt spel?
tisdag 4 september, 2012 15:20
I första hand manuell och i andra hand en automatisk funktion. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:19
Sören:
Menar ni att det är en manuell funktion (en gubbe) som stoppar spelet i första hand och inte en automatisk??????
tisdag 4 september, 2012 15:18
Vi delar inte upp V75-insatser och vinster per omgång, vare sig i länder eller regioner i Sverige (RN).
tisdag 4 september, 2012 15:17
Carpe Diem:
Vore det inte genomförbart att redovisa insatser + vinster för alla ingående länder per V75-0mgång? Det skulle ju då förhoppningsvis visa att miljonärerna också betalar tillbaka. Nog skulle atg tjäna på att vara transparanta. Har Ni övervägt detta och vad har ni kommit till för resultat? Öppenhet eller hemlighetsmakeri?
tisdag 4 september, 2012 15:17
Nej, vi kvalitetssäkrar inga externa produkter. (LA)
tisdag 4 september, 2012 15:14
Patrik:
Kanske inte rätt forum men är de program som Ni hänvisar till via hemsidan gällande reduceringssystem (fil) kvalitetsäkrade av Er?
tisdag 4 september, 2012 15:14
Har du fått ett spelkvitto så får du normalt också vinst om inte några oegentligheter misstänks. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:13
Ignac:
Om ett lopp startar exakt kl 14.15.25, om jag lyckas spela kl 14.15.40 och får ett spelkvitto på skärmen, vid vinst, får jag pengarna?
tisdag 4 september, 2012 15:12
Nej, idag har vi inte den möjligheten. Isåfall måste vi tidigarelägga spelstoppet. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:10
Niclas:
kan ni sätta spelstoppet så att slutgiltiga oddset visas när startbilen släpper hästarna?
tisdag 4 september, 2012 15:09
Nej, stoppet görs vid start av första loppet i V5. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:07
arne::
När bägge säkerhetsfunktionerna var satta ur spel gick det tydligen att spela i efterhand. Låt oss säga att det här loppet varit sista loppet på en V5:a.Hade man då också kunnat lämna in en rätt rad i efterhand?
tisdag 4 september, 2012 15:06
Ja, oberoende inspektioner görs av Lotteriinspektionen och våra revisorer, Ernst & Young. (LA)
tisdag 4 september, 2012 15:05
Shere Bangla:
Har ni haft någon revision av era IT-system? Om ej, planerar ni att låta något OBEROENDE revivisionsföretag göra en grundlig genomgång av systemen?
tisdag 4 september, 2012 15:04
Vi har kontroll på våra kunder. Vår sydafrikanska partner har sina registrerade kunder. Vi registrerar dock alla vad i våra spelsystem. (ML)
tisdag 4 september, 2012 15:03
Macke:
Hur kan det vara möjligt att t ex sydafrikanerna kan spela anonymt? Vi svenskar kollas upp och registreras, ni kontrollerar även att bankkontot är skrivet på rätt person (vilket är bra). Ni vet väl inte ens vilka det är som kammat hem de stora jackpottarna.
tisdag 4 september, 2012 15:00
Bengt:
Hur ofta händer det att den manuella stoppfunktionen inte fungerat o den automatiska funktionen utlöst och stoppat spelet? Hur ofta testas det att den automatiska funktionen verkligen fungerar?
tisdag 4 september, 2012 14:58
Ja, det har inträffat men det är mycket sällsynt. Systemet testas regelbundet (ML)
tisdag 4 september, 2012 14:58
Spelsäkerheten är lika hög oberoende av inlämningssätt. Ja, det finns andra reducerade varianter också.
tisdag 4 september, 2012 14:55
Håkan:
Hur är det med spelsäkerheten när jag lämnar in filer? Hur detta enbart för Joker produkten eller finns det andra reduceringssystem?
tisdag 4 september, 2012 14:55
Det stämmer inte. Sena oddsuppdateringar, efter att spelet har stängts, slår åt båda håll. (LA)
tisdag 4 september, 2012 14:54
hans:
undrar varför ändras oddsen bara neråt på favoriten
tisdag 4 september, 2012 14:53
Personen är anställd av sällskapet men utbildad och godkänd av ATG. (ML)
tisdag 4 september, 2012 14:51
Janne:
Vem är ansvarig på banan,att stänga spelet. Är densamma anställd av ATG eller sällskapet??
tisdag 4 september, 2012 14:50
Nej. Det som hände är inte knutet till spelstoppstid (RN).
tisdag 4 september, 2012 14:49
Macke:
Har ni funderat på att sätta spelstopp 30 sek. före start om problemen kvarstår?
tisdag 4 september, 2012 14:48
Vi har gjort en genomgång och bedömningen är att oddsen endast marginellt har förändrats. (ML)
tisdag 4 september, 2012 14:48
Ture:
Jag tycker det är bra att ni tar upp frågan och diskuterar/chattar med era spelare men anser er vara lite naiva i era svar. Era svar är inga nyheter utan bara bortförklaringar. Denns frågade 14,22 " Hur kan jag vara säker på att jag inte har förlorat pengar på att andra spelat på hästen/de andra två som kom på plats, och således sänkte oddset? Den frågan besvarade ni inte. Att skriva att onormala spel ej gjort är INTE svar på frågan. Svaret på frågan är huruvida några spel på någon av platshästarna gjorts efter start och därmed sänkt oddset. Om någon spelat på platshästarna efter start har oddset sänkts och därmed har spelare som Dennis förlorat pengar, hur mycket är oväsentligt.
tisdag 4 september, 2012 14:47
Det är en bedömning vi gör. (ML)
tisdag 4 september, 2012 14:44
Thomas:
Hur kan ni säga att inga "onormala" spel har gjorts.
tisdag 4 september, 2012 14:44
Nej, det har inget samband. (LA)
tisdag 4 september, 2012 14:43
jan:
Har Åmåls tidigare "högervarvstävlande" stört automatstoppet?
tisdag 4 september, 2012 14:43
Det är klart att förtroendet skadas av sådant här men hur mycket går inte att spekulera i. Vi är ledsna över det som hänt men hoppas ändå att allmänheten fortfarande skall ha ett stort förtoende för vår verksamhet. Vi har en policy om hur vinnande kuponger presenteras. Det gjorde vi även vid de s.k. Sydafrikavinsterna. Vi´avslöjar dock aldrig specifik kundinformation utan spelarens samtycke. (RN)
tisdag 4 september, 2012 14:42
Ivar:
Det var och är förtroende kris efter sydafrika affärerna, hur tänker ni vinna tillbaka förtroende hos travspelarna efter gårdagens misstag? Folk börjar ju på riktigt tröttna på att hela tiden undra på om allt går rätt till. Vore det inte lättare att köra med öppna kort, vart man vinner, hur mycket det vinnande systemet kostade och i extrema fall visa hur den/dom vinnande spelen såg ut
tisdag 4 september, 2012 14:40
Ja det håller jag verkligen med om. (ML)
tisdag 4 september, 2012 14:37
Christer M:
vIKTIGASTE AV ALL NÄR DET GÄLLER SPELSÄKERHET ÄR ATT MEDARBETARNA PÅ atg har en hög kompetens (som jag tror att de har) eller hur Magnus För en del år sedan blev svenska spel drabbade av uppgjorda matcher. Viktigaste för oss spelare är att vi tävlar på lika villkor oavsett plånbok
tisdag 4 september, 2012 14:36
kjell:
Citat: 'inga onormala spel efter start'.
tisdag 4 september, 2012 14:35
Vi går inte in på det typen av gränsdiskussioner (ML).
tisdag 4 september, 2012 14:35
Ture:
Hade ni ansett att det varit ett normalt spel om någon efter starten igår spelat 10 000kr på 12 - Albin Tö och den hade vunnit? Att ni kan säga onormalt spel beror ju på att favoriten faktiskt gick in trots allt!
tisdag 4 september, 2012 14:34
Ja, det vill jag verkligen påstå. (RN)
tisdag 4 september, 2012 14:33
Jan:
Kan man lita på ATG ?
Då hade vi haft ett annat läge (ML).
emil:
Följdfrågan blir då givetvis: Om onormala spel inkommit och det hade påverkat utdelningen för alla som tippat rätt på förhand. Vad hade hänt då?
tisdag 4 september, 2012 14:32
Inga spelare skall kunna spela efter start vare sig i Sverige eller utomlands. Tyvärr kan oddsuppdateringen vara sen ibland. (LA)
tisdag 4 september, 2012 14:31
Andreas:
Hej , Jag ser mkt trav och senaste åren har det förekommit märkliga saker. Täthästar eller hästar som får en bra start går som regel ner i odds ! . Är 99 % säker på att nån kan spela under loppen. Det är jag inte ensam om att ha uppmärksammat. Gissningsvis så har ni inte koll på spelen som kommer in ifrån utlandet.
tisdag 4 september, 2012 14:31
Ja, vi har en tidsstämpel som registreras i vårt spelsystem. (ML)
tisdag 4 september, 2012 14:25
Macke:
Kan ni se när spel verkligen lämnats in? Loggas allt på ett korrekt sätt utan möjlighet för fiffel?
tisdag 4 september, 2012 14:25
Vi har fattat beslutet om att betala ut vinster och därmed gör vi inga återbetalningar eller kompensationer. Återigen vill jag påpeka att inga "onormala" spel gjorts i loppet.
(ML)
tisdag 4 september, 2012 14:24
Dennis:
Jag hade spelat en relativt stor summa på Albin Tö, självklart innan start. Den var minst spelad i fältet och streckad på tre procent. Oddset på plats var minst sex gånger strax innan bilen släppte iväg fältet. Hur kan jag vara säker på att jag inte har förlorat pengar på att andra spelat på hästen/de andra två som kom på plats, och således sänkte oddset? Kan vi förvänta oss kompensation eller liknande, ungefär liknande det fallet då folk blev debiterade insättningen två gånger?
tisdag 4 september, 2012 14:22
Jo, det var jag. Vi har nu kört över 100.000 lopp sen vi genomförde dubbla kontrollfunktioner. Detta är första gången som detta inträffar men igår inträffade det som vi inte trodde skulle kunna hända och jag kan bara beklaga.
tisdag 4 september, 2012 14:19
vargman:
Remy var det inte du som stod i TV och GARANTERADE att ALLA spel gjordes före start och att något sånt här inte KUNDE inträffa för inte så länge sedan i samband med Tasmanien mm????
tisdag 4 september, 2012 14:16
Nej det är vi inte. Vi genomför nu Lotteriinspektionens direktiv från igår.
tisdag 4 september, 2012 14:16
Mikael:
Är ni rädda för att bli av med det tillstånd som lotteriinspektionen har gett er för att erbjuda spel till allmänheten?
tisdag 4 september, 2012 14:14
Vår bedömning efter loppet var att inga "onormala" spel gjorts efter start och eftersom vi själva var orsaken till felet så beslutade vi att betala ut vinsterna.
tisdag 4 september, 2012 14:13
emil:
hej. Varför betalas det ut vinster till dom som uppenbart spelat efter att starten gått? Hade ni tex betalat ut vinster om ngn satsat 50 000 på den vinnande hästen? Är det inte "lättast" att bara makulera alla spel som inkommit efter starten gått?
tisdag 4 september, 2012 14:11
Nej inga vad kommer att annulleras.
tisdag 4 september, 2012 14:10
Mikael Solberger:
Ni ser klockslagen för vaden. Kommer de som är registrerade efter 12.20 att annulleras?
tisdag 4 september, 2012 14:09
Ja, vi har definitivt fullgod datakompetens inom ATG men det var inte problemet denna gång. Det brast i teknisk kommunikation och interna rutiner.
tisdag 4 september, 2012 14:08
Lars:
Finns det vekligen fullgod datakompetens inom ATG eller förlitar man sig helt på samarbetspartners?
tisdag 4 september, 2012 14:05
Allt spel stoppas givetvis när loppet startar. För detta har vi två kontrollfunktioner, en manuell och en automatisk. Tyvärr fallerade båda när loppet startade i Åmål. Det är inte aktuellt att ändra rutinerna för spelstopp. Det är en världsstandard som vi också vill ha i Sverige.
tisdag 4 september, 2012 14:04
Stefan:
Hur går det till idag när stopp till mottagning av spel görs? Går inte att få sänkt odds efter start. Seriösa spelare lämnar och hobbyspelarna blir sura... Läge dra tillbaka tiden för att få fryst oddstavla under loppen?
tisdag 4 september, 2012 14:02
Välkommen till chatten med ATG:s vd Remy Nilson, ATG:s säkerhetschef Magnus Lunner och ATG:s informationschef Leif Almgren.
Chatten startar 14.00 och avslutas 16.00.
Det går bra att skicka in dina frågor redan nu.
|
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: Pilkast (+3)
|