|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2012-08-30, 18:28 | #16 |
Det här är en kombination av girighet och fartblindhet.
Man kan ju fundera över rimligheten att V75 omsätter 5-6 ggr stryktipset, som ändå är en svensk institution inom spel. Men istället för att skatta sig lyckliga över det som varit och fortfarande är ett gigantiskt övertag tappar dom helt konceptet och jag misstänker starkt att vi bara sett början på en lång nedgång för spelformen. Att ATG inte är mogna att hantera den eventuella situationen råder det däremot ingen tvekan om.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
2012-08-30, 19:11 | #17 |
Och när dom märker att detta inte fungerar, för det kommer det inte göra, är det dags för nästa steg.
Då är det dags att skrota spel för enbart 7 rätt. Det är varken brett eller folkligt och fram för allt osolidariskt mot småspelarna som inte törs chansa bort möjligheten till 24 kr på 5 rätt. Sen att Harry Boy inte ensam kan piska upp omsättningen kring 100 mille får bli ett senare problem.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
2012-08-30, 21:40 | #18 |
Har inte lusläst hela tråden men jag förstår inte riktigt diskussionen. De försöker "bygga bort" rykten om tveksam spelsäkerhet i utbyte mot att tappa lite omsättning. Helt strategiskt riktigt tänkt och inga konstigheter som jag ser det?
Wagner, du har vanligtvis kloka kommentarer. Men menar du att de ska sitta nöjda bara för att en stor spelform inom en annan sport har sämre omsättning? Hade Remy och gänget resonerat på det sättet under vägen så hade nog inte travet varit så alls så stort som det är idag.
2012-08-30, 22:22 | #19 |
Nöjda behöver dom inte vara, men lite ödmjukhet skadar nog inte. Det här känns mer som en panikåtgärd.
Stryktipset, som exempel, har tappat i omsättning varje år sen lång tid tillbaka. Så varför skulle inte V75 kunna drabbas av något liknande?
|
2012-08-30, 22:31 | #20 |
|
|
2012-08-31, 06:47 | #21 |
Sharpest
|
Jag tycker att de ska införa kupongavgift för alla system under 10 kronor. Hos ombudet betalar alla en kupongavgift oavsett systemets storlek. Hade en avgift på 2kr tillkommit på ett antal kronor för varje inlämnat system som kostar max 10kr så skulle det göra filinlämnandet rätt så oekonomiskt för dessa stora pampar att lasta in 500.000+ system.
Likt betfair som har premium charge för de som omsätter mycket. För visst leder dessa gigantiska filer till ökade kostnader för ATG? Både maskinparksmässigt men även administrativt. För varför skulle annars ombuden ha kvar sina inlämningsavgifter? Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mijo14 (+5) |
2012-08-31, 08:54 | #22 | |
Citat:
De som spelar reducerade system belastar förmodligen ATGs datorer MINDRE än andra spelare. Man sköter all sin analys i lämpligt reduceringsprogram (som inte hämtar sitt data direkt från ATG), och loggar sen bara in för att ladda upp sin fil. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
NoobieClown (+5) |
||
2012-08-31, 09:28 | #23 | |
Sharpest
|
Citat:
Att det skulle drabba småspelare tror jag inte. Det går att kombinera avgift i kombination med att om en filstorlek skulle vara över tex 10000kr och endast då skulle denna avgift inträffa. Men även detta med att begränsa antal rader per fil att lämna in går att kringgå. Det är bara att bryta filen i 10 delar och spela via 10 olika konton. Har man kapitalet att spela för dessa summor så har man även kapitalet att ha 10 burkar med 10 egna IP nummer + 10målvakter. |
|
2012-08-31, 09:52 | #24 | |
Citat:
Sen förstår jag inte denna fixering vid streckprocent. Det är inte längre något relevant mått oavsett vilka åtgärder ATG vidtar, utan det är insatsfördelningen som man ska titta på. Där kan man också jämföra med Stryktipset, där man alltid bara har haft insatsfördelning, och streckprocent har överhuvudtaget aldrig varit aktuellt... |
||
2012-08-31, 12:03 | #25 | |
Banned
|
Citat:
Som HPT säger så vore den bästa lösningen att ta bort eller dölja streckprocentredovisningen och bara redovisa en detaljerad enkelradsinsatsfördelning. Svenska spel har tagit emot stora enkelradssystem på Stryktipset sedan lång tid tillbaka och där har det aldrig varit några diskusioner om begränsningar. När det gäller spelsäkerhet, kundvård och fusk borde ATG istället fokusera på andra saker: 1. Bara tillåta utländska spel över Internet via deras egna atg.se webbplats. Med utländska skins ökar risken för cashback-deals, riggningar, tekniska problem som möjliggör spel efter loppstart, etc. 2. Mer kontroll och högre straff för tränare och kuskar som fuskar. Som det fungarar nu verkar det vara fritt fram för stallkörningar, grisfösare, olika typer av "milkshakes" och "coolers", etc. 3. Sänkt totalisatoravdrag: 10% för V/P/DD/Trio/Tvilling/V3, 20% för övriga. 4. Bättre positionsredovisning under loppen. Med dagens teknik vore det enkelt att utveckla ett system där positionen för alla hästar presenteras grafiskt. Tror det redan finns sådana system bl.a. i USA. 5. Bättre utbildning av bandomarna. Det döms för godtyckligt i bl.a. disknings och trängningssitationer. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+10) |
|
2012-09-01, 00:32 | #26 | |
Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604Rektävling 2014 Stats: 0 - 1 - 0 ROI: 0.00% Vinstprocent: 0.00% |
Citat:
Jag, som tyvärr är novis och totalt värdelös på en av de viktigare sidorna av spelandet, nämligen spelvärdet (när det inte kommer till VP, Tvilling och DD, H2H, H3H, H4H, H5H), hur vet man när värdet finns på en häst när man enbart ser på streck- kontra insatsfördelning? Hoppas ni förstår vad jag menar? Finns det ett visst spann mellan de båda som "måste" uppfyllas eller måste man lägga in sin egen värdering av hästens chanser i det hela...? Troligtvis, är det väl så, men hur viktar man de tre olika parametrarna? Eller är det så att man ALLTID vill hitta de största diskrepanserna mellan de båda...? Lycka, till imorgon och på söndag - en av de häftigare helgerna i travåret...! |
|
2012-09-01, 01:36 | #27 | |
Citat:
|
||
2012-09-01, 02:04 | #28 | |
Citat:
Självklart finns inte denna formel och det är säkerligen INTE det han/hon menar, utan att extremt stora system har en utomordentlig stor chans/möjlighet att gå med stort plus i det långa loppet - om man INTE är totalt USEL på att ranka omgångarna som "svåra" eller "lätta"...! Har du dessutom EN spik på V75 som du "köpt" utav en tränare/kusk så har du ett enormt försprång gentemot allmogen. Eller tvärtom - har du "köpt" en kusk att köra den stora, favoritspelade hästkraken i galopp, eller köra för sent från de bakre regionerna i fältet och komma på en hedersam tredjeplats så är ju de stora systemen med helgardering en bra bit på väg, eller hur? Jag menar också att det är en stor skillnad att lägga in ett stort system en Solvallakväll/V75-dag, på sommaren där flera av favoriterna har framspår och är startsnabba, än att göra det på en slaskig vinterdag på Bergsåker/Färjestad/Umåker/Kalmar/Eskilstuna/Jägersro eller faan vet... Finns många variabler jag kan nämna som åstadkommer detta "fenomen"! Detta "vet" dessa systemmakare - så det är ju inte bara att de lastar in pengar i parti och minut och random - de vet självklart när spelvärdet är som störst och satsar därefter! Alternativt att de haft en "liiiiten" fördel jämnt emot den "svenska" spelarkåren i och med att spelstoppet i Sydafrika klickat, på ett eller annat sätt...! Who knows - inte jag, i alla fall! Edit: Ursäkta, Asprilla, att jag i mångt och mycket svarat i ditt namn...! Senast redigerad av Pilkast den 2012-09-01 klockan 02:05. |
|
2012-09-01, 04:16 | #29 | |
Citat:
Jag skulle nog snarare säga att dom har stor risk att gå back i det långa loppet om man inte är mycket bra på att ranka omgångarna. "Har du dessutom EN spik på V75 som du "köpt" utav en tränare/kusk så har du ett enormt försprång gentemot allmogen. Eller tvärtom - har du "köpt" en kusk att köra den stora, favoritspelade hästkraken i galopp, eller köra för sent från de bakre regionerna i fältet och komma på en hedersam tredjeplats så är ju de stora systemen med helgardering en bra bit på väg, eller hur?" ? "Jag menar också att det är en stor skillnad att lägga in ett stort system en Solvallakväll/V75-dag, på sommaren där flera av favoriterna har framspår och är startsnabba, än att göra det på en slaskig vinterdag på Bergsåker/Färjestad/Umåker/Kalmar/Eskilstuna/Jägersro eller faan vet... Finns många variabler jag kan nämna som åstadkommer detta "fenomen"! Tyvärr förstår jag inte om du menar att man ska spela stora system på fina sommarbanor eller slaskiga vinterbanor. Personligen tror jag inte att det är någon bra ide att spela extremt stora system på fina sommarbanor med bra spår på favoriterna. Sen undrar jag vilket fenomen du syftar på? |
||
2012-09-01, 05:22 | #30 | ||||||||
Citat:
Hahaha! Du har verkligen sökt efter fel i min text och du tror dig hittat dem - men du är tyvärr enbart en patetisk och troligtvis beroende/notorisk "felletare"... Mitt inlägg: Citat:
Om du skulle haft någon insyn i vad gäller travet och dess sport så skulle du inte frågat denna fråga (läs en gång till vad jag skrev - du som "expert" måste väl förstå vad jag menade, eller?)... Jag, menar att det är helt okey att fråga de mest "dumma" frågor som finns men det är faan inte okey att göra det genom att gömma sig bakom att man tror sig veta saker och ting, som du uppenbarligen gör och sedan uttrycka dem... Det är väl självklart att man INTE spelar stora system på "självspringande" sommarbanor och absolut INTE på Solvalla där 90% av dagarna slutar med favoritparader... Trodde du visste detta... Du som verkar så påläst, men jag hade tydligen väldigt fel - i motsats mot mina tips...! "Fenomen" var kanske fel ordval men jag tror du vet vad jag menade - annars skall jag nu ta det på lättförståelig svenska... Favoriter har självklart en mycket större % utav vinster när de är av en sort som är startsnabba och att de har framspår (och går bäst/enbart där) och att det är sommarbana, samt att det på vissa banor råder en "kompiskultur" där man INTE kör sönder varandra i loppen, aka, Solvalla som det mest talande exemplet av dem alla! Sitter en favorit i ledningen, varvet kvar, på Solvalla en varm sommardag, så lovar jag att den vinner i 75% utav fallen, minst... Ingen statistik dock, bara en känsla som är väl underbyggd efter tusentals av lopp jag sett... Särskilt om man ser till de senaste 10 åren då catchdrivers blivit allt mer vanligt och populärt... Detta har förstört mycket utav travsporten idag, tyvärr! En omgång med flera favoriter från framspår och som man "vet" sitter i ledningen efter 500 meter har en otroligt stor vinst% och omgången blir då lätt, dvs. låg utdelning. Inget konstigt i detta - ledningen är ju kortaste vägen till mål och alla andra hästar måste ta minst en nos för att vinna mot ledaren - oftast en längd eller mer på upploppet dock (för er som inte visste, eller tänkte på detta). I en omgång med tungsprungen bana, sommar eller höst/vår/vinter då är alla hästar i ledningen sårbara - de måste då "spåra" resten utav fältet på ett innerspår som oftast är klart sämre än de som är ytter, dvs. andra och tredjespår. Vattnet hamnar oftast på innerplan och innerspåret och blir därmed, många gånger, mycket svårbemästrat, pga. sämre fäste och vattenansamlingar... Bakspåren kommer då lättare in i matchen än på en fin sommarbana... Särskilt om tempot varit lite för högt där framme i början - något som oftast inte har någon större betydelse på sommaren (om man får dämpa, vill säga). Nej, jag orkar INTE! Du får tro mig på orden som jag skrivit att det finns hundratals av variabler som spelar in i varje lopp och särskilt om det är sommar och/eller höst/vår/vinter! Jag får ta detta i en annan tråd, vid ett annat tillfälle! Nu måste jag sova för att orka med helgens tävlingar... |
||||||||
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/12972-atg-aendrar-regler-foer-travspel/
|
||||
Postat av | For | Type | Datum | |
stefanochlukasspelblogg | This thread | Refback | 2012-08-31 02:26 |