Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-07-23, 18:38   #1

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 52
Standard

yet another analysera mera

Tja

Har läst tidigare trådar där användare försökt sig på att med datorns hjälp ta fram vinnare etc, med blandat resultat..

Här kommer en ytterligare sådan. Men med ett litet annat fokus. Istället för att datorn ska presentera vilken häst som vinner är jag istället ute efter att få ett underlag på vilket man kan grunda vettiga beslut.

Problemet är att jag inte kan Trav särskilt bra, därför hoppas jag att ni har många goda idéer att komma med.

Har data för vinnare/plats såväl som streckdata för periodens alla V75. Datamodellen innehåller fakta för Placering, Tid (samt ev. förkortningar som dist, a,g, s etc) och Streck (samt %-del) samt filtreringsmöjligheter för distans, häst,startnummer, kusk, loppnr, starttyp, bana, banförhållande samt huruvida trav/galopp.

Så, vad är intressant att ta reda på?

Senast redigerad av numcruncher den 2012-08-11 klockan 12:50.
numcruncher är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 23:09   #2

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26740
Standard

Bör väl ligga på ca 400 lopp då och det går nog kanske att dra lite slutsatser utifrån någon isolerad parameter, men inte speciellt många. De du kan dra kommer nog inte visa annat än vad man "vet" efter att ha tittat på trav i ett par år heller.

Du får gärna beskriva lite mer hur du tänkt gå tillväga så kanske jag kan försöka peka i någon riktning som jag tror eventuellt kan bära frukt.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 09:06   #3

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Bör väl ligga på ca 400 lopp då och det går nog kanske att dra lite slutsatser utifrån någon isolerad parameter, men inte speciellt många. De du kan dra kommer nog inte visa annat än vad man "vet" efter att ha tittat på trav i ett par år heller.

Du får gärna beskriva lite mer hur du tänkt gå tillväga så kanske jag kan försöka peka i någon riktning som jag tror eventuellt kan bära frukt.
Njae, över 11 000 lopp, tittar vi bara för igår var det t.ex. 40 lopp. Beror lite på hur man ser det, jag har exempelvis inte styrt upp DD-odds eller trio-odds men har tider, placeringar, övrig info.. för alla lopp.

Det handlar inte om att skapa ett system som listar de vinnande hästarna utan att ge underlag för att kunna ta bättre beslut. Men vaad är det som genererar värde av att veta?

Senast redigerad av numcruncher den 2012-07-29 klockan 22:22.
Gammal 2012-07-24, 10:07   #4

Stekels avatar

Standard

Aha, läste det som att du hade alla V75-lopp sedan juli ifjol bara. Du har inte propositionerna för loppen med, alltså vilka hästar som loppet är öppet för?

Du kan börja med att filtrera på distans och starttyp rakt av. Om jag inte är ute och cyklar bör du få fler skrällar både som vinnare och prispall ju kortare distans och på voltlopp. Det vore dock kul att se hur stora skillnaderna faktiskt är.

Det vore nog en idé att sortera ut kallbloden också, då det är mycket som är annorlunda med de loppen.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2012-07-24, 10:31   #5

Standard

Citat:
Aha, läste det som att du hade alla V75-lopp sedan juli ifjol bara. Du har inte propositionerna för loppen med, alltså vilka hästar som loppet är öppet för?

Du kan börja med att filtrera på distans och starttyp rakt av. Om jag inte är ute och cyklar bör du få fler skrällar både som vinnare och prispall ju kortare distans och på voltlopp. Det vore dock kul att se hur stora skillnaderna faktiskt är.

Det vore nog en idé att sortera ut kallbloden också, då det är mycket som är annorlunda med de loppen.
Ah ok, kanske dåligt formulerat men alla VP och V75 sen 1 år tillbaka och historiken växer kontinuerligt.

Njae, har dem i datavaruhuset men kan inte nyttja dem än då det inte är uppstrukturerat i datamodellen. För visst är det följande som är propositionerna (?):

"Svensk Travsports Unghästserie - KRAFFT - Stolopp
3-åriga svenska ston 10.000 - 40.000 kr . Körsvenskrav kat. 4. Ej häst med begränsade rättigheter. "

"200.001 - 790.000 kr . Körsvenskrav kat. 4. "

"Stolopp
Ston 185.001 - 449.000 kr . Körsvenskrav kat. 4. "

"Svensk Travsports Grundserie
3-6-åriga svenska högst 165.000 kr . Körsvenskrav kat. 4. Ej häst med begränsade rättigheter. "

Det är en svår informationsmängd att bearbeta, är det något särskilt här som är extra intressant?

Var ser vi huruvida det är kallblodslopp eller inte?
Gammal 2012-07-24, 10:58   #6

Stekels avatar

Standard

...

Gammal 2012-07-24, 11:01   #7

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av numcruncher Visa inlägg
Det är en svår informationsmängd att bearbeta, är det något särskilt här som är extra intressant?
Absolut, men man får ta och dela upp det på ett vettigt sätt och börja jobba utifrån det. I värsta fall får man ta omtag senare med andra "indelningar". Ska fundera lite under dagen på vad som kunde vara vettigt att gå på prop-mässigt för att kunna få ut något intressant.

Citat:
Var ser vi huruvida det är kallblodslopp eller inte?
Om det är varmblod står det ingenting, är det kallblod står det oftast först i propen, se Årjängs lopp 5 idag "Svenska och norska kallblodiga högst 280.000..."

Gammal 2012-07-24, 12:01   #8

Standard

Citat:
Absolut, men man får ta och dela upp det på ett vettigt sätt och börja jobba utifrån det. I värsta fall får man ta omtag senare med andra "indelningar". Ska fundera lite under dagen på vad som kunde vara vettigt att gå på prop-mässigt för att kunna få ut något intressant.

Om det är varmblod står det ingenting, är det kallblod står det oftast först i propen, se Årjängs lopp 5 idag "Svenska och norska kallblodiga högst 280.000..."
Vore kanonschysst! :-)

Om man för sistnämnda helt enkelt utgår från att står det i propen något om kallblodiga-isch så är det ett kallblodslopp och annars varmblod, hur mycket fel tror du det kan generera (mellan tummen och pekfingret)? Tänker då på slarv hos atg att de inte skrivit in kallblod när det är kallblod eller att det finns andra identifierare utöver benämningen i propen som beskriver det (om det ens gör det?)?
Gammal 2012-07-24, 12:21   #9

Sharp$: 6
Standard

Får man fråga hur du fått tag på datan? Samlar du själv eller finns det någon bra hemsida eller så?
Kurtosnisse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 12:43   #10

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kurtosnisse Visa inlägg
Får man fråga hur du fått tag på datan? Samlar du själv eller finns det någon bra hemsida eller så?
Samlar själv, bökigt och tidskrävande :-(
Gammal 2012-07-24, 21:09   #11

Standard

Vad är det "Körsvenskrav kat. X" innebär och vilka kategorier finns det?
Gammal 2012-07-24, 21:39   #12

Standard

Sorry för så många frågor, men har en till :-)

Hur beräknas det totala oddset för t.ex. DD, LD, tvilling, trio osv. Det är samma individuella Odds som står på VP-sidorna men det sammanlagda oddset är någon annan beräkning. Någon som har koll?
Gammal 2012-07-24, 21:58   #13
HPT

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Sorry för så många frågor, men har en till :-)

Hur beräknas det totala oddset för t.ex. DD, LD, tvilling, trio osv. Det är samma individuella Odds som står på VP-sidorna men det sammanlagda oddset är någon annan beräkning. Någon som har koll?
Hmm...jag förstår inte alls vad du menar, och då misstänker jag att det är fler som inte gör det... ;-) Förtydliga så ska jag eller någon annan nog kunna hjälpa dig.
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 22:05   #14

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Hmm...jag förstår inte alls vad du menar, och då misstänker jag att det är fler som inte gör det... ;-) Förtydliga så ska jag eller någon annan nog kunna hjälpa dig.
hehe ok, visar istället ;-)

http://classic.atg.se/ResultatServle..._ld&betType=LD

Hur har oddset 11,71 beräknats fram utifrån 4,99 och 3,48?
Gammal 2012-07-24, 22:20   #15
HPT

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
hehe ok, visar istället ;-)

http://classic.atg.se/ResultatServle..._ld&betType=LD

Hur har oddset 11,71 beräknats fram utifrån 4,99 och 3,48?
De har ingenting med varandra att göra. Vinnarspelet och DD hämtar sina vinster från helt separata insatspooler.

Däremot kan man använda multiplicerade vinnarodds för att hitta spelvärda kombinationer på DD, men det är en helt annan sak...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 22:24   #16

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
De har ingenting med varandra att göra. Vinnarspelet och DD hämtar sina vinster från helt separata insatspooler.

Däremot kan man använda multiplicerade vinnarodds för att hitta spelvärda kombinationer på DD, men det är en helt annan sak...
Aha ok, tack! Då gissar jag att det är samma sak med oddsen för tvilling, LD, trio m.fl.?
Gammal 2012-07-25, 00:16   #17

Stekels avatar

Standard

Citat:
Aha ok, tack! Då gissar jag att det är samma sak med oddsen för tvilling, LD, trio m.fl.?
Japp, alla spelformer har separata pooler om man så säger (nej nu har jag nog läst för mycket Leffe GW-böcker, "om man så säger" är ju faktiskt inget man normalt sett säger...om man så säger...)

Gammal 2012-07-25, 02:13   #18

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Haha! Detta blir bara skit! Det går inte att få in alla parametrar från alla lopp och få detta till en "sanning"! Det är för mycket som skall klaffa för att ens statistiken skall hålla! Statistik är enbart bullshit!

Alla initierade vet vilka spår som är bra vid givna starter - antingen auto eller volt. Tillägg eller inte...

Att tro att statistik skall hjälpa dig vid travspel - om du verkligen tror detta, då är det lika bra att spela lotto!

Säg att du har ett lopp med 12 hästar i. Du har också 12 olika ekipage, en kusk som kanske inte kört hästen tidigare. Du har spår, banunderlag, utrustningsändringar som vi som spelare "kanske" får reda på, störningar i loppen, startsnabbhet/tröghet, värmning/provstart, träningsmöjligheter osv. osv. Detta är värre än lotto många gånger...

Sedan finns det de lopp som är "solklara" och som alla vet bara kommer vinnas utav spetshästen nummer x. Den finns också!
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 02:21   #19

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Med statistik blir det som att säga att lottonumren 1, 15, 45 OFTAST kommer upp vi dragningarna, sett till ett helt år... Det blir ju enbart löjligt!

Alla initierade inom travet vet att vissa spår och kuskar är bättre men det innebär inte, lopp för lopp, att dessa kommer vinna... Det händer för mycket i loppen för att kunna förutsäga saker och ting - undantaget är när man har en startsnabb häst med en etablerad kusk i jollen, då kan denne få spets gratis och få sitta ostörd - detta är rutin och kunskap från spelarnas sida...!

Nu är jag full och går och lägger mig... Skål!
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 02:40   #20

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 6562

2018
Stats: 30 - 35 - 0
ROI: 110.85%
Vinstprocent: 46.15%

Standard

Pilkast: Jag antar att, eftersom du är som du säger initierad och med absolut säkerhet vet att statistik inte hjälper vid trav utan det bara är rena analyser från omgång till omgång utan någon som helst hjälp av statistik, vinner en hel del pengar på exempelvis V75?

Har du några glödheta tips inför helgens omgång?
oggeb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 08:13   #21

Stekels avatar

Standard

Pilkast, jag tror du missförstått syftet TS har lite.

Han skriver "Istället för att datorn ska presentera vilken häst som vinner är jag istället ute efter att få ett underlag på vilket man kan grunda vettiga beslut." och försöker alltså leta fram statistik som kan hjälpa upp hans brist på rutin och kunskap inom sporten i övrigt. Jag misstänker att han bara kommer hitta sånt som vana spelare redan "vet", men hoppas på att något nytt ska komma ur det här som kan hjälpa oss alla att förbättra våra chanser en smula.

oggeb, ingen idé att trissa upp stämningen. V75-snacket finns i en egen tråd.

Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
numcruncher (+10)
Gammal 2012-07-25, 09:12   #22

Standard

Hur var det, kunde man anta att det var ett varmblodslopp om det inte stod något i stil med "kallblods.." i propen?
Gammal 2012-07-25, 09:45   #23

Stekels avatar

Standard

Citat:
Hur var det, kunde man anta att det var ett varmblodslopp om det inte stod något i stil med "kallblods.." i propen?
Kallblodiga brukar det nog stå tror jag. Sen får du väl med namnen på hästarna som vinner också i tabellerna antar jag, skicka mig en lista på dem så kan jag rensa ut resten åt dig (finns vissa lopp där det nog inte står utskrivet).

Gammal 2012-07-25, 10:02   #24

Standard

Citat:
Kallblodiga brukar det nog stå tror jag. Sen får du väl med namnen på hästarna som vinner också i tabellerna antar jag, skicka mig en lista på dem så kan jag rensa ut resten åt dig (finns vissa lopp där det nog inte står utskrivet).
Nu tappade du mig, en lista på vadå?
Gammal 2012-07-25, 11:24   #25

Stekels avatar

Standard

Citat:
Nu tappade du mig, en lista på vadå?
På alla vinnare. Så kan jag sortera ut varmblod från kallblod åt dig, och du kan hålla isär de båda kategorierna i den vidare analysen utifrån den tidigare diskussionen om att det nog är vettigt att göra detta som en första uppdelning av datan.

Gammal 2012-07-25, 12:08   #26

Standard

Citat:
På alla vinnare. Så kan jag sortera ut varmblod från kallblod åt dig, och du kan hålla isär de båda kategorierna i den vidare analysen utifrån den tidigare diskussionen om att det nog är vettigt att göra detta som en första uppdelning av datan.
En lista på alla vinnare är ju en lista på flera tusen poster.. :P
Gammal 2012-07-25, 12:37   #27

Stekels avatar

Standard

Citat:
En lista på alla vinnare är ju en lista på flera tusen poster.. :P
Ja men det går på en kvart att rensa ut dessa, räcker att jag skummar listan och markerar de som ska bort.

Edit: Du får gärna skicka hela materialet också så kanske jag kan komma fram till något på mitt håll också, men jag har förståelse för om du inte vill dela med dig av det.

Senast redigerad av Stekel den 2012-07-25 klockan 12:38.
Gammal 2012-07-25, 13:03   #28

Standard

Citat:
Ja men det går på en kvart att rensa ut dessa, räcker att jag skummar listan och markerar de som ska bort.

Edit: Du får gärna skicka hela materialet också så kanske jag kan komma fram till något på mitt håll också, men jag har förståelse för om du inte vill dela med dig av det.
Stort tack att du erbjuder så mycket hjälp! Kommer dock inte skicka över något material. Eventuella insikter jag når delar jag såklart gärna med mig, som alla andra gör.
Gammal 2012-07-26, 15:58   #29

Standard

Antalet lopp som en häst/kusk utfört, skulle ni säga att det har någon betydelse? Förstår såklart att en häst som bara sprungit 1 lopp kan vinna. Men generellt skulle ni säga att det är ett värde i att en häst är väldigt rutinerad?
Gammal 2012-07-26, 17:10   #30

Sprites avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 8377
Standard

Citat:
Antalet lopp som en häst/kusk utfört, skulle ni säga att det har någon betydelse? Förstår såklart att en häst som bara sprungit 1 lopp kan vinna. Men generellt skulle ni säga att det är ett värde i att en häst är väldigt rutinerad?
Känns som att det oftast tar ut varann rutin/orutin. Alltså rutin gentemot om hästen har vunnit såpass mycket mindre per start att de två hästarna startar i samma lopp om det inte blandas in tillägg osv.. Inget jag skulle lägga alltför stor energi på då det är väldigt olika från fall till fall. Exempelvis skulle du behöva ta i beräkning att 4 starter 4 vinster mot 20 starter 1 vinst värderas annorlunda än 1 start 1 vinst mot 4 starter 0 vinster.
Gammal 2012-07-26, 17:27   #31

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BlackCobra Visa inlägg
Känns som att det oftast tar ut varann rutin/orutin. Alltså rutin gentemot om hästen har vunnit såpass mycket mindre per start att de två hästarna startar i samma lopp om det inte blandas in tillägg osv.. Inget jag skulle lägga alltför stor energi på då det är väldigt olika från fall till fall. Exempelvis skulle du behöva ta i beräkning att 4 starter 4 vinster mot 20 starter 1 vinst värderas annorlunda än 1 start 1 vinst mot 4 starter 0 vinster.
Okok.

Om jag har grafer som visar totala antalet starter och antalet starter som resulterat i respektive position (samt sistnämnda även i %). Kan detta i kombination ge värde? På så vis får man ganska snabbt en uppfattning likt ditt exempel. Att sedan värdera det är en annan femma, men om det är underlag som är intressant?
Gammal 2012-07-27, 12:34   #32

Standard

Följande från startlista:

1 BACHELORES DREAM s 7 Eriksson Sören (Lön Th)

Vad innebär "s 7" och "(Lön Th)" ?
Gammal 2012-07-27, 12:49   #33

Stekels avatar

Standard

Citat:
Följande från startlista:

1 BACHELORES DREAM s 7 Eriksson Sören (Lön Th)

Vad innebär "s 7" och "(Lön Th)" ?
Sto (tjejhäst), 7år gammal. Tränas av Thomas Lönn. Kika gärna på atg.se, fliken Hjälp (och i det här fallet "använda atg.se") för såna här basic-frågor.

Gammal 2012-07-27, 13:07   #34

Standard

Citat:
Sto (tjejhäst), 7år gammal. Tränas av Thomas Lönn. Kika gärna på atg.se, fliken Hjälp (och i det här fallet "använda atg.se") för såna här basic-frågor.
Ah ok, var kanske lite lat av mig där. Men tack
Gammal 2012-07-27, 15:33   #35

Standard

nvm

Senast redigerad av numcruncher den 2012-07-27 klockan 18:34.
Gammal 2012-07-28, 12:58   #36

Standard

Hur viktigt är det med en bra häst vs en bra kusk? Förstår att det inte finns något rätt svar men för mig som oinvigd har jag överhuvudtaget ingen aning. Så hur är era tankar, hur resonerar man om den ena är en bra häst med en dålig kusk och det andra är en dålig häst med en bra kusk?
Gammal 2012-07-29, 22:26   #37

Standard

När vi tittar på lopptider för trav. Hur stor skillnad i tiden (snittiden som visas i resultatlistan) skulle ni säga olika distanser har? En häst som är bra på kortare distans är denne generellt även duktig på längre distanser? Eller är det som för oss människor att man oftast är specialiserad på en särskild distans?
Gammal 2012-07-30, 19:29   #38

Stekels avatar

Standard

Citat:
Hur viktigt är det med en bra häst vs en bra kusk? Förstår att det inte finns något rätt svar men för mig som oinvigd har jag överhuvudtaget ingen aning. Så hur är era tankar, hur resonerar man om den ena är en bra häst med en dålig kusk och det andra är en dålig häst med en bra kusk?
Givet att kombinationen bra kusk/bra häst är att föredra. Kusken gör ganska stor skillnad, både när det gäller att få hästen att prestera och att köra taktiskt smart. Bra kuskar får också mer "gratis" i loppen då de har respekt med sig. En riktigt bra häst som är lättkörd kan alla vinna med, men det är ganska ovanligt att den är både och.

Citat:
När vi tittar på lopptider för trav. Hur stor skillnad i tiden (snittiden som visas i resultatlistan) skulle ni säga olika distanser har? En häst som är bra på kortare distans är denne generellt även duktig på längre distanser? Eller är det som för oss människor att man oftast är specialiserad på en särskild distans?
Du ser ju ganska fort att det skiljer någon sekund mellan distanserna, och att volstart är ca en sekund långsammare än auto (då de får "flygande start"). Oftast är en viss häst bättre på en viss distans, precis som idrottsmän. Några få är väldigt allround, men som regel är de bättre på antingen längre eller kortare distanser.

Svara

td