|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2012-05-23, 19:35 | #1 |
Banned
|
Konstig streckprocent i V86-6
I V86 avd 6 har nr 2 52% i streckprocent och 40% insatsfördelning medan nr 4 har 59% i streckprocent men bara 13% i insatsfördelning. Frågan är om det ens är matematisk möjligt? Enda förklaringen skulle vara om det finns många stora system med spik på nr 2 samt många inlämnade enkelradssystem som har med nr 4.
På Åbys V75:a för ett tag sedan var det också konstig streckfördelning och utdelning. Man tycker ATG åtminstånde borde kunna redovisa exakt hur streckprocenten och insatsfördelningen beräknas. Som det är nu ser det ut att vara riggat. |
2012-05-23, 22:30 | #2 | |
Citat:
Streckprocent: Andel av KUPONGERNA en häst finns med på. En kupong kan vara allt mellan 1 och 1 miljon rader. Summan av streckprocent i ett lopp är minst 100%, oftast betydligt mer. Insatsfördelning: Andel av PENGARNA som satsats på en häst. Eller annorlunda uttryckt, andel av alla ENKELRADER. Summerar alltid till exakt 100% i varje lopp. Det är hög tid att sluta lägga sådan vikt vid streckprocent, som inte är lika relevant längre, men många travspelare verkar vara väldigt konservativa och ha svårt att tänka nytt... Ingen ska ta åt sig personligen av det sista, men kan jag få fler personer att tänka till har det iaf gjort någon nytta... ;-) |
||
2012-05-24, 12:57 | #3 |
Insatsfördelningen är väl hur insatserna fördelas i rikstoton (V/P, Tvilling, Trio osv), vilket sedan ger oddset man får när spelet stänger? Och streckprocenten hur det streckats i streckspelen (V4,5,64,65,75,86)? Det är två olika speltyper, som inte har med varann att göra annat än att det är samma hästar man spelar på.
Varför skulle man titta mindre på streckprocenten nu än förr? Det ger fortfarande den bästa bilden av hur spelvärd en häst är om man ställer det i förhållande till ens egen rankning av loppet... Det är inget som förändrats över åren. |
|
2012-05-24, 13:27 | #4 |
Det jag tycker man fortfarande ska reagera på är när streckprocenten och vinnarspelet, inte stämmer. En pålle som har en streckprocent på runt 10 och ett odds på ...låt säga 2,80 är ALLTID spelvärd!
|
|
2012-05-24, 13:28 | #5 | |
Citat:
Om omsättningen på V75 är 50 miljoner betyder det i praktiken att det lämnats in 100 miljoner enkelrader, och insatsfördelning talar om på hur stor del av dessa enkelrader en häst finns med. Hur dessa enkelrader är fördelade på kuponger av vitt skilda storlekar är ju rimligen ganska ointressant. De senaste åren har antalet inlämnade system ökat dramatiskt tack vare att fler använder reduceringsprogram och därmed lämnar in fler och mindre kuponger (enkelrader i extremfallet), och därför är inte streckprocent ett lika bra mått som tidigare. Men eftersom jag nog inte kommer kunna övertyga dig, så hänvisar jag vidare till Johan Lindvall som skrivit en utmärkt artikel om just detta ;-) http://www.storavinster.se/2011/09/1...streck-4153441 |
||
2012-05-24, 13:35 | #6 | |
Citat:
Det finns 2 system inlämnade till dagens V5a på valfri travbana. Det ena systemet är är på 99 rader och det andra är på 1 rad. Totalt finns 100 rader spelade. I första avdelningen har "stora" systemet häst nr. 1 som spik medans "lilla" systemet har spik på nr. 2. I första loppet är alltså streckfördelningen 50% för häst nr. 1 och 50% för häst nr. 2. I samma lopp är insatsfördelningen 99% på häst nr. 1 och 1% på häst nr. 2. Svårare än så är det inte. Vad folk lirar på helt andra spel kvittar så klart och har inget med insatsfördelning på streckspel att göra. Att inte streckprocenten har nån betydelse är upp till var och en att avgöra som tur är. För mej är dom viktigare än någonsin. Lycka till! /AA |
||
2012-05-24, 13:57 | #7 | |
Citat:
Tyvärr finns inte dessa mått på ATG, men jag har infört det i HPT 4 så man ska kunna jämföra hur betrodd en häst är på olika spelformer. Att se hur stor andel av den totala potten på respektive spelform som satsats på en häst är ju det mest rättvisande, annars riskerar man att jämföra äpplen och päron (streckprocent och odds). |
||
2012-05-24, 14:57 | #8 |
I stand corrected, jag blandade ihop begreppen och är uppriktigt tacksam för att ni förklarade. Visste inte att man kunde kolla insatsfördelningen på detta vis, men hittade det nu på ATG.se (har sett det i HPT, men inte riktigt fattat vad det handlade om - trodde sonika att det var som jag skrev i förra inlägget).
Hur som helst, tack! Även solen har sina fläckar... |
|
2012-05-25, 14:23 | #9 | |
Banned
|
Citat:
På atg.se presenteras insatsfördelningen i hela procentenheter och summan av de presenterade värderna blir alltid lägre än 100% vilket tyder på att de avrundas nedåt (förutom om de är under 1%). På de hästar som är lite steckade kan värderna bli ganska missvisande, t.ex kan en 1%-häst vara med på 1,99% av enkelraderna medan en annan 1%-häst kan vara med på 0,05% av enkelraderna. De presenteras då som lika mycket spelade fast den förstnämnda är spelad 40ggr (4000%) mer. Ett annat konstigt fenomen är att för storfavoriter blir det omräknade insatsfördelningsoddset ofta extremt mycket lägre än vinnaroddset. Visst är det vanligt att favoriterna överspelas på streckspelen men att det skulle vara så mycket är nästan otroligt. |
|
2012-05-25, 15:35 | #10 | |
Citat:
Jag, som har tillgång till ATGs webbtjänst, får de exakta summorna i SEK och kan räkna ut en exakt insatsfördelning, och kommer använda det i kommande versioner av HPT, istället för det heltal som är samma som visas på ATGs hemsida. Uttryckt i tiondels procent blir ju felmarginalen betydligt lägre. En fråga om jämförelsen mellan insatsfördelning och vinnarodds. Du tog väl hänsyn till de olika spelavdragen och räknade om det så att det blev jämförbart? Senast redigerad av HPT den 2012-05-25 klockan 15:38. Anledning: Kompletterande fråga om jämförelse med vinnarodds. |
||
2012-05-25, 16:44 | #11 |
Till HPT: Kan man i ditt HPT-program välja att enbart spela enkelrader på samtliga kuponger eller blir det som i Jokerprogrammet ett antal större matematiska kuponger i början av systemet för att sedan mynna ut i enkelrader ju fler kuponger som man har i systemet?
|
|
2012-05-25, 18:17 | #12 | |
Citat:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5) |
||
|