Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-01-29, 10:51   #1
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 23
Sharp$: 100
Standard

Vilka faktorer bedömmer ni efter?


Hej,

Vilka faktorer är det ni går efter när ni väljer era hästar?

Sakerna jag kan komma på är de vanliga grejerna som:

Dagsform häst/kusk
Resultat häst/kusk lång sikt
Startnr
Banförhållanden
Distans
Antal streck

Fyll gärna på listan så man får inspiration på vad man kan kolla efter!

mvh
gabs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 11:09   #2
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 154
Sharp$: 26725
Standard

Allt. Något av det du nämner som jag lägger relativt låg vikt vid är dagsform kusk, kan slå om fort och häst/stallform är långt viktigare.

Banförhållanden är det lätt att analysera sönder, punktmarkera de hästar som är känsliga på det sättet och gå hårt på det är min grundfilosofi där.

Det är en ganska bred frågeställning och egentligen skulle varje individuell faktor ha en egen tråd.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 11:13   #3
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 780
Sharp$: 1990
Standard

Värmningar är alltid viktigt.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 11:17   #4
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 866
Sharp$: 7684
Standard

Barfotakörning eller inte. Brodd eller hakar. Alltså var dom har på fötterna.
hanscrispi är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 11:20   #5
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 3 859
Sharp$: 3910
Standard

Hej

Jag har spelat på hästar läääänge och mitt första spel gjorde jag som sexåring., Det jag går på är SYNINTRYCKET det vill säga vilket lopp hästen gjorde senast och då du sett hästen live (även ATGl-ive går bra!)har du grunden för att kunna göra en bedömning och det är den största framgångsfaktorn för att hitta egna ideer. Sedan måste man komplettera med banunderlag, skoinfo med mera. Det som är det intressanta är steckfördelningen i förhållande till vinstchansen samma sak gäller DDn det finns alltid hästar som ramlar bort igår var Takters märkligt lite streckad i V75-1

Tyvärr har kusken -catchdrivers fått allt större betydelse och jag står i princip över Solvallalunken och V86 ska man nog bara spela när man har fingertoppskänsla men då kan det bli riktigt bra!

Jag brukar kunna analysera utan att vara påläst på ryggradskänslan om jag har någon kompis som absolut vill ha en vinnare i nordisloppen som är mitt gebit

Söndagsfunderar
joppe59 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 08:28   #6
 
tribalfunks avatar
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 82
Sharp$: 1003
Standard

Många kollar rekordtider...gör inte det, håll dig till dom 3-4 sista starterna.
Skit i spåren om det är en bra häst, mycket kan hända med galopper etc...
Många kollar också hur "hårda" lopp hästen har gått i och struntar i om hästen har sprungit samma tider, enl mig också en miss.

Alla tänker vi olika men det här har funkat bra för mig.
tribalfunk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 14:45   #7
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 118
Sharp$: 2815
Standard

hästens form
spår
kusck
petrospap är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 16:30   #8
Banned
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 134
Sharp$: 78

Summa summarum
Stats: 15 - 20 - 1
ROI: 116.58%
Vinstprocent: 42.86%

Standard

I fallande ordning även om det inte blir helt "rättvisande":

1. Hästens form

2. Värmning/provstart i mån av tid

3. Travsäkerhet/startsnabbhet

4. Spår

5. Kusk (Olika variabler för olika hästar och spår)

6. Banunderlag

7. Upploppslängd kontra spår och styrka/speed på kusen

osv. osv

Ovanstående skiftar ju från lopp till lopp beroende på en massa variabler...

Senast redigerad av Mammon den 2012-01-30 klockan 18:19.
Mammon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 16:51   #9
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 377
Sharp$: 2625
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av joppe59 Visa inlägg
Tyvärr har kusken -catchdrivers fått allt större betydelse och jag står i princip över Solvallalunken och V86 ska man nog bara spela när man har fingertoppskänsla men då kan det bli riktigt bra!
Tycker V86 är ett klockrent spel. Brukar finnas ett par mordvinnare i varje omgång. Oftast är de, som du säger, en kombination av kusk med respekt & tidig ledning - den så kallade solvallalunken. Gäller bara att inte vara alltför sugen på att fälla dessa favoriter som det oftast finns 3-4 av per omgång utan inrikta sig på att sätta de andra loppen istället. Min ringa erfarenhet av V86 än så länge är att många försöker leta skrällar i alla åtta loppen och chansar för mycket. Man behöver inte jaga skrällar i alla lopp för att det ska bli fina pengar.

För tillfället tycker jag att V86 är ATGs absolut bästa spel, speciellt när det är jackpot. Sticker gärna upp över 100k trots att flera spetshästar rinner undan pga lunken. Kan vara part i målet då jag hittills har spelat just denna spelformen med stor framgång. Något som jag aldrig har haft på V75.
Snapphanen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 17:03   #10
Banned
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 134
Sharp$: 78

Summa summarum
Stats: 15 - 20 - 1
ROI: 116.58%
Vinstprocent: 42.86%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Snapphanen Visa inlägg
Tycker V86 är ett klockrent spel. Brukar finnas ett par mordvinnare i varje omgång. Oftast är de, som du säger, en kombination av kusk med respekt & tidig ledning - den så kallade solvallalunken. Gäller bara att inte vara alltför sugen på att fälla dessa favoriter som det oftast finns 3-4 av per omgång utan inrikta sig på att sätta de andra loppen istället. Min ringa erfarenhet av V86 än så länge är att många försöker leta skrällar i alla åtta loppen och chansar för mycket. Man behöver inte jaga skrällar i alla lopp för att det ska bli fina pengar.

För tillfället tycker jag att V86 är ATGs absolut bästa spel, speciellt när det är jackpot. Sticker gärna upp över 100k trots att flera spetshästar rinner undan pga lunken. Kan vara part i målet då jag hittills har spelat just denna spelformen med stor framgång. Något som jag aldrig har haft på V75.

Lustigt detta med V86, håller med dig - jag har inte haft någon större tur på V75 men V86 har jag redan satt en och haft 7 rätt en gång... Är precis som du säger och som jag också måste lära mig och det är ju att erkänna för sig själv när en spik är en spik är en spik... Det kan ju bli riktigt stora pengar ändå!

Men denna veckas V86 känns riktigt svår - ingen spik som jag fastnat för direkt, i alla fall - måste sålla, för i helvete...!
Mammon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 18:09   #11
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 23
Sharp$: 100
Standard

Kul med alla svar!

Hur brukar man resonera kring startposition? Fördelar/nackdelar med lågt, medel och högt startnummer?

Vad de har på fötterna, skiftar en och samma häst mellan olika lopp eller är det generellt att olika hästar kör olika men att samma häst alltid kör samma? Eller är det beroende på underlag/väder? Hur resonerar man kring detta?

Om man ska se uppvärmningen måste man vara på plats där loppet körs? Eller finns detta tillgängligt på typ atg.se? Blir det inte väldigt stressigt om man ska hinna analysera alla hästarnas uppvärmningar och lägga bet innan de stänger?
gabs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 18:37   #12
Banned
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 134
Sharp$: 78

Summa summarum
Stats: 15 - 20 - 1
ROI: 116.58%
Vinstprocent: 42.86%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gabs Visa inlägg
Kul med alla svar!

Hur brukar man resonera kring startposition? Fördelar/nackdelar med lågt, medel och högt startnummer?

Vad de har på fötterna, skiftar en och samma häst mellan olika lopp eller är det generellt att olika hästar kör olika men att samma häst alltid kör samma? Eller är det beroende på underlag/väder? Hur resonerar man kring detta?

Om man ska se uppvärmningen måste man vara på plats där loppet körs? Eller finns detta tillgängligt på typ atg.se? Blir det inte väldigt stressigt om man ska hinna analysera alla hästarnas uppvärmningar och lägga bet innan de stänger?

Startposition kan vara a och o i vissa lopp men inte så viktigt i andra... En startsnabb häst med bra spår kan ju ganska lätt hitta till ledningen och detta är ju kortaste vägen till mål - tänk på att ligger du i andraspår, dvs. utanför hästarna på innerspår närmast "sargen", ett helt lopp så springer hästarna ca. 20 meter längre på ett lopp som mäter 2140 meter.

Om hästen dessutom har en proffskusk i vagnen så är detta ytterligare ett plus - startsnabba kuskar är särskilt Erik Adielsson, Björn Goop, Peter Untersteiner - Örjan Kihlström är grym från innerspår då han kan "vända" bort motståndarna på ett väldigt snyggt och effektivt sätt.

Bakspår har mindre betydelse för en häst som inte är startsnabb då denne ändå tappar från start. På något- eller tung bana så har startspåren också mindre betydelse.

Skoavdelningen är en hel vetenskap och väldigt individuellt från häst till häst. Detta måste du lära dig själv eller ta del utav tränare kuskars uttalanden. Även dessa gör dock fel. Underlaget styr allt, samt om deras hovar klarar av att gå barfota eller inte!

Värmningarna ser du bäst på plats men får mycket information och bra uppfattning även på ATG-Live som jag och många andra anser vara ett måste - där kan du ju sitta i "lugn och ro" och värdera vad som sägs. Klart det även här blir stressigt ibland men detta lär du dig när du blir mer rutinerad - gäller att sålla bland all information.

Vissa kuskar och tränare är även över- eller underoptimistiska - något du också måste lära dig...

Lycka till!
Mammon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 10:31   #13
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 363
Sharp$: 1368
Standard

har ofta ideer innan tävlingen börjar, sen letar jag gärna reda på intervjuer från exempelvis tränarnas hemsidor (jansons, untersteiner wallman har bra uppdatering bland annat)
atg -live kan stärka eller fälla oxå, då dom brukar ge en bra bild av vad dom ser själva
Experttipsen är egentligen för dom oinsatta, men kan oftast stärka en ide eller få en att dubbelkolla iaf, för mig själv väger TT tyngst, men det är ju en smaksak
man får själv välja vilka man vill yssna på, finns ju en hel del som har nått o säga, o sanningen är att oftast har dom bara delvis rätt om ens det
fyllot är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 16:47   #14
 
tribalfunks avatar
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 82
Sharp$: 1003
Standard

Det svåra är att analysera andras analyser...
Tycker att Speedanalysen är lite intressant.
Spelatrav.se är också intressant med statistiken/vilka hästar som spelas vilken tid.
Men som sagt lycka till, det är inte lätt!
tribalfunk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 21:30   #15
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Det beror till att börja med på vad jag är ute efter. Försöker jag på 7 rätt på V75 är det ju sju vinnare som skall hittas till en kostnad som är spelvärd. Fiskar jag istället efter bortglömda skrällar som ger 10-15ggr i odds så räcker det ju med att sätta en av tio.

Det första man skall göra är att ta reda på förutsättningarna för loppet. Det jobbet börjar man med på travsport.se där man kan se hur många hästar som var anmälda till loppet. Ju fler som inte kom med, desto högre klass på loppet. Där kan man också se vem tränaren ville ha att köra, och vilken häst kusken sedan valde om det var fler som ville nyttja tjänsterna. Det är t.ex. inte helt oviktigt att se om Örjan kör åt Hultman eller Walmann.

Nästa steg är att se till att man har klart för sig vilken distans de skall springa, startmetod, och eventuella tillägg som är aktuella.

Därefter brukar jag försöka gallra bort ungefär en tredjedel av hästarna som jag inte anser kunna vinna. Dagsform & startspår är viktiga faktorer.

Därefter börjar grunnandet om vem som vinner. Förutom tips och en vanlig strecklista finns det en del saker att ha i bakhuvudet. Vissa kuskar vinner oftare än andra. Bra hästar tjänar alltid pengar, och insprunget per start är en bra indikation på hästens kapacitet. Hur har hästen vunnit tidigare, och kan den få ett bra löpningsförlopp igen? Är motståndet nu bättre eller sämre?

Sedan kommer vi då till frågan om vad man är ute efter. Handlar det om streckspel så kan det vara bra att veta att c:a 85% av alla vinnare är rankade 1-5 på strecklistan. mer än 70% är rankade 1-3, och c:a en tredjedel av alla streckfavoriter vinner. Det man behöver göra är alltså att hitta spiken eller spikarna, fylla på rikligt med streck från strecklistans övre del och så spåna fram idéerna, de som skall göra en till miljonär.

En bra kusk, på en häst som brukar placera sig, tränas av en liten tränare, som har skapligt spår och lite smygform är bra objekt. Admiral Sea i V75-mästaren för några veckor sedan var en sådan typisk smygare som alla glömde bort. 22ggr gav han, streckad på 4%.

Är man ute efter att spela vinnare så brukar jag kika lite på hur hästen presterar i förhållande till vad spelarna tror. Bättre placeringar än vinnarspelets rank upprepade gånger är ett plus.

Till sist skall man inte glömma bort att dagsform betyder en del, och att statistik inte berättar sanningen utan vad som troligen händer.

Erfarenhet är viktigt. Det är t.ex. min åsikt att skillnaden på en häst med 500.000kr inspunget (klass I på V75) och 1,2Mkr (Silverdivisionen) inte är så stor att en silverhäst skall kunna ta ett tillägg. Och att någon häst skall kunna ta två tillägg finns inte, möjligen Ready Cash. Mycket av Solvallalunken beror på att kuskarna är duktiga på att bedöma hästarnas kapacitet. Att sitta i fjärde utvändigt och styra på 700 kvar i tredjespår innebär till att börja med att man har 20 meter fram till ledaren. Och ett tredjespår istället för innespår i sista kurvan betyder 10 meter längre väg. Om ledaren avslutar sista 700 på 1.12 så måste den attackerande hästen springa motsvarande 1.09 för att vara jämsides i mål.

Skor är viktigt så tillvida att hästar som normalt sett tävlar bäst barfota är sällan bra spel med skor. Att rycka skor på en häst för första gången är ingen garanti för bättre prestation, men ofta indikerar det att tränaren tror på hästen och känner att den är i bra form. Framgångsrika tränare är bättre på att bedöma sådant än mindre framgångsrika tränare.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td