Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-07-17, 20:23   #46

Reg.datum: apr 2012
Sharp$: 203
Standard

Hittade denna länken

https://www.travsport.se/polopoly_fs...kortningar.pdf
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
gabs (+10)
donkiwin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 19:49   #47

Reg.datum: dec 2011
Sharp$: 100
Standard

Gryymt, tack till er!

Följfråga, skrev att X:et var positionen in i mål om det nu begav sig så. Men väldigt ofta står det ett decimaltal framför extrainfon. T.ex.:

32,7g
17,1a
6,3g
18,7ag

Här kan det ju omöjligen vara placeringen i mål, vad innebär ovan exempel?
gabs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 20:16   #48

Reg.datum: dec 2011
Sharp$: 100
Standard

En sak jag inte fattar, man grundar väl ändå sina hästval beroende på hur de tidigare presterat (eller hur kusken tidigare presterat). Sen spelar det såklart roll vilken positionen hästen utgår från och ett gäng andra omständigheter. Men det största måste ju vara hur häst/kusk presterat i tidigare lopp.

Men tittar man på hästar generellt tycker jag att de alltid har sprungit så otroligt få lopp. Tittar man på lopp runt dagens datum så verkar det inte alls ovanligt att de bara sprungit typ 3 gånger under 2012. Hur ska man kunna utgå från detta? Känns som att ett fåtal resultat är på tok för litet urval att analysera utifrån. Hur resonerar ni kring detta? Anser ni att 5 lopp under 2012 och kanske 10 st under 2011 är tillräckligt? Många gånger verkar hästarna ifråga t.o.m bara sprungit kanske totalt 3 gånger senaste året. Känns så lite.. blir ju mer lotto än analys av det? :-P

tack!
gabs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 23:28   #49

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26732
Standard

Det är lite det som är tjusningen gabs, osäkerhetsfaktorerna är bitvis stora. Givetvis varierar det från häst till häst hur mycket underlag man behöver. Vissa hästar/stall presterar mer ojämnt än andra och det får man ta med i analysen. Även kommentarer från tränare kommer in som en stor hjälp ibland för detta. Så länge det inte gäller unghästar (vilket är ett kapitel för sig då de kan utvecklas oerhört från en start till nästa, jämfört med äldre hästar) är det väl så här sent på året relativt ovanligt ändå med såna som bara gjort max tre starter. Även såna som gjort få starter kan vara ganska lätt att sätta in i ett lopp baserat på vad den gjort tidigare i karriären. Man vet oftast vilken kapacitet som finns helt enkelt.

Men i korta drag har du helt rätt, det blir lite mer svårtippat (lotto) om man har dåligt underlag att gå på, precis som i allt annat. Det är därför det finns helgarderingar (eller möjligheten att avstå spel helt enkelt om det hela känns för kallt)

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-21, 05:35   #50

Sputnik2012s avatar

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 2736

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

-

Rookie och vill tacka för en bra tråd, vilken förklara en hel del jag inte visste.
En fråga - vilken spel stil är mest vedertagen - spela vinnare och plats eller vanliga/reducerade system spel.
Alltså singlar eller system ...
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-21, 11:17   #51

Stekels avatar

Standard

De flesta som håller på med trav spelar nog alla de spelformerna Sputnik (eller bara V75 med polarna/Harry är nog ganska vanligt också för de som inte är så bitna). Glöm bara inte att det är en väldig varians på streckspelen med många lopp!

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2012-07-21, 14:29   #52

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2012 Visa inlägg
-

Rookie och vill tacka för en bra tråd, vilken förklara en hel del jag inte visste.
En fråga - vilken spel stil är mest vedertagen - spela vinnare och plats eller vanliga/reducerade system spel.
Alltså singlar eller system ...

Vinnare/plats/DD och riksspelen är intressantast för den inbitne - samt H2H på nätet...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-21, 14:30   #53

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gabs Visa inlägg
Gryymt, tack till er!

Följfråga, skrev att X:et var positionen in i mål om det nu begav sig så. Men väldigt ofta står det ett decimaltal framför extrainfon. T.ex.:

32,7g
17,1a
6,3g
18,7ag

Här kan det ju omöjligen vara placeringen i mål, vad innebär ovan exempel?

Tiden i mål...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 07:12   #54

Sputnik2012s avatar

Standard

-

Hur uppskattar man mervärde hos en häst.
Förstår att det kan vara privat om hur man väljer att välja sina hästar.
Men det borde finnas någon typ av riktlinje man kan följa som rookie.

Ta tex fotboll och uppskatta mervärde hos ett lag av två.

Utgå ifrån de två mötande lagens senaste matcher och senaste möten.
Att utgå ifrån tre olika sorters information.

För det första tittar vi på hemmalagets senaste hemmamatcher och bortalagets senaste bortamatcher.
Har hemmalaget vunnit de flesta av sina senaste hemmamatcher ökar sannolikheten för ännu en hemmaseger.
Har hemmalaget däremot förlorat merparten av sina senaste hemmamatcher ökar sannolikheten för en förlust.

På samma sätt vägs bortalagets senaste bortamatcher in på så sätt att om bortalaget förlorat de flesta av sina senaste bortamatcher så ökar chansen ytterligare för en hemmaseger.
När det kommer till ett oavgjort resultat kikar vi på andelen oavgjorda hemmamatcher för hemmalaget och andelen oavgjorda bortamatcher för bortalaget.

För det andra väger vi in, om dock till väldigt låg grad, in hemmalagets senaste bortamatcher och tvärtom, för att på så sätt få ett större statistiskt relevant underlag för vår bedömning.

För det tredje väger vi in de senaste resultaten då just dessa lag tidigare mötts på den aktuella arenan.
Vi väger sedan ihop dessa tre faktorer till en slutgiltig helhetsbedömning.

Ja detta är taget från hur en alghoritm fungerar med användandet av en tipsrobot.

Hur gör man med hästar.
Det borde väl finnas ett liknande sätt att bedöma och finna mervärde.

Men räcker det - kvalificerade gissningar - kunde läsa att det är en hög varaince - vilket skulle betyda låg strike ratio.
Gammal 2012-07-22, 10:58   #55

Stekels avatar

Standard

Variansen beror ju på vilken spelform du väljer och om du går på högoddsare eller mer favoritspelade hästar med spelvärde. Precis som i all annan betting helt enkelt.

Det är så många parametrar att ta med och riktlinjen är väl att ta reda på och väg in så mycket du kan. När de startar på en viss bana kan det betyda enormt mycket (800-metersbana eller väldigt långt upplopp), och ibland är hästens hemmaplan eller en utrustningsändring på en viss häst, eller en positiv/negativ träningsrapport som sticker ut av väldigt stort intresse. Vill minnas att vi haft en liknande diskussion i någon tråd här tidigare, men då vilka faktorer som är viktigast att ta hänsyn till. Men det finns som sagt inget bra svar, det är så situationsberoende.

Om du tar ett lopp som går i dagarna här och göra en liten analys (plocka fram en häst du tror på och som du tror det finns spelvärde i till ett visst odds) och så kan andra här fylla på med hur vi ser på saken. Kunde kanske vara nyttigt för oss alla!

Gammal 2012-07-22, 11:19   #56

Sputnik2012s avatar

Standard

-

Tack för ett bra inlägg Stekel ....
Jag förstår att variansen kan skifta mycket beroende på spel-stil.

Hur fungerar det med foldern som ges ut innan loppen körs med satta odds.
Alltså vad är dom baserade på.
Förmodar att dom baseras på olika tider hästen ifråga sprungit, hur många lopp den vunnit eller pengar den vunnit.
Allmänna satta odds om mervärdet som uppskattas.
Vilket delvis är situationsberoende med dagsformen, vilket måste vara nästa steg i värderings-skalan, men kanske den viktigaste.

Sedan dagsformen som är situationsberoende, vilket nämnts ovan.
Förmodar att folk sätter mer vikt vid dagsformen som situationsberoende faktor en allmänna mervärdet ovan.

Synd att du inte har en länk till tråden du nämner och tack för ett bra förslag att simulera ett spel.
Men känner mig lite dum - eftersom jag fortfarande inte vet vilken typ av värdering skala jag ska använda mig av.

Det känns ju tryggare och roligare att spela på allvar eller skoj om man har någon slags hum om hur.
Tycker mitt exempel med fotboll var tydlig finger visning.

Jag tror att det gäller att hitta bra generella värden som spelar en avgörande roll på lång sikt - frågan är bara vilka.
Alltså: Tur kontra skicklighet.

Senast redigerad av Sputnik2012 den 2012-07-22 klockan 11:33.
Gammal 2012-07-22, 11:51   #57

Stekels avatar

Standard

Den där foldern får du nog förklara vad det är, jag vet inte riktigt vad det är du pratar om där. Finns inga fasta odds på trav förutom hos nät-bookies (Expekt, b365 etc.)

Om jag förstår dig rätt så vill du alltså isolera en eller flera faktorer som är speciellt avgörande och spela systematiskt med enbart dem som grund istället för att bygga spelen på analyser som tar hänsyn till all info som finns tillgänglig? På rak arm skulle jag säga att det är omöjligt, men det är en intressant utmaning/tanke! Bygger bort mycket som kan gå snett. Ska fundera lite på den och kolla av mot lite statistik om jag får en snilleblixt.

Gammal 2012-07-24, 22:19   #58

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Vad är det för återbetalning på V75? 65 %? Jag har svårt att hitta detta på hemsidan.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 00:10   #59

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Asprilla Visa inlägg
Vad är det för återbetalning på V75? 65 %? Jag har svårt att hitta detta på hemsidan.
Vinstavdrag
Spelform Vinstavdrag
Vinnare 20 %
Plats 20 %
Tvilling 20 %
Komb 20 %
Dagens Dubbel 25 %
V3 25 %
V4 25 %
Trio 30 %
V5 35 %
V65 35 %
V64 35 %
V75 35 %

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...d4EjSypHOxLwyg

Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Asprilla (+8)
Gammal 2012-08-02, 22:37   #60

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Ni gick igenom en massa förkortningar på förra sidan. Jag undrar nu över förkortningarna som står i samband med rekordtider: aaK, aK, am, etc. Finns det flera? Vad betyder dessa?

Jag gissar att a står för autostart, men sen? Informationen lyser med sin frånvaro på ATGs hemsida.

EDIT: Hittade en broschyr med massa förkortningar på Svensk Travsports hemsida: https://www.travsport.se/polopoly_fs...kortningar.pdf

Senast redigerad av Asprilla den 2012-08-02 klockan 22:39.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td