|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2012-01-30, 10:22 | #61 | |
Citat:
När det gäller v65, så spelar jag 9/10 gånger utan spik. Och då använder jag samma mall som för v75 men tar således bort spiken. Om jag spikar. Då använder jag en av mina två grunder för v5. Som jag förövrigt är väldigt kär i. V5 på saxbana är ett grymt bra spel. V5 förslag ett. Kör jag oftast om Utgångarna (D) är bland favoriterna. V5 förslag två. Används när jag har hittat tre roliga idéer (D), som jag vill ta betalt för. D-hästar är dom som jag bygger systemet runt omkring. De är viktiga och kräver omsorg Och som sagt. Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om vad som är bäst eller inte. Det här är min erfarenhet av joker och jag känner mig trygg i detta. Visst använder jag mig ibland av andra reduceringar som minst två under 20% eller att man tror att två kuskar ska vinna minst 2 lopp tillsammans. Men det är inte i mitt grundsystem. Utan sådant måste man själv komma fram till. V86 har jag ingen erfarenhet av. Har en andel i ett bolag. Lägger mitt krut på en v5a och en v4a i veckan, plus v75 dagen. Man måste ha gjort sin läxa ordentligt om man ska lämna in. Annars stå över!! Det är bara att testa sig fram. Prova på system som du redan har lämnat in och se vad som händer . Grund regel 1, ta betalt när idéerna sitter. Då ska du gå på Undrar du över mera hör av dig Mvh Dreamis |
||
2012-01-30, 12:20 | #62 | |
Banned
Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 78Summa summarum Stats: 15 - 20 - 1 ROI: 116.58% Vinstprocent: 42.86% |
Citat:
Väljer du bara ut D-hästarna (utgång) och spikarna och låter strecklistan stå för rankingen utav resten (A, B, C-hästarna), eller rankar du varenda häst själv? Tack för dina svar! Hjälper mycket! |
|
2012-01-30, 12:45 | #63 |
Några funderingar kring råden från Dreamis.
- Är man nybörjare känns systemen lite för komplicerade. Om man inte vet exakt vad man gör är risken att reducera bort sig överhängande. - Jag tror många skulle hålla med mig att en reduceringsgrad på 90% normalt sett är för mycket. Man lurar lätt sig själv att man har större vinstchans än man egentligen. Det här är ingen kritik mot Dreamis system, ville bara framföra att det finns alternativa synsätt. |
|
2012-01-30, 16:02 | #64 | |
Citat:
//Dreamis |
||
2012-01-30, 16:34 | #65 | |
Citat:
Tycker inte detta är någon kritik. Utan en upplysning. Reducerar man 90% så finns inte alla streck i alla lägen. Det måste man ha klart för sig. Men det gäller att komma fram till ett så bra sätt som möjligt att reducera c:a 90% och vara trygg i det man gjort. - Är man nybörjare ska man testa på sådana system man redan har spelat att köra lite olika varianter. Det tar tid. Jag själv fumlade i 12-år innan jag nu kör efter devisen. Ta betalt när idéerna sitter. Och så har jag spelat de sista 3-åren. Ni ser jag tjatar om det. Men jag tycker det är viktigt . Och så började jag spela efter att har pratat med Jan Timonen. Fast han kör bara med utgångar inte ABCD. Men där var inte jag hemma så jag fortsatte med ABCD, och kompletterar med utgångar när det krävs. Och på så vis har jag kommit fram till något jag tror på. Jan däremot tyckte att systemen med ABCD blir lite för statiska enligt han. Men allt är en smaksak. Tack HPT för att du vänder på myntet. För detta är ingen mall för framgång. Utan mitt sätt att använda joker. Hoppas fler kan tala om hur de tänker och bygger sina jokersystem //Dreamis |
||
2012-01-30, 22:13 | #66 | |
Citat:
Följande är riktat till nybörjare inom reducering/travspelande. Erfarna reducerare/spelare har redan kunskapen. Jag är av åsikten att det finns inget rätt eller fel vad det gäller reduceringsgrad. Varför skulle över 90% vara fel? Mina ligger nästan alltid över 90% och ofta upp emot 95%. När du gjort ditt jobb och skapat ranken för alla lopp så för du över ranken i valfritt reduceringsprogram. Väl där sätter du upp dom krav som du tycker verkar lämpliga för omgången. Om dina krav är 1 av 5 eller 4 av 5 spelar ingen roll så länge du är med på vad du gör. Har du gjort ditt jobb och rankat bra så minskar ju inte din vinstchans lika mycket som din reducering reducerar antalet rader och minskar din kostnad. Har du däremot gjort ett dåligt jobb ja då är det bättre med låg reduceringgrad som klarar en dålig ranking förutsatt att hästarna finns med på ramen. Det jag vill komma fram till är att det inte finns några dåliga reduceringssätt så länge den som spelar är medveten om vad han den gör. Jag kör som som jag sagt innan i andra trådar med grunden ungefär så här: Detta är enbart ett exempel. Man kan ju variera hur många B och C-hästar man väljer att ha i dom olika loppen. Man kan ha 2 spikar eller ingen spik. Tycker du att det är roligare att ta två extra C-hästar och ta bort en B-häst så gör det. Man kan köra precis som man vill! Är du som nybörjare osäker så "torrkör" en rättning. Vad händer om raden blir 1-2-3-4-5-6-7? Räknar du med att ha 7 rätt då men får bara 5 rätt? Då har du lurat dej själv vid reduceringen. Får du däremot 7 rätt så är allt bra ju. Att ovanstående reduceringsvariant funkar kan jag garantera. Bara du gör ditt jobb INNAN du börjar reducera. Lycka till! /AA |
||
2012-01-30, 22:29 | #67 |
Ett annat tips jag kom på precis är att köpa böckerna, båda eller någon av dom, Statistikbibeln V75 och Travkonsulten.
Travkonsulten tar upp reduceringar som är statistiskt lämpliga och som reducerar bort mer än dom minskar vinstchansen och han har torrkört på massvis av omgångar och sett hur ofta dom skulle sitta. Intressant läsning. Statistikbibeln är ju precis vad det låter dom och vill man lita på statistiken så är det bara att trycka in den i reduceringsprogrammet. Båda innehåller konkreta tips på lämpliga reduceringar. Ha de´ /AA Senast redigerad av AA den 2012-01-30 klockan 22:30. |
|
2012-01-30, 22:48 | #68 | |
Banned
Citat:
Är inte detta ett väldigt "snävt" system som kräver, som du säger, att du är rätt ute - annars blir ju kraven ganska svåra och omgången får ju absolut inte vara svår då kravet är enbart max 1 C-häst av 17, samt 1 A-häst, vilket då blir 1 av 2 utgångar, eller att 2 A-hästar skall vinna? Fattar säkerligen fel igen - jag garderar mig mot utskällning! Senast redigerad av Mammon den 2012-01-30 klockan 22:54. |
|
2012-01-30, 22:50 | #69 |
Banned
Vad innebär max 0 D-hästar? Är inte det detsamma som att ingen D-häst får vinna, eller?
|
2012-01-30, 22:51 | #70 |
|
|
2012-01-31, 08:34 | #71 |
Jag kör oftast två utgångsblock där jag i båda blocken ställer ett roligt drag mot en stark favorit och en understreckad/skräll.
Sen när det gäller reduceringsgrad, det viktigaste är ju trots allt att man har sju rätt på ramen. Är man inte så duktig på att ranka är det ju faktiskt bättre att göra ett system på 80 000 rader som man reducerar sönder än att göra ett system på 4000 rader som inte sitter. |
|
2012-01-31, 09:46 | #72 | |
Citat:
Håller med dig i allt du skriver. Viktigast gör din hemläxa ordentligt, och ta betalt när idéerna sitter, och tro på dig själv. Skulle jag ha spelat alla vinner man fått under snart 35-år i travbranschen. Hade jag nog inte haft varken fru, barn eller hus . Ditt och mitt sätt är exakt lika men olika uppbyggt i joker. Ska testa ditt tänk på mina system ikväll när fru och barn sover . Har redan fått en snilleblixt hur jag ska använda ditt tänk när jag kör utan spik. Kommer att ändra lite så det passar mig . Fler D-hästar som man får med som bonus när man sätter båda A-hästarna. Ska bli intressant. //Dreamis |
||
2012-01-31, 10:24 | #73 | |
Vad innebär max 0 D-hästar? Är inte det detsamma som att ingen D-häst får vinna, eller?
Citat:
men... om inte nån häst får vinna, varför då ranka denna grupp överhuvudtaget? Det finns ju ingen ingång för dessa i spelet... eller? Senast redigerad av DrD den 2012-01-31 klockan 10:25. |
||
2012-01-31, 10:34 | #74 |
|
|
2012-01-31, 10:42 | #75 | |
Citat:
Har man en väldigt stor ram som man reducerar väldigt mycket kommer man nog hyfsat ofta ha alla rätt på ramen, men nästan aldrig sätta villkoren. Man lurar då gärna sig själv att man var nära att vinna, fast man egentligen inte alls var det. Sedan ska man så klart inte underskatta det spänningshöjande momentet. Med ett sådant system kommer man oftare att vara med efter 3-4 lopp än i vanliga fall, men blir då i praktiken oftast sittande med spikar i kvarvarande avdelningar. Jag lutar mig inte mot 15 års erfarenhet här, utan bara vanligt sunt förnuft... ;-) |
||
|