Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-01-25, 00:39   #1
Banned

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 78

Summa summarum
Stats: 15 - 20 - 1
ROI: 116.58%
Vinstprocent: 42.86%

Standard

Hur maximera Jokersystemets fulla kapacitet?

Jag är ganska ny på Jokersystemet och känner att jag inte på långa vägar får ut det maximala av det. Jag känner att det är svårt att få till en bra reducering som ej blir för komplicerad att få in.

Jag har aldrig vunnit med hjälp utav Jokersystemet och jag har ändå kört med det i ett år! Vad gör jag för fel? Är det så att jag kanske skall pröva något annat verktyg som finns på marknaden? Men jag känner att det troligtvis inte är verktyget i sig som är problemet, utan hur jag använder det.

Här kan vi snacka om allt kring Jokersystemet. Självklart kan man även illustrera hur systemet fungerar med hjälp utav aktuella travlopp/riksspel men det primära är hur Jokersytemet fungerar när man använder det som bäst!

Jag brukar köra med två utgångar varav en minst måste vinna. Sedan brukar jag ha som krav att minst två B, samt minst en C-häst måste vinna. Allt beroende på storlek på system och vilket sorts riksspel det handlar om.

Hur reducerar ni andra?

Jag behöver hjälp och de 595 kronorna måste betala sig - tycker det är ganska dyrt även om det varar i ett år. Men det är klart, får jag in något djävla system någon gång så täcker ju det kostnaden, gott och väl!

Eller skall vi hålla tråden öppen för alla verktyg som finns på marknaden - kanske är sjystare sett ur konkurrenshänsyn? Om moderatorerna tycker så så är det bara att ändra rubriken till: "Hur maximera reduceringsverktygen för trav som finns på marknaden?", eller något sådant...

Blås på!
Mammon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 00:42   #2
Banned

Summa summarum

Standard

Tex. vad är faktor för ny funktion som finns i nyaste versionen? Såg inte denna innan jag uppgraderade mig.
Gammal 2012-01-25, 09:56   #3
HPT

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 3917
Standard

Till att börja med hade du kunnat spara 400 genom att köpa "Hjälp på traven" istället, men jag förstår att det är lätt att gå på mediahypen om att Jokersystemet skulle vara "unikt" och "överlägset" jämfört med andra program...

Nåja, nog med reklam och över till dina andra funderingar:

Det är du själv och ingen annan som bestämmer vilka hästar som ska vara med, hur de ska rankas och hur reduceringen ska se ut. Reduceringsprogram är inget annat än hjälpmedel för att underlätta detta arbete. Det finns inget magiskt med reducerade system som sådana. Jag kan rekommendera två artiklar som tar upp reducering ur lite olika perspektiv:

En artikel jag skrivit för AlltOmTrav
http://www.alltomtrav.info/reducerade-system/

Johan Lindvall har skrivit flera artiklar, bl a den här
http://www.storavinster.se/artiklar-...-insats-608825
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bftrader (+11)
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 11:10   #4

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 2426
Standard

Förmodligen rankar du hästarna för dåligt i kombination med lite taskiga villkor.
Dom hästarna du tror ska vinna lägger du som A- hästar (1-2 i varje lopp). Övriga med vinstchans blir B-hästar och skrällar som du vill ha med blir C hästar.

Därefter sätter du kraven tex 2-4 A hästar, 1-3 B hästar och max 1 C häst.

Att kräva en C häst är ju bra för att säkerställa högre utdelning men eftersom du inte tror på C hästarna är det bättre att lägga ett poängvillkor baserat på streckprocenten för att garantera hög utdelning.

Jag har för mig att de flesta omgångar med utdelning över 10 000 :- slutar mellan 17-25 poäng.
HPT kanske kan förklara lite bättre vad jag menar, jag är inte så pedagogisk.

Jag använder för övrigt Hjälp på Traven istället för jokersystemet.
Fungerar perfekt men jag saknar möjligheten att lägga in villkor av typen

1A,1B,1C
eller
2A,0B,1C
eller...

Jag har sett att det finns i Jokersystemet.

Senast redigerad av anderna den 2012-01-25 klockan 11:13.
anderna är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 12:34   #5
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av anderna Visa inlägg
Att kräva en C häst är ju bra för att säkerställa högre utdelning men eftersom du inte tror på C hästarna är det bättre att lägga ett poängvillkor baserat på streckprocenten för att garantera hög utdelning.

Jag har för mig att de flesta omgångar med utdelning över 10 000 :- slutar mellan 17-25 poäng.
HPT kanske kan förklara lite bättre vad jag menar, jag är inte så pedagogisk.

Jag använder för övrigt Hjälp på Traven istället för jokersystemet.
Fungerar perfekt men jag saknar möjligheten att lägga in villkor av typen

1A,1B,1C
eller
2A,0B,1C
eller...

Jag har sett att det finns i Jokersystemet.
Jag använder ju inte poäng i HPT på det sättet, utan har en rankpoäng per häst som man kan sätta ihop själv utifrån 18 olika variabler. Intervallet med 17-25 stämmer nog ungefär även med summan av dessa rankpoäng

För att ta bort rader med dålig utdelning har HPT också alternativet att ta bort rader med låg utdelning (under ett visst belopp). Det brukar jag själv använda om jag behöver få ner storleken och inte vill ta bort några hästar. Tror det är en helt unik funktion.

Jag har tittat lite på att ha ELLER-villkor, men valt att lägga krut på andra funktioner än så länge. Dels vill jag hålla ABCD-villkor så enkla som möjligt, dels är det sällan man inte kan åstadkomma samma sak även i HPT. I ditt exempel är det bara att klona systemet och sätta olika villkor på varje klon eftersom raderna inte är överlappande.
Gammal 2012-01-25, 14:37   #6
Banned

Summa summarum

Standard

Tackar för feedbacken! Tycker moderatorerna ändrar TS till att gälla alla reduceringsverktyg på marknaden när vi nu redan fått en diskussion kring HPT och dess möjligheter. Kan någon moderator fixa detta?

Någon av er som vet vad "faktor" gör och hur använder man detta i Jokersystemet?
Gammal 2012-01-25, 15:12   #7
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mammon Visa inlägg
Någon av er som vet vad "faktor" gör och hur använder man detta i Jokersystemet?
Faktorering verkar vara deras benämning på att man kan spela flerbong för specifika hästar.

Jag har dock infört en annan variant i HPT som jag (självklart ;-)) tycker är bättre. Där kan man spela flerbong (och/eller V6/V7/V8) för enkelrader vars utdelning understiger ett visst värde. Det är ju rimligen utdelningen på enkelraden som är intressant om man vill spela flerbong, det kan ju bli väldigt hög utdelning även om en storfavorit går in...

Med det sagt så kommer jag förmodligen ändå införa något liknande i HPT så småningom, eftersom jag vill att det ska vara ett komplett program.

Senast redigerad av HPT den 2012-01-25 klockan 15:13.
Gammal 2012-01-25, 15:25   #8
Banned

Summa summarum

Standard

Haha - det är lugnt, för mig får du göra hur mycket reklam du vill! Testade HPT ett tag men datorn krashade och sedan köpte jag Jokersystemet igen, av gammal vana. Det jag tyckte om HPT, det lilla jag han se och använda det var att det var lite rörigt... Detta berodde troligtvis på ovana och att jag innan redan vant mig vid Jokersystemet - vilket av dessa som är bäst överlåter jag till experterna på detta och tills jag blir en rutinerad räv på detta med reducerade system.

Men skulle du kunna vara lite mer utförlig angående "faktor"? Vad gör den mer specifikt? Ursäkta en novis. Vet att det är en konkurrent men det kan du bjuda på - du får ju här ändå möjligheten att övertyga oss om HPTs "överlägsenhet", eller hur?
Gammal 2012-01-25, 16:04   #9

Standard

När vi ändå har HPT här så kan jag väl instämma i att just prestandan(?) är det stora (enda) problemet med HPT.
Det tar gärna god tid på sig när systemen kommer upp i lite storlek, ibland blir det även problem när man ka uppdatera streckprocent, det har även hängt sig några gånger dock inte så ofta så att det är ett problem.

Vill dock klargöra att på det stora hela är jag mycket nöjd med HPT.
Gammal 2012-01-25, 16:18   #10
HPT

Standard

Citat:
Haha - det är lugnt, för mig får du göra hur mycket reklam du vill! Testade HPT ett tag men datorn krashade och sedan köpte jag Jokersystemet igen, av gammal vana. Det jag tyckte om HPT, det lilla jag han se och använda det var att det var lite rörigt... Detta berodde troligtvis på ovana och att jag innan redan vant mig vid Jokersystemet - vilket av dessa som är bäst överlåter jag till experterna på detta och tills jag blir en rutinerad räv på detta med reducerade system.

Men skulle du kunna vara lite mer utförlig angående "faktor"? Vad gör den mer specifikt? Ursäkta en novis. Vet att det är en konkurrent men det kan du bjuda på - du får ju här ändå möjligheten att övertyga oss om HPTs "överlägsenhet", eller hur?
Jag förstår att det känns rörigt, speciellt om man är van med ett program som ser helt annorlunda ut. Det är alltid en avvägning mellan att det ska finnas så mycket funktionalitet som möjligt, men ändå vara enkelt att använda... Har försökt rensa lite i senast versionen, vet inte om det är den du har testat.

Jag kan bara göra en avancerad gissning på vad de menar eftersom det inte finns någon information i manualen. Faktor är helt enkelt ena talet i en multiplikation, du kan ju välja att spela samma kupong 2, 5 eller 10 ggr, dvs multiplicera insatsen med en faktor. Om du då väljer att "faktorera" en viss häst kommer alla enkelrader som innehåller denna häst spelas så många ggr som man angett. Det är iaf hur jag skulle göra det...
Gammal 2012-01-25, 16:30   #11

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26740
Standard

En fråga HPT, du säger att man kan reducera bort rader som kommer ge under/över en utdelning man själv specar. Även om du har streck- och insatsfördelning på alla hästar så känns det som att det borde saknas information för att kunna ställa så specifika krav? Sen att förutsättningarna ändras fram till spelstart är en annan fråga, men det har ju förhoppningsvis användarna koll på.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 16:36   #12
HPT

Standard

Citat:
När vi ändå har HPT här så kan jag väl instämma i att just prestandan(?) är det stora (enda) problemet med HPT.
Det tar gärna god tid på sig när systemen kommer upp i lite storlek, ibland blir det även problem när man ka uppdatera streckprocent, det har även hängt sig några gånger dock inte så ofta så att det är ett problem.

Jag är högst medveten om detta. Det beror främst på två saker:

- Mängden information och funktionalitet jag lagt in i programmet
- Det är byggt med den absolut senaste tekniken, som funkar bäst på en ganska ny dator.

Jag försöker hela tiden göra små förbättringar, men jag kan förstå att det känns segt, framförallt om man har en lite äldre dator. Att uppdatering av streckprocent strular eller att det hänger sig helt var dock länge sen jag själv upplevde iaf...
Gammal 2012-01-25, 16:41   #13
Banned

Summa summarum

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Jag förstår att det känns rörigt, speciellt om man är van med ett program som ser helt annorlunda ut. Det är alltid en avvägning mellan att det ska finnas så mycket funktionalitet som möjligt, men ändå vara enkelt att använda... Har försökt rensa lite i senast versionen, vet inte om det är den du har testat.

Jag kan bara göra en avancerad gissning på vad de menar eftersom det inte finns någon information i manualen. Faktor är helt enkelt ena talet i en multiplikation, du kan ju välja att spela samma kupong 2, 5 eller 10 ggr, dvs multiplicera insatsen med en faktor. Om du då väljer att "faktorera" en viss häst kommer alla enkelrader som innehåller denna häst spelas så många ggr som man angett. Det är iaf hur jag skulle göra det...

Nej, det var den gamla versionen jag testade och jag vill tacka för klargörandet kring "faktor" i JS! Dåligt av dem att inte uppdatera manualen, tycker jag! Googlade och hittade ingenting då heller!

Vill även förtydliga att det inte var HPT som kraschade min dator - såg ut som det i mitt förra inlägg. Hehe!
Gammal 2012-01-25, 16:47   #14
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
En fråga HPT, du säger att man kan reducera bort rader som kommer ge under/över en utdelning man själv specar. Även om du har streck- och insatsfördelning på alla hästar så känns det som att det borde saknas information för att kunna ställa så specifika krav? Sen att förutsättningarna ändras fram till spelstart är en annan fråga, men det har ju förhoppningsvis användarna koll på.
Att veta exakt utdelning är givetvis omöjligt så länge jag inte har tillgång till ATGs databaser. Beräkningen görs utifrån den exakta insatsfördelningen och är en matematiskt-statistisk korrekt skattning av utdelningen. Problemet är att en person inte slumpar ut sina streck mellan de olika loppen. Förenklat blir följden att vid en favoritparad överskattas utdelningen, och vid många skrällar underskattas den. Vid kontroller har det visat sig att det beräknade värdet nästan alltid ligger inom 20% från det riktiga värdet.

Sen baseras alltid beräkningen på de siffror som finns just nu, så att lämna in så sent som möjligt blir ju extra viktigt när man använder den här funktionen.
Gammal 2012-01-26, 14:09   #15

Standard

Citat:
Jag är högst medveten om detta. Det beror främst på två saker:

- Mängden information och funktionalitet jag lagt in i programmet
- Det är byggt med den absolut senaste tekniken, som funkar bäst på en ganska ny dator.

Jag försöker hela tiden göra små förbättringar, men jag kan förstå att det känns segt, framförallt om man har en lite äldre dator. Att uppdatering av streckprocent strular eller att det hänger sig helt var dock länge sen jag själv upplevde iaf...
Vill nog inte skylla på min dator (i5 prolle, 6 GB Ram, Win 7), men det är inte så konstigt att det blir lite segt när man "hoppar" mellan utgångar, byter utgångshästar osv och systemen ligger på 15-20 000 rader.
Blir lite beräkningar då.

Programmet är dock avservärt snabbare än vad det var för nåt år sen och när du säger det har jag nog inte märkt av att det har hängt sig vid uppdatering med den senaste versionen.

Nästa steg kanske blir stöd för flera kärnor
Gammal 2012-01-26, 14:28   #16

Standard

När jag ändå vet att du (HPT) kollar denna tråd...

Wtf? http://i39.tinypic.com/167nqrc.png
Gammal 2012-01-26, 14:38   #17
HPT

Standard

Citat:
När jag ändå vet att du (HPT) kollar denna tråd...

Wtf? http://i39.tinypic.com/167nqrc.png
Ajdå, det såg inte bra ut. Det borde vara fixat nu, men det betyder också att det är hög tid för dig att uppgradera till senaste versionen (3.53), där inte det här problemet uppstår...
Gammal 2012-01-26, 14:44   #18
HPT

Standard

Citat:
Vill nog inte skylla på min dator (i5 prolle, 6 GB Ram, Win 7), men det är inte så konstigt att det blir lite segt när man "hoppar" mellan utgångar, byter utgångshästar osv och systemen ligger på 15-20 000 rader.
Blir lite beräkningar då.

Programmet är dock avservärt snabbare än vad det var för nåt år sen och när du säger det har jag nog inte märkt av att det har hängt sig vid uppdatering med den senaste versionen.

Nästa steg kanske blir stöd för flera kärnor
Jag jobbar just nu med nästa version, som mest kommer bjuda på prestandaförbättringar och ökad stabilitet. De första testerna verkar lovande, och jag tror alla kommer märka att gränssnittet är lite snabbare att jobba i.

Det finns delvis stöd för flera kärnor redan idag. Beräkning och kupongkomprimering körs på en egen kärna om det finns. Det finns också ett val för kupongkomprimering där man kan utnyttja alla kärnor i datorn.
Gammal 2012-01-26, 15:51   #19

doobs avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 838
Standard

Gällande HPT så erbjuds man prova gratis ett tag. Anmälde mitt intresse innan jul Har inte fått någon kod än att öppna trail med... Dåligt! Litar inte på källarföretag!
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 16:04   #20

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av doob Visa inlägg
Gällande HPT så erbjuds man prova gratis ett tag. Anmälde mitt intresse innan jul Har inte fått någon kod än att öppna trail med... Dåligt! Litar inte på källarföretag!
Du kan väl köra gratisversionen om du vill prova?
Gammal 2012-01-26, 16:10   #21
HPT

Standard

Citat:
Detta beror nästan alltid på att din e-postleverantör klassat det som skräppost, lite svårt för mi att göra något åt... Resterande fall beror på att personen i fråga skrivit in fel e-postadress och på något magiskt sätt tror att det ska komma fram ändå.

Men jag antar att det är lättare att gnälla på ett forum än att skicka iväg frågan till supportadressen, eller?

Det här är off topic, men jag valde att svara i tråden eftersom fler kan ha råkat ut för samma sak.
Gammal 2012-01-27, 01:20   #22

Sharp$: 1961
Standard

Citat:
Jag är ganska ny på Jokersystemet och känner att jag inte på långa vägar får ut det maximala av det. Jag känner att det är svårt att få till en bra reducering som ej blir för komplicerad att få in.

Jag har aldrig vunnit med hjälp utav Jokersystemet och jag har ändå kört med det i ett år! Vad gör jag för fel? Är det så att jag kanske skall pröva något annat verktyg som finns på marknaden? Men jag känner att det troligtvis inte är verktyget i sig som är problemet, utan hur jag använder det.

Här kan vi snacka om allt kring Jokersystemet. Självklart kan man även illustrera hur systemet fungerar med hjälp utav aktuella travlopp/riksspel men det primära är hur Jokersytemet fungerar när man använder det som bäst!

Jag brukar köra med två utgångar varav en minst måste vinna. Sedan brukar jag ha som krav att minst två B, samt minst en C-häst måste vinna. Allt beroende på storlek på system och vilket sorts riksspel det handlar om.

Hur reducerar ni andra?

Jag behöver hjälp och de 595 kronorna måste betala sig - tycker det är ganska dyrt även om det varar i ett år. Men det är klart, får jag in något djävla system någon gång så täcker ju det kostnaden, gott och väl!

Eller skall vi hålla tråden öppen för alla verktyg som finns på marknaden - kanske är sjystare sett ur konkurrenshänsyn? Om moderatorerna tycker så så är det bara att ändra rubriken till: "Hur maximera reduceringsverktygen för trav som finns på marknaden?", eller något sådant...

Blås på!
Lite OnT :-)

Jag brukar använda en komb av poäng och A-hästar som funkar för mig,
gäller bara att göra en bra rank av loppen och det lyckas man ju inte
alltid med precis

På V75 brukar det bli 1spik ett eller två 2 hästarslås några 3-5 hästars lopp
och två/tre som garderas lite mer 1500-2000:- (Spelar för ett litet bolag!)
Varierar lite mellan 2-4 A hästar krav 1 eller 2 st (har ibland 2 A-hästar i samma lopp) Har spelat med Joker i dryga året,
och tycker detta funkar för mig!
Gör det inte för svårt, lägg tid på att få en bra rank!

.
qwerta är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 08:44   #23

AbbeAces avatar

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 524
Standard

Doob ,det gäller samma för mig anm mig ungefär samtidigt.Kan ju ha gjort någgot fel som HPT
påstår men jag får inte riktigt grepp på det

Senast redigerad av AbbeAce den 2012-01-27 klockan 08:48.
AbbeAce är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 08:55   #24
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AbbeAce Visa inlägg
Doob ,det gäller samma för mig anm mig ungefär samtidigt.Kan ju ha gjort någgot fel som HPT
påstår men jag får inte riktigt grepp på det
Lämpligen skickar du och doob ett PM eller mail till mig med era e-postadresser som ni använde för registrering. Oavsett anledningen till att ni inte fick era nycklar vill jag ju utröna vad det beror på.

När det gäller att lägga mailen bland skräpposten verkar GMail vara den e-postleverantör som gör detta oftast.
Gammal 2012-01-27, 09:17   #25

AbbeAces avatar

Sharp$: 524
Standard

Tack HPT jag skickar ett privat mess
AbbeAce är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 12:08   #26
AA

Reg.datum: mar 2011
Sharp$: 1495
Standard

HPT,

Länk till din sajt? Tänkte jag skulle ladda ner och testa.

/AA
AA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 12:32   #27
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AA Visa inlägg
HPT,

Länk till din sajt? Tänkte jag skulle ladda ner och testa.

/AA
http://trav.kubin.se
Gammal 2012-01-27, 12:38   #28
AA

Standard

Oftast så kan det bli helt olika reduceringar beroende på hur svårt/enkelt det ser ut på förhand men min standardreducering är ungefär så här:

Minst 1 A
Max 1 C
Max 0 D
eller
Minst 2 A

Jag spikar alltid minst en kuse och max två.
Jag rankar loppen och tar dom roligaste idéerna (bortsett från dom jag spikar) som A-hästar. Antalet lopp med A-hästar varierar och antalet A-hästar i varje lopp varierar också. Oftast blir det två lopp med A-hästar och i dessa lopp oftast två A-hästar med minst en A-häst som är av skrällkaraktär och där streckprocenten skiljer sig mycket mot den chans min ranking ger hästen.

C-hästarna är dom som inte är chanslösa men som kanske inte är dom som i första hand gör upp om det. Det brukar vara några av dom mer betrodda i omgången som får plats bland C-hästarna om dom har dåliga läge osv. Man vill ju gärna lyfta upp mindre bra hästar men med bra läge till B-gruppen.
D-hästarna är sådana hästar som jag brukar lägga i dom lopp jag går kort och där det oftast finns ett par kusar som är klart över övriga. Som exempel tar jag i morgon Nick Nock i guld som D-häst. Brioni och QDC är B-hästar.
Skulle 2 A (inte bestämt än men Nimbus i V75-1 och Orlando i V75-7 ligger bra till) vinna så skulle jag alltså klara en skräll i form av Nick Nock.

Kravet med D-hästar ökar kostnaden lite men ger desto mer när det sitter.
Jag har satt det kravet tillsammans med övriga krav två gånger och båda dessa är mina 2 största vinster på V75.
Oftast bränner jag inte på att kraven inte sitter utan på att spiken/spikarna inte vinner.

Ibland lägger jag till krav på minst 18 streckrankspoäng och ibland på minst 2 max 3 streckfavoriter osv.. Allt beror på hur omgången ser ut.

/AA
(V75 på himmaplan i morrn! Gött!)
Gammal 2012-01-27, 12:40   #29
AA

Standard

Citat:
Var hittar man prislistan?
Klickar man på senaste versionen så finns inte sidan.

/AA
Gammal 2012-01-27, 12:53   #30
HPT

Standard

Citat:
Var hittar man prislistan?
Klickar man på senaste versionen så finns inte sidan.

/AA
Hade inte riktigt kläm på Google sites, så den länken pekade tyvärr fel. Fixat nu, men det går lika bra att gå in på nyheten om version 3.53 eller klicka in på "Ladda ner".

All information om priser och betalning finns i manualen och i programmet under
Fil - Uppgradera till HPT Pro. 199:- per år är det hursomhelst...
Gammal 2012-01-27, 13:03   #31
AA

Standard

Citat:
Hade inte riktigt kläm på Google sites, så den länken pekade tyvärr fel. Fixat nu, men det går lika bra att gå in på nyheten om version 3.53 eller klicka in på "Ladda ner".

All information om priser och betalning finns i manualen och i programmet under
Fil - Uppgradera till HPT Pro. 199:- per år är det hursomhelst...

OK!
Tackar för infon!

/AA
Gammal 2012-01-27, 15:18   #32
Banned

Summa summarum

Standard

Vad händer i Jokersystemet om man ställer ett kuskkrav och denne kusk blir struken för hälta, förlåt förkylning eller fylla eller något annat?
Gammal 2012-01-27, 15:51   #33

Sharp$: 3854
Standard

Citat:
Vad händer i Jokersystemet om man ställer ett kuskkrav och denne kusk blir struken för hälta, förlåt förkylning eller fylla eller något annat?
Är ju ändå ett "ekipage" du spelar på. Naturligt är det samma hästar som den kusken skulle köra som då måste vinna, om jag inte har helt fel för mig...
donkyklonk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 16:45   #34

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av donkyklonk Visa inlägg
Är ju ändå ett "ekipage" du spelar på. Naturligt är det samma hästar som den kusken skulle köra som då måste vinna, om jag inte har helt fel för mig...
Precis! Och detta problemet finns inte om du inte lämnar in långt innan spelstopp.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2012-01-27, 17:27   #35

Sharp$: 2499
Standard

ett förslag till HPT -då många är rörande ense om att det är lite "rörigt" program, egentligen är det ju inte det men det finns många funktioner - att varför inte göra en video genomgång?
Gör en V75 rad till veckan och spela in allt du gör för att få ner reduceringen som bäst, så att alla får se vilken ordning allting görs..
Skulle nog vara uppskattat och löser nog många knutar.

God jul
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 17:46   #36
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
ett förslag till HPT -då många är rörande ense om att det är lite "rörigt" program, egentligen är det ju inte det men det finns många funktioner - att varför inte göra en video genomgång?
Gör en V75 rad till veckan och spela in allt du gör för att få ner reduceringen som bäst, så att alla får se vilken ordning allting görs..
Skulle nog vara uppskattat och löser nog många knutar.
Jag har funderat på det många gånger och det kanske är hög tid att göra ett försök. Jag vet ju själv att det är mycket bekvämare att se en video än att läsa en manual...

Det jag har gjort för att försöka förenkla är att ha ett antal exempel på färdigkonfigurerade system med tillhörande kommentarer (under Hjälp i menyn). Några av dessa behöver dock uppdateras.
Gammal 2012-01-27, 17:59   #37
Banned

Summa summarum

Standard

Citat:
Precis! Och detta problemet finns inte om du inte lämnar in långt innan spelstopp.

Detta stämmer ju inte då en kusk kan få problem under dagen, efter att man lämnat in systemet! Kuskersättningen kan ju skifta enormt också, särskilt på V75-dagar då de bästa oftast är upptagna med egna styrningar...

En stor skillnad att bli av med Björn, Örjan eller Erik för att i stället ända upp med Roger Malmquist och/eller Olle Goop! Vet att de försöker matcha kuskarna så att man får någon likvärdig - men detta är ju inte alltid möjlig...

Nej, denna funktion kommer jag inte benytta! Den känns snarare onödig...
Gammal 2012-01-27, 18:51   #38

Reg.datum: nov 2010
Sharp$: 997
Standard

Använder själv Travspel i sverige från radsoft http://www.radsoft.se/main.asp?P=885 och är nöjd med det. Lättanvänt och har väl i stort samma funktioner som jokersystemet kostar 490kr att köpa och sen 199kr per år i förlängt service underhållsavtal om man vill ha det. Reducerar ungefär som du, brukar köra 3u hästar mot 3u hästar där 2 är samma hästar med kravet minst 1 u i varje grupp. en liten finess som tillåter 2 "roliga" u-hästar att vinna. Lite krånglig förklaring hoppas du är med. Sen kör jag nästan alltid med krav på minst 2 udda och 2 jämna startnummer. Brukar i princip alltid sätta reduceringen men stupar ofta på att man lyckas välja bort nån häst från systemet i sista momentet.
buckfush är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 19:29   #39

Stekels avatar

Standard

Citat:
Detta stämmer ju inte då en kusk kan få problem under dagen, efter att man lämnat in systemet!
Det jag menade, lämnar man inte in tidigt så har man inte det här problemet. Sedan händer det att kuskar är med i olyckor i loppen innan streckspelet startar, men det är ju väldigt ovanligt och att det ska hända just den kusken du satt krav på är extremt osannolikt.

Gammal 2012-01-27, 19:32   #40
Banned

Summa summarum

Standard

Citat:
Det jag menade, lämnar man inte in tidigt så har man inte det här problemet. Sedan händer det att kuskar är med i olyckor i loppen innan streckspelet startar, men det är ju väldigt ovanligt och att det ska hända just den kusken du satt krav på är extremt osannolikt.
Osannolikt men möjligt och kan svänga på förutsättningarna rejält...
Gammal 2012-01-28, 04:34   #41

Sharp$: 1368
Standard

är det färdiga system när man väljer mallar? valde stort ABC system och min ranking försvann och en annan dök upp?
fyllot är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 09:37   #42
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fyllot Visa inlägg
är det färdiga system när man väljer mallar? valde stort ABC system och min ranking försvann och en annan dök upp?
Ja, alla val rensas och man gör ett nytt system från scratch utifrån reglerna man satt i mallen. För att kunna redigera och skapa egna mallar krävs dock PRO-versionen.

Kortfattat väljer man i mallen variabler som hästarna ska rankas utifrån, hur många spikar man vill ha, systemstorlek, och slutligen reduceringsgrad.
Gammal 2012-01-28, 18:13   #43

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 172

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

ja en video hade varit väldigt uppskattat HPT! Vill lära mig mer om hur man gör reducerade system!
Jag undrar också över om det är värt att lönt att göra reducerade system för ca 200-300 kr? upplys mig gärna

Senast redigerad av betsharp den 2012-01-28 klockan 18:15.
betsharp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 18:34   #44
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av betsharp Visa inlägg
ja en video hade varit väldigt uppskattat HPT! Vill lära mig mer om hur man gör reducerade system!
Jag undrar också över om det är värt att lönt att göra reducerade system för ca 200-300 kr? upplys mig gärna
Jag tycker att det alltid är lönt att reducera. Spelar man för mindre summor ska man dock inte reducera för hårt utan kanske nöja sig med en reduceringsgrad runt 65%. Brukar ibland spela V4 med en ram på 250-300 rader som jag reducerar till ca 100 rader. Brukar köra med 1-2 A, 1-2 B och 0-1 C, och det sitter förvånansvärt ofta.
Gammal 2012-01-28, 23:31   #45
Banned

Summa summarum

Standard

Vill verkligen lära mig detta och det kvittar om det är HPT och/eller Jokersystemet vi pratar om (eller något annat).

Kan inte vi börja lägga upp system inför varje omgång utav, i alla fall, V86 och V75 och därefter, enligt hur omgången ser ut, både komma med förslag, hylla, dissa, vilket sorts system man skall använda sig utav, vilka A, B, C-hästar, vilka utgångar, hur många utgångar osv? Ja, ni förstår!

Alla omgångar ser ju olika ut och vi har ju alla olika idéer hur man skall utforma det bästa systemet...

Kan vi inte lägga ut, i god tid, hur vi tänker - inte bara efter eller kort innan spelstopp?! Att det sedan blir ändringar in i det sista hos många, det är sådant man får räkna med!
Gammal 2012-01-29, 11:47   #46

kjelles avatar

Sharp$: 31
Standard

Spela blockreducerat. 3 lopp med A och B hästar. 2 lopp med C och D hästar

Exempel V75 reducerat
Systemstorlek: 5 376 Reducerad storlek: 1 260 Reduceringsgrad: 76,6 %

ABCD-Villkor
1,2,3 A-Hästar
0,1,2 B-Hästar
1,2 C-Hästar
0,1 D-Hästar

Avd 1) 1

Avd 2) 1 2

Avd 3) 1A 2B 3B 4B 5B 6B

Avd 4) 1A 2B 3B 4B 5B 6B 7B

Avd 5) 1A 2B 3B 4B 5B 6B 7B 8B

Avd 6) 1C 2D 3D 4D

Avd 7) 1C 2D
kjelle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 12:12   #47

the_mirages avatar

Reg.datum: feb 2011
Sharp$: 800
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kjelle Visa inlägg
Spela blockreducerat. 3 lopp med A och B hästar. 2 lopp med C och D hästar

Exempel V75 reducerat
Systemstorlek: 5 376 Reducerad storlek: 1 260 Reduceringsgrad: 76,6 %

ABCD-Villkor
1,2,3 A-Hästar
0,1,2 B-Hästar
1,2 C-Hästar
0,1 D-Hästar

Avd 1) 1

Avd 2) 1 2

Avd 3) 1A 2B 3B 4B 5B 6B

Avd 4) 1A 2B 3B 4B 5B 6B 7B

Avd 5) 1A 2B 3B 4B 5B 6B 7B 8B

Avd 6) 1C 2D 3D 4D

Avd 7) 1C 2D
Dessa villkor är precis samma sak som du gjort ovan:
Minst 1 A-häst
Minst 1 C-häst

B- och D-hästarna gör ingen som helst skillnad för reduceringen i ditt fall.
Bara en liten input...
the_mirage är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 15:14   #48

Reg.datum: nov 2011
Sharp$: 1458
Standard

Citat:

Hur reducerar ni andra?

Blås på!
Hej Mammon,

Jag har hållit på med Joker i 15år nu. Och lämnar aldrig in ett rakt system. Min erfarenhet av joker är testa sig fram. Frågar du tio stycken får du säkert nio olika upplägg. Men det viktigaste är att du känner dig trygg i reduceringen. Om man sedan använder sig av Poäng, block, ABCD eller utgångar spelar ingen roll. Som jag brukar säga 90% reducering är 90%!!! Jag ligger mellan 88-95%. Jag har den filosofin att när idéerna sitter ta betalt. Hur menar jag. Så här är mitt grund tänk. Sedan har jag två varianter till för omgångarna är olika.

Använder Joker!!

En Spik
Två Utgångar (D)
3/4 lopp med (A)
Och sedan (B) och (C) hästar

Sen gör jag så här.
1-1 (A)
0-4 (B)
0-1 (C)
1-1 (D)
Eller
2-3 (A)
0-3 (B)
0-2 (C)
1-1 (D)
Eller
0-4 (A)
0-4 (B)
0-4 (C)
2-2 (D)

Så vad jag menar med ta betalt när idéerna sitter är det sista sättet. Sätter man spiken och båda sina utgångar (D) så har man alla andra hästar på sitt system. Jag lirar så här och tycker det är överlägset. Vill du reducera bort omgångar som ger mindre än 10.000:- som oftast ska tilläggas så lägg till en reducering med att minst 2-hästar under 20% ska vinna. Igår var utdelningen 14.000:- och tre stycken var under 20%!!!

Om det är något du funderar över hör av dig.

Mvh
Dreamis
Dreamis är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 18:49   #49
Banned

Summa summarum

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dreamis Visa inlägg
Hej Mammon,

Jag har hållit på med Joker i 15år nu. Och lämnar aldrig in ett rakt system. Min erfarenhet av joker är testa sig fram. Frågar du tio stycken får du säkert nio olika upplägg. Men det viktigaste är att du känner dig trygg i reduceringen. Om man sedan använder sig av Poäng, block, ABCD eller utgångar spelar ingen roll. Som jag brukar säga 90% reducering är 90%!!! Jag ligger mellan 88-95%. Jag har den filosofin att när idéerna sitter ta betalt. Hur menar jag. Så här är mitt grund tänk. Sedan har jag två varianter till för omgångarna är olika.

Använder Joker!!

En Spik
Två Utgångar (D)
3/4 lopp med (A)
Och sedan (B) och (C) hästar

Sen gör jag så här.
1-1 (A)
0-4 (B)
0-1 (C)
1-1 (D)
Eller
2-3 (A)
0-3 (B)
0-2 (C)
1-1 (D)
Eller
0-4 (A)
0-4 (B)
0-4 (C)
2-2 (D)

Så vad jag menar med ta betalt när idéerna sitter är det sista sättet. Sätter man spiken och båda sina utgångar (D) så har man alla andra hästar på sitt system. Jag lirar så här och tycker det är överlägset. Vill du reducera bort omgångar som ger mindre än 10.000:- som oftast ska tilläggas så lägg till en reducering med att minst 2-hästar under 20% ska vinna. Igår var utdelningen 14.000:- och tre stycken var under 20%!!!

Om det är något du funderar över hör av dig.

Mvh
Dreamis

Tackar för inputen - skall verkligen kolla på detta förslag! Tackar ännu en gång! Kommer troligtvis behöva hjälp framöver så jag tar dig gärna på orden, framöver...
Gammal 2012-01-29, 19:55   #50

Standard

Det känns som det blev lite otydligt i det andra eller. Naturligtvis ska det vara 2-3/4 beroende på hur många lopp med a-hästar man har

Eller
2-3/4 (A)
0-3 (B)
0-2 (C)
1-1 (D)

Mvh
Dreamis
Gammal 2012-01-29, 20:02   #51

Standard

Gårdagens resultat

//Dreamis
Norrman90 (+1)

Senast redigerad av Dreamis den 2012-01-29 klockan 21:52.
Gammal 2012-01-29, 21:50   #52

Standard

Snart blir jag spärrad. Men jag kom på det här Mammo. Det kanske är lättare att se en bild på hur jag byggde mitt jokersystem igår. Tycker det är kul när trav lirare börjar använda joker. Och det kommer att ge dig vinster framöver jag lovar. Jag påstår inte att detta är det bästa. Men det fungerar för mig och jag är trygg i det här upplägget.

//Dreamis
Misär (+1)

Senast redigerad av Dreamis den 2012-01-29 klockan 21:56.
Gammal 2012-01-29, 23:25   #53
Banned

Summa summarum

Standard

Spoiler:
Citat:
Snart blir jag spärrad. Men jag kom på det här Mammo. Det kanske är lättare att se en bild på hur jag byggde mitt jokersystem igår. Tycker det är kul när trav lirare börjar använda joker. Och det kommer att ge dig vinster framöver jag lovar. Jag påstår inte att detta är det bästa. Men det fungerar för mig och jag är trygg i det här upplägget.

//Dreamis

Tackar så hemskt mycket, Dreamis - detta blir väldigt bra och översiktligt! Skall jag vara helt ärlig så var det inte mycket jag fattade vid en snabb överblick av det du först skrev...

Detta blir så mycket bättre!

Gammal 2012-01-29, 23:31   #54
Banned

Summa summarum

Standard

Spoiler:
Citat:

//Dreamis

Nej, info är bra - du hjälper ju till, suveränt! En sak fattar jag inte - har säkert fattat fel men du har bara två D-hästar på hela systemet och som krav att båda skall vinna, stämmer det? Blir det inte som två spikar då? Var tänker jag fel? Som jag läser det så sitter ju ingen av de 3 "blockens" krav, men som sagt, jag fattar säkert fel!

Senast redigerad av Mammon den 2012-01-29 klockan 23:35.
Gammal 2012-01-29, 23:40   #55

doobs avatar

Sharp$: 838
Standard

Citat:
Detta beror nästan alltid på att din e-postleverantör klassat det som skräppost, lite svårt för mi att göra något åt... Resterande fall beror på att personen i fråga skrivit in fel e-postadress och på något magiskt sätt tror att det ska komma fram ändå.

Men jag antar att det är lättare att gnälla på ett forum än att skicka iväg frågan till supportadressen, eller?

Det här är off topic, men jag valde att svara i tråden eftersom fler kan ha råkat ut för samma sak.

Jag HAR kontrollerat "skräpposten", jag HAR skrivit rätt adress och när det ändå inte kommer ja då bryr jag mig inte om att kontakta supportadressen heller! Inte värt den mödan!

Sorry!
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 23:40   #56
Banned

Summa summarum

Standard

Citat:

Nej, info är bra - du hjälper ju till, suveränt! En sak fattar jag inte - har säkert fattat fel men du har bara två D-hästar på hela systemet och som krav att båda skall vinna, stämmer det? Blir det inte som två spikar då? Var tänker jag fel? Som jag läser det så sitter ju ingen av de 3 "blockens" krav, men som sagt, jag fattar säkert fel!

Läste genom ett av dina tidigare inlägg och ser där att om man får in spiken och de två utgångarna så får man in alla hästarna på systemet - hur kommer det sig? Och var/vilka krav sätter man för detta - det kanske blir så automatiskt med de krav som du förklarat för mig, eller?

Fan, detta var svårt för mig som är en humanist än sifferman!
Gammal 2012-01-30, 00:08   #57

the_mirages avatar

Reg.datum: feb 2011
Sharp$: 800
Standard

Citat:
Läste genom ett av dina tidigare inlägg och ser där att om man får in spiken och de två utgångarna så får man in alla hästarna på systemet - hur kommer det sig? Och var/vilka krav sätter man för detta - det kanske blir så automatiskt med de krav som du förklarat för mig, eller?

Fan, detta var svårt för mig som är en humanist än sifferman!
I hans exempel - enligt sätt 3
the_mirage är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 00:34   #58
Banned

Summa summarum

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av the_mirage Visa inlägg
I hans exempel - enligt sätt 3

Ja, just det. Alla krav i block 3 satt ju! Måste läst fel först - angående blocken så måste väl alla krav sitta i ett och samma block? Därför det står eller... Börjar fatta lite mer nu, är trög på detta med logiskt tänkande...
Gammal 2012-01-30, 00:44   #59
Banned

Summa summarum

Standard

Spoiler:
Citat:

//Dreamis

Hur förändrar jag kraven för att passa en V65,V87-omgång? Vilket eller vilka krav skall jag förändra, enligt dig?

Senast redigerad av Mammon den 2012-01-30 klockan 01:54.
Gammal 2012-01-30, 09:25   #60
HPT

Standard

Citat:
Jag HAR kontrollerat "skräpposten", jag HAR skrivit rätt adress och när det ändå inte kommer ja då bryr jag mig inte om att kontakta supportadressen heller! Inte värt den mödan!

Sorry!
Det var ju tråkigt. Jag skulle gärna vilja hitta eventuella problem, men om du inte ens vill PMa mig din E-postadress så jag kan felsöka är det ju tyvärr svårt att åtgärda nåt...

Jag är dock inte helt övertygad om att felet är på min sida. Det har fungerat utmärkt för ca 800 personer hittills.
Gammal 2012-01-30, 10:22   #61

Standard

Citat:

Hur förändrar jag kraven för att passa en V65,V87-omgång? Vilket eller vilka krav skall jag förändra, enligt dig?
Hej igen Mammon,

När det gäller v65, så spelar jag 9/10 gånger utan spik. Och då använder jag samma mall som för v75 men tar således bort spiken.

Om jag spikar. Då använder jag en av mina två grunder för v5. Som jag förövrigt är väldigt kär i. V5 på saxbana är ett grymt bra spel.

V5 förslag ett. Kör jag oftast om Utgångarna (D) är bland favoriterna.

V5 förslag två. Används när jag har hittat tre roliga idéer (D), som jag vill ta betalt för.

D-hästar är dom som jag bygger systemet runt omkring. De är viktiga och kräver omsorg

Och som sagt. Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om vad som är bäst eller inte. Det här är min erfarenhet av joker och jag känner mig trygg i detta. Visst använder jag mig ibland av andra reduceringar som minst två under 20% eller att man tror att två kuskar ska vinna minst 2 lopp tillsammans. Men det är inte i mitt grundsystem. Utan sådant måste man själv komma fram till.

V86 har jag ingen erfarenhet av. Har en andel i ett bolag. Lägger mitt krut på en v5a och en v4a i veckan, plus v75 dagen. Man måste ha gjort sin läxa ordentligt om man ska lämna in. Annars stå över!!

Det är bara att testa sig fram. Prova på system som du redan har lämnat in och se vad som händer . Grund regel 1, ta betalt när idéerna sitter. Då ska du gå på

Undrar du över mera hör av dig

Mvh
Dreamis
Gammal 2012-01-30, 12:20   #62
Banned

Summa summarum

Standard

Citat:
Hej igen Mammon,

När det gäller v65, så spelar jag 9/10 gånger utan spik. Och då använder jag samma mall som för v75 men tar således bort spiken.

Om jag spikar. Då använder jag en av mina två grunder för v5. Som jag förövrigt är väldigt kär i. V5 på saxbana är ett grymt bra spel.

V5 förslag ett. Kör jag oftast om Utgångarna (D) är bland favoriterna.

V5 förslag två. Används när jag har hittat tre roliga idéer (D), som jag vill ta betalt för.

D-hästar är dom som jag bygger systemet runt omkring. De är viktiga och kräver omsorg

Och som sagt. Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om vad som är bäst eller inte. Det här är min erfarenhet av joker och jag känner mig trygg i detta. Visst använder jag mig ibland av andra reduceringar som minst två under 20% eller att man tror att två kuskar ska vinna minst 2 lopp tillsammans. Men det är inte i mitt grundsystem. Utan sådant måste man själv komma fram till.

V86 har jag ingen erfarenhet av. Har en andel i ett bolag. Lägger mitt krut på en v5a och en v4a i veckan, plus v75 dagen. Man måste ha gjort sin läxa ordentligt om man ska lämna in. Annars stå över!!

Det är bara att testa sig fram. Prova på system som du redan har lämnat in och se vad som händer . Grund regel 1, ta betalt när idéerna sitter. Då ska du gå på

Undrar du över mera hör av dig

Mvh
Dreamis

Väljer du bara ut D-hästarna (utgång) och spikarna och låter strecklistan stå för rankingen utav resten (A, B, C-hästarna), eller rankar du varenda häst själv?

Tack för dina svar! Hjälper mycket!
Gammal 2012-01-30, 12:45   #63
HPT

Standard

Några funderingar kring råden från Dreamis.

- Är man nybörjare känns systemen lite för komplicerade. Om man inte vet exakt vad man gör är risken att reducera bort sig överhängande.

- Jag tror många skulle hålla med mig att en reduceringsgrad på 90% normalt sett är för mycket. Man lurar lätt sig själv att man har större vinstchans än man egentligen.

Det här är ingen kritik mot Dreamis system, ville bara framföra att det finns alternativa synsätt.
Gammal 2012-01-30, 16:02   #64

Standard

Citat:
Väljer du bara ut D-hästarna (utgång) och spikarna och låter strecklistan stå för rankingen utav resten (A, B, C-hästarna), eller rankar du varenda häst själv?

Tack för dina svar! Hjälper mycket!
Jag rankar alla hästar själv. Men visst, känner man att man har ett lås på tre hästar är det onödigt att fortsätta ranken.

//Dreamis
Gammal 2012-01-30, 16:34   #65

Standard

Citat:
Några funderingar kring råden från Dreamis.

- Är man nybörjare känns systemen lite för komplicerade. Om man inte vet exakt vad man gör är risken att reducera bort sig överhängande.

- Jag tror många skulle hålla med mig att en reduceringsgrad på 90% normalt sett är för mycket. Man lurar lätt sig själv att man har större vinstchans än man egentligen.

Det här är ingen kritik mot Dreamis system, ville bara framföra att det finns alternativa synsätt.
Hej HPT,

Tycker inte detta är någon kritik. Utan en upplysning. Reducerar man 90% så finns inte alla streck i alla lägen. Det måste man ha klart för sig. Men det gäller att komma fram till ett så bra sätt som möjligt att reducera c:a 90% och vara trygg i det man gjort.

- Är man nybörjare ska man testa på sådana system man redan har spelat att köra lite olika varianter. Det tar tid. Jag själv fumlade i 12-år innan jag nu kör efter devisen. Ta betalt när idéerna sitter. Och så har jag spelat de sista 3-åren. Ni ser jag tjatar om det. Men jag tycker det är viktigt . Och så började jag spela efter att har pratat med Jan Timonen. Fast han kör bara med utgångar inte ABCD. Men där var inte jag hemma så jag fortsatte med ABCD, och kompletterar med utgångar när det krävs. Och på så vis har jag kommit fram till något jag tror på. Jan däremot tyckte att systemen med ABCD blir lite för statiska enligt han. Men allt är en smaksak.

Tack HPT för att du vänder på myntet. För detta är ingen mall för framgång. Utan mitt sätt att använda joker.

Hoppas fler kan tala om hur de tänker och bygger sina jokersystem

//Dreamis
Gammal 2012-01-30, 22:13   #66
AA

Standard

Citat:
...

....
Alla är vi olika. Detta är mina högst personliga tankar och åsikter och tycker du inte som jag så får du skylla dej själv.

Följande är riktat till nybörjare inom reducering/travspelande. Erfarna reducerare/spelare har redan kunskapen.

Jag är av åsikten att det finns inget rätt eller fel vad det gäller reduceringsgrad. Varför skulle över 90% vara fel? Mina ligger nästan alltid över 90% och ofta upp emot 95%.

När du gjort ditt jobb och skapat ranken för alla lopp så för du över ranken i valfritt reduceringsprogram. Väl där sätter du upp dom krav som du tycker verkar lämpliga för omgången. Om dina krav är 1 av 5 eller 4 av 5 spelar ingen roll så länge du är med på vad du gör. Har du gjort ditt jobb och rankat bra så minskar ju inte din vinstchans lika mycket som din reducering reducerar antalet rader och minskar din kostnad. Har du däremot gjort ett dåligt jobb ja då är det bättre med låg reduceringgrad som klarar en dålig ranking förutsatt att hästarna finns med på ramen.

Det jag vill komma fram till är att det inte finns några dåliga reduceringssätt så länge den som spelar är medveten om vad han den gör.

Jag kör som som jag sagt innan i andra trådar med grunden ungefär så här:

Detta är enbart ett exempel. Man kan ju variera hur många B och C-hästar man väljer att ha i dom olika loppen. Man kan ha 2 spikar eller ingen spik. Tycker du att det är roligare att ta två extra C-hästar och ta bort en B-häst så gör det.
Man kan köra precis som man vill!
Är du som nybörjare osäker så "torrkör" en rättning. Vad händer om raden blir 1-2-3-4-5-6-7? Räknar du med att ha 7 rätt då men får bara 5 rätt? Då har du lurat dej själv vid reduceringen. Får du däremot 7 rätt så är allt bra ju.

Att ovanstående reduceringsvariant funkar kan jag garantera. Bara du gör ditt jobb INNAN du börjar reducera.

Lycka till!

/AA
Gammal 2012-01-30, 22:29   #67
AA

Standard

Ett annat tips jag kom på precis är att köpa böckerna, båda eller någon av dom, Statistikbibeln V75 och Travkonsulten.

Travkonsulten tar upp reduceringar som är statistiskt lämpliga och som reducerar bort mer än dom minskar vinstchansen och han har torrkört på massvis av omgångar och sett hur ofta dom skulle sitta. Intressant läsning.

Statistikbibeln är ju precis vad det låter dom och vill man lita på statistiken så är det bara att trycka in den i reduceringsprogrammet.

Båda innehåller konkreta tips på lämpliga reduceringar.

Ha de´

/AA

Senast redigerad av AA den 2012-01-30 klockan 22:30.
Gammal 2012-01-30, 22:48   #68
Banned

Summa summarum

Standard

Citat:
Alla är vi olika. Detta är mina högst personliga tankar och åsikter och tycker du inte som jag så får du skylla dej själv.

Följande är riktat till nybörjare inom reducering/travspelande. Erfarna reducerare/spelare har redan kunskapen.

Jag är av åsikten att det finns inget rätt eller fel vad det gäller reduceringsgrad. Varför skulle över 90% vara fel? Mina ligger nästan alltid över 90% och ofta upp emot 95%.

När du gjort ditt jobb och skapat ranken för alla lopp så för du över ranken i valfritt reduceringsprogram. Väl där sätter du upp dom krav som du tycker verkar lämpliga för omgången. Om dina krav är 1 av 5 eller 4 av 5 spelar ingen roll så länge du är med på vad du gör. Har du gjort ditt jobb och rankat bra så minskar ju inte din vinstchans lika mycket som din reducering reducerar antalet rader och minskar din kostnad. Har du däremot gjort ett dåligt jobb ja då är det bättre med låg reduceringgrad som klarar en dålig ranking förutsatt att hästarna finns med på ramen.

Det jag vill komma fram till är att det inte finns några dåliga reduceringssätt så länge den som spelar är medveten om vad han den gör.

Detta är enbart ett exempel. Man kan ju variera hur många B och C-hästar man väljer att ha i dom olika loppen. Man kan ha 2 spikar eller ingen spik. Tycker du att det är roligare att ta två extra C-hästar och ta bort en B-häst så gör det.
Är du som nybörjare osäker så "torrkör" en rättning. Vad händer om raden blir 1-2-3-4-5-6-7? Räknar du med att ha 7 rätt då men får bara 5 rätt? Då har du lurat dej själv vid reduceringen. Får du däremot 7 rätt så är allt bra ju.

Att ovanstående reduceringsvariant funkar kan jag garantera. Bara du gör ditt jobb INNAN du börjar reducera.

Lycka till!

/AA

Är inte detta ett väldigt "snävt" system som kräver, som du säger, att du är rätt ute - annars blir ju kraven ganska svåra och omgången får ju absolut inte vara svår då kravet är enbart max 1 C-häst av 17, samt 1 A-häst, vilket då blir 1 av 2 utgångar, eller att 2 A-hästar skall vinna?

Fattar säkerligen fel igen - jag garderar mig mot utskällning!

Senast redigerad av Mammon den 2012-01-30 klockan 22:54.
Gammal 2012-01-30, 22:50   #69
Banned

Summa summarum

Standard

Vad innebär max 0 D-hästar? Är inte det detsamma som att ingen D-häst får vinna, eller?
Gammal 2012-01-30, 22:51   #70
AA

Standard

Citat:
Vad innebär max 0 D-hästar? Är inte det detsamma som att ingen D-häst får vinna, eller?
Precis.

Fast om 2 A-hästar vinner får vilka andra kusar som helst vinna.

/AA
Gammal 2012-01-31, 08:34   #71

Standard

Jag kör oftast två utgångsblock där jag i båda blocken ställer ett roligt drag mot en stark favorit och en understreckad/skräll.

Sen när det gäller reduceringsgrad, det viktigaste är ju trots allt att man har sju rätt på ramen.
Är man inte så duktig på att ranka är det ju faktiskt bättre att göra ett system på 80 000 rader som man reducerar sönder än att göra ett system på 4000 rader som inte sitter.
Gammal 2012-01-31, 09:46   #72

Standard

Citat:

Lycka till!

/AA
Grattis AA

Håller med dig i allt du skriver. Viktigast gör din hemläxa ordentligt, och ta betalt när idéerna sitter, och tro på dig själv. Skulle jag ha spelat alla vinner man fått under snart 35-år i travbranschen. Hade jag nog inte haft varken fru, barn eller hus .

Ditt och mitt sätt är exakt lika men olika uppbyggt i joker.

Ska testa ditt tänk på mina system ikväll när fru och barn sover . Har redan fått en snilleblixt hur jag ska använda ditt tänk när jag kör utan spik. Kommer att ändra lite så det passar mig . Fler D-hästar som man får med som bonus när man sätter båda A-hästarna. Ska bli intressant.

//Dreamis
Gammal 2012-01-31, 10:24   #73
DrD

Reg.datum: apr 2011
Sharp$: 819
Standard

Citat:
Precis.

Fast om 2 A-hästar vinner får vilka andra kusar som helst vinna.

/AA
Ursäkta... nu e jag inte med riktigt, säkert jag som har hjärnsläpp...
men... om inte nån häst får vinna, varför då ranka denna grupp överhuvudtaget? Det finns ju ingen ingång för dessa i spelet... eller?

Senast redigerad av DrD den 2012-01-31 klockan 10:25.
DrD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 10:34   #74

Standard

Citat:
I ditt exempel är det bara att klona systemet och sätta olika villkor på varje klon eftersom raderna inte är överlappande.
Kan du utveckla detta lite? Lämnar man in systemet flera ggr eller hur menar du?
Gammal 2012-01-31, 10:42   #75
HPT

Standard

Citat:
Sen när det gäller reduceringsgrad, det viktigaste är ju trots allt att man har sju rätt på ramen.
Är man inte så duktig på att ranka är det ju faktiskt bättre att göra ett system på 80 000 rader som man reducerar sönder än att göra ett system på 4000 rader som inte sitter.
Eh...nej?

Har man en väldigt stor ram som man reducerar väldigt mycket kommer man nog hyfsat ofta ha alla rätt på ramen, men nästan aldrig sätta villkoren. Man lurar då gärna sig själv att man var nära att vinna, fast man egentligen inte alls var det.

Sedan ska man så klart inte underskatta det spänningshöjande momentet. Med ett sådant system kommer man oftare att vara med efter 3-4 lopp än i vanliga fall, men blir då i praktiken oftast sittande med spikar i kvarvarande avdelningar.

Jag lutar mig inte mot 15 års erfarenhet här, utan bara vanligt sunt förnuft... ;-)
Gammal 2012-01-31, 10:49   #76
HPT

Standard

Citat:
Kan du utveckla detta lite? Lämnar man in systemet flera ggr eller hur menar du?
I de exemplen som tagits upp här är varje ELLER-villkor unikt. D v s varje villkor plockar ut en uppsättning enkelrader från ramsystemet som inte är överlappande med något av de andra villkoren. I praktiken tre olika system utifrån samma ram alltså.

Självklart är det smidigare att få allt i en och samma fil än att behöva göra tre system med varsin fil. Poängen var att det inte är några problem att göra samma sak även i HPT.
Gammal 2012-01-31, 10:54   #77

Standard

Citat:
Eh...nej?

Har man en väldigt stor ram som man reducerar väldigt mycket kommer man nog hyfsat ofta ha alla rätt på ramen, men nästan aldrig sätta villkoren. Man lurar då gärna sig själv att man var nära att vinna, fast man egentligen inte alls var det.

Sedan ska man så klart inte underskatta det spänningshöjande momentet. Med ett sådant system kommer man oftare att vara med efter 3-4 lopp än i vanliga fall, men blir då i praktiken oftast sittande med spikar i kvarvarande avdelningar.

Jag lutar mig inte mot 15 års erfarenhet här, utan bara vanligt sunt förnuft... ;-)
Jag vill inte ge mig in i någon paj kastning. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att man som oftast blir sittande med spikar på slutet?

Det hela beror på om man lyckas sätta sina utgångar eller A-hästar. Sätter du utgång i första och en a-häst i tredje. Sitter du fint inför resten. Det hela avgörs ju hur bra man rankar. Om ranken sitter bra eller dåligt i början det vet man aldrig

Jag ljög om 15-års erfarenhet. Kom på att jag köpte jokersystemet på diskett redan innan jag flyttade från min hemstad och det var -95. Så minst 17år ska det vara och sunt förnuft har jag

//Dreamis
Gammal 2012-01-31, 10:55   #78

Standard

Citat:
Eh...nej?

Det sunda förnuftet säger mig att man måste ha sju rätt på ramen för att kunna få sju rätt...
Därför är det i mina ögon bättre att som nybörjare lägga fokus på att ramen ska ha sju rätt. Sen ska man givetvis inte göra en ram på 40 000 rader och kräva att 4/5 A hästar ska gå in.
Gammal 2012-01-31, 11:26   #79
AA

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DrD Visa inlägg

Ursäkta... nu e jag inte med riktigt, säkert jag som har hjärnsläpp...
men... om inte nån häst får vinna, varför då ranka denna grupp överhuvudtaget? Det finns ju ingen ingång för dessa i spelet... eller?
Max 0 D gäller då BARA 1 A vinner. Skulle 2 A vinna så får D-hästen/hästarna vinna. Det står ELLER mellan kraven.

Tänk som så att du har 2 fina idéer som du tar som A. Sen finns en storfavorit som skulle vara rolig att fälla. Där plockar du med din/dina D-hästar och skulle båda A sitta så kan du få riktigt bra betalt om en D-häst fäller storfavoriten.

Kör du 2 lite lägre streckade som A och skulle ha flyt att bägge dessa sitter så skulle det ju inte smaka fel med en D där en storfavorit vinner.

Lägg upp kraven i programmet och kör en torrättning så ser du hur det kommer funka.

Ha de´

/AA
Gammal 2012-01-31, 11:40   #80
AA

Standard

Citat:
Är inte detta ett väldigt "snävt" system som kräver, som du säger, att du är rätt ute - annars blir ju kraven ganska svåra och omgången får ju absolut inte vara svår då kravet är enbart max 1 C-häst av 17, samt 1 A-häst, vilket då blir 1 av 2 utgångar, eller att 2 A-hästar skall vinna?

Fattar säkerligen fel igen - jag garderar mig mot utskällning!
Ingen blir utskälld. Inte av mej i alla fall. Bättre att fråga än att inte göra det.

Detta var enbart ett exempel. Man anpassar kraven efter omgången och då kan det bli helt andra upplägg än i exemplet.

I vissa omgångar har jag flera A-hästar i samma lopp och i andra omgångar har jag A-hästar i fler än 2 lopp. Allt beror på hur omgången ser ut.
Antalet C-hästar varierar också. Tror jag hårt på en eller ett par i ett lopp ja då blir dessa B-hästar och resterande skrällar som jag vill ha med C-hästar. Det kan sluta med 2st B och 13st C. I vissa omgångar har jag vissa lopp med 8-10st B och bara fåtal C.

Än en gång, exemplet var just ett exempel.

Ha de´

/AA
Gammal 2012-01-31, 11:43   #81
AA

Standard

Citat:
Grattis AA

Håller med dig i allt du skriver. Viktigast gör din hemläxa ordentligt, och ta betalt när idéerna sitter, och tro på dig själv. Skulle jag ha spelat alla vinner man fått under snart 35-år i travbranschen. Hade jag nog inte haft varken fru, barn eller hus .

Ditt och mitt sätt är exakt lika men olika uppbyggt i joker.

Ska testa ditt tänk på mina system ikväll när fru och barn sover . Har redan fått en snilleblixt hur jag ska använda ditt tänk när jag kör utan spik. Kommer att ändra lite så det passar mig . Fler D-hästar som man får med som bonus när man sätter båda A-hästarna. Ska bli intressant.

//Dreamis
Tack!

Klart du skall labba med kraven så det passar din spelstil. Roligt om man kan inspirera till nya tankar

Ha de och lycka till!

/AA

Ps. Posta gärna vad du kommer fram till!
Gammal 2012-01-31, 12:43   #82
HPT

Standard

Citat:
Jag vill inte ge mig in i någon paj kastning. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att man som oftast blir sittande med spikar på slutet?

Det hela beror på om man lyckas sätta sina utgångar eller A-hästar. Sätter du utgång i första och en a-häst i tredje. Sitter du fint inför resten. Det hela avgörs ju hur bra man rankar. Om ranken sitter bra eller dåligt i början det vet man aldrig
//Dreamis
Citat:
Det sunda förnuftet säger mig att man måste ha sju rätt på ramen för att kunna få sju rätt...
Därför är det i mina ögon bättre att som nybörjare lägga fokus på att ramen ska ha sju rätt. Sen ska man givetvis inte göra en ram på 40 000 rader och kräva att 4/5 A hästar ska gå in.
Jag uttryckte mig lite provokativt med flit, och det gav ju också två snabba svar... ;-)

Ska man ha en reduceringsgrad på över 90% blir villkoren väldigt snäva. Det är en matematisk sanning och inget jag sitter här och hittar på.

Dreamis: Har man många hästar på ramen är sannolikheten hög att du har alla rätt efter ett par avdelningar, men det kommer förmodligen vara oerhört få av enkelraderna som har chans till alla rätt. Därefter måste allt gå exakt din väg för att nå alla rätt. Det som beskrivs med att man sitter kvar med många hästar i de sista avdelningarna bygger ju på att allt gått din väg i de första avdelningarna.

anderna: Jag har hellre 6 rätt på ramen och 6 rätt i det reducerade än 7 rätt på ramen och 5 rätt i det reducerade... För hård reducering tycker jag gör att systemen nästan blir som de klassiska R-systemen på Stryktipset, där det inte hjälper om du har alla rätt på ramen, det är ändå slumpen som avgör om du har 11, 12 eller 13 rätt.

Det funkar säkert för vissa, om man har järnkoll på omgången och hästarna, men som nybörjare tror jag risken är stor att man lurar sig själv, och det kommer sluta med att man tycker reducerade system bara är skit...
the_mirage (+10)
Gammal 2012-01-31, 18:09   #83

Stekels avatar

Standard

Ett färskt exempel till kvällens omgång på Gävle kommer här. Kör för sakens skull mina tankegångar i grova drag, gör det här lika mycket för egen del som för andras. Får ta tag i det här, för jag lyckades få minusresultat på V6 under fjolåret och det hålet är jag säker på att jag kan täppa till om jag helt slutar med matematiska system och börjar reducera på ett hyfsat bra sätt.

Börjar med sätta mig med startlistorna och helmålar alla lopp. Går därefter igenom avdelning för avdelning väldigt snabbt.

1. Lågklassigt stolopp, volt, sprint, jämna kuskar överlag = stor skrällrisk, lämna alla streck. Väldigt bra favorit dock och utgång på det.
2. Lång distans, relativt låg klass = strecka enligt rank tills det känns heltäckt, kvar blir 1,5,12,13
3. Låg klass men autostart och lite klass-skiktningar kuskmässigt. Streckar favoriterna 2,10.
4. Liknande förutsättningar som i andra men högre klass. Ratar 8,10,12 på kuskarna, streckar 2,4,5,7,12,14
5. Kort distans men stark favorit på kusk/spår/häst/form/startsnabbhet. Spik.
6. Rätt favorit men bra kuskar på värsta motbuden. Preliminär utgång och streckar även 2,5,6,9,11.

1,2,3,4,5,6,(7),8,9,10,11,12
1,5,12,13
2,10
2,4,5,7,12,14
2
(1),2,5,6,9,11
3456rader/reducerad med utgångar 816rader

Nu följer en info-samlingsrunda där jag tittar runt efter info lite här och där. Efter den går jag igenom avdelningarna ganska snabbt igen, kikar då på kommentarerna från tidigare lopp i Joker (travguro). Tittar även på tidigare starter och mer ingående på hästens karriär eller kusken om jag inte är bekant med den sedan tidigare. Rensar vid den här andra rundan bort ytterligare några hästar. Lägger även till några i avd 2.

Resultatet så långt:

3,4,5,6,(7),8,9,11,12
1,5,13
2,3,4,10
2,4,5,7,12,14
2
(1),2,5,6,9,11
3888rader/red med utgångar 1008rader

Utgångarna är klara och sätter även ett krav på att en häst streckad på max 15% ska vinna, och att streckranken ska bli minst 12 poäng (där förstarankade i varje lopp har 1 poäng osv, dvs en omgång med sex raka favoriter får 6 poäng och bara tionde-rankade ger 60 poäng). Resultat 766rader och en reduceringsgrad på 80%. Systemet är fördelat på 38 kuponger, och det tillsammans med det faktum att det är ett relativt liten chans till höga utdelningar på fem rätt gör att jag väljer att spela enbart i sexrättspotten.

Gammal 2012-02-01, 09:10   #84
HPT

Standard

Citat:

Har nu lagt upp en ny version där prestanda i gränssnittet har förbättrats en hel del. Det är nog fortfarande inget fartmonster på äldre datorer, men det är iaf en klar förbättring.

http://trav.kubin.se/nyheter/2012-01-31version36ute
Gammal 2012-06-02, 22:20   #85

Sharp$: 2541
Standard

Dreamis!

Kan du lägga ut dina grunder för v5 igen? Kunde inte öppna dina förra förslag, skicka gärna pm eller här! Vi tänker exakt lika på v75 och håller med om att v5 är ett kanonspel när man har ett drag! Skulle vara intressant att läsa!
grobben är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 09:49   #86

Sharp$: 1961
Standard

Kör i denna i stället för att starta ny tråd!

Jokersystemet/utdelnings fliken, vet inte om ni som spelar med JS
brukar använda den, men tycker den är rolig, dels under loppet
och efteråt rätt kul att kolla vad utdelningen blivit om den eller den
hästan vann t ex i 3 avd. Själv konstaterar jag att jag fått
en 7a värd 153.084:- om Keystone Toffee vunnit andra :-)
qwerta är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 11:30   #87
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av qwerta Visa inlägg
Kör i denna i stället för att starta ny tråd!

Jokersystemet/utdelnings fliken, vet inte om ni som spelar med JS
brukar använda den, men tycker den är rolig, dels under loppet
och efteråt rätt kul att kolla vad utdelningen blivit om den eller den
hästan vann t ex i 3 avd. Själv konstaterar jag att jag fått
en 7a värd 153.084:- om Keystone Toffee vunnit andra :-)
Tydligen har Joker numera hunnit kopiera de flesta funktionerna kring utdelning från HPT. Det dock dock ganska många månader och jag tror fortfarande det saknas en del...

Själv brukar jag spela V7, alternativt ta bort rader, med låg utdelning. Att simulera utfallet är också trevligt. I HPT kan man även se beräknad utdelning på 6 och 5 rätt, vilket ju kan vara praktiskt om man ska bestämma sig för användning av V7 eller inte på den viss rad.
Gammal 2012-10-16, 22:02   #88

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 48
Standard

Någon som kör med Copema? Erfarenheter med det?
Timjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 08:24   #89
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Timjan Visa inlägg
Någon som kör med Copema? Erfarenheter med det?
Jag är ju part i målet här, men varför är du intresserad av ett stenåldersprogram med högst begränsad funktionalitet och ganska lite hästinformation?
Gammal 2012-10-17, 18:35   #90

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Jag har funderat på detta med insatsfördelning kontra streckprocent. Är det så självklart att insatsfördelningen är den mer intressanta variabeln? Det brukar hävdas har jag fått en känsla av. Kan man dra en slutsats om vilken typ av system som spelat på en häst genom att jämföra dessa variabler?

Exempelvis avdelning 2 nu som kommer:

Blue Star Miracle - Insats 1,9 % - Streck 7,7 %
Lina Liv - Insats 3,0 % - Streck 6,5 %

Vad är skillnaden? Kan vi dra slutsatsen att BSM är mer streckad på system uppdelade på många enkelradskuponger? Det känns rimligt. Många streck med liten insats. Alltså är Blue Star Miracle vanligare på stora system som består av väldigt många enkelradskuponger.

Lina Liv däremot har streckats på färre system men med högre insats och borde vara vanligare i matematiska system eller jokersystem som är uppdelade på ett fåtal stora system. Grovt sett.

Men motiverar det att man ska kolla på insatsfördelningen i första hand? Genom att kolla efter streckbarhet utifrån insatsfördelningen så bryr vi oss om hur det klassiska spelarkollektivet har lirat, eftersom dessa kör matematiskt eller enbart utifrån ABCD-reducering i stora jokersystem.

Om vi kollar efter streckbarhet utifrån streckfördelningen så bryr vi oss om hur sydafrikanerna har lirat, eftersom dessa kan tänkas spela ett stort system fördelat på många enkelrader.

En annan tråkig sak med insatsfördelningen är att det inte finns någon statistik tillgänglig.

Hur resonerar ni kring detta? Jag är inte övertygad om att insatsfördelningen är speciellt mer intressant än streckfördelningen. Det blir ju givetvis en kombination men ibland kan det skilja ganska mycket för någon häst.

Senast redigerad av Asprilla den 2012-10-17 klockan 18:37.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 18:57   #91
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Asprilla Visa inlägg
Jag har funderat på detta med insatsfördelning kontra streckprocent. Är det så självklart att insatsfördelningen är den mer intressanta variabeln? Det brukar hävdas har jag fått en känsla av. Kan man dra en slutsats om vilken typ av system som spelat på en häst genom att jämföra dessa variabler?

Exempelvis avdelning 2 nu som kommer:

Blue Star Miracle - Insats 1,9 % - Streck 7,7 %
Lina Liv - Insats 3,0 % - Streck 6,5 %

Vad är skillnaden? Kan vi dra slutsatsen att BSM är mer streckad på system uppdelade på många enkelradskuponger? Det känns rimligt. Många streck med liten insats. Alltså är Blue Star Miracle vanligare på stora system som består av väldigt många enkelradskuponger.

Lina Liv däremot har streckats på färre system men med högre insats och borde vara vanligare i matematiska system eller jokersystem som är uppdelade på ett fåtal stora system. Grovt sett.

Men motiverar det att man ska kolla på insatsfördelningen i första hand? Genom att kolla efter streckbarhet utifrån insatsfördelningen så bryr vi oss om hur det klassiska spelarkollektivet har lirat, eftersom dessa kör matematiskt eller enbart utifrån ABCD-reducering i stora jokersystem.

Om vi kollar efter streckbarhet utifrån streckfördelningen så bryr vi oss om hur sydafrikanerna har lirat, eftersom dessa kan tänkas spela ett stort system fördelat på många enkelrader.

En annan tråkig sak med insatsfördelningen är att det inte finns någon statistik tillgänglig.

Hur resonerar ni kring detta? Jag är inte övertygad om att insatsfördelningen är speciellt mer intressant än streckfördelningen. Det blir ju givetvis en kombination men ibland kan det skilja ganska mycket för någon häst.
Jag tycker det är fascinerande med denna sjukliga fixering vid streckprocent eftersom "det är alltid det vi använt".

Streckprocent är kanske intressant för den analysen du gjorde med att olika typer av system möjligen spelat på olika hästar, men i övrigt är det hög tid att överge den.

Fundera gärna på följande punkter:

- Insatsfördelning visar hur mycket pengar som är satsade på en häst och speglar direkt hur den kommer påverka utdelningen.
- Insatsfördelning summerar alltid till 100%, streckprocent alltid till en procentsiffra högre än 100. Enklare att göra jämförelser.
- Historisk statistik över streckprocent är värdelös eftersom antalet inlämnade system p g a reducering är långt fler än tidigare.
- Jämför med Stryktipset, där finns bara Insatsfördelning, och ingen skulle ens komma på tanken att titta på "streckprocent".
Gammal 2012-10-17, 19:25   #92

Asprillas avatar

Standard

Citat:
Jag tycker det är fascinerande med denna sjukliga fixering vid streckprocent eftersom "det är alltid det vi använt".

Streckprocent är kanske intressant för den analysen du gjorde med att olika typer av system möjligen spelat på olika hästar, men i övrigt är det hög tid att överge den.

Fundera gärna på följande punkter:

- Insatsfördelning visar hur mycket pengar som är satsade på en häst och speglar direkt hur den kommer påverka utdelningen.
- Insatsfördelning summerar alltid till 100%, streckprocent alltid till en procentsiffra högre än 100. Enklare att göra jämförelser.
- Historisk statistik över streckprocent är värdelös eftersom antalet inlämnade system p g a reducering är långt fler än tidigare.
- Jämför med Stryktipset, där finns bara Insatsfördelning, och ingen skulle ens komma på tanken att titta på "streckprocent".
Jo. Insatsfördelningen går ju direkt att översätta till antal enkelrader. Men som sagt, om man jämför bådadera så kanske man kan dra en slutsats om vem som spelat på vilka hästar. Och det är ju roligare att stjäla potten från sydafrikaner...

På Stryktipset kallas det väl i och för sig för streckprocent, men där man egentligen avser insatsfördelningen. Dessa parametrar hade ju gått hand i hand även i travsnacket om ATG hade visat streckfördelning sett till enkelrader direkt istället för streckfördelning sett till antal system. Fulingarnas fel.

Historisk statistik över streckprocent må vara hyfsat värdelös, men historisk statistik över insatsfördelning är ännu mer värdelös eftersom den inte finns tillgänglig. En normalomgång idag har ungefär lika stort antal system och omsättning som för 2 år sen. Då tycker jag att den statistiken åtminstone går att använda, och kanske ännu mer om man tar hänsyn till hur antalet system förändras?

Nu ser jag i skrivande stund att gamla insatsfördelningar går att hitta i startlistorna... och jag som brukar leta i resultatlistorna...!

Blir till att leta där för min del den närmaste tiden.

P.s. 9 april 2011 verkar vara första omgången då insatsfördelningen finns i den offentliga statistiken.

Senast redigerad av Asprilla den 2012-10-17 klockan 20:37.
Gammal 2012-10-20, 02:00   #93

Asprillas avatar

Standard

Citat:
Nej, jag är inte bitter, bara fascinerad av folks prioriteringar...
Här kommer mina tankar kring HPT och Copéma.

HPT: Jag gillar ditt program, men har några månader kvar på min Copéma-prenumeration. Får se jag om testar ditt program en längre tid senare. Känner mig ganska intresserad av vilken nytta jag kan dra av insatsfördelningen framför allt. Men i sak skulle jag ändå tro att man klarar sig lika bra på Copéma i 9 fall av 10.

Så länge man inte enbart kör med väldigt snäva poängvillkor av många slag vilket kanske kräver väldigt aktuella startlistor sista minuterna innan spelstopp så är det enkelt att välja ut i princip exakt samma rader med båda programmen.

Nu har jag som sagt inte testat HPT Pro under längre tid, men det jag fick ut av provperioden (det var dock innan HPT 4.1) fick mig inte att känna någon brådska att byta program. Jag uppfattar det som att framför allt rank- och poängvillkor går att finkalibrera smidigare i HPT men samtidigt tycker jag att Copéma är klart smidigare för att markera många hästar som A eller B direkt.

Jag antar dock att den funktionen (drag och släppa) kanske inte behövs i HPT eftersom det verkar finnas väldigt stor valfrihet i hur man sätter mallar och att hästarna då "ommarkeras" automatiskt beroende på mallen om fördelningarna av insats och streck förändras så att ranken förändras i olika avseenden. Om jag t ex tänkt markera alla favoriter som A-hästar i Copéma och någon häst blir nedpetad till andrahandsfavorit, ja då måste jag markera om manuellt. Med mallarna i HPT slipper man göra dessa ändringar manuellt.

En nackdel jag upplevde med HPT var gränssnittet. Det var väldigt obekvämt att det loppet man kollade på för tillfället flöt ut och visades i lite större format än övriga lopp. Du verkar dock ha fixat det nu till 4.1 om jag inte ser fel! Den nya vyn verkar mycket skönare, dock är jag alldeles för van vid Copéma för att göra bedömningen rättvis. Men din nya översikt känns mycket bättre direkt.

Summa summarum så ska jag nog ta mig en närmare titt på HPT och ge det chansen ett år, om inte annat så för omväxlings skull, men för 9 användare av 10 är min gissning att Copéma funkar lika bra. Man kan välja ut i stort sett exakt samma rader så länge man inte har väldigt speciella ramar för framför allt insatsfördelning (men även andra fördelningar). Dock tror jag att precisionsvinsten som man eventuellt når med så snäva poängramar (så att man kan motivera valet HPT av den anledningen) skulle gör systemet lidande.

Dessutom är inte utdelningsintervallen exakta i något av programmen, vilket du själv påpekat, även om matematiken som ligger bakom är korrekt. Och man bör dessutom alltid försöka ha hyfsad marginal på egentligen alla villkor man kör. Tre allt för snäva villkor som ger 5 000 rader kvar är ett sämre val än sex villkor med god marginal som ger 5 000 rader kvar. Beror förstås på villkoren, men det är överlag min filosofi.

Jag tror också att man konstruerar mer effektiva system genom att koncentrera sig på kvalitativa variabler i första hand, t ex egen rank, spår, kuskar, lopptyp o.s.v. som absolut är lika enkla att markera i Copéma under startnummer-villkoren och genom att markera A-D-hästar. Men visst, Copéma förlorar sannolikt i precision och komplexitet, men har tillräckligt i de flesta fall och är tveklöst lättare att lära sig (om än kanske för att funktionerna och flikarna är färre) om man är ovan.

Men som sagt jag är inte helt opartisk men tror ändå att Copéma skulle duga lika bra för de flesta. Vill man slippa lite extra jobb inför varje ny omgång så kan det dock säkert vara en fördel att göra mallar i HPT. Men Copéma + ATG.se = lika mycket tillgänglig information som i HPT. Så om man klickar sitt system från scratch varje vecka kvittar det vilket program man väljer.
Gammal 2012-10-20, 15:18   #94
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Asprilla Visa inlägg
Här kommer mina tankar kring HPT och Copéma.

(...)
Tack för genomgången. Har bara några korta kommentarer.

Jag vet att det är jobbigt att byta program när man väl lärt sig hur det fungerar, det är högst mänskligt. Däremot tror jag inte att Copema (eller något annat program) är lättare än HPT att lära sig för en nybörjare. Jag tycker att de andra programmen ser svåra ut av den enkla anledningen att jag är ovan...

HPT innehåller faktiskt mer än Copema + ATG. Att ha tillgång till allt och lite till kändes viktigt för mig, men det är uppenbarligen olika. Jag är numera bara inne på atg.se för att lämna in filerna.

Jag hoppas du iaf ger det en ordentlig chans. Det finns mängder med motsvarande funktionalitet exempelvis gällande att automatiskt välja många hästar, du har bara inte upptäckt dem än... ;-)
Gammal 2012-10-20, 19:09   #95

Traviss avatar

Sharp$: 175
Standard

Hej!
Efter att ha haft Joker i snart ett år och tycker det funkar har jag testat HPT under en knapp vecka och efter att ha varit emot programmet tidigare, främst eftersom jag upplevt det rörigt och inte grafiskt utformat så har jag ändrat uppfattning.
Ok, jag tycker fortfarande att det är lite rörigt eftersom man inte kan se alla hästarna man valt i omgången så överskådligt och grafiskt som Joker men det är väl en vanesak att hitta rätt.
Men, det är helt klart att det finns fler variabler att leka med och jag tycker också det är lättare att se slutresultatet innan man lämnar in (alltså att man inte reducerat bort sig). Nu har jag ju inte hunnit med att checka allt än men det kommer väl.

Jag kör visserligen fortfarande bara de här 30dagarns test men när mitt joker går ut ska jag byta till HPT!

Jag har en fråga dock, säkert för att jag inte hunnit sätta mig in i programmet än.
Det finns ju redan en klar utgångsmall med streckfavoriter och jag undrar om det går att lägga in en utgångsmall med typ de streckade 1-15% eller så så att de automatiskt blir markerade i utgångsfliken, precis som de mallar som redan finns. Det finns kanske redan eller så kan man kanske själv göra en mall men jag har inte fått kläm på det än så undrar därför.
Travis är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-20, 23:37   #96

Asprillas avatar

Standard

Citat:
Tack för genomgången. Har bara några korta kommentarer.

Jag vet att det är jobbigt att byta program när man väl lärt sig hur det fungerar, det är högst mänskligt. Däremot tror jag inte att Copema (eller något annat program) är lättare än HPT att lära sig för en nybörjare. Jag tycker att de andra programmen ser svåra ut av den enkla anledningen att jag är ovan...

HPT innehåller faktiskt mer än Copema + ATG. Att ha tillgång till allt och lite till kändes viktigt för mig, men det är uppenbarligen olika. Jag är numera bara inne på atg.se för att lämna in filerna.

Jag hoppas du iaf ger det en ordentlig chans. Det finns mängder med motsvarande funktionalitet exempelvis gällande att automatiskt välja många hästar, du har bara inte upptäckt dem än... ;-)
Du är förmodligen helt rätt på det där med vanan. Dock har jag provat andra travprogram än Copéma och HPT och somliga har varit klart jobbiga att försöka sätta sig in i. Finns det då ingen manual blir det ännu värre. Kurt gör ett bra jobb med Copéma, du verkar ha lika fin service för ditt HPT. Jokersystemet skulle jag direkt välja bort p.g.a. kostnaden.

Jag tycker absolut att precision och noggrannhet ska premieras. Det är uppskattat att du verkligen försöker att optimera funktionaliteten. Enda fundering jag har är bara hur mycket som egentligen behövs för att göra systemet effektivt. Hur mycket mer effektivt kan det möjligtvis bli med HPT än med Copéma?

Det handlar om att välja bort rader med hjälp av olika variabler, diskreta som kontinuerliga. Jag tror att jag skulle kunna fixa en väldigt snarlik reducering, med nästan samma effektivitet, genom funktionaliteten i Copéma, som du får till i HPT. Om du föreslår ett villkor kan jag förhoppningsvis, och troligtvis, "konstruera" eller "efterlikna" detta villkor i Copéma. Jag kan behöva klicka klart fler gånger och jobba mera manuellt, men precisionen kommer ungefär gå att uppnå. HPT kanske filar bort 30 % av de sökta raderna med detta villkor, medan mitt försök till imitation i Copéma kanske filar bort 29 % eller 31 %. Jag tror inte att skillnaden blir stor, om villkoret är av sådan art att det ens kan skilja.

Senast redigerad av Asprilla den 2012-10-20 klockan 23:45.
Gammal 2012-10-21, 00:57   #97

sedons avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 2287
Standard

Efter att ha läst igenom nästan alla poster under rubriken:
Hur maximera Jokersystemets fulla kapacitet?
så är det bara att konstatera att ni verkar tycka att man ska använda: Hjälp på traven, ungefär 6 av 7 sidor handlar om det.

För egen del tycker jag att Jokersystemet är så mycket enklare och överskådligare att använda, och åtminstone med min dator mycket snabbare.

Nu använder jag i stort sett bara Utgångar och emellanåt utdelning och ABCD. Även inlämningen till ATG tycker jag är smidigare.

Ska även säga att jag använt Joker i ca 10 år och enbart provat andra.

Det kanske är dags att starta egna trådar för HPT och Copema m.m och att fortsätta prata Joker i den här tråden.
Migge (+1)
sedon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 02:11   #98

Asprillas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sedon Visa inlägg
Det kanske är dags att starta egna trådar för HPT och Copema m.m och att fortsätta prata Joker i den här tråden.
Eller nya trådar för varje program, även Jokersystemet? Den här tråden har tillåtits handla så pass mycket om travprogram i allmänhet att det är på tok för sent att återgå till topic. Tråden har kommit till en punkt när rubriken istället har blivit missvisande.

Det är väl framför allt HPT-grundarens "fel" att tråden urartat så. Men i sin strävan att marknadsföra sitt program har han också mycket rätt. Allt som krävs av ett travprogram finns i HPT och Copéma också. Du kan välja dina rader likvärdigt med alla program. Och kanske ännu mera du som mest använder bastillämpningar som Utgångar, Utdelning och ABCD skulle absolut inte behöva kasta pengar i sjön på det onödigt dyra Jokersystemet. Så mycket kan jag säga som någorlunda objektiv, om nu HPTs partiska stämma inte övertygat dig.

Det finns ingen typ av villkor du kan sätta i Jokersystemet som jag inte kan sätta i Copéma. Och skulle det finnas något litet extra, vågar jag nästan lova dig att den funktionen inte gör ditt system nämnvärt effektivare. 595 kr eller 100 kr om året? Självskrivet val. (Nu är jag dock kritisk. Egentligen hade jag gärna betalat 595 kr om året om inget annat program fanns. Man tjänar så väldigt mycket på att använda ett reduceringsprogam.)

Senast redigerad av Asprilla den 2012-10-21 klockan 02:19.
Gammal 2015-01-11, 18:57   #99

Reg.datum: jan 2015
Sharp$: 167
Standard

Väljer att lägga min första post på sharp.se i denna tråd. Istället för att starta något nytt som ändå ligger inom samma ämne. Jag tänkte en tanke att då det är så jäkla svårt att få in den där sjuan så borde sjuan kunna ses som en ren bonus.

Jag vill spela för att vinna flertalet sexor och femmor. Kommer det sedermera en sjua också är det en bonus. Har kollat lite på faktorer för att öka antalet sjuor, sexor, femmor.

Men finns det något smidigt sätt att med jokersystemet maximera sexor och femmor utan att för den delen ta bort en eventuell sjua helt.
lhffan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-11, 19:25   #100

putte64s avatar

Sharp$: 8343

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Nej, inte bara för 6or och 5or.
Men du kan använda faktor på en häst, och om den vinner får du fler av allt, annars får du fler 6or och 5or.
Men det kostar lite extra förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av lhffan Visa inlägg
Väljer att lägga min första post på sharp.se i denna tråd. Istället för att starta något nytt som ändå ligger inom samma ämne. Jag tänkte en tanke att då det är så jäkla svårt att få in den där sjuan så borde sjuan kunna ses som en ren bonus.

Jag vill spela för att vinna flertalet sexor och femmor. Kommer det sedermera en sjua också är det en bonus. Har kollat lite på faktorer för att öka antalet sjuor, sexor, femmor.

Men finns det något smidigt sätt att med jokersystemet maximera sexor och femmor utan att för den delen ta bort en eventuell sjua helt.
Gammal 2015-01-11, 19:37   #101

Viroids avatar

Sharp$: 16080
Standard

Jag vet ärligt talat inte om det går i Joker, men HPT har en funktion som heter garantireducering. Det är ett sätt att reducera hårt, men ändå garantera minst en sexa på V75 om villkoren sitter. Det kan naturligtvis bli sju rätt också om man har fru Fortuna med sig.
Gammal 2015-01-11, 19:42   #102

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag vet ärligt talat inte om det går i Joker, men HPT har en funktion som heter garantireducering. Det är ett sätt att reducera hårt, men ändå garantera minst en sexa på V75 om villkoren sitter. Det kan naturligtvis bli sju rätt också om man har fru Fortuna med sig.
Det går i Joket också genom att minskar vilkoret från 100 % säker vinst till ex. 10% säker vinst.
Men då har du gjort om systemet till ett lotteri där du får sju rätt en gång av tio när du har alla rätt och alla vilkor sitter.
Vem vill det?
Då kan man lika gärna ta en trisslott!
Gammal 2015-01-11, 19:53   #103

Viroids avatar

Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Det går i Joket också genom att minskar vilkoret från 100 % säker vinst till ex. 10% säker vinst.
Men då har du gjort om systemet till ett lotteri där du får sju rätt en gång av tio när du har alla rätt och alla vilkor sitter.
Vem vill det?
Det håller jag med om, men trådskaparen frågade ju efter något där alla rätt var en "bonus"...
Gammal 2015-01-11, 20:09   #104

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det håller jag med om, men trådskaparen frågade ju efter något där alla rätt var en "bonus"...
Kanske var detta som eftersöktes.
Vad som menas med bonus är en tolkningsfråga.
Gammal 2015-01-12, 07:23   #105

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1547
Standard

Citat:
Vem vill det?

NEJ!

I Triss har alla lotter lika liten chans att gå in. Det gäller inte för ett travsystem där man med villkor sorterat fram rader som man anser har bättre chans att gå in än den utdelning man förväntas få.
Gammal 2015-01-12, 10:36   #106

Reg.datum: jan 2015
Sharp$: 167
Standard

Jag hade velat att det gick att vilkora 6 rätt.
lhffan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-12, 11:15   #107
HPT

Standard

Citat:
Vem vill det?
Det är två olika saker. Tar man bort ett valfritt antal procent av raderna kan man inte få sexrättsgaranti. Motsvarigheten till det du beskriver har jag i HPT valt att benämna "Ta slumpmässigt bort rader", vilket jag tycker är mer rättvisande för vad det handlar om...

Garantireducering garanterar en rad med 6 rätt om villkoren sitter, och antalet rader styrs av beräkningen av hur många av raderna man behöver behålla för att uppfylla den garantin.
Gammal 2015-01-12, 12:02   #108
HPT

Standard

Citat:
Då är det garantireducering som gäller, och det är nog bara HPT och, tror jag, RRR som har det (rätta mig gärna om jag har fel).

I praktiken är det samma sak som de gamla klassiska R-systemen på Stryktipset, vilket kanske förenklar för vissa ;-)
Gammal 2015-01-12, 12:12   #109

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
NEJ!

I Triss har alla lotter lika liten chans att gå in. Det gäller inte för ett travsystem där man med villkor sorterat fram rader som man anser har bättre chans att gå in än den utdelning man förväntas få.
Självklart, men jag vet inte vad som händer.
Min mall kan vara värdelös, vem vet vad jokern hittar på i just det här fallet.
Gammal 2015-01-12, 18:14   #110

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Citat:
I så fall är nog det bästa att spela efter fasta mallar. Av det jag läst här verkar HPT ha sådana. Bra i så fall. Jokersystemet har det inte. Där finns ingen symmetri vid skapandet av s k garantisystem. Alldeles för klumpigt och slumpartat.

Som HPT skriver, kan du ta vilket stryktipssystem som helst (max 7 matcher förstås) och byta ut 1x2 mot ABC.

Exempel på garantisystem. Fyra lopp på 9 kuponger. Ger alltid minst tre rätt. Med övriga tre lopp rätt tippade så har du alltså sexrättsgaranti.

Kup 1: A...A...A...A. Enkelraden alltså.

Kup 2: A...B...B...C.

Kup 3: A...C...C...B. Här ser man symmetrin tydligt. Motsatta tecken.

Kup 4: B...A...B...B.

Kup 5: C...A...C...C.

Kup 6: B...C...A...C.

Kup 7: C...B...A...B.

Kup 8: B...B...C...A.

Kup 9: C...C...B...A.

Om detta system är bra eller dåligt kan man alltid diskutera. Det ger i alla fall full pott vid 4 A och i 25% av fallen vid 1 A. I alla andra fall täcker kupongerna "runtom" så att man alltid får minst tre rätt.

I just det här systemet finns det ingen värdeskillnad mellan B och C och därför bör det kanske användas när loppen ser riktigt svårrankade ut. Eller när man gapar efter mycket.

Finessen med systemet är just att det alltid ger sex rätt med övriga tre lopp rätt och att reduceringen är kraftig. En ram på 10x10x10x10 (=10 000) blir ett system på enkelraden+9x9x9 (730 rader).

9x9x9x9 (=6561) blir ett system på 1+8x8x8 (513 rader). Osv.

EDIT: Du får en ännu större reducering om du ställer upp stenhårda villkor. 7 rätt får du bara på "your Lucky Day",men 6 och 5 rätt hyggligt ofta. Om man dessutom kombinerar det med s k Blocksystem blir effekten ännu större.

T ex, man sätter ihop de tre första avdelningarna till Block 1. Minst 2 A måste vinna. De fyra sista avdelningarna bildar Block 2. Minst 3 A måste vinna där. Tillåtet att ha mer än 1 A.häst i loppen, men det blir ju dyrare. I Jokern kan man göra detta på ABCD-fliken eller på UTGÅNGAR.

Exempel på reducering från 10 miljoner rader till 8820. Kombination av STENHÅRDA VILLKOR och GARANTISYSTEM.

Det blir på 70 kuponger, så mycket vet jag. Däremot har jag det inte nedskrivet och jag har därför inte kontrollerat exakt hur garantin ser ut heller. Vill mest visa hur hårt man kan reducera och ändå ha en hygglig sexrättsgaranti. SEN KAN MAN JU FUNDERA ÖVER OM V75 NUMERA GER TILLRÄCKLIGT BRA PÅ SEX RÄTT för att det ska vara någon mening.

Villkor: exakt 4 A, 1-2 B och 1-2 C. 1 A-häst+2 B-hästar+ 7 C-hästar i varje lopp. 70 st 126-raders kuponger.

Om villkoren sitter har man 50% chans att sätta sjuan. Annars sex rätt. Faktum är att systemet har miljonpotential om man väljer ut några friska A-hästar. Borde vara sexrättsgaranti "runtom" när man är ett fel från att uppfylla villkoret. Men det har jag alltså inte kontrollerat.

Jag skriver ut hur de första kupongerna kan se ut, så kan hugade spekulanter fortsätta bygga ut systemet på egen hand. ALLA kuponger kommer att ha 4 A, 1 B, 1 C och 1 BC. ALLA möjliga fyrlingar av A kommer att förekomma två gånger. ALLA lopp kommer att ha B, C respektive BC exakt tio gånger. Det är viktigt att det finns en symmetri. Det är själva finessen med systemen och det som ger sexrättsgaranti "runtom".

Kup 1: A...A...A...A...B...C...BC

Kup 2: A...A...A...A...C...B...BC. Där har ni mönstret. Motsatta B och C, men samma BC.

Kup 3: A...A...A...B...A...BC...C

Kup 4: A...A...A...C...A...BC...B, osv, osv.

Fan, detta skulle man kunna köra på V75-Tillsammans när fil-spel tillåts där. Om det finns fasta mallar i programmet.

EDIT 2: Det verkar faktiskt lite bättre, 67% chans till sjuan om villkoren sitter. Lite väl mycket. Då kan man lika gärna fylla på till 100%.

Senast redigerad av overpace den 2015-01-12 klockan 20:27. Anledning: tillägg vid EDIT
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-12, 19:42   #111

Standard

Citat:
Då är det garantireducering som gäller, och det är nog bara HPT och, tror jag, RRR som har det (rätta mig gärna om jag har fel).

I praktiken är det samma sak som de gamla klassiska R-systemen på Stryktipset, vilket kanske förenklar för vissa ;-)
HPT, har du fasta mallar i ditt program? På GARANTISYSTEM alltså.
Gammal 2015-01-12, 19:59   #112

Reg.datum: jul 2013
Sharp$: 3282
Standard

Hej HPT eller någon annan.

Jag har börjat med 30dagars gratisprogramet(HPT). Jag skulle vilja veta någon länk som visar hur man gör. Har kollat den från hemsidan(youtube) men den visar bara den som
är onlineversionen. Där dom avslutar med (sen sparar du filen och lämnar in som vanligt)
Hallå jag är 53 bast o ingen datahacker, inget är som vanligt för mig. Är det bättre o börja med PRO versionen direkt eller ska jag träna på gratisversionen. Vad tjänar man på PRO versionen?
asgaya3141 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-12, 20:09   #113
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
HPT, har du fasta mallar i ditt program? På GARANTISYSTEM alltså.
Nej, du kan applicera garantireduceringen på valfritt system, reducerat eller matematiskt, jag vill inte att man ska vara låst till ett fåtal mallar.

Kör du en matematisk V4 med tre hästar i varje lopp kommer dock det klassiska 9-raderssystemet skapas.
Gammal 2015-01-12, 20:12   #114
HPT

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av asgaya3141 Visa inlägg
Hej HPT eller någon annan.

Jag har börjat med 30dagars gratisprogramet(HPT). Jag skulle vilja veta någon länk som visar hur man gör. Har kollat den från hemsidan(youtube) men den visar bara den som
är onlineversionen. Där dom avslutar med (sen sparar du filen och lämnar in som vanligt)
Hallå jag är 53 bast o ingen datahacker, inget är som vanligt för mig. Är det bättre o börja med PRO versionen direkt eller ska jag träna på gratisversionen. Vad tjänar man på PRO versionen?
Det finns en hel del videor på https://www.youtube.com/channel/UCDo...ZXZJFG-O6RjzjA

Gratisversionen är mest till för rättning och för att få en bild av hur det funkar. Om man spelar och lämnar in mycket behöver man PRO-versionen.
Gammal 2015-01-12, 21:15   #115

Sharp$: 6563

2018
Stats: 30 - 35 - 0
ROI: 110.85%
Vinstprocent: 46.15%

Standard

Är det någon som kan förklara hur man praktiskt gör för att sätta faktor 10 på en häst?
oggeb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-12, 21:17   #116

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av oggeb Visa inlägg
Är det någon som kan förklara hur man praktiskt gör för att sätta faktor 10 på en häst?
I vilket program?
Gammal 2015-01-12, 23:14   #117

Standard

Citat:
I Joker går du bara in under fliken Faktor (ligger mellan Kuskar och Utdelning i min version). Klicka upp värdet 10 på valfri häst.
Gammal 2015-01-13, 10:41   #118

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 1511
Standard

Tittade lite på Pinracer och tyckte det såg lovande ut. Väldigt genomarbetad design, de har satsat hårt kan man säga.

...men visst har de bara kopierat Joker?
De har lagt till någon form av statistikmodell som uppskattar hästarnas chans att vinna, sen har de kopierat Jokersystemet rakt av fast i ett snyggt webbgränssnitt.

Är det någon mer som känner likadant?
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 07:52   #119

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Tittade lite på Pinracer och tyckte det såg lovande ut. Väldigt genomarbetad design, de har satsat hårt kan man säga.

...men visst har de bara kopierat Joker?
De har lagt till någon form av statistikmodell som uppskattar hästarnas chans att vinna, sen har de kopierat Jokersystemet rakt av fast i ett snyggt webbgränssnitt.

Är det någon mer som känner likadant?
Dyrt och utan nytänkande.
Gammal 2015-01-17, 13:48   #120

Sharp$: 6563

2018
Stats: 30 - 35 - 0
ROI: 110.85%
Vinstprocent: 46.15%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
I vilket program?
I Hjälp på Traven
oggeb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 14:46   #121

Standard

Citat:
I Hjälp på Traven
Du väljer fliken V6/Flerbong och skapar en regel för den häst du vill ha faktor på.

Om man vill sätta faktorer på flera hästar så blir det snabbt krångligt i HPT eftersom man måste skapa ett flertal regler för att få med alla olika kombinationer.

Men å andra sidan så är behovet av "faktor" i HPT inte lika stort eftersom "Målvinst" finns.

Med målvinst så sätter man "faktor" på varje enskild enkelrad utifrån den förväntade utdelningen.

Det är ju oftast det man vill åt när man använder faktor i Jokern. ( Att få in flera vinstrader när utdelningen riskerar att bli lägre. )

Enligt mig så är "målvinst" >>> "faktor".

Just målvinst är dealbreakern för mig. Det finns mig veterligen inte i något annat reduceringsprogram än HPT.
Gammal 2020-05-18, 22:02   #122

Reg.datum: mar 2014
Sharp$: 1145

Standard

Förbannad, fucking Jokersystemet - köpte ett nytt abonnemang idag, men jag får det inte ens att komma upp på skärmfaan! Vad gör jag för fel? Någon som kan guida mig igenom skiten? Har betalt och det står att så också är fallet, men när jag trycker på aktuellt spel jag vill använda Jokersystemet till så kommer det direkt upp en ruta där det står att jag skall skaffa ett abonnemang...
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 22:03   #123

Standard

Var trycker jag igång det? Hur får jag upp en systemmall? Inget händer och snart ryker datorn...
Gammal 2020-05-18, 23:30   #124

Standard

Ingen som kan hjälpa mig med skiten? Är det någon inställning (brandmur) som spökar, eller?
Gammal 2020-05-18, 23:51   #125

Grants avatar

Sharp$: 6099
Standard

Har du loggat in?

Kolla på tr-media att du har ett aktivt abonnemang.

Mvh Uffe
Gammal 2020-05-19, 00:02   #126

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Har du loggat in?

Kolla på tr-media att du har ett aktivt abonnemang.

Mvh Uffe

Jodå - står klart och tydligt att jag har ett aktivt abonnemang tills nästa gång det dras pengar i Juni, den 18:e... När jag trycker på "nytt system", så sker ingenting...

Gammal 2020-05-19, 00:13   #127

Grants avatar

Standard

Nu sitter jag med mobilen men jag trycker inte på
nytt system, jag scrollar ner. Efter inlogg är det ett
vitt streck under nytt system. Arkiv och resten är
en bit ner.

Mvh Uffe
Gammal 2020-05-19, 00:19   #128

Grants avatar

Standard

Det står nytt system även innan jag loggat in
men det är ingen knapp bara någon slags markering.
Borta till höger, till höger om logga in finns det ett
gäng streck dom är en knapp men inget jag använder.
Jag scrollar ner direkt efter inlogg.

Mvh Uffe
Gammal 2020-05-19, 00:20   #129

Standard

Kommer "systemmallen" upp i webbrowsern, eller måste man ladda ner ett program som förr i tiden? Var ett tag sedan jag använde mig utav detta program...
Gammal 2020-05-19, 00:26   #130

Standard

Citat:
Det står nytt system även innan jag loggat in
men det är ingen knapp bara någon slags markering.
Borta till höger, till höger om logga in finns det ett
gäng streck dom är en knapp men inget jag använder.
Jag scrollar ner direkt efter inlogg.

Mvh Uffe
Ja, och under rubriken TRAV så kommer dagens, eller morgondagens ALLA spel upp och flikar med olika färger, men så fort jag trycker på något så kommer ett erbjudande upp om 99 kr/månad och "första månaden gratis"...

Gammal 2020-05-19, 00:31   #131

Grants avatar

Standard

Mystiskt, jag avslutar alltid Joker direkt när jag betalt. Så blir det
hos mej innan jag betalat en ny period.

Mvh Uffe
Gammal 2020-05-19, 00:33   #132

Grants avatar

Standard

När jag betalat på www.trmedia.se så fungerar alltid Joker
direkt oavsett plattform.

Mvh Uffe
Gammal 2020-05-19, 00:38   #133

Standard

Citat:
När jag betalat på www.trmedia.se så fungerar alltid Joker
direkt oavsett plattform.

Mvh Uffe

Ja, och när jag trycker på din länk så kommer jag in på min sida då jag är inloggad - vad gör du sedan. Vad trycker du på för att en systemmall skall uppenbara sig? Tack för att du tar dig tid för att försöka hjälpa en vilsen själ... :-)

Gammal 2020-05-19, 01:01   #134

Grants avatar

Standard

Joker ligger inte på tr-media
Det ligger på www.jokersystemet.se

Mvh Uffe
Gammal 2020-05-19, 01:20   #135

Standard

Citat:
Joker ligger inte på tr-media
Det ligger på www.jokersystemet.se

Mvh Uffe
Jo, men allt jag trycker på så kommer detta förbannade erbjudande om 99 kr/månad, "första månaden gratis" - inget annat jag kan göra... Är så sjukt förbannad nu!!!

Gammal 2020-05-19, 10:47   #136

Grants avatar

Standard

Felsökning härifrån säger att du har 2 olika konton.
Ett på TRmedia och ett på Joker. Logga ut på
Joker och logga in på nytt med samma som på
TR. Kör inte AutoFyll.

Mvh Uffe
Gammal 2020-05-19, 11:49   #137

Standard

Citat:
Felsökning härifrån säger att du har 2 olika konton.
Ett på TRmedia och ett på Joker. Logga ut på
Joker och logga in på nytt med samma som på
TR. Kör inte AutoFyll.

Mvh Uffe

Du löste det - fick en dålig feeling då jag bytte e-mailadress vid registrering, men glömde bort detta. Tackar - du löste det! Kudos och ett djävla stort tack! En liten försynt fråga, dock! Hur kunde du "felsöka" detta - blev lite nervös när jag läste detta?

Gammal 2020-05-19, 21:59   #138

Grants avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Du löste det - fick en dålig feeling då jag bytte e-mailadress vid registrering, men glömde bort detta. Tackar - du löste det! Kudos och ett djävla stort tack! En liten försynt fråga, dock! Hur kunde du "felsöka" detta - blev lite nervös när jag läste detta?
"Mental" felsökning? Mycket på nätet är lite rörigt.
Är inte mycket som är 100, inte heller Joker.

Mvh Uffe

td