![]() |
|
LinkBack
![]() |
Ämnesverktyg
![]() |
![]() |
#1 |
![]() Sannolikhet
Lite intressant läsning för er som tycker om statistik och sannolikhet.
"Uppsatsen skapar en statistisk modell för beräkning av sannolikheter för utfall vid Allsvenska fotbollsmatcher. Modellens skattade sannolikheter för hemmavinst, oavgjort och bortavinst jämförs med utvalt spelbolag och visar på likvärdiga estimat. Utifrån de skattade sannolikheterna skapas odds som genererar lägre förluster än spelbolaget vid test utifrån ett spelbolags synvinkel. Sannolikheterna används även från en spelares perspektiv till att skapa ett spelsystem som genererar en positiv avkastning." http://uu.diva-portal.org/smash/reco...d=diva2:130981 Tryck på Ladda ner:fulltext |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#2 |
![]()
Tack för tipset. Ska skumma igenom uppsatsen.
|
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#3 | |
![]()
Har vi en bokföring också, eller han har bara prövat det teoretiskt??
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#4 |
![]()
Skummade igenom lite i slutet för att snabbt hitta vad han kommit fram till. Om jag förstod det rätt är systemet testat på 182 matcher, vilket är på tok för lite för att kunna fastställa något resultat.
I övrigt tycker jag att arbetet så rätt taskigt ut med konstig textformatering och språkfel, men det kanske bara för att jag är lite perfektionist. Senast redigerad av Donald den 2011-03-21 klockan 22:33. |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#5 |
![]()
Håller med Kalle. Det verkar som om hans modell lider av extrem overfitting. Det är trivialt att skapa en modell som perfekt förutspår matchresultaten i samma mängd matcher som modellen skapades med. Att ta fram en prediktiv modell som fungerar för framtida matcher är en helt annan femma.
|
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
|