Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-03-06, 20:49   #1
Banned

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

2011-03-06 Starbreeze - Aktier

Datum: 2011-03-06
Tid: 20:33
Sport: Aktier
Land: Sverige
Liga: Annat
Match: Sverige -

Spel: Sverige
Insats:
Odds:
Bolag:

Motivering:
Jag har propsat lite för en aktie som heter Starbreeze, lite kort så är Starbreeze ett spelföretag i Uppsala. Dom har cirka 115 människor anställa och har utsetts flera gånger till Sveriges bästa spelföretag.

Den står idag på 20 öre och med eget kapital så är värdet per aktie 0.06 öre. Nyligen har den stigit med 100% pga byte av VD. Den här VDn har inte köpt några aktier i Starbreeze, och det är ett bra tecken för det innebär att han sitter på insiderinfo om vad som komma skall. Dock har en styrelseledamot tiodubblat sitt ägande i Starbreeze.

Varför jag tror att aktien kommer vara värd en investering?

EA har sedan länge gett ett project till Starbreeze vid namn RedLime, det är utan tvivel en uppföljare till kultspelet Syndicate som kom 1993. Det är ett spel gjort av den legendariska studion Bullfrog och kan räknas till ett av världens bästa spel i många äldre gamers ögon. EA patenterade många saker som kunde kopplas till Syndicate sommaren 2010 och samarbetet med Starbreeze har fördjupats. Starbreeze har även slutat utveckla Bourne på EA's begäran och jobbar enbart med Project Redlime.

Den 1 Mars på GDC visades ett hemligt spel upp inför lykta dörrar till en representant för EA, alla tre cheferna från Starbreeze deltog och sedan har det varit locket på. Däremot så visades UE3
motorn upp som Starbreeze har köpt in sig för framtida projekt, det är även troligt att det är Syndicate som visas upp i filmen, även om själva spelet kommer vara med UE3 motorn.

Den 10e eller 15e Mars kommer ett nytt hemligt spel "avslöjas" av Game reactor och flera andra medier, att det skulle vara något annat än Syndicate känns väldigt osannolikt, men kan dock ske såklart. Det är därför jag ser värde i den här aktien nu.

http://www.gamereactor.se/magcover/se/83.jpg

Jag tror och anser att aktien kommer dra iväg till MINST 30 öre och alltså ge en ökning på 50%, det är min låga värdering av en aktie som kan sticka iväg enormt.

Spoiler:
"Enligt http://www.vgchartz.com så var det år 2010 25 spel som sålde mer än en miljon spel till Xbox 360, 40 % (10) av dessa lanserades av EA. För Sony Playstation 3 var siffran 30 spel där EA även där stod för 33 % (10). För båda konsolerna var det EA som var Nr 1 för flest sålda spel över en miljon kopior så det kan antas att det är en stor sannolikhet att Redlime blir en storsäljare.

För att göra en jämförelse så valdes två spel ut som har vissa likheter med Syndicate (Redlime) där urvalet var begränsat till ovanstående miljonsäljare lanserade av EA. Valet blev Dead Space och Battlefield: Bad Company 2.

Taget att royaltygränsen ligger mellan 1,5 – 2,0 miljoner ex så kan 1,7 användas. Royaltyn varierar men 60 kr/spel är rimligt. Av det går 30 % till personalen och 70 % till Star. Detta har numera omförhandlats där maxgränsen är 30 % för personalen men för Redlime gäller nog 30 % rakt av.

Dead Space sålde 2,45 miljoner exemplar för x360 och ps3 men pc redovisas inte så uppskattningsvis kan 200 000 ex läggas till med en summa på 2,65 miljoner ex.

2,65 – 1,7 = 0,95

0,95 * 60 = 57

57 * 0,7 = 39,9

Cirka 40 mkr genererar alltså Redlime till företaget vid en ganska bra försäljning.

Battlefield: Bad Company 2 sålde totalt 5,14 miljoner exemplar på x360, ps3 samt pc.

5,14 – 1,7 = 3, 44

3,44 * 60 = 206,4

206,4 * 0,7 = 144,48

Cirka 145 mkr går till företaget vid en mycket bra försäljning.

Prognosen blir då, när man även räknar med den eventuellt långsiktiga vinsten 10 mkr/år, mellan 50- 155 mkr i vinst på årsbasis det år royaltyn betalas ut. Star har stora ackumulerade förlustavdrag så till en början blir det ingen skatt på en del av vinsten.

Ett p/e tal på 20 kan motiveras genom att förväntningarna kommer bli väldigt stora om allt faller väl ut för Star. Bortser man från skatt, taget ett p/e tal på 20 med 750 miljoner aktier, så blir en rimlig värdering mellan 1,33 kr och 4,13 kr . Ställ det mot dagen värdering på 19 öre.

Då kan man förstå att en av styrelseledamöterna tiodubblade sitt innehav för någon månad sedan."

Lite rörigt nu, men jag svarar gärna på frågor.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KP (+9)

Senast redigerad av Lemasive den 2011-03-06 klockan 20:55.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 20:57   #2

Moffegrevs avatar

Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Om det nu visar sig vara så att de släpper Syndicate, när tror du det kommer komma ut? Brukar ju finnas en viss tendens att spelpremiärer skjuts upp rätt länge.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 20:58   #3
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev Visa inlägg
Om det nu visar sig vara så att de släpper Syndicate, när tror du det kommer komma ut? Brukar ju finnas en viss tendens att spelpremiärer skjuts upp rätt länge.
Jag skulle gissa att målet är att nå Julen 2011, Starbreeze får även en bonus på 12.6 miljoner(exakt siffra har jag inte i huvudet) om dom är klara i tid. Så det lär nog jobbas på rätt bra där i Uppsala.
Gammal 2011-03-06, 21:02   #4

jaroitens avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 3307

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Mycket skeptisk till en analys av detta slag. Vad baserar du din riktkurs på? Är den bara tagen ur luften, typ "50% ökning låter bra.."
jaroiten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 21:08   #5
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jaroiten Visa inlägg
Mycket skeptisk till en analys av detta slag. Vad baserar du din riktkurs på? Är den bara tagen ur luften, typ "50% ökning låter bra.."
Den baseras på kursens riktning vid tidigare spelsläpp, båda betydligt mindre titlar på förhand än Syndicate. Kika på kursen vid aktuella tillfällen, dessutom så samlar sig hela bolaget för att spränga sig in i den medelstora/stora aktörernas värld.
Gammal 2011-03-07, 11:14   #6
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

"Starbreeze - Dekker [12]
dekker 10:26:56 Anmäl inlägget
#9 #10

Jag önskar jag kunde bringa mer klarhet i detta, men som vanligt "tyvärr" :(

Hur insiders agerar kan ju alltid annars vara en liten indikation på timing av kommande, i förväg kända, händelser...

mvh
dekker"

http://aktietorget.se/InsiderDetail....=25&Language=1
Gammal 2011-03-07, 14:35   #7

gesons avatar

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 900

Standard

Bolaget har ju varit ett ständigt blödande sår och jag tvivlar på att det blir annorlunda nu.Visst gör dom ryck ibland på rykten osv men det låter alltid som att nåt stort är på gång och sen blir det nada. Kostar ju en del att hålla en persnalstyrka på 100 pers igång då inga intäkter kmr. Men lycka till iaf..
geson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 16:17   #8
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av geson Visa inlägg
Bolaget har ju varit ett ständigt blödande sår och jag tvivlar på att det blir annorlunda nu.Visst gör dom ryck ibland på rykten osv men det låter alltid som att nåt stort är på gång och sen blir det nada. Kostar ju en del att hålla en persnalstyrka på 100 pers igång då inga intäkter kmr. Men lycka till iaf..
Klart det blöder ut pengar när man tillverkar något, det är ju därför det får en skjuts vid släpp. Sedan skall dom etablera sig med DLC's som en inkomst under utvecklingstiden. Det här är det stora rycket för Starbreeze och jag tänker vara med.
Gammal 2011-03-07, 16:55   #9
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Precis allt pekar på att Starbreeze har fortsatta kontrakt med EA dessutom, inte fan köper man in sig på en dyr motor och nyanställer folk annars? Jag ser inte några orosmoln förutom en svag dollar som sagt.
Gammal 2011-03-07, 16:59   #10

Stekels avatar

Sharp$: 26732
Standard

Fan vad kul med en uppföljare till Syndicate!

Hur menar du med resonemanget kring VDn som inte köpt aktier, rimligtvis sitter väl både VD och styrelseledamoten som handlat aktier i insynsställning? Att någon i styrelsen fetat på sitt innehav är väl en bättre indikation än att någon annan INTE har gjort det?

Dataspelsbranschen måste vara en av de jävligaste branscherna att spekulera i för övrigt, där snackar man högrisk. De sitter ofta på uppemot 100% lånade pengar och förskott och jobbar, precis som i det här fallet, på ETT gigantiskt projekt. Går det i stöpet på ett eller annat sätt är det godnatt.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 17:17   #11
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Fan vad kul med en uppföljare till Syndicate!

Hur menar du med resonemanget kring VDn som inte köpt aktier, rimligtvis sitter väl både VD och styrelseledamoten som handlat aktier i insynsställning? Att någon i styrelsen fetat på sitt innehav är väl en bättre indikation än att någon annan INTE har gjort det?

Dataspelsbranschen måste vara en av de jävligaste branscherna att spekulera i för övrigt, där snackar man högrisk. De sitter ofta på uppemot 100% lånade pengar och förskott och jobbar, precis som i det här fallet, på ETT gigantiskt projekt. Går det i stöpet på ett eller annat sätt är det godnatt.
Nja, det är ju en ny VD. Detta är dock bara vad jag har hört, att om man kommer in i ett företag och har insiderinfo får man inte köpa aktier. Han har alltså inte köpt en enda aktie, är det inte konstigt?
Gammal 2011-03-07, 17:47   #12

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive Visa inlägg
Nja, det är ju en ny VD. Detta är dock bara vad jag har hört, att om man kommer in i ett företag och har insiderinfo får man inte köpa aktier. Han har alltså inte köpt en enda aktie, är det inte konstigt?
Har ingen järnkoll på lagstiftningen men jag vill minnas att det som gäller är att alla som sitter i ledningen ses som att de står i insynsställning och kan fällas för insiderbrott, men endast om de gör "snabba klipp" baserat på information som inte är tillgänglig för marknaden och har väsentlig påverkan på kursen. Så länge de håller i aktierna över en längre tid tror jag dock det är lugna gatan för styrelsenissarna att kamma hem sina små sidoinkomster.

Med reservation för att det var längesen jag läste på runt det här. Det lär ju vara en ganska "mjuk" lagstiftning iallafall i och med att det är överklassen som både sitter på infon och stiftar lagarna...
Gammal 2011-03-07, 17:53   #13

Stekels avatar

Standard

Avgående VD Kristiansson sålde hela sitt innehav för en vecka sen, där har du ett tecken att plocka med i beräkningen.
jaroiten (+1)
Gammal 2011-03-07, 18:17   #14
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Avgående VD Kristiansson sålde hela sitt innehav för en vecka sen, där har du ett tecken att plocka med i beräkningen.
Ja, han sålde av allt. Det är ju ett naturligt steg att vilja gå vidare med både investeringar och karriären. Efter han avgick och sålde flög aktien iväg med 100%.

Edit : Säger inte att det här är något extremt jättesäkert, men jag tycker inte att en avgående VD som säljer av sina aktier för att han vill gå vidare i livet är skäl nog att avstå.
Gammal 2011-03-07, 21:57   #15

Soaps avatar

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 1843
Standard

Har nu läst tråden med sju sidor på trollens HQ, dvs flashback, som ger en intressant bild av läget. Jag tror att pre-release så kan detta vara en god affär. Men spelbranschen har ju en mördande konkurrens så även om spelet är helt ok när det släpps så kan det bli brädat av andra actionspel såsom Gears of War 3, Battlefield 3 osv.

Lemasive: gör du dina affärer på aktietorget eller vart handlar du?

I övrigt brände jag x antal timmar på Syndicate i unga år på min gamla mac. Jävlar vad kul det var att lira dåtidens föregångare till GTA!
Gammal 2011-03-07, 21:59   #16
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Soap Visa inlägg
Har nu läst tråden med sju sidor på trollens HQ, dvs flashback, som ger en intressant bild av läget. Jag tror att pre-release så kan detta vara en god affär. Men spelbranschen har ju en mördande konkurrens så även om spelet är helt ok när det släpps så kan det bli brädat av andra actionspel såsom Gears of War 3, Battlefield 3 osv.

I övrigt brände jag x antal timmar på Syndicate i unga år på min gamla mac. Jävlar vad kul det var att lira dåtidens föregångare till GTA!
Handlar via banken atm, ska vidare till Avanza snart.
Gammal 2011-03-07, 22:09   #17
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

http://www3.redeye.se/medlemsanalys/37125
Gammal 2011-03-07, 23:18   #18

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Soap Visa inlägg

Men vafan, var du tvungen att nämna GTA? Nu fick jag ju ett omättligt sug att dra hem GTA2, en annan gammal klassiker jag inte slutat gå tillbaka till, och spela sönder det!

Vad gäller Star Breeze och deras finanser så klarar de nog sig även om spelet floppar, de har väl pröjs av EA för största delen av utvecklingskostnaderna och en bra försäljning, som de får några procent på, är ren bonus? Men det är klart, det är väl ingen hit för börsvärdet direkt...
Gammal 2011-03-08, 11:11   #19
AWESOME

iCashs avatar

Reg.datum: dec 2009
Sharp$: 1591
Standard

Frågade en vän på io-interactive:

Citat:
Vet att Starbreeze har haft en del problem innan, de förlorare ett stort kontrakt på Mad Max. Har inte hört något om Syndicate. Jag är inte superinsatt men min korta bedöming är att de ligger lite ...risigt till. De har förlorat mycket folk tex.
iCash är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 12:00   #20
KP
Sharpest

KPs avatar

Sharp$: 45582
Standard

Har även jag köpt in mig i aktien. Undervärderad helt klart när den står på 20öre. Något tal om nyemission är det inte heller då de precis genomgått en. Därför lär aktien ligga stabilt på 20öres strecket i värsta fall.

http://allabolag.se/5565518932

Visserligen gjorde de en förlust senaste året, kolla dock på tillgångarna hur de har stigit med liknande omsättning från föregående år. Pengar finns helt klart i bolaget. Ett uppåttryck lär komma närsomhelst. Antingen närmsta veckan i mars då EA annonserar ut något eller vid maj-juni vid den årliga mässan.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 22:34   #21

gesons avatar

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 900

Standard

Jag har gjort en del jobb åt dem genom åren så jag vet att det ÄR ett blödande hål.Senast i höstas låg dom jävligt risigt till..Inget jag skulle tänka mig att investera i.
geson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 22:40   #22
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av geson Visa inlägg
Jag har gjort en del jobb åt dem genom åren så jag vet att det ÄR ett blödande hål.Senast i höstas låg dom jävligt risigt till..Inget jag skulle tänka mig att investera i.
Kan förstå din tanke, men du får tänka att det är ingen förlust gjort i rena pengar, det enda är 10.2 miljoner och det är pengar som Starbreeze har lagt in själva i Project Redlime. Alltså är det ett blödande hål utan uppdrag, men nu har dom ju det och kommer antagligen få i framtiden med.
Gammal 2011-03-10, 16:06   #23
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Den 15e smäller det, då kommer det göras $$$.
Gammal 2011-03-11, 01:23   #24

Soaps avatar

Standard

Hoppar på tåget med några k. Ska bli kul att se vart detta leder. Borde köpa ny dator så man kan lira slutprodukten när det är aktuellt med release. Om inte annat så blir det aktuellt med en ny för Battlefield 3 med frostbite 2 motorn i ryggen som nog är det snyggaste jag sett i grafikväg:

http://www.ea.com/battlefield3/videos/faultline-ep1

Senast redigerad av Soap den 2011-03-11 klockan 01:25.
Soap är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 01:58   #25

Philjays avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 3798

Standard

Har absolut ingen koll för fem öre om aktier eller dylikt. Finns det några bra guides man kan läsa för att komma igång över huvudtaget ? Suttit å läst tråden nu och internet-forskat lite. Tänkte liksom soap hoppa på detta tåget och invenstera några K i företaget. Hur går jag lättast tillväga för att köpa aktien?
Philjay är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 02:03   #26
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Philjay Visa inlägg
Har absolut ingen koll för fem öre om aktier eller dylikt. Finns det några bra guides man kan läsa för att komma igång över huvudtaget ? Suttit å läst tråden nu och internet-forskat lite. Tänkte liksom soap hoppa på detta tåget och invenstera några K i företaget. Hur går jag lättast tillväga för att köpa aktien?
Det enklaste lär vara att aktivera traderkonto via din internetbank och köpa in dig direkt så.
Gammal 2011-03-11, 02:17   #27

Philjays avatar

Standard

Citat:
Det enklaste lär vara att aktivera traderkonto via din internetbank och köpa in dig direkt så.
Sitter inne på Danskebank, ej hållt på med aktier innan osv.. kanske väldigt dum och jobbig fråga, men hur aktiverar jag mitt traderkonto? Ska man skapa en profil? Skapa en "depå" för mina aktier? Bara trycka aktivera osv.. ?

tack i förhand
Gammal 2011-03-11, 10:46   #28
Moderator

RobinDs avatar

Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Blir lite sugen, kanske ska avvara 2k och se vart det leder.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 13:09   #29
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Sitter inne på Danskebank, ej hållt på med aktier innan osv.. kanske väldigt dum och jobbig fråga, men hur aktiverar jag mitt traderkonto? Ska man skapa en profil? Skapa en "depå" för mina aktier? Bara trycka aktivera osv.. ?

tack i förhand
http://www.danskebank.se/sv-se/priva...s/Placera.aspx

Ser ut som du bara aktiverar det sedan tar över till ditt aktielikvidkonto och sedan letar upp Starbreeze.
Gammal 2011-03-16, 12:59   #30
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Säkert många som är lite oroliga nu, men får helt enkelt ställa om till lite längre sikt bara. Jag tror verkligen på företaget, och den här dippen som är just beror på två saker.

Japan - Människor vill bli helt likvida och skiter i om det är en liten förlust.

Inga nyheter - Det borde ha kommit nyheter, det har det inte gjort. Då¨säljs det av lite också. Lås in den här till E3, så får vi se då.
Gammal 2011-03-16, 13:04   #31
KP
Sharpest

KPs avatar

Standard

Vad har Japaner med Starbreeze att göra Lemasive?
Gammal 2011-03-16, 13:07   #32
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Vad har Japaner med Starbreeze att göra Lemasive?
Vad har Japan med småsparare som skiter på sig, och vill vara helt likvida? Ganska mycket, om du känner dig osäker kommer du sälja av allt du har. Det är en naturlig reaktion, skära bort förlusterna och bygga nytt.

Det ÄR ett spel på väg, så frågan är helt enkelt bara när.

Ja, man kunde suttit och väntat på att aktien skulle sjunkit, hade det varit det bästa att göra?

Ja, det hade det ju varit, precis som att spela AIK rak i 4 matcher. Skillnaden här är att vi vet att det är ett stort spel på G.
Gammal 2011-03-16, 13:53   #33
KP
Sharpest

KPs avatar

Standard

Citat:
Vad har Japan med småsparare som skiter på sig, och vill vara helt likvida? Ganska mycket, om du känner dig osäker kommer du sälja av allt du har. Det är en naturlig reaktion, skära bort förlusterna och bygga nytt.

Det ÄR ett spel på väg, så frågan är helt enkelt bara när.

Ja, man kunde suttit och väntat på att aktien skulle sjunkit, hade det varit det bästa att göra?

Ja, det hade det ju varit, precis som att spela AIK rak i 4 matcher. Skillnaden här är att vi vet att det är ett stort spel på G.
Fortfarande, det är två helt separata marknader. Denna aktie sjönk INTE pga händelseutvecklingen i Japan. Enda anledningen den kunnat göra det är ifall aktiespararna valt att sälja för att investera i något annat istället. Men så reagerar inte dom när en nyhet är påväg att lanseras. Tvärtom man pumpar in mer kapital istället. Alternativt så är det personer som köpt på 10öre som sålt av och gjort sin vinst när nyheten inte lanserats som man trott. Denna vinst väljer dom istället att investera i annat.
Kika på avsluten samt orderdjupet. ^^

Så nej, din teori är lika kass som ex president Bush miljöpolitik.
Gammal 2011-03-16, 13:57   #34
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Fortfarande, det är två helt separata marknader. Denna aktie sjönk INTE pga händelseutvecklingen i Japan. Enda anledningen den kunnat göra det är ifall aktiespararna valt att sälja för att investera i något annat istället. Men så reagerar inte dom när en nyhet är påväg att lanseras. Tvärtom man pumpar in mer kapital istället. Alternativt så är det personer som köpt på 10öre som sålt av och gjort sin vinst när nyheten inte lanserats som man trott. Denna vinst väljer dom istället att investera i annat.
Kika på avsluten samt orderdjupet. ^^

Så nej, din teori är lika kass som ex president Bush miljöpolitik.
Det är möjligt att det är människor som köpte in sig på 10 som säljer av för 70% vinst, eller traders som hoppade in nyligen för datumet 15e mars och nu ser sig kunna tjäna mer på raset som har skett i världen.

Oavsett om dom vill göra sig likvida eller vill hoppa på en annan aktie som har rasat så har det med Japan att göra. Det är ju ett utmärkt köpläge just nu, det har uppkommit pga vad som skedde för några dagar sedan.
Gammal 2011-03-16, 13:57   #35

kingscanias avatar

Sharp$: 56

Standard

Marknaden är en stor psykos KP, där väldigt mycket sitter ihop. Om starbreeze har en stor del småsparare, kan dessa välja att plocka ut sina pengar illa kvickt så fort de hör ordet "börs-krash" eller liknande....

Citat:
Sätt in pengar på Plusgiro 52 90 49 - 9 eller Bankgiro 5223 - 9159 märk talongen "Shaking Generation - Björn Hellkvist".
Citat:
Give Sharp$, not "Tack"!
kingscania är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 14:16   #36

Stekels avatar

Standard

Kapar tråden något.

Ett annat spelföretag som slagit i botten (mycket på grund av likviditetsproblem följt av nyemission), på samma sätt som Starbreeze i vintras, är Star Vault. Bör bli en hyfsad rekyl uppåt efter emissionen. Jag tror att det är på detta vis man ska handla med aktier för spelföretag och andra företag som ofta får slut på pengar innan man producerat något som kan ge de intäkter man lovat aktieägarna. Se till att sälja innan nästa finansiella rapport kommer, det är mycket möjligt att de tappat spelare fram till dess och då är det nog godnatt...
Gammal 2011-09-12, 01:00   #37
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Får vi se kommande dar vad som sker med kursen, BOL för er som har kvar. Fick tyvärr sälja av innehavet inte pga misstro utan finansproblem i våras.
Gammal 2011-09-12, 09:46   #38
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

http://www.gamereactor.se/blog/pette...9/#composeform
Gammal 2011-09-12, 10:39   #39

Philjays avatar

Standard

Tar av hatten och bockar och bugar, tack så mkt!
nu får du bara säga till när vi ska sälja också )
Gammal 2011-09-12, 10:41   #40
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Tar av hatten och bockar och bugar, tack så mkt!
nu får du bara säga till när vi ska sälja också )
Jag räknade med runt 30 med förhoppning på 35. Aktien kan rusa på rätt bra beroende på vad dom visar upp för kontrakt nu efter Syndicate, är EA nöjda kommer också Starbreeze belönas.

Edit : Föreslår att man säljer på 30 och väntar på att den skall sjunka igen till 23-25, jag tror ju på Starbreeze i längden då EA har aktivt sökt en utomstående partner som lockar in spelare från den äldre generationen som verkligen avskyr EA. Ett nytt Bullfrog så att säga.

http://www.starbreeze.com/news/press...2-%281%29.aspx

Senast redigerad av Lemasive den 2011-09-12 klockan 10:48.
Gammal 2011-09-12, 17:18   #41

Sharp$: 818
Standard

Citat:
Jag räknade med runt 30 med förhoppning på 35. Aktien kan rusa på rätt bra beroende på vad dom visar upp för kontrakt nu efter Syndicate, är EA nöjda kommer också Starbreeze belönas.

Edit : Föreslår att man säljer på 30 och väntar på att den skall sjunka igen till 23-25, jag tror ju på Starbreeze i längden då EA har aktivt sökt en utomstående partner som lockar in spelare från den äldre generationen som verkligen avskyr EA. Ett nytt Bullfrog så att säga.

http://www.starbreeze.com/news/press...2-%281%29.aspx

Du som verkar någorlunda insatt i bolaget har inte funderat över möjligheterna att EA helt enkelt köper upp Starbreeze? Om de nu skulle vara nöjda med spelet givetvis. Tanken slog mig precis
forbannat är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 19:40   #42
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbannat Visa inlägg
Du som verkar någorlunda insatt i bolaget har inte funderat över möjligheterna att EA helt enkelt köper upp Starbreeze? Om de nu skulle vara nöjda med spelet givetvis. Tanken slog mig precis
Det har Starbreeze inte som mål, och inte heller EA. EA outsourcar spel som givetvis kostar en del att konstruera, men vinsten EA kommer göra är rätt enorm vs egenproducerat.

Vad vi kommer se är istället Starbreeze som kommer göra tre saker.

Göra egna små minspel till mobiler och annat tjafs = Direkt inkomst

Producera spel åt EA eller annan jätte för att säkra framtiden för företaget = PR + medelinkomst

Producera sitt egna spel vilket dom har både erfarenhet och pengar till om Syndicate säljer väl = massiv inkomst av tillgångar.

2015 räknar jag med att dom har sitt egna spel redo för marknaden och då 2 kr i värde på aktien.
Gammal 2011-09-14, 12:40   #43

Philjays avatar

Standard

så du kommer sitta inne med dina aktier ett bra tag framöver och inte sälja om de ökat med 100% ?
Gammal 2011-09-16, 00:06   #44

Soaps avatar

Standard

Om du läser Lemasives tidigare inlägg så skriver han

Citat:
Fick tyvärr sälja av innehavet inte pga misstro utan finansproblem i våras.
Gammal 2011-09-16, 00:32   #45
Webmaster

marss avatar

Sharp$: 3518
Standard

"katten" http://fritzthecat1.wordpress.com/ som har skrivit en del om SB har köpt på 20 öre igen. Killen är en riktig efterrapporterare, ungefär som en rekare som lägger ut rekar efter oddsen droppat men kan va intressant ändå då det brukar komma viss intressant information om SB.
Gammal 2011-09-21, 19:46   #46

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mars Visa inlägg
"katten" http://fritzthecat1.wordpress.com/ som har skrivit en del om SB har köpt på 20 öre igen. Killen är en riktig efterrapporterare, ungefär som en rekare som lägger ut rekar efter oddsen droppat men kan va intressant ändå då det brukar komma viss intressant information om SB.

Haha den killen är ju bara fruktansvärd. Så fort han har köpt t.ex SB så skriver han mängder med positiv fakta och det är världens bästa bolag blabla.
När han senare sålt så "baissar" han för allt han är värd. Tyvärr blir folk som är osäkra på sin investering ännu mer osäkra när det spys galla och han lyckas ofta komma in billigare.

Blir så jävla förbannad när jag tänker på hans beteende...

Säger ännu en gång att det ni läser på diverse forum ska tas med en stor nypa salt. Utgå ifrån att 99% av inläggen skrivs för egen vinning. Det finns givetvis ett fåtal bra och seriösa skribenter, det gäller att hitta dessa bara.

Ett vidrigt litet jävla as är "katten"
Gammal 2011-12-01, 12:51   #47

Soaps avatar

Standard

Releasedatum för Syndicate 2 är som några av er kanske läst nu satt till 21 februari 2012. Ett datum som preliminärt inte kommer krocka med andra större releaser.

http://www.youtube.com/watch?v=ewwtznVkSxA

Trailern har 620000 visningar hittills.

Spoiler:
Promo material ligger ute på http://www.ea.com/syndicate

Vad jag frågar mig är om den breda massan av actionfans är mätta efter julhandeln och senhöstens släpp av Modern Warfare 3, Battlefield 3 och Gears of War 3? Det känns som att risken är stor att den kan bli de gamla entusiasterna som köper spelet först - och om det visar sig vara så bra som vi hoppas så kan säljsiffrorna få ett uppsving några månader efter release då priset sänkts. Jag hoppas verkligen att Starbreeze har slipat detaljerna på S2 så att de som spelstudio slipper skämmas bredvid andra svenska namn såsom Dice, Ubisoft Massive och Avalanche.

SB själva har även plöjt ner en del eget kapital i utvecklingen utöver EAs pengar, denna artikel är från den 15e nov:

http://www.idg.se/2.1085/1.416229/sy...reeze-resultat

Senast redigerad av Soap den 2011-12-01 klockan 12:54.
Soap är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 15:44   #48

sodomyandlusts avatar

Sharp$: 25
Standard

Idag släpptes demot till xbox, någon som har hunnit spela det än? Själv har jag ingen konsol men utifrån kommentarer på diverse forum så verkar åsikterna om demot vara väldigt blandade.
sodomyandlust är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 15:03   #49

jaroitens avatar

Standard

Har gått allt annat än lysande för Starbreeze, nere i 7 öre nu.
Gammal 2012-07-21, 18:15   #50

Standard

Citat:
Har gått allt annat än lysande för Starbreeze, nere i 7 öre nu.
Hehe så kan man sammanfatta det. 9 öre nu och jag är lite sugen på att gå in, men betalar inte mer än 8 öre.

Mycket på gång i bolaget med förvärv och många projekt i pipen. Kan bli en bra swing på kort tid
Gammal 2012-07-21, 20:19   #51

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbannat Visa inlägg
Haha den killen är ju bara fruktansvärd. Så fort han har köpt t.ex SB så skriver han mängder med positiv fakta och det är världens bästa bolag blabla.
När han senare sålt så "baissar" han för allt han är värd. Tyvärr blir folk som är osäkra på sin investering ännu mer osäkra när det spys galla och han lyckas ofta komma in billigare.

Blir så jävla förbannad när jag tänker på hans beteende...

Säger ännu en gång att det ni läser på diverse forum ska tas med en stor nypa salt. Utgå ifrån att 99% av inläggen skrivs för egen vinning. Det finns givetvis ett fåtal bra och seriösa skribenter, det gäller att hitta dessa bara.

Ett vidrigt litet jävla as är "katten"

Min fetning!

Precis som detta forum då...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-21, 20:41   #52

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Min fetning!

Precis som detta forum då...

Haha skrev ju precis att jag inte äger aktier i bolaget

Men ja det är ett råd man bör följa!
Gammal 2013-09-12, 18:27   #53
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Vad ska man säga snart 50 öre på denna :<
Gammal 2013-09-13, 20:55   #54
JSQ

JSQs avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 2440
Standard

Haha såg att Lemasive redan väckt tråden till liv igen

Ja tog ett tag men ser riktigt fint ut nu och själv sitter jag kvar i båten ett tag till skulle jag tro
JSQ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 12:42   #55
one

ones avatar

Sharp$: 7382

one-Bomben vid rullpott
Stats: 45 - 269 - 0
ROI: 147.10%
Vinstprocent: 14.33%

Standard

Får väl passa på att tacka Lemasive som fick mig att kolla in aktien första gången Har varit några magra år men nu känns det som väl investerade pengar, tror jag hänger kvar ett tag till Efter NE har man ju dessutom ett skapligt GAV
one är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 13:23   #56
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av one Visa inlägg
Får väl passa på att tacka Lemasive som fick mig att kolla in aktien första gången Har varit några magra år men nu känns det som väl investerade pengar, tror jag hänger kvar ett tag till Efter NE har man ju dessutom ett skapligt GAV

Själv så hade man ju investerat farsan pengar i den här aktien när den stod på 19 och sen på 9 öre för att sänka GAV. Tyvärr så är han en dum människa som fick rådet av Nordea att köpa fonder i deras bank och banken kan man ju lita på.
Gammal 2013-09-16, 14:45   #57

Moffegrevs avatar

Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Floppade deras remake av syndicate, och vad har de för nya projekt pa gang?

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 20:50   #58
one

ones avatar

one-Bomben vid rullpott

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev Visa inlägg
Floppade deras remake av syndicate, och vad har de för nya projekt pa gang?
Syndicate blev inte alls någon succé, spelet tillverkades dessutom till EA. Hur avtalet med EA såg ut har jag ingen koll på men det va uppenbarligen ingen hit för Starbreeze del.

Nu har man dock släppt ett spel som man själva äger IP:t till. Paday 2 som spelet heter säljer som smör i solsken och på den vägen är det kan man väl kortfattat sammanfatta det
Gammal 2014-08-25, 23:20   #59
Banned

Allsvenskan 2012

Standard

Får jag nån royalty på tipset?
JSQ (+100)
Gammal 2014-09-02, 18:29   #60
JSQ

JSQs avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 2440
Standard

Citat:
Får jag nån royalty på tipset?
Jadå, här har du 100 sharp$!
JSQ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-28, 11:17   #61
KP
Sharpest

KPs avatar

Standard

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...528/starbreeze

22 kronor nu!
Gammal 2015-05-28, 11:20   #62

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Funderade rätt mycket på ifall jag skulle kliva på med en position när den stod i 11kronor för typ en månad sedan. Avstod givetvis.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-28, 16:46   #63

Sharp$: 259

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Funderade rätt mycket på ifall jag skulle kliva på med en position när den stod i 11kronor för typ en månad sedan. Avstod givetvis.
Jag är tyvärr värre... sålde dem 2013 för 0,45 hade då ägt aktien i 2.5 år.
Scherlock är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-28, 16:55   #64

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Scherlock Visa inlägg
Jag är tyvärr värre... sålde dem 2013 för 0,45 hade då ägt aktien i 2.5 år.
Ajajajaj den svider förstår jag!
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-28, 18:13   #65

Wagners avatar

Sharp$: 2248
Standard

Och trådskaparen verkar också vara på dåligt humör. https://www.sharps.se/forums/434261-post46.html

Sålde för tidigt han med kanske?
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-28, 22:04   #66

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 2346
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Ajajajaj den svider förstår jag!
Troligen gjordes det en bra vinst ändå då aktien stod i 1kr och han sålde på 4,5, omräknat efter spliten.

Sålde själv för 7kr för inte så länge sen... men fick hoppa på igen dock lite sent
theskab är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-29, 11:46   #67
one

ones avatar

one-Bomben vid rullpott

Standard

Har själv suttit med hela resan Sålde dock tillräckligt för att säkra upp insatsen vid 13kr, känns lite surt så här med facit i hand... men sitter ändå med ett rejält knippe aktier kvar, man vet ju aldrig var det slutar även om det ser extremt spännande ut med allt som finns i pipen just nu. E3 blir förhoppningsvis en höjdare
Gammal 2015-05-29, 13:14   #68

jaroitens avatar

Standard

Citat:
Har själv suttit med hela resan Sålde dock tillräckligt för att säkra upp insatsen vid 13kr, känns lite surt så här med facit i hand... men sitter ändå med ett rejält knippe aktier kvar, man vet ju aldrig var det slutar även om det ser extremt spännande ut med allt som finns i pipen just nu. E3 blir förhoppningsvis en höjdare
Om du köpte vid runt 20 öre och sålde av vid 13kr för att "säkra upp insatsen" så sålde du väl inte ens 2% av ditt innehav?
Gammal 2015-05-29, 13:39   #69

Wagners avatar

Sharp$: 2248
Standard

Citat:
Om du köpte vid runt 20 öre och sålde av vid 13kr för att "säkra upp insatsen" så sålde du väl inte ens 2% av ditt innehav?
Tänkte det samma men försöka lära folk här inne är hopplöst.
https://www.sharps.se/forums/offtopic...71/#post434590
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-29, 14:47   #70
one

ones avatar

one-Bomben vid rullpott

Standard

Citat:
Stämmer inte riktigt iom att de gjort en sammanläggning av aktier under resans gång, 10:1. Om man räknar efter dagens kurs handlade jag för 2kr o inte 20öre. Men ganska bra värdeökning ändå hitintills
Gammal 2015-05-29, 19:06   #71

jaroitens avatar

Standard

Citat:
Stämmer inte riktigt iom att de gjort en sammanläggning av aktier under resans gång, 10:1. Om man räknar efter dagens kurs handlade jag för 2kr o inte 20öre. Men ganska bra värdeökning ändå hitintills
Okej, fair enough. Har inte så bra koll på aktien såg bara vad den stod i början av tråden.
Gammal 2016-08-05, 19:39   #72

Philjays avatar

Standard

Tackar dig fortfarande ")
Gammal 2016-08-05, 19:59   #73

Cleon_9s avatar

Reg.datum: apr 2013
Sharp$: 2729
Standard

Ja verkligen en sjuk resa. Grattis alla ni som högg när det fanns chansen till en billig insats
Cleon_9 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td