|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2010-10-23, 14:13 | #1 |
Funderingar kring betstorlek
Jag undrar vilka typer av bets folk brukar göra eller vad som anses bäst. Altså exempelvis altid satsa lika mycket, procent av rullen, storlek beroende på värde i spelet, storlek beroende på odds, insats beroende på antal förluster i rad osv.
Jag satt och laborerade lite med detta i excel idag och kom fram till att man kan öka sina nettovinster rejält utan att riskera så mycket mer. Det enklaste alternativet, att satsa samma summa på alla bets, var av de typerna jag testade även det minst lönsamma. |
|
2010-10-23, 14:18 | #2 |
Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 1Tävlingsallsvenskan Stats: 30 - 31 - 5 ROI: 95.88% Vinstprocent: 49.00% |
https://www.sharps.se/forums/taenkarh...5-bygga-rulle/ En lite längre tråd om ämnet
|
2010-10-23, 14:27 | #3 |
Fast det är ju inte riktigt samma sak. När man vill bygga rullen vill man ju minimera chansen att gula till varje pris (allafall jag), medan när man har en tillräckligt stor rulle vill man ju maximera sina vinster istället. Så spelar jag allafall.
|
|
2010-10-23, 14:35 | #4 |
Jag anser att det är samma sak. Du vill väl alltid vinna så mkt som möjligt oavsett om du bygger rulle eller om du har en befintlig, ordentlig rulle att spela med.
|
|
2010-10-23, 14:41 | #5 |
Varför då skilja på att "bygga rulle" och att vinna max?
Om du har 100 kr som du vill satsa på spel är väl första prioritet att maximera dina chanser att INTE förlora dessa, till den punkt där dina risker att förlora dem är minimala. När du sedan har en rulle stor nog för dina behov så kan du ta större risker, och därmed även maximera din vinst eftersom rullen kan ta det. |
|
2010-10-23, 14:46 | #6 |
Sharp$: 1Tävlingsallsvenskan Stats: 30 - 31 - 5 ROI: 95.88% Vinstprocent: 49.00% |
Det vanligaste är väl att betta med nån form av unit-system, så vill du börja betta mer aggressivt är det bara att höja unitvärdet. Gäller väl förvisso vilken form du än bettar i, vare sig det är flatbet, % av rullen eller annat. Höja insatsen helt enkelt.
Edit: Kom på att det är optimering du pratar om, så någon form av kelly-system är väl det som gäller. |
2010-10-23, 15:51 | #7 |
Sharpest
|
Vore intressant att ta del av dina slutsatser. Har du testat med kellys också?
Jag brukar oavsett hur mycket min br än ökar behålla min insats nivå. Jag brukar även variera unitvärdet beroende på vem jag ryggar. Oftast ligger jag i spannet 1-3 är spelet stark är det 5 och ruskigt starkt 10. Har inget där emellan. Problemet är snarare att få igenom summorna. Du får nu fram siffror på papper. Att ha det i praktiken är nästa dilemma. Finns flertalet ligor du inte ens kan fåin en halv u på. Det blir lite svårt att räkna på sånt men tänk på limitsen. Dvs du kan inte öka dina insats kväde hursomhelst då du kommer att slå i ett tak. Tror jag kan finslipa min MM rejält, men frågan är om det skulle öka min br eller bara göra så jag förlorar mindre de gånger jag förlorar. |
2010-10-23, 16:23 | #8 |
Har gått in lite mer seriöst för min betting i snart ett år nu. I början spelade jag med 1-10 unitskala och det föll mycket väl ut. Nu på slutet har jag dock haft flera +-0 månader och det var ofta när jag skulle rygga folk som jag hade svårt att översätta deras unitskala till min egen.
Har därför sedan ett par dagar gått över till att flatbetta och det känns mycket bättre. |
|
2010-10-23, 16:32 | #9 |
Jag fick fram flera bra sätt, olika bra till olika saker som jag ser det.
Följande formler funkade bra FÖR MIG: Typ 1: insatsökning per förlust = (antal units man max vill satsa per bet - 1) / max förväntat antal förluster i rad Så om man till exempel vann på sitt förra spel, eller det är första spelet så satsar man 1 unit. Säg att man förlorar, då ökar man med talet man fick ovan, till exempel 0,25 till 1,25. Förlorar igen, öka till 1,5 osv tills man vinner. Då börjar man om på 1. Detta gör att man förhoppningsvis inte behöver satsa mer än sitt maxbet, men ändå ökar insatserna sakta vid förlust. Typ 2: insats = min(ditt maxbet; max(bankrulle / 100; startrulle / 100)) Altså, betsizen varierar mellan en hundradel av startrullen och din maximuminsats. Fördelen är att när det går dåligt i korta perioder så blir aldrig bettet mindre än ursprungsbettet vilket gör att förluster snabbare tas igen än om man minskat bettet vid förlust, men samtidigt aldrig större än man är bekväm att satsa, oavsett rullstorlek. Det normala bettet, om det varken går i botten eller tak, blir därför en hundradel av rullen. Nackdelen är att vid långa förlustserier kan mycket av rullen gå åt, det är därför noga att välja rätt delare (100 i detta fallet) beroende på max förväntat antal förluster på raken. Fördelen är att nettovinsterna ökar exponentiellt tills dess man når sin maxinsats. De två jag tyckte funkade bäst. Ej testat kellys än, då jag kör på rörliga odds blir det jobbigt. |
|
2010-10-23, 16:33 | #10 |
AWESOME
|
Stoffo's 2-6 system fungerar för max profit och minimal förlust om du har en gameplan och träff% över 55, helt klart värt att se över, såg detta system i aktion under detta års baseball säsong (pre & regular season) och det pissade mer eller mindre ut pengar.
Ska påpekas Labouchère kan vara vägen straight to hell om du nu inte delar in rullen i 5-6 delar som klarar 6 serie spel!
2010-10-23, 16:40 | #11 |
http://www.storavinster.se/las-artik...ga-odds-608838
Den artikeln fick mig att börja funderar på det här med insatser. Deras plan verkar helt ok. |
|
2010-10-23, 18:31 | #12 |
Satt och lästa Stoffo 2-6 system, spännande. Han menar alltså att man skall hålla sig till spel med odds 2.0 och över för att det skall stämma?
Är det någon som har provat att spela detta? Tror jag skall prova en alt. spread för att som det funka. |
|
2010-10-23, 18:37 | #13 | |
AWESOME
|
Citat:
Slutspelet spelar han %, och ikv. har han SF +150 8%
2010-10-23, 18:56 | #14 |
Har du provat något system själv? Med din träffprocent så borde det ju fungera med denna taktik. Tycker att detta är bland det mest spännande med betting att få lära sig nya saker. Vore intressant och ta del av era strategier när ni hittar bra spel.
Har hittills inriktat mig på att rygga vilket gått hyfsat för att vara en nybörjare men ingen vinst ännu. Känns som man oftast får så dåliga linor och hinner inte med på de bra oddsen. Tanken är att börja hitta spel själv men känner mig inte riktigt trygg i att hitta bra spel. Kan man läsa något klokt någonstans? |
|
2010-10-23, 19:25 | #15 | |
AWESOME
|
Citat:
Hitta bra spel är ju definitivt en fördel för att gå +, i det stora hela handlar det ju att sätta sig in i sporten och avväga matchup, statistik mot odds & bolagens linor. Alltid enklare att ta hjälp utav forum och chatt för att finslipa sina kunskaper och nå perfektion. Du kan ju alltid "paper-betta" med hjälp av ett spreadsheet så får du ju det efter en tid "gratis" facit om dina färdigheter är godkända eller ej utan att förlora en krona.
2010-10-23, 19:37 | #16 |
Är uppe i 230 spel nu som jag bokfört och är +- men det är på uppåtgående. Har börjat att se hur ni "stora" grabbar spelar. Hur många spel tycker ni man skall spela för att kunna anse att man har tillräckligt mycket för att kunna analysera det hela, 300? Har en träffprocent på 54% nu vilket jag personligen inte är riktigt nöjd med. Har flatbettat mycket på slutet mest för att slippa värdera varje spel och nu insett att det inte växer något vidare. Tycker dock att det är svårt att värdera på ett bra sätt.
Intressant det där 2-6 systemet men det gäller ju att kunna ta en förlust svit när den kommer så det gäller att respektera BRM, som vanligt. Men som de säger så är det inte allt för ofta en svit med 6 förluster kommer. Det enda som känns som ett hinder är att det är svårt att spela för många spel förren man vet resultaten. I dagsläget kan man ju trycka iväg alldeles för många spel på en dag . Ska läsa igenom hela och se om man kan hitta på något spännande. Lycka till ikväll/natt med alla spel. |
|
2010-10-24, 16:21 | #17 |
Gjorde ett diagram med lite olika typer av bets. Grundinsatsen är 10 kr för samtliga, maxinsats 500 kr. Startrulle 500 kr, 4000 spel, ROI 110%. Siffrorna valdes (oddsen kommer från riktiga lopp) för att matcha ett års spelande på vinnare på trav för min del, startandes med liten rulle och ett vettigt förväntat ROI.
Betttyperna: Flat: 10 kr insats hela tiden Flat+inc: 10 kr + 10 kr per förlorat spel i rad på föregående matcher %: 2% av rullen %+min: 2% av rullen, eller 10 kr, det som är störst väljs %+inc: 2% av rullen, plus 0,2% av rullen för varje förlorat spel i föregående matcher Slutsats: Att mixtra med minimumbets eller linjärt ökande av betsen lönar sig knappt. Antingen spelar man flat eller % av rullen om man vill göra det enkelt för sig. |
|
2010-10-24, 18:14 | #18 |
Intressant, jag antar att det ser likadant ut om man spelar på annat än trav också?
|
2010-10-24, 18:26 | #19 |
Egentligen är ju spelet i sig inte intressant, utan oddset man får, hur ofta man vinner osv. Men jag råkar vara mest intresserad av trav för tillfället
|
|
2010-10-24, 19:07 | #20 | |
Citat:
När ska folk lära sig skilja på vinst och utbetalning?
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
||
2010-10-24, 19:24 | #21 |
Intressant, dock måste vi amatörer lära av den store Wagner som alltid klankar ner på oss. Tydligen har vi alltid fel, det vore väldigt bra om vi kunde få en lektion i hur man försörjer sig på att skilja på vinster och utbetalningar gärna med en matematisk formel. Det här forumet är till för att ge olika infallsvinklar och visst tål vi kritik att avfärda allt som trams tycker jag dock inte bidrar till att öka kunskapen hos deltagarna.
|
|
2010-10-24, 19:37 | #22 |
|
|
2010-10-24, 19:58 | #23 | |
Citat:
Utbetalning är då man vaknar upp med mer pengar på kontot än dagen innan. Vinst är då man år efter år går plus på sitt spel. Nöjd så?
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
zz (+2) |
||
2010-10-24, 20:05 | #24 | |
Moderator
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 5408Fotboll 2013 Stats: 306 - 184 - 57 ROI: 104.46% Vinstprocent: 62.45% |
Citat:
Vinst är definerat av intäkter - kostnader, det du pratar om kan ju snarare likställas med resultat om vinsten enbart defineras av vad ditt RESULTAT slutar på vid bokslut. Tror att både du och alla andra förstod vad han menade och du som utger dig för att vara ett proffs borde snarare bidra med din kunskap här på forumet istället för såg teoretiska diskussioner.. Vart är dina rekar, tips, sheets etc? Skärpning. |
|
2010-10-24, 23:29 | #25 | |||
Citat:
Citat:
Citat:
Efter att mer eller mindre levt med spel dygnet runt i 25 år började kroppen säga i från. Dom bolag som accepterar några insatser som gör det värt att kliva upp ur sängen för anser jag vara minst lika kapabla som mig själv. Har dom senaste 10-15 åren gjort det lätt för mig och i princip bara spelat på stora utstick. Den möjligheten finns ju inte kvar längre och då krävs för mycket arbete för att börja jobba annorlunda. Inte säkert man räcker till ändå och känner ingen motivation till att ens försöka. Din serve.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
zz (+2) |
||||
2010-10-24, 23:35 | #26 | |
Moderator
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 5408Fotboll 2013 Stats: 306 - 184 - 57 ROI: 104.46% Vinstprocent: 62.45% |
Citat:
Du har skrivit likt detta inlägg vid flertalet tillfällen, att du levt på betting. Det är i min värld vad det innebär att vara proffs. Är inte ute efter att vinna diskussionen, men tillrättavisningen du gjorde var onödig. |
|
2010-10-24, 23:52 | #27 |
Sharpest
|
Loskrikon intressant graf där, som jag dock sett liknande resultat från tidigare.
Problemet som spelare har är att de inte lägger 1 spel i taget och inväntar resultat för att lägga spel igen. Därför vore det mer fair om du labbade med att lägga matta av spel på lets say 5 om dagen samtidigt. Vad ska % av kassan ligga på då för att få maximal utdelning? Bör man räkna med sina levande spel i sin BR? Hoppas du förstår vad jag menar. |
2010-10-24, 23:53 | #28 |
För att gå tillbaks till Krikons bild, hur baserar du %'en av rullen om du gör flera samtidigt? Kalkylerar ny % efter varje lagt bet? Och skulle en 2% flatbet strategi verkligen fungera så som i ditt chart? Jag får det inte att gå ihop riktigt, kan någon upplysa mig?
Edit: KP hann före |
2010-10-25, 00:18 | #29 | |
I detta fallet så kalkylerar den spel för spel ja. Men eftersom varje bet bara är 2% av rullen så spelar det troligtvis ingen större roll hurvida man gör det dag för dag eller ej (räknat på 10-11 spel om dagen som jag spelar).
Citat:
De siffrorna jag har är vad som passar bra för den variansen och de oddsen jag har. Max förluster i rad på de 4000 spelen är 16 så det är vad man kan förvänta sig att losa med de siffrorna. Jag testade att köra med 4% av rullen som insats men vid den långa förlustserien losar man för mycket (även om man inte gular) vilket gör att uppgången igen går för sakta eftersom man har mindre att satsa kvar. Årsresultatet blir därför sämre, på längre sikt kan det dock vara bättre. Man ska dock tänka på att jag har satt max 500 som insats och när rullen är stor nog så spelar det ingen roll vilken procent man har om 2% eller 4% eller vad man nu har av rullen är över 500, eftersom det ändå blir 500 i insats. |
||
2010-10-25, 12:11 | #31 |
Gjorde en analys av ROI i de 4000 spelen, grupperat i flera storlekar, intressant resultat tycker jag (siffrorna i fet stil är antal i gruppen):
EV ovan ska vara ROI. Senast redigerad av LosKrikon den 2010-10-25 klockan 14:53. Anledning: Bytte bild |
|
2010-10-25, 13:13 | #32 |
Jäkligt intressant Krikon. Precis vad jag letade efter, nånting som sätter lite perspektiv på vad 100 spel kan ge för differenser i förväntat ROI. Tyckte själv att 90% kändes jäkligt tungt att ligga på efter 100 spel när jag i långa loppet förväntade mig att hamna på 105%. Såna här siffror är jäkligt sköna att se och ett bra bevis på att månader kan vara tunga även fast man efter 4000 spel uppnår 111% ROI!
|
|
2010-10-25, 17:17 | #33 |
Jag har ett engelskt PDF dokument på 15 sidor som handlar om optimal betting med avacerade matemastiska resonemang.
Hur gör jag för att ladda upp filen. MVH/ Anders |
|
2010-10-25, 17:22 | #34 | |
Citat:
|
||
2010-10-25, 17:35 | #35 |
Här är länken
www.marvinfrench.com/p1/blackjack/optimal.pdf Jag har inte läst det så jag vet inte om det innehåller något matnyttigt MVH/ Anders |
|
2010-10-28, 13:33 | #37 |
Ny simulering på lopp jag har i databasen från tidigaste till senaste med nuvarande parametrar och värden. Samma förutsättningar som förut. Startrulle 500 kr, startinsats 10kr, maxinsats 500 kr.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Majo (+1) |
|
2010-11-18, 11:36 | #38 |
I den sista simuleringen.. Ökar du insatsen efter varje förlust eller kör du 2% på BR hela vägen? (rosa kurvan jag menar)
|
|
2010-11-18, 12:57 | #39 |
Intressanta grafer LosKrikon, jag har själv kommit fram till liknande resultat i mina simuleringar.
Väldigt lugnande för själen att se att enstaka serier på 250 spel kan ha roi under 100%, men totalen kan vara väldigt bra ändå |
|
2010-11-18, 16:04 | #40 |
Och en annan fråga, spelar du 2% på ursprungliga BR för dagen eller spelar du 2% på BR efter du har lagt ett par spel?
Jag menar, om jag har 2000kr i BR och lägger 2 spel på 50 kr var, ska jag då lägga 2% på 1900 eller på 2000? |
|
2010-11-18, 19:09 | #41 |
Den räknar spel för spel eftersom det inte spelar någon roll vilken dag ett spel lades. Altså, att räkna dag för dag är enklare men rent matematiskt har datum ingen inerkan på insatsen.
|
|
2010-11-18, 22:19 | #42 |
Ok men ökar du betsize när du förlorar på något bet? eller kör du 2% på din bankrulle hela tiden?
Och jag tror inte jag förstod svaret på min andra fråga ifall du kör 2% på BEFINTLIG bankrulle, dvs om du har 2000 i bankrulle, och 200 kr levande, betar du då 2% på nästa spel på 1800 eller på 2000? Är ganska ny på det här nämligen |
|
2010-11-20, 13:58 | #43 |
Levande räknar jag som förlust tills dess att resultatet kommit. Har du bara ett par spel levande i taget gör det dock mycket liten skilnad.
|
|
2010-11-20, 14:45 | #44 |
|
|
|