Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-02-15, 18:30   #46

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1540

greedys betting
Stats: 141 - 122 - 17
ROI: 107.69%
Vinstprocent: 53.61%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Knaborg Visa inlägg
Faan, vad ni är duktiga på detta - skulle vara kul att testa något liknande på travet! vet inte om det är möjligt men det borde väl gå - vad tror experterna?
Har funderat i liknande banor själv, men funderar på hur mycket information som finns tillgänglig utan att se loppet. Med risk för att gå lite OT då detta mest bahandlar fotboll så är väl infon som finns på ATG rätt bristfällig? Det jag kan på rak arm är resultat, volt-/autostart, tävlingsform, vinnarmarginal, före (underlag eller vad det heter på travspråk), kilometertid (tror jag). Det som hade varit intressant att ha är t.ex. ställningen efter start (jämfört med halvtidsresultat), tid vid start (kanske första 500 m) osv. Finns mycket man vill ha med som sker under loppets gång som det inte finns någon statistik på utan som måste fyllas i manuellt. Detta blir väldigt mycket jobb.

Dock är sådan information väldigt värdefull och någonting som jag hade velat gräva djupare i, kanske finns det "gömd" statistik och mer att tillgå.
greedy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 18:37   #47

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 244
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av greedy Visa inlägg
Har funderat i liknande banor själv, men funderar på hur mycket information som finns tillgänglig utan att se loppet. Med risk för att gå lite OT då detta mest bahandlar fotboll så är väl infon som finns på ATG rätt bristfällig? Det jag kan på rak arm är resultat, volt-/autostart, tävlingsform, vinnarmarginal, före (underlag eller vad det heter på travspråk), kilometertid (tror jag). Det som hade varit intressant att ha är t.ex. ställningen efter start (jämfört med halvtidsresultat), tid vid start (kanske första 500 m) osv. Finns mycket man vill ha med som sker under loppets gång som det inte finns någon statistik på utan som måste fyllas i manuellt. Detta blir väldigt mycket jobb.

Dock är sådan information väldigt värdefull och någonting som jag hade velat gräva djupare i, kanske finns det "gömd" statistik och mer att tillgå.

Kul att någon mer funderat i dessa banor! Du har ju statistikbibeln och travguron, eller vad den heter - den sistnämnda tar ju fram var hästen legat under loppets gång. Finns inbakat i Jokersystemet.
Knaborg är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 18:41   #48

Sharp$: 1540

greedys betting
Stats: 141 - 122 - 17
ROI: 107.69%
Vinstprocent: 53.61%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Knaborg Visa inlägg
Kul att någon mer funderat i dessa banor! Du har ju statistikbibeln och travguron, eller vad den heter - den sistnämnda tar ju fram var hästen legat under loppets gång. Finns inbakat i Jokersystemet.
Travguron hade jag helt missat, i den kan det finnas mycket matnyttig information. Bl.a. Tito har gjort liknande lyckosamma modeller för travhästar så det finns potential i det också.

Det som är nackdelen med statistikbibeln är att tabellerna är i parppers. Ska man ha statistiken tillgänglig för en modell så blir det att sitta och fylla i manuellt. Om nu inte bibeln finns som e-bok.
greedy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 10:26   #49

snoozes avatar

Sharp$: 3533

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

http://www.footytube.com/openfooty/

jag hittade denna sidan och tänkte att det kanske va nått ni skulle gilla
det är opensource api för fotbollsstatistik, matchresulat, malgörare mm

kan inget om prgramering eller så men kan tänka mig hjälpa till på andra vis
snooze är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 00:20   #50

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Hallå guys...

Jag har skissat lite på databasen och försökt plocka ut de olika relationerna (= tabeller) i Excel. Varje rad som börjar med ID kommer att bli en egen tabell i databasen.

Högst upp har vi alltså det som kommer att bli tabellen Lag. Namnen på de blivande tabellerna står i lila, till höger om varje tabell.

Jag är som sagt inte expert, men i förslaget ser ni bl.a. att "mål" och "varningar/kort" kommer att bli egna tabeller. Varje mål kommer att få ett ID-nummer och varje varning ett ID-nummer. Denna finsortering är ett måste om vi vill samla på oss så mycket information som möjligt om varje fenomen.

Jag har valt separata tabeller för hemma- respektive bortalag. (Eventuellt onödigt.) Alla bortalag i alla matcher samlas därför i en tabell. Som ni ser har tabellen för hemmalag ett ID-nummer identiskt med match-ID, vilket blir den nyckel som identifierar i vilken match Derby (i detta fall) är hemmalag.

Det rödmarkerade är härledda attribut. Jag är dock osäker på vad som är smartast i detta fall. Lagets antal "mål", "röda", och "gula" i en match (som rödmarkerats) kommer alltså att kunna härledas ur tabellerna för "mål" och "varningar". (Dock kan man eventuellt lägga till attributet (= kolumnen) "Lag" i tabellen "Mål" också, så att det direkt står vilket lag som fått målet. I nuläget har jag bara angivit målgörarens spelar-ID.)

Varje enskild spelare får en tabell enligt den längst ned. I denna noteras framträdanden (match-ID), vilken minut han blivit inbytt/utbytt eller om han startade matchen, samt position och den roll han haft under matchen (om han t.ex. blivit inbytt efter att laget fått en spelare utvisad kan man notera detta på något sätt).

Vad tror ni om denna? Jag är osäker och någon mer erfaren bör absolut titta igenom det där.

Kanonidé med ett extra delforum där vi kan utveckla databasen!

Edit: Det låter säkert som ett riktigt hästjobb om varje mål och varje rött kort ska ha så specifik information. Och ja, vissa saker kommer att gå fortare än andra att samla in. Men tänk att om alla som bidrar t.ex. samlar information om mål, röda o.s.v. för ett enda lag under en säsong, bör det faktiskt gå relativt fort att plocka hem allt. Några av kategorierna jag valde blir aningen subjektiva, men jag tror att dessa är nödvändiga. Det går ju t.ex. att skilja på om en spelare varit ett lags "top scorer" under en säsong eller om han varit "lagkaptenen". Och enbart genom att ge dessa fenomen (mål, varningar o.s.v.) egna tabeller kan vi fånga in riktigt detaljerad information, som t.ex. VAR på planen en varning delades ut. (En spelare som drar på sig onödiga kort i offensivt straffområde gång efter annan drar förstås ned lagets vinstmöjligheter).

Senast redigerad av Asprilla den 2012-02-17 klockan 00:33.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 17:01   #51

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Jag antar att detta gick upp i rök. Fick ingen större respons i alla fall. Om fler känner sig manade att diskutera detta vidare så är jag redo att fortsätta när som helst.

Det vore önskvärt med en standard vi kunde använda för att hjälpas åt att samla in statistik i form av csv-dokument, så att man enkelt kan bygga en databas.

Som sagt hör av er om det blir någon fortsättning. Möjligt att jag bygger vidare och lägger upp en färdig standard annars någon gång i framtiden, så att folk bara behöver hjälpa till med samlandet.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td